Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 350
Offentligt
Fremsat den xx. xx. 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-
19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19)
§1
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020, som ændret bl.a. ved lov nr.
657 af 20. maj 2020 og senest ved § 2 i lov nr. 960 af 26. juni 2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 58 b, stk. 1, 1. pkt., § 58 c, stk. 1, 1. pkt.,
og 2 steder i
§ 58 d, stk. 2,
ændres »den 31. august
2020« til: »den 31. december 2020«.
2.
Efter § 58 e indsættes i
kapitel 21 a:
Ȥ 58 f.
En person, der modtager sygedagpenge efter §§ 58 b - 58 d, og som bliver uarbejdsdygtig på
grund af egen sygdom, har ret til udbetaling af sygedagpenge til og med den 31. december 2020,
uanset om personen inden den 31. december 2020 når det tidspunkt, hvor der efter § 24, stk. 1, er
udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 22 uger
i de 9 forudgående kalendermåneder, eller efter § 25, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder
nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 26 uger i de 12 forudgående
kalendermåneder. Hvis personen inden den 31. december 2020 ikke længere er uarbejdsdygtig på
grund af egen sygdom, har personen til og med den 31. december 2020 ret til udbetaling af
sygedagpenge efter §§ 58 b - 58 d.
Stk. 2.
Uanset § 58 d, stk. 3, skal kommunen så vidt muligt følge op i sager omfattet af stk. 1 efter
lovens almindelige regler.
Stk. 3.
For personer, der er omfattet af stk. 1, og som fortsat er uarbejdsdygtige på grund af egen
sygdom og har nået det tidspunkt, hvor der efter § 24, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder
nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 22 uger i de 9 forudgående
kalendermåneder, træffer kommunen inden den 31. december 2020 afgørelse om, hvorvidt
sygedagpengeperioden kan forlænges efter en af bestemmelserne i § 27, stk. 1, eller personen har ret
til at få et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse efter § 27, stk. 3. Hvis personen er omfattet
af persongruppen i § 25, og personen har nået det tidspunkt, hvor der efter § 25, stk. 1, er udbetalt
sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 26 uger i de 12
forudgående kalendermåneder, træffer kommunen dog afgørelse om, hvorvidt sygedagpengeperioden
kan forlænges efter § 29.«
§2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
I lov nr. 657 af 20. maj 2020 om ændring af lov om sygedagpenge (Midlertidig periode med ret til
sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere,
der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19) foretages følgende
ændring:
1.
§ 2, stk. 3,
ophæves.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Stk. 3.
Lovforslaget har virkning fra den 1. september 2020.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med
Aftale om hjælpepakker til lønmodtagere og virksomheder mv. i forbindelse med gradvis
genåbning af Danmark
fra 18. april 2020 blev regeringen og Folketingets partier enige om at afsætte
en reserve på 200 mio. kr. til personer, der i forbindelse med genåbningen af Danmark har vanskeligt
ved at møde fysisk på arbejde, fordi de af helbredsmæssige årsager er i en særlig risikogruppe ved
smitte med covid-19.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet
indgik den 15. maj 2020 en aftale, der udmøntede reserven på 200 mio. kr.
Aftalen blev udmøntet ved lov nr. 657 af 20. maj 2020 om ændring af sygedagpenge (Midlertidig
periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og
for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19). Herved
fik private og offentlige arbejdsgivere midlertidig ret til sygedagpengerefusion fra første fraværsdag
for medarbejdere, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19, og for
pårørende, der deler husstand med personer, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved
smitte med covid-19. Lønmodtagere, som ikke har ret til løn under fraværet, fik ret til sygedagpenge
fra kommunen.
Den midlertidige ret til sygedagpenge og sygedagpengerefusion omfatter personer, som er i
ansættelse, og som lider af de tilstande og sygdomme, der ifølge Sundhedsstyrelsen vil medføre en
øget risiko for et langstrakt eller alvorligt sygdomsforløb, og hvor der desuden er lægelig
dokumentation for, at medarbejderen konkret er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte
med covid-19. Retten omfatter tilsvarende medarbejdere, som er pårørende til sådanne personer.
Retten gælder for medarbejdere, for hvem det ikke er muligt at indrette arbejdspladsen eller ændre
arbejdsopgaver, så arbejdet ikke er risikofyldt, og hvor hjemmearbejde ikke er muligt.
Aftalepartierne var enige om, at ordningen skulle gælde fra lovens ikrafttræden (20. maj 2020) til og
med den 31. august 2020, og at aftalepartierne skulle mødes forud for ordningens udløb for at drøfte
aktiviteten på ordningen. Opgørelser over den hidtidige anvendelse af ordningen i
sygedagpengesystemet skal anvendes som grundlag for både at vurdere, om ordningen har fundet
relevans på arbejdspladserne, og om omkostningerne ved ordningen vurderes at kunne holdes inden
for den afsatte ramme på 200 mio. kr.
Aftalepartierne har den 26. august 2020 indgået aftale om at forlænge ordningen til og med den 31.
december 2020.
Lovforslaget udmønter aftalen om forlængelse af ordningen om midlertidig ret til sygedagpenge for
lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til
personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19. Udvidelsen af perioden med ret til
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
sygedagpenge efter kapitel 21 a frem til den 31. december 2020 betyder, at der vil kunne være
personer, som i tilfælde af, at de undervejs bliver uarbejdsdygtige på grund af egen sygdom, allerede
på første ”rigtige” sygedag eller hurtigt efter har brugt deres sygedagpengeperiode på 22 uger. Derfor
foreslås det, at sådanne personer får ret til udbetaling af sygedagpenge til og med den 31. december
2020, uanset om personen når til revurderingstidspunktet, hvor kommunen efter de gældende regler
ville skulle tage stilling til, om sygedagpengene evt. kan forlænges.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Midlertidig ret til sygedagpenge og sygedagpengerefusion fra kommunen
2.1.1. Gældende ret
Efter § 7 i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020, er retten til
sygedagpenge betinget af, at en person er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Sygedagpenge er som udgangspunkt en korttidsydelse, og der er derfor en tidsmæssig afgrænsning
af udbetalingen heraf. Efter lovens § 24, stk. 1, ophører udbetalingen af sygedagpenge efter udløbet
af en kalendermåned, når der er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn
under sygdom, i mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder (revurderingstidspunktet).
