Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 56
Offentligt
2108394_0001.png
EVALUERINGSDESIGN
FOR FORSØG FRA 3. ANSØGNINGRUNDE
DET NORDJYSKE FRIKOMMUNEFORSØG 2016-2020
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Indhold
Indledning ...................................................................................................................................................... 2
Forenkling af bevillingsgrundlaget for revalidering....................................................................................... 2
Ændringer i lovgivningen ........................................................................................................................... 2
Forventede resultater................................................................................................................................ 2
Målgruppen for forsøget ........................................................................................................................... 3
Kvalitativ evaluering .................................................................................................................................. 3
Evalueringen sker på to områder .............................................................................................................. 3
Ledighedsydelse
fritagelse for revurdering i 12. måned indenfor 18 måneder ......................................... 5
Evalueringsdesign ...................................................................................................................................... 5
Fleksible rammer for ansættelse med løntilskud i offentlige virksomheder samt ansættelse som
jobrotationsvikar ........................................................................................................................................... 6
Opgaveforståelse og undersøgelsesspørgsmål ......................................................................................... 7
Evalueringsdesign ...................................................................................................................................... 7
Lempede mentorregler (mulighed for at fritage aktivitetsparate kontant- og
uddannelseshjælpsmodtagere for ret og pligt mentor) ................................................................................ 8
Evalueringsdesign ...................................................................................................................................... 9
Sagsgennemgang ....................................................................................................................................... 9
Survey ........................................................................................................................................................ 9
Fleksibelt kontaktforløb for integrationsborgere ........................................................................................ 10
Forlængelse af ressourceforløbssager ........................................................................................................ 12
Vurdering af fritagelse for at forelægge sagen rehabiliteringsteamet.................................................... 13
Følgende kan ikke fritages ....................................................................................................................... 13
Evalueringsdesign .................................................................................................................................... 13
Fritagelse for krav om opdatering af indsatsplanens tilbud hver 6. måned i forbindelse med
ressourceforløb ........................................................................................................................................... 13
Færre opfølgninger i relation til førtidspensionister i løntilskud ................................................................ 15
Lempelse af forholdstalskrav ift. Praktikker for ledighedsydelsesmodtagere ............................................ 17
Fritagelse for indhentelse af LÆ265 i sager om Jobafklaringsforløb........................................................... 19
1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Indledning
Det nordjyske frikommunenetværk fremsendte i alt 13 ansøgninger til Økonomi og Indenrigsministeriet d.
1. november 2017. Hver af ansøgningerne indeholdt en foreløbig beskrivelse af evalueringsdesigns.
Den 21. december 2017 imødekom regeringen 10 ud af de 13 ansøgninger;
Forenkling af bevillingsgrundlaget for revalidering
Ledighedsydelse
fritagelse for revurdering i 12. måned indenfor 18 måneder
Fleksible rammer for løntilskud/jobrotation
Lempede mentorregler (mulighed for at fritage aktivitetsparate kontant- og
uddannelseshjælpsmodtagere for ret og pligt mentor)
Fleksibelt kontaktforløb for integrationsborgere
Forlængelse af ressourceforløbssager
Fritagelse for krav om opdatering af indsatsplanens tilbud hver 6. måned i forbindelse med
ressourceforløb
Færre opfølgninger i relation til førtidspensionister i løntilskud
Lempelse af forholdstalskrav ift. Praktikker for ledighedsydelsesmodtagere
Fritagelse for indhentelse af LÆ265 i sager om Jobafklaringsforløb
De involverede kommuner har udarbejdet evalueringsdesign til disse forsøg, og nærværende notat
beskriver kommunernes forslag til evalueringsdesigns for de i alt 10 forsøg.
Forenkling af bevillingsgrundlaget for revalidering
Med forsøget om en forenkling af bevillingsgrundlaget for revalidering, ønsker Jobcentrene (
Vesthimmerland, Thisted, Jammerbugt og Aalborg), at gennemføre en mere smidig bevillingsprocedure på
revalideringsområdet samtidig med at det sikres, at sagerne fortsat er tilstrækkeligt lægeligt belyst på
afgørelsestidspunktet.
Ændringer i lovgivningen
De ændrede rammer i eksisterende lovgivninger omhandler:
-
Fritagelse for indhentelse af LÆ265 i revalideringssagerne ved stillingtagen til
revalideringsberettigelsen under forudsætning af, at sagen er tilstrækkeligt lægeligt belyst.
Forventede resultater
Af den godkendte ansøgning fremgår følgende fem resultater af forsøget:
borgeren oplever en mere smidig og hurtigere sagsbehandling uden der lempes på fagligheden ift.
sagerne skønnes tilstrækkeligt lægeligt belyst
en hurtigere igangsættelse af revalideringstilbuddet/ forlængelse af i gangværende tilbud vil
medføre hurtigere indtræden på arbejdsmarkedet
et hurtigere stop af sager, hvor borgeren ikke følger planen
en mere effektiv udnyttelse af lægernes arbejde, således der kun anmodes om LÆ265 i de tilfælde,
hvor der er tvivl om borgerens arbejdsevne ift. at komme i arbejde/uddannelse
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
nedbringelse af den administrative opgave for rådgiverne, uden borger oplever en forringelse af
deres retssikkerhed.
I tillæg til ovenstående mål, er der også ønske om at måle på
omfanget af hvor mange sager undtagelsen i forsøget skønnes relevant
hvorvidt egen læge har været inddraget uanset LÆ265 ikke har været indhentet, således at
intentionerne med anvendelsen af LÆ265 fortsat er opfyldt
omfanget af sager, hvor der er tvivl om afgørelsesgrundlaget og læ265 derfor bør indhentes
omfanget af sager, hvor der ikke er indhentet læ265 men , hvor sagen ikke skønnes tilstrækkeligt
belyst, således at undtagelsen ikke burde have været bragt i anvendelse
Målgruppen for forsøget
Alle sager, hvor der skal tages stilling til revalideringsberettigelsen ved hhv. nytilkendelser eller
forlængelser/revision med opstart efter 1/7 2018 er omfattet af forsøget. Der er derfor ikke behov for en
særlig registrering af målgruppen, da målgruppen kan udsøges i fagsystemerne på opstartsdato.
