Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 358
Offentligt
2237613_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2021
i forhold til finansloven for 2020
August 2020
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 358: Forslag til finanslov for 2021 på Beskæftigelsesministeriets område
2237613_0002.png
Side 2 af 37
FFL21 sammenlignet med FL20
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2021
sammenlignet med finansloven for 2020 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2020. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2021.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2021, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til finansloven
for 2020 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2021 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2021 i forhold til finansloven for 2020
der inde-
holder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2020 til finanslov-
forslaget for 2021.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 358: Forslag til finanslov for 2021 på Beskæftigelsesministeriets område
2237613_0003.png
Side 17 af 37
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 150,0 mio.kr. skyldes, at reserven vedrørende seniorpension er nul-
stillet i 2021 (§ 17.19.77.).
Mindreudgiften på 213,7 mio.kr. skyldes, skyldes, at reserven på finansloven for 2020
er nulstillet og udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2020. På forslag til finanslov for
2021 er bevillingen bl.a. omfattet af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folke-
parti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om at oprette
Seniorpensionsenheden som tillægsaftale til Aftale om ret til seniorpension for ned-
slidte af december 2019 og Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socia-
listisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet om udfas-
ning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer af juni 2020 (§17.19.78.).
Merudgiften på 99,4 mio.kr. skyldes, at reserven på finansloven for 2020 er nulstillet og
udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2020. På forslag til finanslov for 2021 er bevil-
lingen bl.a. omfattet af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om at oprette Seniorpensi-
onsenheden som tillægsaftale til Aftale om ret til seniorpension for nedslidte af decem-
ber 2019 (§ 17.19.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 62,7 mio.kr. skyldes en forventning om kortere sagsbehandlingstider i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vedrørende sager efter lov nr. 336 af 2. april 2014
om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med
sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion og fremrykning af tilkendelser af
erstatninger mv. til de berørte personer. Merindtægten på 63,9 mio.kr. på samme konto
skyldes, at erstatningsudgifterne refunderes af den ansættende myndighed (§ 17.23.11.).
Merudgiften på 137,2 mio. kr. skyldes primært, at bidragssatsen stiger fra 0,3 pct. i 2020
til 0,6 pct. i 2021og derudover stigende aktivitet på dagpenge- og kontanthjælpsområ-
det, som følge af stigende bruttoledighed jf. Økonomisk Redegørelse maj 2020, og i
mindre grad af forskellige COVID-19 initiativer (§ 17.31.20.).
Merudgiften på 328,4 mio. kr. skyldes primært, at bidragssatsen stiger fra 0,3 pct. i 2020
til 0,6 pct. i 2021 samt den forventede stigende aktivitet på offentlige ydelser under del-
loftet for indkomstoverførelser (§17.31.21.).
Merudgiften på 150,9 mio. kr. skyldes et forventet højere antal modtagere af dagpenge,
der skal betales ATP-bidrag for. Det højere antal dagpengemodtagere kan henføres til
den forventede stigning i bruttoledigheden jf. Økonomisk Redegørelse maj 2020, hvor
bruttoledigheden forventes at stige med 29.500 fuldtidspersoner i 2021. Merindtægten
på 125,9 mio. kr. kan ligeledes henføres til den øgede aktivitet (§ 17.31.24.).
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 358: Forslag til finanslov for 2021 på Beskæftigelsesministeriets område
2237613_0004.png
Side 18 af 37
Merindtægten på 108,4 mio.kr. skyldes, at der i 2020 var en ekstraordinær høj modreg-
ning af arbejdsgiveres finansieringsbidrag til ATP, idet arbejdsgiverne havde betalt et
højere finansieringsbidrag i 2018 og 2019 end de skulle (§ 17.31.29.).
Merudgiften på 6.817,3 mio. kr. skyldes et forventet højere antal modtagere af arbejds-
løshedsdagpenge. Den højere aktivitet kan primært henføres til en forventet stigning i
bruttoledigheden, jf. Økonomisk Redegørelse maj 2020 som skønner en bruttoledighed
på 137.500 fuldtidspersoner i 2021, samt de aktivitetsmæssige konsekvenser af flere til-
tag i relation til COVID-19. Merindtægten på 4.469,8 mio. kr. skal ses i sammenhæng
med den højere aktivitet på dagpengeområdet (§ 17.32.01.).
Merudgiften på 253,9 mio.kr. kan henføres til en forventet stigning i antallet af ferie-
dagpengemodtagere fra 50.000 i 2020 til 87.000 i 2021. Forøgelsen skyldes, at budgette-
ringen for 2021 afspejler skønnet over bruttoledigheden ved Økonomisk Redegørelse
maj 2020, hvor antallet af dagpengemodtagere er væsentligt hævet som følge af CO-
VID-19 situationen (§ 17.32.02.).