For personer, der modtager førtidspension (bortset fra invaliditetsydelse), eller som opfylder de
helbredsmæssige betingelser for at få førtidspension, eller som har nået folkepensionsalderen,
ophører udbetalingen af sygedagpenge efter udløbet af en kalendermåned, når der er udbetalt
sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge, eller løn under sygdom for mere end 26 uger i de 12
forudgående måneder, jf. lovens § 25, stk. 1.
Retten til sygedagpenge er betinget af, at den sygemeldte ikke er omfattet af tidsbegrænsningen i
lovens § 24, stk. 1, eller § 25, stk. 1, på første fraværsdag. Personer, der på første fraværsdag ville
have haft ret til sygedagpenge fra kommunen, men er omfattet af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, har
ret til at få et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse efter reglerne i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. § 24 a, stk. 1.
Det er en betingelse for udbetaling af sygedagpenge ud over revurderingstidspunktet, jf. lovens § 24,
stk. 1, at betingelserne i mindst en af forlængelsesreglerne i lovens § 27, stk. 1, er opfyldt. Det betyder,
at en sygemeldt, der opfylder betingelserne i en af forlængelsesreglerne, fortsat vil være berettiget til
sygedagpenge. Det forudsættes dog, at den sygemeldte fortsat opfylder de grundlæggende betingelser
for ret til sygedagpenge, herunder bestemmelserne i lovens §§ 7 og 21 (om uarbejdsdygtighed og
bortfald). Hvis der ikke er ret til forlængelse, men personen stadig er uarbejdsdygtig på grund af egen
sygdom, er der ret til et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
Det betyder, at en person, der f.eks. har fået sygedagpenge efter § 58 c, fordi ægtefællen er i øget
risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19, og som efterfølgende bliver
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, hurtigere vil nå til at være omfattet af tidsbegrænsningen i
§ 24, stk. 1, og derved hurtigere nå det tidspunkt, hvor personen evt. skal have et jobafklaringsforløb
med ressourceforløbsydelse i stedet for sygedagpenge.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
For personer omfattet af lovens § 25 kan kommunen forlænge sygedagpengeperioden efter lovens §
29, når det efter en lægelig vurdering skønnes, at den sygemeldte inden højst 26 uger vil kunne stå til
rådighed for arbejdsmarkedet eller genoptage beskæftigelse.
Ved § 1 i lov nr. 657 af 20. maj 2020 om ændring af lov om sygedagpenge (Midlertidig periode med
ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for
lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19) blev i lov
om sygedagpenge, indsat kapitel 21 a med bestemmelserne §§ 58 b, 58 c, 58 d og 58 e, hvori der bl.a.
er fastsat regler om:
-
En lønmodtager, der er i ansættelse og i øvrigt opfylder lovens betingelser, har, uanset at
lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, til og med den 31. august 2020 ret til
sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde, fordi
lønmodtageren er i øget risiko ved smitte med covid-19. Retten til sygedagpenge gælder,
uanset at lønmodtageren på første fraværsdag er omfattet af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1,
eller § 25, stk. 1.
Det er en betingelse for ret til sygedagpenge, at lønmodtageren over for kommunen
dokumenterer, at lønmodtageren efter en konkret og individuel lægelig vurdering er i øget
risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19. Denne lægelige vurdering
foretages med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens gældende retningslinjer for, hvilke
personer der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb med covid-19. Det er endvidere en
betingelse, at lønmodtageren fremlægger en erklæring fra sin arbejdsgiver, hvori denne
erklærer, at det ikke er muligt at indrette arbejdspladsen eller at ændre lønmodtagerens
arbejdsopgaver på en sådan måde, at arbejdet kan udføres i overensstemmelse med
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for personer, der er i øget risiko for et alvorligt
sygdomsforløb ved smitte med covid-19. Arbejdsgiveren skal desuden erklære, at
lønmodtageren fritages helt fra sin arbejdsforpligtelse.
En lønmodtager, der er i ansættelse og i øvrigt opfylder lovens betingelser, har, uanset at
lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, til og med den 31. august 2020 ret til
sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde, fordi
lønmodtageren er pårørende til en person, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb
ved smitte med covid-19. Retten til sygedagpenge gælder, uanset at lønmodtageren på første
fraværsdag er omfattet af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, eller § 25, stk. 1.
Det er en betingelse, at lønmodtageren over for kommunen dokumenterer, at lønmodtageren
er pårørende til en person, der efter en konkret og individuel lægelig vurdering er i øget risiko
for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19. Denne lægelige vurdering foretages
med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens gældende retningslinjer for, hvilke personer der er i
øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb med covid-19. Det er endvidere en betingelse, at
lønmodtageren fremlægger en erklæring fra sin arbejdsgiver, hvori denne erklærer, at det ikke
er muligt at indrette arbejdspladsen eller at ændre lønmodtagerens arbejdsopgaver på en sådan
måde, at arbejdet kan udføres i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens gældende
retningslinjer for pårørende til personer, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved
smitte med covid-19. Arbejdsgiveren skal desuden erklære, at lønmodtageren fritages helt fra
sin arbejdsforpligtelse.
Personer, der er omfattet af ordningen, men efterfølgende mister deres arbejde, vil fortsætte
på sygedagpenge, hvis de opfylder betingelserne i loven, indtil ordningen udløber.
Fleksjobansatte på ny ordning, der bliver ledige, vil efter gældende regler dog ikke fortsætte
med sygedagpenge, men overgå til ledighedsydelse.
-
-
-
-
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
-
-
-
-
-
Sygedagpenge efter kapitel 21 a til lønmodtagere ansøges, beregnes og udbetales efter lovens
almindelige regler.
Uanset § 24, § 25, stk. 1, § 27, stk. 1, og § 29, stk. 1, træffer kommunen afgørelse om at
forlænge sygedagpengeperioden til og med den 31. august 2020 for en person, der efter §§ 58
b og 58 c har ret til sygedagpenge, og som inden den 31. august 2020 når det tidspunkt, hvor
der efter § 24, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn
under sygdom, i mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder eller efter § 25, stk.
1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere
end 26 uger i de 12 forudgående kalendermåneder.
En arbejdsgiver, der udbetaler løn til en lønmodtager, der har ret til sygedagpenge efter kapitel
21 a, er berettiget til at få udbetalt de sygedagpenge, som lønmodtageren ellers ville have ret
til fra kommunen vedrørende samme arbejdsforhold, dog højst med et beløb svarende til den
udbetalte løn for samme tidsrum. Refusionen beregnes efter lovens almindelige regler.