Kvalitativ evaluering
Som udgangspunkt for evalueringen ville det have været hensigtsmæssigt at foretage en nulpunktsmåling
ved forsøgets start. Det er desværre ikke muligt grundet forsøgets karakter og manglende mulighed for at
udsøge data, så der kan tilvejebringes en kvantitativ evaluering. Evalueringen er derfor baseret på hhv.
kommunernes ledelsestilsyn og en surveyundersøgelse.
Evalueringen sker på to områder
Temaledelsestilsyn
I det almindelige ledelsestilsyn på revalideringsområdet i de deltagende kommuner, vil der blive tilføjet et
enslydende afsnit om tilkendelsesgrundlaget. Derved er evalueringen uafhængig af forskelle i
kommunernes praksis for ledelsestilsynet, og det sikres, at der måles på det samme.
Følgende spørgsmål vil blive tilføjet:
Er sagen afgjort uden indhentelse af LÆ265?
Spørgsmålet vil belyse, i hvilket omfang forsøget er bragt i anvendelse.
Har egen læge har været inddraget i udredningen af sagen, i sager hvor der ikke er indhentet LÆ265?
Spørgsmålet vil belyse, hvorvidt egen læge har været inddraget, på trods af at der ikke er indhentet LÆ
265. Det vil indikere hvorvidt intensionerne med indførelsen af LÆ265 er opfyldt, uanset erklæringen
ikke er indhentet.
Skønnes der tvivl om, hvorvidt det lægelige dokumentationsgrundlag er tilstrækkeligt, således at LÆ265
burde have været indhentet?
Spørgsmålet vil belyse omfanget af sager, hvor hjemlen til undtagelsen ikke burde have været bragt i
anvendelse.
Hvis LÆ265 havde været indhentet, skønnes det da, at indhentelsen af læ265 ville have forlænget
sagsbehandlingen i sagen, såfremt den ikke kunne indhentes parallelt med sagsbehandlingen?
Spørgsmålet forventes at kunne give en indikation for, hvorvidt indhentelse af LÆ265 ville have
forlænget sagsbehandlingen. Da der ikke kan trækkes valide data til opgørelsen heraf, laves der et skøn
på dette via besvarelsen af spørgsmålet.
Er der indhentet LÆ265, grundet tvivl om den lægelige dokumentation?
Spørgsmålet forventes at belyse omfanget af sager, hvor LÆ265 fortsat er relevant at indhente.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Herunder vil det også belyse, hvorvidt målsætningen om, at udnytte lægernes arbejde mere effektivt,
således der kun indhentes læ265, når det skønnes relevant er opfyldt.
Der vil i forlængelse af de almindelige ledelsestilsyn i hver enkelt kommune blive samlet op på praksis og
erfaringer mhp. tilbagemeldinger til hhv. den enkelte rådgiver og rådgivergruppen, således at eventuelle
justeringer også kan ske på baggrund af faktuelle oplysninger i tilsynet.
For at samle resultaterne fra forsøgskommunerne udfærdiges der skema til opsamling af resultaterne på
ovenstående spørgsmål, som skal anvendes i alle forsøgskommunerne.
Survey
For jobcentrets medarbejdere indebærer forsøget en anden måde at kunne arbejde med udredningen af en
revalideringssag på, da der kan fraviges fra eksisterende lovgivning. For at få medarbejdernes vurdering,
herunder muligheder og barrierer samt øvrige relevante forhold belyst, udsendes der �½ år efter opstart af
forsøget en survey. Undersøgelsen målrettes de rådgivere, som sidder med udredningen af retten til
revalidering.
Survey´en anvendes, da det ikke er muligt at trække data til belysning af forsøget.
Undersøgelsen gennemføres under den forudsætning, at der er tale om rådgivere, som har behandlet
revalideringssager forud for forsøgets opstart 1/7 2018, så de har et sammenligningsgrundlag. Endvidere
sker den efter et �½ år, da rådgivernes erfaringer fra hidtidigt administrationsgrundlag da fortsat er i frisk
erindring.
I undersøgelsen vil der være fokus på,
a. hvorvidt rådgiver oplever, at sagsbehandlingen er mere smidig ift. tidligere?
b. om og hvordan egen læge inddrages i udredningen af sagerne, når det ikke sker igennem læ265?
c. hvorvidt forsøget har givet anledning til en anden adfærd i belysningen af sagerne?
d. er der særlige sagstyper, hvor LÆ265 indhentes uagtet muligheden for undtagelsen, fordi der er tvivl om
arbejdsevnen?
På baggrund af resultatet af surveyen og de første ledelsestilsyn samles der i arbejdsgruppen op på,
hvorvidt det giver anledning til justeringer i forsøget.
Slutevaluering
Den samlede evaluering opsamler resultaterne fra de to spor; ledelsestilsyn og medarbejdersurvey.
Evalueringen samles i en rapport, som vil være opbygget med følgende disposition:
1. Indledning
2. Resumé
3. Hovedkonklusioner
4. Beskrivelse af forsøg med forenkling af bevillingsgrundlaget for revalidering
5. Resultat af ledelsestilsyn
6. Resultater af medarbejdersurvey
Bilag 1: resultat fra ledelsestilsyn
Bilag 2: surveyresultater fra medarbejdersurvey
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108394_0006.png
Ledighedsydelse
fritagelse for revurdering i 12. måned indenfor 18
måneder
Formålet med frikommuneforsøget fritagelse for revurdering ved 12 måneder indenfor 18 måneder er at
skabe en forenkling i regelsættet, så borgerne oplever sammenhæng mellem behov og tiltag, da der qua
opfølgnings- og rådighedsbestemmelserne er en løbende revurdering af borgerens rådighed, behov for
støtte til at komme i job samt behov for afklarende tiltag. For at undersøge effekterne af
frikommuneforsøget om fritagelse for revurdering er der udarbejdet evalueringsdesign, som indeholder:
- Datatræk fra jobindsats.dk
- Ledelsestilsyn
- Survey ved rådgivere
Skæringsdato for deltagelse i forsøget er 30.6.2018. De revurderinger der er påbegyndt inden den 30.06.18,
men ikke afsluttet, er omfattet af forsøget. De revurderinger, der skal være afsluttet senest den 1.7.2019 er
dermed ikke omfattet af frikommuneforsøget, og skal forvaltes efter gældende lov. Der tages
udgangspunkt i lovforslaget, og arbejdsgruppen er opmærksom på, at det endnu ikke er vedtaget.
