Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 416
Offentligt
2254943_0001.png
Per Olsen
LO Hovedstaden
[email protected]
Arbejdstilsynet
Landskronagade 33
2100 København Ø
T +45 70 12 12 88
E [email protected]
www.at.dk
Afgørelse om aktindsigt (dataudtræk)
CVR 21481815
Kære Per Olsen
Du har ved e-mail af den 15. september 2020 bedt om aktindsigt
(dataudtræk) i følgende:
1. Har AT kendskab til hvor mange virksomheder i Danmark der i følger
arbejdsmiljøloven skal have oprettet en AMO?
2. Har AT kendskab til hvor mange virksomheder i Danmark som ifølge
arbejdsmiljøloven skal have en AMO, men ikke har det?
3. Kan AT oplyse hvor mange påbud AT har givet til virksomheder om at
oprette AMO efter bestemmelserne i arbejdsmiljøloven de sidste 5 år?
4. Kan AT oplyse om AT kontrollerer delvis eller ved stikprøver om
virksomheder med AMO overholder afholdelse af antal møder, laver
APV, afholder den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
Arbejdstilsynet kan oplyse følgende:
Ad spørgsmål 1:
Det er ikke muligt at angive et præcist tal for antallet af virksomheder (juridiske
enheder), der skal oprette en arbejdsmiljøorganisation (AMO).
Reglerne fastsætter, at virksomheder med 10 eller flere ansatte skal have en AMO.
Der er ifølge Arbejdstilsynets register ca. 38.000 virksomheder med 10 eller flere
ansatte. Af disse vil der dog være et mindre antal, der ikke er omfattet af reglerne
(fx ambassader mv.).
Derudover skal virksomheder i visse tilfælde oprette en AMO, selvom der er færre
end 10 ansatte i virksomheden. Det gælder ved arbejde, der helt eller delvist
udføres på midlertidige eller skiftende arbejdssteder uden for virksomhedens faste
arbejdssted, hvis 5 eller flere ansatte arbejder for samme arbejdsgiver på
udearbejdsstedet, og arbejdet foregår i en periode på mindst 14 dage.
Arbejdstilsynet har ikke mulighed for at oplyse om antallet af virksomheder, der
har færre end 10 ansatte, men som skal oprette en AMO i medfør af reglerne om
midlertidige eller skiftende arbejdssteder, da denne oplysning ikke tilgår
Arbejdstilsynet.
25. september 2020
J.nr.
20205100792
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 416: Henvendelse af 1/10-20 fra LO Hovedstaden vedr. påbud fra Arbejdstilsynet
2254943_0002.png
Ad spørgsmål 2:
Arbejdstilsynet har ikke et register, der viser, hvor mange virksomheder i
Danmark, som ifølge arbejdsmiljøreglerne skal have en AMO, men ikke har det.
Emnet er dog belyst i forbindelse med en AMO-evaluering fra 2019. I evalueringen
indgik en kvantitativ undersøgelse, hvor Danmarks Statistik indsamlede data, som
Rambøll Consulting har analyseret.
Arbejdstilsynet har ud fra de indsamlede data beregnet, at ca. 55 % af de adspurgte
private mellemstore virksomheder (10-34 ansatte) ikke havde oprettet en AMO,
mens stort set alle virksomheder med mere end 35 ansatte havde oprettet en AMO
1
.
Ad spørgsmål 3:
Tabellen viser antal afgørelser om manglende AMO:
2016
SUM
648
2017
454
2018
456
2019
371
2020
sep
224
I opgørelsen indgår det totale antal afgørelser, dvs. både påbud med frist,
strakspåbud og afgørelser uden handlepligt.
For 2020 dækker tabellen de påbud, der er afsendt i perioden 1. januar 2020-18.
september 2020.
Ad spørgsmål 4:
Reglerne om AMO kontrolleres primært på Arbejdstilsynets grundtilsyn, dvs. de
tilsyn, hvor Arbejdstilsynet ser på de væsentlige arbejdsmiljøproblemer på
arbejdspladsen.
Du kan læse om Arbejdstilsynets kontrol af reglerne om AMO, herunder den årlige
drøftelse og APV, i denne kvalitetsprocedure (afsnit 1 og 2):
https://at.dk/om-
os/interne-retningslinjer/kvalitetsprocedurer/risikobaseret-tilsyn/rt-8/.
Det bemærkes, at reglerne ikke indeholder krav om et bestemt antal møder bortset
fra kravet om en årlig arbejdsmiljødrøftelse.
Venlig hilsen
Heidi Tange
Chefkonsulent
Undersøgelsen har svar fra 1661 virksomheder med 10-34 ansatte og fra 437 offentlige
og private virksomheder med 35 eller flere ansatte.
1
2