Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 367
Offentligt
2240366_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Arbejdstilsynets driftsbevilling på FFL 21
CVR 10172748
Kære ordførere
Ved den tekniske gennemgang af regeringens forslag til finanslov for 2021 for
2021 blev der stillet spørgsmål til udviklingen i Arbejdstilsynets driftsbevilling
samt disponering af midler til tilsyn inden for den samlede bevilling.
Spørgsmålet har også været berørt i en artikel i A4 Arbejdsmiljø den 3. september
2020, hvor det bl.a. er angivet, at der var 60 flere tilsynsførende i 2015 end i 2020,
hvilket A4 baserer på en teknisk fordeling af Arbejdstilsynets bevillinger og års-
værk, hvilket ikke giver et retvisende billede af udviklingen. Jeg kan i stedet op-
lyse, at:
Der i 2020 vil være ansat i alt ca. 120 flere medarbejdere i Arbejdstilsynet
sammenlignet med før arbejdsmiljøaftalen fra 2019, hvoraf størstedelen fø-
rer tilsyn med arbejdsmiljøet og bekæmper social dumping.
Der i 2021 vil være flere tilsynsførende end i 2020.
5. September 2020
J.nr.
2020 - 6599
Bevillingsudviklingen og den tekniske fordeling heraf fremgår nedenfor.
Udviklingen i Arbejdstilsynets bevilling
Med arbejdsmiljøaftalen fra april 2019 løftes Arbejdstilsynets bevilling i årene
2020-2022 med i alt ca. 460 mio. kr. (2020-pl). Aftalen havde til formål at styrke
arbejdsmiljøindsatsen samt imødegå en faldende bevillingsprofil fra 2019 og frem.
Udviklingen i Arbejdstilsynets bevilling fra 2019-2024 fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Arbejdstilsynets bevilling 2019-2024
Mio. kr. (2021-pl)
Bevilling til Arbejdstilsynet
2019
439,9
2020
551,6
2021
548,2
2022
548,6
2023
350,4
2024
343,1
Kilde: Regeringens forslag til finanslov for 2021.
Note: Bevillingerne i tabellen er omregnet til 2021-pl, hvorfor tallene afviger fra budgetoversigten på FFL21.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Arbejdstilsynets driftsbevilling på FFL 21, fra beskæftigelsesministeren
2240366_0002.png
Det fremgår af tabel 1, at bevillingen er steget markant fra 2019 til 2020 men falder
med 3,4 mio. kr. fra 2020 til 2021 i faste priser. Udviklingen i bevillingen mellem
2020 og 2021 kan primært henføres til følgende:
Arbejdsmiljøaftalen fra 2019, som indebar et bevillingsløft på ca. 140 mio. kr. i
2020, knap 150 mio. kr. i 2021, ca. 170 mio. kr. i 2022 samt ca. 20 mio. kr. år-
ligt derefter.
Det generelle årlige statslige 2 pct. omprioriteringsbidrag. Omprioriterings-bi-
draget modsvares af den stigende bevilling i årene 2020-2022 som følge af ar-
bejdsmiljøaftalen fra april 2019.
Aftale om finansloven for 2020, som indebar et løft i bevillingen til den fælles
myndighedsindsats mod social dumping, heraf et løft i bevillingen til Arbejdstil-
synet på ca. 22 mio. kr. i 2020 samt ca. 27 mio. kr. årligt 2021-2022.
Rammereduktion på ca. 8 mio. kr. årligt fra 2021 og frem som følge af besparel-
ser på konsulentområdet, jf.
Aftale om finansloven for 2020
af december 2019
og
Aftale om ret til seniorpension for nedslidte
af maj 2019.
Der er desuden mindre variationer imellem årene for midlertidige bevillinger til
Beskæftigelsesministeriets rejsehold vedr. sygefravær, initiativ om åbne arbejds-
miljødata, samt initiativ om spredning af løsninger fra virksomhed til virksomhed.
Ligeledes er der mindre justeringer som følge af variation vedr. budgetterede ind-
tægter på offshoreområdet, indkøbseffektivisering som følge af 14. fase af statens
indkøbsprogram, overførsel af opgaver til statens IT mv.
Fra 2021 til 2022 er den samlede økonomi på stort set uændret niveau. Bevillings-
faldet fra 2022 til 2023 skyldes udløb af arbejdsmiljøaftalen. Derfor skal der i god
tid inden udgangen af 2022 være en drøftelse i arbejdsmiljøforligskredsen om den
fremtidige arbejdsmiljøindsats og Arbejdstilsynets bevillingsmæssige rammer.
Udgifter til tilsyn
Ved den tekniske gennemgang blev der dertil stillet spørgsmål til den budgetterede
andel af den samlede bevilling, der bliver anvendt til hovedformålet Tilsyn.
Spørgsmålet er baseret på de oplysninger, der fremgår af tabel 6 på regeringens for-
slag til finanslov for 2021 under § 17.21.01. Arbejdstilsynet, jf. tabel 2 nedenfor.
Tabel 2.
Tabel 6 på FFL21
6. Specifikation af udgifter pr. opgave
R
Mio. kr.
Udgift i alt ...........................................
0. Generelle fællesomkostninger ..........
1. Tilsyn ............................................
2. Kommunikation..............................
3. Regulering og arbejdsmiljøudvikling.
2018
465,2
101,6
274,1
20,7
68,8
R
2019
485,4
103,0
281,4
27,7
73,3
B
2020
551,6
105,4
334,9
27,8
83,5
F
2021
548,2
116,2
317,7
31,4
82,9
BO1
2022
548,6
116,4
317,9
31,4
82,9
BO2
2023
350,4
74,3
203,1
20,0
53,0
BO3
2024
343,1
72,8
198,8
19,6
51,9
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Arbejdstilsynets driftsbevilling på FFL 21, fra beskæftigelsesministeren
2240366_0003.png
Anm:
Der er i tabel 1 tale om bevillingstal for 2019, mens der i tabel 6 er tale om regnskabstal for 2018-2019
Tabel 6 er teknisk beregnet, idet den samlede bevilling til Arbejdstilsynet på fi-
nanslovforslaget er fordelt forholdsmæssigt på de fire finanslovformål ud fra reali-
serede regnskabstal for 2019. Det er således en foreløbig fordeling, der afspejler
den senest kendte faktiske fordeling af udgifter.
Den konkrete fordeling af bevillingen for 2021 vil ske i forbindelse med udarbej-
delse af budgettet for 2021, ligesom det vil afspejles i mål- og resultatplanen for
2021, der indgås mellem Arbejdstilsynet og Beskæftigelsesministeriets departe-
ment.
Tabellen er således udtryk for en teknisk beregning, som ikke giver et retvisende
billede af fordelingen af bevillingen på de fire finanslovformål. Arbejdstilsynet har
tværtimod besluttet at styrke tilsynsindsatsen med 6 tilsynsførende fra 1. januar
2021.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3