Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 84
Offentligt
2121120_0001.png
Beskæftigelses
og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse 2019
Indhold
1. Indledning ...............................................................................................................................................2
1.1 Det retlige grundlag ............................................................................................................................2
2. Initiativer på ligelønsområdet siden marts 2016 .................................................................................2
2.1 Opdatering af oplysninger om kvinders og mænds løn.......................................................................2
2.2 Kvinder i ledelse .................................................................................................................................3
2.3 Fædres brug af orlov ...........................................................................................................................3
2.4 Det kønsopdelte uddannelsesvalg .......................................................................................................4
2.5 Mænd og kvinder på arbejdsmarkedet ................................................................................................4
3. Analyse af forskelle mellem kvinders og mænds timeløn ...................................................................5
3.1 Sammenligning af løn mellem mænd og kvinder ...............................................................................5
3.2
Forklarende faktorer for lønforskelle ..................................................................................................8
3.3. Lønforskelle i international kontekst ................................................................................................10
4. Retspraksis om ligeløn .........................................................................................................................11
4.1 Retspraksis udvikling ........................................................................................................................11
4.2 Ligebehandlingsnævnets afgørelser (1. januar 2016 til 31. december 2018) ....................................11
5. Arbejdsmarkedets parters initiativer angående ligeløn ...................................................................13
5.1 Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) ........................................................................................13
5.2 Akademikernes Centralorganisation (AC) ........................................................................................15
5.3 Dansk Arbejdsgiverforening (DA) ....................................................................................................16
5.4
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) .....................................................................................18
5.5 Kommunernes Landsforening (KL) ..................................................................................................19
5.6 Danske Regioner ...............................................................................................................................19
5.7 Moderniseringsstyrelsen ...................................................................................................................20
5.8 Lederne..............................................................................................................................................20
6. Bilag 1-3.................................................................................................................................................22
Bilag 1
Høringssvar fra FH og AC .......................................................................................................22
Bilag 2
Høringssvar fra DA..................................................................................................................22
Bilag 3
Høringssvar fra FA, KL, Danske Regioner, Moderniseringsstyrelsen og Lederne .................22
November 2019
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
2121120_0002.png
1. Indledning
Denne redegørelse er udarbejdet i henhold til ligelønslovens § 6 a, hvorefter beskæftigelsesministeren og
ministeren for ligestilling hvert tredje år skal udarbejde en redegørelse for indsatsen for at opnå lige løn
mellem mænd og kvinder.
Beskæftigelsesministeren har ansvaret for ligelønsloven. Som et led heri sørger ministeriet for, at der
løbende bliver udarbejdet information om udviklingen og problemstillinger på ligelønsområdet.
Redegørelsen indeholder en kort gennemgang af de initiativer, der er gennemført på ligelønsområdet in-
den for de seneste tre år, en kort gennemgang af reglerne om kønsopdelt lønstatistik, en analyse af lønfor-
skellene mellem mænd og kvinder, en gennemgang af retspraksis om ligeløn samt resumé af bidrag fra
arbejdsmarkedets parter om deres initiativer på ligelønsområdet.
Der henvises i øvrigt til den seneste ligelønsredegørelse, der blev sendt til Folketinget i april 2016.
1.1 Det retlige grundlag
Ligelønsprincippet betyder, at der ikke på grund af køn må finde lønmæssig forskelsbehandling sted.
Dette gælder både direkte forskelsbehandling og indirekte forskelsbehandling. Det følger af ligelønslo-
vens § 1, stk.1.
Efter ligelønslovens § 1, stk. 2, skal enhver arbejdsgiver yde kvinder og mænd lige løn, for så vidt angår
alle lønelementer og lønvilkår, for samme arbejde eller for arbejde, der tillægges samme værdi
For, at der kan være tale om et ligelønsspørgsmål i ligelønslovens forstand, skal konkrete kvinder og
mænd kunne sammenlignes. Udfører de ikke samme arbejde eller arbejde, som tillægges samme værdi,
kan de ikke hente beskyttelse mod forskelsbehandling på grund af køn. Begreberne
”samme
arbejde” og
”arbejde
af samme værdi” er anerkendte begreber fra EU-retten, og angår udelukkende arten af de ar-
bejdsydelser, de berørte lønmodtagere faktisk udfører, eller arbejdets faktiske beskaffenhed.
Et lønkriterium, som fx fleksibilitet eller uddannelse anvendes lovligt, hvis de pågældendes evner/kvalifi-
kationer er af betydning for udførelsen af de konkrete arbejdsopgaver
1
. Dette er bekræftet i en dansk høje-
steretsdom i 2009.
2
2. Initiativer på ligelønsområdet siden marts 2016
Beskæftigelsesministeriet har til stadighed fokus på at følge udviklingen i lønforskellen mellem mænd og
kvinder.
Beskæftigelsesministeriet sørger derfor for, at der løbende offentliggøres information om lønforskellene
mellem kønnene, som bidrager med viden og sætter fokus på området.
2.1 Opdatering af oplysninger om kvinders og mænds løn
Den seneste lønanalyse
”Forskelle mellem kvinders og mænds timeløn”
er fra maj 2018 og udarbejdet af
det Nationale Forskningscenter for Velfærd (VIVE). Analysen viser, at:
bruttolønforskellen på hele arbejdsmarkedet i 2016 er på 10-15 pct. afhængigt af lønbegrebet.
den korrigerede lønforskel, dvs. den tilbageværende lønforskel, er på 4-7 pct. efter, at der er taget
højde for kvinders og mænds forskellige fordeling på fx uddannelse, erhvervserfaring, sektor, branche
og arbejdsfunktion.
bruttolønforskellene i perioden siden 2007 er faldet både på hele arbejdsmarkedet og på sektorniveau.
faldet i bruttolønforskellene delvist skyldes, at kvinder har bevæget sig opad i stillingshierarkiet og
har forøget forspringet mht. uddannelseslængde.
1
2
Danfoss, Sag 109/88 Saml. 1989 s 3199, præmis 22 og 23.
UfR 2009.2993 H (dissens).
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
2121120_0003.png
bruttolønforskellene stiger med stigende timeløn: blandt de lavest lønnede er bruttolønforskellen 4
pct. mod 17-25 pct. blandt de højeste lønnede.
Undersøgelsen kan findes på
www.vive.dk.
For en uddybning af analysen/lønforskellen mellem mænd og
kvinder henvises til afsnit 3 nedenfor.
Beskæftigelsesministeriet har desuden i september 2019 sat gang i et arbejde med at undersøge, om den
uforklarlige lønforskel kan forklares nærmere ved hjælp af eksempelvis nye metoder og andet data, end
man hidtil har kunnet bruge. Undersøgelsen forventes færdig i efteråret 2020.
2.2 Kvinder i ledelse
Supplerende initiativer til lovgivning om måltal og politikker
I 2017 blev lovgivningen om måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning af ledelse evalue-
ret. På baggrund af evalueringen besluttede regeringen at fastholde lovkravet uændret og arbejde med tre
supplerende initiativer:
1. Inspirationsmateriale om kvinder i ledelse
Ligestillingsministeren lancerede den 24. september 2018 i samarbejde med erhvervsministeren
en casesamling, hvor 10 udvalgte virksomhedsledere og bestyrelsesformænd fortæller om, hvor-
dan de konkret arbejder med at fremme en ligelig kønsfordeling i deres ledelser og bestyrelser.
Casesamlingen kan findes på
https://samfundsansvar.dk/kvinder-i-ledelse
.
2. Dialog med rekrutteringsbranchen om diversitet i ledelsesrekruttering
Ligestillingsministeren har indledt en dialog med rekrutteringsbranchen om muligheden for at
udvikle en frivillig aftale om rekruttering af ledere, der kan bidrage til at få mere diversitet og
flere kvinder i spil til ledelsesposter.
3. Benchmarking
Der gennemføres i samarbejde med Erhvervsministeriet en undersøgelse af mulighederne for
benchmarking af virksomheder omfattet af reglerne om en mere ligelig kønsfordeling i ledelse og
bestyrelser.
Lead the Future-kampagnen
I forbindelse med 8. marts 2018 lancerede den daværende ligestillingsminister Karen Ellemann kampag-
nen Lead the Future i samarbejde med The Diversity Council. Som en del af kampagnen blev der oprettet
et rollemodelskorps af kvindelige ledere fra en række store danske virksomheder, der skulle inspirere
unge kvinder til at søge uddannelser og specialer, der fører til ledelse, særligt inden for STEM fagene.
Kampagnen kørte i hele 2018, hvor rollemodelskorpset besøgte i alt 10 uddannelsesinstitutioner, herunder
Aalborg Universitet og CBS og mødtes med mere end 500 studerende.
Barbershop-arrangement for mandlige ledere om kvinder i ledelse
For at engagere mænd i arbejdet med at fremme flere kvinder i ledelse vil ligestillingsministeren i maj
2019 holde et barbershop-event i forbindelse med den årlige Womenomics. Der vil blive sat fokus på for-
delene ved diversitet i ledelse, ubevidste kønsbias, og hvordan mænd kan involveres i arbejdet med at
fremme kvinder i ledelse.