Merudgiften på 130,6 mio. kr. skyldes primært en forventet stigning i antallet af ledig-
hedsydelsesmodtagere fra ca. 10.530 helårspersoner i 2020 til 13.900 helårspersoner i
2021 (§ 17.35.25.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 53,7 mio. kr. på en ny konto kan henføres til Aftale
mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Enhedslisten af juni 2020 om ekstraordinært løft af ledige, hvor ledige dagpenge-
modtagere, som er fyldt 30 år, og som er ufaglærte eller har en forældet uddannelse, får
en ret til en erhvervsuddannelse (§ 17.46.08.).
Merudgiften på 59,7 mio.kr. skyldes primært en stigende bevillingsprofil på den regio-
nale uddannelsespulje som følge af nyt initiativ med at samle og styrke ordninger for
erhvervsrettede kurser samt ny pulje for uddannelsesambassadører, jf. Aftale mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Det konservative Folke-
parti om Styrket opkvalificering af juni 2020. Hertil kommer en faldende bevillingspro-
fil på puljen uddannelsesløft som medgår til finansiering af initiativer i Aftale om Styr-
ket opkvalificering (§17.46.41.).
Mindreudgiften på 44,4 mio. kr. skyldes primært et forventet fald i antallet af personer,
der påbegynder et jobrotationsforløb. Den forventede aktivitet forventes at falde fra
543 fuldtidspersoner i 2020 til 336 fuldtidspersoner i 2021 (§ 17.46.74.).
Merudgiften på 38,0 mio. kr. skyldes et forventet højere antal dagpengemodtagere som
aktiveres i løntilskudsordninger. Den højere aktivitet kan primært henføres til en for-
ventet stigning i bruttoledigheden jf. Økonomisk Redegørelse maj 2020 (§ 17.47.01.).
Mindreudgiften på 20,0 mio. kr. skyldes den aftalte bevillingsprofil, jf. Aftale mellem
den daværende V-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Al-
ternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 358: Forslag til finanslov for 2021 på Beskæftigelsesministeriets område
2237613_0005.png
Side 19 af 37
udmøntning af satspuljen for 2017 af november 2016. Hertil kommer en reduktion af
bevillingen som led i udmøntning af besparelse på statens konsulentforbrug, jf. Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternati-
vet om finansloven for 2020 af december 2019 (§ 17.51.11.).
Mindreudgiften på 117,5 mio. kr. skyldes et forventet fald i antallet af fuldtidspersoner i
seniorjob fra ca. 2.040 fuldtidspersoner i 2020 til ca. 1.210 fuldtidspersoner i 2021 som
følge af, at den forventede tilgang til ordningen falder - primært som konsekvens af et
faldende antal efterlønsberettigede (§ 17.54.21.).
Mindreindtægten på 40,0 mio. kr. skyldes, at der ikke længere budgetteres på kontoen
som følge af Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre, og Socialistisk Folkeparti om en ny
ferieordning med samtidighedsferie af oktober 2017 (§ 17.54.41.).
Mindreudgiften på 126,7 mio.kr. skyldes, at det midlertidige børnetilskud ophører pr. 1.
juli 2021 (§ 17.61.08.).
Merudgiften på 3.409,8 mio. kr. skyldes en forventet stigning i antallet af helårsperso-
ner fra ca. 57.500 i 2020 til ca.71.600 i 2021. Merudgiften skal ses i sammenhæng med
en samlet forventet stigning i antallet af førtidspensionister blandt andet på grund af
stigende pensionsalder, jf. Aftale mellem den daværende VK-regering, Dansk Folke-
parti og Det Radikale Venstre om senere tilbagetrækning af maj 2011. Stigningen i det
samlet antal førtidspensionister kommer til udtryk på denne konto, da nytilkendelser
placeres her (§ 17.64.10.).
Merindtægten på 2.727,9 mio. kr. er den kommunale medfinansiering af førtidspension
og følger således den stigende aktivitet på § 17.64.10.10. (§ 17.64.10.).
Merudgiften på 106,5 mio. kr. skyldes, at mediechecken indfases gradvist i takt med en
udfasning af medielicensen frem mod 2022 (§ 17.64.11.).
Merudgiften på 107,2 mio. kr. skyldes, at seniorpræmien for beskæftigelse det andet år
efter pensionsalderen først kommer til udbetaling fra 2021, jf. Aftale mellem den davæ-
rende VLAK-regering og Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om ret til senior-
pension for nedslidte mv. af maj 2019 (§17.64.12.).
Merudgiften på 1.259,3 mio. kr. skyldes stigende aktivitet på seniorpension, der forven-
tes at stige fra ca. 6.200 helårspersoner i 2020 til ca. 12.600 helårspersoner i 2021. Mer-
indtægten på 983,2 mio. kr. er den kommunale medfinansiering af seniorpension og
følger således den stigende aktivitet (§ 17.64.13.).