Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 7
Offentligt
2084364_0001.png
F
i N AN SM i IM i ST £ R I ET
Hovedbevægelser på finanslov
forslaget for 2020
i forhold til finansloven for 2019
September 2019
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0002.png
Side 2 af 37
FFL2O sammenlignet med FLI9
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2020
sammenlignet med finansloven for 2019 inden for hvert ministerområde samt for fællespa
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
storste ændringer i forhold dl finansloven for 2019. For hvert punkt henvises til den rele
vante hovedkonto på fmanslovforslaget for 2020.
Oversigten medtaget de hovedkonti på finanslovforslaget for 2020, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2019 (B
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2020 skal ses i sam
menhæng med Betænkninå overfinanstovforstagetfor 2020 iforhold titfinanstoven for 2079,
der in
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2019 til finanslov
forslaget for 2020.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0003.png
• §
17. Beskæftigelsesministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 329,5 mio. kr. skyldes, at reserverne på finansloven for 2019 er nul-stillet
og udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2020. På forslag til finanslov for 2020 er
bevillingen bta. reduceret som følge af, at regeringen ønsker at forlænge arbejdsgi
verperioden i sygedagpengesystemet fra 30 til 40 dage med ikrafttrædelse den 1. juli 2020.
Mindreudgifterne modsvares delvist af merudgifter på 20 mio. kr. som følge af Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om et
midlertidigt børnetilskud at september 2019
(
17.19.78).
Mindreudgiften på 93,1 mio. kr. skyldes primært, at bevillingen på finansloven for 2020 er
reduceret bl.a. som følge af en udmøntning af den afsatte reserve til arbejdsgiver
kompensation, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om at alle skal have ret
til betalt ferie en ny ferieordning med samtidighedsferie at oktober 2017, samt
konsekvenser at indbudgettering af negativ budgetregulering og regulering at kommunerne
som følge af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemo-kratiet, Dansk
Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om en ny og forbedret
arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet at april 2019
(
17.19.79.).
-
Øvrige større ændringer
Kontoen er ny. Kontoen udmønter den afsatte reserve på 193,2 mio. kr. til kompensa-tion
at arbejdsgivere gennem tilskud til Lønmodtagernes Garantifond, jf. Aftale mellem den
daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Ra-dikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om at alle skal have ret til betalt ferie en ny ferieordning
med samtidighedsferie af oktober2017
(
17.19.32.).
-
Merudgiften på 90,0 mio. kr. skyldes, at der på forslag til finanslov for 2020 er sket en
forhøjelse af bevillingen, jt. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialde
mokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om en
ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet af april 2019
(
17.21.01.).
Mindreudgiften på 31,0 mio. kr. skyldes primært vedtagelse at lov nr. 550 at 7. maj 2019.
Loven medfører, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring pr. 1. juli 2019 ikke må benytte
kontoen til at udlægge erstatning til personer, tilskadekomne som medhjælp i privat
husholdning samt erstatning til skadelidte, for hvilke arbejdsgiveren ikke har teg-net
forsikring, I stedet skal Arbejdsmarkedets Erhvervssikring primo året, uden om
statsregnskabet, opkræve et acontobeløb, som efterreguleres det efterfølgende år
(
17.23.12.).
Mindreindtægten på 32,3 mio. kr. skyldes vedtagelse af lov nr. 550 at 7. maj 2019. Lo-ven
medfører, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring pr. 1. juli 2019 ikke må benytte kontoen til
at refundere udgifterne udlagt på
§
17.23.12.50. Erstatning til personer, til-skadekomne
som medhjælp i privat husholdning og
§
17.23.12.60. Erstatning til skade-lidte, for hvilke
arbejdsgiveren ikke har tegnet forsikring til udlæg af erstatninger. I ste-det skal
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring primo året, uden om statsregnskabet, op-kræve et
acontobeløb, som efterreguleres det efterfølgende år
(
17.23.14.).
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0004.png
Kontoen er fly. Af kontoen afholdes udgifter på 86,6 mio. kr. til obligatorisk pensions
ordning for modtagere af ledighedsrelaterede overførselsindkomster, jf. Aftale mellem den
daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om fly regulering af folkepensio-nen og
indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere af november 2018
(
17.31.20.).
Kontoen er ny. Af kontoen afholdes udgifter på 294,8 mio. kr. til obligatorisk pensi
onsordning for modtagere af overførselsindkomster og kompensation til arbejdsgivere
inden for delloft for indkomstoverførsler, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og
Dansk Folkeparti om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obli-gatorisk
opsparing for overførselsmodtagere af november 2018
(
17.31.21
.).
Mindreudgiften på 42,5 mio. kr. skyldes en niveaujustering i forhold til andelen af sy
gedagpengemodtagere hørende til
§
17.38.11., der er omfattet af ATP på baggrund af de
seneste års regnskaber. Mindreindtægten på 95,1 mio. kr. skyldes, at indtægtsbevil-lingen
er justeret som følge af en niveaujusteringen på
§
17.31.29.10. på baggrund af de seneste
års regnskaber. Der er i indtægtsbevillingen for 2019 derudover indeholdt en positiv
efterregulering på 43,7 mio. kr. som følge af, at de private arbejdsgiveres indbe-taling af
ATP var lavere end det faktiske finansieringsbidrag. Derudover er indtægten korrigeret som
følge af, at arbejdsgiverkompensation vedrørende samtidighedsferie er indført, som følge af
Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om at alle lønmodtagere skal have
ret til betalt ferie ny ferieordning med samtidighedsferie af oktober 2017
(
17.31 .29.).
