Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 56
Offentligt
2108392_0001.png
EVALUERINGSDESIGN
FOR FORSØG FRA 1. ANSØGNINGSRUNDE
DET NORDJYSKE FRIKOMMUNEFORSØG 2016-2020
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Indhold
Indledning ...................................................................................................................................................... 2
Mikrolån ........................................................................................................................................................ 2
Resultater .................................................................................................................................................. 2
Registrering af målgruppen for forsøget: .................................................................................................. 3
Målepunkter .............................................................................................................................................. 3
Løbende evaluering ................................................................................................................................... 4
Mulighed for at fremme iværksætteri for dimittender ................................................................................. 5
Ændringer i lovgivningen ........................................................................................................................... 5
Forventede resultater................................................................................................................................ 5
Registrering af målgruppen for forsøget: .................................................................................................. 5
Kvantitativ evaluering ................................................................................................................................ 6
Kvalitativ evaluering .................................................................................................................................. 6
Formkrav ved lovpligtige samtaler ................................................................................................................ 7
Forsikrede ledige ....................................................................................................................................... 7
Sygedagpengemodtagere ........................................................................................................................ 11
Øvrige målgrupper................................................................................................................................... 15
Fleksibilitet i forhold til forholdstalskravene ............................................................................................... 19
Opgaveforståelse og undersøgelsesspørgsmål ....................................................................................... 19
Forsøgets resultater................................................................................................................................. 19
Analysedesign .......................................................................................................................................... 20
Fleksible rammer for uddannelse ................................................................................................................ 22
Opgaveforståelse og undersøgelsesspørgsmål ....................................................................................... 23
Evalueringsdesign .................................................................................................................................... 23
Forsøgets resultater................................................................................................................................. 24
Bilag ............................................................................................................................................................. 25
Bilag 1: ..................................................................................................................................................... 25
Bilag 2 ...................................................................................................................................................... 27
1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Indledning
Det nordjyske frikommunenetværk fremsendte i alt 7 ansøgninger til Økonomi og Indenrigsministeriet d. 1.
december 2016. Hver af ansøgningerne indeholdt en foreløbig beskrivelse af evalueringsdesigns.
Den 1. februar 2017 imødekom regeringen 4 af ansøgningerne;
Mikrolån
Formkrav ved lovpligtige samtaler
Fleksibilitet i forhold til forholdstalskravet
Fleksible rammer for uddannelse
Sidenhen er også forsøget vedrørende iværksætteri hos udvalgte målgrupper også blevet delvist
imødekommet for så vidt angår dimittender.
I marts 2017 afholdte KORA evalueringsworkshop for de nordjyske kommuner, og sidenhen har
kommunerne arbejdet med at videreudvikle evalueringsdesigns for de enkelte forsøg. Der har i den
forbindelse været løbende dialog med KORA om indholdet i evalueringsdesigns. Kommunerne har selv
udarbejdet de beskrevne evalueringsdesign. Dog har kommunerne valgt at Rambøll forestår evalueringen
af forsøg med samtale til forsikrede ledige. Derfor har Rambøll udarbejdet dette evalueringsdesign
i tæt
dialog og involvering af de medvirkende kommuner.
Nærværende notat beskriver kommunernes forslag til evalueringsdesigns for de i alt 5 forsøg.
Mikrolån
Det overordnede formål med mikrolånsforsøget er, at tilbyde en mere individuelt tilpasset indsats til en
række ledige borgere, for hvem støtte til at etablere en selvstændig virksomhed er et bedre alternativ end
de indsatser, de på nuværende tidspunkt er berettiget til efter LAB-lovens kap. 10-12. I sidste ende er målet
netop, at rykke disse ledige borgere tættere på selvforsørgelse.
Resultater
Forsøget forventes at kunne skabe følgende resultater på kort sigt:
Der iværksættes 4 forløb
”fra ledig til virkso hedsejer” o året, svare de til i alt forlø af
måneders varighed.
Deltagelse udgøres af højest 8 ledige orgere i forlø et ”fra ledig til virkso hedsejer”, so
forudsætning for bevilling af mikrolån.
De ledige får mulighed for at undersøge, om deres forretningsidé er realiserbar.
De lediges deltagelse i forløb giver nye færdigheder, som de kan gøre brug af løbende til at
kvalificere forretningsplanen, inden bevilling af mikrolån vurderes.
De lediges deltagelse i forløbet forventes at bringe dem tættere på arbejdsmarkedet, uanset om
det munder ud i etablering af en selvstændig virksomhed.
Følgende resultater forventes på mellemlang sigt:
Der bevilliges mikrolån til 60 borgere med en kvalificeret forretningsplan
Slutteligt forventes følgende resultater at opnås på lang sigt (3-5 år):
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0004.png
45 ledige kommer i selvforsørgelse efter endt støtteperiode
Etablering af egen virksomhed kan tilføre de ledige nye netværk og sociale kontakter
Kommunen opnår økonomiske gevinster ved de 45 lediges selvforsørgelse
For at evaluere på forsøget og målsætningerne etableres der en række målepunkter i forsøgsperioden. I
evalueringsfasen fastlåses indsatsen i kommunen, og der fokuseres på at beskrive indsatsen og resultaterne
herfra. Evalueringsdesignet beskrives i det nedenstående.
Registrering af målgruppen for forsøget:
Der tilsigtes en mindst mulig registreringsprocedure for den enkelte rådgiver, således risiko for
fejlregistrering mindskes mest muligt.
I forbindelse med forsøgets opstart 1/7 2017 oprettes der en projekttilknytning i JC Aalborgs fagsystem
Workbase, hvorved der ved bevilling af vejlednings- og opkvalificeringsforløb kan registreres en
persongruppemarkering. Markeringen fastholdes under vejlednings- og opkvalificeringsforløbet og den
efterfølgende mikrolånsperiode, således gruppen let udsøges i forbindelse med statistik, målinger og
evaluering.
Målepunkter
Tidspunkt for måling
Ved afslutning af hvert
vejlednings- og
opkvalificeringsforløb
”fra
ledig til virksomhedsejer”
Målepunkt
Servey fremsendes til den ledige mhp. evaluering af vejlednings- og
opkvalificeringsforløbet
Den lediges vurdering af de enkelte moduler
Vurderer den ledige selv at have haft mulighed for at
undersøge om forretningsidéen er realiserbar
Har forløbet givet den ledige nye færdigheder, som de kan gøre
brug af løbende til at kvalificere forretningsplan og
efterfølgende i forretningsudviklingen
Vurderer den ledige selv, at forløbet har bragt dem nærmere
arbejdsmarkedet?
Deltagerantal i forløb (startet og gennemført)
Antallet af bevilgede mikrolån
Virksomhedstyper / branche
Hvilke målgrupper bevilges mikrolån
Hvor mange er gået i arbejde?
Beløbsniveau for mikrolånsbevillinger
Antal ledige, som bliver selvforsørgende i forlængelse af
mikrolånsperioden* ud af dem, der er bevilget mikrolån
Antal ledige, som må afvikle virksomheden i forlængelse af
mikrolånsperioden grundet
o
Manglende rentabilitet
o
Andet?