2.3 Fædres brug af orlov
Kampagnen ”Aktion Fars Orlov”
Med satspuljen for 2017 blev der afsat 4,9 mio. kr. over fire år til en kampagne, der kan fremme fædres
brug af orlov. Kampagnen ”Aktion Fars Orlov” blev lanceret i november 2017 i samarbejde med en
række store virksomheder og en række af organisationer. Kampagnen skal få flere fædre til at tage mere
orlov.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
2121120_0004.png
Pulje til oplysning om barsels- og orlovsrettigheder for fædre
Med satspuljeaftalen blev der også afsat midler til en ansøgningspulje til oplysning- og debatskabende
aktiviteter om fædres orlov. Puljen er nu udmøntet og der er bevilliget støtte til 5 projekter, med en samlet
bevilling på ca. 850.000 kr. Projekterne indeholder initiativer som roadshow, samtalesaloner, fyraftens-
møder og en konference. Derudover udvikles der digitalt informationsmateriale om børns sundhed og
fædres orlov samt et dialogredskab til anvendelse af fx tillidsrepræsentanter.
Undersøgelse af effekterne af fædres brug af orlov
Med satspuljeaftalen blev der afsat midler til en undersøgelse af effekterne af fædres brug af orlov. Un-
dersøgelsen er udarbejdet af Oxford Research og Syddansk Universitet og blev offentliggjort i januar
2019. De vigtigste resultater omhandler bl.a. fædres relation til børnene, rollefordelingen i hjemmet, be-
tydningen for karriere og lønudvikling, samt virksomhedens opbakning og kultur. Undersøgelsen kan fin-
des på
http://um.dk/ligestilling/publikationer
.
2.4 Det kønsopdelte uddannelsesvalg
Konference om piger og teknologiforståelse
Undervisningsministeriet har i februar 2018 i samarbejde med Ligestillingsafdelingen afholdt en konfe-
rence om piger og teknologiforståelse. Formålet med konferencen var, at de relevante aktører inden for
uddannelses- og dagtilbudssektoren kunne udveksle gode erfaringer og finde holdbare løsninger til, hvor-
dan man får pigerne til at være med til at skabe den digitale fremtid. Konferencen skulle give inspiration
til, hvordan pigers interesse for teknologiforståelse kunne fremmes.
Kampagne om mandlige pædagoger
Ligestillingsministeren gennemførte i efteråret 2016 en kampagne, der satte fokus på at få flere mandlige
pædagoger i dagtilbuddene. Kampagnen indeholdt blandt andet informationsmateriale rettet mod dagin-
stitutioner og kommuner om mangfoldighed i medarbejderskaren, og hvordan mandlige pædagoger kan
tiltrækkes og fastholdes. Samtidig er erfaringerne fra ”Puljen til fremme af mangfoldighed og flere mand-
lige pædagoger i daginstitutioner” blevet udbredt til landets kommuner og daginstitutioner –
blandt andet
gennem en erfaringsopsamling med gode eksempler og anbefalinger.
Flere dimittender med tekniske, digitale og naturvidenskabelige kompetencer (STEM)
Regeringen vil lave en STEM-handlingsplan (Science, Technology, Engineering and Mathematics), der
skal få flere til at vælge, blive optaget på og i sidste ende gennemføre en videregående teknisk, digital el-
ler naturvidenskabelig uddannelse. Der vil i handlingsplanen bl.a. være fokus på kvinders søgemønstre
mv.
Fokus på kønsfordeling på erhvervsuddannelser
Undervisningsministeriet igangsætter en landsdækkende indsats for at udvikle og udbrede god praksis om
undervisningsmiljøer, bl.a. med fokus på at tiltrække flere piger og kvinder til traditionelle mandefag og
flere drenge og mænd til traditionelle kvindefag. I 2019 indføres et obligatorisk praktisk/musisk valgfag
(håndværk og design, billedkunst, musik eller madkundskab) i folkeskolens 7.-8. klasse. Kønsfordeling
vil indgå i erfaringsopsamlingen.
2.5 Mænd og kvinder på arbejdsmarkedet
Beskæftigelsesministeriet udgiver regelmæssigt en publikation om mænd og kvinder på arbejdsmarkedet,
som kan findes på
www.bm.dk.
Udgivelsen er en statistisk oversigt over tendenserne på arbejdsmarkedet, herunder ligeløn, og data er op-
delt på køn. Den seneste er udgave af publikationen er fra oktober 2019 med følgende hovedkonklusio-
ner:
Mænd har generelt højere beskæftigelses- og erhvervsfrekvens end kvinder. For efterkommere fra
ikke-vestlige lande har kvinder dog højere beskæftigelses- og erhvervsfrekvens end mænd.
Mænd har lavere ledighed end kvinder og kommer hurtigere tilbage i job.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
2121120_0005.png
Kvinder har generelt et højere uddannelsesniveau end mænd (aldersgruppen 30-64 år). Hidtil har der
været flest mænd med lange videregående uddannelser, men det ændrede sig i 2019, hvor kvindernes
andel overhalede mændenes.
Kvinder har mere sygefravær end mænd uanset sektor.
Kvinder har i gennemsnit 0,3 flere sygedage end mænd på grund af barns sygdom (gennemsnit 2013-
2017).
Mødre holdt i gennemsnit 296 orlovsdage med barselsdagpenge og fædre 38 dage i 2015 (i de til-
fælde, hvor begge forældre holdt orlov).
Den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder for kvinder var 64,3 år i 2017 og 66,4 år for mænd.
Den standardberegnede timefortjeneste var 15 pct. lavere for kvinder (241,5 kr.) end for mænd (276,9
kr.) i 2018.
Fra 2009-2018 er bruttolønforskellen mellem mænd og kvinder faldet i alle sektorer.
Danmark har en høj beskæftigelsesfrekvens og en lav ledighed for både mænd og kvinder set i inter-
national sammenhæng.
3. Analyse af forskelle mellem kvinders og mænds timeløn
3.1 Sammenligning af løn mellem mænd og kvinder
Mænd har i gennemsnit en højere løn end kvinder
Set på tværs af hele arbejdsmarkedet var bruttolønforskellen mellem mænd og kvinder 14,5 pct. i 2016,
målt i
standardberegnet timefortjeneste
3
og uden at tage højde for forskel i uddannelse, erhvervserfaring
mv. Det er et fald på 1,9 pct. point siden 2012. Opgøres bruttolønforskellen i stedet på baggrund af løn-
begrebet
fortjeneste pr. præsteret time
var forskellen i 2016 10,2 pct. Det svarer til et fald på 1,6 pct. po-
int siden 2012.
Bruttolønforskellen varierer på tværs af sektorer. Bruttolønforskellen er størst i den
regionale
sektor, hvor
den
standardberegnede timefortjeneste
i 2016 var 22 pct. lavere for kvinder ansat i regionerne end for
mænd ansat i samme sektor.
For
privatansatte
kvinder var den
standardberegnede timefortjeneste
12,8 pct. lavere end for privatansatte
mænd i 2016.
For ansatte i den
statslige
sektor i 2016, var der en bruttolønsforskel på 5,6 pct., målt med den
standard-
beregnede timefortjeneste.
Mænd ansat i den
kommunale
sektor tjener i gennemsnit 6,4 pct. mere end kvinder ansat i samme sektor,
jf. figur 1.
3
Standardberegnet timefortjeneste
er et mål for, hvad en lønmodtager har fået i løn pr. time, lønmodtageren har aftalt at arbejde
uanset, hvor mange dage lønmodtageren er eller arbejder ud over det, som er aftalt. Dermed er standardberegnet timefortjeneste
uafhængig af omfanget af fravær.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
2121120_0006.png
Figur 1
Bruttolønforskelle for ansatte i den statslige, kommunale, regionale og pri-
vate sektor, 2016
Procent
25
22,0
20
15,7
15
14,5
12,8
11,3
10,2
10
5,6
5
2,8
6,4
5
2,3
0
10
15
20
Procent
25
0
Den statslige sektor
Den kommunale sektor
Den private sektor
Standardberegnet timefortjeneste
Fortjeneste pr. præsteret time
Anm.: Det anvendte lønbegreb er standardberegnet timefortjeneste. Bruttolønforskellen er beregnet som forskellen
mellem mænd og kvinders gennemsnitsløn i pct. af gennemsnitslønnen for mænd.
Data omfatter ikke branchen Landbrug og fiskeri samt private virksomheder med færre end 10 ansatte. Data er
afgrænset, så det omfatter 25-59-årige.
Kilde: VIVE
”Forskelle
mellem kvinder og mænds timeløn”.
I disse sammenligninger er der ikke korrigeret for baggrundskarakteristika såsom, at mænd og kvinder
kan have forskellig uddannelse og erfaring eller arbejder i forskellige brancher, hvilket muligvis kan for-
klare noget af lønforskellen. Dette ses der nærmere på i afsnit 3.2.
Udvikling i lønforskellen
Siden 1997 har VIVE jævnligt undersøgt lønforskellene mellem mænd og kvinder, og i den periode teg-
ner der sig en tendens af faldende bruttolønforskelle. I maj 2018 udgav VIVE den seneste rapport om em-
net.
Boks 3.1.1. Lønbegreber i VIVE rapporten
Timelønnen ikke er en eksakt størrelse, da den både er en indtægt og en omkost-
ning. VIVE opererer i den seneste rapport fra 2018 med tre lønbegreber:
Standardberegnet timefortjeneste: Dette lønbegreb anvendes fra og med
2010. Dette er et mål for lønmodtagerens lønindtægt.
Smalfortjeneste: Dette lønbegreb anvendes som mål for lønmodtagerens
lønindtægt før 2010.
