Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 42
Offentligt
2100772_0001.png
NOTAT
Redegørelse for klagesager på arbejdsmiljø-
området i 2018
Juni 2019
Arbejdstilsynet afgiver hvert år en redegørelse for tilsynets behandling af klagesa-
ger. Nedenfor følger redegørelsen for behandlingen af klagesager i 2018.
Sammenfatning
Arbejdstilsynet har gennem flere år haft en lav klageprocent, og også i 2018 er det
kun få af tilsynets afgørelser, der påklages. Klageprocenten er således på 1,8 pct.
Antallet af afgørelser, som er blevet ophævet eller omgjort, er faldet i 2018. Ar-
bejdstilsynet har selv ophævet 38 pct. af de påklagede afgørelser, hvilket er et fald
ift. 2017, hvor det var 45 pct. Samtidig er antallet af afgørelser, som omgøres af
Arbejdsmiljøklagenævnet, faldet fra 20 pct. til 17 pct.
Endelig er der fra 2017 til 2018 sket et fald i den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid for klagesager fra 58 dage til 55 dage.
Arbejdstilsynet vurderer, at faldet i antallet af ophævede og omgjorte sager bl.a.
skyldes de senere års
fokus på kvalitet i afgørelser.
Arbejdstilsynet har arbejdet mål-
rettet med at sikre, at
der træffes juridisk rigtige og forståelige afgørelser i forhold
til virksomhederne.
Arbejdstilsynet fortsætter også fremover dette arbejde, bl.a. med tilbagevendende
kvalitetsmålinger af afgørelser med efterfølgende målrettede opfølgningstiltag.
Arbejdstilsynet arbejder også på en bedre dataunderstøtning af området, så den
interne styring bliver nemmere. Endelig er der i Arbejdstilsynets decentreale enhe-
der, hvor klagesagerne behandles, sket en opnormering af juristressourcer, hvilket
både understøtter kvalitetsaktiviteter og fremmer en hurtigere sagsbehandling af
klager fra virksomhederne.
Nedenfor følger en mere detaljeret redegørelse for behandlingen af klagesager i
Arbejdstilsynet.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2100772_0002.png
Del 1. Antal afgørelser ophævet af Arbejdstilsynet i remonstrati-
onsperioden i 2018 og baggrunden herfor
Arbejdstilsynets har i 2018 gennemført 37.000 tilsynsbesøg og afgivet
17.844
afgø-
relser inden for arbejdsmiljøområdet. 9.904 af afgørelserne vedrører problemer
inden for de prioriterede områder, heraf 1.325 vedrørende muskel- og skeletbe-
svær, 432 vedrørende psykisk arbejdsmiljø og 8.020 vedrørende ulykkesrisici.
Arbejdstilsynet
modtog
i 2018 klage over 336 arbejdsmiljøafgørelser. Det svarer
til en klageprocent
på 1,9 %.
Af de 336 påklagede afgørelser blev 11 trukket tilba-
ge af virksomheden. De resterende 325 påklagede afgørelser svarer til en reel kla-
geprocent på
1,8 %.
Klageprocenten var for 2017 beregnet til 1,9 %. Der er således
sket et lille fald i klageprocenten.
190 af de 336 påklagede afgørelser vedrører problemer inden for de 3 prioriterede
områder. Heraf er 6 klager trukket tilbage af klageren. De resterende 184 påklagede
afgørelser på de prioriterede områder fordeler sig med 23 vedrørende muskel- og
skeletbesvær, 12 vedrørende psykisk arbejdsmiljø og 149 vedrørende ulykkesrisici.
Nedenstående tabel viser udviklingen i antallet af påklagede afgørelser de seneste
år.
Tabel 1. Udviklingen i antallet af påklagede afgørelser de seneste år.
2014
Påklagede
afgørelser
774
2015
477
2016
530
2017
375
2018
336
I 2018
behandlede
Arbejdstilsynet klage over 358 afgørelser, heraf 274 afgørelser
påklaget i 2018, 82 afgørelser påklaget i 2017 og 2 afgørelser påklaget 2016.
Af de 358 behandlede påklagede afgørelser blev 211 oversendt til Arbejdsmiljø-
klagenævnet, 18 blev trukket tilbage af klageren, mens Arbejdstilsynet valgte at
ophæve 129 påklagede afgørelser, som derfor ikke er videresendt til klagenævnet.
Tabel 2: Sager oversendt til Arbejdsmiljøklagenævnet
Antal sager
Oversendt til AMK
Ophævet af Arbejdstilsynet
Trukket af klager
I alt
211
129
18
358
Sager ophævet i remonstrationsperioden
De 129 ophævede afgørelser svarer til en ophævelsesprocent på 38
%.