Evalueringsdesign
Datatræk
Via jobindsats.dk og fagsystemer laves der en måling på den gennemsnitlige længde af
ledighedsydelsesperioden, samt en oversigt over ansat borgere på ledighedsydelse over 18 måneder ved
forsøgets start og slut (juli 18 og juli 20).
Ledelsestilsyn
I perioden for frikommuneforsøget vil der løbende blive foretaget ledelsestilsyn for at sikre, at der løbende
er foretaget revurdering i forbindelse med kontaktforløbet. Ledelsestilsynene tilrettelægges individuelt i de
deltagende kommuner.
Survey
Rådgiverne der arbejder med ledighedsydelsesmodtagere er en vigtig kilde til at få klarlagt hvad forsøget
har af betydning i forhold til regelforenkling og omsætning af forsøget i praksis. I den rådgivervendte survey
skal der måles på, om rådgiver oplever en afbureaukratisering i forbindelse med forsøget, og om rådgiver
oplever, at den løbende revurdering i forbindelse med kontaktforløbet giver samme eller højere kvalitet i
sagsforløbet, som revurderingen har gjort.
Der udsendes survey til rådgiverne i januar 2019 og sommer 2020 med de samme spørgsmål begge gange,
så disse kan sammenlignes ved slutningen af forsøget.
Spørgsmål i survey:
1. I hvor høj grad har fritagelse for revurdering efter 12 måneder på Ledighedsydelse indenfor 18
måneder forenklet sagsbehandlingen på området?
Svarmulighed:
o
Slet ikke,
o
i mindre grad
o
hverken eller
o
i nogen grad
o
i høj grad
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2. Hvordan vurderer du kvaliteten af den løbende revurdering i kontaktforløbet sammenlignet med
den oprindelige revurdering efter 12 måneder på Ledighedsydelse inden for 18 måneder?
Den løbende revurdering er:
Svarmuligheder:
o
o
o
o
af dårligere kvalitet
af samme kvalitet
i nogen grad af højere kvalitet
af meget højere kvalitet
Fleksible rammer for ansættelse med løntilskud i offentlige virksomheder
samt ansættelse som jobrotationsvikar
Forsøget refererer til § 51, stk. 2 og 3 og 98b, stk. 1, nr. 1 og 2 i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB).
§ 51, stk. 2 og 3 bevirker, at der er krav om 26 ugers forudgående sammenlagt/sammenhængende
ledighed, inden borger kan ansættes med løntilskud. Kravet er gældende for følgende målgrupper:
- Dagpengemodtagere
- Jobparate og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
- Selvforsørgende
- Sygemeldte
- Borgere, som modtager ressourceforløbsydelse
- Jobparate og aktivitetsparate på uddannelseshjælp
§ 98b, stk. 1, nr. 1 og 2 bevirker, at der er krav om 26 ugers forudgående sammenlagt/sammenhængende
ledighed, inden borger kan ansættes som jobrotationsvikar. Kravet er gældende for følgende målgrupper:
- Dagpengemodtagere
- Jobparate og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
- Jobparate og aktivitetsparate på uddannelseshjælp
Med beskæftigelsesreformen pr. 1. januar 2015 blev der implementeret en ensrettet bevillingsramme for
job med løntilskud. Dette betyder, at borgere skal have 26 ugers sammenlagt/sammenhængende ledighed,
inden de kan påbegynde et job med løntilskud, medmindre borger
1. ikke har en almen eller erhvervsrettet eller uddannelse på gymnasialt eller højere niveau,
2. er over 50 år eller
3. er enlig forsøger
Det opleves, at kravet om forudgående ledighed i visse tilfælde står i vejen for at kunne afgive det tilbud,
der hurtigst muligt vil bringe borgeren i varig beskæftigelse.
Med forsøget ønsker jobcentret at bevilge de former for virksomhedsrettet aktivering, der vurderes bedst
at kunne bringe den enkelte borger hurtigst muligt i varig beskæftigelse.
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Hensigten er at understøtte den enkelte borger i at få den bedst mulige tilknytning til potentielle
arbejdsgivere gennem brugen af offentlige løntilskud og jobrotation tidligt i ledighedsforløbet.
Forsøget indebærer således, at kommunerne kan fravige § 51, stk. 2 og 3 og 98b, stk. 1, nr. 1 og 2. Konkret
lægges der således op til, at:
Frikommunerne kan give tilbud om ansættelse med løntilskud i offentlige virksomheder til
dagpengemodtagere, jobparate og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, selvforsørgende,
sygemeldte, borgere, som modtager ressourceforløbsydelse samt jobparate og aktivitetsparate på
uddannelseshjælp uanset om kravet om forudgående ledighed er opfyldt. Det er dog en betingelse,
at personen;
o
har en uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller
overstiger en erhvervsuddannelse, som personen ikke har anvendt de sidste 5 år, og
personen gerne vil tilbage til sit faglige område eller afprøve et nyt område,
o
har skånehensyn, der bevirker, at personen vanskeligt kan stå til rådighed inden for det
område, personen er uddannet til,
o
er i risiko for langtidsledighed, vurderet på baggrund af det udfyldte forberedelsesskema på
Jobnet, eller
o
er omfattet af lovens § 2, nr. 1, og enten er dimittend eller har en forudgående periode på
sygedagpenge eller med jobafklaringsforløb.
Frikommunerne kan give tilbud om ansættelse som jobrotationsvikar til dagpengemodtagere,
jobparate og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere samt jobparate og aktivitetsparate på
uddannelseshjælp uanset om kravet om forudgående ledighed er opfyldt.
