Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 4
Offentligt
Udkast
Til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Afskaffelse af dokumentationskrav for fastholdelsesfleksjob for seniorer)
§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lov nr. 548 af 7. maj 2019, foretages følgende ændringer:
1.
§ 119, stk. 1,
affattes således: »§ 119. En person, der har mere end 6 år til folkepensionsalderen, kan kun
blive ansat i et fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, hvis personen forinden har været ansat på arbejdsplad-
sen i mindst 12 måneder under overenskomstens sociale kapitler eller på særlige vilkår, jf. dog stk. 3. Den
pågældende skal endvidere opfylde betingelserne for fleksjob, jf. § 116.«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Lovudkast: Lovforslag om afskaffelse af dokumentationskrav for fastholdelsesfleksjob for seniorer - ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
.................................................................................................................................................. 3
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
......................................................................................................... 3
2. Lovforslagets indhold
................................................................................................................................ 3
2.1. Ændringer af reglerne om fastholdelsesfleksjob
................................................................................ 3
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
............................................... 4
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
................ 4
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
......................................................... 4
5. Administrative konsekvenser for borgerne
................................................................................................ 4
6. Miljømæssige konsekvenser
....................................................................................................................... 4
7. Forholdet til EU-retten
.............................................................................................................................. 4
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
................................................................................................ 5
9. Sammenfattende skema
.............................................................................................................................. 5
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Lovudkast: Lovforslag om afskaffelse af dokumentationskrav for fastholdelsesfleksjob for seniorer - ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
1. Indledning
Med dette lovforslag forbedres seniorernes muligheder for at arbejde på nedsat tid i et fleksjob (fastholdel-
sesfleksjob).
Lovforslaget udmønter elementer af Aftale om ret til seniorpension for nedslidte indgået i maj 2019 af den
daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radi-
kale Venstre.
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Af Aftale om ret til seniorpension for nedslidte fremgår det, at det er nødvendigt at sikre, at danskerne nu og
i fremtiden har bedre muligheder for at kunne trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet før folkepensionsalde-
ren, hvis de er nedslidte.
Forligspartierne er enige om, at personer med under 6 år til folkepensionsalderen, som har en væsentligt og
varigt nedsat arbejdsevne, skal have mulighed for at komme i fleksjob på deres hidtidige arbejdsplads hur-
tigst muligt.
For nedslidte seniorer er der kort tid til folkepension. Forligspartierne er derfor enige om at afskaffe doku-
mentationskravet for seniorer i forhold til fastholdelsesfleksjob. Det indebærer, at der for seniorer ikke læn-
gere vil være krav om 12 måneders forudgående ansættelse efter overenskomsternes sociale kapitler eller på
særlige vilkår på borgerens hidtidige arbejdsplads.
Derved får personer med under 6 år til folkepensionsalderen mulighed for en gradvis tilbagetrækning fra ar-
bejdsmarkedet og kan blive ansat i et fastholdelsesfleksjob på arbejdspladsen med det samme, såfremt de i
øvrigt lever op til betingelserne for fleksjob.
Forligspartierne har fået opbakning til regelændringen fra forligskredsen bag reformen af førtidspension og
fleksjob forud for, at de nye regler om fastholdelsesfleksjob for seniorer kan træde i kraft den 1. januar 2020.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændringer af reglerne om fastholdelsesfleksjob
I § 119 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der fastsat betingelser for at blive ansat i et fleksjob på den
hidtidige arbejdsplads.
Efter de gældende regler i § 119 b, stk. 1, kan en person kun blive ansat i et fleksjob på den hidtidige arbejds-
plads, hvis personen forinden har været ansat på arbejdspladsen i mindst 12 måneder under overenskomstens
sociale kapitel eller på særlige vilkår. Den pågældende skal endvidere opfylde betingelserne for fleksjob.
Arbejdsgiver og lønmodtager kan også indgå aftale om ansættelse på særlige vilkår, fx hvis arbejdsgiveren
ikke er omfattet af en overenskomst.