Det bemær-
kes hertil, at ophævelsesprocenten er beregnet på baggrund af de reelt behandlede
klager (325). Dvs. antal behandlede afgørelser fratrukket de klager, som er trukket
tilbage af klager.
Ophævelsesprocenten har i årene 2014, 2015, 2016 og 2017 været henholdsvis
41%, 40%, 36% og 45%, så ophævelsesprocenten i 2018 ligger under gennemsnit-
tet for de forudgående år.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2100772_0003.png
Gennemgangen viser, at cirka 52 % (i alt 67) af de afgørelser, der blev ophævet i
remonstrationsperioden, blev ophævet på grund af indholdsmæssige mangler i af-
gørelserne, som fx mangelfuld beskrivelse eller uklarhed.
Cirka 26 % (i alt 34) er ophævet som følge af nye oplysninger i sagerne.
Cirka 12 % (i alt 15) blev ophævet på grund af formelle fejl. Dette drejer sig bl.a.
om, at der ikke er sket fornøden partshøring.
Cirka 3 % af afgørelserne (i alt 4) er ophævet som konsekvens af ophævelse af
underliggende påbud, fx rådgivningspåbud, hvor det materielle påbud er ophævet.
Cirka 4 % af afgørelserne (i alt 5) er ophævet på grund af et ændret fagligt skøn.
De resterende cirka 3 % af afgørelserne (i alt 4) blev ophævet pga. skabelonfejl.
Del 2. Antal afgjorte klagesager fra Arbejdsmiljøklagenævnet i
2018 og baggrunden for hjemvisninger og ophævelser
Det fremgår af oplysninger til brug for Arbejdsmiljøklagenævnets årsberetning
for
2018,
at klagenævnet i 2018 traf i alt 316 afgørelser. En del af disse (53) vedrørte
afgørelser om overskridelse af klagefrister og spørgsmål om nævnets kompetence,
som Arbejdstilsynet ikke har kompetence til at træffe afgørelse om.
Desuden har Arbejdsmiljøklagenævnet truffet 4 afgørelser i sager efter rygeloven.
Klagenævnet behandlede således 259 klager over afgørelser efter arbejdsmiljølo-
ven, truffet af Arbejdstilsynet. Af disse 259 klager gav 44 anledning til en ændring
af Arbejdstilsynets afgørelse.
Dette svarer til en omgørelsesprocent på 17 %. Omgørelsesprocenten har i årene
2014
2017 været henholdsvis 34 %, 28 %, 25 % og 20 %. Omgørelsesprocenten
for 2018 er således
faldet i forhold til året før, og
ligger under gennemsnittet for de
forudgående 4 år.
Tabel 3. Oversigt over udviklingen i klagesager i årene 2014 - 2018
Antal:
2014
2015
2016
2017
Tilsynsbesøg
Afgørelser efter
AML
Indgående klager/
påklagede afgørel-
ser efter AML
Klageprocent
Påklagede afgørel-
ser behandlet i AT
Klager trukket til-
bage
62.600
24.732
774
61.100
22.191
477
48.100
21.573
530
41.000
19.186
375
2018
37.000
17.844
336
3
912
40
2
454
19
2,4
513
23
1,9
389
7
1,8
358
18
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2100772_0004.png
Antal:
Påklagede afgørel-
ser ophævet af AT
Påklagede afgørel-
ser sendt til AMK
Ophævelsesprocent
AT
Klager behandlet af
AMK
Afgørelser fastholdt
af AMK
Afgørelser ændret
af AMK
Omgørelsesprocent
AMK
2014
360
512
41
2015
176
259
40
2016
175
315
36
2017
170
212
45
2018
129
211
38
404
265
139
34
630
481
149
28
276
207
69
25
338
271
68
20
263
219
44
17
Årsager til omgørelse i Arbejdsmiljøklagenævnet
Arbejdstilsynet har foretaget en gennemgang af afgørelser
1
omgjort af klagenæv-
net. Den viser, at:
Cirka 38 % af afgørelserne blev ændret med begrundelsen indholdsmæssige fejl, fx
mangelfulde oplysninger, mangler ved begrundelsen eller et mangelfuldt grundlag
for afgørelserne. De sidste knapt 62 % af afgørelserne blev ændret på grund af nye
oplysninger.
