Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 351
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
(Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte)
I lov om udstationering af lønmodtagere m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 366 af 12. april 2017, med
de ændringer, der følger af § 52 i lov nr. 60 af 30. januar 2018, lov nr. 702 af 8. juni 2018, og senest
ændret ved lov. nr. 870 af 14. juni 2020, foretages følgende ændringer:
§1
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »§ 7 a, stk. 1 og 4-7,« til: »§ 7 a, stk. 1 og 3-5 og 7,«
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »§ 7 a, stk. 3,« til: »§ 7 a, stk. 2,«
3.
I
§ 1, stk. 4,
ændres »§ 7 a, stk. 2 og 4-7,« til: »§ 7 a, stk. 3-7,«
4.
§ 7 a, stk. 2,
ophæves og i stedet indsættes efter stk. 5 som nyt stk. 6:
»§ 7 a, stk. 6. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, at udenlandske selvstændigt
erhvervsdrivende uden ansatte, der leverer tjenesteydelser i nærmere bestemte risikobrancher, skal
anmelde oplysninger til Erhvervsstyrelsen. Beskæftigelsesministeren fastsætter desuden regler om,
hvilke oplysninger der skal anmeldes, om fristen for anmeldelse og ændring af oplysninger samt om
myndighedernes adgang til de anmeldte oplysninger.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
5.
I
§ 7 a, stk. 4, 5 og 6,
ændres »efter stk. 1-3« til: »efter stk. 1, 2 og 6«
6.
I
§ 7 b, nr. 3,
ændres »§ 7 a, stk. 2,« til: »§ 7 a, stk. 6,«
7.
I
§ 7 c, stk. 1,
ændres »§ 7 a, stk. 1, nr. 1-5 og 7, stk. 2, nr. 1-5, stk. 3, nr. 1-5 og 7« til: »§ 7 a, stk.
1, nr. 1-5 og 7, og stk. 3, nr. 1-5 og 7«
8.
I
§ 7 c, stk. 2,
ændres »stk. 3, nr. 6 og 9,« til: »stk. 2, nr. 6 og 9,«
9.
I
§ 7 d, stk. 1,
ændres »§ 7 a, stk. 1-3« til: »§ 7 a, stk. 1-2«
10.
I
§ 7 d
indsættes efter stk. 3 som nyt
stk. 4:
»Stk. 4. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at pligten for tjenesteydere og
hvervgivere, jf. stk. 1 og 2, finder anvendelse i relation til tjenesteydelser leveret af udenlandske
selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte i nærmere bestemte risikobrancher.«
11.
I
§ 7 e, stk. 2,
ændres »§ 7 a, stk. 3, nr. 4,« til: »§ 7 a, stk. 2, nr. 4,« og »§ 7 a, stk. 1-3« til: »§ 7
a, stk. 1-2 og 6«
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: Lovudkast: Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte), fra beskæftigelsesministeren
12.
I
§ 7 e, stk. 3,
ændres »§ 7 a, stk. 1 og 3« til: »§ 7 a, stk. 1-2«
13.
I
§ 10 a, nr. 1,
ændres »§ 7 a, stk. 1-3.« til: »§ 7 a, stk. 1-2 og 6.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter/hovedindhold
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Ligestillingsmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Udenlandske tjenesteydere, der midlertidigt udfører arbejde i Danmark, skal anmelde deres
aktiviteter i Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) hos Erhvervsstyrelsen.
Anmeldelsespligten omfatter også selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: Lovudkast: Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte), fra beskæftigelsesministeren
Danmark modtog i november 2018 en åbningsskrivelse om anmeldelsespligten til RUT for
selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte i forbindelse med grænseoverskridende tjenesteydelser.
I åbningsskrivelsen udtrykker Kommissionen bekymring for anmeldelsespligtens forenelighed med
artikel 16, stk. 1, og artikel 19 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12.
december 2006 om tjenesteydelser i det indre marked
(herefter ”tjenesteydelsesdirektivet”) og
artikel 56 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Efter Kommissionens
opfattelse, udgør anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte en
ulovlig hindring for den frie udveksling af tjenesteydelser.
Regeringen har været i dialog med Kommissionen om en målretning af anmeldelsespligten for
selvstændige erhvervsrivende uden ansatte til særlige risikobrancher. Lovforslaget er resultatet af
denne dialog.
