Forespørgsel til skriftlig besvarelse E-003088/2020
til Kommissionen
jf. forretningsordenens artikel 138
Petar Vitanov
(S&D),
Johan Danielsson
(S&D),
Ismail Ertug
(S&D),
Andris Ameriks
(S&D),
Isabel
García Muñoz
(S&D),
Giuseppe Ferrandino
(S&D),
Bogusław
Liberadzki
(S&D),
Rovana Plumb
(S&D),
Vera Tax
(S&D),
István Ujhelyi
(S&D),
Sara Cerdas
(S&D),
Josianne Cutajar
(S&D),
César
Luena
(S&D),
Nora Mebarek
(S&D),
Alessandra Moretti
(S&D),
Inma Rodríguez-Piñero
(S&D),
Patrizia Toia
(S&D),
Kathleen Van Brempt
(S&D),
Marianne Vind
(S&D)
Om:
Virkningen af covid-19 på beskæftigelsen blandt flypersonale
Som følge af covid-19-pandemien står luftfartsektoren over for hidtil usete udfordringer. De seneste
tal fra Eurocontrol viser, at trafikmængden er faldet med 85 % i forhold til det foregående år. En del af
flypersonalet har accepteret meget lavere løn og ubetalt ferie for at bevare deres arbejde, mens
mange andre har mistet deres arbejde og forsørgelsesgrundlag.
Den nuværende krisesituation forværrer de problemer, som Kommissionen har
konstateret. Kommissionens undersøgelse viser, at atypiske og usikre former for flypersonalets
beskæftigelse er ved at sprede sig, at arbejdsvilkårene forværres, og at næsten 1 ud af 5 piloter er i
en usikker kontraktsituation (arbejde gennem et vikarbureau eller som angiveligt selvstændig), og at
93 % af al selvstændig virksomhed blandt piloter er proforma. Denne del af flypersonalet kan i
øjeblikket ikke blive omfattet af orlovsordninger eller anden offentlig økonomisk støtte, da de ikke er
direkte ansat i et luftfartselskab. På trods af undersøgelsens mange konstateringer har Kommissionen
et år efter ikke fremlagt noget forslag til løsning af disse store sociale problemer.
Virkningen af krisen på flypersonalet vil have langvarige effekter, da prognoserne viser, at lufttrafikken
ikke vil nå tidligere niveauer inden for en forudsigelig fremtid. Formand Von der Leyen har forpligtet
sig til ikke at lade nogen i stikken i denne krise. Hvordan agter Kommissionen konkret at hjælpe de
tusindvis af piloter og ansatte i flytransportsektoren, som for tiden står uden indtægt og social
beskyttelse som en direkte følge af de atypiske ansættelsesformer via vikarbureauer eller som
proforma selvstændige?
Der er afsat EU-midler til at hjælpe virksomhederne med at komme igennem krisen. Vil
Kommissionen opfordre medlemsstaterne til at afsætte ressourcer til de luftfartselskaber, der forvalter
krisen på en socialt ansvarlig måde, og bestræbe sig på at bevare arbejdspladser?
PE653.033v01-00