Fortjeneste pr. præsteret time: Dette lønbegreb anvendes som et mål for
omkostning.
I opgørelsen skelnes mellem
bruttolønforskellen og ”rest”, som er defineret såle-
des:
6
Hele arbejdsmarkedet
Den regionale sektor
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
2121120_0007.png
Bruttolønforskellen (Ukorrigerede lønforskel): angiver den ”rå” forskel mellem
kvinders og mænds løn, dvs. lønforskellen mellem de to køn, når der ikke er ta-
get højde for, at kvinder og mænd er forskelligt fordelt på en række målbare for-
hold, hvor der findes data i eksisterende registre.
Rest (Korrigerede lønforskel): Den forskel mellem kvinder og mænds løn, der er
tilbage, når der tages højde for, at kvinder og mænd er forskellige på en række
målbare forhold.
Set over en længere årrække er der sket et mindre fald i bruttolønlønforskellen mellem mænd og kvinder
på arbejdsmarkedet, jf. undersøgelsen fra VIVE.
4
Bruttolønforskellen baseret på
smalfortjenesten
var i
1997 på knap 19 pct. mod ca. 17 pct. i 2010.
Bruttolønsforskellen baseret på den
standardberegnede timefortjeneste
var i 2009 på 17 pct. for hele ar-
bejdsmarkedet mod godt 14 pct. i 2016. Dette svarer til et fald på godt 2 pct. point, jf. figur 2.
I perioden fra 2009-2016 er bruttolønforskellene særligt faldet i den regionale sektor, hvor forskellen er
faldet med 6 pct. point fra 28 pct. i 2009 til knap 22 pct. i 2016. I den kommunale sektor er det sket et fald
på knap 5 pct. point over perioden. I den private sektor var faldet i bruttolønforskellen i perioden 2009-
2016 på knap 3 pct. point
fra godt 15 pct. i 2009 til knap 13 pct. i 2016.
Figur 2
Bruttolønforskel mellem mænd og kvinder for ansatte på hele arbejdsmar-
kedet, i den kommunale, regionale, statslige og private sektor, 1997-2016
Anm.: Det anvendte lønbegreb er smalfortjeneste inkl. pension og personalegoder pr. time for 1997-2010 og stan-
dardberegnet timefortjeneste fra 2009-2016. Data er afgrænset så det omfatter 25-59-årige. Før 2009 er der
kun oplysninger for kommunal og regional sektor samlet.
Kilde:
Figuren er sammensat af data fra undersøgelsen VIVE ”Forskelle mellem kvinder og mænds timeløn”.
Mindre lønforskel for unge
4
VIVE (2018): ”Forskelle mellem kvinders og mænds timeløn”.
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
2121120_0008.png
Bruttolønforskellen er mindst for de 25-29 årige og størst for de 40-49 årige. Opgjort med den
standard-
beregnede timefortjeneste
er bruttolønforskellen knap 18 pct. for de 40-49 årige og godt 7 pct. for de 25-
29 årige i 2016.
For alle fire aldersgrupper er bruttolønforskellen mellem mænd og kvinder faldet fra 2007 til 2016.
Figur 3
Udvikling i bruttolønforskelle fordelt på aldersgrupper
Procent
25
Procent
25
20
20
15
15
10
10
5
5
0
25-29 år
30-39 år
2007
2012
40-49 år
2016
50-59 år
0
Anm.:
Lønbegreber, der er anvendt, er smalfortjeneste inkl. pension i 2007 og standardberegnet timefortje-
neste inkl. pension og personalegoder pr. time i 2012 og 2016. Data omfatter ikke branchen Landbrug og fiskeri samt private
virksomheder med færre end 10 ansatte. Data er afgrænset så det omfatter 25-59-årige.
Kilde:
VIVE ”Forskelle mellem kvinder og mænds timeløn”.
Bruttolønforskellen stiger med alder. Ifølge VIVE’s
undersøgelse
kan det bl.a. hænge sammen med de to
køns adfærd, når det gælder jobskifte og de dertil knyttede lønændringer. Kvinder skifter oftere end
mænd til et job i den offentlige sektor, når de har fået børn, hvilket typisk medfører en lønnedgang. Sam-
tidig oplever mænd en større lønstigning end kvinder, hvis de skifter job til et andet firma, hvor de for-
fremmes fra ikke-topleder til topleder. Betydningen heraf forstærkes af, at især mænd foretager denne
form for jobskifte.
3.2 Forklarende faktorer for lønforskelle
Lønforskelle fordelt på sektor dekomponeres i analysen fra VIVE i forskellige komponenter. Disse er i
figur 4 samlet i fem komponenter; human kapital, branche, arbejdsfunktion, øvrige samt en uforklaret del.
Human kapital
omfatter uddannelse og erhvervserfaringer. Kategorien
øvrige
dækker bl.a. over familie-
forhold, arbejdstid og geografisk placering. Den
uforklarede
del består af forskelle i lønninger, som ikke
kan forklares af de nævnte faktorer i en statistisk analyse. Der kan dog stadig være yderligere forklarende
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
2121120_0009.png
faktorer, som ikke kan måles, og derfor ikke indgår i analysen, f.eks. evner/muligheder for lønforhandling
og ikke målbare kvalifikationer.
I figur 4 er dekomponeringen vist for lønbegrebet
standardberegnet timefortjeneste
i 2016.
Figur 4
Bruttolønforskelle mellem mænd og kvinder fordelt på sektor er målt ved
standardberegnet timefortjeneste, 2016
Procent
Procent
18
18
6,11
13
1,44
1,00
13
8
9,14
10,11
1,08
1,63
2,73
1,20
-0,47
-0,31
Regionale sektor
Humankapital
-0,31
0,04
8
0,25
4,09
0,49
-0,20
3
3
0,03
-0,21
-2
0,67
-2
Statlige sektor
Arbejdsfunktion
Kommunale sektor
Uforklaret
Øvrige
Private sektor
Branche
Anm.: Human kapital indeholder uddannelse og erhvervserfaring. Gruppen øvrige indeholder nedsat tid, børn, enlig
og region. Data omfatter ikke branchen Landbrug og fiskeri samt private virksomheder med færre end 10 an-
satte. Data er afgrænset så det omfatter 25-59-årige.
Kilde:
VIVE ”Forskelle mellem kvinder og mænds timeløn
I 2016 var bruttolønforskellen i den
kommunale og regionale
sektor på henholdsvis 5 pct. og knap 17 pct.
Bruttolønforskellene hænger hovedsageligt sammen med, at mænd i disse sektorer har mere gunstige ar-
bejdsfunktioner end kvinder.
I
staten
var bruttolønforskellen på godt 5 pct. i 2016. Bruttolønforskellen hænger blandt andet sammen
med, at statsansatte mænd har mere human kapital. Selvom de statsansatte kvinder har mere uddannelse,
bliver det mere end udlignet af, at mændene har mere erhvervserfaring end kvinder. Hertil kommer bidra-
get fra det kønsopdelte arbejdsmarked (branche og arbejdsfunktion).
I den
private sektor
er bruttolønforskellene på 11 pct. VIVE (2018) vurderer, at den relativt store korrige-
rede lønforskel i den private sektor hænger sammen med, at den private sektor sammenlignet med den
offentlige sektor dels i højere grad aflønner ikke-målbare kvalifikationer, såsom uformelle kvalifikationer
som samarbejdsevner og kundeforståelse, dels er sektoren mere præget af individuelle lønforhandlinger.
9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
2121120_0010.png
For alle fire sektorer gælder det, at der er en forholdsvis stor andel af bruttolønforskellen mellem mænd
og kvinder, som ikke kan forklares af, at kvinder og mænd har forskellige karakteristika. Beskæftigelses-
ministeriet har sat et arbejde i gang med at undersøge, om den uforklarlige lønforskel kan forklares nær-
mere ved hjælp af eksempelvis nye metoder og andet data, end man hidtil har kunnet bruge.
3.3. Lønforskelle i international kontekst
Der var i 2017 stor variation i bruttolønsforskellen mellem køn indenfor EU28, jf. figur 5. Lønforskellen
på tværs af EU-landene skal dog tolkes med forsigtighed, da der er forskelle i opgørelsesmetoderne på
tværs af landene, jf. boks 3.3.1.
Figur 5
Bruttolønforskelle mellem køn i EU28 samt Island, Schweiz og Norge, 2017
Procent
30
Procent
30
25
25
20
20
15
15
10
10
5
5
0
0
Anm.: Bruttolønforskellen er forskellen mellem mandlige og kvindelige lønmodtageres gennemsnitlige bruttotimeløn
i pct. af mændenes gennemsnitlige bruttotimeløn. Data for Grækenland er fra 2010, mens data for Irland er fra
. Bruttolønforskellen er for alle sektorer undtagen: ”Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri”, ”Offentlig forvalt-
ning og forsvar; socialsikring”, ”Private husholdninger med ansat medhjælp mv.”, ”Ekstraterritoriale
organisati-
oner og organer” og ”Uoplyst”.
Kilde: Eurostat
I 2017 var bruttolønforskellen i EU28 på 16 pct., hvilket ligger over det danske niveau på 14,7 pct. Dan-
mark var stort set på niveau med Norge og lidt højere end i Sverige.
