Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2087395_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
30. september 2019
2019-5128
Væsentligste lovgivning på boligministeriets ressort
Dette notat indeholder en beskrivelse af den væsentligste lovgivning inden for
bolig- og byggeområdet med angivelse af love med revisionsbestemmelser m.v.
samt de politiske aftaler, der er indgået de seneste år.
Som bilag til notatet vedlægges de politiske aftaler, der er indgået de seneste år.
1. Lovgivningen
1.1.
Boliglovgivningen
1.1.1.
Lov om almene boliger m.v. (almenboligloven)
Lov om almene boliger m.v. (almenboligloven) indeholder grundlæggende re-
gulering af offentligt støttet boligbyggeri i form af almene boliger. Almene boli-
ger omfatter almene familieboliger, almene ungdomsboliger og almene ældre
og plejeboliger.
Loven indeholder bl.a. regler om stiftelse og organisering af almene boligorga-
nisationer, boligorganisationernes kerne- og sideaktiviteter, beboerdemokrati,
udlejning, huslejefastsættelse og vedligeholdelse af almene boliger.
Desuden indeholder loven reglerne om støtte til etablering af almene boliger
samt renovering. Disse regler regulerer statens, kommunen og Landsbyggefon-
dens rolle i forbindelse med finansiering af alment byggeri, herunder lån, ydel-
sesstøtte og garanti.
Almenboligloven indeholder ligeledes reglerne om ghettokriterierne og de ud-
satte boligområder.
Endvidere indeholder loven reglerne om Byggeskadefondens virksomhed.
Endelig indeholder loven reglerne om tilsynet med almene boligorganisationer,
herunder kommunens og ressortministeriets pligter og sanktionsmuligheder.
1.1.2.
§ 63 b i lov om kommunernes styrelse
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Oversigt over love, politiske aftaler og evalueringsklausuler, fra boligministeren
2087395_0002.png
Bestemmelsen fastsætter de nødvendige regler om de tre særlige ghettorepræ-
sentanter, som følger op på indsatserne imod parallelsamfund.
Økonomi- og indenrigsministeren (nu boligministeren) udpeger med virkning
for den kommunale valgperiode tre særlige uafhængige ghettorepræsentanter.
Ghettorepræsentanternes opgave er ifølge loven at følge almene boligorganisa-
tioners, kommuners og statslige myndigheders indsatser rettet imod ghettoom-
råder og udsatte boligområder, herunder indsatserne for at nedbringe antallet
af sådanne boligområder og kommunernes indsatser vedrørende repatriering
fra sådanne områder.
Ghettorepræsentanterne offentliggør deres skriftlige vurderinger og anbefalin-
ger samt forslag til kommunalbestyrelserne. Ghettorepræsentanterne skal
hvert kvartal afrapportere om deres virksomhed til ministeren.
1.1.3.
Lov om leje (lejeloven)
Side 2/10
Lov om leje (lejeloven) er hovedloven for udlejning af private udlejningsboliger.
Anvendelsesområdet for loven er både rene beboelseslejemål samt blandede
lejemål. Loven finder anvendelse ved udlejning af alle typer private lejemål,
herunder enfamilieshuse, ejerlejligheder og private andelsboliger.
Lejeloven indeholder regler om indgåelse af lejeaftale, om udlejerens og leje-
rens indbyrdes forhold, mens lejeforholdet består, og endelig regler om lejefor-
holdets ophør.
Loven sætter blandt andet en grænse for, hvor meget udlejeren må tage i husle-
je samt hvor store beløb udlejeren kan kræve betalt i form af depositum og for-
udbetalt leje. Der er endvidere regler om udlejerens pligt til at aflægge varme-
regnskab, om vedligeholdelse af og udførelse af forbedringer i det lejede og på
ejendommen, om beboerrepræsentation, om ind- og fraflytning, om opsigelse
og ophævelse af lejeaftaler samt om tilbudspligt.
