Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 349
Offentligt
2235844_0001.png
Vedrørende høring over udkast til ændring af bekendtgørelse
om køre- og hviletidsbestemmelse
r
.
Kære Politiker
De e he e delse har baggru d i ”Vedrøre de høri g o er
udkast til ændring af bekendtgørelse om køre-
og hviletidsbestemmelser [Sagsnr. TS21101-000
6]”
Skrivelsen vil blive sendt per e-mail til:
Individuelt til alle medlemmer af folketingets transportudvalg
I kopi: Færdselsstyrelsen
I kopi: Politiets tungvognskontrol
Undertegnede repræsenterer Transportmiljoe.DK hvor
formålet
blandt andet
er at:
At forsøge at samle alle interesserede indenfor transportbranchen på en faglig og
politisk uafhængig måde.
At skabe og formidle kontakt og samarbejde med myndigheder og andre
organisationer.
At fremme lige vilkår for alle indenfor transportbranchen f.eks. bus
kurer
og
lastbilchauffører. Se mere på
Mere info kan findes på Facebook gruppen Transportmiljoe.dk
__________________________________________________________________________________
Forskelsbehandling:
Jeg har gennemlæst det tilsendte materiale, og kan politikerne og jeg bør efterfølgende ikke accepterer,
forskelsbehandlingen af
kontrollanter
på området.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 349: Henvendelse af 27/8-2020 fra Facebook Gruppen Transportmiljø.dk v/ Per Thuesen vedrørende høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelser
2235844_0002.png
Færdselsstyrelsen skal nu overtage tungt vogn politiets arbejde:
Konsekvensændringer, herunder ændringer som følge af, at administrationen af området er flyttet fra
Rigspolitiet til Færdselsstyrelsen.
Det betyder i praksis at Tungvognscentrenes kontrollanter ikke har samme beføjelser som
Færdselsstyrelse s ko trolla ter og det ka
a o gåe de sætte et spørgs ål o det il irke på ”jorde
og i dagligdage
/h erdage” i eeke der e holder færdselsstyrelse s ko tor edarbejdere jo fri.
Effektiv kontrol efter de ny regler i EU:
Skal Danmark have en effektiv kontrol af godskørsel på
”gu
ihjul” i DK, skal alle akti e ko trolla ter på
området have de samme beføjelser og rettigheder til alle former for dokumentkrav, samt adgangsrettighed
til parkeringsområder og opholdsfaciliteter der stilles til rådighed for lastbiler og chauffører.
Tra sport iljoe.DK’s ko
e tarer:
For mig at se er denne Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om køre- og
hviletidsbestemmelser ikke i orden
1.
Det ku e lig e at det er bestilt arbejde fra de da ske og
postkassefir
a”.
æ d so
har et ”ude la dsk
2. Meget værre at det er det et forsøg fra Færdselsstyrelsen med henblik på at overtage og
udføre den samme og udføre kontrol som Tungvogns Politiet hidtil på bedste vis har udført.
3.
Mere direkte og uden indpakning:
Er det mon Anders Røjkjær Pedersen Juridisk
Specialkonsulent dom i bund og grund ikke ønsker at følge de regler der er vedtaget i Europa-
Parlamentet og Rådets forordning.
Konsekvensændringer, herunder ændringer som følge af, at administrationen af området er
flyttet fra Rigspolitiet til Færdselsstyrelsen.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 349: Henvendelse af 27/8-2020 fra Facebook Gruppen Transportmiljø.dk v/ Per Thuesen vedrørende høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelser
1. Det betyder i praksis at Tungvognscentrenes kontrollanter ikke har samme beføjelser som
Færdselsstyrelsens kontrollanter og det vil næppe virke optimalt.
2.
Færdselsstyrelse er et ”ko tororga isatio ” der ikke arbejder / ka ko trollere i
weekenderne.
3.
Al kontrol i andre EU lande foretages af politiet eller for eksempel BAG i Tyskland.
ihjul” i DK, skal alle akti e
4. Skal Danmark have en effektiv kontrol af
godskørsel på ”gu
kontrollanter på området, have de samme beføjelser.
5.
Der skal ko trolleres ”o grou d” og ikke fra et ko tor iljø.
