Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 411
Offentligt
2254610_0001.png
Kommissorium for
’Partnerskab
for dimittender i arbejde’
September 2020
Det er for mange dimittender en udfordring at finde det første job efter endt ud-
dannelse. Der vurderes således et behov for at hjælpe dimittender fra alle typer vi-
deregående uddannelse med hurtigere at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.
Der har fra 2007 til 2018
1
været en stigning i antallet af nyuddannede fra de dan-
ske videregående uddannelser på ca. 59 pct. I samme periode er antallet af dimit-
tender fra de videregående uddannelser, der er berørt af ledighed, steget fra 11.900
til 28.900.
Dimittendernes udfordringer aktualiseres af den nuværende situation på det dan-
ske arbejdsmarked med ca. 26.000 flere ledige og lavere aktivitet i dansk økonomi
som helhed som følge af sundhedskrisen. Nyuddannede er blandt de grupper på
arbejdsmarkedet, som ofte er særligt udsatte i krisetider, bl.a. fordi de typisk har
mindst erfaring og er blevet ansat sidst.
Fra marts 2020 til og med maj 2020 er antallet af dimittender, der modtager dag-
penge, steget fra 21.799 til 25.273 fuldtidspersoner. Det må derfor forventes, at
sundhedskrisen vil forstærke de ledighedsudfordringer, som dimittender oplever i
overgangen fra uddannelse til arbejdsmarkedet. Det forstærker behovet for nye til-
tag.
Boks 1.
Fakta om udviklingen i dimittendledigheden
Man kan modtage dimittenddagpenge i op til to år efter, at man har færdiggjort en SU-berettiget eller lærlinge-
eller elevuddannelse, fx en erhvervsuddannelse eller videregående uddannelse.
I 2018 var der ca. 33.600 ledige dimittender, som modtog dimittenddagpenge på tværs af uddannelsesbag-
grunde, heraf ca. 28.900 fra videregående uddannelser. Der er tale om en markant stigning fra 2007, hvor antal-
let var ca. 14.900 personer og heraf 11.900 fra videregående uddannelser. Stigningen skal bl.a. ses i lyset af, at
der fra 2007 til 2017 var ca. 27.500 flere, der fik en erhvervskompetencegivende uddannelse.
Andelen af dimittender fra de videregående uddannelser, der modtager dimittenddagpenge inden for et år efter
endt uddannelse, er steget fra 27 pct. i 2007 til 42 pct. i 2018.
Gennemførte tiltag for at nedbringe dimittendledighed
Der er inden for de senere år gennemført flere større reformer for at nedbringe le-
digheden for dimittender fra de videregående uddannelser. Der er bl.a. indført le-
dighedsbaseret dimensionering af uddannelser med ledighedsudfordringer og et
nyt bevillingssystem, som endnu ikke er slået fuldt igennem. Samtidig er der med
Aftale om et tryggere dagpengesystem
fra 2015 gennemført justeringer af dimittenddag-
pengesatsen for dimittender, der ikke er forsørgere, for at styrke det økonomiske
incitament til at tage arbejde.
1
Antallet i 2018 skal vurderes med forbehold, da det seneste uddannelsesdata kun indeholder afsluttede uddannelser til og
med september 2018. Det er ensbetydende med, at personer, som afslutter deres uddannelse mellem oktober-december 2018
og samtidig bliver indplaceret i 2018, ikke indgår i opgørelsen.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 411: Orientering om nedsættelse af partnerskab for at nedbringe demittendledigheden og kommissoriet for partnerskabet, fra beskæftigelsesministeren
2254610_0002.png
Side 2 af 5
Som led i håndteringen af sundhedskrisen har regeringen endvidere iværksat initia-
tiver for at hjælpe dimittender nu og her. Det gælder bl.a. det midlertidige stop for
forbrug af dagpengeretten, som er blevet forlænget til og med 31. august 2020,
hvorfor ingen dimittender har forbrugt af deres toårige dagpengeret i denne peri-
ode. Herudover kommer flere af initiativerne i aftalerne fra juni 2020 om opkvali-
ficering ledige dimittender til gavn.
Boks 2 giver overblik over eksisterende tiltag for at nedbringe ledigheden for di-
mittender på Beskæftigelsesministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriets
områder.
Boks 2:
Eksisterende tiltag for at nedbringe dimittendledigheden
UFM
Dimensionering af videregående uddannelser med ledighedsudfordringer.
Nyt bevillingssystem, hvor en andel af bevillingerne afhænger af de nyuddannedes overgang til beskæfti-
gelse.
Prækvalifikation af nye uddannelser, hvor et rådgivende udvalg vurderer, om uddannelsen er relevant for
arbejdsmarkedet, inden uddannelses- og forskningsministeren beslutter, om uddannelsen kan oprettes.
Strategiske rammekontrakter mellem uddannelses- og forskningsministeren og uddannelsesinstitutioner-
nes bestyrelser, som bl.a. indeholder mål vedr. uddannelsernes relevans for arbejdsmarkedet eller om at
styrke de studerendes overgang til arbejdsmarkedet.
