Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 43
Offentligt
2101331_0001.png
NOTAT
Grundlaget for fastsættelse af EU-
grænseværdier i kræftdirektivet
Baggrund
EU’s regulering af kræftfremkaldende stoffer på arbejdspladspladsen er fastsat i et
direktiv om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under arbejdet at være ud-
sat for kræftfremkaldende stoffer eller mutagener (kræftdirektivet).
Med et ændringsdirektiv fra 2017 vedtog EU nye eller ændrede bindende grænse-
værdier (GV) for 13 kemiske stoffer og materialer, som vurderes at være dokumen-
teret eller sandsynligt kræftfremkaldende og det fastsætter endvidere anmærkning
af fem stoffer som hudoptagelige.
For otte af de 13 stoffer/stofgrupper er den bindende EU-grænseværdi højere eller
på samme niveau som den danske grænseværdi. For de resterende fem af de 13
stoffer er der fastsat lavere (strengere) grænseværdier end de danske. Det drejer sig
om stofferne
1,2-epoxypropan, o-toluidin, 1,3-butadien og bromethylen
samt stof-
gruppen
ildfaste keramiske fibre.
Alle 13 stoffer indgår i det igangværende taskforce-samarbejde mellem Arbejdstil-
synet og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), som har til for-
mål at gennemgå alle danske grænseværdier og afklare, hvilke grænseværdier der
kan være behov for at revurdere. Af de 13 stoffer er der for chrom 6 som en del af
denne indsats udarbejdet forslag til helbredsbaserede grænseværdier og for kvarts-
støv forventes forslagene at ligge klar i første halvdel af 2020.
Dette notat gennemgår dels baggrunden for fastsættelse af grænseværdier i EU-regi
og dels i den afsluttende tabel Arbejdstilsynets umiddelbare kendskab til risiko og
risikoniveauer for de stoffer, som indgår i direktivændringen.
Fastsættelse af grænseværdier i kræftdirektivet
Fastsættelsen af bindende grænseværdier i kræftdirektivet sker ved forhandling i
Rådet efter indstilling fra Kommissionens rådgivende udvalg for sikkerhed og
sundhed på arbejdspladsen. Udvalget har nedsat det såkaldte Working Party of
Chemicals, som understøtter fagligt og som består af repræsentanter for hhv. ar-
bejdstager, arbejdsgiver og myndigheder.
Ved fastsættelse af grænseværdier indgår en række hensyn, som vægtes i forbindel-
se med forhandlingerne i EU-regi. Det drejer sig om hensyn til arbejdstager (hel-
bredsrisiko), medlemsstater (omkostninger til administration og håndhævelse),
industri og erhvervsliv (økonomiske omkostninger, konkurrenceforhold, beskyttel-
se af små og mellemstore virksomheder). Herudover indgår oplysninger om med-
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Orientering om Høring over ændring af kræftdirektivet (BM ID: 1821659)
lemsstaternes nuværende grænseværdier og baggrundsviden om udsættelsen for
stoffet i arbejdsmiljøet og om betydningen af anden regulering af de pågældende
stoffer. Der ses også på mere grundlæggende principper om rettigheder og propor-
tionalitet mv..
I forhold til den potentielle helbredsrisiko, der er ved udsættelse af stoffet, er
grundlaget videnskabelige rapporter, primært fra EU's daværende videnskabelige
komité for arbejdsmiljøgrænseværdier (SCOEL). Disse rapporter sammenfatter
tilgængelig, relevant videnskabelig information om det pågældende stofs hel-
bredsmæssige egenskaber og evt. forslag til grænseværdier.
I de tilfælde, hvor der er tale om kræftfremkaldende stoffer uden en tærskelværdi,
hvorunder der ikke er en helbredsrisiko, og hvor baggrundsdokumentationen giver
et tilstrækkeligt grundlag, indeholder rapporterne også risikoestimater ved forskel-
lige niveauer. Et risikoestimat er en beregnet værdi, som udtrykker risikoen for at
udvikle kræft pga. udsættelse for det pågældende stof ved et fastsat gennemsnitligt
niveau (fx grænseværdien) i en periode på 40 år, otte timer dagligt, uden brug af
beskyttelsesforanstaltninger.