Fx kan det aftales, at medarbejderens borger- eller kundekontakt reduceres og erstattes med administrative
opgaver kombineret med, at den pågældende fritages for overarbejde eller skiftende vagter. Dette kan også
kombineres med, at medarbejderen går ned i tid med en tilsvarende lavere løn, men bevarer den fulde pensi-
onsindbetaling.
Medarbejderen vil typisk ikke være visiteret til fleksjob under ansættelsen under de sociale kapitler eller på
særlige vilkår.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Lovudkast: Lovforslag om afskaffelse af dokumentationskrav for fastholdelsesfleksjob for seniorer - ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
2082824_0004.png
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af Aftale om ret til seniorpension for nedslidte, at personer med under 6 år til folkepensionsalde-
ren, som har en væsentligt og varigt nedsat arbejdsevne, skal have mulighed for at komme i fleksjob på deres
hidtidige arbejdsplads hurtigst muligt. Dokumentationskravet for fastholdelsesfleksjob skal derfor afskaffes
for seniorer. Seniorer skal derfor ikke længere være omfattet af kravet om 12 måneders forudgående ansæt-
telse efter overenskomsternes sociale kapitler eller på særlige vilkår på den hidtidige arbejdsplads.
Det betyder, at personer med under 6 år til folkepensionsalderen, som opfylder de almindelige betingelser for
fleksjob, får mulighed for at blive ansat i et fastholdelsesfleksjob på deres hidtidige arbejdsplads, uden først
at skulle opfylde de særlige betingelser for fastholdelsesfleksjob.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Med forslaget afskaffes dokumentationskravet i forhold til fastholdelsesfleksjob for personer med under 6 år
til folkepensionsalderen. Der vil således ikke være krav om 12 måneders forudgående ansættelse efter over-
enskomsternes sociale kapitler eller på særlige vilkår på borgerens hidtidige arbejdsplads. Ændringen vurde-
res at medføre merudgifter inklusiv adfærd og før skat og tilbageløb på 30,1 mio. kr. i 2020, 70,8 mio. kr. i
2021, 92,2 mio. kr. i 2022, 112,6 mio. kr. i 2023, 131,9 mio. kr. i 2024 og 150,2 mio. kr. i 2025.
Efter skat og tilbageløb forventes der merudgifter på 32,3 mio. kr. i 2020, 76,0 mio. kr. i 2021, 98,9 mio. kr. i
2022, 120,7 mio. kr. i 2023, 141,4 mio. kr. i 2024 og 161,0 mio. kr. i 2025.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved fastholdelsesfleksjob
Merudgifter i mio. kr. (2020-pl)
Statslige udgifter
Kommunale udgifter (øvrige overførelser)
I alt (inkl. adfærd før skat og tilbageløb)
Virkning efter skat og tilbageløb
2020
6,1
24,0
30,1
32,3
2021 2022
14,3
56,5
70,8
76,0
18,8
73,4
92,2
98,9
2023
23,0
89,6
112,6
120,7
2024
26,8
105,1
131,9
141,4
2025
30,6
119,6
150,2
161,0
De økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
De fem principper for agil, erhvervsrettet regulering, som skal gøre det lettere at anvende nye digitale tekno-
logier og forretningsmodeller, herunder 1) muliggør anvendelse af nye forretningsmodeller, 2) teknologineu-
tral, 3) mere enkel og formålsbestemt, 4) helhedstænkende og 5) sikrer brugervenlig digitalisering, vurderes
ikke at være relevante i forhold til indeværende lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Lovudkast: Lovforslag om afskaffelse af dokumentationskrav for fastholdelsesfleksjob for seniorer - ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
2082824_0005.png
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra tirsdag den 1. oktober 2019 til mandag den 21. oktober 2019 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægspension, Arbejdsskadeforeningen AVS, BDO Dan-
mark, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesrådet (Dansk Arbejdsgiverforening, Akademikernes Centralorganisa-
tion, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Kommunernes Landsforening, Lederne, Danske Regioner og Dan-
ske Handicaporganisationer), Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Danske Patienter, Danske Seniorer, Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområ-
det, Det Centrale Handicapråd, Erhvervsstyrelsen, Finansrådet, Finanstilsynet, Finanssektorens Arbejdsgi-