Ved de fleste uenigheder mellem udlejer og lejer har begge parter mulighed for
at indbringe sag herom for huslejenævnet i den kommune, hvor lejemålet lig-
ger. I de tilfælde, hvor huslejenævnet ikke har kompetence, fx i sager om opsi-
gelse, kan sag indbringes for boligretten.
1.1.4.
Lov om leje af almene boliger (almenlejeloven)
Lov om leje af almene boliger (almenlejeloven) indeholder de lejeretlige regler,
som gælder for leje af almene boliger. En meget stor del af reglerne svarer til
reglerne i lejeloven.
Der er dog forskelle
fx indbringes tvister mellem lejeren og udlejeren for be-
boerklagenævnet og ikke for huslejenævnet.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Oversigt over love, politiske aftaler og evalueringsklausuler, fra boligministeren
2087395_0003.png
Almenlejeloven skal endvidere ses i sammenhæng med lov om almene boliger
m.v. (almenboligloven), som blandt andet indeholder regler om offentlig støtte
til nybyggeri, beboerdemokrati og kommunalt tilsyn.
1.1.5.
Lov om midlertidig regulering af boligforholdende (boligre-
guleringsloven)
Side 3/10
Lov om midlertidig regulering af boligforholdene (boligreguleringsloven) gæl-
der for en dels vedkommende kun i de kommuner, hvor kommunen har beslut-
tet, at reglerne skal finde anvendelse.
I kommuner, hvor lovens regler om huslejeregulering er besluttet at skulle gæl-
de, er udgangspunktet, at lejen fastsættes omkostningsbestemt. Loven indehol-
der særlige regler om varsling af lejeforhøjelser og gennemførelse af forbedrin-
ger. Loven indeholder endvidere de særlige lejefastsættelsesregler, som gælder
for gennemgribende moderniserede lejemål
de såkaldte § 5, stk. 2–lejemål.
Endelig er der i loven regler om udlejerens pligt til at hensætte beløb på udven-
dige vedligeholdelseskonti.
Boligreguleringsloven indeholder endvidere en række regler af offentligretlig
karakter, herunder regler om benyttelse af boliger. Disse regler, som indehol-
der et forbud mod uden kommunens tilladelse at nedlægge boliger, gælder i de
kommuner, hvor man har besluttet, at de skal gælde, og omfatter både leje-,
andels- og ejerboliger.
Endelig indeholder boligreguleringsloven regler, som gælder i alle kommuner,
om nedsættelse af huslejenævn og om disses behandling af sager.
Herudover indeholder loven en regulering af Grundejernes Investeringsfond
(GI). GI har blandt andet til opgave at forvalte de midler, som henstår på den
såkaldte bundne vedligeholdelseskonto, ligesom fonden kan lade arbejder ud-
føre for udlejerens regning, hvis denne ikke har udført arbejder pålagt af husle-
jenævnet.
1.1.6.
Lov om andelsboligforeninger (andelsboligloven)
Lov om andelsboligforeninger og andre boligfælleskaber finder anvendelse på
foreninger, der ejer eller på anden vis råder over ejendomme til helårsbeboelse
med flere end to beboelseslejligheder jf. § 1 og § 1 a. Loven indeholder regler
om andelsboligforeningers stiftelse og overtagelse af udlejningsejendomme,
samt en række præceptive regler der regulerer overdragelsen af andelsboliger
herunder maksimalprisbestemmelsen i lovens § 5. Det følger af maksimalpris-
bestemmelsen, at prisen på en andelsbolig ikke må overstige hvad værdien af
andelen i foreningens formue, forbedringer i lejligheden og dens vedligeholdel-
sesstand med rimelighed kan betinge.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Oversigt over love, politiske aftaler og evalueringsklausuler, fra boligministeren
2087395_0004.png
1.1.7.
