Bilag 2
1. Ny sammensætning af Ankestyrelsen i erhvervssygdomssager
Ankestyrelsens nuværende sammensætning
Ankestyrelsens sammensætning i sager, hvor der er klaget over en afgørelse truffet af
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring efter arbejdsskadesikringsloven, er en ankechef (der er formand)
og to beskikkede medlemmer. En hos Ankestyrelsen ansat lægekonsulent kan om nødvendigt uden
stemmeret deltage i ankemødet og rådgive om lægefaglige spørgsmål. Det er en almindelig erfaring, at
der aldrig træffes afgørelser med de to beskikkede medlemmers stemmer mod ankechefen. Er der
optræk til det, vil sagen blive taget af mødet og genbehandlet efter yderligere sagsoplysning. Denne
sammensætning og praksis kan medvirke til, at afgørelse i den enkelte sag i vid udstrækning (læs
”altid” vil følge den praksis, som Ankestyrelsen selv har lagt sig på og udviklet. Det giver
forudsigelighed og måske lighed, men det indebærer også en ikke ubetydelig risiko for, at praksis ikke
udfordres og udvikler sig. De beskikkede medlemmer har med al respekt for deres arbejde ikke nogen
som helst mulighed for at udfordre endsige anfægte lægefaglige spørgsmål. Den kompetence har den
hos Ankestyrelsen ansatte lægekonsulent. Det samme gælder juridisk vanskelige spørgsmål, herunder
hvad Ankestyrelsens praksis betyder for afgørelsen af den enkelte sag. Den kompetence har
ankechefen.
PTSD-sager er komplicerede
Der kan ikke herske tvivl om, at behandling og afgørelse af særligt psykiske erhvervssygdomssager er
meget komplicerede. Det gælder både i forhold til den lægefaglige diagnosticering og i særlig grad
sammenhængen med det udførte arbejde. Diagnosekriterierne for PTSD er særligt vanskelige og
lægeligt omdiskuterede både i Danmark og i udlandet, jf. WHO’s nuværende kriterier, nye kriterier og
det amerikanske diagnosesystem. Diagnosen er yderligere vanskelig derved, at det er en af de eneste,
hvor årsagen til sygdommen (belastningerne) indgår i de betingelser, der skal være opfyldt for
lægeligt at stille diagnosen. I en sådan situation er det ret oplagt, at bedømmelse af, om diagnosen kan
stilles, er meget vanskelig. Det vil i mange tilfælde være nødvendigt at foretage en afvejet
bevisbedømmelse, da kriterierne sjældent alle klart er opfyldt. Denne vægtede bevisbedømmelse
forudsætter stor viden og erfaring såvel lægeligt som juridisk. I tillæg hertil er reglerne i både
arbejdsskadesikringsloven og særloven også komplicerede. Det gælder både procesreglerne og de
materielle regler.
Ankestyrelsen besidder ikke den højt specialiserede lægefaglige og juridiske viden og erfaring, når de i
ankemøder træffer afgørelse i disse sager. Bl.a. derfor kan der rejses betydelig og berettiget kritik af
den administrative praksis.
Forslag til ny sammensætning
Soldaterlegatet foreslår på denne baggrund, at Ankestyrelsen i hvert fald i erhvervssygdomssager for
veteraner (men sandsynligt også med fordel for andre) fremadrettet sammensættes på anden og
bredere måde. Man kan formentlig med fordel skele til sammensætningen af Ankenævnet for
Patienterstatning efter lov om klage- og erstatningsadgang indenfor sundhedsområdet. Tilpasset
arbejdsskadeområdet kunne formanden, modsat i dag, være en dommer med særlig viden og erfaring,
1-2 af lægeforeningen (eller andre relevante) udpegede speciallæger, 1 advokat udpeget af
Advokatsamfundet og 1-2 udpeget af arbejdsmarkedets parter. Det vil således blive 5 til 7 medlemmer.
Ankestyrelsen forbereder sagerne såvel lægeligt som juridisk. Ankestyrelsen modtager som nu
rådgiver af relevante lægekonsulenter og udarbejder udkast til afgørelse af de enkelte sager omfattet
af den særordning.
1