Del 3. Arbejdstilsynets sagsmål og sagsbehandlingstid
Arbejdstilsynet har i 2018 arbejdet med 3 forskellige interne sagsbehandlingsfrister
for klagesager: 3 uger for klagerne over efterkommelsesfrist, fratagelse af opsæt-
tende virkning og behandling af for sent indgivet klage, 4 uger for klager over
strakspåbud og forbud, og 6 uger for øvrige klager. Disse frister blev i 2018 over-
holdt for henholdsvis 53 %, 48 % og 51 % af klagerne.
Antal klager, hvor fristerne er overholdt, er i 2018 steget for klagerne med 3 ugers
frist, mens de er faldet for de andre sagstyper i forhold til året før.
Fristoverholdelsen er beregnet på baggrund af antal påklagede afgørelser behandlet
i Arbejdstilsynet i 2018. Tilsvarende var fristoverholdelsen i redegørelserne for
2014, 2015, 2016 og 2017 beregnet på baggrund af behandlede klager i de pågæl-
dende år.
1
Gennemgangen omfatter de sager, som Arbejdstilsynet selv har registreret som omgjort i
2018 (i alt 13 sager). Arbejdstilsynet har ikke mulighed for at finde direkte tilbage til de en-
keltsager, der ligger bag nævnets samlede tal for omgørelser, idet Arbejdstilsynet ikke har
en samlet liste med sagsnumrene for disse sager. Forskellen på tallene skyldes bl.a., at
nogle af nævnets sager kan tælle dobbelt i nævnets beregning, men ikke gør det i Arbejds-
tilsynets opgørelse.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2100772_0005.png
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de påklagede afgørelser behandlet i
Arbejdstilsynet i 2018 var 55 dage mod 58 dage i 2017, 70 dage i 2016, 59 dage i
2015 og 73 dage i 2014. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er således faldet
noget i forhold til året før, og ligger også lavere end gennemsnittet for de forudgå-
ende 4 år.
Tabel 4. Sagsbehandlingstiden
2014
Overholdelse af 3
ugers frist i pct.
Overholdelse af 4
ugers frist i pct.*
Overholdelse af 6
ugers frist i pct.
77
2015
60
2016
52
2017
41
2018
53
73
51
34
56
48
55
61
50
52
51
Gennemsnitlig sags-
behandlingstid, antal
dage
73
59
70
58
55
*Frist indført med virkning for 2. halvår 2014.
Arbejdstilsynet har fortsat opmærksomhed på udviklingen i sagsbehandlingstiden.
Del 4. Arbejdstilsynets arbejde med kvalitet i afgørelser
Arbejdstilsynet har gennem flere år haft stort fokus på vigtigheden af, at de afgø-
relser, som Arbejdstilsynet træffer, både har en høj juridisk kvalitet og er fagligt
korrekte samtidig med, at afgørelserne er forståelige og kan danne udgangspunkt
for virksomhedernes forebyggelse af arbejdsmiljøproblemer. Arbejdstilsynet har
fortsat en opmærksomhed på de grundlæggende forvaltningsretlige rammer om-
kring afgørelsesvirksomheden.
Arbejdstilsynet har kontinuerligt hen over de seneste år arbejdet indgående med
kvaliteten i afgørelser. For arbejdet i tidligere år henvises til del 4 i redegørelsen
for klagesager i 2015 - 2017.
Arbejdstilsynet har igen i 2018 gennemført en måling af kvaliteten af afgørelser.
Der er gennemført en fælles måling for alle tilsynscentre i Arbejdstilsynet, hvor der
blev udtaget 200 sager til brug for en generel kvalitetsvurdering på organisations-
niveau med fokus på organisatorisk læring. Målingen viste, at kvaliteten i 2018 var
forbedret i forhold til målingen i 2017. Målingen er fulgt op i de enkelte tilsynscen-
tre, dels med læringsinitiativer, dels med lokale målinger.
Der er blevet arbejdet videre med tilpasninger i organiseringen af afgørelsesvirk-
somheden, bl.a. med forbedret understøtning af de tilsynsførendes sparringsmulig-
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
heder med både jurister og med arbejdsmiljøfaglige kolleger.
Ud over de nævnte tiltag, fortsætter Arbejdstilsynet med en række generelle tiltag.
Der kan bl.a. fremhæves følgende:
Løbende undervisning for de tilsynsførende i de generelle forvaltningsretlige
regler og rammer omkring afgørelser. Jurister læser alle påbud fra nye tilsynsfø-
rende i en periode.
Systematisk vidensopsamling og koordinering, bl.a. i forhold til afgørelser fra
Arbejdsmiljøklagenævnet. Arbejdet foregår bl.a. i regi af en landsdækkende
forvaltningsretlig gruppe, som mødes kvartalsvis, og hvor der er fokus på afgø-
relser fra Arbejdsmiljøklagenævnet, praksisopsamling, læring og videndeling på
tværs af Arbejdstilsynet.