Løbende status hver 3. mdr.
til brug i bl.a. følgegruppen
Ved afslutning af borgerens
mikrolånsperiode*
Servey fremsendes til borgeren med henblik på at få belyst
borgerens tilfredshed med forsøget og deres vurdering af
resultatet. Herunder også:
o
Har forløbet givet borgeren nye færdigheder, som de
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0005.png
Ved forsøgets afslutning
kan gøre brug af løbende til at kvalificere
forretningsplan og efterfølgende i
forretningsudviklingen
o
Vurderer den ledige selv, at forløbet har bragt dem
nærmere arbejdsmarkedet?
o
Har etableringen af virksomheden tilført den ledige nyt
netværk og sociale kontakter?
o
Har den ledige fået andre former for støtte i forhold til
realiseringen af forretningsideen?
I evalueringen følges der op på forsøgets resultater målt ift. forventede
resultater på mellemlang og lang sigt med afsæt i registreringerne og
en opgørelse af de kommunale gevinster ved indsatsen.
Endvidere beskrives resultaterne af de udsendte servey til deltagerne i
forsøget.
Endeslig kigges der bl.a. på
Deltagerantal i forløb (startet og gennemført)
Antallet af bevilgede mikrolån?
Virksomhedstyper / branche
Hvilke målgrupper bevilges mikrolån
Hvor mange er gået i arbejde
Beløbsniveau for mikrolånsbevillinger
Antal ledige, som bliver selvforsørgende i forlængelse af
mikrolånsperioden* ud af dem, der er bevilget mikrolån
Antal ledige, som må afvikle virksomheden i forlængelse af
mikrolånsperioden grundet
o
Manglende rentabilitet
o
Andet?
Antal ledige, som på grund af afvikling af virksomhed har fået
gæld
Antal ledige, som eftergives gæld
Antal ledige som fastholdes i varig selvforsørgelse efter 1, 2 og
2�½ år.
*Mikrolånsperioden dækker over den periode på 6 måneder, hvor den ledige modtager mikrolånet og
hjælp til forsørgelse.
Løbende evaluering
Eksisterende følgegruppe til projekt mikrolån udvides til at dække mikrolånsforsøget også i hele
forsøgsperioden. Følgegruppen mødes hver 3. måned, hvor der gøres status over de foreløbige resultater
og indsatsen justeres efter behov.
I referatet fra følgegruppemødet vil status og evaluering fremgå.
Følgegruppe estår af projekt edar ejder i ”fra ledig til virkso hedsejer” sa t deltagere fra de
jobcentre, som har potentielle borgere til projektet. Følgegruppens opgave er bla. at orientere om
erfaringer, justeringer mv. i forsøget ud i jobcentrene.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Mulighed for at fremme iværksætteri for dimittender
Med forsøget om ivæksætteri for ledige dimittender, ønsker jobcentrene (Aalborg og Frederikshavn), at
kunne understøtte ledige, der har en realistisk, ambitiøs og forventeligt levedygtig forretningside i forhold
til at starte selvstændig virksomhed. Målet er, som med al indsats i jobcentret, at sikre selvforsørgelse for
de ledige. Med forsøget bliver det dog muligt at skabe andre rammer end ellers for ledige der ønsker at
blive iværksættere.
Ændringer i lovgivningen
De ændrede rammer i eksisterende lovgivninger omhandler:
Min Iværksætterplan
i stedet for MinPlan
Fritagelse for at skulle stå til rådighed og søge job, mens der arbejdes med ivæksætterideen.
Mulighed for at samtalerne i kontaktforløbet har fokus på ivæksætterplanen og udviklingen i den.
Mulighed for mere end 6 ugers vejledning og opkvalificering i de første 26 ugers ledighed
Forventede resultater
I forsøgsperioden forventes følgende:
At 100 motiverede ledige med en perspektivrig iværksætter-ide får udarbejdet Min
Iværksætterplan i tæt samarbejde mellem jobcenter, erhvervsfremmesystemet og andre relevante
parter
eksempelvis uddannelsesinstitutionen.
At de 100 ledige deltager i konkrete iværksætterforløb hos Væksthus Nordjylland og/eller lokale
erhvervskontorer; eksempelvis EU Socialfondsprogrammet Innovativ Vækst
At 55 ledige etablerer virksomhed (registrering af aktivt cvr-nummer)
At 40 af disse virksomheder stadig eksisterer efter 2 år
For at evaluere på forsøget og målsætningerne etableres der en række målepunkter i forsøgsperioden. I
evalueringsfasen fastlåses indsatsen i kommunen, og der fokuseres på, at beskrive indsatsen og
resultaterne herfra. Evalueringsdesignet beskrives i det nedenstående.
Registrering af målgruppen for forsøget
For at sikre mindst mulig registreringsprocedure for den enkelte rådgiver, vil evalueringen hovedsageligt
basere sig på registeranalyse via Dream-data og kommunernes eget sagsbehandlersystem.
Det betyder, at der for de borgere, der indgår i Iværksætterforsøget og kommer på et Iværksætterforløb,
sættes en persongruppemarkering på. Det bevirker, at gruppen let udsøges i forbindelse med statistik,
målinger og evaluering.
Persongruppemarkeringerne oprettes centralt af STAR efter oplæg fra Aalborg og Frederikshavn Kommune.
De vil markere, at borger er omfattet af frikommuneforsøget samt hvilket iværksætterforløb de er på.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Kvantitativ evaluering
Ved forsøgets afslutning vil der blive evaluereret på forsøgets resultater set i forhold til forsøgets
forventede resultater.
Det vil sige, at der måles på
Antal udarbejdede Min IværksætterPlan
Antal påbegyndte iværksætterforløb
Antal gennemførte iværksætterforløb
Antal ledige der etablerer virksomhed (registrering af aktivt cvr-nummer)
Antal levedygtige virksomheder efter 6 måneder, 1 år, 1�½ år og 2 år efter registrering af cvr-
nummer.
Antal virksomheder, der stopper igen.
For at belyse resultaterne vil der ved forsøgets afslutning ligeledes via Dream-data og på hver
målgruppemarkering blive trukket data på følgende:
Karakteristika hos borger:
Alder
Køn
Uddannelsesmæssig baggrund
Ledighedslængde
Antal, der er gået i ordinær beskæftigelse (som lønmodtager)
Karakteristika hos etableret virksomhed
Branche
Antal ansatte
Geografisk placering
Ved at afdække karakteristika hos såvel borgerne som virksomhederne, skal det afdækkes om der er nogle
karakteristika, der gør det mere sandsynligt at etablere og fastholde den selvstændige virksomhed.
Derudover skal det belyses om iværksætterforløb har en tilsvarende eller bedre effekt end øvrige indsatser
i jobcentret.
Kvalitativ evaluering
Evaluering af medarbejderen: For jobcentrets medarbejdere indebærer forsøget en anden måde at kunne
arbejde med de ledige på, da der kan fraviges fra eksisterende lovgivning. For at få medarbejdernes
vurdering, herunder muligheder og barrierer samt øvrige relevante forhold, vil der både før og efter
forsøget blive undersøgt på følgende:
Vurderer medarbejdere at de har kompetencer og viden til at understøtte den ledige i
drøftelserne om iværksætteri og følge progressionen i jobsamtalerne i kontaktforløbet?
Er der interne/eksterne barrierer for at arbejde med iværksætteri
og hvilke? (Lovgivning,
ledelsesmæssigt fokus, viden, andet?)
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Evaluering af de ledige: De lediges vurdering af iværksætterforløbet vil blive undersøgt via spørgeskema.
Hvis de enkelte iværksætterforløb selv evaluere deltagernes vurdering af forløbe vil resultaterne af disse
indgå som data i denne evaluering.
