Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 407
Offentligt
2252717_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har ifm. teknisk gennemgang af § 17. Beskæftigelsesmini-
steriet på FFL21 den 2. september 2020 stillet følgende spørgsmål, som hermed be-
svares.
Spørgsmål nr. 1:
”Hvordan er sammenhængen mellem tal, der er angivet i slide 13 og FFL21 (s. 49),
dvs. hvordan den statslige nettobevilling for Arbejdstilsynet på slide 13 kan sam-
menlignes med tabellen i forslaget til finansloven for 2021, der udspecificerer ud-
gifterne per opgave i Arbejdstilsynet?”
Svar:
Slide 13 i den udleverede præsentation viser udviklingen i driftsbevillingerne på
Beskæftigelsesministeriets område. Oplysningerne i oversigten viser den statslige
nettobevilling til de respektive enheder under ministeriet i form af:
§ 17.11.01. Departementet
§ 17.21.01. Arbejdstilsynet
§ 17.21.02. Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
§ 17.41.01. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
§ 17.46.73. Tværgående it-understøtning i beskæftigelsesindsatsen
En bevilling under bevillingstyperne driftsbevilling og statsvirksomhed gives som
nettobevilling, mens bevilling under de øvrige bevillingstyper gives som bruttobe-
villing. For nettobevillinger gives bevilling til nettoudgifterne, det vil sige forskel-
len mellem udgifter og indtægter. Dette indebærer, at udgifterne kan forøges sva-
rende til merindtægter og tilsvarende skal reduceres svarende til mindreindtægter.
Nettobevillingerne på slide 13 i præsentationen er angivet i
løbende
priser. Det be-
tyder, at nettobevillingen i 2020 på 532,8 mio. kr. for Arbejdstilsynet er angivet i
pris- og lønniveauet i 2020. Tilsvarende er nettobevillingen i 2019 på 442,3 mio.
kr. angivet i pris- og lønniveauet i 2019. Nettobevillingerne i årene 2021-2024 er
angivet i det seneste pris- og lønniveau, hvilket er niveauet for 2021.
Oplysningerne i tabel
6. Specifikation af udgifter pr. opgave
på side 49 på forslaget
til finansloven for 2021 (FFL21) for § 17 Beskæftigelsesministeriet viser den bud-
getterede fordeling af de forventede samlede udgifter i Arbejdstilsynet inklusiv de
udgifter, der forventes afholdt og finansieret via indtægter ud over den statslige
29. september 2020
J.nr.
2020-222
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 407: Kopi af FFL21, svar på spørgsmål 1-10 stillet ved teknisk gennemgang den 2. september 2020
nettobevilling. Denne tabel viser dermed den budgetterede fordeling af Arbejdstil-
synets bruttoudgifter på de respektive opgaver, hvor indtægter i årene 2018-2024
ikke er trukket fra udgifterne i årene. Bruttoudgifterne i tabellen er angivet i
faste
priser.
Det vil sige, at udgiften i årene 2018 til 2020 er løftet op til det seneste pris-
og lønniveau i 2021.
Det bemærkes, at Arbejdstilsynets bevilling er blevet løftet i årene 2020 til 2022
som følge af arbejdsmiljøaftalen. Forligspartierne bag arbejdsmiljøaftalen er enige
om at sikre et fast bevillingsniveau i 2020-2022. Samtidig er forligspartierne bag
arbejdsmiljøaftalen er enige om, at den økonomiske ramme for Arbejdstilsynet i af-
taleperioden er omfattet af generelle tekniske korrektioner og generelle tværgående
effektiviseringsinitiativer i forbindelse med finanslovsprocesser m.v. Jeg henviser i
øvrigt til svar på BEU spørgsmål 8 vedr. den historiske udvikling og FFL21 for
AT’s bevilling.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 407: Kopi af FFL21, svar på spørgsmål 1-10 stillet ved teknisk gennemgang den 2. september 2020
3