Samarbejdet med Arbejdsmiljøklagenævnets sekretariat, dels gennem en løben-
de dialog, dels gennem møder, hvor udviklingen på klagesagsområdet følges, og
hvor der opsamles viden og erfaringer, som kan danne grundlag for yderligere
initiativer.
Del 5. Principielle klagenævnsafgørelser med Arbejdstilsynets
kommentarer
Denne del af redegørelsen indeholder resumé af afgørelser af almen og principiel
interesse.
I
afsnit 5.1.
er gennemgået 2 principielle afgørelser, hvor klagenævnet har tiltrådt
Arbejdstilsynets afgørelser.
I
afsnit 5.2.
er opregnet de afgørelser, som fremgår af klagenævnets nyhedsbreve
samt i nævnets resumeer heraf. Der er 4 afgørelser, hvor klagenævnet enten har
ophævet Arbejdstilsynets afgørelse eller sendt sagen tilbage til Arbejdstilsynet til
fornyet behandling (hjemvisning). Hvert resumé indeholder en beskrivelse af sa-
gen, klagenævnets afgørelse, begrundelse herfor samt hvordan Arbejdstilsynet har
fulgt op på afgørelsen.
5.1. Klagenævnet tiltræder 2 afgørelser
Sag nr. 1: Fastholdelse af strakspåbud om at sikre, at arbejdet med
borgere med uforudsigelig voldelig adfærd, tilrettelægges således, at
risikoen for vold imødegås. Virksomheden skal herunder sikre, at de
ansatte får oplæring og instruktion i at udføre arbejdet, så risikoen for
at ansatte udsættes for vold forebygges
I forbindelse med undersøgelse af en arbejdsulykke på et pleje- og rehabiliterings-
center fik Arbejdstilsynet oplyst, at der havde været en episode med en borger, der
blev indlagt på centret efter at være blevet udskrevet fra psykiatrisk afdeling på et
sygehus. Pleje- og rehabiliteringscentret fik ikke alene oplyst af sygehuset, at bor-
geren havde været indlagt på grund af en psykose, men at han på udskrivningstids-
punktet var ude af denne. Da borgeren ankom til centret, virkede han meget psyko-
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
tisk og svær kontaktbar. Efter kort tid blev borgeren meget voldsom og slog og
sparkede flere ansatte, herunder én alvorligt.
Arbejdstilsynet vurderede, at risikoen i forbindelse med håndtering af voldsomt
udadreagerende og uforudsigelig adfærd fra nyindlagte borgere ikke var tilstrække-
ligt forebygget.
Et enigt nævn lagde vægt på, at der er risiko for, at der kan blive indlagt borgere
med voldelig, uforudsigelig udadreagerende adfærd på pleje- og rehabiliteringscen-
tret, da der arbejdes med borgere, som bliver indlagt med manglende dokumentati-
on, som kan være udadreagerende. Nævnet lagde i den forbindelse vægt på, at det
kan forekomme, at der indlægges borgere, som er uden for målgruppen, og at vur-
deringen af, hvem der indlægges, foretages af andre end centrets ledelse og ansatte.
Nævnet lagde endvidere vægt på, at der ikke var klare retningslinjer for arbejdet
med sådanne borgere, ligesom voldspolitikken ikke var kendt af de ansatte, og der
ikke skete systematisk registrering af vold.
Sag nr. 2: Fastholdelse af et påbud om at sikre, at arbejdspladserne i
kasselinjen hos supermarked indrettes med passende inventar, så de
ansatte kan udføre arbejdet forsvarligt
Ved et tilsynsbesøg hos et supermarked besigtigede Arbejdstilsynet kasselinjen
med flere kasser til ekspedition af kunder, og Arbejdstilsynet observerede en af de
ansattes arbejde i kasselinjen.
Arbejdstilsynet konstaterede, at kassen fra scanningsområdet og ned til kundepak-
keområdet for enden af kassen var indrettet med 2 vareruller, hvor den ansatte ma-
nuelt skubbede varerne ned til kunden. Den ene af de 2 vareruller var en fortsættel-
se af scanningsområdet, hvor den ansatte kunne skubbe varerne lige ud til venstre,
men den anden varerulle tættest på den ansatte kørte skråt tilbage til et kundepak-
keområde, som lå lidt bag den ansattes arbejdsstation og lodlinjen på den ansattes
venstre skulder. Ved besigtigelsen af den ansattes arbejde i kassen kunne Arbejds-
tilsynet konstatere, at den ansatte udførte arbejdet med vrid i ryggen og rotation
udadtil i venstre skulder, når den ansatte siddende skulle skubbe varer ned ad vare-
rullen bag den ansattes venstre skulder.
