Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 56
Offentligt
2108397_0001.png
FRIKOMMUNEFORSØG
FÆLLESSAMTALEN
RESULTATER FRA SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE
OG WORKSHOP
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Rambøll
Resultater fra spørgeskemaundersøgelse og workshop
Projektnavn
Kundenavn
Dokumenttype
Dato
Afsender
Frikommuneforsøg
Det nordjyske frikommunenetværk
Resultater fra spørgeskemaundersøgelse og workshop
04/07/2019
Rambøll Management Consulting
Rambøll
Olof Palmes Allé 20
DK-8200 Aarhus N
T +45 5161 1000
F +45 5161 1001
https://dk.ramboll.com
Rambøll Management
Consulting A/S
CVR NR. 60997918
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Rambøll
Resultater fra spørgeskemaundersøgelse og workshop
INDHOLD
1. Indledning og opsamling
2. Workshop med a-kasser og jobcentre
3. spørgeskemaundersøgelse i a-kasserne
2
3
5
1/7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Rambøll
Resultater fra spørgeskemaundersøgelse og workshop
1. INDLEDNING OG OPSAMLING
Rambøll Management Consulting (Rambøll) gennemførte d. 29. april 2019 en workshop med a-
kasserne, der samarbejder med de ni nordjyske kommuner under frikommuneforsøget
1
. Work-
shoppen er gennemført som et led i den evaluering af det samlede frikommuneforsøg, som Ram-
bøll gennemfører. I dette notat samles der op på resultaterne fra workshoppen. På workshoppen
deltog, foruden a-kasser, også repræsentanter for de ni nordjyske kommuner.
Workshoppen havde til formål at samle op på a-kassernes oplevelser med, at de nordjyske kom-
muner alle under frikommuneforsøget arbejder med at flytte den 1. fælles samtale til den 2. eller
3. samtale i kontaktforløbet med de forsikrede ledige. Det fælles samtaleforløb mellem a-kasser og
jobcentre er et centralt element i
Forlig om reform af beskæftigelsesindsatsen.
Målsætningen med
det intensiverede og fælles kontaktforløb er, at borgerens personlige plan udarbejdes på baggrund
af viden og kompetencer fra både a-kasser og jobcentret.
Alle de ni kommunerne i det nordjyske netværk har søgt om undtagelse fra reglerne, om det fæl-
les kontaktforløb, så den første fælles samtale inden tre til seks ugers ledighed kan skydes til 2.
eller 3. samtale i ledighedsforløbet. Målsætningen med at introducere denne fleksibilitet fra kom-
munernes side er overordnet set at give de ledige mere meningsfulde forløb, samt at a-kassernes
ressourcer fokuseres de ledige, som ikke af sig selv finder arbejde.
På workshoppen afholdt d. 29. april blev resultaterne fra en spørgeskemaundersøgelse indsamlet
af Rambøll, som et led i evalueringen, drøftet. A-kasserne havde desuden mulighed for at afgive
deres støtte eller utilfredshed med forsøget forbundet med at flytte den første fælles samtale til 2.
eller 3. samtale.
A-kassernes holdninger til forsøget
Samlet var der stor opbakning fra a-kasserne til forsøget med at flytte den første fælles samtale til
2. eller 3. samtale. Det kom til udtryk på workshoppen, og det kan man også se i den spørgeske-
maundersøgelse, som Rambøll har gennemført blandt 111 a-kassemedarbejdere, ansat i a-kasser
tilknyttet de nordjyske kommuner. Konkret kan man pege på følgende hensigtsmæssige konse-
kvenser af forsøget:
Ca. 80 pct. af de a-kassemedarbejdere, der har besvaret spørgeskemaundersøgelsen, vur-
derer, at det giver mulighed for at placere samtalen, hvor det giver mening, når samtalen
flyttes til 2. eller 3. samtale.
Ca. 70 pct. af medarbejderne vurderer, at de fleksible rammer for fællessamtalen gavner
borgeren.
På workshoppen pegede a-kasserne på, at man undgår aflysninger af samtaler, fordi bor-
gerne går i job
A-kassernes ressourcer bruges også bedre, fordi borgeren har haft længere tid til at lave
et godt CV
Borgerne er mindre ’stressede’ over deres situation ved 2. og 3. samtale, og de har mere
overskud til sammen med a-kassen og jobcentret til at arbejde jobrettet
A-kasserne fremførte også enkelte opmærksomhedspunkter for, hvordan en mere fleksibel samta-
lekadence fungerer hensigtsmæssigt både for a-kasser, jobcentre og ledige. A-kassernes opmærk-
somhedspunkter præsenteres nedenfor i kapitel 2, hvor de hensigtsmæssige konsekvenser af for-
søget også udfoldes. I kapitel 3 præsenteres resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen blandt a-
kassernes medarbejdere.
