Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 79
Offentligt
2117598_0001.png
NOTAT
Samlenotat til EPSCO-rådsmødet den 10. de-
cember 2019
J.nr. 2019 - 7000
CAI
5. Rådskonklusioner om en ny strategisk ramme om arbejdsmiljøet ........................2
6. Rådskonklusioner om inklusive arbejdsmarkeder .................................................5
7. Fremtidens arbejdsmarked og EU’s social-
og beskæftigelsesregulering .............7
8. Vurdering af implementering af ungdomsgarantien..............................................9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Samlenotat til EPSCO-rådsmøde den 10. december 2019, fra beskæftigelsesministeren
5. Rådskonklusioner om en ny strategisk ramme om arbejdsmiljøet
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resume
Da EU’s nuværende arbejdsmiljøstrategi udløber i 2020, skal rådskonklusionerne
være med til at sætte en dagsorden for den næste arbejdsmiljøstrategi for perioden
2021-2027.
Rådskonklusionerne henviser til, at den digitale udvikling og fremkomsten af nye
arbejdsformer kan være en udfordring for arbejdsmiljøet. På den baggrund opfor-
dres Kommissionen og medlemsstaterne bl.a. til at have fokus på selvstændige og
arbejdstagere i atypiske ansættelsesforhold, og Kommissionen opfordres til at op-
datere forældet regulering. Rådskonklusionerne fremhæver psykisk arbejdsmiljø,
muskel- og skeletbesvær og kemisk arbejdsmiljø som nogle af de mest presserende
udfordringer på arbejdsmiljøområdet.
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller kon-
sekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen er generelt positivt indstillet over for rådskonklusionerne.
2. Baggrund
EU’s nuværende arbejdsmiljøstrategi udløber i 2020. Rådskonklusionerne skal der-
for være med til at sætte rammen for en ny strategi for arbejdsmiljø, der kan sætte
retningen for medlemsstaternes indsats for at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionernes overordnede formål er at sætte en dagsorden for den næste
arbejdsmiljøstrategi for perioden 2021-2027.
Rådskonklusionerne henviser til, at reguleringen af arbejdsmiljø er en hjørnesten i
beskyttelsen af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed, samtidigt med at et godt ar-
bejdsmiljø bidrager til økonomisk vækst og øget produktivitet.
Med respekt for deres respektive kompetencer opfordres medlemsstaterne og Kom-
missionen til at stræbe efter at forbedre arbejdsmiljøet for alle arbejdstagere og
selvstændige, således at de i tilstrækkelig grad er beskyttet af arbejdsmiljøregule-
ringen. Rådskonklusionerne retter særligt fokus mod arbejdstagere med atypiske
ansættelsesforhold, selvstændige og udsatte arbejdstagere.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til at adressere de risici, der opstår
som følge af den digitale og teknologiske udvikling og ændringerne på arbejdsmar-
kedet. Kommissionen opfordres til at fortsætte med at opdatere forældet regulering,
såsom direktivet om arbejdsstedets indretning og skærmdirektivet.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Samlenotat til EPSCO-rådsmøde den 10. december 2019, fra beskæftigelsesministeren
For at forbedre implementeringen af arbejdsmiljøreguleringen foreslås det også, at
medlemsstaterne og Kommissionen udformer handlingsplaner på både EU- og nati-
onalt niveau. Der lægges vægt på at tage hensyn til små og mellemstore virksomhe-
der.
Rådskonklusionerne fremhæver psykisk arbejdsmiljø, muskel- og skeletbesvær og
kemisk arbejdsmiljø som nogle af de mest presserende udfordringer på arbejdsmil-
jøområdet. For så vidt angår kemisk arbejdsmiljø, opfordres Kommissionen til at
foreslå og opdatere grænseværdierne for kræftfremkaldende stoffer og andre kemi-
kalier samt skabe større klarhed om sammenhængen mellem EU-arbejdsmiljøregu-
leringen og REACH.
Rådskonklusionerne fremhæver betydningen af at inddrage arbejdsmarkedets par-
ter i regelarbejdet og implementeringen heraf.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Der orienteres om punktet på møde i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Soci-
ale Forhold forud for EPSCO-rådsmødet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt opbakning blandt medlemslandene til rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for rådskonklusionerne.