Arbejdstilsynet konstaterede også, at pladsforholdene for den ansatte ved arbejdet i
kasselinjen ikke var tilstrækkelige til at kunne udføre arbejdet i hensigtsmæssige
arbejdsstillinger. For at kunne nå tastaturet i kassen ved siddende arbejde havde
den ansatte lårene klemt op imod underkanten af kassen, og det kunne konstateres,
at den ansatte udførte det siddende arbejde uden tilstrækkelig mulighed for støtte i
lænden, da den ansatte ikke kunne komme ordentligt tilbage på stolen ved arbejds-
stationen. Ved stående arbejde konstaterede Arbejdstilsynet, at der var meget lidt
plads mellem stolen bag den ansatte og kanten på kassen foran den ansatte, hvilket
medførte arbejde i en fastlåst arbejdsstilling.
Under besøget fik Arbejdstilsynet oplyst, at den ansatte, som Arbejdstilsynet ob-
serverede under besøget, udførte arbejde i kasselinjen ca. 6-7 timer dagligt med en
nogenlunde ligelig fordeling mellem siddende og stående arbejde. Hvad angår de
øvrige ansatte i virksomheden blev det oplyst, at de i gennemsnit udførte arbejde i
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
kasselinjen ca. 2-3 timer dagligt på hverdage og ca. 4 timer om dagen i weekender.
På denne baggrund gav Arbejdstilsynet virksomheden påbud om at sikre, at ar-
bejdspladserne i kasselinjen skal indrettes med passende inventar, så de ansatte kan
udføre arbejdet sundhedsmæssigt forsvarligt.
I klagen over påbuddet anførte virksomheden, at kasselinjen og operatørpladsen i
kassen er et CE-mærket teknisk hjælpemiddel, som derfor ikke er omfattet af reg-
len om passende inventar i Arbejdstilsynets bekendtgørelse om faste arbejdssteders
indretning.
Ved afgørelse af 5. november 2018 fastholdt Arbejdsmiljøklagenævnet Arbejdstil-
synets påbud til virksomheden. Et flertal af nævnets medlemmer fandt, at arbejds-
pladserne i kasselinjen ikke var indrettet med passende inventar, således at arbejdet
i kasselinjen kunne udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Fler-
tallet lagde vægt på Arbejdstilsynets konstateringer af indretningen af kasselinjen
og den ansattes arbejdsplads i kassen, pladsforholdene ved arbejdet i kasselinjen og
den ansattes arbejdsstillinger og arbejdsbevægelser ved udførelsen af arbejdet.
Flertallet lagde også vægt på oplysningerne om omfanget og varigheden af de an-
sattes arbejde i kasselinjen, herunder oplysningerne om fordelingen mellem sid-
dende og stående arbejde.
Hvad angår det forhold, at kasselinjen og operatørpladsen i kassen er et CE-mærket
teknisk hjælpemiddel, bemærkede flertallet, at kasselinjen og de enkelte kasser
anvendes af de ansatte til betjening af kunder som en fast del af det sædvanlige
arbejde, og at der derfor er tale om en stationær arbejdsplads for de ansatte.
Flertallet bemærkede desuden, at Arbejdstilsynet ikke er forhindret i at give påbud
vedr. CE-mærkede maskiner eller tekniske hjælpemidler, hvis det vurderes, at den
konkrete anvendelse er uforsvarlig og i strid med reglerne i arbejdsmiljølovgivnin-
gen. På baggrund af konstateringerne og oplysningerne ved Arbejdstilsynets besøg
fandt flertallet, at det var dokumenteret, at arbejdspladserne i kasselinjen ikke var
indrettet med inventar, så arbejdet kan udføres forsvarligt.
Nævnets afgørelse blev truffet af et flertal på 7 ud af nævnets 9 stemmeberettigede
medlemmer.
Mindretalsudtalelse: Et mindretal på 2 af nævnets medlemmer fandt, at Arbejdstil-
synet ikke i tilstrækkelig grad havde dokumenteret, at der var grundlag for at afgive
påbud om arbejdspladsen i kasselinjen.
5.2 Klagenævnet tiltræder ikke/kun delvist afgørelse (3 ophævet
og 1 hjemvist)
Sag nr. 1: Hjemvisning af et påbud om at sikre, at unge undervisnings-
pligtige og unge under 15 år kun udfører de opgaver de må efter regler-
ne
Arbejdstilsynet fik under et tilsynsbesøg i en forretning med bageri oplyst, at der er
unge på 14 - 15 år, og som er undervisningspligtige (7 og 8 klassetrin), der som en
del af deres arbejdsopgave udfører rengøring af gulvene og borde i bageriet. Det
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2100772_0009.png
blev herunder oplyst, at de skrubber og spuler gulvene og skrubber bordene.