Endelig foretages de nødvendige konsekvensrettelser i udstationeringsloven som følge af
ovennævnte, herunder målrettes hvervgiverpligten i forhold til selvstændigt erhvervsrivende uden
ansatte tilsvarende.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Anmeldelsespligt for selvstændige erhvervsdrivende uden ansatte i risikobrancher
2.1.1. Gældende ret
Udenlandske tjenesteydere, der midlertidigt leverer tjenesteydelser i Danmark, er omfattet af
anmeldelsespligten til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT), jf. udstationeringslovens
§§7 a-7 f. Anmeldelsespligten omfatter også selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte, jf. § 7 a,
stk. 2.
Anmeldelsen til RUT skal ske senest samtidig med, at arbejdet igangsættes i Danmark. For hver
tjenesteydelse skal følgende oplysninger anmeldes:
1) Virksomhedens navn, forretningsadresse og kontaktoplysninger.
2) Dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen.
3) Sted for levering af tjenesteydelsen.
4) Virksomhedens branchekode.
5) Oplysninger om eventuel momsregistrering i hjemlandet.
6) Oplysninger om socialsikringsforhold i hjemlandet.
7) Oplysninger om dansk hvervgiver i forbindelse med tjenesteydelsen, hvis hvervgiveren ikke er
en privatperson.
Anmeldelsespligten til RUT gælder som udgangspunkt ved udstationering inden for alle brancher,
men der er dog visse undtagelser fra anmeldelsespligten. Én af undtagelserne følger af § 7 b
(montørreglen), hvor en virksomhed ikke har en anmeldelsespligt, såfremt levering af
tjenesteydelsen ikke varer over 8 dage; der er tale om levering af et teknisk anlæg eller installation;
og den selvstændige virksomhed har til opgave og er specialiseret i eller kvalificeret til at montere,
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: Lovudkast: Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte), fra beskæftigelsesministeren
installere, efterse, reparere eller informere om et teknisk anlæg eller en teknisk installation i
Danmark.
Der følger også en række undtagelser af bekendtgørelse nr. 1517 af 16/12/2010 om undtagelser fra
anmeldelsespligten til RUT i forbindelse med kortvarige udstationeringer. En udenlandsk
virksomhed som deltager i seminarer eller konferencer eller professionelle artister er fx undtaget fra
anmeldelsespligten.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Anmeldelsespligten for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte til RUT er en restriktion i den
fri bevægelighed for tjenesteydelser, jf. Traktat om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF) artikel 56. En sådan restriktion kan begrundes af hensyn til den offentlige orden, den
offentlige sikkerhed, den offentlige sundhed eller tvingende almene hensyn, som er anerkendt af
EU-Domstolen. Restriktionen skal endvidere være egnet til at opfylde formålet med restriktionen.
Samtidig må restriktionen ikke gå ud over, hvad der er nødvendigt for at opfylde formålet, dvs. den
skal være proportional.
I specifikke brancher, blandt andet i bygge- og anlægsbranchen og i visse underbrancher i
industrien, er det i forbindelse med Arbejdstilsynets og Skattestyrelsens kontrolindsats
dokumenteret, at en væsentlig del af de udenlandske tjenesteydere, der oplyser i RUT, at de er
selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte, reelt er i et arbejdstagerforhold. Derudover er der i de
nævnte brancher konstateret en høj overtrædelsesprocent af arbejdsmiljølovgivningen og/eller
skatte- og afgiftslovgivningen. Anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende i
disse brancher er således en nødvendig foranstaltning for at sikre beskyttelsen af arbejdstagere og
forhindre svig og misbrug i forbindelse med udstationering af arbejdstagere.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at såvel håndhævelse af arbejdsmiljølovgivningen og
skatte- og afgiftslovgivningen samt identifikation af
”falske
selvstændige” må betragtes som
tvingende almene hensyn, som kan begrunde en anmeldelsespligt, jf. se nærmere herom i afsnit
8.
Forholdet til EU-retten.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at anmeldelsespligten bør
målrettes til de brancher, hvor der er en risiko for overtrædelse af dansk lovgivning.
Beskæftigelsesministeriet foreslår med udgangspunkt i resultaterne af kontrolmyndighedernes
indsats på området en målretning af anmeldelsespligten til nærmere bestemte risikobrancher. som
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om i en bekendtgørelse. Samtidig foreslås
det, at beskæftigelsesministeren vil kunne fastsætte regler om, hvilke oplysninger der skal
anmeldes, om fristen for anmeldelse og ændring af oplysninger og om myndighedernes,
arbejdsmarkedets parters samt offentlighedens adgang til de anmeldte oplysninger.
