Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2111426_0001.png
Bilag D
Tal fra Ankestyrelsen
Arbejdstilsynet har i forbindelse med Soldaterlegatets analyse bedt om et overblik over antallet
af retssager på området i perioden 2014 og frem.
Der verserer aktuelt 20 sager for domstolene
1
, hvor Ankestyrelsen er stævnet med påstand
om anerkendelse af en psykisk erhvervssygdom enten efter arbejdsskadeloven eller efter
særloven.
Der er pr. 30. oktober 2019 faldet dom i ni retssager anlagt mod Ankestyrelsen, hvor
Ankestyrelsen er blevet frifundet i de otte. I den seneste dom er Ankestyrelsen frifundet efter
arbejdsskadeloven, men dømt efter særloven.
2
Derudover har vi registreret oplysninger om 16 hævede retssager siden 2012, hvor
Ankestyrelsen har været stævnet, men hvor sagsøger (veteranen) har hævet retssagen, inden
retten har taget stilling til sagen.
3
Tabel over antal afgørelser i veteransager efter at særloven trådte i kraft i 2014
Arbejdstilsynet har anmodet om et overblik over, hvor mange sager om anerkendelse af
veteraners psykiske arbejdssager Ankestyrelsen har behandlet, siden særloven blev vedtaget i
april 2014 samt udfaldet af sagerne.
Oprettelses år i Ankestyrelsen
2014
2015
2016
2017
2018
2019
(pr.
1/10)
-
3
56
0
59
5%
Bortfald på grund af klageren
Hjemvisning
Stadfæstelse
Ændring/ophævelse
I alt
Omgørelsesprocent
0
3
13
1
17
24 %
1
12
76
2
91
16 %
0
3
64
8
75
15 %
-
3
73
2
78
6%
-
1
35
1
37
5%
Kilde: Ankestyrelsens sagsbehandlingssystem.
Note: Tabellen er en opgørelse over, hvor mange sager, der er oprettet i et år og som er afgjort i samme
år eller i senere år. Det betyder at der er enkelte afvigelser i tallene i 2014, 2015 og 2016 ift. den
oprindelige artikel i Nyt fra Ankestyrelsen nr. 1 2017
4
. Herudover er det en opgørelse over antal personer
og ikke antal sagsnumre.
Omgørelsesprocenten er antallet af hjemviste og ændrede sager set i forhold til alle realitetsbehandlede
sager. Realitetsbehandlede sager er hjemviste, ændrede/ophævede og stadfæstede sager. Her tæller
afviste/henviste sager altså ikke med.
1
2
3
4
Pr. 30. oktober 2019
For en gennemgang af de ni domme og Ankestyrelsens vurdering af dommene henviser vi til bilag A.
For mere uddybende omkring de verserende og hævede retssager henviser vi til bilag A og B.
Artikel: Veteraner og anerkendelse af psykiske skader som arbejdsskade.
1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0002.png
Tabel over antal second opinion sager som Ankestyrelsen har behandlet
Arbejdstilsynet har også anmodet om et overblik over, hvor mange sager om second opinion
Ankestyrelsen har behandlet og resultatet af behandlingen.
Tabel over sager med second opinion –
afgørelsesår
Stadfæstelser
(1 sag er hjemvist efter arbejdsskadeloven,
men stadfæstet efter særloven)
Hjemvisning
I alt
Omgørelsesprocent
Kilde: Ankestyrelsens sagsbehandlingssystem.
Note: Tabellen er en opgørelse på afgørelsesåret, og det er en opgørelse på antal personer (og ikke antal
sagsnumre). Second opinion blev indført som forsøgsordning pr. 1. januar 2018.
Omgørelsesprocenten er antallet af hjemviste og ændrede sager set i forhold til alle realitetsbehandlede
sager. Realitetsbehandlede sager er hjemviste, ændrede/ophævede og stadfæstede sager. Her tæller
afviste/henviste sager altså ikke med.
1
61
2%
2019 (pr.
1/10)
60
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0003.png
KEN nr 9
af
/
/
9 Gældende
Udskriftsdato: 9. oktober
9
Mi isteriu :
Øko o i- og I de rigs i isteriet
Jour al u
er: 19- 11
Senere ændringer til afgørelsen
I ge
Bilag E
Ankestyrelsens principafgørelse 23-19 om arbejdsskade - ændret forklaring -
bevisvurdering - ulykke - erhvervssygdom
Principafgørelsen fastslår
Når arbejdsskademyndighederne tager stilling til, om en ulykke eller en erhvervssygdom kan aner‐
kendes som en arbejdsskade, tages der udgangspunkt i sikredes egne forklaringer. I sager om ulykker kan
det vedrøre forklaringer om hændelsesforløbet, og i sager om erhvervssygdomme kan det vedrøre forkla‐
ringer om den arbejdsmæssige belastning. Det er sikrede, som har bevisbyrden for, at kriterierne for aner‐
kendelse er opfyldt.
Sikredes oprindelige forklaring lægges som udgangspunkt til grund, fordi der er en formodning for,
at tidsnære oplysninger indeholder den mest korrekte beskrivelse. Efterfølgende ændringer kan være et
udtryk for sikredes efterrationalisering eller erindringsforskydning.
Når sikrede efterfølgende ændrer sin forklaring, skal der foretages en vurdering af, om
• forklaringen er en uddybning eller en præcisering, der kan indeholdes i den oprindelige forklaring,
eller
• om der er tale om en forklaring, der ikke kan indeholdes i den oprindelige forklaring.
Hvis en ændret forklaring ikke uddyber eller ikke kan indeholdes i den første forklaring, kan den
ikke lægges til grund, medmindre den understøttes af vidner, arbejdsgiver eller andre relevante oplysnin‐
ger.
Følgende forhold kan indgå i vurderingen af, om der er tale om en uddybende, præciserende eller en
ændret forklaring, og om de nye oplysninger understøttes af sagens øvrige oplysninger:
• Er den oprindelige forklaring lang og udførlig
• Har sikrede oprindeligt haft mulighed for at svare detaljeret i den oprindelige beskrivelse
• Indeholder den nye forklaring alene præciseringer eller nuancer, der kan indeholdes i den oprinde‐
lige beskrivelse, udfylder den oplagte huller eller mangler ved den første forklaring, eller indeholder den
væsentlige omstændigheder, som ikke tidligere er nævnt
1
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0004.png
• Afgives den nye forklaring i nær tidsmæssig tilknytning til den oprindelige forklaring eller langt
senere, eksempelvis først i forbindelse med en klage
• Indeholder den ændrede forklaring nye eller ændrede faktiske oplysninger, som kan understøttes
af forklaringer fra vidner, arbejdsgiver, kolleger eller andre
Hvis der er modsatrettede oplysninger om de faktiske forhold, foretager myndighederne en bevisaf‐
vejning ud fra disse forhold. Dette gælder generelt ved behandlingen af en arbejdsskadesag.
De konkrete sager
I sag nr. 1 vurderede Ankestyrelsen, at der skulle lægges afgørende vægt på sikredes oprindelige
forklaringer i 2013 og 2016, om at han ikke havde haft psykiske gener i forbindelse med, at han havde
været udsendt som soldat til Kroatien i 1993/1994, men først fra 2012. Disse oplysninger fremgik bl.a. af
journal fra psykiatrien og en psykiatrisk speciallægeerklæring. Sikrede ændrede denne forklaring i forbin‐
delse med undersøgelse ved speciallæge i 2018 (second opinion), hvor han oplyste, at de psykiske gener
debuterede inden for to år efter hjemsendelsen i 1994. Der var hverken lægelige eller øvrige oplysninger,
som støttede op om denne forklaring. Ankestyrelsen vurderede, at der var tale om en ændret forklaring
om debut og sygdomsudvikling, som var i modstrid med de tidligere forklaringer og derfor ikke kunne
indeholdes i de tidligere forklaringer ved undersøgelserne i 2013 og 2016.
I sag nr. 2 vurderede Ankestyrelsen, at der måtte lægges mest vægt på de oprindelige beskrivelser af
hændelsesforløbet og fandt derfor ikke, at tilfældet kunne anerkendes som en arbejdsskade. Sikrede havde
oprindeligt oplyst i et spørgeskema til forsikringsselskabet, at hun i forbindelse med løft af en barne‐
vognskasse sank sammen med et voldsomt smæld i ryggen. I forbindelse med Sikringsstyrelsens behand‐
ling af sagen, oplyste sikrede efterfølgende, at hun også var gledet. Der var ikke beskrevet et ulykkestil‐
fælde i anmeldelsen, i spørgeskemabesvarelsen eller i klagen. Ankestyrelsen vurderede, at sikrede ændre‐
de sin forklaring, da hun efterfølgende oplyste, at hun gled.
Baggrund for at behandle sagen principielt
Ankestyrelsen har behandlet sagen principielt. Årsagen er, at vi ønsker at udmelde hvilke elementer, der
skal indgå i vurderingen af, om en senere forklaring er en ændret forklaring eller en uddybning eller præ‐
cisering af en oprindelig forklaring.
Principafgørelse U 3-88 er indarbejdet i nærværende principafgørelse (sag nr. 2).
Ankestyrelsen har behandlet 2 sager principielt. Det har vi gjort for at afklare hvilke elementer, der skal
indgå i vurderingen af, hvilken forklaring der skal lægges til grund ved en afgørelse.
Reglerne
Love og bekendtgørelser
Lov om arbejdsskadesikring (arbejdsskadeloven), senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 216 af 27.
februar 2017, som er ændret ved lov nr. 706 af 8. juni 2018.
2
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
• § 5, om arbejdets forhold
• § 7, om erhvervssygdomme
Praksis
Kasserede:
Følgende principafgørelser er kasserede og gælder ikke længere:
U 3-88 om ændret forklaring. Praksis er indarbejdet i denne principafgørelse (sag nr. 2).
Sag nr. 1, j.nr. 19-4511
Den konkrete afgørelse
Du har via din advokat klaget over Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings afgørelse om afslag på anerken‐
delse af posttraumatisk belastningsreaktion (PTSD) som erhvervssygdom og som omfattet af særloven for
tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret PTSD (særloven). Arbejdsmarke‐
dets Erhvervssikring afgjorde sagen den 25. oktober 2018.
Der er indhentet en second opinion-erklæring i din sag den 10. april 2018.
Ankestyrelsen har nu afgjort din sag.