Arbejdsgiveren skal anmelde fraværet og anmode om refusion efter lovens almindelige regler.
Det er forudsat efter de gældende regler i kapitel 21 a, at en lønmodtager, som er omfattet af
kapitel 21 a og som undervejs bliver uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, skal give
kommunen besked herom, så kommunen kan følge op efter lovens almindelige regler, og
herunder f.eks. træffe afgørelse om at forlænge sygedagpengeudbetalingen efter lovens
almindelige regler herom.
Hvis lønmodtageren overgår fra sygedagpenge efter kapitel 21 a til sygedagpenge efter de
almindelige regler, er der ikke en arbejdsgiverperiode for arbejdsgiveren, og
beskæftigelseskravet skal ikke opfyldes igen. Hvis lønmodtageren inden den 31. august 2020
ikke længere er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, men fortsat er i personkredsen for
§§ 58 b eller 58 c, kan lønmodtageren igen overgå til sygedagpenge efter disse bestemmelser.
Det fremgår af de gældende regler, at ordningen ophører den 31. august 2020, og der kan derved ikke
udbetales sygedagpenge for fraværsdage omfattet af kapitel 21 a efter den 31. august 2020.
Ved bekendtgørelse nr. 1190 af 5. august 2020 om ændring af bekendtgørelse om opgørelse af
beskæftigelseskrav og beregning af sygedagpenge m.v., er der med hjemmel i lovens § 6, stk. 2, i §
27 a fastsat bestemmelse om, at til personer, der ikke er uarbejdsdygtige på grund af sygdom, og som
modtager sygedagpenge efter sygedagpengelovens §§ 58 b - 58 e, kan der til og med den 31. august
2020 ydes sygedagpenge under deltagelse i uddannelse, som er aftalt med arbejdsgiveren. Hvis
personen er omfattet af § 58 b, er det en betingelse, at uddannelsen kan gennemføres i
overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger for personer, der er i øget risiko for et
alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19. Hvis personen er omfattet af § 58 c, er det en
betingelse, at uddannelsen kan gennemføres i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens
anbefalinger for pårørende til personer, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte
med covid-19.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
For fortsat at beskytte personer, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med
covid-19, foreslås det at forlænge den midlertidig periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere,
der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der
er i øget risiko ved smitte med covid-19, til den 31. december 2020.
Forslaget betyder overordnet set, at personer, der pr. den 31. august 2020 modtager sygedagpenge
(herunder som refusion til arbejdsgiver) efter ordningen, fortsat frem til og med den 31. december
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2020 kan modtage sygedagpenge efter ordningen uden at skulle afgive ny arbejdsgivererklæring eller
lægeerklæring, og uden at der er krav om, at de stadig er i ansættelse.
Forslaget betyder endvidere, at nye personer, der ansøger om at modtage sygedagpenge efter
ordningen den 1. september 2020 eller senere, skal opfylde betingelserne om lægeerklæring og
arbejdsgivererklæring samt være i ansættelse på ansøgningstidspunktet for at få ret til sygedagpenge
frem til 31. december 2020. Dokumentationen vil kunne indhentes fra egen læge eller behandlende
læge. Den, der rekvirerer lægeerklæringen (lønmodtager eller arbejdsgiver) betaler lægen for
udstedelse af erklæringen. Udgiften hertil vil blive refunderet af kommunen, hvis betingelserne for
ret til sygedagpenge er opfyldt.
Ordningen foreslås forlænget til og med den 31. december 2020. Da der derfor ikke vil være hjemmel
til at udbetale sygedagpenge efter ordningen for perioder efter den 31. december 2020, og da det i
øvrigt forudsættes, at kommunerne orienterer de personer, som allerede er omfattet af reglerne, samt
evt. personer, som bliver omfattet af ordningen efter den 31. august 2020 om udløb af ordningen, vil
der ikke være behov for f.eks. at partshøre de omfattede personer om, at udbetalingen af
sygedagpenge ophører den 31. december 2020.
Hvis lovforslaget vedtages, er det hensigten, at perioden i § 27 a i bekendtgørelse om opgørelse af
beskæftigelseskrav og beregning af sygedagpenge m.v., hvorefter der til personer omfattet af
ordningen kan ydes sygedagpenge under deltagelse i uddannelse, som er aftalt med arbejdsgiveren,
tilsvarende udvides til den 31. december 2020.
Det er forudsat efter de gældende regler i kapitel 21 a, at en lønmodtager, som er omfattet af kapitel
21 a og som undervejs bliver uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, skal give kommunen besked
herom, så kommunen kan følge op efter lovens almindelige regler, og herunder f.eks. træffe afgørelse
om at forlænge sygedagpengeudbetalingen efter lovens almindelige regler herom. Det foreslås, at
tilsvarende skal gælde ved forlængelse af ordningen frem til 31. december 2020. Udvidelsen af
perioden med ret til sygedagpenge efter kapitel 21 a frem til den 31. december 2020 vil dog betyde,
at der vil kunne være personer, som i tilfælde af, at de undervejs bliver uarbejdsdygtige på grund af
egen sygdom, allerede på første ”rigtige” sygedag eller hurtigt efter har brugt deres
sygedagpengeperiode på 22 uger. For at undgå, at disse personer evt. skal have et jobafklaringsforløb
med ressourceforløbsydelse fra deres første ”rigtige” sygedag eller hurtigt efter,
foreslås det, at en
person, der modtager sygedagpenge efter §§ 58 b - 58 d, og som bliver uarbejdsdygtig på grund af
egen sygdom, skal have ret til udbetaling af sygedagpenge til og med den 31. december 2020, uanset
om personen når til revurderingstidspunktet, hvor kommunen efter de gældende regler ville skulle
tage stilling til, om sygedagpengene evt. kan forlænges eller om personen skulle have et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
F.eks. en person, der siden den 20. maj 2020 har fået sygedagpenge efter § 58 c, fordi ægtefællen er
i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19. Hvis personen bliver
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom i november 2020, er personen allerede på sin første
”rigtige”
sygefraværsdag omfattet af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1. Med de foreslåede regler vil personen
kunne modtage sygedagpenge fra kommunen frem til den 31. december 2020, selvom personen
egentlig var omfattet af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, og derved skulle have haft et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse fra sin første
”rigtige”
sygefraværsdag.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås endvidere, at kommunen så vidt muligt skal følge op i sager omfattet af stk. 1 efter lovens
almindelige regler.