Det skal pointeres, at Eurostats opgørelser afviger fra resultaterne fundet i VIVE (2016), som er anvendt
ovenfor. Dette skyldes bl.a., at Eurostat anvender et andet lønbegreb,
jf. boks 3.3.1.
Udover landespecifikke- og institutionelle faktorer omkring fastsættelse af løn (f.eks. central/decentral
løndannelse) kan internationale forskelle i løn mellem kvinder og mænd blandt andet forklares ved kvin-
ders beskæftigelsesgrad og uddannelsesniveau samt en generel lønspredning.
Kvinders gennemsnitsløn beregnes på baggrund af lønnen til både kvinder med og uden børn. Derfor har
en gennemsnitlig beskæftiget dansk kvinde en mindre bruttoløn end en gennemsnitlig beskæftiget kvinde
i lande, hvor stort set kun kvinder uden børn deltager på arbejdsmarkedet. Det kan være med til at øge
10
Estland
Tjekkiet
Tyskland
Storbritannien
Østrig
Slovakiet
Schweiz
Finland
Portugal
Euro-området
EU28
Letland
Island
Frankrig
Litauen
Nederlandene
Spanien
Danmark
Norge
Ungarn
Cypern
Bulgarien
Sverige
Malta
Kroatien
Slovenien
Polen
Belgien
Italien
Luxembourg
Rumænien
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
2121120_0011.png
løngabet mellem mænd og kvinder i Danmark sammenlignet med lande, hvor kvinder har en lavere be-
skæftigelsesfrekvens.
Boks 3.3.1. Udregning af lønforskelle i de internationale opgørelser
Løngabet beregnes i Eurostats opgørelse ved at tage forskellen i mænd og kvin-
ders gennemsnitlige bruttotimeløn og sætte den i forhold til mænds gennemsnit-
lige bruttotimeløn. Overtidsbetaling indgår i beregningerne, men særlige tillæg
indgår ikke.
Til trods for, at Eurostat forsøger at gøre lønforskelle sammenlignelige på tværs
af landene, skal man være opmærksom på, at bruttotimelønnen opgøres forskel-
ligt. Det betyder, at lønforskellen på tværs af EU-landene skal tolkes med forsig-
tighed.
Løngabet er baseret på en EU-harmoniseret
stikprøve (”Structure of Earnings
Survey 2010”) og nationale kilder for årlige sammenlignelige SES-estimater
(2007). Det stikprøvebaserede mål (”Structure of Earnings Survey”) foretages
hvert fjerde år. I de mellemliggende år baseres løngabet på nationale og sam-
menlignelige SES-estimater.
4. Retspraksis om ligeløn
4.1 Retspraksis udvikling
EU-Domstolen har afsagt en række domme i traktatbrudssager vedrørende ligelønsdirektivet og et meget
betydeligt antal præjudicielle afgørelser om ligeløn. Ligelønsdirektivet er nu en del af det omarbejdede
ligebehandlingsdirektiv.
5
Dansk retspraksis om ligeløn omfatter danske afgørelser fra faglig voldgift og domstolene samt afgørelser
fra Ligebehandlingsnævnet.
Før 2000 skete udviklingen af dansk praksis primært gennem faglige voldgiftskendelser, som i vidt om-
fang handlede om begreberne ”samme arbejde” og ”arbejde af samme værdi”.
Efter 2000 er der ført et stigende antal sager ved domstolene. Emnerne drejer sig primært om betalings-
forpligtelsen under barsel, både under arbejdsmiljøbetinget fravær i graviditetsperioden og under orlovs-
fravær i øvrigt. Derimod er fagretlige sager om ligeløn fåtallige.
Beskæftigelsesministeriet er ikke bekendt med, at der foreligger trykte afgørelser fra domstolene og vold-
giftskendelser om ligeløn inden for de seneste tre år. Ligebehandlingsnævnet har derimod afgjort fem an-
tal sager om ligeløn, hvoraf der i én sag var sket overtrædelse af ligelønsloven.
Ligelønssagerne fra Ligebehandlingsnævnet er refereret nedenfor:
4.2 Ligebehandlingsnævnets afgørelser (1. januar 2016 til 31. december 2018)
Afgørelse af 7. februar 2018, j. nr. 2017-6810-22191
(I strid med ligelønsloven)
En mandlig systemudvikler klagede over en virksomheds barselspolitik, hvorefter det alene var en kvinde
der havde ret til fuld løn under forældreorlov, mens mandlige medarbejdere kun havde ret til løn op til
26.000 kr. om måneden. Klager mente, at dette var i strid med ligeløn- og ligebehandlingsloven. Indkla-
gede mente, at der som følge af kvinder og mænds biologiske forskelle aldrig ville blive fuld ligestilling
5
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/54/EF.
11
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
2121120_0012.png
inden for graviditet og barsel. Indklagede henviste til barselslovgivningen, hvorefter der også er forskel
på mænd og kvinders rettigheder og forpligtelser.
Nævnet vurderede, at bestemmelserne i indklagedes barselspolitik var i strid med ligelønsloven, da en
mandlig medarbejder havde ret til løn op til 26.000 kr. om måneden, hvilket udgjorde en lønmæssig for-
skelsbehandling pga. køn. Klager fik derfor medhold i klagen, men der var ikke grundlag for at tilkende
nogen godtgørelse.
Afgørelse af 11. januar 2018, j. nr. 2017-6810-29821
(Ikke i strid med ligelønsloven eller ligebehandlingsloven)
En 70-årig mandlig bygningsingeniør modtog ikke pension fra sin arbejdsgiver, modsat mange af sine
kolleger. Han mente, at der forelå forskelsbehandling pga. alder ift. lønvilkår. Under sin 4 �½ års ansæt-
telse havde han ikke givet udtryk for, at han var utilfreds med sine lønvilkår. Dette kom først til udtryk ca.
to år efter sin fratræden.
Nævnet fandt, at klager havde fortabt et eventuelt krav som følge af påstået ulovlig forskelsbehandling
pga. alder, da klager havde udvist retsfortabende passivitet. Klager fik derfor ikke medhold i klagen.
Afgørelse af 24. maj 2017, J. nr. 2016-6810-37775
(Ikke
i strid med ligelønsloven eller ligebehandlingsloven)
En mandlig timelærer født i 1947 med etnisk dansk oprindelse påstod forskelsbehandling på grund af
køn, alder og etnisk oprindelse, da han ikke fik forlænget sin tidsbegrænsede ansættelse som timelærer på
en uddannelsesinstitution. Desuden påstod han, at indklagede havde handlet i strid med ligelønsloven.
Indklagede afviste klagers påstand, da det ikke er på grund af køn, alder og etnisk oprindelse, at den tids-
begrænsede ansættelse ikke blev forlænget. Årsagen var dårligt samarbejde, og indklagede havde mistet
tilliden til, at samarbejdet kunne blive bedre, hvorfor indklagede ikke ønskede at fortsætte samarbejdet
med klager.
Der var ikke oplysninger, der understøttede, at klager ikke fik forlænget sit ansættelsesforhold på grund af
køn, alder eller etnisk oprindelse. Der var heller ikke oplysninger, der tydede på, at læreren havde været
udsat for lønmæssig forskelsbehandling. Klager fik derfor ikke medhold i sin klage.
Afgørelse af 24. maj 2017, J. nr. 2016-6811-38259
(Ikke i strid med ligelønsloven, men i strid med ligebehandlingsloven)
En kvindelig medarbejder på et patentbureau blev dagen efter endt forældreorlov afskediget. Ligebehand-
lingsnævnet kunne ikke behandle denne del af klagen, da parterne var uenige om en række forhold af af-
gørende betydning, hvilket kun kunne afklares under mundtlige parts- og vidneforklaringer.
Klagen vedrørte også, hvorvidt det var i strid med ligeløns- hhv. ligebehandlingsloven, at indklagede ikke
havde indkaldt den kvindelige medarbejder til en medarbejdersamtale under hendes orlov. Ifølge indkla-
gede gav det ikke mening at drøfte kommende arbejdsopgaver med klager, da det på daværende tidspunkt
ikke var muligt at vide, hvordan opgaver m.m. ville forandre sig i løbet af et år.
Nævnet fandt, at det ikke var i strid med ligelønsloven, at klager ikke blev indkaldt til en medarbejder-
samtale, da der ikke er påvist faktiske omstændigheder. Dog fandtes forholdet at være i strid med ligebe-
handlingsloven, da det fremgik af klagers ansættelseskontrakt, hvornår medarbejdersamtalen afholdes.
Klager fik tilkendt en godtgørelse på 5.000 kr.
Afgørelse af 2. marts 2016, J. nr. 2015-6810-03775
(Ikke
i strid med ligelønsloven eller ligebehandlingsloven)
En kvindelig butikschef fik ændret sit arbejdssted til en anden butik, mens hun var på barselsorlov. Hun
gjorde gældende, at flytningen af arbejdssted udgjorde en væsentlig ændring af hendes arbejdsvilkår og at
den var sket som følge af hendes barselsorlov. Hun påstod derfor forskelsbehandling pga. køn.
12
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
Desuden gjorde den kvindelige butikschef gældende, at det er i strid med ligelønsloven, at klager ikke var
blevet indkaldt til lønsamtale under sin barselsorlov, da det er kutyme at der afholdes lønsamtaler en gang
årligt hos indklagede.