Regeringen lægger stor vægt på at forbedre arbejdsmiljøet, da ingen burde blive
syge af at gå på arbejde. Regeringen finder det positivt, at rådskonklusionerne i stor
udstrækning stemmer overens med prioriteterne i den nye arbejdsmiljøaftale ift.
psykisk arbejdsmiljø, muskel- og skeletbesvær og kemisk arbejdsmiljø. Regeringen
støtter desuden, at rådskonklusionerne opfordrer til større klarhed omkring sam-
menhængen mellem EU-arbejdsmiljøreguleringen og REACH.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Samlenotat til EPSCO-rådsmøde den 10. december 2019, fra beskæftigelsesministeren
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Samlenotat til EPSCO-rådsmøde den 10. december 2019, fra beskæftigelsesministeren
6. Rådskonklusioner om inklusive arbejdsmarkeder
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Rådskonklusionerne handler om, hvad der kan gøres for at fremme arbejdsmarke-
dernes evne til at inkludere personer, der er særligt udsatte i forhold til arbejds-
markedsdeltagelse.
Det fremhæves blandt andet, at der er brug for skræddersyede indsatser, livslang
læring og aktiv arbejdsmarkedspolitik.
Sagen har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet eller konsekvenser for
beskyttelsesniveauet.
Regeringen er generelt positivt indstillet over for rådskonklusionerne, idet regerin-
gen finder det positivt, at der fokuseres yderligere på, hvordan arbejdsmarkederne
kan blive bedre til at inkludere og fastholde de personer, der har svært ved at finde
fodfæste på arbejdsmarkedet.
2. Baggrund
Udgangspunktet for rådskonklusionerne er, at der skal gøres mere for at fremme ar-
bejdsmarkedernes evne til at inkludere personer, der er særligt udsatte i forhold til
arbejdsmarkedsdeltagelse.
3. Formål og indhold
På rådsmødet skal ministrene godkende rådskonklusionerne.
Rådskonklusionerne fremhæver en række grupper af personer, der er særligt ud-
satte i forhold til arbejdsmarkedsdeltagelse. Det gælder blandt andet personer med
handicap, personer med mindst uddannelse, langtidsarbejdsløse og flygtninge/ind-
vandrere fra tredjelande.
Det understreges i rådskonklusionerne, at disse grupper har brug for skræddersyede
indsatser fra beskæftigelses- og socialsystemerne. Desuden fremhæves livslang læ-
ring som værende af særlig stor betydning.
Medlemslandene opfordres under hensyntagen til deres kompetencer og nationale
forhold blandt andet til at fortsætte udviklingen af aktive arbejdsmarkedspolitikker,
der søger at inkludere og fastholde de fremhævede grupper. I forlængelse heraf op-
fordres medlemslandene og Kommissionen til at fremme inddragelsen af arbejds-
markedets parter og andre civilsamfundsorganisationer i udviklingen af politikker
til fremme af arbejdsmarkedsdeltagelsen for de særligt udsatte grupper.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Samlenotat til EPSCO-rådsmøde den 10. december 2019, fra beskæftigelsesministeren
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Der orienteres om punktet på møde i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Soci-
ale Forhold forud for EPSCO-rådsmødet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt opbakning blandt medlemslandene til rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for rådskonklusionerne.
Regeringen finder det positivt, at der sættes yderligere fokus på, hvordan arbejds-
markederne kan blive bedre til at inkludere og fastholde de personer, der har svært
ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.
Regeringen finder det ligeledes positivt, at betydningen af livslang læring underste-
ges. Det er nemlig centralt, at både ledige og personer i beskæftigelse løbende får
de kvalifikationer, som virksomhederne har brug for.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Samlenotat til EPSCO-rådsmøde den 10. december 2019, fra beskæftigelsesministeren
7.
Fremtidens arbejdsmarked og EU’s
social- og beskæftigelsesregulering
- Politisk debat
Nyt notat.
1. Resumé
Med afsæt i den nye Kommissions tiltræden og igangsættelsen af en ny lovgiv-
ningsperiode i EU, ønsker det finske EU-formandskab en fremadskuende debat i
EPSCO-rådet om EU-regulering inden for social- og beskæftigelsesområdet
med
fokus på arbejdsmarkedet.
Den politiske debat har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle
eller samfundsøkonomiske konsekvenser og heller ingen administrative konsekven-
ser for erhvervslivet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte, at punktet drøftes på dagsordenen, og vil tage medlemssta-
ternes indlæg til efterretning.
2. Baggrund
Med afsæt i den nye Kommissions tiltræden og igangsættelsen af en ny lovgiv-
ningsperiode i EU, ønsker det finske EU-formandskab en fremadskuende debat i
EPSCO-rådet om EU-regulering inden for social- og beskæftigelsesområdet, her-
under EU’s rolle og muligheder
for at tilpasse reguleringen til de hastige forandrin-
ger inden for bl.a. klima, globalisering, migration og nye teknologier.
Debatten afspejler, at der ved indgangen til en ny lovgivningsperiode er et naturligt
fokus på, i hvilken retning EU’s
social- og beskæftigelsesregulering skal udvikle
sig. Samtidig opfordrer det finske EU-formandskab til, at EPSCO-rådet tager bestik
af udfordringerne forbundet med at implementere den allerede vedtagne EU-regu-
lering.