Det betyder, at kommunen i den udstrækning, det kan lade sig gøre, skal anvende lovens almindelige
opfølgningsregler, mens personen er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Det foreslås endelig, at for de personer, der stadig er uarbejdsdygtige på grund af egen sygdom, når
ordningen med ret til sygedagpenge pga. øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med
covid-19 skal ophøre, og personen har modtaget sygedagpenge i mere end 22 uger, skal kommunen
tage stilling til, om sygedagpengeperioden kan forlænges efter de almindelige regler.
Det er forudsat at lovens almindelige betingelser er opfyldte, men ved overgang mellem de forskellige
regler skal personen ikke opfylde beskæftigelseskravet igen, ligesom kommunen ikke skal foretage
en ny beregning af sygedagpengene. Det skyldes, at der er tale om en fortsat udbetaling af
sygedagpenge, og ikke om en ny sygedagpengeperiode. Personer, der har fået ret til sygedagpenge
efter ordningen med ret til sygedagpenge pga. øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte
med covid-19, beholder således også retten til sygedagpenge, selvom de f.eks. undervejs har mistet
arbejdet. Det gælder også selvom de f.eks. overgår til at få sygedagpenge pga. uarbejdsdygtighed, og
bagefter inden den 31. december 2020 gerne vil tilbage til at få sygedagpenge efter ordningen med
ret til sygedagpenge pga. øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19. De
omfattede personer kan inden den 31. december 2020 også komme tilbage på kapitel 21 a-ordningen
uden ny lægeerklæring eller arbejdsgivererklæring hvis de ønsker det, og de ikke længere er
uarbejdsdygtige på grund af egen sygdom.
For at kunne følge omfanget af personer omfattet af ordningen, vil der også i den forlængede periode
være behov for, at kommunerne oplyser om antallet af sager, der bliver omfattet af ordningen.
3. Lovforslagets forhold til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Arbejdsgiveren vil også i den forlængede periode skulle anvende det almindelige
indberetningssystem, Nemrefusion, til at søge om refusion, hvis der foreligger lægelig dokumentation
for, at medarbejderen konkret er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-
19, eller at medarbejderen er pårørende til en person, der konkret er i øget risiko for et alvorligt
sygdomsforløb ved smitte med covid-19.
Det vil i denne situation være nødvendigt, at arbejdsgiver og kommunen behandler oplysninger om,
at årsagen til, at der søges om refusion, er covid-19. Hvis der foreligger lægelig dokumentation for,
at medarbejderen konkret er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19, vil
der være tale om en helbredsoplysning, som er omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 9.
I forbindelse med ansøgninger om refusion vil arbejdsgiver og kommunen således behandle
almindelige oplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 6 og særlige kategorier af
personoplysninger omfattet af artikel 9.
Efter artikel 6, stk. 1, litra e, kan der behandles personoplysninger, hvis det er nødvendigt af hensyn
til udførelse af en opgave i samfundets interesse, eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
Det vurderes, at kommunens behandling af oplysninger vil kunne finde sted i medfør af artikel 6, stk.
1, litra e, idet kommunens forpligtelse til behandlingen af oplysninger følger af de foreslåede
bestemmelser i dette lovforslag.
Efter databeskyttelseslovens § 12, stk. 2, kan behandling af oplysninger omfattet af bl.a.
databeskyttelsesforordningens artikel 9 finde sted, hvis behandlingen er nødvendig for, at den
dataansvarlige eller en tredjemand kan forfølge en legitim interesse, som udspringer af anden
lovgivning eller kollektive overenskomster, medmindre den registreredes interesser eller
grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder går forud herfor.
Det er vurderingen, at arbejdsgivers behandling af oplysninger kan finde sted i medfør af denne
bestemmelse, da arbejdsgiver har en legitim interesse i at kunne opnå refusion af lønudgifter relateret
til nærværende lovforslag.
Derudover skal databeskyttelsesforordningens artikel 5 være opfyldt ved behandlingen af oplysninger
ved refusion for sygefravær i forbindelse med covid-19. Det indebærer bl.a., at behandlingen af
oplysninger om fravær skal være rimelig og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de
formål, hvortil de behandles.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, skal grundlaget for behandling efter artikel 6,
stk. 1, litra e, fremgå af EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, som den dataansvarlige er
underlagt.
Kommunen har efter § 3 i lov om digital løsning til brug for anmeldelse af sygefravær og anmodning
om refusion af og tilskud m.v. (Nemrefusion) pligt til at modtage indberetninger og dokumentation
via Nemrefusion til brug for kommunens sagsbehandling. Arbejdsgivere skal efter § 1 i
bekendtgørelse om digital kommunikation via Nemrefusion bl.a. anmelde sygefravær og anmode om
refusion af sygedagpenge via Nemrefusion.
Den enkelte kommune er efter § 4 i lov om digital løsning til brug for anmeldelse af sygefravær og
anmodning om refusion af og tilskud m.v. (Nemrefusion), dataansvarlig efter
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven for de data i Nemrefusion, som skal anvendes
i kommunens sagsbehandling.
Kravene i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, vurderes dermed at være opfyldt.
Det vurderes endvidere, at behandlingen er rimelig og nødvendig for at opfylde formålet med loven,
jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2, da oplysningerne begrænses til at være en angivelse
af fraværsårsagen (covid-19), herunder hvis der foreligger lægelig dokumentation for, at
medarbejderen konkret er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19, men
at nærmere oplysninger ikke skal behandles.
Behandlingen af særlige kategorier af oplysninger som f.eks. oplysninger om helbred må som
udgangspunkt ikke ske, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1. Behandling kan dog ske,
hvis én af undtagelserne i artikel 9, stk. 2, gør sig gældende.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2236021_0010.png
Behandling kan efter artikel 9, stk. 2, litra f, finde sted, hvis behandlingen er nødvendig for, at retskrav
kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller når domstole handler i deres egenskab af
domstol.