-
Mindreindtægten på 20,8 mio. kr. skyldes primært, at der i indtægtsbevillingen for 2019 er
indeholdt en positiv efterregulering på 16,2 mio. kr. som følge af, at de private ar
bejdsgiveres indbetaling af ATP var lavere end det faktiske finansieringsbidrag. Derud-over
er indtægten korrigeret som følge af, at arbejdsgiverkompensation vedrørende
samtidighedsferie er indført, som følge af Aftale mellem den daværende VLAK-regering,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socia-listisk
Folkeparti om at alle lønmodtagere skal have ret til betalt ferie
-
ny ferieordning med
samtidighedsferie af oktober 2017
(
17.31.35.).
Mindreudgiften på 339,0 mio. kr. skyldes et forventet fald i antallet af feriedagpenge
modtagere fra 89.000 i 2019 til 50.000 i 2020, hvilket følger af Aftale mellem den davæ
rende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti om, at alle lønmodtagere skal have ret til betalt ferie ny
ferieordning med samtidighedsferie af oktober 2017
(
17.32.02.).
Mindreudgiften på 100,1 mio. kr. skyldes en fuld afskaffelse af statsrefusion afkom
munernes driftsudgifter ved aktivering i vejledning og opkvalificering af dagpenge-,
kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere fra 1. juli 2019, hvorfor der ikke er en
bevilling for 2020. Det følger af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre om forenkling af den økonomiske styring af beskæfti
gelsesindsatsen, der indgik i Erhvervs- og lværksætterinitiativer af november 2017
(
17.46.03.).
Mindreudgiften på 97,1 mio. kr. skyldes en fuld afskaffelse af statsrefusion af kommu
nernes driftsudgifter ved aktivering i vejledning og opkvalificering af revalidender samt
modtagere af sygedagpenge og ledighedsydelse fra 1. juli 2019, hvorfor der ikke er en
bevilling for 2020. Det følger af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Dansk
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0005.png
Folkeparti og Radikale Venstre om forenkling af den økonomiske styring af beskæfti
gelsesindsatsen, der indgik i Erhvervs- og Iværksætterinitiativer af november 2017
(
17.46.07.).
Mindreudgiften på 136,3 mio. kr. skyldes at ordningen udfases i 2019. Således budget
teres der ikke længere på kontoen
(
17.46.63.).
Mindreudgiften på 30,4 mio. kr. skyldes bevillingsudløb til satspuljeinitiativet “Flere skal
med”, jf. Aftale mellem den daværende V-regering, Socialdemokratiet, Dansk Fol-keparti,
Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2017 af november 2016
(
17.46.64.).
Mindreudgiften på 79,4 mio. kr. skyldes, at bevillingen bortfalder ved udgangen af 2019, jf.
Aftale mellem den daværende V-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkepar-ti, Liberal
Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-servative
Folkeparti om udmøntning af satspuljen 2016 af oktober2015
(
17.46.65.).
Mindreudgiften på 126,9 mio. kr. skyldes et forventet fald i antallet af fuldtidspersoner i
seniorjob fra ca. 2.925 fuldtidspersoner i 2019 til ca. 2.220 fuldtidspersoner i 2020 som
følge af, at den forventede tilgang til ordningen falder støt som konsekvens af bl.a. et fald i
det forventede antal efterlønsberettigede
(
17.54.21.).
Mindreindtægten på 40,0 mio. kr. følger af Aftale mellem den daværende VLAK-regering,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socia-listisk
Folkeparti om, at alle lønmodtagere skal have ret til betalt ferie ny ferieordning med
samtidighedsferie af oktober 2017
(
17.54.41.).
Mindreindtægten på 40,5 mio. kr. skyldes en ændret regnskabspraksis for indtegning af
inddtevet gæld og renter. Indtægterne placeres fremover på de relevante ydelseskonti
(
17.54.43.).
Merudgiften på 52,4 mio. kr. skyldes primært en forventet stigning i antallet af ledig
hedsydelsesmodtagere på
§
17.56.02. fra 2.950 fuldtidspersoner i 2019 til 3.750 fuld
tidspersoner i 2020. Merudgiften kan henføres til, at udfasningen af ledighedsydelse med
fast refusion sket langsommere end forventet
(
17.56.02.).
Mindreudgiften på 574,9 mio. kr. skyldes en omlægning af tidligere regnskabspraksis vedr.
registrering af statens tilgodehavender i statsregnskabet, jf. BEK nr. 116 af 19. fe-bruar
2018. Udgiften til forskudsvist udlagt børnebidtag i statsregnskabet vil fremover afspejle det
forventede og faktiske tab ved ordningen samt pålagte inddrivelsesrenter på baggrund af
beregnede kursværdier fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (UFST). Tidligere var
udgiften i statsregnskabet et udtryk for forskellen mellem statens udgifter til forskudsvis
udbetalt børnebidrag og indtægter fra indbetalte skyldige børnebidrag
(
17.61.05.).