Formkrav ved lovpligtige samtaler
Forsikrede ledige
Indledning
Dette notat beskriver evalueringsdesign for evaluering af forsøg med formkrav ved lovpligtige samtaler
med forsikrede ledige i
Rebild, Thisted, Frederikshavn/Læsø, Aalborg, Hjørring, Mariagerfjord,
Brønderslev, Jammerbugt og Vesthimmerland.
Den godkendte ansøgning om forsøg med formkrav ved lovpligtige samtaler giver de ni kommuner
mulighed for at gennemføre forsøg med tre overordnede temaer;
indhold, form og kadence
for følgende
10 målgrupper i LAB-loven: 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.7, 2.11, 2.12, 2.13 og 2.14. Dette evalueringsdesign
omhandler de forsikrede ledige (2.1). Derudover giver fritagelsen mulighed for at rykke fællessamtalen med
a-kassen til den 2. eller 3. samtale i forløbet med de forsikrede ledige.
Det stod allerede klart i processen omkring ansøgningen, at kommunerne ønskede at gøre brug af
fritagelsen på forskellige måder. Evalueringsdesignet er derfor udformet, så det indfanger resultater og
effekter i kommunerne med forskelligt udformede forsøg. Fx ønsker Thisted Kommune kun at gennemføre
forsøg med samtalernes form for forsikrede ledige, som kategoriseres som sæsonledige. Vesthimmerland
derimod ønsker at arbejde videre med deres gode erfaringer fra frikommune I og ønsker derfor at inddrage
alle forsikrede ledige og gennemføre forsøg med både indhold, form og kadence.
Nogle kommuner ønsker også at gennemføre forsøg med fællessamtalen. Der har været afholdt et møde
mellem netværket og de nordjyske a-kasser, hvor forsøget er blevet drøftet
a-kasserne var på dette møde
positivt indstillet over for forsøget. Evalueringsdesignet vil derfor også have fokus på at evaluere på denne
del af forsøget.
Rambøll er blevet bestilt som evaluator og der har allerede været gennemført følgende aktiviteter i
forbindelse med evalueringen. For det første er der afholdt et opstartsmøde, hvor rammerne for processen
blev fastlagt. Derudover har der været afholdt en dokumentationsworkshop (31.05.2017), hvor
surveyspørgsmål blev kvalificeret og valideret. Derudover blev det drøftet hvilke delmålgrupper
kommunerne ønsker at følge særligt med personmærkemarkeringer.
Evalueringsdesign
For at kunne beskrive forsøgets udformning, omfang og resultater i de ni kommuner både kvantitativt og
kvalitativt, har vi opstillet et mixed-method-design, som bygger på en kombination af en solid
registeranalyse, dybdegående casebesøg i alle kommunerne, workshop med a-kasserne og surveys med
borgere og medarbejdere. Dermed skabes et solidt grundlag for en ambitiøs evaluering af forsøget.
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Evalueringen udgøres af to overordnede spor. For det første gennemføres en effektevaluering og for det
andet gennemføres der en virknings- og procesevaluering.
Nedenfor beskrives de to spor og de dertilhørende aktiviteter.
Effektevaluering
Effektevalueringen gennemføres i form af en registeranalyse. Først og fremmest vil vi med evalueringen
analysere det samlede forsøg med forsikrede ledige på tværs af kommuner. Derudover vil vi gå skridtet
videre og analysere de enkelte kommuners resultater. Det skyldes, at kommunernes udformning og omfang
af forsøget varierer. Dermed synliggøres eventuelle resultater for det overordnede forsøg, mens der
samtidig kan vises effekter på de specifikke kommuneforsøg.
I registeranalysen sammenlignes en ledig i en af frikommunerne med ledige fra en sammenlignelig
klyngekommune. Der benyttes et før-efter-design med en difference-in-difference-kontrolgruppe. Dermed
vurderes det om ændringerne i fx beskæftigelsesgrad for målgruppen fra før frikommune til efter
frikommune har været bedre end en sammenlignelig målgruppe i en sammenlignelig klyngekommune.
Da der i alle kommunerne er en lang række sideløbende aktiviteter, som også påvirker målgruppen i
perioden, kan det være svært at påvise, om en given forskel skyldes forsøget, eller om det skyldes andre
ændringer i kommunen. Derfor kan de statistiske resultater ikke alene svare på om de identificerede
resultater skyldes de konkrete forsøg. Af denne grund holdes resultaterne op imod forsøgenes udformning.
Resultaterne suppleres derudover med kvalitative data fra casebesøg, workshop med a-kasser og resultater
fra medarbejdersurvey og borgersurvey.
Registeranalysen vil både indeholde beskrivende statistik og en oversigt over resultater fra forsøgene.
I den beskrivende del fremgår først og fremmest en beskrivelse af de delmålgrupper, hvor der har været
personmarkeringer på fx sæsonledige og akademikere. Derudover fremgår udviklingen over tid på en række
indikatorer fra DREAM - der måles mere konkret på følgende:
Nye forløb, afsluttede forløb til job, uafsluttede forløb, antal samtaler pr. kvartal, vejledning og
opkvalificeringsgrad, virksomhedsaktiveringsgrad, SU-grad og beskæftigelsesgrad.
I resultatdelen holdes ændringerne over tid op imod sammenlignelige målgrupper i klyngekommunerne.
Dette gøres både for indikatorer med personmarkering og nedenstående: antal samtaler pr. kvartal, uger til
1. samtale, aktiveringsgrad, virksomhedsrettet aktiveringsgrad, derudover måles der på beskæftigelsesgrad
og uddannelsesgrad.
Virknings- og procesevaluering
Ud over effektevalueringen gennemføres der en virkningsevaluering og en procesevaluering:
Virkningsevalueringen
har vægt på at identificere de resultater, der ikke relaterer sig til direkte effekterne,
men fx til medarbejderes og borgeres vurdering af forsøget. I forlængelse heraf indfanges eventuelle
mekanismer, som kan være forklarende for de effekter, der eventuelt identificeres i effektanalysen.
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Procesevalueringen
har fokus på at beskrive forsøgene og kommunernes vurdering af processen omkring
forsøgene. Derudover sættes der fokus på succesfulde tiltag, som er blevet sat i stedet for de procesregler
kommunerne er blevet fritaget fra.
De nedenstående aktiviteter er alle centrale i både virkningsevalueringen og procesevalueringen.
Borgersurvey:
Borgersurveyen gennemføres som en tværsnitsundersøgelse, som gentages fire gange. Alle fire
borgersurveys indeholder de samme spørgsmål. Der spørges ind til borgerens vurdering af det generelle
møde med jobcenteret, fleksibilitet i og relevans af samtaleforløbet samt hvorvidt forløbet bidrager til en
øget motivation og tro på et arbejde. De konkrete spørgsmål fremgår af bilag 1.
Den første måling udsendes i slutningen af august 2017 og fungerer som nulpunktsmåling inden forsøgene
igangsættes. De tre efterfølgende målinger gennemføres i februar 2018, februar 2019 og februar 2020 og
afspejler borgernes vurdering efter frikommuneforsøget er igangsat.
Nulpunktsmålingen udsendes til alle forsikrede ledige i kommunerne. De efterfølgende surveys sendes til
de borgere som kommunen vurderer, er relevante at spørge om forsøget (det kan fx være dem der er
omfattet af forsøget, eller alle borgere). Surveys udsendes via E-boks ud fra cpr-numre, hvor borgerne
modtager en introducerede mail med et surveylink.