1
De ni kommuner er Rebild, Thisted, Frederikshavn, Aalborg, Hjørring, Mariagerfjord, Brønderslev, Jammerbugt og Vesthimmerland.
2/7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108397_0005.png
Rambøll
Resultater fra spørgeskemaundersøgelse og workshop
2. WORKSHOP MED A-KASSER OG JOBCENTRE
Rambøll gennemførte d. 29. april 2019 en workshop med a-kasserne, der samarbejder med de ni
nordjyske kommuner under frikommuneforsøget. På workshoppen var følgende tilmeldt:
Tabel 1: Deltagere tilmeldt workshop
Kommuner
Frederikshavn:
Faglig koordinator
Afdelingsleder v. Team Job og Vejledning
Brønderslev:
Faglig koordinator
Hjørring:
Afdelingsleder
Jammerbugt:
Faglig koordinator
Aalborg:
Teamleder
Rebild:
Funktionsleder
Vesthimmerland:
Faglig koordinator
Udviklingskonsulent
Det faglige hus:
Vejleder
Socialpædagogerne:
Jobkonsulent
Akademikernes a-kasse:
Chefkonsulent
Chefkonsulent
DSA:
Karrierekonsulent
BUPL:
Jobvejleder
HK:
Vejleder
Dansk Metal:
Jobkonsulent
A-kasser
På workshoppen blev samarbejdet mellem a-kasser og jobcentret og den generelle indsats drøftet.
A-kasserne såvel som jobcentrene var samlet set positive ved forsøget. I den sammenhæng kan
følgende positive konsekvenser af forsøget fremhæves:
På workshoppen pegede a-kasserne på, at man undgår aflysninger af samtaler, fordi bor-
gerne går i job. Det opleves som et problem, særligt i den nuværende konjunktursituation,
at den første fælles samtale mellem jobcenter og a-kassen aflyses, fordi borgeren går i
job. Det er forstyrrende i a-kassernes produktionsplanlægning og det fører til, at a-kasser-
nes ressourcer ikke bruges optimalt.
Når man lægger den første fælles samtale som den 2. eller 3. samtale, så mindsker man
risikoen for, at samtalen aflyses, fordi en overvejende andel af de ledige går i beskæfti-
gelse inden for de første tre måneder.
A-kassernes ressourcer bruges også bedre, fordi borgeren har haft længere tid til at lave
et godt CV. Det opleves som en udfordring, at de lediges CV ofte ikke er opdateret eller
udarbejdet, når den første fælles samtale afholdes. Det gør det sværere for a-kassen at
give målrettet sparring på jobsøgning.
A-kasserne gav på workshoppen udtryk for, at de langt oftere oplever, at de lediges CV er
udarbejdet eller opdateret, når den første fælles samtale ligger senere i kontaktforløbet.
Det betyder, at a-kassernes rådgivere i højere grad kan give målrettet rådgivning og spar-
ring på borgernes jobønsker og målsætninger.
Borgerne er mindre ’stressede’ over deres situation ved 2. og 3. samtale, og de har mere
overskud til sammen med a-kassen og jobcentret til at arbejde jobrettet. På workshoppen
3/7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Rambøll
Resultater fra spørgeskemaundersøgelse og workshop
fortalte a-kasserne, at de ofte oplever at borgerne er stressede eller på anden måde påvir-
ket af deres omstændigheder ved den første fælles samtale. Inden for de 3 til 6 ugers le-
dighed, hvor den første fælles samtale skal ligge i henhold til reglerne, er de ledige ofte
mere orienterede imod at få eksempelvis deres økonomiske situation på plads. Det kan
gøre det svært at tale job for nogle af de ledige.
Når den første fælles samtale afvikles som den 2. eller 3. samtale, giver a-kasserne udtryk
for, at borgerne er landet i deres ledighedsforløb i forhold til de mere praktiske omstæn-
digheder (økonomi mv.). Det betyder, at borgerne er mere klar til at arbejde jobrettet og
til at gå i en fremadrettet dialog med a-kassernes rådgivere.