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0006.png
Kontoen er ny. Kontoen er budgetteret med en udgift på 243,4 mio. kr. som følge af Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om et nyt
midlertidigt børnetilskud af september 2019
(
17.61.08.).
Mindreudgiften på 21,2 mio. kr. skyldes en niveaujustering på baggrund af de seneste års
regnskabet for afskrivninger for boligydelseslån, boligsikringslån og beboerind-skudslån
(
17.62.05.).
Merudgiften på 3.105,6 mio. kr. skyldes en forventet stigning i antallet af helårsperso-ner
fra ca. 41.900 helårspersoner i 2019 til ca. 55.600 helårspersoner i 2020. Merudgif-ten skal
ses i sammenhæng med en samlet forventet stigning i antallet af førtidspensio-nister blandt
andet på grund at stigende pensionsalderjf. Aftale mellem den daværende VK-regering,
Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om senere tilbagetrækning af maj 2011.
Stigningen i det samlede antal førtidspensionister kommer til udtryk på den-ne konto, da
nytilkendelser placeres her. Merindtægten på 2.482,6 mio. kr. skyldes en stigende aktivitet
på ordningen, og deraf et stigende medfinansieringsbehov( 17.64.10.).
Merudgiften på 120,0 mio. kr. skyldes, at mediechecken indfases gradvist i takt med en
udfasning af medielicensen frem mod år 2022
(
17.64.11.).
Merudgiften på 171,2 mio. kr. skyldes, at seniorpræmien indføres 1. januar 2020, som følge
af Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om finans-loven for
2019 af november 2018
(
17.64.12.).
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0007.png
F
i IM AN 5 Ni I N I ST E R I ET
Betænkning over
finanslovsforslaget for 2020 i forhold
til finansloven for 2019
September 2019
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0008.png
43
Mio. kr.
2019
2020
Ændring
§
17. Beskæftigelsesministeriet
17.19.32. Tilskud til Lonmodtagernes Garantifond
(Lovbunden)
Udgift
Kontoen er ny og udmønter den afsatte reserve til
kompensation af arbejdsgivere gennem tilskud til
Lønmodtagernes Garantifond, jf. Aftale mellem
den daværende VLAK-regering, Socialdemokrati
et, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Ven
stre og Socialistisk Folkeparti om at alle skal have
ret til betalt ferie en fly ferieordning med samti
dighedsferie af oktober 2017.
-
-
193,2
193,2
17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende indkom
stoverførsler
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at reserverne på finans
loven for 2019 er nulstillet og udmøntet på blok
tilskudsaktstykket for 2020. På forslag til finans
lov for 2020 er bevillingen bla. reduceret som
følge af, at regeringen ønsker at forlænge arbejds
giverperioden i sygedagpengesystemet fra 30 til
40 dage med ikrafttrædelse den 1. juli 2020. Min
dreudgifterne modsvares delvist af merudgifter på
20 mio. kr. som følge af Aftale mellem regeringen,
Radikale Venstre, Socialistisk folkeparti og En
hedslisten om et midlertidigt børnetilskud af sep
tember 2019.
17.19.79. Reserver og budgetregulering
Udgift
Mindreudgiften skyldes primært, at bevillingen på
finansloven for
2020 er
reduceret blandt andet
som følge
af
en udmøntning af den
afsatte
reserve
til arbejdsgiverkompensation,
jf.
Aftale mellem
den daværende VLAK-regering, Socialdemokrati
et, Dansk Folkeparti, Altemativet, Radikale Ven
stre og Socialistisk folkeparti om at alle skal have
ret til betalt ferie en ny ferieordning med samti
dighedsferie af oktober 2017 samt konsekvenser
af indbudgettering af negativ budgetregulering og
regulering af kommunerne
som
følge af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Social
demokratiet, Dansk folkeparti, Alternativet, Ra
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om en ny
og forbedret arbejdsmiljoindsats og ordnede for
hold på arbejdsmarkedet af april 2019.
-
216,4
-113,1
-329,5
-1,0
-94,1
-93,1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0009.png
44
Mio. kr.
2019
2020
Ændring
17.21.01. Arbejdstilsynet (Drifisbev.)
Nettoudgift
Merudgiften skyldes, at der på forslag til finanslov
for 2020 er sket en forhøjelse af bevillingen, jf.
Aftale mellem den daværende VLAK-regering,
Socialdemokratiet, Dansk folkeparti, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk folkeparti om en
ny og forbedret arbejdsrniljoindsats og ordnede
forhold på arbejdsmarkedet af april 2019.
420,1
510,1
90,0
17.23.11. Erstatning mv. til statens tjenestemænd og arbejde
re m.fl. (tekstanm. 129)
(Lovbunden)
Udgift
261,4
Merudgiften skyldes,
at
Arbejdsmarkedets Er
hvervssikring i 2017 og 2018 har afviklet flere ar
bejdsskadesager, hvilket påvirker udgifterne de
efterfølgende år.
