UDKAST
Bekendtgørelse om biologiske agenser og arbejdsmiljø
1)
I medfør af § 15 a, stk. 4, § 17, stk. 3, § 22, stk. 1, § 39, § 40, § 41, stk. 1, § 43, § 49, § 49 a, § 49 c, § 63,
stk. 1 og 2, § 73, § 75, stk. 1 og § 84 i lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 674 af 25. maj 2020,
fastsættes:
Kapitel 1
Område m.v.
§ 1.
Bekendtgørelsen omfatter arbejde med, herunder fremstilling, anvendelse, håndtering, udvikling og
bestemmelse af, biologiske agenser.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen omfatter endvidere andet arbejde, som på grund af sin art eller de forhold,
hvorunder det foregår, indebærer, at man kan blive udsat for påvirkning fra biologiske agenser. Bilag 2
indeholder eksempler på sådant arbejde.
Stk. 3.
Bekendtgørelsen gælder også for arbejde omfattet af § 2, stk. 2, i lov om arbejdsmiljø, og arbejde,
der ikke udføres for en arbejdsgiver.
Stk. 4.
Dog gælder følgende bestemmelser kun for arbejde, der udføres for en arbejdsgiver: § 3, § 6, stk.
2, §§ 7-10 og § 16.
§ 2.
Ved biologiske agenser forstås i denne bekendtgørelse mikroorganismer, herunder genetisk
modificerede mikroorganismer, cellekulturer og endoparasitter hos mennesker, som er i stand til at
fremkalde en infektionssygdom, allergi eller toksisk effekt.
Stk. 2.
Biologiske agenser klassificeres i 4 risikogrupper i forhold til graden af infektionsrisiko, jf. bilag
7. Bilag 8 indeholder en klassifikation i risikogrupperne 2, 3 og 4.
Kapitel 2
Almindelige bestemmelser
§ 3.
I vurderingen af sikkerheds- og sundhedsforholdene under arbejdet, jf. § 4, § 6, §§ 6a -6c, og § 22,
nr. 1, i bekendtgørelse om arbejdets udførelse, skal indgå en fastlæggelse og vurdering af arten, graden og
varigheden af påvirkningen fra biologiske agenser og risikoen derved. Vurderingen skal foretages på
grundlag af den klassificering af biologiske agenser, der fremgår af bilag 8, og i øvrigt i overensstemmelse
med retningslinjerne i bilag 1. Hvis et biologisk agens ikke er anført i bilag 8, skal arbejdsgiveren ud fra
retningslinjerne i bilag 7 bedømme, i hvilken risikogruppe agenset hører til.
Stk. 2.
Vurderingen skal ajourføres, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoder og arbejdsprocesser
m.v., som har betydning for virksomhedens arbejdsmiljø, dog senest hvert tredje år.
Stk. 3.
Arbejdet skal planlægges og tilrettelægges under hensyntagen til denne vurdering i
overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningens almindelige regler. Det skal herunder sikres, at der om
nødvendigt iværksættes sådanne særlige foranstaltninger, som er nævnt i §§ 6-10, og at foranstaltningerne
iværksættes, inden arbejdet påbegyndes.
1