Resultatet er:
• Vi kan ikke anerkende, at du har PTSD, som følge af arbejdsmæssige belastninger.
Du kan derfor ikke få erstatning eller andre ydelser efter arbejdsskadeloven.
• Vi kan ikke anerkende, at du har PTSD som er omfattet af særloven.
Du kan derfor heller ikke få erstatning eller godtgørelse efter denne lov.
Det betyder, at vi stadfæster Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings afgørelse, da vi er kommet til samme re‐
sultat.
Begrundelsen for afgørelsen om, at din psykiske sygdom ikke er omfattet af arbejdsskadeloven
Vi vurderer, at der ikke er tidsmæssig sammenhæng mellem dine arbejdsmæssige belastninger under din
udsendelse til Kroatien i perioden august 1993 til februar 1994 og udviklingen af din PTSD.
Hvad er afgørende for resultatet
3
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0006.png
Vi er opmærksomme på, at en speciallæge i psykiatri i speciallægeerklæringen den 4. juli 2016 har stillet
diagnosen personlighedsmæssig ændring efter katastrofeoplevelse.
Vi er desuden opmærksomme på at en speciallæge i psykiatri i second opinion-erklæringen den 10. april
2018 har stillet diagnoserne personlighedsmæssig ændring efter katastrofeoplevelse og PTSD. Det frem‐
går af erklæringen, at du har haft psykiske symptomer siden hjemsendelsen i 1994 og at du i løbet af de
efterfølgende 2 år udviklede symptomer relateret til PTSD, og at symptomerne accentuerede i 2013.
Du har oplyst, at du under din udsendelse blandt andet var udsat for en mineulykke ved Savafloden, hvor
du skulle bevogte en immobil PMV efter den havde påkørt en pansermine. Du har været vidne til etniske
udrensninger i området, græsarealer der var klassificeret som minefelter, beskydning langs en vej du løb
over, samt at en beruset serbisk militssoldat stak sit gevær i maven på dig.
Forsvaret har bekræftet de arbejdsmæssige belastninger og oplyst at trusselsniveauet generelt var højt.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har tidligere behandlet din sag og afviste den 8. november 2017 at an‐
erkende din psykiske sygdom med henvisning til, at du ikke havde udviklet fuld PTSD indenfor få år efter
hjemkomsten. Vi har ikke tidligere behandlet din sag.
Vores vurdering i forhold til PTSD
Vi er opmærksomme på, at det fremgår af second opinion-erklæringen af 10. april 2018, at du har haft
psykiske symptomer siden hjemsendelsen i 1994 og at du i løbet af de efterfølgende 2 år udviklede symp‐
tomer relateret til PTSD, og at symptomerne accentuerede i 2013.
Vi er ikke enige i, at du har udviklet PTSD som følge af dine arbejdsmæssige belastninger under udsen‐
delsen til Kroatien, idet vi vurderer, at sagens øvrige oplysninger modsiger, at du har udviklet PTSD i
tidsmæssig sammenhæng med din udsendelse.
Vi lægger i den forbindelse vægt på, at det i journalen fra Psykiatrien er noteret, at du ved samtale den 11.
november 2013 mente, at du altid havde været psykisk rask. Det fremgår, at du havde klaret dig godt, med
ledende stillinger og ikke på nogen måde havde været ustabil. Du medgiver under samtalen, at du nok var
forandret, efter at du var udsendt til krigszonen, men at du ikke opfattede dig selv som syg.
Det fremgår, at du ikke oplevede nogen symptomer af nogen art efter du kom hjem fra Kroatien, og at det
først var i forbindelse med din livskrise i 2012, hvor du havde problemer med arbejdet, dit firma og din
kæreste, at du oplevede magtesløshed og afmagt. Da du søgte læge var du selvmordstruet og følte dig
deprimeret.
Det fremgår videre af journalen, at du ved samtalen fremstod umiddelbart rask, måske i aktuel krise, med
lette personlighedsforandringer, men ikke med nogen egentlig aktuel akut PTSD.
Vi lægger også vægt på, at du ved undersøgelsen den 4. juli 2016 oplyste, at du debuterede med psykiske
symptomer i 2013, hvor du blev ramt af flashbacks, selvmordstanker, tristhed, håbløshed, angst, utryghed
og svære søvnforstyrrelser.
4
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0007.png
Vi vurderer ligesom Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, at second opinion-erklæringen ikke udgør en ud‐
dybning af de tidligere forklaringer i din sag, men derimod er en ændring af den oprindelige forklaring
om debut og sygdomsudviklingen.
Bevismæssigt har oplysninger afgivet tættest på belastningens ophør større troværdighed og dermed vægt,
end oplysninger afgivet på et senere tidspunkt.
Vi vurderer derfor, at der ikke er dokumentation for at du har haft PTSD tidligere end 2013 og at der
derfor ikke er tidsmæssig sammenhæng til de arbejdsmæssige belastninger du var udsat for ca. 19 år tidli‐
gere i 1993/1994.
Vi anerkender derfor ikke din PTSD efter fortegnelsen over erhvervssygdomme. Vi vurderer, at din psyki‐
ske sygdom heller ikke vil kunne anerkendes, hvis den forelægges for Erhvervssygdomsudvalget.
Om reglerne
Krav for at anerkende PTSD
Vi kan anerkende PTSD, hvis man har været udsat for exceptionelt truende eller katastrofeagtige belast‐
ninger under arbejdet.
PTSD og betingelserne for anerkendelse er nævnt i fortegnelsen over erhvervssygdomme under punkt F.
1.
Krav for at stille diagnosen PTSD
En person skal have været udsat for belastende begivenheder af exceptionelt truende eller katastrofeagtig
karakter for at få stillet diagnosen PTSD. Det gælder, uanset om sygdommen kan anerkendes som en ar‐
bejdsskade eller ej.
Hvis diagnosen PTSD skal stilles, er der krav til:
• traumets karakter
• reaktion og symptomer
• hvornår symptomerne er opstået.
For at kunne stille PTSD skal du have været udsat for exceptionelt truende eller katastrofeagtige belast‐
ninger.
Du skal desuden have symptomer i form af:
– flashbacks, påtrængende erindringer, mareridt eller stærkt ubehag, når du bliver mindet om belastnin‐
gerne og
– at du undgår alt, der minder om belastningerne og
– at du helt eller delvist fortrænger de belastende oplevelser, er psykisk overfølsom, har problemer med
at sove og med koncentrationen eller er irritabel og vagtsom
5
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0008.png
Dine symptomer skal optræde senest inden for 6 måneder efter, du har været udsat for belastningerne, og
sygdommen skal være fuldt ud til stede inden for få år. Efter en konkret vurdering kan diagnosen også
stilles, hvis der ikke er symptomer indenfor 6 måneder, men sygdommen er fuldt tilstede inden for 1-2 år
og også hvis der er symptomer indenfor 6 måneder, men sygdommen først er fuldt ud tilstede indenfor
3-4 år.
De præcise diagnosekriterier for PTSD står i WHO’s internationale sygdomsklassifikation nr. 10
(ICD-10). Det er de officielle diagnosekriterier i Danmark.
Du kan læse mere om anerkendelse PTSD i Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings vejledning om erhvervs‐
sygdomme.
Fortegnelsen over erhvervssygdomme
Sygdomme bliver optaget på en fortegnelse over erhvervssygdomme, hvis det er kendt, at en bestemt ar‐
bejdsmæssig belastning medfører en stor risiko for at udvikle sygdommen. Hvis man har en sygdom, som
står på fortegnelsen, og hvis man har været udsat for den bestemte belastning i tilstrækkeligt omfang, vil
sygdommen blive anerkendt som en erhvervssygdom.
Selvom din sygdom ikke kan anerkendes efter betingelserne i fortegnelsen, kan der være mulighed for at
få den anerkendt alligevel. Hvis vi mener, at der er en mulighed for, at sygdommen vil kunne anerkendes,
vil vi forelægge sagen for Erhvervssygdomsudvalget.
Vores vurdering uden for fortegnelsen over erhvervssygdomme
Vi vurderer, at der ikke er mulighed for, at din sygdom vil kunne anerkendes efter forelæggelse for Er‐
hvervssygdomsudvalget.
Vi lægger vægt på, at der ikke findes generelle lægelige undersøgelser, som beviser en sammenhæng mel‐
lem PTSD og depression og de belastninger, du har været udsat for på dit arbejde og udvikling af syg‐
dommen så mange år senere.
Vi lægger også vægt på, at du ikke har dokumenteret, at du i forbindelse med dit ovenfor beskrevne arbej‐
de har været udsat for en sådan særlig belastning, at den kan være årsag til udvikling af dine sygdomme
så mange år senere.
Oplysningerne fremgår særligt af anmeldelsen, journal fra psykiatrien, psykiatrisk speciallægeerklæring
af 21. maj 2013, speciallægeerklæring af 4. juli 2016, speciallægeerklæring af 10. april 2018 og din advo‐
kats bemærkninger den 25. april og 3. september 2018.
Om reglerne
Krav for at forelægge sagen for Erhvervssygdomsudvalget
6
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0009.png
Vi beder Arbejdsmarkedets Erhvervssikring om at forelægge sagen for Erhvervssygdomsudvalget, hvis vi
skønner, at der er en mulighed for, at sygdommen vil kunne anerkendes.
Krav for at anerkende sygdommen
Sygdommen vil kunne anerkendes efter forelæggelse for Erhvervssygdomsudvalget, hvis
1. der er generel lægelig viden om, at der er sammenhæng mellem de belastninger, et arbejde har medført,
og udviklingen af en sygdom, eller
2. arbejdet har medført så særlige belastninger, at arbejdet er årsag til sygdommen
Generel lægelig viden betyder, at der skal være foretaget flere store lægelige undersøgelser af mange per‐
soner. Undersøgelserne skal vise, at en bestemt type arbejde ofte giver en bestemt sygdom.
Særlige belastninger betyder, at der skal være noget helt særligt ved dit arbejde, som har været så bela‐
stende, at det har medført sygdommen.
Det er et krav, at sygdommen udelukkende eller i overvejende grad skyldes arbejdets særlige art og ikke
andre forhold.
Det er også et krav, at der ikke er lægefaglig tvivl om, at sygdommen skyldes arbejdet. Det er ikke nok, at
en speciallæge har vurderet, at din sygdom skyldes dit arbejde.