Indtægt
Jf. ovenfor.
17.23.12. Forskellige erstatninger
mv.
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes primært vedtagelse af lov
nr. 550 af 7. maj 2019. Loven medfører, at AFS
pr. 1. juli 2019 ikke må benytte kontoen til at ud-
lægge erstatning til personer, tilskadekomne som
medhjælp i privat husholdning samt erstatning til
skadelidte, for hvilke arbejdsgiveren ikke har teg
net forsikring. I stedet skal AES primo året, uden
om statsregnskabet, opkræve et acontobeløb, som
efterreguleres det efterfølgende år.
17.23.14. Refusion af erstatninger
(Lovbunden)
Indtægt
Mindreindtægten skyldes vedtagelse af lov nr. 550
af 7. maj 2019. Loven medfører, at AFS pr. 1juli
2019
ikke
benytte kontoen til at reftindere ud
gifterne udlagt på
§
17.23.12.50. Erstatning til
personer, tilskadekomne som medhjælp i privat
husholdning og
§
17.23.12.60. Erstatning til ska
delidte,
for
hvilke arbejdsgiveren ikke har tegnet
forsikring tit udlæg af erstatninger.
I
stedet skal
AES primo året, uden om statsregnskabet, opkræ
ve et acontobeløb,
som
efterreguleres det efterføl
gende år.
303,1
41,7
245,5
287,3
41,8
44,0
13,0
-31,0
32,3
-
-32,3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0010.png
45
Mio. kr.
2019
2020
Ændring
17.23.31. Besættelsestidens ofre (Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et fortsat fald
i
antallet af
erstatningsmodtagere omfattet af ordningen. Er
statningsmodtageme er ofte som følge af besæt
telsestiden 1940-45 eller pårørende hertil.
17.31.20. Obligatorisk pensionsordning for modtagere af le
dighedsafhængige indkomstoverforsler (Lovbunden)
Udgift
Kontoen er ny. Af kontoen afholdes udgifter til
obligatorisk pensionsordning for modtagere af le
dighedsrelaterede overførselsindkomster,
jf.
Afta
le mellem den daværende VLAK-regering og
Dansk Folkeparti om ny regulering af folkepen
sionen og indførelse af obligatorisk opsparing for
overforselsmodtagere af november 201$.
17.31.21. Obligatorisk pensionsordning for modtagere af øv
rÏge indkomstoverforsler (Lovbztnden)
Udgift
Kontoen er ny.
Af
kontoen afholdes udgifter til
obligatorisk pensionsordning for modtagere af
overførselsindkomster og kompensation til ar
bejdsgivere inden for delloft for indkomstover
førsler,
jf.
Aftale mellem den daværende VLAK
regering og Dansk Folkeparti om ny regulering af
folkepensionen og indførelse af obligatorisk op
sparing for overførselsmodtagere af november
201$.
17.31.29. ATP-bidrag for modtagere af sygedagpenge
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften på 42,5 mio. kr. skyldes, at ande
len af sygedagpengemodtagere der er omfattet af
ATP-bidrag, er faldende.
Indtægt
Mindreindtægten på 95,1 mio, b. skyldes at ind
tægtsbevillingen er justeret som følge af en ni
veaujustering på 17.3 1.29.10 på baggrund af de
seneste års regnskaber. Der er i indtægtsbevillin
gen for 2019 derudover indeholdt en positiv efter-
regulering på 43,7 mio. kr. som følge
af,
at de pri
vate arbejdsgiveres indbetaling af ATP var lavere
end det faktiske finansieringsbidrag. Derudover er
indtægten reduceret
jf.
Aftale mellem den davæ
rende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk
104,4
87,3
-17,1
-
86,6
86,6
-
294,8
294,8
172,1
129,6
-42,5
214,2
119,1
-95,1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0011.png
46
Mio. kr.
folkeparti, Altemativet. Radikale Venstre og So
cialistisk folkeparti om at alle lønmodtagere skal
have ret til betalt ferie fly ferieordning med sam
tidighedsferie af oktober 2017.
-
2019
2020
Ændring
17.31.32. ATP-bidrag for modtagere afbarselsdagpenge
(Lovbunden)
Indtægt
Mindreindtægten på 23,7 mio. kr. skyldes primært,
at der i indtægtsbevillingen for 2019 er indeholdt
en positiv efterregulering på 23,1 mio. kr. som
følge af, at de private arbejdsgiveres indbetaling
af ATP-bidrag var lavere end det faktiske finansi
eringsbidrag. Derudover er indtægten reduceretjf.
Aftale mellem den daværende VLAK-regering,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk folkeparti om at
alle lønmodtagere skal have ret til betalt ferie ny
ferieordning med samtidighedsferie af oktober
2017.
-
136,0
112,3
-23,7
17.31.35. ATP-bidrag for modtagere af ressourceforløbsydel
se under jobafidaringsforlob
(Lovbztnden)
Indtægt
Mindreindtægten på
20,8 mio. kr.
skyldes primært,
at der i indtægtsbevillingen for 2019 er indeholdt
en positiv efterregulering på 16,2 mio. kr. som
følge af. at de private arbejdsgiveres indbetaling
af ATP-bidrag var lavere end det faktiske finansi
eringsbidrag. Derudover er indtægten reduceretjf
Aftale mellem den daværende VLAK-regering.