Efter anbefaling fra Udvalget for bedre universitetsuddannelser i 2018 har universiteterne igangsat tiltag
med henblik på at imødekomme kompetencebehov på arbejdsmarkedet, f.eks. løbende tilpasning af stu-
diepladser, styrket vejledningsindsats med fokus på match med arbejdsmarked, styrket kobling mellem
teori og praksis og bedre digitale kompetencer.
BM
Trainee-indsatsen målrettet ledige dimittender, der modtager dagpenge på dimittendsats. Trainee-indsat-
sen blev igangsat under den tidligere S-R-SF-regering. Ordningen er løbende blevet forlænget.
Med Aftale om et tryggere dagpengesystem (2015) nedsatte Venstre-regeringen, Socialdemokratiet og
Dansk Folkeparti dimittendsatsen for ikke-forsørgere fra 82 pct. af dagpengemaksimum til 71,5 pct.
Med aftalen om ekstraordinært løft af ledige (juni 2020) udvides trainee-indsatsen i 2020 og forlænges til
1. juli 2022. Med aftalen afsættes endvidere 10 mio. kr. i 2020 til graduate-programmer til nyuddannede,
ligesom muligheden for at tage korte erhvervsrettede kurser samles i én regional ordning for alle ledige,
og bevillingen hæves.
Et nyt partnerskab
Der er behov for at hjælpe dimittender fra alle videregående uddannelser med
hurtigere at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Behovet for at forbedre dimitten-
dernes overgang til job gør sig gældende både på lang sigt og på kort sigt. Ledig-
hedssituationen som følge af Covid-19 aktualiserer udfordringen yderligere og
skærper behovet for et bredt forankret samarbejde.
Beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren nedsætter der-
for et partnerskab bestående af relevante aktører, som pba. dialog, videndeling og
indblik i den aktuelle ledighedssituation skal bidrage til praksisnære løsninger og
tværgående indsatser, der kan lette overgangen fra uddannelse til arbejdsmarkedet
for dimittender fra de videregående uddannelser med ledighedsudfordringer.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 411: Orientering om nedsættelse af partnerskab for at nedbringe demittendledigheden og kommissoriet for partnerskabet, fra beskæftigelsesministeren
Side 3 af 5
Partnerskabet tager udgangspunkt i, at styrkelse af samarbejde og ansvarliggørelse
på tværs af aktører og sektorer er en forudsætning for, at dimittenderne hurtigere
finder fodfæste på arbejdsmarkedet. Partnerskabet vil særligt skulle se på løsninger
til at hjælpe flere dimittender til hurtigere at finde beskæftigelse i den private sek-
tor. Analyser viser således, at der primært er potentiale for at opsuge det stigende
antal universitetsuddannede på det private arbejdsmarked, ligesom at erhvervsaka-
demierne og de maritime institutioner primært uddanner til den private sektor.
For det offentlige arbejdsmarked er udfordringen mere varieret
f.eks. er der be-
hov for flere dimittender fra flere af de store velfærdsuddannelser. Partnerskabet
vil skulle inddrage og drage nytte af erfaringer fra tidligere indsatser, projekter og
samarbejder. Partnerskabet kan også søge inspiration i eksisterende anbefalinger,
fx Beskæftigelsesrådet, samt eksisterende analyser.
Partnerskabets arbejde organiseres ud fra følgende opgaver:
Videndeling, kortlægning og identifikation af udfordringer, der særligt udgør bar-
rierer for dimittender i forhold til at få hurtigere fodfæste på arbejdsmarkedet.
Inddragelse og udbredelse af erfaringer fra tidligere indsatser, projekter og sam-
arbejder.
Følge udviklingen i aktuelle ledighedsudfordringer for dimittender fra de videre-
gående uddannelser og tænke dette ind i partnerskabets arbejde.
Etablere konkrete samarbejder og/eller igangsætte konkrete initiativer mellem re-
levante aktører tæt på praksis.
Rådgive regeringen ift. mulige tiltag i overgangen mellem uddannelse og beskæf-
tigelse for at nedbringe søgeledigheden blandt dimittender.
Møder og arbejdsform
Der afholdes i alt fire møder henover 2020 og primo 2021, jf.
tabel 1.
Der vil være
ministerdeltagelse på det indledede og det afsluttende møde. Møderne vil have til
formål at identificere og drøfte problemstillinger, løsninger og konkrete samar-
bejdsmuligheder mellem medlemmerne og øvrige relevante aktører.
Da partnerskabet har som formål at nedbringe dimittendledigheden gennem kon-
krete samarbejder, lægges der op til, at medlemmerne på baggrund af drøftelserne
på møderne igangsætter fælles initiativer eller udbreder eksisterende, som kan bi-
drage til at nedbringe dimittendledigheden. Som led heri vil medlemmerne mellem
hvert møde blive opfordret til og understøttet i at samarbejde om konkrete pro-
jekter, der kan afrapporteres om på møderne.
