Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 45
Offentligt
2103340_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Justitsministeriet
Finansministeriet
Kommissorium for arbejdsgruppe om afdækning af ansattes
mulighed for fuld erstatning, når de udsættes for vold mv. på
arbejdet
Oktober 2019
Formål
Med henblik på at forbedre ansattes mulighed for at få den erstatning, de er beret-
tiget til, når de har været udsat for vold eller andre straffelovsovertrædelser i for-
bindelse med arbejdet nedsætter regeringen en tværministeriel arbejdsgruppe, der
har til opgave at afdække problemstillingen og udarbejde forskellige mulige løs-
ningsmodeller.
Baggrund
Hvis en ansat udsættes for vold mv. på arbejdet kan der søges erstatning efter ar-
bejdsskadesikringsloven, ligesom der kan opnås erstatning efter de almindelige er-
statningsregler, herunder erstatningsansvarsloven. Det afgørende for at være be-
rettiget til ydelser efter arbejdsskadesikringsloven er, at det kan dokumenteres, at
volden mv. har fundet sted som en del af den ansattes arbejde. Efter erstatnings-
ansvarsloven er det derimod en forudsætning for erstatning eller andre ydelser ef-
ter loven, at der er en ansvarlig skadevolder.
En række erstatningsposter dækkes efter såvel erstatningsansvarsloven og arbejds-
skadesikringsloven, men beregnings- og udbetalingsreglerne kan være forskellige.
Det gælder for eksempel ansattes dækning af behandlingsudgifter, godtgørelse for
varige mén og erstatning for tab af erhvervsevne. I disse tilfælde er arbejdsskade-
sikringsloven primær, hvilket vil sige, at den ansatte først skal rejse sit krav og
have det afgjort efter arbejdsskadesikringsloven. Herefter kan der for de erstat-
ningsposter, hvor de to loves beregnings- og udbetalingsregler er forskellige, rejses
differencekrav om erstatning og godtgørelse efter erstatningsansvarsloven. Visse
poster dækkes alene efter erstatningsansvarsloven, men ikke efter arbejdsskadesik-
ringsloven, herunder erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og godtgørelse for svie
og smerte.
Hvis der er tale om en straffelovsovertrædelse, kan der søges erstatning fra staten
via Erstatningsnævnet efter offererstatningsloven. Det er som udgangspunkt en
forudsætning for erstatning efter offererstatningsloven, at den ansatte politianmel-
der episoden. I de tilfælde, hvor der er tale om plejepersonale mv., kan der dog di-
spenseres fra anmeldelseskravet i situationer, hvor den manglende politianmel-
delse er begrundet i generelle pædagogiske eller behandlingsmæssige hensyn på
den pågældende institution mv.
Er forholdet ikke omfattet af straffeloven eller arbejdsskadesikringsloven, vil det
kunne være nødvendigt for den ansatte i stedet at rejse et civilt søgsmål mod den,
der har forvoldt skaden.
I beslutningsforslag nr. B 46, fremsat af EL, DF og SF i folketingssamlingen
2018-19, fremhæver forslagsstillerne konkrete problemstillinger ved de gældende
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 45: Kommissorium for arbejdsgruppe om afdækning af ansattes mulighed for fuld erstatning, når de udsættes for vold mv. på arbejdet, som opfølgning på B 46 i folketingsåret 20181.
Side 2 af 3
regler, som vurderes at vanskeliggøre ansattes mulighed for at få fuld erstatning,
herunder særligt:
at der stilles krav om politianmeldelse, hvis episoden er omfattet af straffelo-
ven, hvilket kan sætte særligt omsorgspersonale i et moralsk dilemma, da de
ansatte skal anmelde de mennesker, som de er ansat til at drage omsorg for.
at offentlige arbejdsgivere (særligt kommunerne og regioner) ikke har mulig-
hed for at tegne en ansvarsforsikring, der dækker borgerens ansvarspådrag-
ende adfærd i de tilfælde, hvor handlingen ikke er omfattet af straffeloven.
Hvis den ansatte skal have erstatning efter erstatningsansvarsloven, er den an-
satte derfor nødt til at rejse et civilt søgsmål mod borgeren, hvis borgeren ikke
selv har en ansvarsforsikring eller ikke ønsker at anvende den.
I beslutningsforslaget nævnes fire løsningsforslag, der bl.a. omhandler muligheden
for, at arbejdsgiver (f.eks. kommuner) tegner forsikringer.
Opgaver
Arbejdsgruppen skal udarbejde en rapport, der:
Afdækker alle relevante gældende regler på området og deres sammenhæng,
herunder en kortlægning af muligheden for at få erstatning, hvis man som an-
sat har været udsat for vold mv.
Afdækker, hvorvidt og i hvilket omfang de nuværende regler udgør et problem
for ansattes mulighed for at få adgang til erstatning, hvis de udsættes for vold
mv. på arbejdet.
Præsenterer mulige løsningsmodeller, der forbedrer ansattes mulighed for at
opnå fuld erstatning, når de udsættes for vold mv. på arbejdet, herunder adres-
serer de løsningsforslag, der fremgår af beslutningsforslag nr. B 46.
Belyse de økonomiske og administrative konsekvenser af de forskellige løs-
ningsmodeller for både offentlige og private arbejdsgivere samt de samlede
økonomiske konsekvenser for de offentlige finanser.
Der lægges ikke op til at udvide adgangen til erstatning.
Udgangspunktet for arbejdet og løsningsmodellerne er udgiftsneutralitet. I det
omfang de løsningsmodeller, der afdækkes i rapporten, indebærer merudgifter for
det offentlige, skal der foreslås konkret modgående finansiering.
Organisering og proces
Arbejdsgruppens medlemmer består af repræsentanter fra Beskæftigelsesministe-
riet, Justitsministeriet og Finansministeriet. Analysearbejdet gennemføres af ar-
bejdsgruppen. Øvrige myndigheder vil blive inddraget i arbejdet efter behov. I
forbindelse med udarbejdelsen af rapporten skal eksperter og organisationer desu-
den inddrages, herunder dem, der er nævnt i beslutningsforslag nr. B 46.
Beskæftigelsesministeriet varetager formandskabet og sekretariatsfunktionen for
arbejdsgruppen.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 45: Kommissorium for arbejdsgruppe om afdækning af ansattes mulighed for fuld erstatning, når de udsættes for vold mv. på arbejdet, som opfølgning på B 46 i folketingsåret 20181.
Side 3 af 3
Arbejdsgruppen afrapporterer til ØU i foråret 2020 med henblik på fremsættelse
af lovforslag i folketingsåret 2020/2021. Arbejdsgruppens rapport oversendes til
Beskæftigelsesudvalget og Retsudvalget.