Begrundelsen for afgørelsen om, at din sygdom ikke er omfattet af særloven
Diagnosen PTSD er en forudsætning for at være omfattet af denne lov. Vi vurderer, at du ikke har sent
diagnosticeret PTSD.
Vi har lagt til grund, at du har fået stillet diagnosen PTSD i speciallægeerklæringen af 10. april 2018 Vi
vurderer, at der ikke er tidsmæssig sammenhæng mellem de belastninger du har været udsat for under
dine udsendelser i og udviklingen af din PTSD.
I forhold til særloven er kravet til dokumentationen for udviklingen af sygdommen lempet.
Det betyder imidlertid ikke, at kriterierne for anerkendelse er lempet. Der skal således også efter denne
lov være en relevant belastning og tidsmæssig sammenhæng mellem belastningen og sygdommen.
Om reglerne
Efter særloven er det muligt for tidligere udsendte soldater med PTSD, at få erstatning og godtgørelse, når
1. sygdommen ikke kan anerkendes som erhvervssygdom efter lov om arbejdsskadesikring
og
2. begrundelsen for, at sygdommen ikke kan anerkendes efter arbejdsskadeloven er, at der mangler do‐
kumentation for tidsmæssig sammenhæng mellem belastningen og sygdomsdebut,
og
7
9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
3. en psykiatrisk speciallægeerklæring udstedt senere end 6 måneder efter belastningens ophør erklærer,
at den undersøgte person lider af PTSD, der er opstået i tilknytning til og som følge af udsendelsen.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Ankestyrelsens lægekonsulent har vejledt om de lægelige spørgsmål i sagen.
Sag nr. 2, j.nr. 10017-85
Sagsfremstilling:
Da dagplejemor D følte den 14. maj 1984 under sit arbejde et smæld i ryggen, hvorefter hun fik smerter.
Ifølge anmeldelsen indtraf tilfældet, da D løftede en barnevognskasse med et barn i op fra en bænk i ha‐
ven.
Forsikringsselskabet spurgte D, om hun i forbindelse med det anmeldte tilfælde gled, faldt eller snublede,
hvilket D besvarede med, at hun sank sammen med et voldsomt smæld i ryggen.
Selskabet fandt herefter ikke, at der var indtruffet et ulykkestilfælde eller hvad dermed kunne sidestilles,
og at tilfældet derfor ikke berettigede D til ydelser efter arbejdsskadeforsikringsloven.
D klagede ved brev af 9. november 1984 til Sikringsstyrelsen over selskabets afvisning. På Sikringsstyrel‐
sens forespørgsel oplyste D den 15. november 1984, at hun ved den anmeldte lejlighed den 14. maj 1984
var gledet lidt, hvorved hun fik drejet sig forkert.
Sikringsstyrelsen henførte den anmeldte skade under arbejdsskadeforsikringsloven.
Afgørelsen var indanket af forsikringsselskabet, som henviste til, at oplysningerne om, at D var gledet i
forbindelse med skaden først var fremkommet som svar på Sikringsstyrelsens spørgeskema den 15. no‐
vember 1984.
Lovgrundlag: Lov om sikring mod følger af arbejdsskade, lovbekendtgørelse nr. 390 af 20. maj 1992, § 9
Afgørelse:
Ved bedømmelse af, om tilfældet kan henføres under arbejdsskadeforsikringsloven, finder Ankestyrelsen,
at der må lægges mest vægt på de oplysninger om hændelsesforløbet, som fremgår af den skriftlige an‐
meldelse den 13. juli 1984, D�½s svar af 12. september på forsikringsselskabets spørgeskema og hendes
brev af 9. november 1984 til Sikringsstyrelsen.
Det fremgår ikke af ovennævnte skrivelser, at D skulle have været udsat for et ulykkestilfælde, eller hvad
dermed kan ligestilles i forbindelse med rygsmerternes opståen.
Tilfældet kan derfor ikke anerkendes som en arbejdsskade i arbejdsskadeforsikringslovens forstand, hvor‐
for der heller ikke kan udbetales D ydelser efter arbejdsskadeforsikringsloven i forbindelse med rygsmer‐
ternes opståen den 14. maj 1984.
Ankestyrelsen ændrer således Sikringsstyrelsens afgørelse.
8
10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0011.png
Bilag F
EHMER PRAMMING ADVOKATER
I/S
Thoravej 11
2400 København NV
Rettelsesafgørelse
Denne afgørelse træder i stedet for vores tidligere fremsendte
afgørelse af 26. september 2019. Afsnit 4 på side 8 var i afgørelsen
af 26. september 2019 ikke færdiggjort, og vi har i derfor tilføjet
”der ikke er tidsmæssig sammenhæng mellem dine arbejdsmæssige
belastninger under udsendelserne og udviklingen af din
depression.”.
Afgørelsen er skrevet, men ikke sendt til
A.
Vi sender afgørelsen til
EHMER PRAMMING ADVOKATER I/S, som repræsenterer
A
i sagen.
Afgørelse
Ehmer Pramming har klaget over Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
afgørelse om afslag på anerkendelse af posttraumatisk
belastningsreaktion (PTSD) og depression som erhvervssygdom og som
omfattet af særloven for tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret PTSD (særloven).
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring afgjorde sagen den 14. januar 2019.
Der er indhentet en second opinion-erklæring i din sag den 21. marts
2018.
Resultatet er:
Vi kan ikke anerkende, at du har PTSD, som følge af
arbejdsmæssige belastninger.
Vi kan ikke anerkende, at du har en depression, som følge af
arbejdsmæssige belastninger.
4. oktober
2019
J.nr. 19-17193
Cpr.nr.
Anmeldelsesdato: 22.
februar 2016
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
11
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Du kan derfor ikke få erstatning eller andre ydelser efter
arbejdsskadeloven.
Vi kan ikke anerkende, at du har PTSD som er omfattet af
særloven.
Du kan derfor heller ikke få erstatning eller godtgørelse efter
denne lov.
Det betyder, at vi stadfæster Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
afgørelse, da vi er kommet til samme resultat.
På de næste sider kan du læse mere om afgørelsen.
Venlig hilsen
Susanne Sloth
2
12
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Begrundelsen for afgørelsen om, at dine psykiske sygdomme ikke
er omfattet af arbejdsskadeloven
Vi vurderer fortsat, at der ikke er tidsmæssig sammenhæng mellem dine
arbejdsmæssige belastninger under dine fem udsendelser til Afghanistan
i perioden 2007 til 2014 og udviklingen af din PTSD.
Vi vurderer også, at du ikke har udviklet en depression på grund af de
arbejdsmæssige belastninger du har haft som udsendt til Afghanistan i
perioden 2007 til 2014.
Hvad er afgørende for resultatet
Vi er opmærksomme på, at speciallæge i psykiatri
Z
i
speciallægeerklæringen den 31. juli 2016 har stillet diagnosen PTSD.
Vi er desuden opmærksomme på, at du nu har fået en second opinion
erklæring fra speciallæge i psykiatri
M
den 21. marts 2018, som har
stillet diagnoserne PTSD og periodisk depression. Det fremgår af second
opinion-erklæringen, at du i forbindelse med din ansættelse i
Flyvevåbenet har været udsendt til Afghanistan af 5 omgange i perioden
2007 til 2014.
Du har i forbindelse med især de første tre udsendelser og ikke mindst
dine udstationeringer i 2008 og 2012, haft adskillige oplevelser af
psykotraumatisk karakter. Allerede efter hjemkomsten fra 2.
udstationering havde du et forhøjet alarmberedskab og tendens til
mareridt og var irritabel. Du søgte ikke hjælp og fortsatte dit arbejde og
var de efterfølgende år gentagne gange udstationeret i Afghanistan.
Under forløbet får du også tendens til depressive svingninger. Efter den
sidste udstationering i 2015 havde du et svært tilbagefald af dine
posttraumatiske reaktioner, herunder genoplevelser, hyperarousal,
undgåelsesadfærd og desuden tilbagefald af depressive symptomer, som
kulminerede ultimo 2015 med tiltagende selvmordstanker.
Du har været sygemeldt siden januar 2016.
Det fremgår af sagens oplysninger, at du under din 3. udsendelse skulle
fastgøre en mand, der havde et åbent sår, havde mange smerter og var
bange. I forbindelse med fastgøringen kom du helt tæt på manden. Du
fik ikke hjælp af din kollega. Du skulle endvidere tage dig af døde og
sårede, hvor du heller ikke fik hjælp fra din kollega til de ubehagelige
opgaver.
3
13
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Under din 4. udsendelse oplevede du en meget styrende kollega, som du
beskriver, var god til at ødelægge det for andre.
Under din 5. udsendelse oplevede du, at en kollega udnyttede, at du ikke
havde logget af Facebook, og derfor skrev på din Facebookvæg. Det
resulterede i, at du og din kollega blev uvenner, og du oplevede, at han
mobbede dig og startede rygter og gjorde livet surt for dig. Jeres
uoverensstemmelser påvirkede afholdelse af en fælles fødselsdag, og
jeres uoverensstemmelser fortsatte efter udsendelsen.
Din advokat har den 20. juni 2018 indsendt en række vidneudsagn fra
blandt andet din ægtefælle, nogle af dine venner samt tidligere kolleger.
Vidnerne udtaler, at du ændrede dig allerede efter 1. og 2. udsendelse til
Afghanistan i 2007-2008, og at dine psykiske gener eskalerede efter din
3. udsendelse i 2012-2013.
Din tidligere kollega, som var udsendt sammen med dig i Afghanistan
i 2012-2013 har oplyst, at I ikke var forberedte på, at I skulle deltage i
afsendelser af døde og sårede. Det var ofte meget følelsesladet at skulle
hjemsende døde soldater og deltage i såkaldte ramp ceremonier. Det
skete ofte med kort varsel, så I ikke kunne nå at forberede jer.
Din tidligere kollega og gruppefører, som var udsendt sammen med dig
til Afghanistan på din 2. udsendelse i 2008 har oplyst, at der var rigtig
mange raketangreb på basen. Han har oplyst, at du nogle gange var tæt
ved at blive ramt af en raket. Du har oplevet, at en raket ramte ned 70
meter foran den bil, som du kørte i. Og du har oplevet, at der ramte en
raket ned lige der, hvor du få minutter forinden havde holdt med din bil.