Arbejdstilsynet traf på den baggrund afgørelse med påbud om at sikre, at de unge,
der er undervisningspligtige og under 15 år, kun udfører de opgaver, de må beskæf-
tige sig med, jf. § 30, bilag 7, i bekendtgørelsen om unges arbejde.
Virksomheden oplyste i klagen, at den største del rengøres ved, at der sprøjte vand
og sæbe (automatisk blandet) ud over gulvet. Vandet skrabes herefter af med en
svaber. Enkelte steder er man nødt til at skrubbe på fedtpletter og lign.
Virksomheden anførte desuden, at der ikke er tale om, at hele gulvet skrubbes, men
at det aftørres med svaber, hvorfor virksomheden vurderede, at belastningen kan
sidestilles med den belastning, der er ved støvsugning. Det forhold, at der enkelte
steder skrubbes på fedtpletter på gulv og bord, kan sidestilles med at tørre en gen-
stridig plet af.
Arbejdsmiljøklagenævnet hjemviste Arbejdstilsynets påbud om at sikre, at de unge
der er undervisningspligtige og under 15 år, kun udfører de opgaver de må beskæf-
tige sig med, jf. § 30, bilag 7, i bekendtgørelsen om unges arbejde.
Et flertal af nævnets medlemmer fandt, at sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst til at
kunne vurdere, hvorvidt rengøring, herunder skrubning af gulve og borde og spu-
ling af gulve, i bageriet hos virksomheden, er ”lettere rengøringsarbejde”.
Flertallet lagde vægt på, at Arbejdstilsynet alene har oplyst, at der er unge på 14-15
år, og som er undervisningspligtige (7. og 8. klassetrin), der som en del af deres
arbejdsopgave udfører rengøring af gulvene og borde i bageriet, herunder at de
skrubber og spuler gulvene og skrubber bordene.
Flertallet lagde herved vægt på, at Arbejdstilsynets afgørelse ikke indeholdt oplys-
ninger om, hvordan arbejdet konkret blev udført, herunder oplysninger om omfan-
get af rengøringen og omfanget af skrubningen af gulve og borde eller oplysninger
om arbejdsmetoden til at gøre rent.
Flertallet lagde desuden vægt på, at der ikke er oplysninger på sagen om, hvor læn-
ge ad gangen eller hvor ofte de unge arbejder med rengøringen i bageriet.
Nævnets afgørelse blev truffet af et flertal på 6 ud af nævnets 11 stemmeberettige-
de medlemmer.
Mindretalsudtalelse: Et mindretal på 5 af nævnets medlemmer fandt, at der er til-
strækkelige oplysninger til at træffe afgørelse efter reglerne og i overensstemmelse
med nævnets praksis.
Arbejdstilsynets bemærkninger
Arbejdstilsynet har varslet nyt besøg til undersøgelse af sagen om undervisnings-
pligtiges arbejde. Der er gennemført to besøg. Der beskæftiges ikke længere unge
ved rengøring af bageri.
9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2100772_0010.png
Sag nr. 2: Ophævelse af påbud om at sikre fodspark på rækværk langs
en gavl
Ved til tilsynsbesøg på en byggeplads konstaterede Arbejdstilsynet, at en af en
virksomheds ansatte var ved at fastskrue den nederste del af tagpladen på åsen, og
han arbejdede 50 cm fra gavlkanten. Der var ca. 8,5 m ned til terræn, hvor han
arbejdede, og taghældningen var ca. 20 grader. Der var opsat et rækværk langs
gavlen, men rækværket havde ikke en fodliste, og åbningen mellem knælisten og
tagpladen var 40 cm.
Arbejdstilsynet afgav et strakspåbud til virksomheden om at sikre fodspark på ræk-
værk langs gavlen.
Arbejdsmiljøklagenævnet ophævede Arbejdstilsynets påbud om at sikre fodspark
på rækværk langs gavlen, da Arbejdstilsynets påbud efter sin formulering er et
metodepåbud, som der efter reglerne om gavlarbejde på tage med en hældning på
15 grader eller derover, ikke er hjemmel til.
Nævnet vurderede desuden, at Arbejdstilsynet ikke havde sandsynliggjort, at der
var risiko for, at den ansatte, som arbejdede tæt på gavlen, kunne falde ned mellem
rækværkets knæliste og tagpladen.