Lov om ejerlejligheder (ejerlejlighedsloven)
Side 4/10
Ejerlejlighedsloven indeholder de centrale regler for ejerlejlighedssystemet,
herunder regler om den retlige status af ejerlejligheder og forholdet mellem
ejeren og ejerforeningen. En ejerlejlighed anses som en selvstændig fast ejen-
dom. Ejeren har fuld ejendomsret over sin ejerlejlighed og fælles ejendomsret
til grunden og fælles bestanddele sammen med de øvrige ejere. Loven indehol-
der endvidere regler om opdeling af bygninger og ejendomme i ejerlejligheder.
Således kan bygninger opført efter 1. juli 1966 opdeles i ejerlejligheder. Endvi-
dere kan tofamilieshuse, fredede bygninger og erhvervsbygninger opdeles i
ejerlejligheder uanset hvornår bygningerne er opført. Herudover indeholder
loven et forbud mod at opdele ældre, private udlejningsejendomme, andelsbo-
ligejendomme og landbrugsejendomme i ejerlejligheder.
Der er i medfør af loven udstedt en normalvedtægt for ejerforeninger, der in-
deholder bestemmelser om ejerforeningens ledelse, regnskabsaflæggelse, og
revision mv. Normalvedtægten finder anvendelse for en ejerforening, medmin-
dre denne har vedtaget og tinglyst andet.
1.1.8.
Byfornyelsesloven
Byfornyelseslovens overordnede formål er at sikre gode boligsociale forhold
både i byer og på landet. Til opfyldelse af dette kan kommunalbestyrelsen væl-
ge at yde støtte til områdefornyelse, bygningsfornyelse og friarealforbedringer.
Kommunalbestyrelsen har ud over disse frivillige tiltag, pligt til at træffe be-
slutning om kondemnering af sundheds- og brandfarlige boliger, hvilket bety-
der at der nedlægges forbud mod beboelse i ejendommen, og genhuse beboer-
ne.
På finansloven fastsættes der en statslig udgiftsramme til byfornyelse, som
fordeles til de enkelte kommuner. Fordelingen sker efter en fordelingsnøgle
bestående af en række objektive kriterier, bl.a. antallet af tomme boliger.
Kommunen kan få statslig refusion for de kommunale udgifter til byfornyelses-
tiltag inden for den tildelte ramme.
Loven indeholder desuden en landsbyfornyelsesramme, der kan anvendes af 56
kommuner i byer med færre end 4.000 indbyggere og i det åbne land.
1.2.
Byggelovgivningen
Byggeloven
1.2.1.
Byggeloven er en rammelov, der opstiller de overordnede regler for byggeri i
Danmark. Formålet med byggeloven er at sikre, at bebyggelse udføres, indret-
tes og bruges på en betryggende måde i brand-, sikkerheds- og sundhedsmæs-
sig henseende. Byggeloven skal sikre, at bebyggelse har en tilfredsstillende kva-
litet under hensyn til den tilsigtede brug, og regulerer bl.a. handicaptilgænge-
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Oversigt over love, politiske aftaler og evalueringsklausuler, fra boligministeren
2087395_0005.png
lighed, arkitektonisk kvalitet i byggeriet, foranstaltninger der kan øge byggeri-
ets produktivitet, og foranstaltninger, der kan modvirke unødigt energiforbrug.
Byggeloven finder anvendelse ved nybyggeri, ved væsentlige ombygninger, ved
væsentlige anvendelsesændringer og andre væsentlige forandringer i eksiste-
rende bebyggelse.
Byggelovens krav er udmøntet i bygningsreglementet, hvor der bl.a. stilles kon-
krete krav til bygningers brandsikkerhed, konstruktive forhold, energiforbrug,
indeklima, vand- og afløbsinstallationer mv.
Side 5/10
2. Love med revisionsbestemmelser m.v.
Lov
Lov nr. 221 af 3. marts 2015 om
ændring af lov om planlægning og
lov om almene boliger m.v.