Med den foreslåede ordning, vil selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte have pligt til at
anmelde sig til RUT, når der udføres arbejde i specifikke identificerede brancher, hvor der er påvist
en høj forekomst af overtrædelser af reglerne på det danske arbejdsmarked, og hvor der som følge
heraf er fastsat en anmeldelsespligt ved bekendtgørelse.
Målretningen vil ske i form af en dynamisk model, hvor anmeldelsespligten for selvstændigt
erhvervsdrivende uden ansatte årligt vil blive revurderet i dialog med Kommissionen, således at
anmeldelsespligten kan udvides til yderligere brancher, såfremt der kan fremvises data fra
Arbejdstilsynet eller Skattestyrelsen, der kan kvalificere en udvidelse af anmeldelsespligten. Hvis
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: Lovudkast: Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte), fra beskæftigelsesministeren
data derimod viser, at forekomsten af overtrædelser falder i en branche, vil anmeldelsespligten
kunne målrettes yderligere, således at færre brancher omfattes af anmeldelsespligten for
selvstændigt erhvervsdrivende.
2.2.Målretning af hvervgiverpligten
2.2.1. Gældende ret
Alle udenlandske tjenesteydere, som leverer tjenesteydelser i Danmark, har en pligt til at give
hvervgiver dokumentation for, at anmeldelse i RUT-registret er sket, hvis tjenesteydelsen angår
bygge- og anlægsvirksomhed eller landbrug, skovbrug og gartneri. Hvervgiver har en pligt til at
rette henvendelse til Arbejdstilsynet senest 3 dage efter tjenesteydelse er påbegyndt, hvis hvervgiver
ikke har modtaget dokumentation for, at tjenesteyderen har anmeldt sig i RUT. Det samme gælder,
hvis de registrerede oplysninger i RUT-registret er forkerte eller mangelfulde.
Hvervgiverpligtens bagvedliggende formål er således at sikre, at der sker anmeldelse til RUT i
særlige risikobrancher, således at myndighederne kan føre et effektivt og målrettet tilsyn med, om
også udenlandske virksomheder og deres ansatte overholder f.eks. arbejdsmiljølovgivningen og
skatte- og afgiftslovgivningen i Danmark.
Hvervgiverpligten blev indført med lov nr. 509 af 19. maj 2010 og skulle sikre en højere
efterlevelse af anmeldelsespligten til RUT blandt udenlandske tjenesteydere. Det var erfaringen, at
de gældende regler ikke virkede efter hensigten, idet en række udenlandske tjenesteydere ikke
overholdt anmeldelsespligten til RUT.
Manglende overholdelse af hvervgiverpligten kan straffes med bøde. Det fremgår dog af
bemærkningerne til lov nr. 509 af 19. maj 2010, at det forudsættes, at for private, ikke-
erhvervsdrivende, hvervgivere, der ikke er vant til at indgå kontrakter, vil manglende opfyldelse af
hvervgiverpligten i førstegangstilfælde som udgangspunkt ikke blive påtalt. Hvis hvervgiverpligten
efterfølgende ikke overholdes, gives en bøde, der i normaltilfælde er på 10.000 kr. Dog tilkommer
det domstolene ud fra en samlet vurdering at fastsætte bøden i den enkelte sag. Bøden kan således
fastsættes til et større eller mindre beløb end bødeniveauet i normaltilfælde afhængigt af sagens
konkrete omstændigheder.
Beskæftigelsesministeren har mulighed for at fastsætte regler om, at pligten for tjenesteydere og
hvervgivere kan udvides til at omfatte andre brancher end nævnt ovenfor. Yderligere brancher kan
løbende blive omfattet af hvervgiverpligten ved bekendtgørelse. Rengøringsbranchen blev fx
omfattet af hvervgiverpligten ved bekendtgørelse nr. 799 af 20/06/2013.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som en konsekvens af den foreslåede målretning af anmeldelsespligten for selvstændigt
erhvervsdrivende uden ansatte foreslås det, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, at pligten for tjenesteydere og hvervgivere finder anvendelse i nærmere bestemte
risikobrancher. De bestemte risikobrancher vil omfatte de brancher, hvor der er en anmeldelsespligt
for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte til RUT, dvs. i de brancher, hvor der kan fremvises
data fra Arbejdstilsynet og/eller Skattestyrelsen, der kvalificerer en udvidelse af anmeldelsespligten.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: Lovudkast: Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte), fra beskæftigelsesministeren
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at have mindre implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige i
forbindelse med Erhvervsstyrelsens tilpasning af Registret for Udenlandsk Tjenesteydere (RUT).
