Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2102109_0001.png
Til medlemmerne af
EJENDOM
DANMARK
4. november 2019
Adm. direl<tør
Folketingets boligudvalg
Jannick Nytoft
+45 27 11 20 73
im/@eid.dk
Nedlæggelse og afvikling af Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse
(BvB)?
Vi har i EjendomDanmark (ED) modtaget orientering vedrørende den planlagte nedlæg-
gelse og afvikling af BvB og finder i den forbindelse anledning til at påpege følgende:
Beslutningen om at afvikle Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse (BvB) har
en række uheldige konsekvenser, og beslutningen bør derfor overve3es nøiere,
navnlig inden der fremsættes og vedtages hertil afledte lovforslag.
Boligministeren har ultimo august meddelt, at der en indgået en bred politisk aftale
om at fusionere BvB og BSF (Byggeskadefonden) med henblik på en gradvis afvikling
af BvB. Baggrunden er, at bevillingerne til byfornyelse er faldet kraftigt over en år-
række. Det har redoceret indbetalingerne til BvB, og det vil sammen med det faldende
renteniveau saette BvB's økonomi under pres, således at egenkapitalen risil<erer at
være opbrugt i løbet af 10-15 år.
ED har fået oplyst, at BvB ikke har været inddraget i drøftelser om denne beslutning.
Det vurderes, at der er andre måder at løse problemet på, og samtidig finder ED det
vigtigt, at alle konsekvenser af beslutningen er synlige for Folketinget, inden et lov-
forslag vedtages.
BvB blev etableret il990 for at forsikre byfornyede ejendomme imod byggeskader i
20 år. BvB skulle samtidig gennemføre eftersyn for at afsløre svigt og skader på et tid-
ligt tidspunkt samt formidle viden om, hvordan byggeskader kan undgås. Byfornyel-
sesloven gaelder stadig, men byfornyelsen gennemføres aktuelt på et lavt aktivitetsni-
veau. Staten har pt. stoppet for nye bevillinger fra 2019, men en del kommuner ønsker
fortsat at qeririemføre byfornyelse. Bygningsfornyelsen kan bruges målrettet til at gen-
riemføre energibesparende foranstaltninger i bygningsmassen. Herved kan en kendt
metode tages i anvendelse til at fremme reqeringeos ambitiøse klimamål, der angive-
ligt ligeledes støttes af et bredt politisk flertal.
ED finder det bekymrende, at nye byfornyelsessager ikke får forsikringsmæssig
dækning
Regeringens beslutning betyder, at nye sager om bygningsfornyelse fremover ikke får
forsikringsdækning, og der vil ikke blive gennemført eftersyn, der kan afsløre svigt,
EjendomDanmark - Nørre Voldgade 2 - 1358 København K - +45 33 12 03 30 - www.ejd.dk - CVR-nr. 10 39 02 14
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Henvendelse af 5/11-19 fra EjendomDanmark vedr. Byggeskadefonden og Bygningsfornyelse
2102109_0002.png
2/3
inden de udvikler sig til sl<ader. Endelig vil BvB ikke længere have mulighed for at for-
midle viden om, hvordan byggeskader undgås. Det vil kunne få følgende konsekven-
ser:
Ejere og andelshavere vil risikere store økonomiske l<orisel<venser ifm. bygge-
skader
*
Sikkerheden for at den offentlige støtte til bygningsfornyelse anvendes på en
hensigtsmæssig måde vil dermed blive re«aoceret
*
SBI har skønnet, at byggeskader koster samfundet 12 mia. kr. årligt. Indsatsen
for at reducere dette beløb vil falde.
ED må derfor kraftigt anbefale, at beslutningen genovervejes, og at det undersøges,
om der er politiske muligheder for at sikre en bæredygtig økonomi for BvB. Hvis det
ikke måtte være politisk muligt, vil en evt. afvikling i nuværende regi være den langt
billigste løsning.
ED er endvidere bekymret over beslutningen om at fusionere BvB ind i BSF. Boligmini-
steren har oplyst, at der skal være vandtætte skotter imellem BvB sagerne og BSF-sa-
qerrie, således at BSF ikke har mulighed for at styrke økonomien i BvB. Endvidere vil
en fusion føre til tabte finansindtægter og betydelige omkostninger, hvilket vil forringe
situationen yderligere.
BvB har siden oprettelsen il990 fungeret i taet samarbejde med Gl, ligesom BSF har
fungeret i tæt samarbejde med Landsbyggefonden. Gl og BvB's målgruppe er de æl-
dre private boligudlejningsejendomme og andelsboliger, mens BSF og LBF's mål-
gruppe er de meget nyere almene boliger og andelsboliger. BvB har en synergi sam-
men med Gl, som er til stor fordel for BvB. Hvis BvB og BSF fusioneres, vil det få føl-
qende konsekvenser:
Et reritefrit lån ydet af Gl vil uden tvivl blive opsagt til straksindfrielse, hvilket
koster BvB omkring 20 mio. kr
En flytning af BvB's administrative IT-systemer til BSF-regi kan blive dyr.
*
Der er risiko for et betydeligt kompetencetab, hvis medarbejdere i BvB stop-
per pga. usikkerhed om den fremtidige situation.
Det er planen, at BvB's bestyrelse skal nedlægges ved en fusion, og at denne
styringsopgave skal varetages af BSF's bestyrelse. BSF's bestyrelse har imid-
lertid et helt andet fokus og en anden baggrund fra den almene sektor. Der vil
være en risiko for, at den ledelsesmæssi«;)e fokus på BvB saqerrie bliver vae-
sentligt ændret og reduceret.
Endelig synes der kun i meget begæriset omfang at kunne konstateres syner-
qieffekter ved det fremsatte løsningsforslag, som derfor tværtimod vil med-
føre en betydelig merudgift for skatteyderne.
*
*
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 22: Henvendelse af 5/11-19 fra EjendomDanmark vedr. Byggeskadefonden og Bygningsfornyelse
2102109_0003.png
3/3
Sammenfattende skal ED således anbefale, at beslutningen om at afvikle BvB qerrover-
vejes, at alternative modeller mdersøqes, og at alle konsekvenser af beslutningen be-
lyses, inden et lovforslag fremsættes og vedtages.
c9fi
Jannick N%oft
>= xElaQ
"
-Mortgn Østru(:i?Møller
NoMn ØskniO?.l