Opgaveforståelse og undersøgelsesspørgsmål
Forsøget har til formål at efterprøve, hvorvidt en dispensation fra § 51, stk. 2 og 3 og 98b, stk. 1, nr. 1 og 2
vil resultere i en stigning i antallet af bevilgede løntilskudsansættelser og/eller antallet af ansættelser som
jobrotationsvikar og derved bidrage til at bringe de ledige i varig beskæftigelse.
På den baggrund er der formuleret følgende undersøgelsesspørgsmål for evalueringen af hele forsøget:
1. Har forsøget medført en stigning i antallet af bevilgede løntilskudsansættelser eller antallet af
ansættelser som jobrotationsvikar til de enkelte målgrupper, set i forhold til niveauet fra før
forsøget?
2. Hvornår i ledighedsperioden bliver borgere ansat i offentlige løntilskud og som jobrotationsvikar,
som følge af forsøget?
3. I hvilket omfang er målgruppen, der via forsøget har fået bevilget løntilskudsansættelse eller
ansættelse som jobrotationsvikar, kommet i varig beskæftigelse efter endt forløb?
Evalueringsdesign
For at undersøge forsøgets effekter opstilles der et evalueringsdesign, der har fokus på at måle antallet af
bevilgede offentlige løntilskud og jobrotationsansættelser, hvornår i ledighedsperioden de er bevilget, samt
hvilken effekt de bevilgede forløb har haft.
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Evalueringsdesignet baseres på kvantitative data. De kvantitative data udgøres af datatræk i fagsystemer,
der skal danne grundlag for af kunne besvare underspørgsmålene 1 og 2, samt DREAM-data, der i
kombination med førnævnte data skal danne grundlag for besvarelse af underspørgsmål 3.
Alle, som får bevilget en løntilskuds- eller jobrotationsansættelse under de fleksible rammer, skal markeres
med en persongruppemarkering, således gruppen kan identificeres, og data kan udtrækkes af
fagsystemerne.
For at belyse, hvorvidt forsøget har medført en stigning i antallet af bevilgede løntilskuds- og
jobrotationsansættelser laves der ved forløbets start en nulpunktsmåling dvs. hvad er antallet af
løntilskudsansættelser og antallet af ansættelser som jobrotationsvikar for de forskellige målgrupper før
forsøget.
Der skal foretages en analyse af, hvornår i ledighedsforløbene der er blevet bevilget offentlige løntilskud
eller jobrotationsansættelse efter forsøget. Formålet med denne analyse er at finde frem til, hvorvidt de
bevilgede forløb er igangsat tidligt i ledighedsforløbet.
Afslutningsvis skal det måles, hvor mange personer som har fået bevilget løntilskuds- og
jobrotationsansættelse der:
-
-
-
Er i ordinær beskæftigelse
Er i voksenlære
Deltager i ordinær uddannelse
Ved slutevalueringen skal der køres DREAM-kørsel på de borgere, som har fået bevilget offentlige
løntilskud eller en jobrotationsansættelse under de fleksible rammer for at kunne undersøge, i hvilket
omfang målgruppen er kommet i varig beskæftigelse efter endt forløb. Det vil eksempelvis kunne måles på
ved at se på, om gruppen er i beskæftigelse 3, 6 eller 9 måneder efter endt ansættelse med løntilskud eller
ansættelse som jobrotationsvikar.
For at belyse spørgsmålet
I hvilket omfang er målgruppen, der via forsøget har fået bevilget
løntilskudsansættelse eller ansættelse som jobrotationsvikar, kommet i varig beskæftigelse efter endt
forløb?
laves der også en DREAM-kørsel på de borgere, som har fået bevilget offentlige løntilskud eller en
jobrotationsansættelse efter de almindelige regler. Derved kan det belyses, hvorvidt løntilskud og
jobrotationsansættelser bevilliget tidligt i ledighedsforløbet har en større effekt eller ej.
Lempede mentorregler (mulighed for at fritage aktivitetsparate kontant-
og uddannelseshjælpsmodtagere for ret og pligt mentor)
Formålet med frikommuneforsøget lempede mentorregler er todelt, og handler om at gøre tilbuddet om
ret- og pligtmentor mere målrettet borgerens aktuelle behov for mentorstøtte.
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108394_0010.png
Forsøget handler som det første om fritagelse for ret- og pligtmentor i visse situationer, hvor borgeren er så
alvorligt syg eller har andre personlige forhold der gør, at en ret og pligt-mentorindsats ikke aktuelt giver
mening, idet borgeren ikke er i stand til at profitere af indsatsen.
Og for det andet handler forsøget om større fleksibilitet i mentorbevillingerne, således at der ikke er krav
om fast kontakt hver 2. uge og mentorindsatsen kun bevilges indtil borgerne er klar til et aktivt tilbud, og
ikke frem til tilbuddet kan iværksættes.
For at undersøge effekterne af frikommuneforsøgets to dele er der udarbejdet evalueringsdesign, som
indeholder:
-
-
-
Persongruppemarkering på fritagelse for ret- og pligtmentor
Sagsgennemgang på repræsentativt udsnit af ovenstående
Survey ved rådgivere i forhold til fleksibilitet i mentorbevillingen
Kommunerne bag frikommuneforsøget har efter en del refleksion valgt ikke at lave borgersurveys. For
begge dele af forsøget begrundet i, at borger ikke vil have noget at måle besvarelsen op imod, og derfor vil
en sådan survey ikke give nogen mening.
Evalueringsdesign
Persongruppemarkring
Via en persongruppemarkering laves en kvantitativ måling på antallet af fritagelser for ret- og pligtmentor
ved forsøgets afslutning. På baggrund heraf afgøres det, hvor stort et udsnit sager, der skal gennemgås.
Udgangspunktet er, at der udtages et repræsentativt udsnit i hver af de to kommuner. De sager der tages
ud vil blive gennemgået i forhold til
Sagsgennemgang
Som beskrevet ovenfor skal et repræsentativt udsnit af fritagelserne gennemgås ledelsesmæssigt med
henblik på faglig vurdering og på afklaring af:
-
-
-
Hvilke kendetegn har de borgere, der er fritaget?
Hvilke indsatser har borgerne fået i stedet?
Er fritagelsen ophørt rettidigt i forløbet?
