Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 319
Offentligt
2225529_0001.png
Fra:
Jobcentrets ofre Kim Madsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
8. juli 2020 16:59
Til:
BEU | Beskæftigelsesudvalget <[email protected]>; Victoria Velasquez <[email protected]>; Michael
Neumann <[email protected]>
Emne:
Vigtigt vedr økonomisk kontrol af kontanthjælpsmodtagere samt andre.
Kære Beskæftigelsesudvalg
Kære politikere
Vigtigt - vedr økonomisk kontrol af kontanthjælpsmodtagere samt andre
Kan I hjælpe mig ?
Jeg er i fare for at inkrinimere mig selv hvis jeg leverer oplysninger til kontrolgruppen i kommunen - skriver en
borger til mig, borgerens retssikkerhed sættes hermed ud af kraft.
Mange borgere bliver i deres kontanthjælpsforløb indkaldt til økonomisk kontrol hvis de overfor sagsbehandler i
jobcenter fortæller, at de har fået overskydende skat tilbage, eller vundet 37 kroner i lotto. Jeg gør her
opmærksom på formuegrænsen på kr 10.000 for enlige, 20.000 kr pr samboende familie.
Der begås den ene ulovlighed efter den anden.
Borgerne er for det meste meget ærlige, og fortæller gerne at de måske har en kæreste, dette udløser også
kontrol fra ydelsesservice, selv om borger overholder alle regler for ophold i opholdskommunen.
Det værste er nok at borger risikerer at inkrinimere sig selv, og risikere at straffes unødigt, dette i strid med
lovgivning på området.
Meget ofte når borger har dokumenteret deres bankkonti, så opdager ydelsesservice at borger har modtaget
småbeløb via mobile pay, ofte er det udlæg for indkøb fra deres forældre som bor i nabokommunen. Dette afføder
efterfølgende et dokumentationshelvede for borger, samt langvarige klagesager, hvor Ankestyrelsen indblandes
når borger sanktioneres for udlæg af penge til toiletpapir til sine gamle forældre, som ikke selv kan handle i
supermarkedet, samt fratagelse af ydelse, fordi borger 2 x ugentligt opholder sig i nabokommunen når der gøres
indkøb for forældrene.
Dertil skal man så lægge op til 12 mdrs svartid fra Ankestyrelsen. Ofte er det beløb ml 500 - 1000 kroner, som er
meget svære at undvære.
Jeg får rigtig mange henvendelser fra borgere som er udtaget til kontrol af bankkonto pga diverse.
Når borger afleverer kontoudskrift , printet af banken, så står der ikke hvor dankort er brugt, hvor der er hævet
kontanter, kun beløb som ind - og udbetaling, samt beløb trukket i supermarked, men ikke hvilket.
Ydelsesservice ønsker altid dokumentation for, hvor borger har købt deres biografbillet, menstruationsbind,
fredagsslik og sexlegetøj, altså total kontrol af borgers færden og interesser, dette er lovstridigt.
I disse tilfælde har kommunen pligt til at kontakte rette myndighed, altså politiet - hvis de har mistanke om at
borger begår strafbart forhold. Modsat har kommunen fuldmagt til, via samtykke fra borger, at indhente
oplysninger fra andre myndigheder. Denne fuldmagt er et krav fra jobcenter når man søger hjælp. Hvis man ikke
underskriver denne fuldmagt, så kan man nægtes hjælp, eller borgers sagsbehandling kan forlænges til det
nærmest uendelige.
Disse "anonyme" kontoudtog, printet af banken, accepteres ikke af ydelsesservice som er den myndighed der står
bag kontrolgruppen i kommunen.
Hvorfor ?
Jeg er bekendt med at borger selv kan printe en anden udgave direkte fra netbank, men ikke alle borgere har
mulighed for at gøre brug af IT, nogle pga sygdom eller manglende kognitiv formåen. Dertil kommer at borgeren
pålægges en udgift fra banken for print af bankkonti, dokumenter som ligger i gratis digital udgave i bank og i
eboks. Kommunen pålægger således borger en udgift som kan være op til 300 kr for print.
Borger har ikke pligt til at gøre brug af nemid via borgerservice for at inkrinimere sig selv, mange fravælger det
simpelthen af frygt for at der snages yderligere i deres privatsfære.
Jeg kan IKKE finde lovhjemmel til det lovlige i denne strategi.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-20 fra Kim Madsen om økonomisk kontrol af kontanthjælpsmodtagere
Hvor - helt præcist er det formuleret at borgers kontoudskrift SKAL være i detaljer, således at ydelsesservice/
kontrolgruppe, kan aflæse hvor borger helt specifikt, har brugt / hævet penge ?
Jeg forstår godt formålet med kontrollen, men der er tilsyneladende ikke lovhjemmel til at forlange det.
Kan beskæftigelsesudvalget og forvaltninger rundt om i landet, i samarbejde med den lokale ydelsesservice,
levere en lovtekst som beskriver det meget nøje ?
OBS - Hvis det er en bekendtgørelse, så skal denne være lovfæstet, og jeg kan desværre ikke finde det nogle
steder i lovgivningen, og det kan kommunerne ej heller.
Derfor må det være ulovlig handling fra kommunernes side.
Borgerne har i forvejen afgivet samtykke til, da de ansøgte om hjælp i kommunen, at kommunen har fuldmagt til at
indhente oplysninger fra andre myndigheder , også fra SKAT, til at kunne oplyse borgersagen bedst muligt. Hvis
kommunerne gjorde brug af dette samtykke, så kunne kommunen kontrollere alt via skat, og nøjes med at fortælle
borgeren at der indhentes oplysninger fra anden myndighed.
Persondatalovens særlige regler om oplysningspligt i §§ 28-30 betyder at borgerne har ret til at modtage
besked fra myndigheder om, at der indsamles oplysninger om dem
også fra dem selv.
Kan I hjælpe mig ?
Jeg ønsker mine spørgsmål behandlet af folketinget.
Jeg foretrækker et skriftligt svar med detaljer, så jeg har noget at gå videre med.
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, samt FM Victoria Velasques fra Enhedslisten, samt
bestyrelsesmedlem i foreningen Jobcentrets ofre, MichaelNeumann er cc i denne mail.
Med venlig hilsen
Kim Madsen
Jobcentrets Ofre
Sangfuglestien 11 st
2400 nv