Socialdemokratiet, Dansk folkeparti, Attemativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om at
alle lønmodtagere skat have ret tit betalt ferie
ny
ferieordning med samtidighedsferie af oktober
2017.
-
63,3
42,5
-20,8
17.31.39. ATP-bidrag for personer i fleksjob
(Lovbunden)
Udgïft
Merudgiften på 22,1 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i aktiviteten
fra
53.450 helårspersoner i
2019
til 61.700 helårspersoner
i 2020. Merudgif
ten kan henføres til indfasningen af Aftale mellem
den daværende SRSf-regering, Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative folkeparti om en
reform af førtidspension og fleksjob afjuni 2012.
129,6
151,7
22,1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0012.png
47
Mio. kr.
17.32.02. feriedagpenge
fLoebunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i antallet
af feriedagpengemodtagere fra 89.000 i 2019 til
50.000 i 2020, hvilket følger af Aftale mellem den
daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti om, at alle lønmodtagere
skal have ret til betalt ferie
ny ferieordning med
samtidighedsferie af oktober 2017.
-
2019
2020
j
Ændring
683,9
344,9
-339,0
17.35.02. Tilbagebetalinger
Indtægt
Mindreindtægten på 10,8 mio. kr, skyldes en for
ventning om færre tilbagebetalinger som følge
af,
at der på FFL2O er indarbejdet en faldende profil
på kontoen. Ændringen skyldes, at der kun konte
res tilbagebetalinger vedr, hjælp ydet før d. 1. ja
nuar 2016 på kontoen, hvorfor det er forventeligt,
at indtægterne falder.
17.35.23. Revalideringsydelse mv. (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften på 30,1 mio. kr.
skyldes
et for
ventet fald
i
antallet af modtagere af revalide
ringsydelse fra 3.700 helårspersoner i 2019 til
2.965 helårspersoner i 2020. En mindre del af fal
det i aktiviteten kan henføres til Aftale mellem den
daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialis
tisk Folkeparti om handicaptillæg til elever på er
hvervsuddannelser og forhøjelse af fribelob af de
cember 201$.
17.37.11. Orlov til pasning af syge børn (Lovbunden)
Udgift
Merndgiften skyldes en forventet højere aktivitet i
2020 end forudsat ved budgetteringen i 2019.
17.38.11. Dagpenge ved sygdom (Lovbunden)
Indtægt
Mindreindtægten på 5,2 mio.
kr.
skyldes primært,
at bevillingen er korrigeret som følge af en gene
relt faldende udvikling i regresindtægterne i de
seneste års regnskaber.
17,9
7,1
-10,8
160,6
130,5
-30,1
61,6
72,2
10,6
55,8
50,6
-5,2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0013.png
48
Mio. kr.
17.41.10. Udbetaling Danmark (Resen’ationsbev.)
Udgift
Merudgiften skyldes udgifter til administration i
Udbetaling Danmark som følge af Aftale mellem
regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk folke
parti og Enhedslisten om et fly midlertidigt børne
tilskud af september 2019 samt merudgifter til ad
ministration
af
international pension og interna
tional social sikring i Udbetaling Danmark.
2019
2020
Ændring
77,7
$9,5
11,8
17.46.03. Refusion af driftsudgifter
ved
aktivering afdagpen
ge-, kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere
(Lovbunden)
Udgift
100,1
Mindreudgiften skyldes en fuld afskaffelse af
statsrefusion af kommunernes driftsudgifter ved
aktivering i vejledning og opkvalificering af dag
penge-, kontanthjælps- og uddannetseshjælps
modtagere fra 1. juli 2019, hvorfor der ikke er en
bevilling for 2020. Det følger af Aftale mellem den
daværende VLAK-regering, Dansk folkeparti.
Radikale Venstre om forenkling af den økonomi
ske styring af beskæftigelsesindsatsen, der indgik
i Erhvervs- og Iværksætterinitiativer af november
2017.
17.46.04. Refusion af driftsudgifter og mentorudgifter ved
ressourceforløb og jobafklaringsforløb (Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften på 36,9 mio. kr. skyldes et for
ventet fald i kommunernes reflisionsanmeldelser
for driftsudgifter og mentorstotte under ressource
forløb og jobaficiaringsforløb.
17.46.07. Refusion af driftsudgifter ved aktivering af revali
dender og modtagere af sygedagpenge og ledig
hedsydelse (Lovhunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes en fuld afskaffelse af
statsrefus ion af kommunernes driftsudgifter ved
aktivering i vejledning og opkvalificering afreva
lidender samt modtagere af sygedagpenge og le
dighedsydelse fra l.juli 2019, hvorfor der ikke er
en bevilling for 2020. Det følger af Aftale mellem
den daværende VLAK-regering, Dansk Folkepar
ti, Radikale Venstre om forenkling af den økono
miske styring af beskæftigelsesindsatsen, der ind
gik i Erhvervs- og Iværksætterinitiativer af no
vember 2017.
-
-100,1
495,1
458,2
-36,9
97,1
-
-97,1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0014.png
49
Mio. kr.