3. Formål og indhold
På det finske EU-formandsskabs initiativ vil der på EPSCO-rådsmødet være en po-
litisk debat om tilpasning af EU-regulering på social- og beskæftigelsesområdet til
fremtidens arbejdsmarked, herunder udfordringer i forhold til implementering samt
mulige lovgivningsmæssige udeståender.
Der udsendes et debatoplæg inden EPSCO-rådsmødet. Det præcise indhold er
endnu ikke kendt, men EU-formandsskabet ventes at lægge op til en bredspektret
debat om EPSCO-rådets holdninger til udvidelse, justering og implementering af
EU’s eksisterende
regulering på beskæftigelsesområdet, bl.a. med fokus på mini-
mumsbeskyttelse af arbejdstagere.
Den politiske debat forventes bl.a.
at fokusere på, hvordan EU’s lovgivningsramme
fortsat kan tjene arbejdstagere og virksomheder trods forandringer på arbejdsmar-
kedet, herunder i form af nye arbejdsformer og øget mobilitet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Samlenotat til EPSCO-rådsmøde den 10. december 2019, fra beskæftigelsesministeren
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Den politiske debat har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle,
samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Der orienteres om punktet på møde i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Soci-
ale Forhold forud for EPSCO-rådsmødet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil bakke op om drøftelsen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan tage dagsordenspunktet til efterretning.
Regeringen forventer i drøftelsen blandt andet at lægge vægt på følgende forhold:
Der skal tages hensyn til de forskellige arbejdsmarkeds- og socialmodeller på
tværs af EU.
Arbejdsmarkedets parters rolle og autonomi skal respekteres.
Regeringen er derfor også imod en lovbestemt mindsteløn, og det er centralt at
et kommende EU-forslag om mindsteløn ikke udfordrer velfungerende natio-
nale modeller.
Det er vigtigt at øge indsatsen imod social dumping i EU.
Der er kun i stærkt begrænset omfang behov for ny EU-regulering på beskæfti-
gelsesområdet.
I stedet bør der fokuseres mere på at sikre, at den allerede vedtagne lovgivning
implementeres og håndhæves mere ensartet på tværs af EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Punktet har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Samlenotat til EPSCO-rådsmøde den 10. december 2019, fra beskæftigelsesministeren
8. Vurdering af implementering af ungdomsgarantien
- Godkendelse
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet skal ministrene godkende beskæftigelseskomitéens vurdering af de
enkelte EU-landes implementering af ungegarantien.
Ungegarantien blev vedtaget i 2013 og betyder, at EU-landene har forpligtet sig til
at sørge for, at alle unge under 25 år får et tilbud af god kvalitet om beskæftigelse,
fortsat uddannelse, lærlingeordninger eller praktik. Det skal ske inden for fire må-
neder efter, at de unge mister et job eller forlader uddannelsessystemet.
Godkendelsen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser og heller ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte godkendelsen af beskæftigelseskomitéens vurdering.
2. Baggrund
Ungegarantien blev vedtaget i 2013 med Rådets henstilling af 22. april 2013
om oprettelsen af en ungdomsgaranti (2013/C 120/01).
Ungegarantien betyder, at alle EU-landene har forpligtet sig til at sørge for, at alle
unge under 25 år får et tilbud af god kvalitet om:
Beskæftigelse,
Fortsat uddannelse,
Lærlingeordninger
eller
praktik
Dette tilbud skal gives inden for fire måneder efter, at de unge mister et job eller
forlader uddannelsessystemet.
3. Formål og indhold
Beskæftigelseskomitéen er traktatfæstet og består af repræsentanter fra beskæfti-
gelsesministerierne i de forskellige EU-lande.
Komitéen har blandt andet til opgave at rådgive EPSCO-rådet om udviklingen på
de europæiske arbejdsmarkeder. Som et led heri foretager komitéen hvert andet år
en vurdering af udviklingen i EU-landenes arbejde med at implementere ungega-
rantien.
For Danmarks vedkommende konkluderer beskæftigelseskomitéen generelt, at
Danmark har et meget veletableret system til implementering af ungdomsgarantien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 79: Samlenotat til EPSCO-rådsmøde den 10. december 2019, fra beskæftigelsesministeren
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Der orienteres om punktet på møde i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Soci-
ale Forhold forud for EPSCO-rådsmødet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt opbakning blandt medlemslandene til vedtagelsen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte godkendelsen af beskæftigelseskomitéens vurdering.
Regeringen finder det derfor positivt, at der sættes fokus på, hvordan unge kan
blive en del af arbejdsmarkedet eller fortsætte i uddannelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10