Medarbejdersurvey:
Evalueringen af frikommune I viste, at frikommuneforsøgene på beskæftigelsesområdet havde en positiv
indvirkning på medarbejdernes tilfredshed og motivation. Derudover er medarbejderne en vigtig kilde til at
forstå, hvad forsøget reelt har betydet i den enkelte kommune. Derfor gennemføres der en survey til
medarbejderne, som sætter fokus på deres syn på forsøget og deres vurdering af ændringer og resultater.
Denne survey sendes også fire gange på samme tidspunkt som borgersurveys (august 2017, februar 2018,
februar 2019 og februar 2020). Surveyen sendes til medarbejderen som et direkte link via mail.
I alle målingerne fremgår de samme spørgsmål (se bilag 2). Ved sidste måling i 2020 vil der være
supplerende spørgsmål, som beder medarbejderne vurderer betydningen af at have deltaget i
frikommuneforsøget.
Casebesøg:
Casebesøgene spiller en central rolle i både virkningsevalueringen og procesevalueringen. I
virkningsevalueringen suppleres de kvantitative resultater med kvalitative input fra interview med ledere
og fokusgruppeinterview med medarbejdere og borgere i de ni kommuner. Derudover kan input fra
interview med medarbejdere og borgere være med til at afdække virksomme mekanismer, som kan
forklare resultaterne. I procesevalueringen giver casebesøgene en kvalitativ beskrivelse af forsøgenes
udformning på tværs af kommunerne og de specifikke udformninger i de enkelte kommuner.
Casebesøgene vil blive booket således, at der om formiddagen bliver gennemført interview med ledere og
fokusgruppeinterview med medarbejdere, om eftermiddagen gennemføres der fokusgruppeinterview med
5-8 borgere.
9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Survey til a-kasser og workshop:
Forsøget indebærer muligheden for at kommunerne kan udsætte fællessamtalen i de forsikrede lediges
forløb til 2. eller 3. samtale. Hvis det kan aftales med a-kasserne udsendes der en survey til a-
kassemedarbejdere
Aalborg Kommune tager dialogen med a-kasserne. Surveyen udsendes kun én gang i
slutningen af 2018 cirka en måned inden, at centrale medarbejdere og ledere fra de involverede a-kasser
inviteres til en workshop.
Spørgsmålene omhandler a-kassemedarbejdernes syn på at have deltaget i forsøget og deres vurdering af
forsøgets resultater.
I forlængelse af surveyen (første halvår 2019) afholdes en workshop med repræsentanter fra de nordjyske
a-kasser. Resultaterne fra surveyen, der er udsendt cirka en måned inden, inddrages på workshoppen, hvor
de foreløbige resultater bliver drøftet og a-kasserne får mulighed for at give deres vurdering af
perspektiverne med forsøget.
Processtøtte
Projektet indebærer også processtøtte i form af en statusworkshop. I forlængelse af denne har
kommunerne mulighed for at justere i indsatsen ud fra de foreløbige erfaringer og resultater.
Statusworkshop
I andet halvår 2018 gennemføres en statusworkshop, hvor forsøgenes udformning genbesøges og der
sættes fokus på de foreløbige resultater. Statusworkshoppen giver desuden et overblik over forsøgenes
udformning, inden kommunerne går ind i den endelige evalueringsfase.
Inden workshoppen gennemføres den anden survey med medarbejdere og borgere. Inden
statusworkshoppen udarbejdes der et kort statusnotat, som indeholder resultaterne fra
medarbejdersurveyen og borgersurveyen
efter workshoppen opdateres notatet med de foreløbige
resultater, der er blevet fremhævet på workshoppen. Derudover indeholder statusnotatet et kort
ledelsesresume.
Den endelige evalueringsrapport
Den samlede evaluering opsamler resultaterne fra de to spor; effektevalueringen og virknings- og
procesevalueringen. Evalueringen samles i en rapport, som vil være opbygget med følgende disposition:
1. Indledning
2. Ledelsesresumé
3. Hovedkonklusioner
4. Beskrivelse af forsøg med samtaler for målgruppe 2.1
4.1 Form
4.2 Indhold
4.3 Kadence
5. Registeranalyse
6. Resultater af forsøg med samtaler
7. Beskrivelse af forsøg med fællessamtalen og resultater
Bilag 1: surveyresultater fra borgersurveys
Bilag 2: surveyresultater fra medarbejdersurvey
10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Rapporten vil både omhandle forsøgene på et overordnet niveau, men vil også beskrive de specifikke
forsøg og resultater i de enkelte kommuner.
Bilag: se side 25.
Sygedagpengemodtagere
Friko
u e etværket i Nordjylla d har u der overskrifte ”E
ere fleksi el og effektiv
eskæftigelsesi dsats” fået godke dt forsøg o for krav ved lovpligtige sa taler.
Det overordnede formål med forsøget er at etablere et individuelt kontaktforløb, som tager udgangspunkt i
borgerens individuelle behov, barrierer og kompetencer, med fokus på at skabe resultater frem for
overholdelse af proceskrav.
Forsøget har fokus på 3 overordnede temaer:
1. Samtalernes form
2. Samtalernes indhold
3. Samtalernes kadence
Formålet med dette evalueringsdesign er at beskrive, hvordan de deltagende kommuner løbende vil følge
op på forsøget og evaluere forsøget.
Målgruppe
LAB 2.5
Sygedagpengemodtagere
Kommuner
Følgende kommuner deltager i forsøget:
Rebild (deltager ikke i den del af forsøget, som vedrører samtalens indhold)
Jammerbugt
Vesthimmerland
Forandringsteori
Udgangspunktet for forandringsteorien er ansøgningen for frikommuneforsøget. I ansøgningen bliver der
sat fokus på følgende 3 overordnede temaer:
1. Samtalens form
2. Samtalens indhold
3. Samtalens kadence
De 3 temaer fremgår i kolonne 1 i den følgende tabel.
Til hver af temaerne er der i ansøgningen opstillede en række forventede mekanismer og resultater, som er
opstillet i kolonne 2 i den følgende tabel. I kolonne 3 fremgår de forventede effekter.
11
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0013.png
Formålet med Forandringsteorien er, at give et bud på, hvordan en indsats kan give et bestemt resultat.
Den forbinder indsatsen med de forventede effekter og udpeger de mekanismer, som sættes i spil i
forbindelse med forsøget.
Aktivitet: samtaler
Mekanisme/kortsigtet resultat
Forventet effekt
1. Ændring af samtalens form
Hyppigere opfølgning
Mere motiverede borgere
Mere fokuserede samtaler
Bedre kontakt til socialt
udsatte
Optimering af ressourcer i
jobcentret
Individuelt afstemte og
målrettede samtaler
Ressourceudnyttende borgere
Med fokus på job og
raskmelding
Beslutningsdygtige og
resultatfokuserede
medarbejdere
Bedre timing af samtaler
Mere motiverede borgere og
medarbejdere
1. Ændring af samtalens indhold
Mere empowerment
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
”Mi pla ” liver ere
nærværende
Flere i arbejde
Optimering af ressourcer
Mere arbejdsglæde
2. Ændring af samtalens kadence
I det følgende bliver det beskrevet, hvordan de forventede mekaniser og kortsigtede resultater hænger
sammen med de forventede effekter.
Samtalernes form
De deltagende kommuner ønsker at skabe bedre rammer for at planlægge mere individuelle og målrettede
samtaleforløb. Kommunerne vil anvende andre samtaleformer end den individuelle jobsamtale, f.eks.
telefonsamtaler og gruppesamtaler.