Survey
Vedrørende større fleksibilitet i mentorbevillingerne vil kommunerne bag frikommuneforsøget gerne have
en opgørelse og vurdering af, om rådgiver har benyttet sig af muligheden for til forskel for faste kadencer at
give et mere fleksibelt tilbud om mentorstøtte, der samlet set tidsmæssigt giver det samme; men i højere
grad matcher borgerens behov.
Der udsendes survey til rådgiverne i januar 2019 og ved slutningen af forsøget med de samme spørgsmål
begge gange, så disse kan sammenlignes ved slutningen af forsøget.
Spørgsmål i survey:
Har du benyttet dig af muligheden for at give et mere fleksibelt tilrettelagt tilbud om ret- og pligtmentor?
-
-
Aldrig
Få gange
9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108394_0011.png
-
-
Ofte
Hver gang
I hvor høj grad har det fleksible tilrettelagte tilbud om ret- og pligtmentor forenklet kontaktforløbet?
Slet ikke
i mindre grad
hverken eller
i nogen grad
i høj grad
Hvordan vurderer du kvaliteten af de fleksibelt tilrettelagte tilbud om ret- og pligtmentor sammenlignet
med tilbud om ret- og pligtmentor hver 14. dag?
De fleksible tilrettelagte forløb er:
-
-
-
-
af dårligere kvalitet
af samme kvalitet
i nogen grad af højere kvalitet
af meget højere kvalitet
Fleksibelt kontaktforløb for integrationsborgere
Kommune: Vesthimmerlands Kommune
Formål med forsøget
(3-4 linjer)
Indføre et mere fleksibelt og individuelt tilpasset kontaktforløb med udgangspunkt i
borgerens situation med særlig fokus på ansvar for eget liv ved at brug ressourcerne på de
samtaler der giver mest mening ud fra en faglig vurdering.
Ansvar i eget liv.
Mere bæredygtige og langtidsholdbare løsninger.
Det overordnede formål er, at opnå større fleksibilitet i sagsbehandlingens tilrettelæggelse. Dermed
kan afprøves, om der kan opnås bedre eller samme effekt men med en mere fleksibel
tilrettelæggelse, når det er faglige vurderinger der udgør grundlaget for tilrettelæggelse af
sagsbehandlingen.
Målgruppe og undermålgruppe (fx sæsonledige) samt volume
Borgere omfattet af Integrationsloven, der modtager integrations ydelse.
Tema
(form, indhold, kadence)
Form:
1. samtale med ovenstående borgere i målgrupperne indeholder de lovpligtige indhold i
forhold til lovgivningen.
Mentor, virksomhedskonsulent eller tilbudssted sidestilles med en lovpligtig opfølgning.
Gruppesamtaler sidestilles med opfølgning.
Der kan foretages tlf. og digital opfølgning for alle i målgrupperne efter en faglig vurdering
og begrundelse i journalen.
10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108394_0012.png
En mere fleksibel og individuel tilpasset sagsbehandling, hvor samtaler i kontaktforløbet afholdes,
når det fagligt vurderes relevant i forhold til den enkelte borgers situation. Den enkelte
sagsbehandler foretager et fagligt skøn af, om der er behov for mindst 4 samtaler indenfor 12
kalendermåneder eller samtalehyppigheden skal være mindre, fordi borger eksempelvis er i
længere lægelig behandling eller er i igangværende virksomhedspraktik, hvor en
virksomhedskonsulent foretager opfølgning i sagen.
Der skal i alle tilfælde laves notat i sagen, så det fremgår, at sagsbehandler har forholdt sig til
ovenstående og foretaget en vurdering i sagen. Ovenstående fritager ikke for kontakt til borgeren.
Indhold:
Der aftales form, dato og indhold for næste samtale
Samtaler har fokus på indhold i tilbud og hvordan der arbejdes frem mod beskæftigelse
eller uddannelse
Samtalerne målrettes med fokus på borgernes behov i forhold til arbejdsmarkedet frem for at
fokusere på at overholde formalia
Kadence:
Der afholdes fortsat mindst 4 samtaler indenfor 12 kalendermåneder. Det er kun form og indhold
der ændres.
Konkrete regler der afviges fra
En afvigelse fra Lov om integration af udlændinge i Danmark § 20, hvoraf det fremgår, at der skal
afholdes samtaler mindst 4 gange indenfor 12 kalendermåneder. Disse samtaler afholdes som
individuelle samtaler med fokus på konkrete job eller jobsøgning
Ønskede effekter
på kort, mellemlangt og langt sigt
Kort:
At samtaler i kontaktforløbet afholdes, når det er fagligt relevant og giver faglig mening i det
samlede sagsforløb.
At borgeren får den indsats der er behov for og bliver inddraget i sit forløb på en meningsfuld måde.
Mellemlangt:
En indsats som giver mening motiverer borgere og medarbejdere og bedre samarbejdet de to
parter imellem, om at bringe borgerne tilbage på arbejdsmarkedet.
Langt:
At ressourcerne bruges mere meningsfuldt vil give forløb der lykkes og frigøre ressourcer til de
borgere, der har behov for mere støtte og afklaring i forhold til at nærme sig arbejdsmarkedet.
Effektiviseringer:
Samlet er den ønskede effekt, at der bliver bedre udnyttelse af ressourcerne og at øge
effektiviteten i opgaveløsningen og dermed lave bæredygtige løsninger, der giver mening for
borger.
11
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108394_0013.png
Evaluering
(hvad er vigtigt at måle på ift. at dokumentere forsøgets udbredelse og forsøgets
resultater/effekter).
Afmåles direkte på den gennemsnitlige varighed både på tværs og på de enkelte
målgrupper.
Måle på tilbagevenden til offentlig forsørgelse generelt og på målgrupper.
Succeskriterier
(hvad skal der til for at forsøget er en succes).
Opretholde samme resultater ift. gennemførselstid og selvforsørgelsesgrad
Borger og sagsbehandler oplever samtaler med større mening
Praktiksteder oplever forløb med større kontinuitet.
Tidsperspektiv
(fx hvornår forventes forsøget at starte, implementering i faser m.m.)