Det skal understreges, at risikoestimatet
ikke
forholder sig til, om et stof forekom-
mer i arbejdsmiljøet i et niveau svarende til estimatets beregning (dvs. på niveau
med grænseværdien). Det betyder, at den faktiske udsættelse af et stof i arbejdsmil-
jøet, hvor der kan være gennemført tiltag af hensyn til at beskytte mod udsættelse
for det pågældende stof, kan ligger langt under niveauet for grænseværdien, som
estimatet tager udgangspunkt i.
Videnskabelige rapporter og risikoestimater for de 13 stoffer
Arbejdstilsynet har foretaget en umiddelbar gennemgang af de videnskabelige rap-
porter, der efter Arbejdstilsynets oplysninger ligger til grund for fastsættelse af de
13 grænseværdier i den aktuelle direktivændring.
Det bemærkes, at der ikke er foretaget en udtømmende gennemgang af al viden-
skabeligt materiale om de pågældende stoffer. Nedenstående tabel indeholder en
oversigt over videnskabelige rapporter samt de risikoestimater, der ud fra disse
rapporters informationer umiddelbart kan fastsættes for de stoffer, som indgår i
ændringen til kræftdirektivet.
Der er stor variation i omfang, art og kvalitet af baggrundsmaterialet for de forskel-
lige stoffer og dermed dokumentationen bag SCOEL’s vurdering. Det er således
også forskelligt i hvilket omfang relevante epidemiologiske data findes og derfor
har indgået i vurderingen af stofferne. For nogle af stofferne er datagrundlaget så
begrænset, at SCOEL ikke har vurderet det tilstrækkeligt til at beregne et risikoni-
veau.
Som tidligere oplyst til Beskæftigelsesudvalget, jf. BEU alm. del
bilag 51 (2018-
19, 2. samling), er grænseværdien for to af stofferne i kræftdirektivets bilag, chrom
6 og kvartsstøv, udvalgt til revurdering i det igangværende taskforce-samarbejde
mellem Arbejdstilsynet og NFA.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Orientering om Høring over ændring af kræftdirektivet (BM ID: 1821659)
2101331_0003.png
NOTAT
Stofnavn
Ny EU-
grænsevær-
di
[1]
0,3 fibre/cm
3
0,1 mg/m
3
”Hud”
Videnskabe-
lig rapport
(år)
SCOEL SUM
165 (2011)
SCOEL SUM
139 (2010)
Risiko ved udsættelse svarende til grænseværdien 8 timer
dagligt gennem 40 år uden brug af beskyttelsesforanstalt-
ninger
SCOEL vurderer, at stoffet har en tærskelværdi og at en græn-
seværdi på 0,3 f/ml ligger under tærsklen for hvad der kan
give kræft. SCOEL angiver derfor ikke et risikoestimat.
SCOEL konkluderer at stoffet er et genotoksisk carcinogen,
uden en nedre koncentrationsgrænse for helbredseffekter og at
der derfor ikke kan fastsættes en meningsfuld grænseværdi for
stoffet. Endvidere konkluderer SCOEL at data ikke giver
grundlag for at fastsætte et meningsfuldt risikoniveau.
Bemærkninger
Ildfaste keramiske
fibre
Acrylamid
Vinylchlorid-
monomer
2,6 mg/m
3
SCOEL SUM
109 (2004)
SCOEL angiver risikoestimat på 1:3333
[3]
ved udsættelse der
svarer til grænseværdien.
Støv fra løvtræ
2 mg/m
3
SCOEL SUM
102 (2003)
SCOEL har ikke angivet noget risikoestimat, men skønner at
niveauer under 1 mg/m
3
(inhalerbar) ikke forventes at give
næsekræft.
Den danske grænseværdi skærpes i bekendtgørel-
sesudkastet. Der er ikke oplysninger i Produktregi-
steret
[2]
om brug af stoffet i Danmark.
Den nuværende danske grænseværdi på 0,03 mg/m
3
fastholdes i bekendtgørelsesudkastet.