Forventende mekanismer og kortsigtede resultater
Hyppigere opfølgning
Ved at ændre på samtalens form, bliver det mulighed for at vælge en
form som passer til den enkelte borger og til den aktuelle situation. Og
den fleksibilitet kan betyde en hyppigere opfølgning.
Mere motiverede borgere
Det forventes at borgerne bliver mere motiverede, hvis en samtale
f.eks. kan klares over telefon fremfor at blive afviklet på jobcentret.
Mere fokuserede samtaler
Forventede effekter
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
Optimering af ressourcer
Mere empowerment
Individuelt tilrettelagt indsats
12
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0014.png
Hvor det giver mening at afholde gruppesamtaler, kan det giver mere
fokuserede samtaler. Gruppedynamikken kan også bidrage til, at
gruppesamtaler kan blive mere effektive og motiverende.
Bedre kontakt til socialt udsatte
Det forventes, at f.eks. telefoniske samtaler i nogle tilfælde vil være et
godt alternativ for borgere med angst, social fobi og lignede.
Optimering af ressourcer i jobcentret
Det forventes, at ressourcerne kan anvendes mere hensigtsmæssigt
og der hvor det giver mening.
Mere kvalitet i indsatsen
Mere empowerment
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
Mere kvalitet i indsatsen
Optimering af ressourcer
Mere arbejdsglæde
Samtalernes indhold
De deltagende kommuner ønsker at ændre samtalernes indhold, så indholdet i samtalerne i højere grad er
målrettet borgernes behov.
Forventende mekanismer og kortsigtede resultater
Individuelt afstemte og målrettede samtaler
Det forventes, at indholdet i samtalerne i højere grad kan afstemmes
med borgernes behov.
Ressourceudnyttende borgere
Med fokus på job og raskmelding
Erfaringer viser, at borgerne er mindre motiverede når samtalen
omhandler nogle faste punkter, som skal gennemgås.
Det forventes, at hvis borgerne derimod oplever, at samtalen er
relevant og målrettet deres individuelle behov og situation, så stiger
deres motivation og ejerskab ligeledes.
Beslutningsdygtige og resultatfokuserede medarbejdere
Det forventes, at medarbejderne bliver mere beslutningsdygtige og
resultatfokuserede når de i højere grad kan sætte deres faglighed i
spil.
Forventede effekter
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
Mere empowerment
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
Optimering af ressourcer
Mere arbejdsglæde
Samtalernes kadence
De deltagende kommuner ønsker, at samtaler kan gennemføres med en kadence, der er tilpasset
borgernes situation og behov.
Forventende mekanismer og kortsigtede resultater
Bedre timing af samtaler
Det forventes, at samtalerne kan blive planlagt mere hensigtsmæssigt,
så samtalerne kan afholdes når det giver bedst mening f.eks. efter et
svar fra læge/sygehus eller afsluttet opkvalificering.
Mere motiverede borgere og medarbejdere
Forventede effekter
Mere empowerment
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
Optimering af ressourcer
Mere empowerment
13
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0015.png
Det forventes, at både medarbejdere og borgere bliver mere
motiverede når samtalerne kan planlægges mere hensigtsmæssigt.
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
Optimering af ressourcer
Mere arbejdsglæde
Opfølgning og dataindsamling
Tidspunkt
Data og datakilder
Løbende opfølgning og
Jobindsats.dk
Der vil løbende og ved forsøgets afslutning blive hentet fra Jobindsats.dk og
når forsøget afsluttes
der vil blandt andet blive fulgt op på følgende på målgruppeniveau:
Gennemsnitlig varighed
Andelen af afsluttede sager i forhold til antallet af sager
Andelen af tilbagevenden til arbejde
Andelen der kommer i beskæftigelse og uddannelse
DREAM
De involverede kommuner er i dialog med Arbejdsmarkedskontor
Midt/Nord om at hente data fra DREAM.
Ved forsøgets start
Nulpunktsundersøgelse:
I 2017 gennemgøres der i uge 40 og 41 følgende surveys:
Medarbejdersurvey
Borgersurvey (sygedagsager med en varighed på mere end 8 uger)
Ledersurvey
Surveys
Der gennemføres løbende surveys for følgende:
Medarbejdersurvey
Borgersurvey (sygedagsager med en varighed på mere end 8 uger)
Ledersurvey
Surveys skal bruges til, at følge op på udviklingen i forhold til
nulpunktsanalysen og de gennemføres i følgende perioder:
2018:
2019:
2020:
Løbende opfølgning
Uge 14-15
Uge 40-41
Uge 14-15
Uge 40-41
Uge 14-15
14
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0016.png
Øvrige målgrupper
Friko
u e etværket i Nordjylla d har u der overskrifte ”E
ere fleksi el og effektiv
eskæftigelsesi dsats” fået godke dt forsøg o for krav ved lovpligtige sa taler.
Det overordnede formål med forsøget er at etablere et individuelt kontaktforløb, som tager udgangspunkt i
borgerens individuelle behov, barrierer og kompetencer, med fokus på at skabe resultater frem for
overholdelse af proceskrav.
Forsøget har fokus på 3 overordnede temaer:
4. Samtalernes form
5. Samtalernes indhold
6. Samtalernes kadence
Formålet med dette evalueringsdesign er at beskrive, hvordan de deltagende kommuner løbende vil følge
op på forsøget og evaluere forsøget.
Målgrupper
LAB 2.2
Jobparate kontanthjælpsmodtagere
LAB 2.3
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
LAB 2.4
Revalidender
LAB 2.7
Ledighedsydelsesmodtagere
LAB 2.11
Borgere visiteret til ressourceforløb
LAB 2.12
Uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
LAB 2.13
Aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere
LAB 2.14
Jobafklaringsforløb
Kommuner
Følgende kommuner deltager i forsøget:
Jammerbugt
Frederikshavn
Vesthimmerland
Herunder følger en oversigt over de målgrupper, som de enkelte kommuner har fokus på i forsøget.
Målgruppe
LAB 2.2
Jobparate kontanthjælpsmodtagere
LAB 2.3
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
LAB 2.7
Ledighedsydelsesmodtagere
LAB 2.4
Revalidender
LAB 2.11
Borgere visiteret til ressourceforløb
LAB 2.12
Uddannelsesparate
Kommune(r)
Vesthimmerland og Frederikshavn
Vesthimmerland og Frederikshavn
Vesthimmerland
Vesthimmerland
Vesthimmerland og Frederikshavn
Vesthimmerland og Jammerbugt
15
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0017.png
uddannelseshjælpsmodtagere
LAB 2.13
Aktivitetsparate
uddannelseshjælpsmodtagere
LAB 2.14
Jobafklaringsforløb
Vesthimmerland og Jammerbugt
Vesthimmerland
Forandringsteori
Udgangspunktet for forandringsteorien er ansøgningen for frikommuneforsøget. I ansøgningen bliver der
sat fokus på følgende 3 overordnede temaer:
4. Samtalens form
5. Samtalens indhold
6. Samtalens kadence
De 3 temaer fremgår i kolonne 1 i den følgende tabel.
Til hver af temaerne er der i ansøgningen opstillede en række forventede mekanismer og resultater, som er
opstillet i kolonne 2 i den følgende tabel. I kolonne 3 fremgår de forventede effekter.
Formålet med Forandringsteorien er, at give et bud på, hvordan en indsats kan give et bestemt resultat.
Den forbinder indsatsen med de forventede effekter og udpeger de mekanismer, som sættes i spil i
forbindelse med forsøget.