Det vurderes, at kommunernes behandling af helbredsoplysninger, herunder om covid-19, som
arbejdsgiveren registrerer i Nemrefusion, og kommunens behandling af lægelig dokumentation, jf. §
58 b, stk. 2, og § 59 c, stk. 3, kan finde sted i overensstemmelse med disse bestemmelser, da
behandlingen er nødvendig for, at lønmodtageren og arbejdsgiver kan fastslå et evt. krav på
sygedagpenge eller sygedagpengerefusion og efterfølgende gøre deres retskrav herom gældende. Det
vurderes, jf. ovenfor, at arbejdsgivernes behandling kan finde sted i medfør af databeskyttelseslovens
§ 12, stk. 2.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Med forlængelsen af
Aftale om udmøntning af reserve til den særlige risikogruppe
vurderes det
umiddelbart, at den afsatte reserve på 200 mio. kr. fortsat kan rumme en forventet øget aktivitet som
følge af forlængelse frem til den 31. december 2020.
De økonomiske konsekvenser afhænger af antallet af personer samt deres pårørende, der efter
lægelig vurdering kan indgå i ordningen, og som derfor både er i målgruppen for kapitel 21 a, og
som ikke har mulighed for at arbejde hjemmefra, blive omplaceret m.v. Det er vanskeligt at skønne
over den samlede tilgang til ordningen ved en forlængelse frem til udgangen af året. Indberetninger
fra 78 kommuner om den hidtidige anvendelse indikerer dog umiddelbart, at en forlængelse af
ordningen stadig vil kunne rummes inden for den afsatte reserve på 200 mio. kr.
De samlede skønnede offentlige udgifter til sygedagpengeydelse udgør ca. 193 mio. kr. af den
samlede afsatte reserve, mens de administrative udgifter og udgifter til lægeattester udgør hhv.
omkring 3 og 4 mio. kr.
De samlede udgifter fordeler sig med ca. 143 mio. kr. til staten og 57 mio. kr. til kommunerne,
jf.
tabel 1.
Tabel 1: Samlede merudgifter fordelt på hhv. stat og kommune, mio. kr. (2020-pl)
I alt stat
Sygedagpengeydelse
I alt kommune
Heraf sygedagpengeydelse
Heraf administration og lægeattester
Kilde: Egne beregninger
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste hele tal.
143,0
143,0
57,0
50,0
7,0
De økonomiske og administrative konsekvenser af ændringsforslaget skal forhandles med de
kommunale parter.
Lovforslaget følger de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning, idet lovforslaget også i den
forlængede periode understøtter, at administrationen af den midlertidige periode med ret til
sygedagpenge for lønmodtagere, der har vanskeligt ved at møde fysisk på arbejde, fordi de af
helbredsmæssige årsager er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19 kan
ske digitalt og ved brug af de it-systemer, kommunerne allerede har i anvendelse. Tilsvarende gælder
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2236021_0011.png
for sygedagpenge til lønmodtagere til pårørende, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb
ved smitte med covid-19.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget medfører, at virksomhederne også i den forlængede periode skal udarbejde erklæring om,
at arbejdspladsen ikke kan indrettes i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger,
herunder ved omplacering/hjemmearbejde, og at lønmodtageren helt fritages for sin
arbejdsforpligtelse. Herudover skal arbejdsgiver anmelde lønmodtagers fravær til kommunen via
Nemrefusion.
Forslaget forventes at medføre økonomiske lettelser for erhvervslivet i det omfang, arbejdsgivere
udbetaler løn under fraværet. Forslaget vil have administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet
arbejdsgiverne skal anmode om refusion fra kommunerne. Forslaget forudsætter, at dette kan ske via
den digitale indberetningsløsning Nemrefusion, som arbejdsgiverne anvender i dag i forbindelse med
anmeldelse af sygefravær og anmodning om refusion.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil betyde, at borgere, der er i målgruppen for forslaget, skal indhente lægelig
dokumentation for, at de selv eller deres pårørende er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved
smitte med covid-19 samt erklæring fra arbejdsgiveren om, at arbejdspladsen ikke kan indrettes i
overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger, herunder ved omplacering/hjemmearbejde,
og at lønmodtageren helt fritages for sin arbejdsforpligtelse.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke været sendt i høring, da regeringen ønsker, at reglerne skal træde i
kraft hurtigst muligt. Under hensyntagen til, at lovforslaget ønskes hastebehandlet, er lovforslaget
ikke sendt i høring i forbindelse med fremsættelse.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/Mindreudgifter
(Hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, angive »Ingen«)
Ingen
Negative
konsekvenser/Merudgifter
(Hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, angive »Ingen«)
Stat:
Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for:
143,0 mio. kr. i 2020
Kommuner:
Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter for:
57,0 mio. kr. i 2020
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2236021_0012.png
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen af betydning
Forslaget forventes at medføre
økonomiske lettelser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser
for borgerne
Ingen af betydning
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-regulering
/Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
Ingen
Arbejdsgiverne skal udarbejde
erklæring om, at
arbejdspladsen ikke kan
indrettes i overensstemmelse
med Sundhedsstyrelsens
anbefalinger, og at
lønmodtageren helt fritages
for sin arbejdsforpligtelse, og
anmelde fraværet via
Nemrefusion
Borgerne skal indhente
lægelig dokumentation for, at
de selv eller deres pårørende
er i øget risiko for et alvorligt
sygdomsforløb ved smitte
med covid-19 samt erklæring
fra arbejdsgiveren om, at
arbejdspladsen ikke kan
indrettes i overensstemmelse
med Sundhedsstyrelsens
anbefalinger, herunder ved
omplacering/hjemmearbejde,
og at lønmodtageren helt
fritages for sin
arbejdsforpligtelse
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
Det fremgår af de gældende regler i § 58 b, stk. 1, 1. pkt., i lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020, som ændret ved § 1 i lov nr. 657 af 20. maj 2020, at en
lønmodtager, der er i ansættelse og i øvrigt opfylder lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke
er uarbejdsdygtig efter § 7, til og med den 31. august 2020 har ret til sygedagpenge fra kommunen,
hvis lønmodtageren ikke kan varetage sit arbejde, fordi lønmodtageren er i øget risiko ved smitte med
covid-19, jf. stk. 2.
Det fremgår af de gældende regler i § 58 c, stk. 1, 1. pkt., at en lønmodtager, der er i ansættelse og i
øvrigt opfylder lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, til og
med den 31. august 2020 har ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan
varetage sit arbejde, fordi lønmodtageren er pårørende til en person, der er i øget risiko for et alvorligt
sygdomsforløb ved smitte med covid-19, jf. stk. 2 og 3.
