Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 365
Offentligt
2239507_0001.png
Til lovforslag nr.
L 212
Folketinget 2019-20
Skriftlig fremsættelse (4. september 2020)
Beskæftigelsesministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om adgang til iværksættelse af midlertidig
arbejdsfordeling som led i håndteringen af covid-19
(Lovforslag nr. L 212)
Lovforslaget udmønter dele af Trepartsaftale om en ny
midlertidig arbejdsfordelingsordning på det private arbejds‐
marked, som regeringen og arbejdsmarkedets parter har ind‐
gået den 31. august 2020. Den nye midlertidige ordning skal
give virksomheder, der fortsat er udfordret af coronakrisen
et værktøj til at undgå afskedigelser.
Ordningen vil gælde indtil den 31. december 2020 med
mulighed for, at etablerede arbejdsfordelinger kan løbe ind i
2021 med en maksimal varighed på 4 måneder.
Lovforslaget udmønter selve adgangen til at iværksætte
den nye midlertidige arbejdsfordelingsordning således, at ar‐
bejdsgivere, herunder arbejdsgivere omfattet af en kollektiv
overenskomst, skal have mulighed for at iværksætte arbejds‐
fordeling på særlige vilkår i en periode på maksimalt 4 må‐
neder inden udgangen af 2020.
I lyset af den helt ekstraordinære situation med covid-19
etableres således adgang til at iværksætte arbejdsfordeling
på særlige vilkår ved lov, der på afgrænsede punkter træder i
stedet for allerede indgåede overenskomster. Lovforslaget
udgør således en udmøntning af dette element i trepartsafta‐
len af 31. august 2020.
Herudover indeholder lovforslaget på baggrund af tre‐
partsaftalen enkelte bestemmelser vedrørende arbejds- og
ansættelsesretlige forhold, idet eksempelvis vilkår i relation
til opsigelse under en arbejdsfordeling har skullet præcise‐
res.
På grund af den ekstraordinære situation er der behov for,
at lovforslaget hastebehandles. Det forudsætter en række
dispensationer fra reglerne i Folketingets forretningsorden.
Lovforslagets hastende karakter er også årsagen til, at
lovforslaget ikke har været sendt i høring, og at det ikke har
været muligt at sikre vedtagelse af lovforslaget senest 4 uger
før den 1. januar eller den 1. juli.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 14. september
2020, og at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets ved‐
tagelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.
BE008519
Beskæftigelsesmin., j.nr. 2020-6309