Nævnet fandt, at ændringen af arbejdsstedet ikke kunne sidestilles med en opsigelse. Endvidere fandt
nævnet, at den manglende indkaldelse til lønsamtale eller lønregulering ikke var begrundet i køn eller af-
holdelse af barselsorlov. Klager fik således ikke medhold i nogen af påstandene.
5. Arbejdsmarkedets parters initiativer angående ligeløn
Til brug for denne redegørelse har Beskæftigelsesministeriet anmodet arbejdsmarkedets parter om bidrag
vedrørende deres initiativer på ligelønsområdet og deres administration af ligelønsloven inden for de sid-
ste 3 år.
Følgende hovedorganisationer er i den forbindelse blevet anmodet om bidrag:
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Akademikernes Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse,
Damarks Frie Fagforening og Frie Funktionærer.
Dansk Arbejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening, Dan-
ske Regioner, Moderniseringsstyrelsen, Kristelig Arbejdsgiverforening og Lederne.
I det følgende er organisationernes konkrete aktiviteter og tiltag i relation til ligeløn gengivet i en sam-
menskrevet udgave. Høringsbidragene i deres fulde længde med kommentarer og aktiviteter er vedlagt
som bilag 1-8 i afsnit 6.
5.1 Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
Eftersom FH er en ny organisation, vil nedenstående være initiativer, som enten daværende LO eller FTF
eller disses medlemsorganisationer - har deltaget i eller igangsat i den pågældende periode.
LO og FTF deltog begge i slut 2017 og start 2018 i følgegruppen
til VIVE’s kortlægning af ”Lønfor-
skelle mellem mænds og kvinders timeløn 2012-2016”.
Undersøgelsen viste, at der i perioden er sket
et fald i bruttolønforskellene, men at den korrigerede lønforskel stort set er uændret siden 2007.
LO og FTF deltog
begge i 2016 i følgegruppen til SFI’s kortlægning af ”Et kønsopdelt arbejdsmar-
ked”. Undersøgelsen viste, at vi har et meget kønsopdelt arbejdsmarked, som ud over at bidrage til
lønforskelle mellem mænd og kvinder også forårsager flaskehalsproblemer, hvis der mangler arbejds-
kraft et sted.
Ved overenskomstfornyelsen på det offentlige område i 2018 aftalte lønmodtagerorganisationerne og
henholdsvis KL og Danske Regioner, at der skulle afsættes en ligelønspulje. Ligelønspuljen fordeles
til faggrupper, hvor mere end halvdelen er kvinder, og som samtidig har en løn under gennemsnittet
for alle kommuner/regioner. Kun såkaldte ”basisstillinger” er omfattet.
Næsten halvdelen af alle ansatte i kommuner og regioner opfylder ovennævnte kriterier, hvilket sva-
rer til ca. 65.000 fuldtidsansatte i regionerne og ca. 185.000 fuldtidsansatte i kommunerne. Der blev
afsat 85 mio. kr. i kommunerne og 25 mio. kr. i regionerne. Det svarer til, at de, der er omfattet i
kommunerne, får 300-350 kr. om året, mens de, der er omfattet i regionerne, får 600-650 kr. om året.
Der er tale om beskedne beløb, men signalværdien i aftalen er vigtig.
Ved overenskomstfornyelsen i 2017 på det private område, blev det sikret, at forældre fremover kan
få fuld løn i 13 uger af forældreloven. Hidtil har der været et loft på 140-145 kr. pr. time. Større løn-
dækning ifm. barsel vil på langt sigt være godt for ligelønnen, da de økonomiske barrierer for, at
fædre tager en større del af barslen, mindskes.
13
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
FIU-ligestillingspartnerskabet, som består af 3F, Dansk Metal, Serviceforbundet, Dansk Sygeplejeråd
og HK, har gennemført dialogmøder og kurser for tillidsrepræsentanter med fokus på ligestilling og
ligeløn.
FIU-ligestilling har afholdt en række fyraftensmøder rundt i landet med forumteater, hvor hensigten
har været, at tillidsvalgte og medlemmer skal stille spørgsmål ved historier, traditioner og rutiner ift.
hvad der giver løntillæg samt hvem, der får hvilken løn og hvilke tillæg. Der er gennemført 2 kurser
årligt om ligeløn med henblik på at klæde tillidsrepræsentanter på til at arbejde med åbenhed om løn
samt tjekke ligelønnen på arbejdspladsen helt konkret.
FIU-ligestilling
har udarbejdet en pjece ”Løn og Ligestilling”, som giver tillidsrepræsentanter m.fl.
baggrundsviden om ligeløn.
Flere forbund under FH, (fx 3F, HK, FOA, Danske Fysioterapeuter og Socialpædagogerne) har de
seneste år markeret
Kvindernes Sidste Arbejdsdag.
Dagen og kampagnen går ud på at sprede budska-
bet om, at når kvinder tjener 15 procent mindre end mænd, er det kun rimeligt, at de arbejder tilsva-
rende mindre. Ca. midt november kan kvinder altså passende holde fri resten af året.
Kvindernes sidste arbejdsdag er en humoristisk måde at sætte fokus på løngabet på. Kampagnen fore-
går primært på Facebook, men er i de senere år også blevet omtalt i de danske medier. I 2018 blev
kvindernes sidste arbejdsdag markeret den 13. november.
I 2018 blev et fælles initiativ på tværs af hovedorganisationer etableret ifm. Kvindernes Internationale
Kampdag (8. marts). 38 faglige organisationer gik sammen om at sætte fokus på ligeløn og lønåben-
hed under kampagnenavnet DelDinLøn. Eftersom fokus for organisationernes fælles 8. marts initiativ
var at undersøge, hvorledes lønåbenhed er vejen til ligeløn, bad organisationerne VIVE om at under-
søge, hvilke initiativer om lønåbenhed, som England, Tyskland og Island har indført. Rapporten hed-
der ”Lønåbenhed og Ligeløn”.
Ud over rapporten arrangerede LO og FTF i samarbejde med de andre organisationer en konference
på Christiansborg under navnet ”Er lønåbenhed vejen til ligeløn” ifm. Kvindernes Internationale
Kampdag. Der blev ligeledes afholdt et fælles medlemsarrangement med fokus på lønåbenhed på ar-
bejdspladsen i Den Sorte Diamant.
I 2017 var LO’s interne ligestillingsudvalg på studietur til England, hvor fokus blandt andet var på at
indsamle erfaringer og inspiration til arbejdet med ligeløn. Der var blandt andet møder og drøftelser
med TUC, PwC m.fl. vedr. den engelske ligelønsmodel. I 2016 blev der i England vedtaget en lov,
som pålægger alle virksomheder med over 250 ansatte at offentliggøre ligelønsgabet årligt.
LO deltog i 2018 i Talktown, som er Kvinderådets
festival, og bidrog til arrangementet ”Ligeløn
tjener du også mindre end en mand?”.
LO og FTF har begge løbende bidraget til den offentlige debat om ligeløn, og derved bidraget til fort-
sat at sætte manglende ligeløn på dagsorden.
LO og FTF har begge haft en prioriteret indsats på ligelønsområdet samt på det kønsopdelte arbejds-
marked i perioden 2016-2019.
LO og FTF har i perioden også arbejdet med ligeløn på europæisk niveau. Arbejdet med ligeløn ind-
skrænker sig ikke kun til nationalt arbejde. FTF og LO har i perioden haft løbende dialog med EU-
systemet, herunder EU-parlamentarikere og EU-Parlamentet, for at få forbedret den europæiske rets-
tilstand om ligeløn, samt indhentet inspiration for ligelønsarbejdet fra andre EU-lande.
14
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
2121120_0015.png
Medlemsforbundet 3F følger systematisk udviklingen i løngabet inden for en lang række af forbun-
dets fag-
og arbejdsområde. De seneste års undersøgelser har vist, at løngabet blandt 3F’s medlemmer
er mindre end landsgennemsnittet, men er desværre steget de sidste to år. Grupperne, der forhandler
overenskomsterne, følger udviklingen og arbejder løbende på mulige forklaringer. Den årlige lige-
lønsstatistik sendes til alle forbundets afdelinger og de ligestillingsansvarlige i afdelingerne inviteres
1-2 gange årligt til kursus/konference med henblik på at være klædt på til at kunne sætte fokus på li-
geløn ved virksomhedsbesøg, lokalforhandlinger mv. I skrivende stund er en enkelt fagforening i
gang med et eksperiment, der går ud på
i samarbejde med tillidsrepræsentanterne
at tjekke lige-
lønnen på de virksomheder, som fagforeningen har medlemmer på.
Medlemsforbundet Dansk Metal har gennemført en analyse af kvinder og mænds løn i alle brancher.
Undersøgelsen viste, at der i gennemsnit er en lønforskel mellem 8 og 13 pct. alt efter branche. Desu-
den har tillidsrepræsentanter gennemført en undersøgelse på egne arbejdspladser. I den forbindelse er
der sendt materialer og information ud, så de kan gennemføre den.
5.2 Akademikernes Centralorganisation (AC)
Arbejdet med ligeløn/ligestilling i Akademikerne
Akademikerne har i den forgangne 3-årige periode arbejdet med ligestilling, herunder ligeløn på forskel-
lig vis, ligesom forskellige ligestillings-projekter er i pipeline.
Ved overenskomstforhandlingerne ved OK18, blev der bl.a. stillet krav om, at sorgorlov ved spæd-
barnsdød fremover også skal gælde for fædre/medmødre.
