NOTAT
Redegørelse for klagesager på arbejdsmiljø-
området i 2018
Juni 2019
Arbejdstilsynet afgiver hvert år en redegørelse for tilsynets behandling af klagesa-
ger. Nedenfor følger redegørelsen for behandlingen af klagesager i 2018.
Sammenfatning
Arbejdstilsynet har gennem flere år haft en lav klageprocent, og også i 2018 er det
kun få af tilsynets afgørelser, der påklages. Klageprocenten er således på 1,8 pct.
Antallet af afgørelser, som er blevet ophævet eller omgjort, er faldet i 2018. Ar-
bejdstilsynet har selv ophævet 38 pct. af de påklagede afgørelser, hvilket er et fald
ift. 2017, hvor det var 45 pct. Samtidig er antallet af afgørelser, som omgøres af
Arbejdsmiljøklagenævnet, faldet fra 20 pct. til 17 pct.
Endelig er der fra 2017 til 2018 sket et fald i den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid for klagesager fra 58 dage til 55 dage.
Arbejdstilsynet vurderer, at faldet i antallet af ophævede og omgjorte sager bl.a.
skyldes de senere års
fokus på kvalitet i afgørelser.
Arbejdstilsynet har arbejdet mål-
rettet med at sikre, at
der træffes juridisk rigtige og forståelige afgørelser i forhold
til virksomhederne.
Arbejdstilsynet fortsætter også fremover dette arbejde, bl.a. med tilbagevendende
kvalitetsmålinger af afgørelser med efterfølgende målrettede opfølgningstiltag.
Arbejdstilsynet arbejder også på en bedre dataunderstøtning af området, så den
interne styring bliver nemmere. Endelig er der i Arbejdstilsynets decentreale enhe-
der, hvor klagesagerne behandles, sket en opnormering af juristressourcer, hvilket
både understøtter kvalitetsaktiviteter og fremmer en hurtigere sagsbehandling af
klager fra virksomhederne.
Nedenfor følger en mere detaljeret redegørelse for behandlingen af klagesager i
Arbejdstilsynet.