Du har oplyst, at du allerede efter din første udsendelse begyndte at få
det svært. Du havde ikke lyst til at blive udsendt igen, men følte dig lidt
presset til det. Du oplevede 2. udsendelse til Afghanistan i 2008 som
meget grim. Efter hjemkomsten kom du til læge og
psykologundersøgelse. Du fortalte ikke om hændelserne, da du var
bange for, at det kunne få konsekvenser for dig som soldat, så du blev
erklæret uegnet.
Du har oplyst, at du i løbet af 2008 begyndte at få problemer med at
sove, og at du havde mareridt. Du blev aggressiv og begyndte at mistro
alle og begyndte at lukke dig inde i dig selv.
Du har oplyst, at du i 2011 blev kontaktet af trivselskonsulenten fra
Flyvertaktisk Kommando. I havde en samtale om dine problemer med
4
14
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0015.png
dine kolleger og dit sygefravær. Du har oplyst, at der ikke skete
yderligere, selv om du fortalte hende, at du ikke havde det så godt.
Derefter blev du udsendt igen i 2012. Under udsendelsen oplevede du
søvnbesvær og mange konfrontationer med dine kolleger. Da du kom
hjem fra din 3. udsendelse til Afghanistan i 2013 oplevede du, at du
havde forandret dig negativt, og du begyndte igen at sygemelde dig.
Vores vurdering i forhold til PTSD
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring traf den 3. april 2017 afgørelse om
afslag på anerkendelse af din PTSD som en arbejdsskade.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring fokuserede særligt på belastninger
under din 3. udsendelse til Afghanistan i 2012-2013 og din efterfølgende
udsendelse i 2013, idet der i sagens akter, ikke er beskrevet egentlige
psykiske symptomer på PTSD før 2012.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vurderede, at de beskrevne hændelser
under dine 3 sidste udsendelser til Afghanistan ikke havde karakter af
exceptionelt truende eller katastrofeagtig karakter. Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring vurderede samlet, at du ikke har været udsat for
sådanne arbejdsmæssige belastninger under din 3.-5. udsendelse til
Afghanistan i 2012-2014, der øger risikoen for udviklingen af en psykisk
sygdom.
Ved vores tidligere afgørelse af 31. august 2017 stadfæstede vi
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings afgørelse om afslag på anerkendelse
af PTSD som en arbejdsskade.
Vi vurderer fortsat, at du ikke havde fuldt udviklet PTSD indenfor 4 år
efter ophøret af dine arbejdsmæssige belastninger under din 1. og 2.
udsendelse til Afghanistan. Vi vurderer ligesom Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring, at dine arbejdsmæssige belastninger under din 3.-5-
udsendelse til Afghanistan ikke har været af exceptionelt truende eller
katastrofeagtig karakter, og at du derfor ikke har udviklet PTSD som
følge af disse belastninger.
Vi er opmærksomme på, at det fremgår af second opinion-erklæringen af
21. marts 2018 fra psykiater
M
at du har haft psykiske symptomer siden
din anden udsendelse til Afghanistan i 2008 med yderligere forværring
efter dine sidste udsendelser til Afghanistan, og at du har udviklet PTSD
som følge af dine udsendelser.
5
15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Vi er ligesom Arbejdsmarkedets Erhvervssikring ikke enige i
Ms
vurdering af, at du har udviklet PTSD som følge af dine udsendelser til
Afghanistan, idet vi vurderer, at sagens øvrige akter modsiger, at du har
udviklet PTSD i tidsmæssig sammenhæng med dine udsendelser. Vi
lægger i den forbindelse vægt på, at der i sagens akter ikke er beskrevet
egentlige symptomer på PTSD før 2012.
Vi er endvidere enige med Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i, at din og
vidnernes forklaring ikke kan tjene som dokumentation for, at din
posttraumatiske belastningsreaktion var fuldt udviklet i tidsmæssig
sammenhæng med din hjemkomst fra Afghanistan i 2008. Vi er enige
med Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i, at udtalelserne kan bestyrke,
at du havde visse psykiske gener efter hjemkomsten fra Afghanistan i
2008, men at de ikke i sig selv kan danne grundlag for, at diagnosen
PTSD kan stilles.
Ifølge de lægelige akter samt din egen forklaring afgivet tættest på dine
arbejdsmæssige belastningers ophør fremgår det, at du først henvendte
dig med psykiske gener den 4. juni 2015. Du har i forbindelse med
besvarelse af et spørgeskema fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
oplyst, at du første gang bemærkede symptomer på din sygdom i 2012,
hvor du oplevede humørsvingninger. Derudover har du oplyst, at du i
2013-2014 begyndte at få søvnproblemer, flashback samt
humørsvingninger over for din kone og børn, og at du begyndte at få
mareridt og tankemylder.
Du har flere gange i forbindelse med forskellige lægelige undersøgelser
efter dine udsendelser givet udtryk for, at du ikke har haft psykiske
symptomer.
For så vidt angår vidneudsagnene henviser vi ligesom Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring til Beskæftigelsesministerens svar på spørgsmål 19 til L
104, at "Vidneudsagn fra nærtstående personer vil som udgangspunkt
ikke kunne udgøre dokumentation for en psykiatrisk diagnose." Det vil
sige, at selv om vidnerne retrospektivt beskriver psykiske gener efter
hjemkomsten fra dine 2 første udsendelser i 2007-2008, så kan
vidneudsagnene ikke alene lægges til grund som dokumentation for, at
der var fuldt udviklet PTSD i tidsmæssig sammenhæng med dine 2
første udsendelser, dvs. indenfor få år.
Derudover dokumenterer vidneudsagnene ikke, at du havde fuldt
udviklet posttraumatisk belastningsreaktion i tidsmæssig sammenhæng
6
16
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0017.png
med belastningernes ophør, dvs. indenfor få år, og der er ikke andre
oplysninger i sagen, der dokumenterer, at du havde fuldt udviklet PTSD
indenfor få år efter belastningernes ophør i 2008.
Vi vurderer derfor også, at oplysningerne i speciallægeerklæringen fra
M
er i modstrid med tidligere oplysninger i din sag. Vi vurderer derfor, at
de nye oplysninger om debuttidspunkt og sygdomsudvikling er en
ændring af de tidligere afgivne oplysninger.
Vi henviser til vores principafgørelse 23-19, hvoraf det fremgår, at
oplysninger afgivet tættest på belastningernes ophør har bevismæssigt
større troværdighed dermed vægt, end oplysninger afgivet på et senere
tidspunkt.
Vi har ligesom Arbejdsmarkedets Erhvervssikring lagt særligt vægt på
den oprindelige forklaring om debut og sygdomsudvikling.
Det betyder, at oplysningerne i den nye speciallægeerklæring fra
M
fra
den 21. marts 2018 ikke ændrer vores vurdering af din sag.
Vi anerkender derfor ikke din PTSD efter fortegnelsen over
erhvervssygdomme. Vi vurderer, at din psykiske sygdom heller ikke vil
kunne anerkendes, hvis den forelægges for Erhvervssygdomsudvalget.
Vores vurdering i forhold til depression
Vi vurderer, at du ikke har udviklet en depression på grund af de
arbejdsmæssige belastninger du har haft som udsendt til Afghanistan i
perioden fra 2007 til 2014. Din depression kan derfor ikke anerkendes
som en erhvervssygdom.
Anerkendelse af depression efter erhvervssygdomsfortegnelsen kræver
krigsdeltagelse som har indebåret enten traumatiske begivenheder
og/eller situationer af kortere eller længere varighed af en exceptionelt
truende eller katastrofeagtig natur og med debut af sygdommen i nær
tidsmæssig sammenhæng med belastningerne.
Vi vurderer, at du ikke har udviklet en depression i nær tidsmæssig
sammenhæng med belastningerne under dine udsendelser som soldat til
Afghanistan i perioden fra 2007 til 2014, det vil sige maksimalt indenfor
3 måneder efter belastningernes ophør. Vi vurderer, at du først havde
debut af depressive symptomer i 2015.
7
17
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0018.png
Vi har lagt vægt på, at det af speciallægeerklæringen fra
M
fremgår, at
du udviklede depressive symptomer i perioden fra august til september
2015, og at dine depressive symptomer tog til og kulminerede ultimo
2015.
Du har første gang fået stillet diagnosen depression den 21. marts 2018.
Vi vurderer ligesom Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, at der ikke er
tidsmæssig sammenhæng mellem dine arbejdsmæssige belastninger
under udsendelserne til Afghanistan og udviklingen af din depression. Vi
har i den forbindelse lagt vægt på, at du ifølge sagens oplysninger først
udviklede depressive symptomer 1 år efter din sidste hjemkomst fra
Afghanistan. Vi har endvidere lagt vægt på, at du først fik stillet
diagnosen depression 3 �½ år efter hjemkomsten fra din sidste
udsendelse til Afghanistan.
Dine arbejdsmæssige belastninger under udsendelserne kan derfor ikke
være årsag til din depression og betingelserne for anerkendelse af
depression efter erhvervssygdomsfortegnelsen er ikke opfyldt, da
der
ikke er tidsmæssig sammenhæng mellem dine arbejdsmæssige
belastninger under udsendelserne og udviklingen af din depression.
Vi anerkender derfor ikke din depression efter fortegnelsen over
erhvervssygdomme. Vi vurderer, at din sygdom heller ikke vil kunne
anerkendes, hvis den forelægges for Erhvervssygdomsudvalget.
Om reglerne
Krav for at anerkende PTSD
Vi kan anerkende PTSD, hvis man har været udsat for exceptionelt
truende eller katastrofeagtige belastninger under arbejdet.
PTSD og betingelserne for anerkendelse er nævnt i fortegnelsen over
erhvervssygdomme under punkt F.1.
Krav for at stille diagnosen PTSD
En person skal have været udsat for belastende begivenheder af
exceptionelt truende eller katastrofeagtig karakter for at få stillet
diagnosen PTSD. Det gælder, uanset om sygdommen kan anerkendes
som en arbejdsskade eller ej.
Hvis diagnosen PTSD skal stilles, er der krav til:
8
18
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0019.png
traumets karakter
reaktion og symptomer
hvornår symptomerne er opstået.
For at kunne stille PTSD skal du have været udsat for exceptionelt
truende eller katastrofeagtige belastninger.