Samlet kan man sige, at a-kasserne oplever at kvaliteten af samtalerne er styrket, samt at de får
bedre rammer til at målrette deres ressourcer imod de ledige, der har et særligt behov for deres
branchekendskab og viden.
A-kasserne fremførte også en række opmærksomhedspunkter på workshoppen for, hvordan en
mere fleksibel samtalekadence fungerer hensigtsmæssigt både for a-kasser, jobcentre og ledige.
For det første efterspørger a-kasserne klare og fælles rammer for, om de skal deltage på 2. eller 3.
samtale. Det kan besværliggøre a-kassernes planlægning, hvis jobcentrene har vidt forskellige til-
gange til, hvornår de skal deltage. Afslutningsvist pegede a-kasserne på, at de gerne vil involveres
i beslutningen om, hvorvidt de skal deltage på 1. møde eller ej.
4/7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108397_0007.png
Rambøll
Resultater fra spørgeskemaundersøgelse og workshop
3. SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE I A-KASSERNE
I dette afsnit præsenterer vi resultaterne fra en mindre spørgeskemaundersøgelse blandt medar-
bejdere i en række a-kasser, der samarbejder med de nordjyske frikommuner. Indledningsvist be-
skrives dataindsamlingen kort. Dernæst præsenteres resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen
blandt a-kassemedarbejdere, som har været involveret i frikommuneforsøget. Resultaterne vedrø-
rer dels medarbejdernes brug af muligheden for at rykke fællessamtalen, og dels hvad muligheden
for at rykke fællessamtalen har betydet.
Dataindsamling og -grundlag
Spørgeskemaet blev udsendt til 111 a-kassemedarbejdere, som har været involveret i frikommu-
neforsøget. Dataindsamlingen stod på i perioden d. 15. maj til og med d. 6. juni. For at sikre en
tilfredsstillende svarprocent, blev der i perioden udsendt to påmindelser til de medarbejdere, som
endnu ikke havde gennemført en spørgeskemaet. Af de 111 medarbejdere, der modtog en invita-
tion til at besvare spørgeskemaet, valgte 54 at gennemføre en besvarelse, hvilket har resulteret i
en svarprocent på 49.
Brug af mulighed for at rykke fællessamtalen
I figur 1 præsenteres indledningsvist et billede af, i hvilken udstrækning a-kassemedarbejderne
har deltaget i kontaktforløb, hvor der er blevet gjort brug af muligheden for at rykke fællessamta-
len. Som det fremgår af figuren, så er det langt fra alle samtaler, hvor fællessamtalerne rykkes.
62 pct. af medarbejderne svarer, at de har deltaget i fællessamtaler, der er blevet rykket som en
del af frikommuneforsøget.
Figur 1: Brug af mulighed for at rykke fælles samtale
Har du deltaget i fællessamtaler, der er blevet rykket som en del af frikommuneforsøget?
Hvor mange af dine samtaler er blevet udskudt?
Parameter
Værdi
Gennemsnit
Nej
38%
62%
Ja
29 samtaler
2 samtaler
120 samtaler
Færrest
Flest
Note: N=21 (hvoraf 2 personer har angivet et ugyldigt tal)
Note: N=34
Blandt de medarbejdere i a-kasserne, der har oplevet at fællessamtalen er blevet rykket, er det i
gennemsnit 29 af deres samtaler, der er blevet udskudt.
Samlet indikerer disse resultater, at muligheden for at udskyde den fælles samtale ikke benyttes
uden omtanke. Resultaterne indikerer en målrettet brug af muligheden, hvor man fra jobcentrene
tager aktivt stilling til, hvornår det kan give mening at flytte samtalen til gavn for den enkelte le-
dig.
Hvad har muligheden for at rykke fællessamtalen betydet?
Den gennemførte spørgeskemaundersøgelse indeholder også en række spørgsmål, hvor a-kasse-
medarbejderne tager stilling til, hvad muligheden for at række fællessamtalen betyder for kontakt-
forløbet bredt forstået, herunder: Samarbejde mellem a-kasse og jobcenter, borgerens forløb mv.
5/7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108397_0008.png
Rambøll
Resultater fra spørgeskemaundersøgelse og workshop
Figur 2: Samarbejde mellem jobcenter og a-kasse
I hvor høj grad vurderer du, at muligheden for at rykke fællessamtalen til den 2. eller 3. samtale i
forløbet …
… gavner samarbejdet mellem a-kasse
og jobcenter?