Grænseværdien fastsat først og fremmest for at
bidrage til ensartede vilkår for industrien på tværs
af EU. Der er ikke oplysninger i Produktregiste-
ret
[2]
om brug af stoffet i Danmark. Stoffet er
blandt de 15 stoffer, hvor NFA og AT er ved at
udarbejde datakort, som skal danne grundlag for
udpegning af 1-5 stoffer, hvor der skal udarbejdes
dokumentationsgrundlag for revurdering af den
danske grænseværdi.
Den nuværende danske grænseværdi fastholdes i
princippet, selvom den ændres fra 3 til 2,6 idet der
er tale om en afrundet værdi. Der er ikke oplysnin-
ger i Produktregisteret
[2]
om brug af stoffet i Dan-
mark.
Den nuværende danske grænseværdi på 1 mg/m
3
fastholdes i bekendtgørelsesudkastet.
A ærk i ge ”hud” a ve des for at a give at der for dette stof ka ske e betydelig udsættelse via hude .
En virksomhed som fremstiller, importerer eller ændrer handelsnavn på farlige kemiske produkter/materialer i mængder fra 100 kg om året, som bruges erhvervsmæssigt,
har pligt til at anmelde dem til produktregistret i Arbejdstilsynet. Dog gælder for rene stoffer, at de kun skal anmeldes i mængder fra 100-1000 kg/år. Det skyldes, at der i
REACH-forordningen er krav om, at rene stoffer, som bruges i EU, skal anmeldes ved mængder over 1000 kg til det europæiske kemikalieagentur.
1
2
3
I kommissionens konsekvensanalyse angives det, at grænseværdien sænkes i forhold til det tidligere niveau for at sikre et ensartet EU-marked.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Orientering om Høring over ændring af kræftdirektivet (BM ID: 1821659)
2101331_0004.png
1,3 Butadien
2,2 mg/m
3
SCOEL SUM
75 (2007)
Ethylenoxid
1,8 mg/m
3
”Hud”
SCOEL SUM
160 (2012)
SCOEL angiver ikke et beregnet risikoestimat pga. den dårlige
datakvalitet, men angiver på baggrund af en enkelt undersø-
gelse blandt 1000 mænd fra Wales mellem 0 og 10,78 ekstra
kræfttilfælde ved udsættelse svarende til EU-grænseværdien.
Den hollandske Ekspertkomité for Arbejdsmiljø (DECOS )
angiver risikoestimater på 1:250 (ved 10 mg/m
3
); 1:25.000
(ved 0,1 mg/m
3
).
SCOEL har beregnet den ekstra risiko for kræftdødsfald ved
grænseværdien til 1:7.800
1,2 Epoxypropan
2,4 mg/m
3
SCOEL SUM
161 (2010)
SCOEL angiver, at der ikke nogen substantiel risiko ved et
niveau som svarer til grænseværdien.
o-Toluidin
0,5 mg/m
3
”Hud”
SCOEL REC
301 (2017)
SCOEL angiver et risikoestimat på 1:10.000 ved udsættelse på
0,2 mg/m
3
.
2 Nitropropan
18 mg/m
3
SCOEL REC
300 (2017)
SCOEL angiver et risikoestimat på 1:10 ved 64,4 mg/m
3
og
1:1000 ved 0,644 mg/m
3
.
Bromoethylen
4,4 mg/m
3
SCOEL SUM
155 (2008)
SCOEL har estimeret kræftrisikoen til 1:1111 ved udsættelse
for stoffet på et niveau, der svarer til grænseværdien.
Den danske grænseværdi skærpes i bekendtgørel-
sesudkastet.
Stoffet er blandt de 15 stoffer, hvor NFA og AT er
ved at udarbejde datakort, som skal danne grundlag
for udpegning af 1-5 stoffer, hvor der skal udarbej-
des dokumentationsgrundlag for revurdering af den
danske grænseværdi.
Den nuværende danske grænseværdi fastholdes, da
enslydende med EU’s grænseværdi.
Der er ikke oplysninger i Produktregisteret
[2]
om
brug af stoffet i Danmark.