Udgifterne kan rummes inden for det eksisterende driftsbudget for registret.
Det forventes, at registret vil være klar til at understøtte de nye regler den 1. januar 2021.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget har de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning været
overvejet.
Lovforslaget er i overensstemmelse med princip 2 om, at kommunikation skal ske digitalt, idet der i
loven foreslås en ordning hvor anmeldelse sker digitalt i RUT.
De øvrige principper for digitaliseringsklar lovgivning synes ikke relevante.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Der vurderes ikke at være økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, da
anmeldelsen til RUT vil omfatte de samme forretningsgange som tidligere, og dermed ikke som
sådan kræve noget ekstra af virksomhederne.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
TEUF artikel 56 vedrører forbud mod restriktioner, som hindrer den fri udveksling af
tjenesteydelser i EU. En restriktion kan anses som berettiget, såfremt den kan begrundes i hensynet
til den offentlige orden, den offentlige sikkerhed, den offentlige sundhed eller i tvingende almene
hensyn, som er anerkendt af EU-Domstolen. Restriktionen skal endvidere være egnet til at sikre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: Lovudkast: Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte), fra beskæftigelsesministeren
virkeliggørelsen af det formål, som den forfølger, og ikke går ud over hvad der er nødvendigt for at
opfylde formålet.
Anmeldelsespligten til RUT skal sikre håndhævelsen af de regler, der gælder på arbejdsmarkedet i
Danmark. Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at håndhævelse af arbejdsmiljølovgivningen
og skatte- og afgiftslovgivningen samt identifikation af falske selvstændige må betragtes som
tvingende almene hensyn, som kan begrunde en anmeldelsespligt, jf. se i den forbindelse bl.a. EU-
Domstolens dom i sag C-577/10, EU-Kommissionen mod Belgien.
Med en målretning af ordningen til de specifikke brancher, hvor det kan dokumenteres, at der i
væsentligt omfang sker overtrædelse af reglerne på det danske arbejdsmarked, er det endvidere
ministeriets vurdering, at ordningen ikke går videre end hvad der er rimeligt og nødvendigt for at nå
de tilsigtede mål, og at ordningen således er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
I forhold til hvervgiverpligtens forenelighed med artikel 56 i TEUF kan der henvises til EU-
Domstolens dom i sag C-315/13, De Clercq m.fl., hvor Domstolen principielt anerkender, at en
restriktion, der består i, at en modtager af en tjenesteydelse pålægges en strafsanktioneret pligt, kan
begrundes i et tvingende alment hensyn, såsom beskyttelsen af arbejdstagere eller bekæmpelse af
svig, så længe ordningen er nødvendig og egnet til at nå de formål, der forfølges. Hvervgiverpligten
er en foranstaltning, der på samme måde som anmeldelsespligten også er begrundet i hensynet til at
undgå omgåelse af udstationeringsreglerne, og det er også i denne sammenhæng
Beskæftigelsesministeriets vurdering, at foranstaltningen er begrundet i et tvingende alment hensyn
og ligeledes med en målretning vil være i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
Tjenesteydelsesdirektivet vedrører fri udveksling af tjenesteydelser i EU. Efter direktivets artikel 1,
stk. 6, berører direktivet ikke de arbejdsretlige regler, dvs. enhver form for retlige eller
kontraktretlige bestemmelser vedrørende ansættelsesvilkår, arbejdsforhold, herunder sundhed og
sikkerhed på arbejdspladsen, og forholdet mellem arbejdstagere og arbejdsgivere, som
medlemsstaterne anvender i overensstemmelse med national ret, der respekterer fællesskabsretten.
Tjenesteydelsesdirektivet finder heller ikke anvendelse på skatte- og afgiftsområdet, jf. direktivets
artikel 2, stk. 3.