Der vil løbende blive taget stilling til, om møderne kan afholdes fysisk eller i ste-
det bør afholdes virtuelt afhængigt af, hvordan sundhedskrisen udvikler sig.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 411: Orientering om nedsættelse af partnerskab for at nedbringe demittendledigheden og kommissoriet for partnerskabet, fra beskæftigelsesministeren
2254610_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 1
Møder i partnerskabet
Møde
1
Tidspunkt
Oktober
2020
Tema
Kick-off og problem-
identifikation
Indhold
På mødet sætter ministrene den politiske ramme for og for-
ventningerne til partnerskabet. Medlemmerne drøfter de mest
centrale problemstillinger for dimittender i relation til dels co-
rona, dels generelle udfordringer. Medlemmerne identificerer
fokusområder og konkrete samarbejdsmuligheder samt aftaler
aktiviteter frem mod næste møde.
Relevant data og analyser samt et overblik over eksisterende
tiltag kan bringes i spil.
2
December
2020
Løsninger nu og her
På mødet sætter partnerskabet fokus på coronakrisens konse-
kvenser for dimittenders beskæftigelsesmuligheder og drøfter,
hvordan der nu og her kan igangsættes initiativer, som kan
hjælpe dimittender hurtigere i beskæftigelse.
Fokus vil være på etablering af velfungerende samarbejdsaf-
taler om de identificerede initiativer/løsninger.
3
Februar
2021
Løsninger på længere På mødet sætter partnerskabet fokus på de mere generelle,
sigt
langsigtede løsninger på dimittenders udfordringer med at
finde fodfæste på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse.
Fokus vil være på både den afsluttende del af uddannelsen og
overgangen til arbejdsmarkedet samt etablering af samar-
bejdsaftaler om mulige initiativer.
4
Ultimo april
2021
Afsluttende møde
På mødet samler ministrene op på partnerskabets arbejde.
Medlemmerne rapporterer fra de igangsatte samarbejder, og
der tages en afsluttende drøftelse af, hvordan dels medlem-
merne dels andre aktører kan forpligte sig på fortsat at hjælpe
dimittender hurtigere i beskæftigelse efter endt uddannelse.
Partnerskabet vil bestå af repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter, kommuner,
a-kasser, uddannelsesinstitutioner, virksomheder samt de studerende jf.
tabel 2.
Der lægges op til, at deltagerkredsen omfatter personer, som har kendskab til erfa-
ringer fra arbejdet med de udfordringer, som dimittender fra de videregående ud-
dannelser har med at finde beskæftigelse efter endt uddannelse.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 411: Orientering om nedsættelse af partnerskab for at nedbringe demittendledigheden og kommissoriet for partnerskabet, fra beskæftigelsesministeren
2254610_0005.png
Side 5 af 5
Tabel 2
Medlemmer af partnerskabet
Repræsentant for
Arbejdsmarkedets parter
Arbejdsmarkedets parter
Arbejdsmarkedets parter
Arbejdsmarkedets parter
Arbejdsmarkedets parter
Faglig organisation
Faglig organisation
Kommuner
Kommuner
Kommuner
Kommuner
A-kasser
Videregående uddannelsesinstitutioner
Videregående uddannelsesinstitutioner
Videregående uddannelsesinstitutioner
Videregående uddannelsesinstitutioner
Videregående uddannelsesinstitutioner
Erhvervsorganisationer
Virksomheder
Virksomheder
Virksomheder
Studerende
Studerende
Studerende
Studerende
Organisation
Fagbevægelsens Hovedorganisation
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Industri
Dansk Erhverv
Akademikerne, AC
Dansk Magisterforening
Djøf
KL
Beskæftigelsesforvaltning København
Beskæftigelsesforvaltning Aarhus
Beskæftigelsesforvaltning Aalborg
Danske A-kasser (DAK)
Universiteter
Professionshøjskoler
Erhvervsakademier
De videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
De maritime uddannelsesinstitutioner
SMV Danmark
Galaxa Pharma
Queue-it
Ørsted
Danske Studerendes Fællesråd
Studenterforum UC
Repræsentant for de erhvervsakademistuderende
Repræsentant for de maritime studerende
Antal
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Medlemmer i alt
25
Partnerskabet vil undervejs inddrage øvrige aktører, herunder særligt aktører, der
er tæt på problemstillingen, til at understøtte og kvalificere drøftelserne både på
møderne og evt. i arbejdet herimellem.
Partnerskabet sekretariatsbetjenes af et sekretariat bestående af Beskæftigelsesmi-
nisteriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet. Sekretariatet vil før og mellem
møderne have tæt kontakt til deltagernes organisationer for at sikre et tæt samar-
bejde med de relevante fagpersoner rundt om i organisationer. Dette skal bl.a. un-
derstøtte, at der mellem møderne bliver arbejdet med at etablere relevante samar-
bejder og indsatser på tværs af organisationerne.