Den danske grænseværdi skærpes i bekendtgørel-
sesudkastet.
Grænseværdien fastsat først og fremmest for at
bidrage til ensartede vilkår for industrien på tværs
af EU.
Den danske grænseværdi skærpes i bekendtgørel-
sesudkastet.
Beregningen af SCOELs risikoestimat er baseret på
ældre data fra dyreforsøg. Der er ikke oplysninger i
Produktregisteret
[2]
om brug af stoffet i Danmark.
Den nuværende danske grænseværdi fastholdes, da
enslydende med EU’s grænseværdi.
Iflg.
EU’s
konsekvensvurdering ligger grænsevær-
dien på 18 mg/m
3
over eksponeringsniveauet i
EU
[3]
.
I EU’s konsekvensvurdering fremgår det at
udsættelse for stoffet kun er sandsynlig i industrier
der fremstiller fly og rumfartøjer. Der er ikke op-
lysninger i Produktregisteret
[2]
om brug af stoffet i
Danmark.
Stoffet er blandt de 15 stoffer hvor NFA og AT er
ved at udarbejde datakort, som skal danne grundlag
for udpegning af 1-5 stoffer, hvor der skal udarbej-
des dokumentationsgrundlag for revurdering af den
danske grænseværdi.
Den danske grænseværdi skærpes i bekendtgørel-
sesudkastet.
Der er ikke oplysninger i Produktregisteret
[2]
om
brug af stoffet i Danmark.
I EU’s konsekvensvurde-
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 43: Orientering om Høring over ændring af kræftdirektivet (BM ID: 1821659)
2101331_0005.png
Hydrazin
0,013 mg/m
3
”Hud”
SCOEL SUM
164 (2010)
SCOEL angiver risikoniveauer på 1:1.000 ved 0,076 mg/m
3
og 1:10.000 ved 0,0076 mg/m
3
.
Benzen
3,25 mg/m
3
”Hud”
SCOEL SUM
140 (1991)
Det europæiske kemikalieagenturs komite for risikovurdering
har konkluderet, at der kan fastsættes et nul effektniveau på
0,16 mg/m
3
(NOAEC
[4]
= 0,05 ppm = 0,16 mg/m
3
).
Risikoniveauet for EU-grænseværdien på 0,005 mg/m
3
er
estimeret til 1:50.
Chrom-6
0,005 mg/m
3
Kvartsstøv
0,1 mg/m
3
SCOEL SUM
94 (2003)
SCOEL angiver ikke et risikoestimat, men angiver at en ud-
sættelse på 0,05 og 0,02 mg/m
3
vil reducere prævalensen af
silicose til mindre end h.h.v. 5% og 0,25%.
ring fremgår det, at kun få hundrede arbejdere i EU
udsættes for stoffet i hele EU.
Den nuværende danske grænseværdi fastholdes, da
enslydende med EU’s grænseværdi.
Der er ikke oplysninger i Produktregisteret
[2]
om
brug af stoffet i Danmark.
Den nuværende danske grænseværdi på 1,6 mg/m
3
fastholdes i bekendtgørelsesudkastet. EU’s
grænse-
værdi er uændret ift. den hidtidige EU-
grænseværdi,
men anmærkningen ”hud” indføres.
Den nuværende danske grænseværdi på 0,005
mg/m
3
fastholdes uændret i bekendtgørelsesudka-
stet, selvom EU-grænseværdien først indføres i
2025 efter en overgangsperiode med en generelt
gældende grænseværdi på 0,01 mg/m
3
og en på
0,025 mg/m
3
der gælder ved svejsning og lignende
arbejdsprocesser.
En evt. skærpet dansk grænseværdi drøftes pt. poli-
tisk med inddragelse af arbejdsmarkedets parter.
Den nuværende danske grænseværdi på 0,1 mg/m
3
fastholdes uændret i bekendtgørelsesudkastet. Det
Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø udar-
bejder pt. forslag til helbredsbaserede grænseværdi-
er, som forventes afsluttet foråret 2020.
4
NOAEC står for No Observed Adverse Effect Concentration
5