Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2241408_0001.png
08. september 2020
SustainSolutions forslag til en grøn garantiordning
Der
blev i ”Grøn
boligaftale” (2020) afsat 400 mio. kr. til oprettelsen af en grøn garantiordning med
forankring i Landsbyggefonden. Den grønne
garantiordning skal ”[…] sikre udbredelsen af privatbaserede
ESCO-projekter i den almene boligsektor og dermed sikre, at alle rentable energiprojekter i både støttede
og ustøttede sager realiseres til gavn for klimaet og uden risiko for beboerne.”
Deloitte (2020) estimerer et grønt potentiale på ca. 17 mia. kr. i den almene sektor. Hvis potentialet skal
indfries, skal private midler supplere midler fra Landsbyggefonden. Det er derfor helt centralt, at den grønne
garantiordning udformes korrekt, så private aktører ikke risikerer at blive presset ud af den almene sektor.
Vi foreslår, at man skeler til
”best
practice”, der findes i den almene boligforening FOB Kalundborg, hvor
Danmarks Grønne Investeringsfond og SustainSolutions har fordoblet CO2-reduktionen ved at lægge
yderligere 26 mio. kr. til energibesparelser oveni støtten fra Landsbyggefonden på cirka 300 mio. kr. (jf.
vedlagte artikel).
Landsbyggefonden, private aktører og boligorganisationer skal samarbejde
Den grønne garantiordning skal garantere investeringer for i alt 6 mia. kr. frem mod 2026. Det kræver, at
garantiordningen udformes med en incitamentsstruktur, der forpligter alle parter: Landsbyggefonden,
private aktører og boligorganisationerne.
Vi foreslår, at der etableres en incitamentsstruktur med en attraktiv risk/reward struktur, som motiverer alle
involverede parter (Landsbyggefonden, private aktører og boligorganisationerne) til aktivt at påtage sig et
ansvar i forbindelse med gennemførslen af rentable grønne projekter. Alle skal lægge hånden på
kogepladen, så kun rentable energibesparelser medtages. Det styrker også ordningen mod spekulation.
SustainSolutions foreslår
også, at de private aktører kommer til at fungere som ”bro” mellem energispare-
projekterne og pensionskasserne. De private aktører besidder nemlig både en stor ekspertise, som er
opbygget gennem flere år i branchen, og de investerer kun i rentable projekter.
Sådan kan en grøn garantiordning udbrede ESCO-projekter
1.
LBF-garanti bør stilles sammen med privat aktør:
Garantiordningen bør bygges efter samme
principper som f.eks. Danmarks Grønne Investeringsfond, så Landsbyggefonden og private aktører
skal samarbejde om uddelegeringen af deres garantier. Garantiordningen i Landsbyggefonden
bliver dermed en katalysator for, at flere ESCO-projekter kan gennemføres.
2.
Beboerne skal blive energibevidste:
Niveauet på garantien skal give beboerne tryghed omkring
energibesparelsen, men den skal ikke være så høj, at den fratager den enkelte beboer initiativet til
at spare på energien og konvertere energibesparelsen til komfort.
3.
Grønne screeninger og sagsbehandlingstider:
Der er brug for mere tilbundsgående
energiscreeninger, der medtager alle energieffektive tiltag, og så må sagsbehandlingstiden for
energieffektive projekter maksimalt være to måneder.
4.
Grøn fortrinsret:
Landsbyggefonden bør belønne grønne boligselskaber. De bør prioritere efter,
hvor mange energieffektive tiltag boligforeningen vil indfri af deres grønne potentiale, og om
boligforeningen har fundet egen finansiering eller søgt ekstern finansiering.
5.
”Best practice” som omdrejningspunkt:
Det foreslås, at garantiordningen udformes med
udgangspunkt i
”best practice”, hvor energieffektivitetsprojektet i FOB Kalundborg
bl.a. er inden for
skiven.
Garantiordningen må ikke sætte en stopper for ”best practice”.
Rønnegade 1, 5. sal 2100 København Ø
T
+45 7220 0866
W
sustainsolutions.dk
M
[email protected]
CVR.NR
32337740
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 111: Materiale til foretræde d. 17/9-20fra Sustain Solutions og Synergi vedr. grøn garantiordning
2241408_0002.png
Hvordan skaber vi 6 mia. kr. med 400 mio.?
Hvis forudsætningen for en grøn garantiordning er, at boligorganisationerne skal løbe mindst mulig risiko,
og boligorganisationerne skal have garanteret 80 %, så rækker 400 mio. kr. i Landsbyggefondens
garantiordning til en investeringssum på 500 mio. kr. frem mod 2026.
I regneeksemplet fra Transport- og Boligministeriet samt Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er
udgangspunktet for de 6 mia. kr. angivet som et projekt med en investeringssum på 10 mio. kr. og en årlig
energibesparelse på 400.000 kr. (TRM, 2020). Dette giver en simpel tilbagebetalingstid på 25 år, hvorfor
projekterne må antages at indeholde en betydelig andel ikke-energirelaterede investeringer og manglende
tekniske installationer. Skal den grønne garantiordning være grobund for at accelerere energirenoveringer
bør garantiordningen fokusere på klimaskærm og tekniske installationer, så alle de grønne besparelser,
der er rentable, medtages.
Vi vurderer, at der realistisk er tale om energiinvesteringer for ca. 2 mia. kr. med en tilbagebetalingstid på
10-15 år, men ved at samarbejde med de private aktører, og ved at de private også tilbyder en garanti, kan
de 6 mia. kr. realiseres.
Størstedelen af garantierne vil derfor skulle stilles af private aktører. I nedenstående forslag er der taget
udgangspunkt i, at Landsbyggefondens garanti krone for krone kan matche den fulde risiko der ligger i alle
garanterede sager.
Garantistillelse ift. energibesparelser er en vanskelig disciplin behæftet med risiko, hvorfor det er politisk
afvejning hvor mange
”investeringskroner” en garantikrone” kan dække.
Det er også et ekspertiseområde,
der kræver at højt fagligt niveau, erfaring og kendskab til grønne teknologier, energibesparelser samt
forvaltning.
Figur 1
Rønnegade 1, 5. sal 2100 København Ø
T
+45 7220 0866
W
sustainsolutions.dk
M
[email protected]
CVR.NR
32337740