2019
2020
Ændring
17.46.41. Uddannelsesløft (tekstanm. 115)
(Reseivationsbev.)
Udgift
Merudgiften skyldes en stigende bevillingsprofil
på puljen uddannetsesløft,
jf.
Aftale mellem da
værende V-regering og arbejdsmarkedets parter
om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele
Danmark og praktikpladser i perioden 2017-2020
samt forsøg med forenkling af voksenlærlinge
ordningen i perioden 2019-2020,jf. akt 73 af 21.
marts
2018.
17.46.43. Styrket indsats for ledige (tekstanm. 115)
(Reservationshev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes en reduktion af puljen,
jf.
Aftale mellem daværende VLAK-regering, So
cialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Ven
stre og Socialistisk folkeparti om en forenklet be
skæftigelsesindsats af august 2018.
17.46.44. Opkvalificering inden for mangelom råder (tekst
a nm. 115) (Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at bevillingen til puljen
bortfalder med udgangen af 2019, jf. Aftale mel
lem daværende V-regering og arbejdsmarkedspar
ter om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft
i
hele Danmark og praktikpladser i august 2016.
183,7
196,9
13,2
18,6
12,7
-5,9
9,9
-
-9,9
17.46.53. Lontilskud til arbejdsgivere ved uddannelsesaftaler
for ledige og beskæftigede voksenlærlinge
(Lovbunden)
Udgift
286,2
Merudgiften skyldes indfasning af forenklet vok
senlærlingeordning i forenklingen af den aktive
beskæftigelsesindsats. Derudover er der indbud
getteret en udskyde Ise af ikrafttrædelse af aftalen
om en forenklet beskæftigelsesindsat, som er ble
vet udskudt fra l.juli 2019 til 1januar 2020. Af
talen medførte mere brug af voksenlærlingeord
ungen, hvorfor ændringen medfører færre vok
senlærlinge i 2020 som følge af forskudt ikraft
trædelsestidspunkt. På FFL2O indbudgetteres dog
også effekten af forlængelsen af voksenlærlinge
forsøget til og med 2. halvår 2019, som konse
kvens af den udskudte ikrafttrædelse.
301,3
15,1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0015.png
50
Mio. kr.
2019
2020
Ændring
17.46.63. Jobpræmie
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes at ordningen udfases i
2019. Således budgetteres der ikke længere på
kontoen.
17.46.64. Kontanthjælpsmodtagere mv. på langvarig offentlig
forsorgelse (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes bevillingsudlob til sat
spuljeinitiativet “Flere skal med”, jf. Aftale mel
lem
daværende V-regering, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet,
Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative folkeparti om udmøntning af
satspuljen for 2017 af november 2016.
17.46.65. Flere borgere i udkanten af arbejdsmarkedet ijob
eller uddannelse (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
Udgift
Mindreudgiften skyldes, at bevillingen bortfalder
ved udgangen af 2019,
jf.
Aftale mellem davæ
rende V-regering, Socialdemokratiet, Dansk Fol
keparti. Liberal Alliance, Alternativet, Radikale
Venstre, Socialistisk folkeparti og Det Konserva
tive Folkeparti om udmontning afsatspuljen 2016
af oktober 2015.
136,3
-
-136,3
94,8
64,4
-30,4
79,4
-
-79,4
17.46.73. Tværgående it-understøtning i beskæftigelsesindsat
sen (Drftsbev.)
Nettoudgift
173,9
Mindreudgiften skyldes en faldende bevillings
profil, primært som følge af Aftale mellem den
daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialis
tisk Folkeparti om en forenklet beskæftigel
ses indsats af august 201$ samt en faldende bevil
lingsprofil for den danske implementering af EU
forordnmg nr. 987/2009 om det fælleseuropæiske
it-projekt Electronic Exchange of Social Security
Information (EESSL).
157,0
-16,9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0016.png
51
Mio.
kr.
2019
2020
Ændring
17.47.01. Løntilskud ved ansættelse af forsikrede ledige
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i antallet
af forsikrede ledige ansat i løntilskud fra Ca. 2.075
fuldtidspersoner i 2019 til Ca. 1.900 fuldtidsperso
net i 2020 som følge af Aftale mellem den davæ
rende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Fol
keparti om en forenklet beskæftigelsesindsats af
august 2018.
17.47.02. Lontilskud ved ansættelse af kontant- og uddannet
seshj ælpmodtagere m.fl. (Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften på 13,8 mio. kr. skyldes et for
ventet fald i antallet af kontant- og uddannelses
hjælpsmodtagere m.fl. ansat i løntilskud. Faldet i
aktiviteten kan til dels henføres til Aftale mellem
den daværende VLAK-regering, Socialdemokrati
et, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socia
listisk Folkeparti om en forenklet beskæftigel
sesindsats af august 2018.
17.47.11. Lontilskud ved ansættelse af revalidender m.fl.
(tekstanm. 126) (Lovbzinden)
Udgift
Mindreudgiften på 8,3 mio. kr. skyldes hovedsa
geligt et fald i antallet afrevalidender mfl. i Ion-
tilskud fra 385 helårspersoner i 2019 til 130 hel
årspersoner i 2020. Faldet i aktiviteten kan til dels
henføres til Aftale mellem den daværende
VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk fol
keparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folke
parti om handicaptillæg til elever på erhvervsud
dannelser og forhøjelse af fribeløb af december
2018.