På det regionale og kommunale område lykkedes det Akademikerne og resten af Forhandlingsfælles-
skabet at komme igennem med kravet. Herefter har både mor, far og medmor ret til indtil 14 uger
med fuld løn, hvis barnet er dødfødt, dør eller bliver bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen.
Denne forbedrede retsstilling hos fædrene/medmødrene har til formål at bidrage til en kulturændring,
hvor det normaliseres, at begge forældre vil sørge over tabet, og ligestille forældrenes sorg og delta-
gelse i forældreskabet.
På det offentlige område udbyder Akademikerne en uddannelse af tillidsrepræsentanter, som Akade-
mikernes medlemsorganisationer gør brug af i de tilfælde, hvor disse ikke udbyder selvstændige kur-
ser. På tillidsrepræsentantskurserne indgår ligeløn som tema, særligt i forbindelse med de årlige løn-
forhandlinger.
På det private forhandlingsområde koordinerer Akademikerne fælles temaer og tendenser på tværs af
brancher, når de over 100 private virksomhedsoverenskomster forhandles direkte af medlemsorgani-
sationerne. I koordineringsarbejdet indgår fælles anbefalinger på bl.a. lige-lønsområdet, hvor forsla-
gene til konkrete krav er:
Krav om at forældreorloven skal være helt eller delvist med løn.
Krav om øremærkning af orlov til fædre.
Krav om indbetaling af fuldt pensionsbidrag i ulønnede orlovsperioder.
Krav om relevant kompetenceudvikling af medarbejdere i længere orlovsperioder.
Til folkemødet i 2019 vil det overordnede tema for Akademikernes arrangementer være viden om li-
gestilling og diversitet i det danske uddannelsessystem og på arbejdsmarkedet. I den forbindelse har
Akademikerne igangsat flere undersøgelser, der bl.a. vil belyse, i hvilken grad børn påvirker kvinders
ledelsesmuligheder.
Arbejdet med ligeløn/ligestilling hos Akademikernes medlemsorganisationer
Akademikerne har i anledningen af høringen forhørt sig hos Akademikernes medlemsorganisationer om
bidrag, der kan indgå i regeringens ligelønsredegørelse. Af tilbagemeldingerne fra medlemsorganisatio-
nerne kan bl.a. fremhæves følgende:
15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
Djøf
Djøf vægter i sin samlede indsats for ligeløn betydningen af såvel strukturelle forhold som kulturelle
normers betydning for fx udmøntning af tillæg særdeles højt. Derfor er Djøf også stærke fortalere for
behovet for en mere lige fordeling af orloven med børn.
Herudover er det afgørende med større åbenhed om løn, så arbejdsgiveren skal argumentere for krite-
rier for f.eks. tildeling af tillæg mv. Djøf har i 2018 benyttet 8. marts, Kvindernes Internationale
Kampdag, til at sætte fokus på vigtigheden af åbenhed om løn som en vigtig løftestang til at fremme
ligeløn i samarbejde med en lang række faglige organisationer under overskriften #Deldinløn.
Djøf udarbejder årligt ligelønsanalyser.
På det private område (djøf’ere uden ledelsesansvar) har
kvinderne et markant lønefterslæb på mellem 5 og 8 pct., som ikke kan forklares af hverken uddan-
nelse, branche, anciennitet eller arbejdstid.
Udover at sætte fokus på den manglende ligeløn i fagblade og diverse medier gennemfører Djøf hvert
år mange lønsparringer med medlemmer og har i den forbindelse også fokus på at modvirke uligeløn.
Tilsvarende er Djøfs årlige lønstatistikker og lønberegneren nyttige indsatser i arbejdet med at
fremme ligeløn.
Desuden har Djøfs TR-kurser også løbende de kønspolitiske briller på, så TR rustes til at udfordre
sædvanlige stereotyper og ubevidste bias om køn og løn.
Kommunikation og Sprog
Forbundet Kommunikation og Sprog rådgiver medlemmerne og i et ikke uvæsentligt omfang også
virksomheder om optimering af aflønning under barsel, hvor det er organisationens erfaring, at der er
et uudfyldt oplysnings- og vejledningsbehov hos nogle virksomheder.
Forbundet deltager i to projekter med midler fra puljen Aktion Fars Barsel. Det ene projekt er et
roadshow med titlen ”fra arbejdsmand til farmand”, og det andet er som paneldeltager under et arran-
gement i barselshuset (Aarhus). De to projektbeskrivelser er vedlagt.
Forbundet bruger mange kræfter på at styrke medlemmernes evne til at sætte ord på egen faglighed
og bringe den i spil, så den værdi, de skaber til gavn for både dem selv og deres arbejdsplads, bliver
tydelig. Dette har (også) et ligelønsperspektiv i lyset af, at cirka 86 pct. af forbundets medlemmer er
kvinder.
5.3 Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
DA har udarbejdet to analyser om ligeløn på det danske arbejdsmarked:
Den første analyse fra foråret 2018 er baseret på løndata fra 2016. Analysen viser, at der er en forskel
i mænd og kvinders årsindtægt på 20 pct. Langt størstedelen af forskellen kan forklares ved, at kvin-
der arbejder færre timer, og at mænd og kvinder arbejder i forskellige fag og brancher. Tilbage står en
forskel på 4,7 pct., som skyldes forhold, der ikke findes data for i arbejdsmarkedsstatistikkerne.
DA’s anden analyse fra foråret 2019 er baseret på løndata for 2017.
Ud over at analysere ligeløn bidrager DA-fællesskabet til at sætte fokus på emnet i det daglige arbejde:
Loven om kønsopdelt lønstatistik pålægger virksomhederne at udarbejde kønsopdelt lønstatistik en
gang årligt. Omkring den årlige frist laver DA’s medlemskreds et aktivt arbejde med at informere og
kontakte de virksomheder, der er omfattet af loven, så det sikres, at de er opmærksomme på deres for-
pligtelser og har fokus på emnet.
16
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
Virksomheder, som er omfattet af DA-fællesskabet, har adgang til Netstat, som er en database med
information om løn og andre forhold. Her kan virksomhederne med et enkelt klik hente kønsopdelt
lønstatistik. Arbejdet med at udarbejde selve statistikkerne er dermed gjort meget nemt. (Virksomhe-
der uden for DA får statistikkerne fra Danmarks Statistik).
DA’s medlemsorganisationer gør i den daglige medlemsservice en aktiv indsats for at informere virk-
somhederne om ligeløn, besvare spørgsmål om emnet m.v.
DA’s medlemskreds mødes jævnligt og udveksler erfaringer og gør status på arbejdet med ligeløn.
Også i forbindelse med overenskomstforhandlingerne er der gjort en aktiv indsats for at mindske lønfor-
skellen mellem kvinder og mænd. I 2010, 2012 og 2014 udvidede man perioden med løn under barsel.
Det betyder, at mænd og kvinder indkomstkompenseres og ikke falder bagud indtjeningsmæssigt, når de
holder orlov.
I forhold til kvinders indkomstkompensation har man yderligere vedtaget en særlig pensionsordning, som
indebærer, at kvinder også får en pensionsindbetaling i perioder, hvor de modtager barselsdagpenge frem
for løn. Kvinder undgår dermed at have et pensionsmæssigt efterslæb som følge af orlov.
Ved overenskomstfornyelserne i 2017 gjorde man endvidere, så der udbetales fuld løn under i alt 13 ugers
forældreorlov, hvoraf 5 uger er øremærket hver forælder, mens de sidste 3 uger deles frit (før 2017 var
der loft over, hvor meget der kunne udbetales). Ændringen gør det mere attraktivt for mænd at holde or-
lov, fordi mænd gennemsnitligt har højere løn og derfor førhen måtte give afkald på et større beløb, hvis
de holdt orlov.
Endelig støtter DA initiativet ”Aktion fædres orlov”, som handler om at påvirke mænd til at holde en
større del af forældreorloven. I erkendelse af, at lønforskellen mellem kvinder og mænd primært skyldes
det kønsopdelte arbejdsmarked, som igen afspejler mænd og kvinders forskellige uddannelses- og er-
hvervsvalg, er der gjort en indsats for at bløde op for kønsopdelingen. Det er tilfældet på tværs af alle ar-
bejdsgiverorganisationer i DA-fællesskabet. Nedenfor gives en række eksempler, men listen er langtfra
udtømmende.
På tværs af alle DA’s medlemsorganisationer sker der et omfattende
arbejde med at informere om ud-
dannelsesvalg på folkeskolens sidste klassetrin. Arbejdet handler bl.a. om at aflive de fordomme, der
hersker på området, så unge
herunder piger, for hvem fordommene nok vejer tungest
i højere grad
får øjnene op for mulighederne i de tekniske fag.
I Dansk Byggeri har man lavet uddannelseskampagner af samme karakter, som specifikt retter sig
mod piger. Kampagnerne ligger i regi af Byggeriets Kvinderåd, som er et bredere initiativ for at få
flere kvinder ind i byggefagene. Rapport fra Byggeriets kvinderåd vedlægges.
I Dansk Erhverv har man bl.a. lavet initiativer med fokus på kvinder i ledelse. Dansk Erhverv er del
af The Diversity Council, som samler organisationer, virksomheder og ministerier for at fremme
kvinder i ledelse. Der er også lavet en kampagne, ”Lead for the Future”,
rettet mod kvindelige univer-
sitetsstuderende. Derudover holdes seminarer m.v. for at fremme kvinder i ledelse samt kvinders pla-
cering på arbejdsmarkedet generelt.