Du skal desuden have symptomer i form af:
flashbacks, påtrængende erindringer, mareridt eller stærkt
ubehag, når du bliver mindet om belastningerne og
at du undgår alt, der minder om belastningerne og
at du helt eller delvist fortrænger de belastende oplevelser, er
psykisk overfølsom, har problemer med at sove og med
koncentrationen eller er irritabel og vagtsom
Dine symptomer skal optræde senest inden for 6 måneder efter, du har
været udsat for belastningerne, og sygdommen skal være fuldt ud til
stede inden for få år. Efter en konkret vurdering kan diagnosen også
stilles, hvis der ikke er symptomer indenfor 6 måneder, men sygdommen
er fuldt tilstede inden for 1-2 år og også hvis der er symptomer indenfor
6 måneder, men sygdommen først er fuldt ud tilstede indenfor 3-4 år.
De præcise diagnosekriterier for PTSD står i WHO’s internationale
sygdomsklassifikation nr. 10 (ICD-10). Det er de officielle
diagnosekriterier i Danmark.
Du kan læse mere om anerkendelse PTSD i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings vejledning om erhvervssygdomme.
Krav for at anerkende depression som følge af deltagelse i krig
Vi kan anerkende depression, hvis man under krigsdeltagelse har været
udsat for en påvirkning, som har indebåret enten traumatiske
begivenheder og/eller situationer af kortere eller længere varighed af en
exceptionel truende eller katastrofeagtig natur.
Det er også et krav for anerkendelse, at sygdommen er opstået i nær
tidsmæssig sammenhæng med krigsdeltagelsen.
Depression og betingelserne for anerkendelse er nævnt i fortegnelsen
over erhvervssygdomme under punkt F.2.
9
19
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0020.png
Krav for at stille diagnosen depression
For at stille diagnosen depression, skal der være tale om nedtrykthed,
nedsat lyst og interesse, samt nedsat energi eller øget trætbarhed i en
periode af mindst 14 dage.
De præcise diagnosekriterier for depression står i WHO’s internationale
sygdomsklassifikation nr. 10 (ICD-10). Det er de officielle
diagnosekriterier i Danmark.
Du kan læse mere om anerkendelse af depression i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings vejledning om erhvervssygdomme.
Fortegnelsen over erhvervssygdomme
Sygdomme bliver optaget på en fortegnelse over erhvervssygdomme,
hvis det er kendt, at en bestemt arbejdsmæssig belastning medfører en
stor risiko for at udvikle sygdommen. Hvis man har en sygdom, som står
på fortegnelsen, og hvis man har været udsat for den bestemte
belastning i tilstrækkeligt omfang, vil sygdommen blive anerkendt som
en erhvervssygdom.
Selvom din sygdom ikke kan anerkendes efter betingelserne i
fortegnelsen, kan der være mulighed for at få den anerkendt alligevel.
Hvis vi mener, at der er en mulighed for, at sygdommen vil kunne
anerkendes, vil vi forelægge sagen for Erhvervssygdomsudvalget.
Vores vurdering uden for fortegnelsen over erhvervssygdomme
Vi vurderer, at der ikke er mulighed for, at din sygdom vil kunne
anerkendes efter forelæggelse for Erhvervssygdomsudvalget.
Vi lægger vægt på, at der ikke findes generelle lægelige undersøgelser,
som beviser en sammenhæng mellem PTSD og depression og de
belastninger, du har været udsat for på dit arbejde og udvikling af
sygdommen så mange år senere.
Vi lægger også vægt på, at du ikke har dokumenteret, at du i forbindelse
med dit ovenfor beskrevne arbejde har været udsat for en sådan særlig
belastning, at den kan være årsag til udvikling af dine sygdomme så
mange år senere.
Oplysningerne fremgår særligt af anmeldelsen, din helbredspose, din
spørgeskemabesvarelse af 18. marts 2016, journaloplysninger fra
10
20
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0021.png
Veterancenteret, journaloplysninger fra din egen læge,
speciallægeerklæring af 31. juli 2016 fra
Z,
brev af 22. september 2016
fra Forsvarsministeriets Personalestyrelse, speciallægeerklæring af 21.
marts 2018 fra
M
samt din advokats bemærkninger til sagen vedlagt
vidneudsagn fra din ægtefælle, venner samt tidligere kolleger.
Om reglerne
Krav for at forelægge sagen for Erhvervssygdomsudvalget
Vi beder Arbejdsmarkedets Erhvervssikring om at forelægge sagen for
Erhvervssygdomsudvalget, hvis vi skønner, at der er en mulighed for, at
sygdommen vil kunne anerkendes.
Krav for at anerkende sygdommen
Sygdommen vil kunne anerkendes efter forelæggelse for
Erhvervssygdomsudvalget, hvis
1. der er generel lægelig viden om, at der er sammenhæng mellem
de belastninger, et arbejde har medført, og udviklingen af en
sygdom, eller
2. arbejdet har medført så særlige belastninger, at arbejdet er årsag
til sygdommen
Generel lægelig viden betyder, at der skal være foretaget flere store
lægelige undersøgelser af mange personer. Undersøgelserne skal vise, at
en bestemt type arbejde ofte giver en bestemt sygdom.
Særlige belastninger betyder, at der skal være noget helt særligt ved dit
arbejde, som har været så belastende, at det har medført sygdommen.
Det er et krav, at sygdommen udelukkende eller i overvejende grad
skyldes arbejdets særlige art og ikke andre forhold.
Det er også et krav, at der ikke er lægefaglig tvivl om, at sygdommen
skyldes arbejdet. Det er ikke nok, at en speciallæge har vurderet, at din
sygdom skyldes dit arbejde.
Begrundelsen for afgørelsen om, at din sygdom ikke er omfattet
af særloven
Diagnosen PTSD er en forudsætning for at være omfattet af denne lov.
Vi vurderer, at du ikke har sent diagnosticeret PTSD.
11
21
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0022.png
Vi har lagt til grund, at du også har fået stillet diagnosen PTSD i
speciallægeerklæringen af 21. marts 2018, men at der ikke er
tidsmæssig sammenhæng mellem de belastninger du har været udsat for
under dine udsendelser til Afghanistan i perioden fra 2007-2014 og
udviklingen af dine psykiske sygdomme.
I forhold til særloven er kravet til dokumentationen for udviklingen af
sygdommen lempet.
Det betyder imidlertid ikke, at kriterierne for anerkendelse er lempet.
Der skal således også efter denne lov være en relevant belastning og
tidsmæssig sammenhæng mellem belastningen og sygdommen.
Om reglerne
Efter særloven er det muligt for tidligere udsendte soldater med PTSD, at
få erstatning og godtgørelse, når
1. sygdommen ikke kan anerkendes som erhvervssygdom efter lov
om arbejdsskadesikring
og
2. begrundelsen for, at sygdommen ikke kan anerkendes efter
arbejdsskadeloven er, at der mangler dokumentation for
tidsmæssig sammenhæng mellem belastningen og
sygdomsdebut,
og
3. en psykiatrisk speciallægeerklæring udstedt senere end 6
måneder efter belastningens ophør erklærer, at den undersøgte
person lider af PTSD, der er opstået i tilknytning til og som følge
af udsendelsen.
Mødebehandling
Sagen er behandlet på møde. På mødet stemmer deltagerne om
resultatet. Der er enighed om afgørelsen.
Du kan læse mere om, hvordan Ankestyrelsen behandler sager på møde
www.ast.dk.
Ankestyrelsens lægekonsulent har vejledt om de lægelige spørgsmål i
sagen.
12
22
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til klagen
Ehmer Pramming har klaget over Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
afgørelse og har anført, at synspunkterne i deres indlæg af 20. juni 2018
fastholdes.
Din advokat bemærker herudover, at dine oplysninger i erklæringen fra
speciallæge
M
af 21. marts 2018 udgør en uddybning af tidligere
oplysninger og ikke en ændret forklaring, som Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring anfører.
I forhold til dine helbredsundersøgelser, hvor der er svaret nej i forhold
til stress eller psykisk belastning påpeger din advokat, at det er helt
sædvanligt i disse sager med veteraner, at veteranen forsøger at
fortrænge sine symptomer og at man i det hele taget frygter at miste sit
arbejde. Dine besvarelser bør således ifølge din advokat ikke tillægges
betydning i denne sammenhæng.
Endeligt er det din advokats opfattelse, at sagen burde være forelagt for
Erhvervssygdomsudvalget, eftersom forelæggelse af sagen ikke kan
anses for udsigtsløs.
Vi bemærker, at oplysningerne er indgået i behandlingen af din sag, men
at de ikke kan føre til et ændret resultat.
Vi henviser i det hele til begrundelsen for afgørelsen.
Oplysninger i sagen
Vi har afgjort sagen ud fra:
Oplysninger, vi har fået fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings afgørelse af 14. januar 2019.
Klagen til Ankestyrelsen.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings genvurdering af 1. april 2019.
Ankestyrelsen har ikke modtaget yderligere oplysninger efter
genvurderingen.
13
23
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Regler
Her er de regler, vi har afgjort din sag efter.
Love og bekendtgørelser
Lov om arbejdsskadesikring, senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr.
216 af 27. februar 2017, som er ændret ved lov nr. 550 af 7. maj 2019.
§ 5, om anerkendelse af en erhvervssygdom som en
arbejdsskade
§ 7, stk. 1, nr. 1, om anerkendelse af erhvervssygdomme, som er
optaget på Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings fortegnelse over
erhvervssygdomme
§ 7, stk. 1, nr. 2, 1. led, om anerkendelse af erhvervssygdomme
uden for fortegnelsen over erhvervssygdomme, hvis sygdommen
efter den nyeste medicinske dokumentation er forårsaget af
arbejdet
§ 7, stk. 1, nr. 2, 2. led, om anerkendelse af erhvervssygdomme
uden for fortegnelsen over erhvervssygdomme, hvis sygdommen
må anses for udelukkende eller i overvejende grad at være
forårsaget af arbejdets særlige art
§ 7, stk. 3, om forelæggelse for Erhvervssygdomsudvalget inden
anerkendelse af sådanne sygdomme
Lov nr. 336 af 2. april 2014 om erstatning og godtgørelse til tidligere
udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret
posttraumatisk belastningsreaktion som er ændret ved lov nr. 395 af 2.
maj 2016.