Da anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte bl.a. er begrundet i
såvel håndhævelse af arbejdsretlige regler, herunder arbejdsmiljølovgivningen (sikkerhed og
sundhed på arbejdspladsen), håndhævelse af skatte- og afgiftslovgivningen samt identifikation af
falske selvstændige, er det Beskæftigelsesministeriets vurdering, at tjenesteydelsesdirektivet ikke er
til hinder for anmeldelsespligten til RUT.
Et af de bærende hensyn bag anmeldelsespligten for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte til
RUT er at sikre, at anmeldelsespligten for tjenesteydere, der udstationerer arbejdstagere i Danmark
ikke omgås. Det er således endvidere Beskæftigelsesministeriets vurdering, at såvel
anmeldelsespligten som hvervgiverpligten har hjemmel i direktiv 2014/67/EU af 15. maj 2014
(herefter
”håndhævelsesdirektivet”)
artikel 9, stk. 2, der vedrører medlemsstaters mulighed for at
indføre andre administrative krav, forudsat de er berettigede og forholdsmæssigt afpasset.
Ifølge håndhævelsesdirektivets præambelbetragtning 10, fremgår det bl.a. at:
”Elementerne i dette
direktiv vedrørende gennemførelse af og kontrol med udstationering kan også hjælpe de kompetente
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: Lovudkast: Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte), fra beskæftigelsesministeren
2236115_0008.png
myndigheder med at identificere arbejdstagere, der på falsk grundlag har erklæret at være
selvstændige.”.
Beskæftigelsesministeriet vurderer således samlet, at anmeldelsespligten for selvstændigt
erhvervsdrivende uden ansatte med lovforslaget bringes i overensstemmelse med EU-retten.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget vil blive sendt i høring i perioden fra den 28. august 2020 til 18. september
2020 hos følgende organisationer og myndigheder m.v.: Advokatrådet, Akademikerne,
Ankestyrelsen, Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening,
Det Faglige Hus, Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Frie Funktionærer,
Foreningen Danske Revisorer, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Gartneri-, Land- og
Skovbrugets Arbejdsgivere, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KL,
Kooperationen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Lederne og SMVDanmark.
10. Sammenfattende skema
Negative konsekvenser/merudgifter
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
Ingen
Ja.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: Lovudkast: Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte), fra beskæftigelsesministeren
2236115_0009.png
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ligestillingsmæssige Ingen
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
[Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering] /[Går
videre end
minimumskrav i
EU-regulering] (sæt
X)
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med EU-retten.
JA
NEJ X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende § 1, stk. 1, afgrænser lovens anvendelsesområde, og henviser til, at
anmeldelsespligten finder anvendelse i situationer, hvor virksomheder i forbindelse med levering af
tjenesteydelser udstationerer lønmodtagere til Danmark.
Med den forslåede ændring ændres henvisningen til stk. 4-7 til stk. 1 og 3-5 og 7.
Ændringen er foranlediget af, at § 7 a, stk. 2, ophæves, og stk. 3 bliver således den nye stk. 2.
Til nr. 2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: Lovudkast: Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte), fra beskæftigelsesministeren
Den gældende § 1, stk. 2, afgrænser lovens anvendelsesområde, og henviser til, at
anmeldelsespligten finder anvendelse i situationer, hvor virksomheder i forbindelse med levering af
tjenesteydelser udstationerer lønmodtagere til Danmark, uden at betingelserne for at udstationere
lønmodtagere er opfyldt efter § 4.
Med den foreslåede ændring ændres henvisningen til stk. 3 til stk. 2.
Ændringen er foranlediget af, at § 7 a, stk. 2, ophæves, og stk. 3 bliver således den nye stk. 2.
Til nr. 3
Den gældende § 1, stk. 4, afgrænser lovens anvendelsesområde og henviser til, at såfremt en
tjenesteydelse leveres ved udførelse af arbejde i Danmark af en udenlandsk selvstændig
virksomhed, som ikke udstationerer lønmodtagere til Danmark, er der pligt til at anmelde sig til
RUT.
Med den forslåede ændring ændres henvisningen i bestemmelsen fra at være til § 7 a, stk. 2 og 4-7,
til i stedet at være til § 7 a, stk. 3-7.
Ændringen er foranlediget af, at § 7 a, stk. 2 er ophævet og med tilføjelse af en ny stk. 6, hvorfor
stk. 4-7 bliver til stk. 3-7.
