Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2114702_0001.png
Hans Peter Geil
Jon Krongaard
Rune Larsson
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Redegørelse om initiativer i Haderslev kommune
CVR 10172748
Kære Hans Peter Geil, Jon Krongaard og Rune Larsson
27. november 2019
Tak for den tilsendte redegørelse.
Redegørelsen giver dog ikke et tilstrækkeligt svar på alle de spørgsmål, som man
må stille sig på baggrund af beskrivelserne i jeres indsatsplan. Særligt ikke når den
sammenholdes med det øvrige bagvedliggende materiale. Jeg mener derfor ikke, at
redegørelsen i tilstrækkeligt omfang har redegjort for, hvordan de initiativer, der er
beskrevet i indsatsplanen, er i overensstemmelse med lovgivningens krav.
Det er således Beskæftigelsesministeriets opfattelse, at der er en vis diskrepans
mellem redegørelsens ordlyd og det bagvedliggende materiale fra kommnen. Der-
for er det vanskeligt at vurdere lovligheden af kommunens praksis. Det er Beskæf-
tigelsesministeriets vurdering, at initiativerne, afhængig af hvordan de administre-
res i praksis, kan være i strid med lovgivningen. Jeg finder derfor grundlag for at
indskærpe følgende:
Ressourceforløb, fleksjob og førtidspension efter 6 mdrs. virksomhedsforløb
Først og fremmest bekymrer jeg mig over, at det forud for tilkendelse af ressource-
forløb, fleksjob og førtidspension, ”vil
være en forudsætning, at borgere igennem 6
måneder har været tilknyttet en virksomhed, hvor arbejdsevne, udfordringer og
muligheder er grundigt vurderet og udviklet af en virksomhed.”
Tilgangen er pro-
blematisk også set i lyset af, at det fremgår, at ”Effekten
vil på kort sigt fremkomme
ved en langsommere overgang fra anden ydelse til førtidspension”.
Denne tilgang finder jeg dybt problematisk. Virksomhedsrettet aktivering i 6 måne-
der kan ikke gøres til en forudsætning for tilkendelse af hhv. ressourceforløb, fleks-
job eller førtidspension. Det vil være i strid med loven. Jeg noterer mig desuden, at
det også strider med jeres redegørelse, hvor det fremgår, borgerne skal have mulig-
hed for at afprøve de beskæftigelsesmæssige kompetencer i de tilfælde, hvor der er
et perspektiv – det er således ikke en fast forudsætning. Denne uklarhed bekymrer
mig, og jeg vil gerne understrege, at tilkendelse altid skal ske ud fra en individuel
konkret vurdering.
J.nr.
2019-6645
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 69: Beskæftigelsesindsatsen i Haderslev Kommune, fra beskæftigelsesministeren
2114702_0002.png
Afvisning af nye sager
Jeg noterer herudover, at Haderslev Kommune vil
”anvende en fortolkning af lov-
givningen til at afvise sager, end tilfældet er i dag. Jobcentret skønner at 5 - 10%
af nystartede sager vil kunne afvises med denne tilgang”.
Jeg mener, at det er be-
tænkeligt, at Haderslev Kommune på forhånd anlægger en restriktiv praksis vedrø-
rende tilgangen til sociale ydelser. Særligt set i lyset af at kontanthjælpen og de
kontanthjælpslignende ydelser udgør det underste økonomiske sikkerhedsnet. Hvis
en borger opfylder lovens betingelser for at modtage hjælp, kan Haderslev Kom-
mune ikke undlade at yde kontanthjælp m.v. Det må der ikke være tvivl om.
Skærpet sanktionering generelt
Jeg kan af det bagvedliggende materiale konstatere, at Haderslev Kommune vil
stramme anvendelsen af sanktioner. Jeg vil i den sammenhæng understrege, at der
altid skal sanktioneres fagligt korrekt og efter gældende regler, herunder at der fo-
retages en vurdering af, hvorvidt en borger har haft en rimelig grund til ikke at ud-
nytte sin rådighedsforpligtelse.
Skærpet sanktionering af forsikrede ledige
Jeg undrer mig over at Haderslev Kommune vil ”opfordre
a-kasserne til i højere
grad at sanktionere deres medlemmer”.
Det er godt at prioritere en tæt dialog
mellem Jobcenter og a-kassen om de forsikrede ledige. Men jeg vil gerne slå fast,
at det er a-kassen, der foretager rådighedsvurdering af forsikrede ledige og træffer
afgørelse om konsekvenser af fx udeblivelser.
Begrænset brug af revalidering
Endelig vil jeg gerne nævne initiativet om at begrænse brugen af revalidering. Det
fremgår af jeres indsatsplan, at ”Tilgang
til revalidering skal frem-over maksimalt
udgøre 2 personer pr. måned”.
Jeg vil gerne indskærpe, at der altid skal tilkendes
revalidering til borgere, der opfylder betingelserne for at få revalidering.
Jeg forventer jeg, at Haderslev Kommune tager ovenstående til efterretning. Jeg vil
derfor bede jer om et svar på, hvordan Haderslev Kommune på baggrund af oven-
stående vil sikre, at indsatsen i kommunen er i overensstemmelse med lovgivnin-
gens krav.
Jeg ser frem til at modtage jeres svar senest d. 9. december 2019.
Endelig vil jeg gerne takke ja til at besøge Haderslev Kommune. Jeg mener, at sa-
ger som denne skærper behovet for at se nærmere på, hvordan reglerne administre-
res.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2