§ 1, om den personkreds, der er omfattet af loven
§ 2, om anerkendelse og sagsbehandling
Bekendtgørelse om fortegnelse over erhvervssygdomme anmeldt fra 1.
januar 2005 nr. 371 af 8. april 2019.
§ 1, stk. 1, nr. 1, hvorefter den skadelige påvirkning skal have en
styrke og tidsmæssig udstrækning, som kan forårsage
sygdommen
14
24
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0025.png
§ 1, stk. 2, og bilag 1, punkt F.1., om PTSD
§ 1, stk. 2, og bilag 1, punkt F.2., om depression opstået i nær
tidsmæssig sammenhæng med krigsdeltagelse
Der er uddrag af reglerne til sidst i afgørelsen. Du finder reglernes fulde
ordlyd på
www.retsinformation.dk.
Praksis
Ankestyrelsen har offentliggjort en eller flere principafgørelser, der har
betydning for din sag. Du kan finde vores principafgørelser på styrelsens
hjemmeside:
www.ast.dk.
Ankestyrelsens principafgørelse 23-19, om arbejdsskade
ændret
forklaring
bevisvurdering
ulykke - erhvervssygdom
Kopi er sendt til:
Forsvarsministeriets Personalestyrelse
S/I Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Ref.nr.:
Arbejdsmarkedets Tillægspension, Ref.nr.:
Vi har registreret afgørelsen om afslag på anerkendelse efter
arbejdsskadeloven som en stadfæstelse. Vi har registreret afgørelsen om
afslag på anerkendelse efter særloven som en stadfæstelse.
Læs mere
om registreringen på ast.dk/koderegistrering
15
25
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Lov om arbejdsskadesikring (arbejdsskadeloven), senest
bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 216 af 27. februar 2017,
som er ændret ved lov nr. 550 af 7. maj 2019.
ARBEJDSSKADE
§ 5.
Ved arbejdsskade i denne lov forstås ulykke, jf. § 6, og
erhvervssygdom, jf. § 7, der er en følge af arbejdet eller de
forhold, det er foregået under, jf. dog § 10 a.
§ 7.
Ved erhvervssygdomme forstås efter denne lov:
1)
Sygdomme, som efter medicinsk dokumentation er forårsaget af
særlige påvirkninger, som bestemte persongrupper gennem deres
arbejde eller de forhold, det foregår under, er udsat for i højere
grad end personer uden sådant arbejde. Endvidere sygdomme hos
et levendefødt barn, der er pådraget inden fødslen som følge af
moderens arbejde under graviditeten. Beskæftigelsesministeren
fastsætter efter indstilling fra Erhvervssygdomsudvalget, jf. § 9, i
en fortegnelse, hvilke sygdomme der anses for at være af denne
karakter.
Andre sygdomme, herunder sygdomme hos et levendefødt barn
pådraget inden fødslen, hvis det godtgøres, enten at sygdommen
efter den nyeste medicinske dokumentation opfylder de krav, som
er nævnt i nr. 1, 1. pkt., eller at den må anses for udelukkende
eller i overvejende grad at være forårsaget af arbejdets særlige art.
2)
Stk. 2. Sygdomme som følge af påvirkninger af forældrene før
befrugtningen eller efter fødslen vil kunne henføres under loven
ved ændring af fortegnelsen nævnt i stk. 1, nr. 1, eller efter stk. 1,
nr. 2, hvis det godtgøres, at disse påvirkninger har skadende effekt
på foster eller barn.
Stk. 3. Sygdomme, der er omfattet af stk. 1, nr. 2, og stk. 2, kan kun
anerkendes efter forelæggelse for Erhvervssygdomsudvalget, jf. §
9. Disse sygdomme skal forelægges Erhvervssygdomsudvalget, når
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skønner, at der er mulighed for,
at sygdommen vil kunne anerkendes.
16
26
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater
og andre statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion nr. 336 af 2. april 2014, som er ændret ved
lov nr. 395 af 2. maj 2016.
§ 1.
Denne lov omfatter tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion
og deres efterladte.
Stk. 2.
I denne lov forstås ved tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte personer, der som led i ansættelsen i staten har været
udsendt mindst en gang eller i øvrigt i tjenstligt medfør har opholdt sig i
udlandet i områder, hvor danske statsansatte deltager i
konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og
andre lignende opgaver.
§ 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring tilkender erstatning og
godtgørelse for sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion,
når
1) sygdommen ikke kan anerkendes som erhvervssygdom efter lov om
arbejdsskadesikring,
2) begrundelsen for, at sygdommen ikke kan anerkendes efter lov om
arbejdsskadesikring, er, at der mangler dokumentation for tidsmæssig
sammenhæng mellem belastning og sygdomsdebut, og
3) der foreligger en psykiatrisk speciallægeerklæring udstedt senere end
6 måneder efter belastningens ophør, hvori det erklæres, at den
undersøgte person lider af posttraumatisk belastningsreaktion, og at
sygdommen er opstået i tilknytning til og som følge af udsendelse som
nævnt i § 1, stk. 2.
Stk. 2.
Finder Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, at der er tvivl om,
hvornår sygdommen er brudt ud, kan Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
indhente en ny psykiatrisk speciallægeerklæring.
17
27
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0028.png
Bekendtgørelse om fortegnelse over erhvervssygdomme anmeldt
fra 1. januar 2005 nr. 371 af 8. april 2019.
I medfør af § 7, stk. 1, nr. 1, i lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 216 af 27. februar 2017, og § 7, stk. 1, nr. 1, i lov
om arbejdsskadesikring i Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. 75 af 16.
januar 2017, og efter indstilling fra Erhvervssygdomsudvalget,
fastsættes:
§ 1.
En sygdom kan anerkendes som erhvervssygdom, jf. lovens § 7,
stk. 1, nr. 1, hvis følgende generelle betingelser er opfyldt:
1) Den skadelige påvirkning skal have en styrke og tidsmæssig
udstrækning, som efter medicinsk dokumentation kan forårsage
sygdommen.
2) Sygdomsbilledet skal efter medicinsk dokumentation stemme
overens med den skadelige påvirkning og sygdommen.
3) Sygdommen må ikke med overvejende sandsynlighed skyldes
andre forhold end de erhvervsmæssige, jf. lovens § 8, stk. 1.
Stk. 2.
Desuden skal særlige betingelser, der er nævnt under de
enkelte punkter i fortegnelsen, jf. bilag 1, være opfyldt, se eventuelt
stikordsregistret i bilag 2.
§ 2.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2019.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen anvendes fra den 1. juli 2019 ved afgørelsen
af, om en sygdom, der er anmeldt fra 1. januar 2005, kan anerkendes
som erhvervssygdom, herunder når sagen er genoptaget efter lovens §
41. For Grønland finder bekendtgørelsen anvendelse ved afgørelsen af,
om en sygdom, der er anmeldt fra 1. januar 2011, kan anerkendes som
erhvervssygdom, herunder når sagen er genoptaget efter § 46 i lov om
arbejdsskadesikring i Grønland.
Stk. 3.
Denne bekendtgørelse finder ligeledes anvendelse ved
afgørelser, der er truffet før bekendtgørelsens ikrafttræden, og som er
indbragt for Ankestyrelsen. Det gælder dog ikke, hvis bekendtgørelsen
skærper de hidtidige betingelser for anerkendelse.
Stk. 4.
Bekendtgørelse nr. 960 af 28. juni 2016 om fortegnelse over
erhvervssygdomme anmeldt fra 1. januar 2005 ophæves.
Gruppe F: Psykisk sygdom
F.1. Posttraumatisk
Traumatiske begivenheder eller situationer af kortere eller
belastningsreaktion (når længere varighed af en exceptionelt truende eller
symptomer på
katastrofeagtig natur
sygdommen opstår senest
inden for 6 måneder, og
18
28
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0029.png
sygdommen er fuldt til
stede inden for få år)
F.2. Depression med debut i
nær tidsmæssig
sammenhæng med
belastning
Krigsdeltagelse som har indebåret enten traumatiske
begivenheder og/eller situationer af kortere eller længere
varighed af en exceptionelt truende eller katastrofeagtig natur
19
29
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0030.png
Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 104 endeligt svar på spørgsmål 19
Offentligt (01)
Bilag G
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. februar 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
19 (L 104), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 19:
26. februar 2014
J.nr. 2014-0019596
”I forlængelse af ministerens svar på spørgsmål 6 bedes ministeren redegøre for,
hvorfor Arbejdsskadestyrelsen ikke indhenter og tillægger oplysninger fra nærtstå-
ende personer nogen betydning ved fastlæggelsen af, hvornår den skadelidte må
anses for at være blevet syg? Ministeren bedes oplyse, hvorfor netop oplysninger
fra de personer, der står den psykisk syge nær, ikke tillægges betydning af Arbejds-
skadestyrelsen og især i veteransager, hvor det er velkendt at soldaterne – især Bal-
kansoldaterne - efter hjemkomst ikke var klar over, hvorfor de havde det som de
havde, og hvor en del mere eller mindre ubevidst indrettede sig, så de kunne holde
deres psykiske gener nede, eventuelt dulmet med alkohol. Spørgsmålet stilles på
baggrund af, at det må forventes, at domstolene vil tillægge sådanne forhold vægt
ved vurderingen af, hvornår den skadelidte må anses for at være blevet syg.”
Endeligt svar:
Arbejdsskadestyrelsen har til brug for besvarelsen oplyst følgende:
”Ved afgørelse af en arbejdsskadesag foretager Arbejdsskadestyrelsen en samlet
vurdering af alle oplysninger i sagen, hvor dokumentation for henholdsvis debut af
symptomer og en fuld sygdomsdebut er et af flere forhold, der skal være klarlagt.
Når Arbejdsskadestyrelsen skal vurdere, om og i givet fald hvornår der er fuld syg-
domsdebut i form af en psykiatrisk diagnose som for eksempel PTSD, anvendes
lægelige oplysninger. Vidneudsagn fra nærtstående personer vil som udgangspunkt
ikke kunne udgøre dokumentationen for en psykiatrisk diagnose.
Derimod vil oplysninger fra tilskadekomne selv eller nærtstående personer om, at
der har været mere uspecifikke symptomer, blive tillagt betydelig vægt ved vurde-
ringen af, om der er symptomer inden for seks måneder, således som det siden
sommeren 2013 har været et krav efter erhvervssygdomsfortegnelsen.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdsskadestyrelsens oplysninger.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
30
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0031.png
Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 104 endeligt svar på spørgsmål 9
Offentligt (01)
Bilag H
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. januar 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
9 (L 104), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lene
Espersen (K).