Nævnet lagde herved vægt på, at åbningen mellem knælisten og tagpladen var 40
cm, som i de fleste tilfælde vil være tilstrækkelig sikring mod nedstyrtning fra gav-
le på tage.
Nævnets afgørelse blev truffet af et enigt nævn.
Arbejdstilsynets bemærkninger
Arbejdstilsynet har taget klagenævnets afgørelse til efterretning. Byggepladsen var
ophørt på afgørelsestidspunktet.
Sag nr. 3: For sen klage behandlet i nævnet da afgørelser om malear-
bejde var sendt til en murerentreprenør i stedet for til malerentreprenø-
ren, og afgørelserne blev derfor ophævet
Arbejdstilsynet havde på baggrund af et tilsynsbesøg på en byggeplads truffet afgø-
relser med 5 strakspåbud, 1 forbud og 1 rådgivningspåbud til en entreprenørvirk-
somhed A. Påbuddene drejede sig om malerentreprisen, som virksomheden i en for
sen klage havde anført ikke at have haft, men at påbuddet med rette skulle være
givet til entreprenørvirksomhed B, som havde malerentreprisen.
Afgørelserne var truffet efter et tilsynsbesøg på en byggeplads, hvor Arbejdstilsy-
net havde talt med en arbejdsgiverrepræsentant, som på tilsynstidspunktet fungere-
de som formand for entreprenørvirksomhed A, som havde murerentreprisen.
Da Arbejdstilsynet kunne konstatere flere overtrædelser af arbejdsmiljølovgivnin-
gen i forbindelse med arbejdet med slibning af en væg i en lejlighed på byggeplad-
sen, traf Arbejdstilsynet 6 afgørelser til entreprenørvirksomhed A med påbud, som
vedrørte malerarbejdet på pladsen.
10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
På baggrund af de 6 afgørelser traf Arbejdstilsynet desuden afgørelse med påbud
om at bruge en autoriseret rådgivningsvirksomhed på arbejdsmiljøområdet til at
bistå sig med at løse og forebygge de arbejdsmiljøproblemer, der er truffet afgørel-
se om.
Fristen for at klage var overskredet.
Entreprenørvirksomhed A, som havde modtaget afgørelserne oplyste i et brev Ar-
bejdstilsynet om, at der desværre var sket en fejl, da det ikke er entreprenørvirk-
somhed A, der har haft malerentreprisen på byggepladsen og oplyste, at det var
entreprenørvirksomhed B, som havde malerentreprisen.
Arbejdsmiljøklagenævnet traf afgørelse om, at klagen over de afgivne afgørelser
behandles, idet afgørelserne er åbenbare urigtige, da de ikke er afgivet til rette
modtager.
Nævnet lagde herved vægt på, at entreprenørvirksomhed A i klagen har oplyst, at
virksomheden ikke har haft malerentreprisen ved Arbejdstilsynets tilsynsbesøg på
byggepladsen, som Arbejdstilsynets afgørelser omhandler.
Nævnet lagde desuden vægt på, at virksomheden i klagen havde oplyst, at det var
entreprenørvirksomhed B, der havde malerentreprisen under Arbejdstilsynets til-
synsbesøg, hvor den person, som Arbejdstilsynet talte med var formand, men at
pågældende også har fungeret som formand for entreprenørvirksomhed
A’s ansatte,
da de som led i murerentreprisen opsatte gasbeton, idet der var et samarbejde imel-
lem de 2 virksomheder.
Nævnet fandt, at oplysningerne i CVR-registreret understøtter virksomhedens op-
lysninger i klagen.
Arbejdsmiljøklagenævnet ophævede herefter alle afgørelser til entreprenørvirk-
somhed A, idet de er åbenbare urigtige, da entreprenørvirksomhed A ikke er rette
modtager af afgørelserne.
Nævnet lagde herved vægt på, at entreprenørvirksomhed A i klagen har oplyst, at
virksomheden ikke har haft malerentreprisen ved Arbejdstilsynets tilsynsbesøg på
byggepladsen, som Arbejdstilsynets afgørelser omhandler.
Arbejdsmiljøklagenævnets afgørelser er truffet af et enigt nævn.
11
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2100772_0012.png
Arbejdstilsynets bemærkninger
Arbejdstilsynets vurdering af at entreprenørvirksomhed A var rette pligtsubjekt i
forhold til de afgivne afgørelser blev ikke tiltrådt af Arbejdsmiljøklagenævnet. Sa-
gen har efterfølgende været drøftet med Arbejdsmiljøklagenævnet. Arbejdstilsynet
har taget Arbejdsmiljøklagenævnets afgørelse til efterretning.