(Blandet boligsammensætning)
Tema
Revision af hele lo-
ven (mulighed for at
fastsætte bestem-
melser i lokalplaner
om, at op til 25 pct.
af boligmassen skal
være almene boliger
samt mulighed for at
yde ekstra grund-
købslån, hvor
grundudgifterne
ikke muliggør bygge-
ri af almene boliger
inden for maksi-
mumsbeløbet)
1
Evalueringer af for-
længelsen af foræl-
delsesfristen samt
den nye norm og
vejeledning for valu-
arvurderinger
Evaluering af virk-
ningerne af lovæn-
dringen, når denne
har været i kraft i 2
år
Frist
Folketingsåret 2024-25
Lov om andelsboligforeninger og
andre boligfællesskaber, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 447 af 21. marts
2015, som senest ændret ved lov
nr. 555 af 29. maj 2018 lovgivning
Lov nr. 439 af 6. maj 2014 æn-
dring af lov om leje, lov om mid-
lertidig regulering af boligforhol-
dene, lov om byfornyelse og ud-
vikling af byer og forskellige andre
love (Energisparpakke omfattende
bl.a. totaløkonomisk rentable
1
1. juli 2020
Der blev i 2017 gennem-
ført en evaluering af til-
tagene i energisparepak-
ken, som viste at aftalt
grøn byfornyelse ikke
anvendes. Det vil derfor i
et kommende lovforslag
Det fremgår af lovforslaget, at det er ministeren for
bolig og landdistrikter (nu
boligminister), der skal fremsætte revisionsforslag, og at revisionen vil ske i tæt
samarbejde med miljøministeren (nu erhvervsministeren).
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Oversigt over love, politiske aftaler og evalueringsklausuler, fra boligministeren
2087395_0006.png
energiforbedringer og aftalt grøn
byfornyelse)
Lov nr. 663 af 8. juni 2016 om
ændring af lov om byfornyelse og
udvikling af byer (Målretning af
byfornyelsesinstrumenter til at
forbedre boliger og igangsætte
udvikling af byer uden for vækst-
områder)
Evaluering af lov-
ændringens virkning
efter ca. 3 år
blive foreslået at ophæve
Side 6/10
kapitlet i byfornyelseslo-
ven om aftalt grøn byfor-
nyelse.
Lovændringen ændrede i
de objektive kriterier, der
ligger til grund for forde-
lingen af den statslige
udgiftsramme, således at
kommunerne uden for
vækstområderne fik flere
midler, der blev afsat 70
mio. kr. af den eksiste-
rende ramme til område-
fornyelse i 4 kategorier af
byer og områder, og den
statslige refusion til
istandsættelse, nedriv-
ning m.v. blev forhøjet til
70 pct. i en 3-årig periode
i byer med under 5.000
indbyggere.
Loven er siden 2016 æn-
dret ganske substantielt.
Bl.a. er den særlige ram-
me og kategorier af om-
rådefornyelse ophævet
pr. 1. januar 2018, og i
2019 er byfornyelses-
rammen omlagt til en
landsbyfornyelsesramme,
der uddeles til 56 kom-
muner, og som kun kan
anvendes i byer med fær-
re end 4.000 indbyggere
og i det åbne land. Byfor-
nyelsesprojekter med
ombygning, renovering,
nedrivning, og anlæg i
forbindelse med område-
fornyelser foregår nor-
malt over en længere
årrække. Der vurderes
derfor ikke at være et
grundlag for at gennem-
føre en evaluering af lov-
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Oversigt over love, politiske aftaler og evalueringsklausuler, fra boligministeren
2087395_0007.png
ændringen fra 2016.
Side 7/10
3. Politiske aftaler
3.1.
Aftale
Politiske aftaler på boligområdet
Opfølgning
Aftalen er udmøntet ved lov nr.