Aktivitet: samtaler
Mekanisme/kortsigtet resultat
Forventet effekt
2. Ændring af samtalens form
Hyppigere opfølgning
Mere motiverede borgere
Mere fokuserede samtaler
Bedre kontakt til socialt
udsatte
Optimering af ressourcer i
jobcentret
Individuelt afstemte og
målrettede samtaler
Ressourceudnyttende borgere
Med fokus på job og
raskmelding
Beslutningsdygtige og
resultatfokuserede
medarbejdere
Bedre timing af samtaler
Mere motiverede borgere og
medarbejdere
3. Ændring af samtalens indhold
Mere empowerment
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
”Mi pla ” liver ere
nærværende
Flere i arbejde
Optimering af ressourcer
Mere arbejdsglæde
4. Ændring af samtalens kadence
16
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0018.png
I det følgende bliver det beskrevet, hvordan de forventede mekaniser og kortsigtede resultater hænger
sammen med de forventede effekter.
Samtalernes form
De deltagende kommuner ønsker at skabe bedre rammer for at planlægge mere individuelle og målrettede
samtaleforløb. Kommunerne vil anvende andre samtaleformer end den individuelle jobsamtale, f.eks.
telefonsamtaler og gruppesamtaler.
Forventende mekanismer og kortsigtede resultater
Hyppigere opfølgning
Ved at ændre på samtalens form, bliver det mulighed for at vælge en
form som passer til den enkelte borger og til den aktuelle situation. Og
den fleksibilitet kan betyde en hyppigere opfølgning.
Mere motiverede borgere
Det forventes at borgerne bliver mere motiverede, hvis en samtale
f.eks. kan klares over telefon fremfor at blive afviklet på jobcentret
Mere fokuserede samtaler
Hvor det giver mening at afholde gruppesamtaler, kan det giver mere
fokuserede samtaler. Gruppedynamikken kan også bidrage til, at
gruppesamtaler kan blive mere effektive og motiverende.
Bedre kontakt til socialt udsatte
Det forventes, at f.eks. telefoniske samtaler vil være et godt alternativ
for borgere med angst, social fobi og lignede.
Optimering af ressourcer i jobcentret
Det forventes, at ressourcerne kan anvendes mere hensigtsmæssigt
og der hvor det giver mening.
Forventede effekter
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
Mere empowerment
”Mi pla ” liver ere
nærværende
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
Mere empowerment
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
Mere kvalitet i indsatsen
Optimering af ressourcer
Mere arbejdsglæde
Samtalernes indhold
De deltagende kommuner ønsker at ændre samtalernes indhold, så indholdet i samtalerne i højere grad er
målrettet borgernes behov.
Forventende mekanismer og kortsigtede resultater
Individuelt afstemte og målrettede samtaler
Det forventes, at indholdet i samtalerne i højere grad kan afstemmes
med borgernes behov.
Ressourceudnyttende borgere
Med fokus på job og raskmelding
Erfaringer viser, at borgerne er mindre motiverede når samtalen
omhandler nogle faste punkter, som skal gennemgås.
Det forventes, at hvis borgerne derimod oplever, at samtalen er
relevant og målrettet deres individuelle behov og situation, så stiger
deres motivation og ejerskab ligeledes.
Forventede effekter
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
Mere empowerment
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
17
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0019.png
Beslutningsdygtige og resultatfokuserede medarbejdere
Det forventes, at medarbejderne bliver mere beslutningsdygtige og
resultatfokuserede når de i højere grad kan sætte deres faglighed i
spil.
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
Optimering af ressourcer
Mere arbejdsglæde
Samtalernes kadence
De deltagende kommuner ønsker, at samtaler kan gennemføres med en kadence, der er tilpasset
borgernes situation og behov.
Forventende mekanismer og kortsigtede resultater
Bedre timing af samtaler
Det forventes, at samtalerne kan blive planlagt mere hensigtsmæssigt,
så samtalerne kan afholdes når det giver bedst mening f.eks. efter et
svar fra læge/sygehus eller afsluttet opkvalificering,
Mere motiverede borgere og medarbejdere
Det forventes, at både medarbejdere og borgere bliver mere
motiverede når samtalerne kan planlægges mere hensigtsmæssigt.
Forventede effekter
Mere empowerment
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
Optimering af ressourcer
Mere empowerment
Individuelt tilrettelagt indsats
Mere kvalitet i indsatsen
Optimering af ressourcer
Mere arbejdsglæde
Opfølgning og dataindsamling
Tidspunkt
Data og datakilder
Løbende opfølgning og
Jobindsats.dk
når forsøget afsluttes
Der vil løbende og ved forsøgets afslutning blive hentet fra Jobindsats.dk og
der vil blandt andet blive fulgt op på følgende på målgruppeniveau:
Gennemsnitlig varighed
Andelen af afsluttede sager i forhold til antallet af sager
Andelen der kommer i beskæftigelse og uddannelse
DREAM
De involverede kommuner er i dialog med Arbejdsmarkedskontor
Midt/Nord om at hente data fra DREAM.
Ved forsøgets start
Nulpunktsundersøgelse:
I 2017 gennemgøres der i uge 40 og 41 følgende surveys:
Medarbejdersurvey
Borgersurvey
Ledersurvey
Surveys
Der gennemføres løbende surveys for følgende:
Medarbejdersurvey
Løbende opfølgning
18
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0020.png
Borgersurvey
Ledersurvey
Surveys skal bruges til, at følge op på udviklingen i forhold til
nulpunktsanalysen og de gennemføres i følgende perioder:
2018:
2019:
2020:
Uge 14-15
Uge 40-41
Uge 14-15
Uge 40-41
Uge 14-15
Fleksibilitet i forhold til forholdstalskravene
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse fra § 48, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og § 73 i
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats om, at der i såvel private som offentlige virksomheder
skal være et rimeligt forhold mellem antallet af ansatte uden tilskud og antallet af personer i
virksomhedspraktik samt ansatte med løntilskud.
Forsøgstilladelsen gøres gældende for følgende målgrupper:
1.
2.
3.
4.
5.
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere (§ 2, nr. 3)
Ledighedsydelsesmodtagere (§ 2, nr. 7), som har en ledighedsperiode på mere end 18 måneder
Ressourceforløbsydelsesmodtagere (§ 2, nr. 11)
Aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere (§ 2, nr. 13)
Aktivitetsparate udlændinge (jf. integrationslovens § 17)
Det er en betingelse for forsøget, at der er tale om virksomhedspraktik i små miljøer med et særligt fokus
på trygge rammer omkring personen, og at jobcenteret vurderer, at personen bedst udvikler sig i sådanne
miljøer. Såfremt der under en virksomhedspraktik sker ændringer i en persons evner og forudsætninger for
at deltage i praktikken, foretages der en ny vurdering af, om personen fortsat opfylder betingelsen for
fritagelsen fra forholdstalskravet.
Opgaveforståelse og undersøgelsesspørgsmål
I forsøget lægges der op til at ovenstående målgrupper ikke tænkes med i optællingen af forholdstalskravet
på virksomheder. Formålet med forsøget er, at flere udsatte borgere, af ovennævnte målgrupper,
modtager en virksomhedsrettet indsats og oplever progression i indsatsen, så de kommer tættere på
arbejdsmarkedet.