6. Herunder ikke mindst rettigheder til at indhente alle former for dokumentkrav, samt
adgangsrettighed til parkeringsområder og opholdsfaciliteter der stilles til rådighed for lastbiler og
chaufføre rundt omkring i Danmark.
Formålet med denne henvendelse er at:
A. At der skal samarbejdes mellem alle parter, og ikke graves grøfter
B.
At heftig lobbyis e fra orga isatio er so
firmaer
ITD, der repræse terer
a ge ”postkasse”
syd for grænsen og i Europa ikke får flere fordele end den danske vognmand med
dansk indregistrerede lastbiler.
C. At det kontrolleres at firmaer der til det yderste vil udnytte alle regler til spidsen, også
overholder de vedtagne regler.
Tekst i høring:
8. I § 7 indsættes som stk. 9 og 10: »Stk. 9. Transportvirksomheden, der benytter
køretøjer, som er omfattet af køre- og hviletidsforordningens anvendelsesområde
og bestemmelser, og som er udstyret med en takograf, der opfylder kravene i bilag 1
C til takografforordningen, skal sikre, at alle data, der overføres fra køretøjsenheden
og førerkortet, opbevares i et år efter registreringen. Stk. 10.
Transportvirksomheden skal opbevare dokumentation for dækning af omkostninger
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 349: Henvendelse af 27/8-2020 fra Facebook Gruppen Transportmiljø.dk v/ Per Thuesen vedrørende høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelser
til indkvartering afholdt i medfør af køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8, i
et år fra omkostningens afholdelse. Dokumentationen skal efter anmodning
udleveres til
Færdselsstyrelsen.«
Ændringer:
”Færdselsstyrelsen” skal æ dres til ”kontrolmyndigheder”, so det fre går af
vejpakke-teksten, således politiet også har mulighed for at kræve dokumentation i
forbindelse med vejsidekontrol inden for kontroltidspunktet. Hvis dokumentationen
kun kan udleveres til Færdselsstyrelsen har politiet ingen mulighed for at kontrollere
det i forbindelse med vejsidekontrol. Det er oplagt at kontrollere fra vejsidekontrol.
Det er formentlig fortrinsvis udenlandske arbejdsgivere / selskaber der benytter
muligheden for at chaufføren kan overnatte jf. artikel 8, stk. 8. Ydermere er det
process økonomisk bedre og nemmere at overtrædelserne bliver sanktioneret ved
vejsidekontrol, idet politiet har mulighed for at tilbageholde lastbilen indtil bøden er
betalt. Hvis overtrædelserne skal findes administrativt og sanktioneres
efterfølgende er det omkostningstungt og administrativt besværligt at inddrive
bøden efterfølgende.
Der vil heller ikke være mulighed for forskelsbehandling, idet både danske og
udenlandske lastbiler bliver kontrolleret når det er politiet der har kompetencen.
Følgende bør tilføjes:
Dokumentationen skal kunne kræves inden for kontrolperioden, evt. inden for en
given frist (1 time fra standsningstidspunkt).
Dette henset til at lette kontrollen for begge parter.
Tekst i høring:
11. § 13, affattes således: »For overtrædelse af §§ 4-5 og forbud efter § 10 samt for
overtrædelse af § 11, nr. 1-3, 5-6, 8 og 9 og § 12, stk. 1, nr. 1 og 3, kan der pålægges
en arbejdsgiver bødeansvar, når kørslen er foretaget i hans interesse, selv om
overtrædelsen ikke kan tilregnes ham som forsætlig eller uagtsom. For
bødeansvaret fastsættes ingen forvandlingsstraf.«
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 349: Henvendelse af 27/8-2020 fra Facebook Gruppen Transportmiljø.dk v/ Per Thuesen vedrørende høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelser
2235844_0005.png
Ændringer:
r. skal i dsættes, således der står ”§
11, nr. 1-6,
og ….”,
således der er
mulighed for at sanktionere overfor arbejdsgiver og selskaber (jf. § 14). Det vil ikke
give mening, hvis ikke man kan give arbejdsgiveren en bøde for overtrædelsen af
§11, nr. 4 og pålægge selskaber bøde.
Ovennævnte er skrevet på af
Facebook Gruppen Transportmiljoe.dk /
www.transportmiljoe.dk
Per Thuesen
Tlf 20316812