17.54.06. Skånejob (Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i enheds
omkostningen og et fald i aktivitet fra ca. 4.350 i
2019 til ca. 4.000 i 2020.
91,4
84,6
-6,8
77,1
63,3
-13,8
17,0
8,7
-8,3
60,5
54,5
-6,0
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0017.png
52
Mio. kr.
17.54.11. Personlig assistance til personer med handicap
(Loebunden)
Udgift
Mindreudgiften på 14,4
mio. kr. skyldes
et
for
ventet fald i kommunernes refusionsanmeldelser
for udgifter til personlig assistance til personer
med handicap
17.54.21. Seniorjob for personer, som højst har 5 år til efter
lønsalderen (tekstanm. 115)
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i
antallet
af fuldtidspersoner i seniorjob fra Ca. 2.925 fuld
tidspersoner i 2019 til Ca. 2.220 fuldtidspersoner i
2020 som følge
af,
at den forventede tilgang til
ordningen falder støt som konsekvens af bla, et
fald i det forventede antal efterlønsberettigede.
2019
2020
Ændring
277,0
262,6
-14,4
429,4
302,5
-126,9
17.54.41. Ikke hævet feriegodtgørelse (Lovbunden)
Indtægt
Mindreindtægten på 40 mio. kr. følger af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Social
demokratiet, Dansk folkeparti, Alternativet, Ra
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om, at
alLe lønmodtagere skal have ret til betalt ferie fly
ferieordning med samtidighedsferie af oktober
2017.
-
80,0
40,0
-40,0
17.54.43. Inddrivelse af gæld via Udbetaling Danmark
Indtægt
Mindreindtægten på
40,5 mio. 1cr. skyldes en æn
dret regnskabspraksis for indregning af inddrevet
gæld og renter. Indtægterne placeres fremover på
de relevante ydelseskonti.
42,0
1,5
-40,5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0018.png
53
Mio. kr.
2019
2020
Ændring
17.56.01. Fleksjob med fast refusion
(Lovbunden)
Udgift
Menidgiften på 717,1 mio. kr. skyldes en forventet
stigning
i
antallet af personer i fleksjob på
§
17.56.01. fra 39.700 fuldtidspersoner
i
2019 til
45.600 fuldtidspersoner
i
2020. Merudgiften kan
henføres til, at udfasningen affleksjob med fast
refusion sker langsommere end forudsat, herunder
særligt for
§
17.56.0 1.20. fleksjob med indtægts
reguleret tilskud,
jf.
Aftale mellem den daværende
SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om en reform afførtids
pension og fleksjob afjuni 2012 samt Aftale mel
lem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om re
form afrefusionssystemet og tilpasninger
i
udlig
ningssystemet af februar 2015.
17.56.02. Ledighedsydelse (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
Udgift
Menidgiften på 52,4 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning
i
antallet af ledighedsydelses
modtagere på
§
17.56.02. fra 2.950 fuldtidsperso
ner
i
2019 til 3.750 fuldtidspersoner i 2020. Me
rudgiften kan henføres til, at udfasningen af ledig
hedsydelse med fast refusion sker langsommere
end forventet.
17.56.04. Fleksjob med
variabel refusion (Lovbunden)
Udgift
Merudgiften på 90,6 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i aktiviteten fra 36.950 fuldtids
personer
i
2019 til 38.600 fuldtidspersoner i 2020.
Merudgiften kan henføres til, at udgifterne til
fleksjob i stigende grad afholdes på denne konto,
jf.
Aftale mellem den daværende SR-regering,
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om reform afrefusionssystemet og til
pasninger i udligningssystemet af februar 2015.
17.56.11. Fleksydelse (Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften på 43,0 mio. kr. skyldes et for
ventet fald i antallet af modtagere af fleksydelse
fra 3.400 helårspersoner
i
2019 til 3.150 helårs
personer i 2020.
Indtægt
5.001,4
5.718,5
717,1
163,5
215,9
52,4
1.379,8
1.470,4
90,6
633,9
590,9
-43,0
132,5
143,6
11,1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0019.png
54
Mio. kr.
2019
2020
(
Ændring
Merindtægten på 11,1 mio. kr. skyldes primært et
forventet fald i udgifterne til tilbagebetaling af
fleksydelsesbidrag fra 46,1 mio. kr. i 2019 til
30,3
mio. kr. i 2020.
17.59.22. Udbredelse af virksomheders sociale ansvar (tekst
anm. 115 og 163) (Reservationsbev.)
Udgift
Merudgiften skyldes en stigning i bevillingsprofi
len for puljen,
jf.
Aftale mellem daværende
VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Fol
keparti, Altemativet, Det Radikale Venstre og So
cialistisk Folkeparti om udmontning af satspuljen
for 2018 af november 2017.
17.59.23. Indsatser for personer med handicap (tekstanm.
115) (Reservationsbev.)