Til nr. 4
Efter udstationeringslovens § 7 a, stk. 1-3, skal udenlandske virksomheder, som midlertidigt leverer
tjenesteydelser i Danmark, anmelde en række oplysninger RUT, som administreres af
Erhvervsstyrelsen. Anmeldelsespligten gælder både for virksomheder med ansatte (§ 7 a, stk. 1 og
3) og for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte (§ 7 a, stk. 2).
Anmeldelsespligten gælder som udgangspunkt inden for alle brancher, men der er fastsat visse
undtagelser fra anmeldelsespligten. Det gælder fx for visse kortvarige udstationeringer.
Anmeldelsen til RUT skal ske senest samtidig med, at leveringen af tjenesteydelsen i Danmark
påbegyndes. Derudover skal ændringer vedrørende de anmeldte oplysninger registreres senest
førstkommende hverdag efter ændringen.
For hver tjenesteydelse skal en selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte anmelde følgende
oplysninger:
1) Virksomhedens navn, forretningsadresse og kontaktoplysninger.
2) Dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen.
3) Sted for levering af tjenesteydelsen.
4) Virksomhedens branchekode.
5) Oplysninger om eventuel momsregistrering i hjemlandet.
6) Oplysninger om socialsikringsforhold i hjemlandet.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: Lovudkast: Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte), fra beskæftigelsesministeren
7) Oplysninger om dansk hvervgiver i forbindelse med tjenesteydelsen, hvis hvervgiveren ikke er
en privatperson.
Det foreslås, at den generelle anmeldelsespligt for udenlandske selvstændigt erhvervsdrivende uden
ansatte i § 7 a, stk. 2, erstattes af en målrettet anmeldelsespligt for selvstændigt erhvervsdrivende i
risikobrancher, hvor det kan påvises, at der er en risiko for, at udenlandske selvstændige uden
ansatte overtræder dansk lovgivning.
Med den foreslåede
§ 7 a, stk. 6,
får beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsætte regler
om, at udenlandske selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte, der leverer tjenesteydelser i
nærmere bestemte risikobrancher, skal anmelde oplysninger til Erhvervsstyrelsen. Anmeldelsen vil
fortsat skulle ske i RUT på samme måde, som det er tilfældet for udenlandske tjenesteydere med
ansatte.
Formålet med at fastholde en anmeldelsespligt i udvalgte risikobrancher er at sikre et datagrundlag
for myndighederne, således at der kan føres et effektivt og målrettet tilsyn med, at også udenlandske
virksomheder og deres ansatte overholder f.eks. arbejdsmiljølovgivningen og skatte- og
afgiftslovgivningen.
Afgørelsen af hvilken branche, den pågældende tjenesteydelse er omfattet af, og dermed hvorvidt
der er anmeldelsespligt til RUT, vil skulle ske på baggrund af en konkret vurdering med
udgangspunkt i de faktiske omstændigheder for det udførte arbejde. Brancheopdelingen vil ske på
baggrund af EU´s fælles branchenomenklatur, den 4-cifrede NACE.
Det er hensigten, at der årligt skal foretages en vurdering af hvilke brancher, der i det kommende år
skal være omfattet af anmeldelsespligten for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte. Denne
vurdering vil tage udgangspunkt i tilsyns- og kontroldata fra bl.a. Arbejdstilsynet og
Skattestyrelsen. Europa-Kommissionen vil blive hørt i forbindelse hermed.
Beskæftigelsesministeren får desuden bemyndigelse til at fastsætte regler om, hvilke oplysninger
der skal anmeldes, om fristen for anmeldelse og ændring af oplysninger samt om adgangen til de
anmeldte oplysninger.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, at selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte skal
anmelde følgende oplysninger:
1. Virksomhedens navn, forretningsadresse og kontaktoplysninger
2. Dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen
3. Arbejdsstedsadresse hvor tjenesteydelsen udføres
4. Virksomhedens og tjenesteydelsens branchekode
5. Oplysninger om eventuel momsregistrering i hjemlandet
6. Oplysninger om dansk hvervgiver i forbindelse med tjenesteydelsen, hvis hvervgiveren ikke er en
privatperson.
Det forventes ligeledes, at der vil blive fastsat regler om, at anmeldelsen skal ske senest samtidig
med at leveringen af tjenesteydelsen i Danmark påbegyndes, ligesom det er tilfældet for
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: Lovudkast: Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte), fra beskæftigelsesministeren
virksomheder med ansatte. Ændringer vedrørende oplysningerne skal anmeldes senest
førstkommende hverdag efter ændringen.