Det fremgår af de gældende regler i § 58 d, stk. 1, at sygedagpenge efter dette kapitel til lønmodtagere
ansøges, beregnes og udbetales efter lovens almindelige regler. Det fremgår af § 58 d, stk. 2, at uanset
§ 24, § 25, stk. 1, § 27, stk. 1, og § 29, stk. 1, træffer kommunen afgørelse om at forlænge
sygedagpengeperioden til og med den 31. august 2020 for en person, der efter §§ 58 b og 58 c har ret
til sygedagpenge, og som inden den 31. august 2020 når det tidspunkt, hvor der efter § 24, stk. 1, er
udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 22 uger
i de 9 forudgående kalendermåneder eller efter § 25, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder
nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 26 uger i de 12 forudgående
kalendermåneder.
Det foreslås, at i
§ 58 b, stk. 1, 1. pkt., § 58 c, stk. 1, 1. pkt.
og
2 steder i § 58 d, stk. 2,
ændres den 31.
august 2020 til den 31. december 2020.
Ændringen i § 58 b, stk. 1, 1. pkt., vil betyde, at en lønmodtager, der er i ansættelse og i øvrigt opfylder
lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, frem til og med den 31.
december 2020 vil have ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage
sit arbejde, fordi lønmodtageren er i øget risiko ved smitte med covid-19.
Der ændres ved dette lovforslag ikke på betingelserne i forhold til at være omfattet af § 58 b, herunder
kravet om, at retten til sygedagpenge gælder, uanset at lønmodtageren på første fraværsdag er
omfattet af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, eller § 25, stk. 1. Det betyder, at en person, der f.eks.
allerede har brugt sin ret til sygedagpenge i et langt sygeforløb, og som derfor på sin første fraværsdag
ville skulle i jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, i stedet vil få ret til sygedagpenge efter
§ 58 b i den midlertidige periode.
Det fremgår af § 58 b, stk. 2, at det er en betingelse, at lønmodtageren over for kommunen
dokumenterer, at lønmodtageren efter en konkret og individuel, lægelig vurdering er i øget risiko for
et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19. Denne lægelige vurdering foretages med
udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens gældende retningslinjer for, hvilke personer, der er i øget risiko
for et alvorligt sygdomsforløb med covid-19. Det er forudsat, at lægeerklæringen kun vil indeholde
de oplysninger, der er nødvendige for at vurdere, om personen er i øget risiko, dvs. at lægen ikke
oplyser om f.eks. diagnoser i den forbindelse. Dokumentationen vil kunne indhentes fra egen læge
eller behandlende læge. Den, der rekvirerer lægeerklæringen (lønmodtager eller arbejdsgiver) betaler
lægen for udstedelse af erklæringen. Udgiften hertil vil blive refunderet af kommunen, hvis
betingelserne for ret til sygedagpenge er opfyldt.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
Det er endvidere en betingelse, at lønmodtageren fremlægger en erklæring fra sin arbejdsgiver, hvori
denne erklærer, at det ikke er muligt at indrette arbejdspladsen eller at ændre lønmodtagerens
arbejdsopgaver på en sådan måde, at arbejdet kan udføres i overensstemmelse med
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for personer, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved
smitte med covid-19. Arbejdsgiveren skal desuden erklære, at lønmodtageren fritages helt for sin
arbejdsforpligtelse.
For personer, som allerede har fået tilkendt sygedagpenge efter § 58 b, vil udbetalingen af
sygedagpenge dog kunne fortsætte efter 31. august 2020 uden krav om ny lægeerklæring og
arbejdsgivererklæring.
Ændringen i § 58 c, stk. 1, 1. pkt., vil betyde, at en lønmodtager, der er i ansættelse og i øvrigt opfylder
lovens betingelser, uanset at lønmodtageren ikke er uarbejdsdygtig efter § 7, til og med den 31.
december 2020 vil have ret til sygedagpenge fra kommunen, hvis lønmodtageren ikke kan varetage
sit arbejde, fordi lønmodtageren er pårørende til en person, der er i øget risiko for et alvorligt
sygdomsforløb ved smitte med covid-19, jf. stk. 2 og 3.
Der ændres ved dette lovforslag ikke på betingelserne i forhold til at være omfattet af § 58 c, herunder
kravet om at retten til sygedagpenge gælder, uanset at lønmodtageren på første fraværsdag er omfattet
af tidsbegrænsningen i § 24, stk. 1, eller § 25, stk. 1. Det betyder, at en person, der f.eks. allerede har
brugt sin ret til sygedagpenge i et langt sygeforløb, og som derfor på sin første fraværsdag ville skulle
i jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, i stedet vil få ret til sygedagpenge efter § 58 c i den
midlertidige periode.
Det fremgår af § 58 c, stk. 3, at det er en betingelse for ret til sygedagpenge, at lønmodtageren over
for kommunen dokumenterer, at lønmodtageren er pårørende til en person, der efter en konkret og
individuel, lægelig vurdering er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19.
Denne lægelige vurdering foretages med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens gældende retningslinjer
for, hvilke personer der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb med covid-19. Det forudsættes,
at lægeerklæringen kun vil indeholde de oplysninger, der er nødvendige for at vurdere, om personen
er i øget risiko, dvs. at lægen ikke oplyser om f.eks. diagnoser i den forbindelse.
Det er endvidere en betingelse, at lønmodtageren fremlægger en erklæring fra sin arbejdsgiver, hvori
denne erklærer, at det ikke er muligt at indrette arbejdspladsen eller at ændre lønmodtagerens
arbejdsopgaver på en sådan måde, at arbejdet kan udføres i overensstemmelse med
Sundhedsstyrelsens gældende retningslinjer for pårørende til personer, der er i øget risiko for et
alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19. Arbejdsgiveren skal desuden erklære, at
lønmodtageren fritages helt for sin arbejdsforpligtelse.
For personer, som allerede har fået tilkendt sygedagpenge efter § 58 c vil udbetalingen af
sygedagpenge dog kunne fortsætte efter 31. august 2020 uden krav om ny lægeerklæring og
arbejdsgivererklæring.
Ændringerne i § 58 d, stk. 2, vil betyde, at uanset § 24, § 25, stk. 1, § 27, stk. 1, og § 29, stk. 1, vil
kommunen skulle træffe afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden frem til og med den 31.
december 2020 for en person, der efter §§ 58 b og 58 c har ret til sygedagpenge, og som inden den
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
31. december 2020 når det tidspunkt, hvor der efter § 24, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder
nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 22 uger i de 9 forudgående
kalendermåneder eller efter § 25, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge
eller løn under sygdom, i mere end 26 uger i de 12 forudgående kalendermåneder.
