08. september 2020
SustainSolutions forslag til en grøn garantiordning
Der
blev i ”Grøn
boligaftale” (2020) afsat 400 mio. kr. til oprettelsen af en grøn garantiordning med
forankring i Landsbyggefonden. Den grønne
garantiordning skal ”[…] sikre udbredelsen af privatbaserede
ESCO-projekter i den almene boligsektor og dermed sikre, at alle rentable energiprojekter i både støttede
og ustøttede sager realiseres til gavn for klimaet og uden risiko for beboerne.”
Deloitte (2020) estimerer et grønt potentiale på ca. 17 mia. kr. i den almene sektor. Hvis potentialet skal
indfries, skal private midler supplere midler fra Landsbyggefonden. Det er derfor helt centralt, at den grønne
garantiordning udformes korrekt, så private aktører ikke risikerer at blive presset ud af den almene sektor.
Vi foreslår, at man skeler til
”best
practice”, der findes i den almene boligforening FOB Kalundborg, hvor
Danmarks Grønne Investeringsfond og SustainSolutions har fordoblet CO2-reduktionen ved at lægge
yderligere 26 mio. kr. til energibesparelser oveni støtten fra Landsbyggefonden på cirka 300 mio. kr. (jf.
vedlagte artikel).
Landsbyggefonden, private aktører og boligorganisationer skal samarbejde
Den grønne garantiordning skal garantere investeringer for i alt 6 mia. kr. frem mod 2026. Det kræver, at
garantiordningen udformes med en incitamentsstruktur, der forpligter alle parter: Landsbyggefonden,
private aktører og boligorganisationerne.
Vi foreslår, at der etableres en incitamentsstruktur med en attraktiv risk/reward struktur, som motiverer alle
involverede parter (Landsbyggefonden, private aktører og boligorganisationerne) til aktivt at påtage sig et
ansvar i forbindelse med gennemførslen af rentable grønne projekter. Alle skal lægge hånden på
kogepladen, så kun rentable energibesparelser medtages. Det styrker også ordningen mod spekulation.
SustainSolutions foreslår
også, at de private aktører kommer til at fungere som ”bro” mellem energispare-
projekterne og pensionskasserne. De private aktører besidder nemlig både en stor ekspertise, som er
opbygget gennem flere år i branchen, og de investerer kun i rentable projekter.
Sådan kan en grøn garantiordning udbrede ESCO-projekter
1.
LBF-garanti bør stilles sammen med privat aktør:
Garantiordningen bør bygges efter samme
principper som f.eks. Danmarks Grønne Investeringsfond, så Landsbyggefonden og private aktører
skal samarbejde om uddelegeringen af deres garantier. Garantiordningen i Landsbyggefonden
bliver dermed en katalysator for, at flere ESCO-projekter kan gennemføres.
2.
Beboerne skal blive energibevidste:
Niveauet på garantien skal give beboerne tryghed omkring
energibesparelsen, men den skal ikke være så høj, at den fratager den enkelte beboer initiativet til
at spare på energien og konvertere energibesparelsen til komfort.
3.
Grønne screeninger og sagsbehandlingstider:
Der er brug for mere tilbundsgående
energiscreeninger, der medtager alle energieffektive tiltag, og så må sagsbehandlingstiden for
energieffektive projekter maksimalt være to måneder.
4.
Grøn fortrinsret:
Landsbyggefonden bør belønne grønne boligselskaber. De bør prioritere efter,
hvor mange energieffektive tiltag boligforeningen vil indfri af deres grønne potentiale, og om
boligforeningen har fundet egen finansiering eller søgt ekstern finansiering.
5.
”Best practice” som omdrejningspunkt:
Det foreslås, at garantiordningen udformes med
udgangspunkt i
”best practice”, hvor energieffektivitetsprojektet i FOB Kalundborg
bl.a. er inden for
skiven.
Garantiordningen må ikke sætte en stopper for ”best practice”.
Rønnegade 1, 5. sal 2100 København Ø
T
+45 7220 0866
W
sustainsolutions.dk
M
CVR.NR
32337740