18. februar 2014
J.nr. 2014-0019596
Spørgsmål nr. 9:
”Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt forstået, at der i sager, hvor der er de-
but af symptomer mere end 6 måneder efter belastningernes ophør, ikke vil kunne
ske anerkendelse af PTSD efter erhvervssygdomsfortegnelsen (heller ikke som de-
layed onset PTSD), men alene efter forelæggelse for erhvervssygdomsudvalget, og
at der heller ikke i disse sager vil kunne opnås erstatning for efter særloven. Det
bedes i sammenhæng hermed oplyst, om der er eksempler på, at der er sket aner-
kendelse af PTSD med symptomdebut mere end 6 måneder efter belastningens op-
hør”
Endeligt svar:
Arbejdsskadestyrelsen har til brug for besvarelsen oplyst følgende:
”PTSD og forsinket PTSD kan anerkendes efter Erhvervssygdomsfortegnelsen, når
1) sygdommen er fuldt ud til stede inden for seks måneder (PTSD) eller
2) der er symptomer på PTSD inden for de første seks måneder, men syg-
dommen først er fuldt udviklet inden for få (1-2) år (forsinket PTSD)
Udvidelsen af Erhvervssygdomsfortegnelsen i sommeren 2013 til også at omfatte
forsinket PTSD med en sygdomsudvikling som beskrevet ovenfor er sket på bag-
grund af en videnskabelig udredning.
Der foreligger derimod ikke lægefaglig dokumentation for, at andre former for for-
sinket PTSD med en anden sygdomsudvikling er forårsaget af arbejdsmæssige be-
lastninger. Sager med anden sygdomsudvikling kan derfor ikke anerkendes admini-
strativt, men kun efter forelæggelse for Erhvervssygdomsudvalget. Erhvervssyg-
domsudvalget vil således få forelagt sager om PTSD, hvor der ikke er symptomer
inden for seks måneder, men hvor sygdommen er fuldt udviklet inden for få år (1-2
år), og belastningen vurderes relevant for udviklingen af PTSD. Det samme gælder
sager om PTSD, hvor der er debut af symptomer inden for seks måneder, men først
fuldt udviklet PTSD nogle år efter udsendelsen (3-4 år).
Erhvervssygdomsudvalgets indstilling om anerkendelse beror i alle sager på en
konkret vurdering af alle sagens omstændigheder.
31
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Der er indtil videre efter ændringen af fortegnelsen i sommeren 2013 ikke aner-
kendt sager om PTSD, hvor sygdommen er debuteret senere end seks måneder ef-
ter belastningsophøret.
Lovforslaget lemper dokumentationskravet for sygdommens tilstedeværelse i til-
knytning til belastningen for PTSD efter erhvervssygdomsfortegnelsen, men æn-
drer ikke ved ovenfor beskrevne lægefaglige kriterier for anerkendelse. Det er et
krav efter lovforslaget, at en senere psykiatrisk speciallægeerklæring dokumente-
rer, at personen har PTSD, og at sygdommen er opstået i tilknytning til og som føl-
ge af den pågældendes udsendelse. Hvis det direkte fremgår af den psykiatriske
speciallægeerklæring, at de første symptomer på PTSD først er opstået mere end
seks måneder efter udsendelsen, vil betingelserne for anerkendelse efter særloven
ikke være opfyldt. Hvis der er tvivl om, hvornår sygdommen er brudt ud, kan Ar-
bejdsskadestyrelsen indhente en ny psykiatrisk speciallægeerklæring.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdsskadestyrelsens oplysninger.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2
32
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0033.png
Beskæftigelsesudvalget 2013-14
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 65
Offentligt
Bilag I
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
28. November 2013
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. november 2013 stillet følgende spørgsmål
nr. 65 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Jørgen Arbo-Bæhr (EL).
Spørgsmål nr. 65:
J.nr. 2013-0014287
Vil ministeren redegøre for, hvordan Arbejdsskadestyrelsen vil vurdere en krigsve-
teran, som har fået PTSD tilbage i Balkan krigen, og derfor næppe kan bevise de
traumatiske hændelser fra dengang
?
Endeligt svar:
Arbejdsskadestyrelsen har oplyst følgende:
”En af betingelserne for, at en psykisk lidelse kan anerkendes som arbejdsskade, er,
at der skal være en årsagssammenhæng mellem belastning i forbindelse med arbej-
det og sygdommen. Den beskrevne belastning skal derfor være bekræftet eller
sandsynliggjort.
Når en tilskadekommen veteran oplyser om en belastning, høres arbejdsgiveren
(typisk Forsvaret) over disse oplysninger.
Dokumentationen er tilstrækkelig, hvis der er enighed mellem Forsvaret og tilska-
dekomne.
Såfremt beskrivelserne af belastningerne ikke modsiges af Forsvaret, lægges de til
grund, hvis forklaringen virker sandsynlig, og der ikke er modsigende oplysninger i
sagen.
Ovenstående er tilfældet i langt de fleste sager.
Når Forsvaret ikke kan bekræfte belastningen, vurderer Arbejdsskadestyrelsen do-
kumentationen nærmere ud fra følgende:
Hvis Forsvaret skriver, at man ikke kan be- eller afkræfte belastningen, og at
det ikke kan udelukkes, at det er foregået på den måde, som tilskadekomne
beskriver, lægges som udgangspunkt vægt på den tilskadekomnes beskrivelse.
Det samme gælder, hvis Forsvaret generelt kan bekræfte, at episoder som de
beskrevne er forekommet, men ikke kan sige, om tilskadekomne konkret har
været udsat for disse belastninger.
33
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
I de få sager, hvor der er forhold, som får Arbejdsskadestyrelsens til at tro, at
det ikke er foregået på den måde – for eksempel på grund af modsigende op-
lysninger - efterspørges vidner til episoderne. Et vidne, der bekræfter belast-
ningen, er som udgangspunkt tilstrækkeligt til, at belastningen er dokumente-
ret. Hvis der er vidner, der modsiger hinanden, og det ikke er muligt at se,
hvad der er foregået, vil ét bekræftende vidne ikke være nok. Her sammenhol-
des oplysninger i sagen, og der foretages en konkret vurdering.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdsskadestyrelsens oplysninger.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2
34
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0035.png
Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 96
Offentligt
Bilag J
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Bjarne Laustsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
7. december 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. november 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 96 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bjar-
ne Laustsen (Socialdemokratiet).
Spørgsmål nr. 96:
J.nr. 12187248
”Ministeren
bedes kommentere artiklen bragt i ugebrevet A4 onsdag den 9. no-
vember 2016 "Nej til erstatning: For fire ud af ti afviste veteraner var krigen
ikke farlig nok".
http://www.ugebreveta4.dk/nej-til-erstatning-for-fire-ud-af-ti-afviste-veteran_
20650.aspx?redir=newsletter&utm_campaign=guest_EU_Ekstralist_
From_MorningNL&utm_medium=nl_top&utm_source=newsletter_Morning&
nlid=ODE1&aid=20650
Svar:
Regeringen er meget optaget af, at vi tager os godt af vores veteraner, der har ydet
en stor indsats for Danmark. Det er vigtigt for mig, at de veteraner, der er kommet
til skade, hurtigst muligt får den erstatning, de har krav på.
Med særloven, som Folketinget vedtog i 2014, sikrede vi, at veteraner kan få aner-
kendt PTSD, selvom de først anmelder sygdommen mange år efter deres udsendel-
se. Anerkendelsesprocenten for veteransager om PTSD er ca. 80 pct..
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som har
oplyst følgende:
”For at
diagnosen PTSD kan stilles, er det et krav, at den tilskadekomne har været
udsat for exceptionel svær belastning af katastrofekarakter. Har tilskadekomne ikke
har været udsat for sådanne belastninger, kan diagnosen PTSD ikke stilles.
Dette følger af den internationale fortegnelse over diagnosekoder, ICD-10, som er
fastlagt af WHO. Både Sundhedsstyrelsen og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
har oplyst, at de anvender kriterierne for diagnosen PTSD, som beskrevet i
WHO’s
fortegnelse.
Arbejdsskadesystemet er et arbejdsgiverfinansieret forsikringssystem, der hviler på
det grundlæggende princip, at der skal være årsagssammenhæng mellem arbejdet
og arbejdsskaden. Arbejdsskader kan derfor kun anerkendes, når der er medicinsk
årsagssammenhæng mellem det, man har været udsat for på sit arbejde, og den hel-
bredsmæssige skade.
35
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har derfor pligt til at sikre, at sygdommen i en
arbejdsskadesag konkret er udløst af påvirkningerne i arbejdet. For en veteran med
PTSD skal Arbejdsmarkedets Erhvervssikring derfor sikre sig, at den pågældende
har været udsat for en exceptionel svær belastning af katastrofekarakter under selve
udsendelsen. Denne vurdering sker blandt andet på baggrund af den tilskadekom-
nes beskrivelse af sine oplevelser under udsendelsen.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har oplyst, at det ikke er en fast betingelse efter
WHO’s diagnosekriterier
for PTSD, at man har været i livsfare, og at de ikke har
indført et livsfarekriterium for at få anerkendt en arbejdsskadesag.
I forhold til de veteraner, der får afvist deres sag, fordi Forsvaret eller vidner ikke
er i stand til at genkende veteranens oplevelser, har Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring oplyst, at vurderingen af en sag sker på baggrund af den tilskadekomnes be-
skrivelse af sine oplevelser under udsendelsen.
Hvis Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vurderer, at veteranens oplevelser som be-
skrevet er tilstrækkelige, hører Arbejdsmarkedets Erhvervssikring Forsvaret over
de belastninger, som veteranen har oplyst at have været udsat for. Hvis veteranens
oplysninger ikke modsiges af Forsvaret, lægger Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
veteranens beskrivelse til grund.
Hvis Forsvaret derimod vurderer, at afgørende hændelser ikke har fundet sted, så
spørger Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vidner om disse hændelser. Der er såle-
des kun, hvis Forsvaret modsiger tilskadekomnes beskrivelse, og vidner heller kan
genkende beskrivelsen, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring anser, at disse hæn-
delser ikke er tilstrækkeligt sandsynliggjort.”
Jeg kan henholde mig oplysningerne fra Arbejdstilsynet.