Forsøgets resultater
I forsøget forventes følgende resultater:
19
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0021.png
1. Antallet af udsatte borgere, der får en virksomhedsrettet indsats øges med 25 %
2. 60 % af de borgere, som deltager i forsøget, opnår en progression og kommer tættere på
arbejdsmarkedet
Analysedesign
For at evaluere på ovenstående resultater i forsøget vil evalueringen indeholde et kvantitativt
evalueringsdesign:
Kvantitativ evaluering
1. Kvantitativ evaluering med måling af andel borgere i målgruppen, der modtager en virksomhedsrettet
indsats
Med henblik på at lave en måling på andelen af borgere, der modtager en virksomhedsrettet indsats i
målgruppen laves en nulpunktsanalyse inden forsøgets start i alle deltagende kommuner pr. 30.06.17. Disse
tal trækkes via jobindsats.dk
1
.
En gang om året trækkes samme tal fra de deltagende kommuner med henblik på at følge udviklingen i
forsøget. Første træk foretages dog allerede i første kvartal 2018, men henblik på tidligt at følge forsøget.
2. Kvantitativ evaluering af de deltagende borgere progression i den virksomhedsrettede indsats.
Men henblik på at følgende de deltagende borgeres progression i den virksomhedsrettede indsats
foretages en persongruppemarkering på alle borgere i forsøget. I forsøget laves herefter en evaluering på,
hvorledes borgerne opnår progression og kommer tættere på arbejdsmarkedet. Der evalueres på følgende
kriterier:
a. Er borgeren skiftet kategori
f.eks. fra aktivitetsparat til jobparat, og kan derved
vurderes tættere på arbejdsmarkedet end ved projektets start
b. Har borgeren opnået ordinære timer efter deltagelse i den virksomhedsrettede indsats,
gået i uddannelse eller job med løntilskud
Kvalitativ evaluering
Desuden foretages i forsøget en kvalitativ evaluering med henblik på at evaluere på de involverede
interessenters oplevelse af de indsatser, som muliggøres ved fravigelse fra forholdstalskravet for
pågældende målgrupper. I forsøget evalueres på:
A. Virksomhedernes oplevelse af de nye muligheder i den virksomhedsrettede indsats for borgeren i
forsøget
B. Borgerens oplevelse af de nye muligheder i den virksomhedsrettede indsats
C. Medarbejderne i de deltagende kommuners jobcentre og deres oplevelse af de nye muligheder for
virksomhedsrettede indsatser i forsøget.
Hvad angår målgruppe 2, ledighedsydelsesmodtagere som har en ledighedsperiode på mere end 18 måneder,
kan disse ikke trækkes med udgangspunkt i 18 måneders ledighed. Vi vil derfor, hvad angår denne målgruppe,
trække tal for hele populationen, og i evalueringen tage højde for den eksisterende fejlmargin, der opstår herved.
1
20
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0022.png
Til ovenstående evaluering udarbejdes et spørgeskema i SurveyXact til hver af ovenstående målgruppe:
Målgruppe:
Virksomhed
Spørgsmål
1. Hvor mange ansatte på ordinære timer har du?
a) Ingen, der er kun mig ansat i virksomheden
b) 1-2 medarbejdere
c) 2-5 medarbejdere
d) Flere end 5 medarbejdere
2. Hvordan har det været at have mulighed for at
have flere praktikanter samtidig?
Skala: Rigtig godt, godt, mindre godt, ikke godt
Mulighed for uddybning____________________
3. Har du lavet særlige initiativer/indsatser for de
borgere du har haft i praktik?
Hvis ja, hvilke?_______________________________
Borger
1. Hvordan har det været at være i praktik i en
virksomhed, hvor der også har været andre
praktikanter samtidig med dig?
Skala: Rigtig godt, godt, mindre godt, ikke godt
Mulighed for uddybning____________________
2. Føler du, at der har været det rette match mellem
dig og virksomheden?
a) Ja
b) Nej
c) Ved ikke
3. Har denne praktik været anderledes end
den/dem, du tidligere har været i?
a) Hvis ja,
hvordan?___________________________
b) Nej
c) Jeg har ikke tidligere været i praktik
Virksomhedskonsulenten/rådgivere
n, der afslutter forløbet med
borgeren.
Spørgeskemaet udfyldes i
forbindelse med slutopfølgningen
med borgeren.
Ansvar
Virksomhedskonsulenten/rådgivere
n, der afslutter forløbet på
virksomheden.
Spørgeskemaet udfyldes i
forbindelse med slutopfølgningen på
virksomheden
Medarbejde
r
1. I hvilken grad vurderer du, at fritagelsen for
forholdstalskravet er afgørende for, at borgeren kom
i en virksomhedsrettet indsats?
Skala: I høj grad, i nogen grad, i mindre grad, slet
Virksomhedskonsulenten/rådgivere
n, der både opstarter og afslutter
forløbet med borgeren (hvis dette
ikke er den samme).
21
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0023.png
ikke
3. Hvilke af følgende elementer har været
fordelagtige for en vellykket virksomhedsrettet
indsats for borgeren?:
a) Vi kunne afvige fra forholdstalskravet for at
finde det rette match mellem borger og
virksomheds (der var allerede borgere i
virksomhedspraktik i virksomheden)
b) Borgeren havde mulighed for at komme i
praktik i et ” akkerska ” ed e a de
borger
c) Virksomheden har kørt et særligt forløb for
udsatte borgere som kunne muliggøres
grundet afvigelsen fra forholdstalskravene
d) Andet:_____________________________
Spørgeskemaet udfyldes når
slutevalueringen med både
borgeren og virksomheden er
gennemført.
Der følges løbende op på svarprocenten på spørgeskemaundersøgelserne. Første opfølgning foretages tre
måneder efter projektets start pr. 1.10.17. Hvis svarprocenten ikke er tilfredsstillende tager arbejdsgruppen
for forsøget stilling til hvordan der rettes op herpå.
I første kvartal 2018 laves et nedslag i besvarelserne på spørgeskemaet med henblik på at følge
tilfredsheden hos forsøgets deltagere. Arbejdsgruppen tager herefter stilling til, om der skal ændres noget i
forsøget, inden for forsøgsbekendtgørelsen, i forbindelse hermed.
Overblik over evaluering
Aktivitet
Nulpunktanalyse
Træk på andel borgere i
virksomhedsrettet indsats
Træk på andel borgere, der
har opnået progression
Spørgeskemaundersøgelse
(foretages løbende efter
endt forløb)
1. halvår
2017
x
2. halvår
2017
x
x
x
x
x
1. halvår
2018
2. halvår
2018
x
x
x
x
1. halvår
2019
2. halvår
2019
x
x
x
1. halvår 2020
(slutevaluering)
x
x
x
Fleksible rammer for uddannelse
Forsøget refererer til § 34 og 37 i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB).
22
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
§ 34 bevirker, at der maksimalt kan gives
6 ugers vejledning- og opkvalificering inden
for de første 26 ugers
sammenlagt ledighed for følgende grupper:
1. Dagpengemodtagere under 30 år med en kompetencegivende uddannelse
2. Dagpengemodtagere over 30 år.
§ 37 bevirker, at der ikke kan bevilges
studie- og erhvervskompetencegivende uddannelse
til
dagpengemodtagere under 30 år.
Disse bestemmelser har til formål at begrænse brugen af opkvalificering for visse grupper til fordel for
andre indsatser såsom virksomhedsrettet aktivering. Reglerne hæmmer dog også jobcentrenes muligheder
for at matche de ledige til virksomhedernes kompetencebehov via opkvalificering tidligt i ledighedsforløbet.