Forventes at starte 01-08-2018 når ændringslov er blevet vedtaget
Når rammerne for Frikommuneforsøget er meldt ud til sagsbehandlere, kan forsøget sættes i gang
straks.
Hvordan evalueres/ ideer til evalueringsdesign
(registeranalyse, fokusgruppeinterview osv.)
Sammenligningsgrundlag findes i historiske sager
Baseline udarbejdes på antallet af samtaler.
Gennemsnitlig varighed på forsørgelse.
Spørgeskemaundersøgelse af både borger og sagsbehandler.
Forlængelse af ressourceforløbssager
Målet med frikommuneforsøget er at give borgerne en oplevelse af kontinuitet og fleksibilitet i
samarbejdet med kommunen.
Det forventes, at borgeren vil opleve at indsatsplanen justeres i forhold til deres konkrete situation, og
samtidigt, at de ikke unødigt skal opleve det pres rehabiliteringsteammødet er, når der allerede er lagt de
tværfaglige trædesten, som borger har behov for i vejen tilbage til arbejdsmarkedet. Der er samtidig en
forventning om at der vil være en administrativ lettelse qua at der ikke skal rekvireres lægelige oplysninger,
opdateres forberedende skema samt anvendes tid for mødedeltagerne i rehabiliteringsteamet på en sag,
som er tilfredsstillende planlagt, men tiden mangler til at tilvejebringe indsatserne.
Målgruppen for forsøget er personer i ressourceforløb. Såfremt borger ser et behov for at sagen skal
forelægges rehabiliteringsteamet, selvom indsatserne ikke er tilvejebragt, gøres dette, og målgruppen er
således alene borgere, som selv ser et potentiale i at arbejde videre med de allerede indstillede indsatser
der er skønnet, og de indsatser, der er skønnet at kunne bringe den pågældende tættere på
arbejdsmarkedet eller i uddannelse.
12
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108394_0014.png
Vurdering af fritagelse for at forelægge sagen rehabiliteringsteamet.
Udgangspunktet for en fritagelse er, at der efter rådgivers vurdering kun mangler få elementer i at
tilvejebringe rehabiliteringsteamets tidligere indstilling. Der er tale om forhold, som forventes at ville have
en betydning for borgers fremtidige forsørgelse og f.eks. en afgørelse om bevilling af fleksjob eller pension.
Eksempel på fritagelse
-
Borger er i gang med eller står over for virksomhedspraktik, hvor udfaldet forventes at have en
afgørende betydning for sagens udfald.
-
Borgere der er i behandlingsforløb, som forventes afsluttet indenfor kort tid, og hvor oplysninger
om de helbredsmæssige forhold vil have en afgørende betydning for sagens udfald.
Følgende kan ikke fritages
-
-
Borgere der gerne vil have deres sag for rehabiliteringsteamet.
Sager hvor tidsperspektivet for forelæggelse for rehabiliteringsteamet er meget usikkert eller
urealistisk at opnå indenfor 12 måneder.
Evalueringsdesign
Der laves persongruppemarkering på alle sager for at kunne opgøre hvilke sager der undtages fra at blive
forelagt rehabiliteringsteamet. Der vil herudover blive lavet ledelsestilsyn på alle sager der fritages i
perioden en gang om året. Første gang juli 2019 og sidste gang i juli 2021. Ledelsestilsynet vil gennemgå
følgende:
-
-
-
-
Om borger har ønsket forlængelse af ressourceforløbet udenom rehabiliteringsteamet.
Varighed af forlængelsen.
Om rådgiver har forholdt sig til berettigelse til fleksjob eller førtidspension forud for bevillingen.
Hvilket forsørgelsesgrundlag borger har, når ressourceforløbet har været forlænget, og sagen
efterfølgende har været forelagt rehabiliteringsteamet.
Fritagelse for krav om opdatering af indsatsplanens tilbud hver 6. måned i
forbindelse med ressourceforløb
Kommune: Vesthimmerlands Kommune
Formål med forsøget
(3-4 linjer)
At det bliver borgers situation og behov der styrer hvornår indsatsplanen skal justeres.
Målgruppe og undermålgruppe (fx sæsonledige) samt volume
Målgruppe 2.11
borgere visiteret til ressourceforløb.
Tema
(form, indhold, kadence)
Form, indhold og kadence:
Bekendtgørelse kendes ikke specifikt endnu. Der er udkast til bek.
Af UDKAST til bekendtgørelsen § 22 fremgår, at frikommuner fritages for krav om at tilbud og
13
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108394_0015.png
aktiviteter i rehabplanens indsatsdel skal fastlægges for en periode af mindst 6 mdr. ad gangen.
Tilbud og aktiviteter kan fastlægges på baggrund af en konkret vurdering, hvor borgers behov og
aktuelle situation, der bestemmer, hvornår indsatsplanen skal justeres.
Det er en fravigelse af § 5 stk. 2 i Bekendtgørelse om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets
indstilling om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension mv.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1/7 2018 og forsøgsperioden løber til 1. januar 2022.
Beskæftigelsesmedarbejder er ansvarlig for at vurdere om tilbud og aktiviteter kan fastsættes for de
kommende 6 mdr. Hvis ikke der er ændringer i indsatsplanen skal den ikke justeres for de næste 6
mdr. Her kigges på borgers aktuelle situation.
Beskæftigelsesmedarbejder er ansvarlig for vurdere om bestemmelserne om at justere
indsatsplanen for de næste 6 mdr. skal fraviges.
Beskæftigelsesmedarbejder laver journalnotat når indsatsplanen ikke justeres for de kommende 6
mdr. Det skal fremgå af journalnotatet, hvorfor indsatsplanen ikke justeres.
Der skal altid henvises til Frikommunebekendtgørelsen i journalnotat.
For evaluering af forsøget skal der tilføjes en markering i Fasit : Frikommuneforsøg
–indsatsplan
ikke justeret for 6 mdr.
Der udover evalueres årligt ved at borgers spørges om de er tilfredse med forløbet.
Konkrete regler der afviges fra
Det er en fravigelse af § 5 stk. 2 i Bekendtgørelse om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets
indstilling om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension mv.