verforening, Foreningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, FSR
danske revisorer,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring & Pension, Frie Funktionærer, Frivilligrådet, Institut for Menneskeret-
tigheder, Kooperationen, Kristelig Fagbevægelse, LAFS
Landsforeningen af fleks- og skånejobbere, LAP -
Landsforeningen af nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Lægeforeningen, Psykiatrifonden, Retssikker-
hedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, SAND - De hjemløses organisation, SIND, Sund-
hedskartellet og Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regi-
oner
Negative konsekvenser/
Merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Stat:
Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for:
6,1 mio. kr. i 2020
14,3 mio. kr. i 2021
18,8 mio. kr. i 2022
23,0 mio. kr. i 2023
26,8 mio. kr. i 2024
30,6 mio. kr. i 2025
Kommune:
Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for:
24,0 mio. kr. i 2020
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Lovudkast: Lovforslag om afskaffelse af dokumentationskrav for fastholdelsesfleksjob for seniorer - ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
2082824_0006.png
56,5 mio. kr. i 2021
73,4 mio. kr. i 2022
89,6 mio. kr. i 2023
105,1 mio. kr. i 2024
119,6 mio. kr. i 2025
De statslige og kommunale
merudgifter giver sammen-
lagt merudgifterne inklusiv
adfærd før skat og tilbage-
løb.
Administrative konsekven-
ser for stat, kommuner og
regioner
Lovforslagets administra-
tive konsekvenser forventes
at medføre følgende min-
dreudgifter for hhv. stat,
kommuner og regioner:
Stat:
Ingen
Kommuner:
Ingen
Regioner:
Ingen
Lovforslagets administrative
konsekvenser forventes at
medføre følgende merudgif-
ter for hhv. stat, kommuner
og regioner:
Stat:
Ingen
Kommuner:
Ingen
Regioner:
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Miljømæssige konsekven-
ser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af
EU-retlige minimumsfor-
pligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 4: Lovudkast: Lovforslag om afskaffelse af dokumentationskrav for fastholdelsesfleksjob for seniorer - ekstern høring, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Ved beskrivelsen af gældende ret er der taget højde for lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigel-
sesindsats, som træder i kraft den 1. januar 2020, jf. lovens § 208.
Efter de gældende regler i § 119, stk. 1, stilles der krav om, at medarbejdere kun kan blive ansat i et fleksjob
på den hidtidige arbejdsplads, hvis de pågældende forinden har været ansat på arbejdspladsen i mindst 12
måneder under overenskomstens sociale kapitler eller på særlige vilkår.
Kravet kan ikke opfyldes ved at være ansat i et fleksjob efter overenskomstens sociale kapitler. De pågæl-
dende skal i øvrigt opfylde betingelserne for fleksjob.
Kravet gælder ikke, hvis den ansatte har været udsat for akut opstået skade eller sygdom, og det er åbenbart
formålsløst at gennemføre foranstaltninger med henblik på job efter overenskomstens sociale kapitler eller på
særlige vilkår.
Det foreslås, at
§ 119, stk. 1,
affattes således: » En person, der har mere end 6 år til folkepensionsalderen,
kan kun blive ansat i et fleksjob på den hidtidige arbejdsplads, hvis personen forinden har været ansat på ar-
bejdspladsen i mindst 12 måneder under overenskomstens sociale kapitler eller på særlige vilkår, jf. dog stk.
3. Den pågældende skal endvidere opfylde betingelserne for fleksjob, jf. § 116.«
Forslaget betyder, at bestemmelsen om fastholdelsesfleksjob alene omfatter personer, der har mere end 6 år
til folkepensionsalderen. Personer, der har under 6 år til folkepensionsalderen, skal dermed ikke opfylde de
særlige betingelser, der fremgår af bestemmelsen, for at kunne blive ansat i et fastholdelsesfleksjob på deres
hidtidige arbejdsplads.
Baggrunden for forslaget er, at personer med under 6 år til folkepensionsalderen, som har en væsentligt og
varigt nedsat arbejdsevne, skal have mulighed for at komme i fleksjob på deres hidtidige arbejdsplads hur-
tigst muligt.
Personer skal dog fortsat opfylde de almindelige betingelser for fleksjob.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2020.
7