Formand for Frie Danske Lastbilvognmænd, Christian Jensen, stiller spørgsmål til Beskæftigelsesminister
Peter Hummelgaard
I forbindelse med den langvarige, og til tider følelsesladede, debat om den fri ret til at organisere sig,
tillader organisationen Frie Danske Lastbilvognmænd, FDL, sig at stille spørgsmål til
beskæftigelsesministeren. Vore spørgsmål har flere baggrunde, som vi kort vil ridse op.
Den væsentligste årsag er en stigende tendens hos fagforbundet 3F, som, med trusler om blokade og
sortlistning hos kunderne, indirekte presser stadigt flere af de mindre vognmandsfirmaer til at indgå en
aftale med 3F. Og det til trods for, at der er tale om seriøst drevne virksomheder uden uro af nogen art.
Efter at være presset ind i 3F og DTL-A, er disse firmaer, for tid og evighed, stavnsbundet til 3F og DTL-A.
Det er helt klart i strid med Menneskersdomstolens afgørelse og i strid med EU's charter om samme emne.
FDL har gjort flere MF'ere opmærksom på problemet, men der sker intet, måske fordi både LO og DA er
involveret, eller måske p.g.a. en vis lobbyisme
Efter FDL's opfattelse må hovedaftalen under ingen omstændigheder bruges som et ideologisk redskab.
Hvilket aftalen gøres nu. Hovedaftalen er derimod et værktøj til at sikre ordentlige løn- og arbejdsforhold.
Og det må være et ufravigeligt krav, at Danmark lever op til ovennævnte afgørelser hos domstolen og det
efterfølgende charter.
FDL ønsker derfor at spørge, om ministeren vil bekræfte, at vi i Danmark, i henhold til domstol og Charter,
har fri organisationsret til enten frit at vælge, hvor man vil organisere sig, eller helt lade være med at
organisere sig.
Vil ministeren også bekræfte, at hovedaftalen mellem DA og LO i hovedtræk drejer sig om løn- og
ansættelsesforhold?
p.f.v.
Christian Jensen
formand, FDL