Afslutningsvis er det vigtigt for mig at slå fast, at regeringen er meget optaget af, at
vi tager os godt af vores veteraner, og regeringen vil arbejde for, at veteransagerne
skal behandles hurtigere, end det sker i dag.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2
36
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0037.png
Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 181
Offentligt
Bilag K
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
d. 9. januar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. december 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 181 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 181:
J.nr.
20165200419
”Udvalget
anmoder om ministerens kommentarer til følgende artikler i Ugebrevet
A4:
– ”Nej til erstatning: For fire ud af ti afviste veteraner var krigen ikke farlig
nok”, onsdag den 9. november
2016, jf.
http://www.ugebreveta4.dk/nej-til-erstatning-for-fire-ud-af-ti-afviste-veteran_
20650.aspx
– ”Professorer dumper behandlingen af PTSD-ramte veteraner”, onsdag den
23. november 2016, jf. http://www.ugebreveta4.dk/professorer-dumper-
behandlingen-
af-ptsd-ramte-veteran_20662.aspx
– ”Afslag til veteraner: Du har ikke PTSD alligevel”, fredag den 25. november
2016, jf. http://www.ugebreveta4.dk/afslag-til-veteraner-du-har-ikkeptsd-
alligevel_20664.aspx.
Svar:
Vores veteraner har ydet en stor indsats for Danmark, og det skylder vi dem en stor
tak for. Regeringen er derfor meget optaget af, at vi tager os godt af veteranerne.
Det er helt centralt for mig, at de veteraner, der er kommet til skade, får den hjælp i
arbejdsskadesystemet, som de har krav på. Det er vigtigt, at de danske soldater kan
regne med, at de skader, som de pådrager sig i forbindelse deres udsendelse, be-
handles korrekt og hurtigst muligt i arbejdsskadesystemet, og at veteranerne får den
arbejdsskadeerstatning, som de er berettiget til. Derfor vil jeg i den kommende tid
foretage en gennemgang af området, og jeg har allerede nu taget initiativ til at mø-
des med veteranorganisationerne for at høre om deres synspunkter i forhold til reg-
ler og praksis for behandlingen af veteranernes arbejdsskadesager.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Arbejdstil-
synet, der har oplyst følgende:
”Behandlingen
af veteransagerne foregår i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i et
særligt veteransekretariat, hvor specialiserede medarbejdere udelukkende behand-
ler veteransager. Det skal sikre den bedst mulige behandling af veteranernes ar-
bejdsskadesager, idet der ofte er tale om komplicerede sager, der forudsætter en
specialiseret sagsbehandling.
37
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Arbejdsskadesystemet er et arbejdsgiverfinansieret forsikringssystem, der hviler på
det grundlæggende princip, at der skal være årsagssammenhæng mellem arbejdet
og arbejdsskaden. Arbejdsskader kan derfor kun anerkendes, når der er medicinsk
og tidsmæssig årsagssammenhæng mellem det, man har været udsat for på sit ar-
bejde, og den helbredsmæssige skade.
Det betyder, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har pligt til at sikre, at der er
stillet en korrekt diagnose, at påvirkningen er relevant og tilstrækkelig i forhold til
sygdommen, samt at sygdommen konkret er udløst af påvirkningerne i forbindelse
med arbejdet.
Det er i den sammenhæng vigtigt at være opmærksom på, at der er en grundlæg-
gende forskel mellem på den ene side sundhedsvæsenets behandlingsmæssige fo-
kus på helbredelse og symptombehandling og på den anden side arbejdsskademyn-
dighedernes forsikringsmæssige fokus, hvor myndighederne objektivt skal vurdere,
om der er en dokumenteret sammenhæng mellem den arbejdsmæssige påvirkning
og skaden.
Når Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vurderer, om diagnosen PTSD er korrekt,
og om sygdommen kan anerkendes som en arbejdsskade, sker det ud fra kriterierne
for diagnosen PTSD, som er beskrevet i WHO’s internationale fortegnelse over di-
agnosekoder (ICD-10), og som anvendes af Sundhedsstyrelsen.
Diagnosekriterierne skal være opfyldt for, at en sag om PTSD kan anerkendes
både efter arbejdsskadesikringsloven og særloven. Det indebærer blandt andet, at:
symptomerne på PTSD skal være opstået i tidsmæssig sammenhæng med ud-
sendelsen
den tilskadekomne skal have været udsat for begivenheder af exceptionelt tru-
ende eller katastrofeagtig karakter
I forhold til den
tidsmæssige sammenhæng
fremgår det af diagnosekriterierne for
PTSD, at tilskadekomne skal have haft symptomer inden for seks måneder efter
den traumatiske begivenhed
for veteraners vedkommende inden for seks måneder
efter udsendelsen. Dernæst skal sygdommen enten være fuldt ud til stede inden for
seks måneder (almindelig PTSD) eller inden for få år (forsinket PTSD).
Normalt skal der være dokumentation for sygdommens debut og udvikling. I for-
hold til særloven om sent diagnosticeret PTSD gælder det dog, at tidligere udsendte
soldater og andre statsansatte kan få anerkendt PTSD, selvom de ikke er gået til
læge tids nok til at opfylde det sædvanlige krav til dokumentation for den tidsmæs-
sige sammenhæng mellem påvirkning og sygdomsudvikling. Med særloven kan en
veterans PTSD således anerkendes, såfremt en psykiatrisk speciallæge skriver en
erklæring om, at det er
sandsynligt,
at sygdommen er opstået i tidsmæssig sam-
menhæng med og som følge af de arbejdsmæssige påvirkninger i forbindelse med
udsendelsen.
I forhold til udsættelse for
begivenheder af exceptionelt truende eller katastrofeag-
tig karakter
har Arbejdsmarkedets Erhvervssikring oplyst, at en udsendelse til et
krigsområde eller udførelsen af en specifik jobfunktion ikke i sig selv er nok til at
opfylde kravet om exceptionelt svær belastning. Tilskadekomne skal have været
udsat for en eller flere hændelser af exceptionelt truende eller katastrofeagtig ka-
rakter, hvor man konkret:
2
38
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
har været direkte udsat for beskydninger eller trusler om beskydninger,
har befundet sig i fare i forbindelse med kørsel i minerede områder, eller
har påkørt en vejsidebombe,
eller
har oplevet granatnedslag eller morterangreb
på tæt hold.
Enhver sag bliver vurderet individuelt, og der er ikke faste kriterier for, hvornår en
belastning kan karakteriseres som værende af exceptionelt truende eller katastrofe-
agtig karakter.
I forhold til de veteraner, der får afvist deres sag, fordi Forsvaret eller vidner ikke
er i stand til at genkende veteranens oplevelser, har Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring oplyst, at vurderingen af en sag sker på baggrund af den tilskadekomnes be-
skrivelse af sine oplevelser under udsendelsen.
Hvis Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vurderer, at veteranens oplevelser som be-
skrevet er tilstrækkelige, hører Arbejdsmarkedets Erhvervssikring Forsvaret om de
belastninger, som veteranen har oplyst at have været udsat for. Hvis veteranens op-
lysninger ikke modsiges af Forsvaret, lægger Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
veteranens beskrivelse til grund.
Hvis Forsvaret derimod vurderer, at afgørende hændelser ikke har fundet sted, så
spørger Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vidner om disse hændelser. Der er såle-
des kun, hvis Forsvaret modsiger tilskadekomnes beskrivelse, og vidner heller kan
genkende beskrivelsen, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring anser, at disse hæn-
delser ikke er tilstrækkeligt sandsynliggjort.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 96
(alm. del), der ligeledes omhandler den ene af de omtalte artikler.”
Jeg kan henholde mig oplysningerne fra Arbejdstilsynet.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3
39
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
2111426_0040.png
2019-20
S 146 endeligt svar
Offentligt
Bilag L
Folketingets Lovsekretariat
[email protected]
Karsten Lauritzen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
23. oktober 2019
CVR 10172748
Folketingsmedlem Karsten Lauritzen (V) har den 17. oktober 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. S 146, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 146:
”Mener
ministeren, at det er rimeligt, at der i PTSD-arbejdsskadesagerne hos hjem-
vendte veteraner er et krav til bevisførelsen for den tidsmæssige sammenhæng mel-
lem deres lidelse og deres udsendelse?”
Svar:
Det er en grundlæggende præmis i vores arbejdsskadesystem, at der skal være år-
sagssammenhæng mellem den belastning, som man har været udsat for, og den
sygdom eller skade, som man har pådraget sig, hvis man skal kunne få sin sag an-
erkendt. Det er Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der i hver enkel konkrete sag
vurderer, om en skade kan anerkendes som en arbejdsskade.
Dette skal i veteransagerne balanceres med, at bevisførelsen for årsagssammen-
hængen, og i den forbindelse den tidsmæssige sammenhæng mellem udsendelsen
og udviklingen af PTSD, kan være svær at løfte for veteranerne på grund af de sær-
lige forhold i forbindelse med udsendelse.
På den baggrund vedtog Folketingets partier i 2014 en særlov for veteraner og an-
dre udsendte, der har til formål at balancere de to forhold. Særloven indebærer en
lempelse
af dokumentationskravet for den tidsmæssige sammenhæng mellem ud-
sendelsen og symptomudviklingen.
Særloven betyder således, at der fortsat er krav om en tidsmæssig sammenhæng
mellem udsendelsen og udviklingen af symptomer på PTSD, men at der
ikke
er
krav om, at den udsendte kan føre bevis for symptomudviklingen i form af læge-
journaler eller lignende fra perioden for sygdomsudviklingen.
Veteraner med psykiske lidelser er en særligt sårbar gruppe, og deres arbejdsskade-
sager er ofte præget af en høj grad af kompleksitet. Soldaterlegatets kritik af sags-
behandlingen gør indtryk på mig, og jeg har derfor bedt Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring og Ankestyrelsen om at forholde sig til rapportens kritikpunkter.
J.nr.
20195200482
40
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 60: Arbejdsskademyndighedernes skriftlige tilbagemeldinger på Soldaterlegatets kritik af behandlingen af veteraners psykiske arbejdsskadesager, fra beskæftigelsesministeren
Som nævnt i mit brev til Folketinget den 7. oktober 2019, vil jeg vende tilbage til
Folketingets partier, når jeg har drøftet kritikken med Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sikring og Ankestyrelsen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
41
2