DI indgår i en række forskellige samarbejder, som fokuserer på at styrke kvinders søgning til uddan-
nelsesområder, som i dag er domineret af mænd. Det drejer sig bl.a. om et samarbejde med CO-indu-
stri om at styrke søgningen blandt kvinder til en række tekniske erhvervsuddannelser rettet mod be-
skæftigelse i industrien,
Engineer the future
i samarbejde med Ingeniørforeningen i Danmark om at
rekruttere flere kvinder til ingeniøruddannelserne samt
Girls’ Day in Science,
hvor der i samarbejde
17
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
med Naturvidenskabernes Hus fokuseres på at vække pigers interesse for de tekniske fag. Endelig ar-
bejdes der også i regi af Teknologipagten med at styrke kvinders søgning til og valg af en karriere in-
den for STEMuddannelserne. Derudover har DI lavet et omfattende arbejde for at påvirke flere kvin-
der til at blive ledere.
5.4 Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA)
Kønsopdelt lønstatistik
FA udarbejder fortsat hvert år virksomhedsspecifikke kønsopdelte lønstatistikker for sine medlemsvirk-
somheder. Derudover er FA jævnligt i dialog med virksomhederne om brugen af den kønsopdelte lønsta-
tistik.
Generel opdeling af nøgletal på køn
FA leverer en lang række nøgletal til medlemsvirksomheder opdelt på køn.
Analyser og notater
I februar 2018 udarbejdede Voxmeter en analyse på vegne af FA som så på skævvridningen af mænd og
kvinders arbejde i hjemmet og den negative effekt, det kan have på kvindens karrieremuligheder. FA ud-
arbejder derudover jævnligt notater og artikler om ligeløn og ligestilling,
som publiceres på FA’s
hjem-
meside.
Danmarks statistik
FA leverede input til udarbejdelsen af Danmarks Statistiks nye ligestillingsindikatorer i 2016.
Overenskomsternes regler om orlov
I standardoverenskomsten for finansielle virksomheder har mandlige medarbejdere ret til fuld løn i op
til 4 uger (fædreorloven), og medarbejdere har ret til fuld løn ved uafbrudt fravær i op til 12 uger.
I overenskomsten på forsikringsområdet ydes der fuld løn under mandlige medarbejderes fravær i op
til 4 uger (fædreorloven) og ved overenskomstforhandlingerne i 2017, blev antallet af uger med fuld
løn forlænget fra 10 uger til 11 uger i forældreorlovsperioden.
Det er desuden aftalt i begge overenskomster, at arbejdsgiveren i øvrigt betaler fuldt pensionsbidrag
til medarbejderen, der udnytter sin ret til at holde orlov uden løn.
Kurser og juridisk rådgivning
FA afholder kurser om HR og ansættelsesret og i den forbindelse undervises der i bl.a. om reglerne i
lov om ligeløn. FA bidrager således til at højne kendskab til lovens regler.
FA udøver juridisk rådgivning om virksomhedernes forpligtelser i forbindelse med ligelønsloven og
har udarbejdet materiale om, hvordan virksomhederne arbejder med reglerne om måltal og givet in-
spiration til arbejdet med politik for flere kvinder i ledelse.
Aktion fars orlov
FA og FA’s medlemsvirksomheder har deltaget aktivt i Ligestillingsministeriets kampagne om aktion
fars orlov. Kampagnen har til formål at få flere fædre til at tage en del af orloven.
Konkret har FA’s medlemsvirksomheder Tryg, Lån og Spar Bank, Danske Bank, PFA Pension, Møns
Bank og FA tilsluttet sig kampagnen for at sætte fokus på fædres anvendelse af barselsorlov.
Fokusgruppe om ligeløn
FA har i 2018 nedsat en fokusgruppe med medlemsvirksomheder. Fokusgruppen har til formål at under-
søge tallene i den finansielle sektor for at se, hvor i ansættelsesforløbet de uforklarlige lønforskelle opstår.
Via analyser vil FA undersøge hvilke tiltag, der vil give mest muligt effekt. FA inddrager nogle af med-
lemsvirksomhedernes erfaringer på området.
18
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
Womenomics Nordic Business Conference 2018
FA var partner ved Womenomics Nordic Business Conference i 2018, hvor ligeløn var ét af temaerne.
Kampagne for flere kvinder i ledelse
FA har i efteråret 2017 udarbejdet en kampagne for flere kvinder i ledelse. Kampagnen består af en række
små filmklip, hvor kvindelige ledere fra den finansielle sektor fortæller om deres karrierevej, ledelsesrol-
len og fremtidige ambitioner.
5.5 Kommunernes Landsforening (KL)
På det kommunale område har KL sammen med Forhandlingsfællesskabet og de tilsluttede organisationer
adresseret ligestillingspolitiske problemstillinger ved overenskomstforhandlingerne i 2018 på følgende
områder:
Fokus på Fuldtid
KL og Forhandlingsfællesskabet har aftalt et fælles projekt om ”Fokus på Fuldtid”. Parterne er enige om,
at der er en ligestillingspolitisk interesse i at øge andelen af fuldtidsansatte, idet flere kvinder end mænd
er ansat på deltid. Dette påvirker både kvindernes løn- og pensionsvilkår her og nu og på sigt.
Aftale om omsorgsdage til plejeforældre og sorgorlov
Ved OK-18
blev der indgået aftale med Forhandlingsfællesskabet om ændringer i ”Aftale om fravær af
familiemæssige årsager”. Det er aftalt, at personkredsen
for omsorgsdage udvides til også at omfatte ple-
jeforældre. Konkret er det formuleret, at retten til omsorgsdage omfatter biologiske forældre, registrerede
medmødre, adoptivforældre, plejeforældre eller indehavere af forældremyndigheden. Endvidere er det
aftalt, at hvis et barn er dødfødt, dør eller bliver bortadopteret inden den 32. uge efter fødslen, har hvert af
forældrene ret til fravær med sædvanlig løn i indtil 14 uger efter barnets død eller bortadoption. Ændrin-
gerne har virkning fra den 1. april 2019.
KL har i februar 2019 lanceret et nyt nøgletalsprodukt i FLIS (Fælleskommunalt Ledelsesinformationssy-
stem), med fokus på arbejdsgiverpolitiske nøgletal. Produktet skal på sigt klæde kommunerne bedre på
rent datamæssigt i deres arbejdsgiverpraksis, herunder bedre muligheder for at koble data på tværs af res-
sortområder. De arbejdsgiverpolitiske nøgletal indeholder også et ligestillingsperspektiv, da andel kvinder
indgår som variabel. Denne kan bl.a. hjælpe kommunerne med at kvalificere udarbejdelsen af ligestil-
lingsredegørelserne, der skal udarbejdet hvert ulige år.
5.6 Danske Regioner
Fokus på ligeløn via kønsopdelt lønstatistik og MED-systemet
På det regionale område er der en forpligtelse til at udarbejde og drøfte kønsopdelt lønstatistik. Forankrin-
gen heraf er sikret på flere niveauer.
I
”Rammeaftale
om medindflydelse og medbestemmelse” fremgår det, at der i Hovedudvalget er en gen-
sidig pligt til at informere, drøfte og udarbejde retningslinjer vedrørende arbejds-, personale-, samarbejds-
og arbejdsmiljøforhold, der har betydning for hele regionen. Yderligere fremgår det af aftalen, at der bl.a.
skal aftales retningslinjer for proceduren for drøftelse af regionens personalepolitik, herunder ligestil-
lingspolitik.
Derudover føres der lønpolitiske
drøftelser med de enkelte organisationer. I ”Aftale om statistikgrundlag
for de lokale forhandlinger”, indgår der en forpligtelse til at udarbejde og udveksle kønsopdelt lønstati-
stik. Aftalen sikrer, at arbejdsgiver og repræsentanter for den forhandlingsberettigede organisation har
samme statistik til rådighed ved forhandlinger. Forhandlerstatistikken skal udarbejdes for personale- og
stillingskategorier på det relevante forhandlingsniveau og supplere med personale- og stillingskategorier
på institutionsniveau, regionsniveau og landsniveau, således at der foreligger et sammenligningsgrundlag.
Statistikken skal opdeles på alle ansatte, alle ansatte eksklusiv ekstraordinært ansatte og ansatte begge år i
samme stilling. Statistikken skal indeholde oplysninger om gennemsnitsløn og lønudvikling fordelt på
19
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
grundløn, tillæg, genetillæg, feriegodtgørelse, pension og køn. Statistikken findes offentligt tilgængeligt
på løndataproducentens hjemmeside og på de enkelte regionernes egne hjemmesider.
Danske Regioner vurderer, at aftalerne fungerer efter hensigten, da de sikrer, at lønstatistisk materiale
drøftes på regionale arbejdspladser. Samtidig sikrer aftalerne, at det lønstatistiske materiale drøftes på det
relevante forhandlingsniveau suppleret med oplysningerne fra andre niveauer.
Omsorgsdage til plejeforældre og sorgorlov
Ved overenskomstforhandlingerne i 2018 på det regionale område er der indgået aftale med Forhand-
lingsfællesskabet om ændringer i ”Aftale om fravær af familiemæssige årsager”.
