Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 83
Offentligt
2120852_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Aftale om finansloven for 2020
CVR 10172748
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
9. december 2019
Mandag d. 2. december har regeringen sammen med Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet indgået en aftale om finansloven for 2020.
Med finansloven for 2020 vil regeringen og de øvrige fire partier sætte en ny ret-
ning for Danmark ved at prioritere velfærd, uddannelse og den grønne omstil-
ling. Det er en finanslov, som særligt prioriterer vores børn og sætter gevaldigt
skub i den grønne omstilling. Men det er også en aftale, som på mange måder sik-
rer bedre vilkår på arbejdsmarkedet.
Konkret indeholder aftalen en række tiltag på Beskæftigelsesministeriets område,
jf. nedenfor.
Social dumping og international rekruttering
J.nr.
2019 - 7631
Med finansloven for 2020 afsættes 245 mio. kr. over de næste fire år til indsatsen
mod social dumping. Det er et historisk højt løft, som i de næste tre år sikrer den
højeste bevilling til indsatsen mod social dumping nogensinde. Samtidig forbedres
mulighederne for, at danske virksomheder med mangel på kvalificeret arbejdskraft
hurtigt og ubureaukratisk kan tiltrække den nødvendige kvalificerede udenlandske
arbejdskraft. Aftaleparterne er enige om, at det er afgørende, at ansættelserne lever
op til danske løn- og arbejdsvilkår mv., og at indsatsen mod social dumping styrkes
markant.
I løftet til indsatsen mod social dumping ligger fire initiativer, som har betydning
for beskæftigelsesområdet. Herudover indeholder aftalen også tiltag mod social
dumping på andre ressortområder, bl.a. indførelse af skærpet bødestraf for virk-
somheders brug af illegal arbejdskraft og en styrket indsats på tungvognsområdet.
Styrkelse af den fælles myndighedsindsats
Med finansloven for 2020 styrkes den fælles myndighedsindsats for ordnede
forhold på arbejdsmarkedet markant. Bevillingen til den fælles myndighedsind-
sats løftes i de næste tre år til det højeste niveau siden indsatsens start i 2012.
Arbejdstilsynet varetager indsatsen sammen med skattemyndighederne og poli-
tiet. Det betyder, at Arbejdstilsynets bevilling med finansloven styrkes udover
hvad der ligger i arbejdsmiljøaftalen fra april 2019, og at Arbejdstilsynet der-
med kan ansætte flere tilsynsførende til at føre kontrol.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 83: Tiltag på Beskæftigelsesministeriets område som følge af finanslov for 2020, fra beskæftigelsesministerne
Kontrol af lovfastsat krav til aflønning på vejtransportområdet
Der er behov for at løse en konkret udfordring på vejtransportområdet, hvor det
danske transporterhverv er presset af udenlandske transportvirksomheder, som
kan køre til meget lave lønninger i Danmark i ulig konkurrence med danske
vognmænd.
Finanslovsaftalen sikrer opbakning og finansiering til at gå videre med at følge
op på FH og DA’s anbefalinger, hvor et lovforberedende udvalg
har set nær-
mere på, hvordan vi bedst kan implementere de fælles anbefalinger. Regeringen
har nu indledt politiske drøftelser med Folketingets partier med henblik på sna-
rest at få skærpet kravene til danske lønvilkår for udenlandske chauffører og få
etableret et effektivt kontrol- og håndhævelsesregime på området.
Øget kontrol med overholdelse af arbejdsklausuler i staten
Med aftalen styrkes kontrollen med overholdelsen af arbejdsklausuler i statslige
kontrakter. Der er således afsat midler til etablering af en central enhed i staten,
som skal gennemføre kontroller med leverandørernes overholdelse af arbejds-
klausuler i statslige kontrakter.
Udbredelse af ID-kort på offentlige byggepladser
Aftalepartierne ønsker at se på mulighederne for at indføre ID-kort på offentlige
byggeprojekter med inspiration fra Københavns Kommunes pilotprojekt om ID-
kort. Formålet er at understøtte overholdelsen af arbejdsklausuler. I første om-
gang nedsættes en arbejdsgruppe, som skal udarbejde konkrete initiativer til at
udbrede Københavns Kommunes anvendelse af ID-kort til andre offentlige byg-
geprojekter. Der iværksættes minimum 4 pilotprojekter med anvendelse af ID-
kort på statslige eller kommunale byggepladser.
Ny positivliste for faglærte
Det er besluttet at supplere den eksisterende positivliste med en liste omfat-
tende stillinger på Arbejdsmarkedsbalancen, hvor der er mangel på arbejdskraft
på minimum faglært niveau.
Med den supplerende positivliste vil vi sikre, at danske virksomheder kan re-
kruttere arbejdskraft inden for de stillingsområder, hvor der er konkret mangel.