5,1
15,3
10,2
Udgift
Mindreudgiften skyldes et fald i bevillingsprofilen
for puljen, jf. Aftale mellem daværende VLAK
regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Altemativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk
folkeparti om udmontning af satspuljen for 2019
af november 2018.
17.59.24. Personer med handicap ijob (tekstanm. 115)
(Reservationsbev.)
15,6
0,1
-15,5
Udgift
Merudgiften skyldes en stigning i bevillingsprofi
len for puljen,
jf.
Aftale mellem daværende
VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk fol
keparti, Altemativet, Det Radikale Venstre og So
cialistisk folkeparti om udmontning af satspuljen
for 2019 af november 2018.
3,2
8,4
5,2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0020.png
55
Mio. kr.
2019
2020
Ændring
17.61.05. forskudsvis udbetaling afbørnebidrag mv.
(Lovbunden,)
Udgift
Mindreudgiften skyldes en omlægning af tidligere
regnskabspraksis vedr, registrering af statens til
godehavender i statsregnskabet,
jf.
BEK om sta
tens regnskabsvæsen nr. 116 af den 19. februar
2018. Udgiften til forsktidsvist udlagt børnebidrag
i statsregnskabet vil fremover afspejle det forven
tede og faktiske tab ved ordningen samt pålagte
inddrivelsesrenter på baggrund af beregnede kurs-
værdier fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
(UFSI). Tidligere var udgiften i statsregnskabet
et udtryk for forskellen mellem statens udgifter til
forskudsvis udbetalt børnebidrag og indtægter fra
indbetalte skyldige bornebidrag.
17.61.08. Det midlertidige børnetilskud
(Lovbunden)
Udgift
Kontoen er fly. Bevillingen er oprettet som følge
af Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk folkeparti og Enhedslisten om et nyt
midlertidigt børnetilskud af september 2019.
17.62.03. Støtte til betaling af beboerindskud
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes en niveaujustering på
baggrund af seneste regnskabstal.
17.62.05. Afdrag, afskrivninger og genvundne afskrivninger
for boligydelseslån, boligsikringslån og beboerind
skudslån mv
Udgift
Mindreudgiften skyldes en niveaujustering på
baggrund af de seneste års regnskaber.
840,1
265,2
-574,9
-
243,4
243,4
200,0
190,0
-10,0
65,0
43,8
-21,2
Indtægt
Mindreindtægten skyldes en niveaujustering på
baggrund af de seneste års regnskaber.
17.63.01. Sygebehandling, medicin mv.
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes et forventet fald i antallet
af modtagere af tilskud tit tandpleje som følge af
et fald i det samlede antal modtagere af hjælp i
kontanthjælpssystemet.
327,0
307,4
-19,6
113,4
98,1
-15,3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0021.png
56
Mio. kr.
17.64.02. Personlige tillæg til pensionister (tekstanm. 126)
(Lovbzinden,)
Udgift
Mindreudgiften skyldes en niveaujustering på
baggrund af seneste regnskabstal.
17.64.03. Varmetillæg (tekstanm. 126)
(Lovbunden)
Udgift
Mindreudgiften skyldes en niveaujustering på
baggrund af seneste regnskabstal.
2019
2020
Ændring
537,3
505,2
-32,1
342,3
311,8
-30,5
17.64.08. Supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspen
sionister (Lovbunden)
Udgift
439,6
Merudgiften skyldes en forventet stigning i antal
let af helårspersoner fra Ca. 101.700 helårsperso
fler i 20t9 til Ca. 105.900 helårspersoner i 2020.
17.64.10. Førtidspension med variabel medfinansiering (tekst
anm. 126) (Lovbunden)
Udgift
8.113,9
Merudgiften skyldes en forventet stigning i
antal
let afhelårspersoner fra Ca. 41.900 helårspersoner
i 2019 til Ca. 56.900 helårspersoner i 2020. Me
rudgiften skal ses i sammenhæng med en samlet
forventet stigning i antallet af førtidspensionister
blandt andet på grund af stigende pensionsalderjf.
Aftale mellem den daværende VK-regering,
Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om se
nere tilbagetrækning af maj 2011. Stigningen i det
samlet antal fortidspensionister kommer til udtryk
på denne konto, da nytilkendelser placeres her.
467,1
27,5
11.219,5
3.105,6
Indtægt
Merindtægten skyldes en stigende aktivitet på
ordningen, og deraf et stigende medfinansierings
behov.
17.64.11. Mediecheck
(Lovbunden)
Udgift
Merudgiften på 120 mio. kr. skyldes,
at medie
checken indfases gradvist i takt med en udfasning
afmedielicensen frem mod år 2022.
6.442,0
8.924,6
2.482,6
111,0
231,0
120,0
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 7: Forslag til finanslov for 2020 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
2084364_0022.png
57
Mio. kr.
2019
2020
Ændring
17.64.12. Seniorpræmie
(Lovbztnden)
Udgift
Merudgiften på 171,2 mio. kr. skyldes, at senior
præmien først udbetales fra 2020, jf. Aftale mel
lem den daværende VLAK-regering og Dansk
Folkeparti om finansloven for 2019 af november
2018.
-
171,2
171,2