Det giver mulighed for at fravige bestemmelser omkring justering af indsatsplanen og at fastlægge
aktiviteter og tilbud for en periode af mindst 6 mdr. ad gangen.
Tilbud og aktiviteter samt justering af indsatsplanen fastsættes ud fra borgers behov og situation
Ønskede effekter
på kort, mellemlangt og langt sigt
Kort:
At borgere oplever at være tilfreds med forløbet herunder justering af indsatsplanen.
Mellemlangt:
Langt:
Evaluering
(hvad er vigtigt at måle på ift. at dokumentere forsøgets udbredelse og forsøgets
resultater/effekter).
Kvantitativ måling:
14
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108394_0016.png
Måling via markering i Fasit, hvor det markeres, hvis indsatsplanen justeres senere end 6 mdr.
Derudover spørgsmål til borger vedrørende tilfredshed
herunder omkring justering af
indsatsplanen.
Succeskriterier
(hvad skal der til for at forsøget er en succes).
Øge tilfredshed med forløbet herunder indsatsplanen
Tidsperspektiv
(fx hvornår forventes forsøget at starte, implementering i faser m.m.)
Hurtigst muligt efter at bekendtgørelsen træder i kraft.
Hvordan evalueres/ ideer til evalueringsdesign
(registeranalyse, fokusgruppeinterview osv.)
Se ovenfor.
Færre opfølgninger i relation til førtidspensionister i løntilskud
Kommune: Vesthimmerlands Kommune
Formål med forsøget
(3-4 linjer)
Overordnet at bruge ressourcerne mest hensigtsmæssigt i forhold til at der ikke bruges ressourcer
på hyppige opfølgninger, hvor der ikke er behov for hyppig opfølgning.
Målgruppe og undermålgruppe (fx sæsonledige) samt volume
Målgruppe 2.6
borgere visiteret til førtidspension og ansat i løntilskud.
Tema
(form, indhold, kadence)
Form, indhold og kadence:
Bekendtgørelse kendes ikke specifikt endnu. Der er udkast til bek.
Af UDKAST til bekendtgørelsen § 23 fremgår, at frikommuner selv fastlægger rammerne for
opfølgning når personer omfattet af § 2 nr. 6 i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats får tilbud om
ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 i samme lov. Det er forudsætning at der foretages første
opfølgning senest 2 �½ år efter ansættelsen i løntilskud. Herefter skal der følges op senest hver gang
der er gået 2�½ år fra seneste opfølgning.
Forsøget indebærer, at kommunen er fritaget for at der skal ske opfølgning senest 6 mdr. efter at
en person omfattet af § 2 nr. 6 i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har fået tilbud om
ansættelse med løntilskud og at opfølgningen herefter skal ske senest 12 måneder efter seneste
vurdering.
Der er tale om fravigelse fra § 10 stk. 3, 2.og 3. pkt. i Lov om en aktiv socialpolitik.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1/7 2018 og forsøgsperioden løber til 1. januar 2022.
Rammerne for opfølgning tilrettelægges af virksomhedskonsulenten. Der skal foretages første
opfølgning efter senest 2�½ år efter ansættelsen i løntilskud. Herefter skal der følges op senest hver
gang der er gået 2�½ år.
Virksomhedskonsulenten er ansvarlig for at foretage opfølgning senest efter 2 �½ år og igen senest
15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108394_0017.png
når der er gået 2�½ år fra sidste opfølgning.
Virksomhedskonsulenten laver journalnotat, når der foretages opfølgning om at
frikommunebekendtgørelsen anvendes. Det skal af notatet fremgå, at der foretages opfølgning
efter 2�½ år jf. bekendtgørelsen.
Der skal altid henvises til Frikommunebekendtgørelsen i journalnotat.
For evaluering af forsøget måles der på antallet af opfølgningssamtaler i Fasit.
Såfremt borger eller arbejdsgiver henvender sig mellem de fastsatte opfølgninger (mellem
opfølgningerne for hver gang der er gået 2�½ år) skal der også registreres en opfølgningssamtale i
Fasit.
Konkrete regler der afviges fra
Forsøget indebærer, at kommunen er fritaget for at der skal ske opfølgning senest 6 mdr. efter at
en person omfattet af § 2 nr. 6 i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har fået tilbud om
ansættelse med løntilskud og at opfølgningen herefter skal ske senest 12 måneder efter seneste
vurdering.
Der er tale om fravigelse fra § 10 stk. 3, 2.og 3. pkt. i Lov om en aktiv socialpolitik.
Ønskede effekter
på kort, mellemlangt og langt sigt
Kort:
At bruge ressourcerne ud fra hvor der vurderes behov .
At borgere fastholdes i løntilskudsansættelse uanset færre opfølgninger.
Mellemlangt:
At borgere fastholdes i løntilskudsansættelsen uanset færre opfølgninger.
Langt:
At borgeren fastholdes i løntilskudsansættelsen uanset færre opfølgninger.
Evaluering
(hvad er vigtigt at måle på ift. at dokumentere forsøgets udbredelse og forsøgets
resultater/effekter).
Kvantitativ måling:
Måling via afholdte opfølgningssamtaler i Fasit herunder også notat hvis henvendelse mellem de
fastsatte opfølgninger.
Det vurderes om borgeren fastholdes i løntilskudsjobbet trods færre opfølgninger, altså om der sker
noget med fastholdelsen i løntilskudsjobbet.
Succeskriterier
(hvad skal der til for at forsøget er en succes).
At det ikke har betydning for fastholdelse i løntilskudsjobbet, at der laves færre opfølgninger.
At borger fastholdes i løntilskudsjobbet trods mindre hyppig opfølgning.
Tidsperspektiv
(fx hvornår forventes forsøget at starte, implementering i faser m.m.)
16
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108394_0018.png
Hurtigst muligt efter at bekendtgørelsen træder i kraft.
Hvordan evalueres/ ideer til evalueringsdesign
(registeranalyse, fokusgruppeinterview osv.)
Analyse af tal.