Det betyder, at såfremt lønmodtageren i forløbet når revurderingstidspunktet efter § 24, stk. 1, eller §
25, stk. 1, vil kommunen automatisk træffe afgørelse om forlængelse frem til ordningens udløb den
31. december 2020, uden at betingelserne i forlængelsesreglerne i § 27, stk. 1, eller § 29, stk. 1 vil
skulle være opfyldt.
Eftersom lønmodtagere omfattet af ordningen vil være omfattet af lovens almindelige regler, vil de
forbruge af deres sygedagpengeret i forløbet. De vil dog efter forslaget have ret til at modtage
sygedagpenge efter ordningen frem til og med den 31. december 2020, uanset om de evt. når at bruge
de 22 uger, lønmodtagere som udgangspunkt har ret til sygedagpenge i, eller de 26 uger, som er
perioden for pensionister, der opfylder lovens betingelser.
Herved sikres de lønmodtagere, som omfattes af ordningen, en ydelse frem til og med den 31.
december 2020, hvis betingelserne er opfyldt i perioden.
Til nr. 2
Det fremgår af lovens § 7, stk. 1, at retten til sygedagpenge er betinget af, at en person er
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom. Afgørelsen af, om en person anses for uarbejdsdygtig, sker
på grundlag af en samlet vurdering af sygdommen og dens indvirkning på den sygemeldtes
arbejdsevne.
Det fremgår af § 24, stk. 1, at udbetalingen af sygedagpenge ophører efter udløbet af en
kalendermåned, når der er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under
sygdom, i mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder, jf. dog § 25. Forinden skal
kommunen have foretaget en revurdering af sygedagpengemodtagerens situation, jf. stk. 2.
Det fremgår af § 25, stk. 1, at udbetalingen af sygedagpenge ophører efter udløbet af en
kalendermåned, når der er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge, eller løn under
sygdom for mere end 26 uger i de 12 forudgående kalendermåneder til personer, der 1) modtager
seniorpension eller førtidspension bortset fra invaliditetsydelse, 2) opfylder de helbredsmæssige
betingelser for at kunne få førtidspension bortset fra invaliditetsydelse eller 3) har nået
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension.
Det fremgår af § 30, stk. 1, 1. pkt., at en lønmodtager, som ikke får udbetalt fuld løn under sygdom,
har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i 30 kalenderdage fra første fraværsdag.
Det er forudsat efter reglerne i kapitel 21 a, at hvis en lønmodtager omfattet af §§ 58 b eller 58 c
undervejs bliver uarbejdsdygtig på grund af sygdom, skal lønmodtageren give kommunen besked
herom, så kommunen kan følge op efter lovens almindelige regler, og herunder f.eks. træffe afgørelse
om at forlænge sygedagpengeudbetalingen efter lovens almindelige regler herom. Hvis
lønmodtageren overgår fra sygedagpenge efter kapitel 21 a til sygedagpenge efter de almindelige
regler, er der ikke en arbejdsgiverperiode for arbejdsgiveren. Hvis lønmodtageren inden den 31.
august 2020 ikke længere er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, men fortsat er i personkredsen
for §§ 58 b eller 58 c, kan lønmodtageren igen overgå til sygedagpenge efter § 21 a.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
Det betyder, at en person, der f.eks. har fået sygedagpenge efter § 58 c, fordi ægtefællen er i øget
risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19, og som efterfølgende bliver
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, hurtigere vil nå til at være omfattet af
revurderingstidspunktet i § 24, stk. 1, og derved hurtigere nå det tidspunkt, hvor personen evt. skal
have et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse i stedet for sygedagpenge. Da det er foreslået,
at perioden med ret til sygedagpenge efter kapitel 21 a udvides, vil der forventeligt kunne være
personer, der på deres første ”rigtige” sygedag allerede har brugt deres sygedagpengeperiode eller er
tæt på at have brugt den.
Det foreslås, at der i
§ 58 f, stk. 1,
fastsættes regler om, at en person, der modtager sygedagpenge efter
§§ 58 b - 58 d, og som bliver uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, har ret til udbetaling af
sygedagpenge til og med den 31. december 2020, uanset om personen inden den 31. december 2020
når det tidspunkt, hvor der efter § 24, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte
sygedagpenge eller løn under sygdom, i mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder, eller
efter § 25, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom,
i mere end 26 uger i de 12 forudgående kalendermåneder. Hvis personen inden den 31. december
2020 ikke længere er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, vil personen til og med den 31.
december 2020 have ret til udbetaling af sygedagpenge efter §§ 58 b - 58 d.
Forslaget betyder, at for en person, der modtager sygedagpenge efter §§ 58 b - 58 d, og som bliver
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, vil der være ret til udbetaling af sygedagpenge frem til og
med den 31. december 2020, også selvom personen når revurderingstidspunktet, hvor kommunen
efter de gældende regler skal tage stilling til, om sygedagpengene kan forlænges. Det vil sige, at hvis
en person f.eks.
fordi personen har modtaget sygedagpenge efter kapitel 21 a
egentlig umiddelbart
efter sin første ”rigtige” sygedag har modtaget sygedagpenge i mere end 22 uger, og dermed
egentlig
har brugt sin sygedagpengeperiode, vil personen få ret til at modtage sygedagpenge frem til og med
den 31. december, uanset om personen måtte opfylde betingelserne for forlængelse i § 27, stk. 1, eller
§ 29.
Kommunen skal på sædvanlig vis træffe afgørelse i sagerne.
Lovens almindelige betingelser skal være opfyldt. Det vil sige, at sygedagpengene efter § 58 f, stk.
1, f.eks. vil skulle ophøre, hvis personen ikke længere opfylder den grundlæggende betingelse om at
være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, jf. lovens § 7. Endvidere vil lovens øvrige
bestemmelser gælde, herunder om arbejdsgivers ret til refusion, klagereglerne, kommunens
opfølgningsindsats m.v.
Personen skal dog f.eks. ikke på ny opfylde beskæftigelseskravet, ligesom kommunen ikke skal
foretage en ny beregning af sygedagpengene. Det skyldes, at der er tale om en fortsat udbetaling af
sygedagpenge, og ikke om en ny sygedagpengeperiode. Også personer, der har mistet arbejdet efter
at være blevet omfattet af den midlertidige ordning i kapitel 21 a, vil få ret til sygedagpenge i de
omfattede situationer. En person, der er omfattet af kapitel 21 a mister således ikke retten til at kunne
overgå til at få sygedagpenge pga. uarbejdsdygtighed, selvom personen evt. har mistet sit arbejde.
