Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 364
Offentligt
2239495_0001.png
SKRIFTLIG FREMSÆTTELSE
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Beskæftigelsesministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., lov om sygedagpenge og barselsloven
(Lovforslag nr. L 213).
CVR 10172748
2020-6309
Lovforslaget udmønter en række elementer fra Trepartsaftale om en ny midlertidig
arbejdsfordelingsordning på det private arbejdsmarked, som regeringen og arbejds-
markedets parter har indgået den 31. august 2020. Den nye midlertidige ordning
skal give virksomheder, der fortsat er udfordret af coronakrisen, et værktøj til at
undgå afskedigelser.
Ordningen vil gælde indtil den 31. december 2020 med mulighed for, at etablerede
arbejdsfordelinger kan løbe ind i 2021 med en maksimal varighed på 4 måneder.
Lovforslaget udmønter bl.a. følgende elementer af trepartsaftalen:
Den maksimale dagpengesats for personer i ordningen forhøjes med ca. 20 pct.,
svarende til 23.000 kr. for en fuldtidsledig.
Dagpengeforbruget suspenderes under den nye midlertidige arbejdsfordeling så-
vel som for den eksisterende ordning.
Ikke-forsikrede personer får under den nye midlertidige arbejdsfordelingsord-
ning adgang til supplerende dagpenge. Det er et krav, at pågældende betaler 3
måneders a-kassekontingent pr. måned med ret til supplerende dagpenge
Arbejdsgiver betaler 3 G-dage om måneden til medarbejdere omfattet af den
nye midlertidige arbejdsfordeling. Bidraget reduceres forholdsmæssigt, hvis ar-
bejdsfordelingens varighed er mindre end en måned. G-dagene finansierer stør-
stedelen af forhøjelsen af den maksimale dagpengesats. De almindelige G-dage
suspenderes samtidig.
Der gives bedre mulighed for opkvalificering under ledighed på supplerende
dagpenge i den nye arbejdsfordelingsordning samt for den eksisterende ordning.
Foruden trepartaftalen udmønter lovforslaget de ændringer af
Aftale om bedre vil-
kår til særligt hård ramte dele af dansk erhvervs-, idræts- og kulturliv
indgået mel-
lem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Konservative
og Alternativet, som omhandler lempeligere adgang til dagpenge for selvstændige
mv. Med lovforslaget får ikke-forsikrede selvstændige m.fl.
som har være på
midlertidige kompensationsordninger
adgang til at få dagpenge. Hertil forlænges
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 364: Orientering om fremsættelse lovforslag om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om sygedagpenge og barselsloven, fra beskæftigelsesministeren
den eksisterende ordning om, at selvstændige i tvangslukkede brancher kan ophøre
midlertidigt og få dagpenge. Begge ændringer vil gælde indtil 31. oktober 2020.
På grund af den ekstraordinære situation er der behov for, at lovforslaget hastebe-
handles. Det forudsætter en række dispensationer fra reglerne i Folketingets forret-
ningsorden.
Lovforslagets hastende karakter er også årsagen til, at lovforslaget ikke har været
sendt i høring, og at det ikke har været muligt at sikre vedtagelse af lovforslaget
senest 4 uger før den 1. januar eller den 1. juli.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 14. september 2020, og at lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
De samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget skønnes, at medføre offent-
lige merudgifter efter skat, tilbageløb og inkl. adfærd på ca. 296 mio. kr. i 2020, 80
mio. kr. i 2021, 19 mio. kr. i 2022, 25 mio. kr. i 2023, 4 mio. kr. i 2024 og 2 mio.
kr. i 2025. Samlet set giver det merudgifter på ca. 415 mio. kr. før skat og tilbage-
løb i perioden 2020-2025. Det skønnes, at forslagene samlet set har en negativ be-
skæftigelsesvirkning på ca. 1.500 fuldtidspersoner.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.
2