Adgangen til de anmeldte oplysninger vil følge reglerne herom i forhold til virksomheder med
ansatte, jf. udstationeringslovens § 7 c.
Til nr. 5
Den gældende § 7 a, stk. 4-6, omhandler fremgangsmåden ved anmeldelse af visse oplysninger hos
Erhvervsstyrelsen, oplysningernes anvendelse samt hvornår oplysningerne senest skal anmeldes i
RUT.
Med den foreslåede ændring ændres henvisningen fra stk. 1-3 til stk. 1,2 og 6.
Ændringen er foranlediget af, at stk. 2 er ophævet, hvorfor henvisningen er ændret.
Til nr. 6
Den gældende § 7 b, nr. 3, omhandler hvornår en virksomhed ikke skal foretage anmeldelse, og det
er i situationer hvor lønmodtageren eller den selvstændige virksomhed efter § 7 a, stk. 2, har til
opgave og er specialiseret i eller kvalificeret til at montere, installere, efterse, reparere eller
informere om et teknisk anlæg eller en teknisk installation i Danmark.
Med den foreslåede ændring ændres henvisningen i bestemmelsen fra at være stk. 2 til i stedet at
være stk. 6.
Ændringen er foranlediget af, at stk. 2 ophæves, og stk. 6 i stedet omhandler selvstændigt
erhvervsdrivende uden ansatte.
Til nr. 7
Den gældende § 7 c, stk. 1, vedrører hvilke oplysninger i RUT, der kan gives offentlig adgang. Der
kan endvidere gives offentlig adgang til oplysninger om, hvor mange udstationerede lønmodtagere
der er på et arbejdssted.
Med den foreslåede ændring ændres henvisningen i bestemmelsen fra at være til stk. 2, nr. 1-5 og
stk. 3, nr. 1-5 og 7 til i stedet at henvise til stk. 1, nr. 1-5 og 7, og stk. 3, nr. 1-5 og 7.
Ændringen er foranlediget af, at § 7 a, stk. 2, er ophævet, hvorfor henvisningen er ændret.
Til nr. 8
Den gældende § 7 c, stk. 2, omhandler hvornår en faglig organisation og en
arbejdsgiverorganisation har adgang til oplysninger i RUT.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: Lovudkast: Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte), fra beskæftigelsesministeren
Med den foreslåede ændring ændres henvisningen i bestemmelsen fra stk. 3, nr. 6 og 9, til at være
til stk. 2, nr. 6 og 9.
Ændringen er foranlediget af, at § 7 a, stk. 2, er ophævet, hvorfor henvisningen er ændret.
Til nr. 9
Den gældende § 7 d, stk. 1, vedrører tjenesteyderens pligt til, senest samtidig med at levering af
tjenesteydelsen påbegyndes, at give dokumentation til hvervgiver for, at anmeldelse er foretaget
efter § 7 a, stk. 1-3, hvis tjenesteydelsen angår bygge- og anlægsvirksomhed eller landbrug,
skovbrug og gartneri.
Med den foreslåede ændring ændres henvisningen i bestemmelsen fra stk. 1-3 til stk. 1-2.
Ændringen er foranlediget af, at § 7 a, stk. 2, er ophævet, hvorfor henvisningen er ændret.
Til nr. 10
Efter udstationeringslovens § 7 d, stk. 1, har tjenesteyderen pligt til, senest samtidig med at levering
af tjenesteydelsen påbegyndes, at give dokumentation til hvervgiver for, at anmeldelse er foretaget,
jf. § 7 a, stk. 1-3, hvis tjenesteydelsen angår bygge- og anlægsvirksomhed eller landbrug, skovbrug
og gartneri.
Efter udstationeringslovens § 7 d, stk. 2, skal en hvervgiver, der modtager en tjenesteydelse fra en
anmeldelsespligtig virksomhed inden for de i stk. 1 nævnte brancher, senest 3 dage efter at levering
af tjenesteydelsen er påbegyndt, rette henvendelse til Arbejdstilsynet, såfremt hvervgiver ikke har
modtaget dokumentation for, at virksomheden har foretaget anmeldelse til Erhvervsstyrelsen, eller
hvis oplysninger om sted for levering af tjenesteydelsen eller dato for påbegyndelse og afslutning af
tjenesteydelsen er mangelfulde eller forkerte. Dette omtales i forhold til reglerne om RUT som den
såkaldte ”hvervgiverpligt”.