Slet ikke
3,7%
I mindre grad
I nogen grad
11,1%
24,1%
I høj grad
I meget høj grad
Ved ikke
9,3%
18,5%
33,3%
N=54
… giver mulighed for at placere samtalen, hvor den giver mest mening?
Slet ikke
I mindre grad
3,7%
3,7%
I nogen grad
I høj grad
7,4%
50,0%
I meget høj grad
Ved ikke
5,6%
29,6%
N=54
Som det fremgår af figur 2 ovenfor, er de medarbejdere i a-kasserne, der har svaret på spørge-
skemaundersøgelsen, positive overfor muligheden for at rykke fællessamtalen til den 2. eller 3.
samtale.
Det er således kun ca. 15 pct. af respondenterne, der ’Slet ikke’ eller ’I mindre grad’ vurderer, at
muligheden for at flytte den fælles samtale gavner samarbejdet mellem a-kasse og jobcenter. Til
sammenligning er det ca. 50 pct., der ’I høj grad’ eller ’I meget høj grad’ vurderer,
at det styrker
samarbejdet.
Muligheden for at flytte fællessamtalen er i særlig grad møntet på at give mulighed for at placere
samtalen, hvor den giver mest mening for både jobcenter, a-kasse og borgeren. Derfor er det
også særligt positivt, at ca. 80 pct. vurderer, at det giver mulighed for at placere samtalen, hvor
det giver mening, når samtalen flyttes til 2. eller 3. samtale. Til sammenligning er det kun ca. 7
pct., der ’slet ikke’ eller ’i mindre grad’ vurderer,
at giver mulighed for at placere samtalen, hvor
den giver mest mening.
6/7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108397_0009.png
Rambøll
Resultater fra spørgeskemaundersøgelse og workshop
Figur 3: Borgerfokus
I hvor høj grad vurderer du, at muligheden for at rykke fællessamtalen til den 2. eller 3. samtale i
forløbet …
… gavner borgeren?
Slet ikke
5,6%
I mindre grad
I nogen grad
9,3%
7,4%
I høj grad
I meget høj grad
Ved ikke
7,4%
25,9%
44,4%
N=54
… får borgeren hurtigere i beskæftigelse?
Slet ikke
I mindre grad
5,6%
18,5%
I nogen grad
I høj grad
11,1%
22,2%
I meget høj grad
Ved ikke
9,3%
33,3%
N=54
Af figur 3 ovenfor fremgår det, at de medarbejdere i a-kasserne, der har svaret på spørgeskema-
undersøgelsen, i høj grad oplever at forsøget gavner borgeren. Det er således kun ca. 15 pct. af
respondenterne, der ’Slet ikke’ eller ’I mindre grad’ vurderer, at muligheden for at flytte den fælles
samtale gavner borgerne. Til sammenligning er det ca. 70 pct., der ’I høj grad’ eller ’I meget høj
grad’ vurderer,
at det gavner borgerne.
Man kan også se, at a-kassemedarbejderne i forsøget på nuværende tidspunkt i forsøgsperioden
er usikre på, om muligheden for at række den første fælles samtale får borgerne hurtigere i job.
Det er således ca. 20 pct. af respondenterne, der
I høj grad’
eller
’I
meget
grad’ vurderer, at mu-
ligheden for at flytte den fælles samtale får borgerne hurtigere i beskæftigelse. Til sammenligning
er det ca. 33 pct., der
svarer ’Ved ikke’ og ca. 25 pct. der svarer ’Slet ikke’ og ’I mindre grad’.
Disse resultater blev drøftet på workshoppen d. 29. april. Her pegede særligt a-kasserne på, at det
er svært for dem at vurdere de præcise resultater af dette forsøg. Der var også flere der pegede
på, at de ikke nødvendigvis mener, at forsøget får borgerne hurtigere i beskæftigelse. I stedet
medfører forsøget, at borgerne kommer lige så hurtigt i beskæftigelse som normalt, men det sker
via en mindre frustrerende proces for både ledige, jobcentre og a-kasser.
Når ca. 25 pct. vurderer, at de ledige ’Slet ikke’ eller ’I mindre grad’ kommer hurtigere i beskæfti-
gelse, så kan det afspejle, at respondenterne vurderer, at borgerne kommer i beskæftigelse lige så
hurtigt som normalt, men via en mindre frustrerende proces.
7/7