Beskæftigelsesministeriet
Justitsministeriet
Finansministeriet
Kommissorium for arbejdsgruppe om afdækning af ansattes
mulighed for fuld erstatning, når de udsættes for vold mv. på
arbejdet
Oktober 2019
Formål
Med henblik på at forbedre ansattes mulighed for at få den erstatning, de er beret-
tiget til, når de har været udsat for vold eller andre straffelovsovertrædelser i for-
bindelse med arbejdet nedsætter regeringen en tværministeriel arbejdsgruppe, der
har til opgave at afdække problemstillingen og udarbejde forskellige mulige løs-
ningsmodeller.
Baggrund
Hvis en ansat udsættes for vold mv. på arbejdet kan der søges erstatning efter ar-
bejdsskadesikringsloven, ligesom der kan opnås erstatning efter de almindelige er-
statningsregler, herunder erstatningsansvarsloven. Det afgørende for at være be-
rettiget til ydelser efter arbejdsskadesikringsloven er, at det kan dokumenteres, at
volden mv. har fundet sted som en del af den ansattes arbejde. Efter erstatnings-
ansvarsloven er det derimod en forudsætning for erstatning eller andre ydelser ef-
ter loven, at der er en ansvarlig skadevolder.
En række erstatningsposter dækkes efter såvel erstatningsansvarsloven og arbejds-
skadesikringsloven, men beregnings- og udbetalingsreglerne kan være forskellige.
Det gælder for eksempel ansattes dækning af behandlingsudgifter, godtgørelse for
varige mén og erstatning for tab af erhvervsevne. I disse tilfælde er arbejdsskade-
sikringsloven primær, hvilket vil sige, at den ansatte først skal rejse sit krav og
have det afgjort efter arbejdsskadesikringsloven. Herefter kan der for de erstat-
ningsposter, hvor de to loves beregnings- og udbetalingsregler er forskellige, rejses
differencekrav om erstatning og godtgørelse efter erstatningsansvarsloven. Visse
poster dækkes alene efter erstatningsansvarsloven, men ikke efter arbejdsskadesik-
ringsloven, herunder erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og godtgørelse for svie
og smerte.
Hvis der er tale om en straffelovsovertrædelse, kan der søges erstatning fra staten
via Erstatningsnævnet efter offererstatningsloven. Det er som udgangspunkt en
forudsætning for erstatning efter offererstatningsloven, at den ansatte politianmel-
der episoden. I de tilfælde, hvor der er tale om plejepersonale mv., kan der dog di-
spenseres fra anmeldelseskravet i situationer, hvor den manglende politianmel-
delse er begrundet i generelle pædagogiske eller behandlingsmæssige hensyn på
den pågældende institution mv.
Er forholdet ikke omfattet af straffeloven eller arbejdsskadesikringsloven, vil det
kunne være nødvendigt for den ansatte i stedet at rejse et civilt søgsmål mod den,
der har forvoldt skaden.
I beslutningsforslag nr. B 46, fremsat af EL, DF og SF i folketingssamlingen
2018-19, fremhæver forslagsstillerne konkrete problemstillinger ved de gældende