Sag nr. 4: Ophævelse af afgørelse om, at en skateboardforening havde
overtrådt reglerne i arbejdsmiljølovgivningen om effektivt at forebygge
faren for brand og eksplosion
Arbejdstilsynet foretog tilsynsbesøg hos en skaterklub, som stod for et arrangement
med opvisning af skatere, der skulle hoppe igennem en ring med ild i. Det var et
samarbejde mellem en skole og kommunen.
Halinspektøren havde forinden arrangementet udarbejdet en minutplan, hvor det
fremgik, hvilke frivillige der skulle udføre de forskellige arbejdsopgaver under
arrangementet, herunder at en frivillig var ansvarlig for opstilling af ”Ring of Fire”.
Arbejdstilsynet fik endvidere oplyst, at kort forinden ulykken opstår, er de alle
sammen presset på tid, og at de afskærmninger, som kommunen stod for, ikke fun-
gerer optimalt, idet tilskuerne pressede sig tættere på ramperne og "Ring of Fire".
Halinspektøren havde bedt nogle frivillige om at overhælde ringen med Bio
Ethanol, som skulle bruges til at hoppe igennem, hvorefter den skulle opsættes ved
rampen og antændes. Antændingen foregik med en ukrudtsbrænder og Bio Ethano-
let brænder kort, hvorefter det går ud og ringen begynder at ryge.
Halinspektøren og den frivillige, som var ansvarlig for at opstille "Ring of Fire",
havde forsøgt at genantænde ringen ved at hælde lidt Bio Ethanol på den uden, at
det lykkedes. Herefter gik halinspektøren væk, da der var problemer med at holde
tilskuerne på afstand. Bagefter hører halinspektøren et sus, og den frivillige er fort-
sat med at hælde Bio Ethanol på ringen ved at sprøjte det ud fra dunken, hvorved
det antændes og eksploderede ud på
publikum.
Halinspektøren og den frivillige havde ikke orienteret sig i sikkerhedsdatabladet for
Bio Ethanol og havde ikke kendskab til Bio Ethanols egenskaber, eller hvordan
man skal sikres sig mod brand og eksplosion.
Arbejdstilsynet kunne ved tilsynsbesøget konstatere, at virksomheden har bragt
forholdene i orden, fordi klubben havde besluttet aldrig at bruge "Ring of Fire"
mere og derfor ikke vil anvende Bio Ethanol og ild ved kommende skaterarrange-
menter.
Arbejdstilsynet har herefter truffet afgørelse uden handlepligt til skaterklubben om,
at foreningen har overtrådt arbejdsmiljølovgivningens regler om effektivt at fore-
bygge faren for brand og eksplosion ved arbejdet med genantænding af "Ring of
Fire" ved skater arrangementet.
12
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 42: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2100772_0013.png
Formanden for klubben klagede over afgørelsen, og oplyste, at han ikke mener, at
det er ham som formand i skaterklubben, der har arbejdsgiveransvaret.
Byretten frifandt ved en dom klubben for strafansvar efter reglerne om arbejde for
en arbejdsgiver, jf. arbejdsmiljølovens § 2, stk. 1.
Byretten fandt, at det var kommunen, der som arrangør havde det overordnede
ansvar for sikkerheden i forbindelse med arrangementets afholdelse, og således
havde en selvstændig pligt til at instruere og kontrollere det arbejde, der blev udført
af de frivillige.
Arbejdsmiljøklagenævnet fandt, at skateboardklubben ikke var rette modtager af
Arbejdstilsynets afgørelse og ophævede afgørelsen.
Nævnet vurderede, at arbejdet ikke er omfattet af arbejdsmiljølovgivningen, og
lagde vægt på, at retten ved en dom frifandt skateboardklubben for strafansvar efter
arbejdsmiljølovens regler om arbejde, herunder arbejde for en arbejdsgiver.
Nævnet lagde herved vægt på, at det fremgår af dommen, at opstillingen og antæn-
delsen af ringen, der blev benyttet til ”Ring of Fire”, var en aktivitet, som må anses
som en aktivitet, der har karakter af en sportsaktivitet, der efter lovforarbejderne til
arbejdsmiljøloven ikke betragtes som arbejde omfattet af arbejdsmiljølovgivnin-
gen.
Nævnets afgørelser blev truffet af et enigt nævn.
Arbejdstilsynets bemærkninger
Arbejdstilsynet har taget Arbejdsmiljøklagenævnets afgørelse til efterretning og
har ikke foretaget sig yderligere i den konkrete sag.
13