1322 af 27. november 2018 om æn-
dring af lov om almene boliger
m.v., lov om leje af almene boliger
og lov om leje (Nye kriterier for
udsatte boligområder og ghettoom-
råder, initiativer til udvikling eller
afvikling af ghettoområder, skær-
pelse af anvisnings- og udlejnings-
regler, ophævelse af lejekontrakt på
grund af kriminalitet m.v.)
Aftalen er udmøntet ved lov nr.
1561 af 18. december 2018 om æn-
dring af lov om almene boliger m.v.
(Anvendelse af Landsbyggefondens
midler og Landsbyggefondens refu-
sion af ydelsesstøtte)
Aftalen er udmøntet ved ændring af
udlejningsbekendtgørelsen. Æn-
dringen trådte i kraft den 1. juli
2019.
Udmøntet ved lov nr. 736 af 8. juni
2018 om ændring af lov om almene
boliger m.v. (Finansiering af alme-
ne boliger med lån ydet på grund-
lag af statsgaranterede obligatio-
ner)
Lovforslaget blev fremsat i foråret
2019, men bortfaldt på grund af
folketingsvalget. Lovforslaget gen-
fremsættes den 2. oktober 2019.
Ved forliget aftalte den daværende
regering (S og RV) og Venstre,
Dansk Folkeparti, SF og Enhedsli-
sten at gennemføre et samlet initia-
tiv med det formål at forenkle og
Aftale om initiativer på boligområdet, der mod-
virker parallelsamfund (2018)
Aftale om Landsbyggefondens ramme til fysiske
forandringer af de udsatte boligområder mv. i
perioden 2019-2026 (2018)
Aftale om ændring af ventelistesystemet for ud-
lejning af almene familieboliger (2019)
Aftale med realkreditinstitutterne om finansie-
ring af almene boliger (2017)
Stemmeaftale om etablering af almene boliger i
samarbejde med privat part med henblik på at
fremme blandet boligbyggeri (2019)
Aftale om ny lejelov (2014)
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Oversigt over love, politiske aftaler og evalueringsklausuler, fra boligministeren
2087395_0008.png
Stemmeaftale om øget digital kommunikation på
lejeområdet (2017)
Aftale om nedsættelse af ekspertgruppe som skal
undersøge boligreguleringslovens § 5, stk. 2
(2019)
Aftale mellem den daværende regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti)
og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det
Radikale Venstre om mere robuste andelsbolig-
foreninger (2017)
Aftale om anmeldelsesordning til at modvirke
modernisere lejelovgivningen. Af
Side 8/10
forliget fremgår, at initiativet skal
gennemføres i følgende tre tempi:
1.
Konkrete lejelovsændringer
2.
Evaluering af nærmere be-
stemte forhold
3.
Sammenskrivning af lejelov
og boligreguleringslov
Konkrete lejelovsændringer blev
gennemført ved lov nr. 310 af 30.
marts 2015 om ændring af lov om
leje, lov om midlertidig regulering
af boligforholdene, lov om tvungen
administration af udlejningsejen-
domme og lov om byfornyelse og
udvikling af byer (Forenkling og
modernisering af lejelovgivningen).
Evaluering af visse forhold blev
gennemført i 2017 og viste ikke, at
der var grundlag for evt. ændringer.
Sammenskrivningen af lejeloven
forventes at blive afsluttet i 2020.
Udmøntet ved lov nr. 1561 af 19.
december 2017 om ændring af lov
om leje og lov om leje af almene
boliger (Fremme af digital kommu-
nikation i boliglejeforhold)
En ekspertgruppe, som blev nedsat
i foråret 2019, forventes at aflevere
en rapport i oktober 2019, hvoref-
ter boligministeren vil indkalde til
politiske forhandlinger.
Den politiske aftale om mere robu-
ste andelsboliger er gennemført ved
lov nr. 555 af 29. maj 2018, samt en
arbejdsgruppe om penge under-
bordet, som afgav rapport i august
2018.
Endelig er finansieringskrav til køb
og stiftelse af andelsboliger gen-
nemført ved Erhvervsministeriet
bekendtgørelse nr. 1581 af 17.