Det fremgår endvidere af udstationeringslovens § 7 d, stk. 3, at beskæftigelsesministeren kan
fastsætte regler om, at pligten for tjenesteydere og hvervgivere, jf. stk. 1 og 2, udvides til at omfatte
andre brancher end de i stk. 1 nævnte. Ved bekendtgørelse nr. 799 af 20. juni 2013 er pligten for
tjenesteydere og hvervgivere udvidet til også at omfatte rengøringsbranchen.
Med den foreslåede
§ 7 d, stk. 4,
gives beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsætte regler
om, at pligten for tjenesteydere og hvervgivere, jf. stk. 1 og 2, finder anvendelse i relation til
tjenesteydelser leveret af udenlandske selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte i nærmere
bestemte risikobrancher.
Formålet med hvervgiverpligten er også i denne sammenhæng at sikre, at der sker anmeldelse til
RUT, således at myndighederne kan føre tilsyn og kontrol med overholdelse af dansk lovgivning i
de brancher, hvor det er påvist, at der er risiko for, at lovgivningen overtrædes af udenlandske
selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: Lovudkast: Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte), fra beskæftigelsesministeren
Det forudsættes, at pligten for tjenesteydere og hvervgivere i relation til anmeldelsespligtige
selvstændigt uden ansatte indholdsmæssigt følger den tilsvarende pligt i forhold til virksomheder
med ansatte, jf. beskrivelsen af gældende ret ovenfor. Det vil således også være sådan i forbindelse
med tjenesteydelser leveret af selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte, at for private, ikke-
erhvervsdrivende, hvervgivere, der ikke er vant til at indgå kontrakter, vil manglende opfyldelse af
hvervgiverpligten i førstegangstilfælde som udgangspunkt ikke blive påtalt.
Til nr. 11
Den gældende § 7 e, stk. 2, som vedrører Arbejdstilsynets tilsyn med overholdelse af
anmeldelsespligten efter § 7 a, og at enhver tjenesteyder efter anmodning fra Arbejdstilsynet skal
give dem oplysninger, som kan identificere virksomheden, udstationerede lønmodtagere og
arbejdssted.
Den forslåede ændring ændres henvisningen fra stk. 3, nr. 4 til stk. 2, nr. 4.
Ændringen er foranlediget af, at § 7 a, stk. 2 er ophævet, hvorfor henvisningen er ændret.
Den gældende § 7 e, stk. 2, som vedrører Arbejdstilsynets tilsyn med overholdelse af
anmeldelsespligten efter § 7 a, og at enhver tjenesteyder efter anmodning fra Arbejdstilsynet skal
give dem oplysninger, som kan identificere virksomheden, udstationerede lønmodtagere og
arbejdssted.
Med den forslåede ændring ændres henvisningen i bestemmelsen fra stk. 1-3 til stk. 1-2 og 6.
Ændringen er foranlediget af, at § 7 a, stk. 2 er ophævet, hvorfor henvisningen er ændret.
Til nr. 12
Efter den gældende § 7 e, stk. 3, som vedrører pligten til at oplyse eget navn og navnet på den
virksomhed, som den pågældende udfører arbejde for, til brug for Arbejdstilsynets tilsyn med
udenlandske virksomheders overholdelse af anmeldelsespligten efter § 7 a, stk. 1-3.
Med den forslåede ændring ændres henvisningen i bestemmelsen fra stk. 1 og 3 til stk. 1-2.
Ændringen er foranlediget af, at § 7 a, stk. 2 er ophævet, hvorfor henvisningen er ændret.
Til nr. 13
Den gældende § 10 a, omhandler sanktion i form af bøde for overtrædelser af, at undlade rettidigt at
anmelde oplysninger eller afgive urigtige eller mangelfulde oplysninger efter § 7 a, stk. 1-3.
Med den foreslåede ændring ændres henvisningen i bestemmelsen fra stk. 1-3 til stk. 1-2 og 6.
Ændringen er foranlediget af, at § 7 a, stk. 2 er ophævet, hvorfor henvisningen er ændret.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 351: Lovudkast: Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte), fra beskæftigelsesministeren
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2021.