Ligeledes kan personen gå tilbage til at få sygedagpenge efter §§ 58 b
58 d, hvis personen inden
den 31. december 2020 ikke længere er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2236021_0017.png
Det fremgår af lovens §
58 d, stk. 3, at reglerne
om opfølgning i kapitel 5 a, 5 b og 6 finder ikke
anvendelse for lønmodtagere omfattet af dette kapitel.
Det foreslås, at der i
§ 58 f, stk. 2,
fastsættes regler om, at uanset § 58 d, stk. 3, skal kommunen så
vidt muligt følge op i sager omfattet af stk. 1 efter lovens almindelige regler.
Det betyder, at kommunen i den udstrækning, det kan lade sig gøre, skal anvende lovens almindelige
opfølgningsregler, mens personen er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.
Det vil sige, at personen skal medvirke til sagens opfølgning m.v. efter lovens almindelige regler.
Hvis personen ikke medvirker, gælder lovens almindelige regler om ophør af sygedagpengene.
Det foreslås endelig, at der i
§ 58 f, stk. 3,
fastsættes regler om, at for personer, der er omfattet af stk.
1, og som fortsat er uarbejdsdygtige på grund af egen sygdom og som har nået det tidspunkt, hvor der
efter § 24, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom,
i mere end 22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder, træffer kommunen inden den 31. december
2020 afgørelse om, hvorvidt sygedagpengeperioden kan forlænges efter en af bestemmelserne i § 27,
stk. 1, eller personen har ret til at få et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse efter § 27, stk.
3. Hvis personen er omfattet af persongruppen i § 25, og personen har nået det tidspunkt, hvor der
efter § 25, stk. 1, er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge eller løn under sygdom,
i mere end 26 uger i de 12 forudgående kalendermåneder, træffer kommunen dog afgørelse om,
hvorvidt sygedagpengeperioden kan forlænges efter § 29.
Det betyder, at hvis personen fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, når den midlertidige
ordning for personer i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19 er ved at
udløbe, skal kommunen tage stilling til, om personens udbetaling af sygedagpenge kan forlænges
efter lovens almindelige forlængelsesregler. Det gælder også, selvom personen evt. allerede på det
tidspunkt, hvor kommunen skal tage stilling til, om en af forlængelsesreglerne kan anvendes har
modtaget sygedagpenge i f.eks. 30 uger. Kommunen må behandle sagen, som om
revurderingstidspunktet blev nået i december 2020, og tage stilling til en eventuel forlængelse.
Kommunen træffer på sædvanlig vis afgørelse i sagerne. Lovens almindelige betingelser skal være
opfyldt. Det vil sige, at sygedagpengene f.eks. skal ophøre, hvis personen ikke længere opfylder den
grundlæggende betingelse om at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, jf. lovens § 7.
Endvidere gælder lovens øvrige bestemmelser, herunder om arbejdsgivers ret til refusion,
klagereglerne, kommunens opfølgningsindsats m.v.
Til § 2
Ved § 2, stk. 3, i lov nr. 657 af 20. maj 2020 om ændring af lov om sygedagpenge (Midlertidig
forlængelse af retten til sygedagpenge) blev der indsat en bestemmelse om, at kapitel 21 a i lov om
sygedagpenge ophæves den 1. januar 2021 (bortfaldsklausul).
Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget
risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende
til personer, der er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte med covid-19, skulle også
omfattes af bortfaldsklausulen. Det foreslås dog, at den nævnte bortfaldsklausul ophæves. I stedet vil
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Orientering om fremsættelse af lov om ændring af lov om sygedagpenge (Forlængelse af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19), fra beskæftigelsesministeren
den tidsmæssige afgrænsning af forlængelsen af den midlertidige periode med ret til sygedagpenge,
jf. lovforslagets § 1, betyde, at disse regler automatisk vil ophøre med at have virkning. Den nævnte
lovændring vil herefter af ordensmæssige hensyn skulle ophæves ved lovændring.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende, da der ønskes så tidlig
en ikrafttræden, som folketingsbehandlingen muliggør.
Det foreslås i stk.
2,
at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse. Ifølge grundlovens §
42, stk. 7, kan et lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i særdeles påtrængende tilfælde
stadfæstes straks efter dets vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse herom. Da der normalt
skal gå 3 søgnedage mellem vedtagelse og dronningens stadfæstelse af et lovforslag, vil det ikke være
muligt, at lovforslaget kan træde i kraft inden d. 21.09.2020, hvis lovforslaget behandles under de
normale procedurer. I den forbindelse bemærkes, at forslaget skal medvirke til at beskytte personer,
der er i særlig risiko ved smitte med covid-19. Det er således afgørende, at de personer, som er
omfattet af den midlertidige ret til sygedagpenge, får en hurtig afklaring i forhold til deres videre
forsørgelsesgrundlag efter 31. august 2020. Stadfæstelse af lovforslaget straks efter dets vedtagelse
vil sikre, at kommunerne kan afvikle den månedlige udbetalingskørsel af sygedagpenge mandag den
21. september - med disposition torsdag den 24. september - og at personer, som allerede er omfattet
af kapitel 21 a, således vil kunne få udbetalt sygedagpengene for september måned til tiden. Det er
derfor påtrængende nødvendigt, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse, således at
kommunerne rettidigt kan afvikle den månedlige udbetalingskørsel af sygedagpenge.
Det foreslås i
stk. 3,
at lovforslaget har virkning fra og med den 1. september 2020. Det medfører, at
lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og som opfylder betingelserne i § 58 b,
og lønmodtagere, der er pårørende til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19, og som
opfylder betingelserne i § 58 c, kan få efterbetalt sygedagpenge for perioden fra og med den 1.
september 2020 og frem til lovens ikrafttrædelse. Der er således tale om en begunstigende regel, som
indføres med tilbagevirkende kraft fra og med den 1. september 2020, for at sikre, at der ikke bliver
en kortere periode, hvor der ikke vil være ret til sygedagpenge for personer omfattet af §§ 58 b og 58
c. Det bemærkes i forlængelse heraf, at der ikke kan træffes afgørelse efter lovens regler, før loven
er trådt i kraft.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet det bemærkes, at lov om sygedagpenge i øvrigt
ikke finder anvendelse for Færøerne og Grønland, jf. § 83 i loven.