12.2018 om god skik for boligkre-
dit.
Boligministeren fremsætter i folke-
tingsåret 2019/20 lovforslag med
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Oversigt over love, politiske aftaler og evalueringsklausuler, fra boligministeren
2087395_0009.png
udlejning af ubeboelige boliger (2018)
Stemmeaftale om sammenlægning af Byggeska-
defonden og Byggeskadefonden vedrørende Byg-
ningsfornyelse, samt ophør af fremtidige sager til
Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyel-
se (2019)
Politisk aftale om ghettorepræsentanter (2018)
henblik på at udmønte aftalen.
Side 9/10
Boligministeren fremsætter i folke-
tingsåret 2019/20 lovforslag med
henblik på at udmønte aftalen.
Udmøntet ved lov nr. 1738 af 27.
december 2018 om ændring af lov
om kommunernes styrelse
(Ghettorepræsentanter)
3.2.
Politiske aftaler på byggeområdet
Der er ikke indgået politiske aftaler på byggeområdet inden for de seneste år,
men byggeområdet har været en del af politiske aftaler på andre områder.
I maj 2019 afsatte den tidligere VLAK-regering sammen med S, DF, RV og SF 3
mio. kr. fra den grønne klimapulje til en indsats, der skal fremme klimavenligt
byggeri. Formålet er at give byggeriets parter mulighed for at omsætte den nye-
ste viden om grønt byggeri til praksis. Det tilhørende aktstykke er netop tiltrådt
af FIU, og arbejdet, der indebærer gennemførelsen af en række konkrete analy-
ser, skal nu igangsættes.
I 2018 indgik den tidligere regering indgik aftale med DF og RV om at fremme
omstillingen til en mere cirkulær økonomi. I forlængelse af regeringens Strategi
for cirkulær økonomi blev partierne enige om 11 initiativer, der skal fremme en
cirkulær omstilling. Det fremgik bl.a. af aftalen, at der skal udvikles en frivillig
bæredygtighedsklasse i bygningsreglementet, og at der skal igangsættes analy-
ser vedr. indlejret energi i byggematerialer. Der blev afsat 3,8 mio. kr. til ud-
møntningen af initiativet. Arbejdet vedr. den frivillige bæredygtighedsklasse
pågår, og der er igangsat analyser vedr. bygningers samlede klimapåvirkning,
herunder indlejret energi og global opvarmning, som forventes afsluttet i 2020.
Bilag
1.
Aftale om initiativer på boligområdet, der modvirker parallelsamfund
(2018)
2.
Aftale om Landsbyggefondens ramme til fysiske forandringer af de ud-
satte boligområder mv. i perioden 2019-2026 (2018)
BOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 10: Oversigt over love, politiske aftaler og evalueringsklausuler, fra boligministeren
2087395_0010.png
3.
Aftale om ændring af ventelistesystemet for udlejning af almene fami-
lieboliger (2019)
4.
Aftale med realkreditinstitutterne om finansiering af almene boliger
5.
Stemmeaftale om etablering af almene boliger i samarbejde med privat
part med henblik på at fremme blandet boligbyggeri (2019)
6.
Aftale om ny lejelov (2014)
7.
Stemmeaftale om øget digital kommunikation på lejeområdet (2017)
8.
Aftale om nedsættelse af ekspertgruppe som skal undersøge boligregu-
leringslovens § 5, stk. 2 (2019)
9.
Aftale mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og
Det Radikale Venstre om mere robuste andelsboligforeninger (2017)
10.
Aftale om anmeldelsesordning til at modvirke udlejning af ubeboelige
boliger (2018)
11.
Stemmeaftale om sammenlægning af Byggeskadefonden og Byggeska-
defonden vedrørende Bygningsfornyelse, samt ophør af fremtidige sa-
ger til Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse (2019)
12.
Politisk aftale om ghettorepræsentanter (2018)
Side 10/10