Lempelse af forholdstalskrav ift. Praktikker for ledighedsydelsesmodtagere
Kommune: Vesthimmerlands Kommune
Formål med forsøget
(3-4 linjer)
Det overordnede formål er, at øge mulighed for at borgeren opnår ansættelse i fleksjob samt
kortere tid på ledighedsydelse.
Det kan afprøves om borger og konkret arbejdsplads matcher hinanden. En kort praktik forud for
fleksjobansættelse hvor skånehensyn, effektiv arbejdstid, faglige kompetencer vurderes i forhold til
det konkrete job.
Målgruppe og undermålgruppe (fx sæsonledige) samt volume
Målgruppe 2.7
borgere visiteret til fleksjob, som er ledige og har modtaget ledighedsydelse under
18 måneder.
Bekendtgørelse kendes ikke specifikt endnu. Der er udkast til bekendtgørelsen.
Af UDKAST til bekendtgørelsen § 24 fremgår, at frikommuner uanset forholdet mellem antallet af
ansatte uden løntilskud og antallet af ansatte med løntilskud samt personer i virksomhedspraktik
kan give tilbud om virksomhedspraktik efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til personer, der
er omfattet af § 2, nr. 7, som har en ledighedsperiode under 18 måneder
Stk. 2.
Det er en betingelse, at der er tale om virksomhedspraktik i 2-4 uger ligesom det er en
betingelse, at praktikken sker med henblik på ansættelse i et konkret fleksjob og med det formål at
kunne vurdere arbejdsevnen i fleksjobbet, herunder hvor mange timer personen kan arbejde i
fleksjobbet og med hvilken intensitet samt vurdere om personens skånehensyn kan tilgodeses.
Perioden i praktik kan forlænges med sygdom hos den ansatte eller ferielukning i virksomheden.
Stk. 4.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 48, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og § 73 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats om, at der i såvel
private som offentlige virksomheder skal være et rimeligt forhold mellem antallet af ansatte uden
tilskud og antallet af personer i virksomhedspraktik samt ansatte med løntilskud.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1/7 2018 og forsøgsperioden løber til 1. januar 2022.
Målgruppe:
LAB. § 2, nr. 7 borgere visiteret til fleksjob der modtager ledighedsydelse og som har været ledige i
under 18 mdr.
17
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108394_0019.png
Tema
(form, indhold, kadence)
Form:
En mere fleksibel sagsbehandling, hvor det ikke er nødvendigt at tage hensyn til forholdstalskravene
og hvor det bliver muligt at etablere kortere virksomhedspraktikker i 2-4 uger med henblik på
ansættelse i konkret fleksjob og for at kunne vurdere arbejdsevnen i den konkrete
arbejdsfunktion/job.
Virksomhedskonsulenten er ansvarlig for at vurdere, om bestemmelserne kan fraviges.
Virksomhedskonsulenten laver journalnotat når der oprettes virksomhedspraktik og af dette notat
skal det fremgå, at det er dokumenteret, at betingelserne er opfyldte. Der skal altid henvises til
Frikommunebekendtgørelsen i journalnotat.
Virksomhedskonsulenten skal videre sikre sig, at der har været en ledighedsperiode på under 18
mdr.
Hvis den iværksatte virksomhedspraktik ikke fører til ansættelse i fleksjob, skal
virksomhedskonsulenten også oprette journalnotat i Fasit med angivelse af årsagen.
For evaluering af forsøget skal der tilføjes en markering i Fasit : Frikommuneforsøg
Ly under 18
mdr. Det angives om det er 1. eller 2. gang borgeren er i praktik jf. denne bekendtgørelse
Indhold:
Der fokuseres på mulighed for ansættelse i fleksjob og mulighed for at etablere kort
virksomhedspraktik forud for en ansættelse i fleksjob, hvor arbejdsevnen i det konkrete job kan
vurderes.
Kadence:
Større mulighed for at matche borger og arbejdsplads forud for ansættelse i fleksjob. Dette da en
kort virksomhedspraktik kan medvirke til at arbejdsevnen i det konkret job belyses og arbejdsgiver
ka vurdere borgere i forhold til jobbet. Dette ka
edføre at borgere ” e
ere” får jobbet og at
jobbet derved ikke går tabt.
Konkrete regler der afviges fra
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 48 stk. 1 i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og §
73 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats om, at der i såvel private som offentlige
virksomheder skal være et rimeligt forhold mellem antallet af ansatte uden tilskud og antallet af
personer i virksomhedspraktik samt ansatte med løntilskud.
Ønskede effekter
på kort, mellemlangt og langt sigt
Kort:
At kunne vurdere arbejdsevnen i et konkret fleksjob/arbejdsfunktion via en kort
virksomhedspraktik.
18
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108394_0020.png
Mellemlangt:
At matche borger og arbejdsplads med henblik på ansættelse i fleksjob
Langt:
Samlet er den ønskede effekt at opnå flere ansættelser i fleksjob samt kortere tid på
ledighedsydelse.
Evaluering
(hvad er vigtigt at måle på ift. at dokumentere forsøgets udbredelse og forsøgets
resultater/effekter).
Kvantitativ måling:
Måling via markering i Fasit, hvor det måles hvor mange praktikker der har været iværksat samt om
borgeren kommer i fleksjob og hvor hurtigt.
Succeskriterier
(hvad skal der til for at forsøget er en succes).
Korte længden af perioden på ledighedsydelse.
Flere ansatte i fleksjob hurtigere.
Tidsperspektiv
(fx hvornår forventes forsøget at starte, implementering i faser m.m.)
Hurtigst muligt efter at bekendtgørelsen træder i kraft.
Hvordan evalueres/ ideer til evalueringsdesign
(registeranalyse, fokusgruppeinterview osv.)
Analyse af tal.
Fritagelse for indhentelse af LÆ265 i sager om Jobafklaringsforløb
Da der alene med dette forsøg er tale om at målgruppen, for hvem der ikke nødvendigvis skal indhentes
LÆ265, udvides, vil evalueringen af dette forsøg indgå i det allerede beskrevne evalueringsdesign fra runde
2 vedr. forsøget med Rehabiliteringsteam. Der er indgået aftale med Rambøll om at dette medtages i deres
evaluering. For mere se evaluering fra runde 2.
19