Forsøget indebærer således, at kommunerne kan afvige for § 34 og 37 i Lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Konkret lægges der således op til, at:
Dagpengemodtagere under 30 år med en kompetencegivende uddannelse og dagpengemodtagere
over 30 år får mulighed for at modtage vejledning og opkvalificering i mere end 6 uger inden for de
første 26 ugers ledighed. Det er hensigten, at tilbuddet kun gives til forsikrede ledige uden
uddannelse, forsikrede ledige med en uddannelse, hvis denne uddannelse er forældet, eller hvis
den pågældende ledige af skånehensyn ikke kan fortsætte inden for uddannelsesområdet.
Dagpengemodtagere under 30 år får mulighed for at få tilbud om studie- og
erhvervskompetencegivende uddannelse. Det er hensigten, at disse tilbud på linje med ovenfor kun
gives, såfremt de ledige ikke har en uddannelse, har en forældet uddannelse eller af skånehensyn
ikke kan arbejde inden for et uddannelsesområde.
Opgaveforståelse og undersøgelsesspørgsmål
Forsøget har til formål at efterprøve, hvorvidt en dispensation fra § 34 og 37 i Lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats vil resultere i en stigning i antallet af ledige ufaglærte eller faglærte med forældede
kompetencer, som påbegynder en studie- eller erhvervskompetencegivende uddannelse og derved bidrage
til at bringe de ledige i varig beskæftigelse eller uddannelse.
På den baggrund er der formuleret følgende undersøgelsesspørgsmål for evalueringen af hele forsøget:
1. Har dispensationen fra LAB § 34 og § 37 medført, at der er sket en stigning i antallet af bevilgede
uddannelsesforløb (studie- eller erhvervskompetencegivende uddannelse) til målgruppen, set i
forhold til niveauet fra før forsøget.
2. Har dispensationen fra LAB § 34 og § 37 medført, at antallet af etablerede voksenlærlingeforløb til
målgruppen er højere end før forsøget.
3. Hvornår i ledighedsperioden bliver forløb sat i gang, som følge af dispensationen fra LAB § 34 og §
37?
Evalueringsdesign
For at undersøge effekterne af en dispensation fra bestemmelserne i fra LAB § 34 og § 37 opstilles der et
evalueringsdesign, der primært af fokus på at måle antallet af bevilgede studie- og
erhvervskompetencegivende uddannelsesforløb, samt hvornår i ledighedsperioden de er bevilget.
23
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Evalueringsdesignet baseres på kvantitativ data. Det kvantitative data udgøres af datatræk i fagsystemer,
der skal danne grundlad for af kunne besvare underspørgsmålene 1-3.
Alle som får bevilliget uddannelse under de fleksible rammer for uddannelse både ved dispensation af §34
og §37 skal markeres med en persongruppemarkering, således gruppen kan identificeres.
Forsøgets resultater
Afslutningsvis skal det måles, hvor mange personer som har fået bevilliget uddannelse der:
- Er i ordinær beskæftigelse indenfor området
- Er i voksenlære
- Deltager i ordinært uddannelse
Der skal foretages en analyse af, hvornår i ledighedsforløbene der er blevet bevilget opkvalificering
eksempelvis en studie- og erhvervskompetencegivende uddannelse, som kræver en dispensation for §34
og/eller §37. Formålet med denne analyse er, at finde frem til hvorvidt de bevilgede uddannelsesforløb er
igangsat tidligere.
Ved slutevalueringen skal der køres DREAM kørsel på de borgere, som har bevilliget uddannelse under de
fleksible rammer for uddannelse for at kunne undersøge, i hvilket omfang målgruppen er kommet i varig
beskæftigelse efter endt uddannelse. Det vil eksempelvis kunne måles på, ved at se på om gruppen er i
beskæftigelse herunder også lærlingeforløb 3, 6 eller 9 måneder efter endt uddannelse. Analysen baseret
på DREAM-data skal vurderes med det forbehold, at en del af de igangsatte studie- og
erhvervskompetencegivende uddannelser ikke er gennemført, grundet uddannelsens længde.
24
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Bilag
Bilag 1:
Hvad er dit køn?
Mand
Hvor gammel er du?
Kvinde
18-25 år
26-35 år
36-45 år
46-55 år
56-60 år
Over 60 år
Hvor mange samtaler/møder har du været til med jobcenteret i din nuværende ledighedsperiode?
0 samtaler
1-3 samtaler
Hvorda oplever du ge erelt
4-6 samtaler
7-10 samtaler
11 eller derover
ødet
ed jo e teret? Jeg liver
ødt
ed…
25
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0027.png
I meget højI høj grad I nogen
grad
grad
I mindre
grad
Slet ikke
Ved ikke
et fleksibelt system, der er tilpasset mine
individuelle behov
… e gagerede sags eha dlere
… et e i gsfuldt forlø i forhold til sa taler og
indsatser
… et forlø
ed fokus på at for edre
uddannelsesmuligheder
… e tro på, at jeg ka ko
e i jo
i e jo
- og
I hvor høj grad vurderer du, at dine samtaler i jobcenteret:
I meget højI høj grad I nogen
grad
grad
I mindre
grad
Slet ikke
Ved ikke
… har e ko taktfor , der er i dividuelt og fleksi elt
tilrettelagt efter dine behov?
… tilpasses, så du får i dflydelse på sa tale s
indhold?
… har fokus på releva te og ko krete udda
jobmuligheder for dig?
… afholdes
ed e passe de hyppighed?
e i jo ?
else-
og
… giver dig e øget tro på, at du ka ko
Har du andre kommentarer angående dit samtaleforløb med jobcenteret?
26
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0028.png
______________________________________________________________________
Mange tak for din besvarelse!
Bilag 2
I hvor mange år har du arbejdet inden for området?
[Angiv svar]:
__________________
I hvor høj grad vurderer du, at de samtaler, du
ge
e fører…
I meget højI høj grad I nogen
grad
grad
I mindre
grad
Slet ikke
Ved ikke
… har e ko taktfor , der er i dividuelt og fleksi elt
tilrettelagt efter borgerens behov?
… tilpasses, så orgere får i dflydelse på sa tale s
indhold?
… har fokus på releva te og ko krete udda
jobmuligheder for borgeren?
elses-
og
… pla lægges fleksi elt efter orgere s ko krete
behov?
… afholdes
ed e passe de hyppighed?
Hvor e ig er du i udsag et o , at orger e…
27
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
2108392_0029.png
Helt
enig
… er aktivt idrage de i deres sa taleforlø ?
… er positivt ste t over for i dholdet i deres
samtaler?
… er tilfredse ed
planlægningen af deres
samtaleforløb?
… e er, at deres sa taleforlø idrager til deres
motivation for uddannelse og job?
Enig
Hverke Uenig Helt
n eller
uenig
Ved ikke
(KUN SLUTMÅLING)
I hvilke grad vurderer du, at friko
u eforsøget har idraget til…
I meget højI høj grad I nogen
grad
grad
I mindre
grad
Slet ikke
Ved ikke
... et arbejde, der er mere meningsfuldt og øger min
motivation
i dre ad i istratio og færre ad i istratio skrav
it
faglige skøn i mit arbejde
… at der er øget tillid til
… et forøget fokus på lø e de fore kli g af
unødvendige regler
… at styrke kvalitete i i dsatse overfor de ledige
… e for edret ressour eud yttelse og effektivitet
28
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 56: Henvendelse af 18/11-19 fra KKR Nordjylland - materiale fra frikommuneforsøg
Har du yderligere kommentarer til, hvordan det har været at være en del af frikommuneordningen?
Mange tak for din besvarelse!
29