Ud over uddannelseskravet til de arbejdstagere, der kan komme til Danmark
via den supplerende positivliste, er det også er vigtigt for regeringen, at de
virksomheder, der benytter sig af ordningen, tager samfundsansvar. Derfor vil
ordningen alene kunne benyttes af virksomheder, der lever op til deres måltal
for ansættelse af elever efter Praktikplads-AUB-ordningen.
Ligesom i dag vil alle ansættelser via positivlisten desuden ske ud fra en kon-
kret vurdering i Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI),
som udsteder opholds- og arbejdstilladelserne. Her er det en forudsætning, at
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 83: Tiltag på Beskæftigelsesministeriets område som følge af finanslov for 2020, fra beskæftigelsesministerne
løn- og ansættelsesvilkårene lever op til kravene. Samtidig skal der fremadret-
tet afholdes løbende møder mellem SIRI og de Regionale Arbejdsmarkedsråd,
hvor blandt andet løn og tilladelser fordelt på branche drøftes.
Kampagne målrettet europæisk arbejdskraft, der rammes af Brexit
Med finansloven afsættes midler til kampagner, som skal brande Danmark som
arbejdsland over for EU-borgere, der grundet Brexit oplever usikkerhed om de-
res arbejdssituation i Storbritannien. Kampagnerne skal være målrettet arbejds-
kraft på minimum faglært niveau inden for områder med mangel på arbejds-
kraft.
Brexit vil medføre, at arbejdskraftens fri bevægelighed i EU i fremtiden ikke
vil omfatte Storbritannien. Der er derfor allerede nu en betydelig usikkerhed
om den fremtidige situation for de EU-borgere, der bor og arbejder i Storbri-
tannien i dag. Der ses derfor et potentiale for at styrke danske virksomheders
muligheder for at rekruttere den arbejdskraft, de har brug for. Der ses allerede
nu en bevægelse mod andre europæiske lande.
Kampagnerne vil blive gennemført under hensyn til de retningslinjer for fair
rekruttering, som er aftalt i EURES-netværket. Dette vil modvirke, at der sker
rekruttering af arbejdskraft på områder, hvor Storbritannien selv mangler ar-
bejdskraft og vil have en interesse i at fastholde EU-borgere i landet.
Afskaffelse af opholdskrav
Med FL20 afskaffes opholdskravet for retten til dagpenge fra februar 2020. Der
indføres en overgangsordning, så de personer, der er ramt af opholdskravet og har
meldt sig ud af samme årsag, får mulighed for at genoprette deres medlemskab fra
udmeldelsestidspunktet. De rammes derved ikke af kravet om medlemskab af en a-
kasse i mindst de sidste 12 måneder samtidig med en vis beskæftigelse. I stedet kan
de få dagpenge fra den første dag i den måned, hvor de igen melder sig ind.
Afskaffelsen skyldes først og fremmest, at regeringen har som en klar prioritet, at
vi skal have et dagpengesystem, der sikrer økonomisk tryghed og har bred opbak-
ning i befolkningen. Det er en af grundpillerne i den danske model og medvirker til
et fleksibelt arbejdsmarked til glæde for både arbejdstagere og arbejdsgivere.
Jeg har netop sendt lovforslaget, der udmønter dette initiativ i ekstern høring, som
jeg også har orienteret jer om.
Pulje til afklaring af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
Desværre må vi konstatere, at der er en gruppe borgere som har været mange år i
kontanthjælpssystemet uden at komme videre. Det er ikke meningen. Kontanthjælp
er og skal være en midlertidig ydelse.
Derfor er det glædeligt, at vi med finanslovsaftalen afsætter en pulje på til en styr-
ket indsats for at afklare, om aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere over 30 år
fortsat skal være på kontanthjælp eller f.eks. er i målgruppen for ressourceforløb,
fleksjob eller førtidspension. Midlerne målrettes primært personer med der har
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 83: Tiltag på Beskæftigelsesministeriets område som følge af finanslov for 2020, fra beskæftigelsesministerne
modtaget kontanthjælp i mere end 8 år ud af de seneste 10 år. Det er hensigten, at
de nye initiativ skal sammentænkes med Flere skal med 2-projektet.
Forbedring af barselsvilkårene for selvstændigt erhvervsdrivende
Der er enighed om at forbedre barselsvilkårene for selvstændigt erhvervsdrivende
således, at der findes en løsning på de økonomiske udfordringer, som mange selv-
stændige oplever, når de holder barselsorlov fra deres virksomhed. Det vil både
styrke kvinders lige muligheder for at blive iværksættere, øge mænds incitament til
at tage orlov fra deres virksomhed og være til gavn for det danske samfund.
Initiativet vil kræve yderligere afklaring efter FL20-forhandlingerne med henblik
på at konsolidere en model i 2020. Aftaleparterne drøfter udmøntningen primo
2020.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
4