Det er aftalt, at personkredsen for omsorgsdage udvides til også at omfatte plejeforældre. Konkret er det
formuleret, at retten til omsorgsdage omfatter biologiske forældre, registrerede medmødre, adoptivforæl-
dre, plejeforældre eller indehavere af forældremyndigheden.
Endvidere er det aftalt, at hvis et barn er dødfødt, dør eller bliver bortadopteret inden den 32. uge efter
fødslen, har hvert af forældrene ret til fravær med sædvanlig løn i indtil 14 uger efter barnets død eller
bortadoption.
Ændringerne har virkning fra den 1. april 2019.
5.7 Moderniseringsstyrelsen
Det har siden 2008 været muligt for statens institutioner at trække kønsopdelte lønstatistikker i ISOLA.
På den måde, kan institutionerne løbende følge med i, om der er skævheder på tværs af kønnene.
Statistikkerne kan yderligere opdeles på fx arbejdsfunktioner, stillingsbetegnelser eller overenskomstom-
råder.
Sammen med de faglige organisationer har Moderniseringsstyrelsen endvidere i 2011 lavet "Lønover-
blik", som er et værktøj til lokale lønforhandlinger, der ligesom ISOLA muliggør kønsopdelte lønstati-
stikker.
Moderniseringsstyrelsen arbejder løbende med forbedring og udvidelse af statistikkerne, herunder mulig-
hederne for at tilpasse den lokale ledelsesinformation.
Fx offentliggør Moderniseringsstyrelsen løbende kønsopdelt sygefraværsstatistik, ligesom lokale ledel-
sesinformationsværktøjer som Statens BI - LDV med Power-BI siden 2018 har understøttet ledelserne på
de statslige institutioner med muligheder for kønsopdelte nøgletal om personalesammensætning, sygefra-
vær og lønforhold.
Moderniseringsstyrelsen er aktuelt i gang med at udvikle en ny version af Statens BI - ISOLA, hvor stati-
stikker og nøgletal, herunder kønsopdelte, vil blive mere tilgængelige/brugervenlige og med udvidede
muligheder for grafisk illustration af aktuelle nøgletal og udviklingen i disse over tid.
5.8 Lederne
Lønstatistik for ledere bidrager med fakta om lønforskelle
For Lederne er det vigtigt at bidrage med fakta om udviklingen i lønforskelle, sådan at debatter om
lønforskelle mellem køn i medier og lign. er faktabaserede. Lederne sætter derfor løbende fokus på
den kønsbestemte lønforskel blandt ledere.
Lederne udarbejder således hvert år en lønstatistik blandt sine medlemmer. Siden 2003 har lønstati-
stikken indeholdt et særligt afsnit, der belyser lønforskellen mellem mandlige og kvindelige ledere,
både den faktiske og den korrigerede lønforskel.
20
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
Lederne afdækker også andre relevante spørgsmål, der kan have betydning for lønudviklingen, herun-
der om mænd og kvinder skifter job i samme grad.
Viden om lønforskelle anvender Lederne samtidigt i den daglige rådgivning af medlemmer i karriere-
og lønspørgsmål.
Viden om lønforskellene deler Lederne også i form af infografikker, artikler og video-indhold, som
distribueres via Ledernes forskellige sociale medier. Formålet er at skabe awareness og debat, samt
komme med mulige bud på, hvordan lønforskellen kan udlignes.
Undersøgelser om karriere og familieliv
Lederne har gennem flere undersøgelser blandt medlemmerne sat fokus på ligestilling og karriere.
Ledernes undersøgelse Mænd, kvinder og barsel (oktober 2017) belyser, hvor længe mænd holdt or-
lov i forbindelse med deres seneste barns fødsel, årsagerne til længden af den valgte orlovsperiode,
virksomhedskulturen i forhold til mænd og barsel, og respondenternes holdning til øremærkning af en
del af orlovsperioden til mænd.
Ledernes undersøgelse Kvinder, mænd og karriere (oktober 2017) satte blandt andet fokus på lighe-
der og forskelle på kvinders og mænds karriere og karriereønsker, betydningen for karrieremulighe-
der og work-life balance ved at etablere bedre økonomiske støttemuligheder til køb af serviceopgaver
i hjemmet.
Lederne gennemførte herudover i samarbejde med CBS undersøgelsen Hvad vil fremtidens kvinde-
lige ledere kæmpe for? (Marts 2018) blandt nuværende og tidligere studerende på CBS.
Kønsopdelt uddannelsesvalg og arbejdsmarked spænder ben
Lederne kom med konkrete forslag til, hvordan flere kvinder vælger traditionelle mandefag på erhvervs-
uddannelsesområdet i juni 2018.
Tænketank om diversitet i ledelse
Lederne nedsatte i 2016 en tænketank om diversitet i ledelse. Formålet var at samle forskere, ledere og
eksperter, der sammen kunne komme med bud på nye veje til at øge diversiteten i topledelser, herunder
flere kvinder i ledelse. Tænketanken udkom i slutningen af 2016 med en sammenfatning af tænketankens
indsigter i forhold til at skabe mere diversitet i ledelse og en række anbefalinger knyttet hertil.
Netværk for lederkvinder
Lederne finder det vigtigt at understøtte kvindelige ledere i form af facilitering af netværk, hvor kvinde-
lige ledere, der søger udfordringer, sparring og udvikling i ledelse kan mødes og netværke lokalt. Lederne
har derfor etableret en række netværks for leder-kvinder.
Lederne er bag WOMENS BOARD AWARD
For at fremme flere kvinder i topledelse er det afgørende for Lederne at være med til at synliggøre og
hylde kvindelige ledere, herunder bestyrelsesmedlemmer Lederne er på den baggrund en af partnerne bag
Womens Board Award, som hylder kvindelige bestyrelsesmedlemmer. Awarden har eksisteret i seks år. I
forbindelse med den årlige kåring bidrager Lederne med artikler, pressearbejde og dækning af begivenhe-
den på Ledernes sociale medier, der kan være med til skabe synlighed om årets bestyrelseskvinde og de
øvrige kandidater.
I 2018 var Lederne desuden vært for prisuddelingen.
Lederne er en del af initiativet LEAD THE FUTURE
21
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Orientering beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens ligelønsredegørelse for 2019, fra beskæftigelsesministeren
Lederne er medlem af The Diversity Council, som er et råd, der bl.a. arbejder på fremme flere kvindelige
ledere. Lederne har bidraget til kampagnen Lead the future, som ligestillingsministeren og The Diversity
Council står bag.
Formålet er at inspirere unge kvinder til at gå efter en lederkarriere via kvindelige rollemodeller og deres
personlige fortælling. Tre kvindelige ledere fra Lederne er blandt de 30 rollemodeller i kampagnen, som
Lederne også har understøttet med synlighed på Ledernes diverse kanaler. Lederne har derudover deltaget
i flere events på uddannelsesinstitutioner for at inspirere flere kvindelige studerende til at gå ledelsesve-
jen.
Lederne deltog i WOMEN DELIVER LEADERSHIP
I 2016 var København værtsby for den verdensomspændende konference Women Deliver, hvor Lederne
deltog med en stand, der satte fokus på Women Deliver Leadership. Lederne dækkede desuden konferen-
cen med indhold på Ledernes forkellige sociale medier.
Lederne deltager i AKTION FARS ORLOV
Lederne deltager i regeringens initiativ Aktion Fars Orlov, der blev lanceret af Ligestillingsministeriet i
efteråret 2017 og som har til formål at få fædre til at tage længere barsel. Lederne har bidraget med syn-
lighed omkring kampagnen i form af gode råd, video-indhold, fotos og artikler i blandt andet medlems-
magasinet Lederne, på Ledernes sociale medier, hjemmeside m.m.
Ledelsesportrætter af kvindelige topledere
Som et led i at få flere kvinder i ledelse tager Lederne årligt initiativ til at udarbejde en række videopor-
trætter af kvindelige topledere, der deler ud af deres erfaringer med og holdninger til ledelse. Formålet er
at skabe inspiration og portrættere forskellige rollemodeller.
Kvindelige rollemodeller med stor ledelseserfaring har derudover deltaget i debatmøder som Lederne har
stået bag med det formål at inspirere andre kvinder til at gå ledelsesvejen eller længere op i ledelseshie-
rarkiet.
Lederne har fokus på kvindelige iværksættere
Færre kvinder end mænd starter som iværksættere. For at inspirere flere kvinder til at starte som
iværksætter har Lederne flere år i træk været en aktiv partner på Women’s
Entrepreneurship Day.
Da-
gen har til hensigt at inspirere kvinder til iværksætteri samt at danne netværk blandt kvinder, der en-
ten er iværksættere eller som overvejer det.
Lederne har også været vært for netværksgruppen for iværksætterkvinder Business og Barsel 2018.
Derudover samarbejder Lederne med Heartbeats om fælles arrangementer rettet mod kvinder. Arran-
gementerne spænder vidt fra netværksmøder om at turde tage springet til at blive leder og inspirati-
onsmøder for kvindelige iværksættere på alle stadier.
Lederne har i fællesskab også lavet podcasts i regi af Ledernes organisation for selvstændige Virk-
som. Her har vi flere kvindelig iværksættere i fokus
både nye og erfarne.
6. Bilag 1-3
Bilag 1
Høringssvar fra FH og AC
Bilag 2
Høringssvar fra DA
Bilag 3
Høringssvar fra FA, KL, Danske Regioner, Moderniseringsstyrelsen og Lederne
22