Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 310
Offentligt
2220687_0001.png
Netværkslokomotivet
som landsdækkende
tilbud
2021-25
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0002.png
Indhold
1.
Indledning
2.
Behovet for at styrke almene kompetencer
3.
Evaluering af “Netværkslokomotivet”
4.
Styrket landsdækkende indsats 2021-25 for at styrke voksnes almene færdigheder
4.1. Den virksomhedsrettede indsats 2021-25
4.1.1. Indsats – nye virksomheder
4.1.2 Vedligehold af ”gamle”/reference virksomheder
4.2 Samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne
4.3 Netværk, vidensdeling og kommunal forankring
4.4. NVL’s estimerede aktivitetsniveauer i perioden 2021-25
5.
Den fremtidige organisering af Netværkslokomotivet
5.1 Selvejende institution
5.2 Driftsorganisation
5.3 Advisory boards
6.
Budget 2021-2025
Bilag 1. Indsatsmodel 2021-2025
Bilag 2. Fasemodellen
Bilag 3. Den fremtidige organisering af Netværkslokomotivet
Bilag 4. Forslag til vedtægter for Netværkslokomotivet
Bilag 5. Aktivitetsbudget 2021-25 – Netværkslokomotivet
Bilag 6. Støtteerklæringer
3
4
5
7
8
8
10
10
11
12
13
14
14
14
15
17
18
20
21
26
27
2
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0003.png
1. Indledning
Bedre almene færdigheder som afsæt for livslang læring hos voksne danskere
Netværkslokomotivet (NVL) blev etableret i 1997 af et netværk af engagerede ledere fra større virksomheder i
trekantsområdet, bl.a. Tholstrup Cheese (Arla), Merrild Kaffe og Rockwool. Målet med NVL var at give medarbejdere
og virksomhedsledere større viden om mulighederne for – og betydningen af – opkvalificering med fokus på
grundlæggende færdigheder.
I 1999 modtog NVL første gang tilskud til indsatsen fra Satspuljen i en periode på fire år, og har siden ansøgt om
og modtaget midler fra satspuljen hvert 4. år. NVL’s nuværende bevilling udløber 31. december 2020, hvorfor NVL
er afhængig af ny finansiering for at fortsætte og udvide det nuværende arbejde. Dette notat beskriver dels den
tidligere indsats og dels forslag til en styrket og landsdækkende indsats i perioden 2021-2025.
Behovet for løbende opkvalificering af især den kortuddannede del af arbejdsstyrken er fortsat yderst relevant
og blev bl.a. understøttet ved Trepartsforhandlingerne i efteråret 2017. Her blev der bl.a. aftalt en styrkelse
af undervisningstilbud og muligheder for kortuddannede, specielt af grundlæggende færdigheder (fx dansk,
matematik, it og engelsk) og styrkelse af det virksomhedsopsøgende arbejde.
Udfordringen er, at mange virksomheder ikke har kendskab til og viden om de mange muligheder, der er for
at opkvalificere kortuddannede medarbejdere. De har brug for virksomhedsnær og konkret hjælp til at bruge
tilbuddene. Mange virksomheder har desuden brug for, at den hjælp de får, er fra erfarne og institutionsuafhængige
(uvildige) konsulenter. Det er netop en sådan hjælp, NVL gennem årene har ydet.
NVL’s kerneydelse er således - og vil fortsat være - gennem virksomhedsopsøgende indsats at styrke og kvalificere
forståelsen på arbejdspladserne (blandt ledelse og medarbejdere) for, at efteruddannelse er nødvendig både for
virksomhedernes konkurrenceevne og den enkelte medarbejders jobsikkerhed.
NVL har i mere end 20 år opnået gode resultater med at understøtte virksomheder, der vælger at sætte gang i
uddannelse – og som gennem løft af medarbejdernes almene færdigheder styrker den enkeltes motivation og lyst til
mere uddannelse.
I evalueringen af NVL, som Rambøll Consulting gennemførte i efteråret 2019, udtrykker virksomhederne da også
meget stor tilfredshed med de ydelser NVL leverer. Anbefalingerne i evalueringen, samt et klart udtrykt ønske fra
respondenterne i evalueringen om fortsat samarbejde med NVL, understøtter fastholdelse og videreudvikling af
NVL som en landsdækkende, selvejende institution i ministerielt regi fra og med finansåret 2021.
NVL’s styregruppe har desuden modtaget en række støtteerklæringer fra samarbejdspartnere, der bekræfter
behovet for fortsat uvildig rådgivning om efteruddannelse – se bilag 6.
I NVL’s styregruppe mener vi derfor, at NVL fortsat har en vigtig rolle at spille i indsatsen for at gøre opkvalificering
af almene og faglige færdigheder vedkommende og relevant på de danske arbejdspladser. Virksomheder, der forstår
værdien af opkvalificering på jobbet og medvirker aktivt til at sikre fremtiden for en af de mest sårbare grupper på
arbejdsmarkedet: De der har svært ved at læse, skrive, regne og bruge computer i hverdagen.
Maj 2020
Netværkslokomotivets styregruppe
3
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0004.png
2. Behovet for at styrke
almene kompetencer
Danske virksomheder har brug for medarbejdere med gode almene færdigheder, for at udnytte potentialet i
digitalisering og ny teknologi. Det kræver indsigt i, hvordan data bliver skabt, håndteret, bearbejdet og brugt – og
at man er i stand til at vurdere og kommunikere på skrift. Kravene til den enkelte medarbejders færdigheder øges,
og de voksne med de dårligste almene færdigheder får sværere ved at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet i
perioder med store forandringer på arbejdspladsen.
PIAAC-undersøgelse i 2013 blandt 7000 danskere
1
viste, at der i Danmark er
583.000 personer med mindre gode læse og skrivefærdigheder
531.000 personer med mindre gode regnefærdigheder
1.032.000 personer, der er mindre gode til at bruge en computer til at løse hverdagsopgaver
EVA’s analyse af brugen af FVU og OBU i perioden fra 2008/09 – 2017/18 viser at aktiviteten har været stigende i
perioden
2
. Da stigningen skyldes flere to-sprogede deltagere, konkluderer EVA at der er behov for at tiltrække
flere deltagere med dansk oprindelse
flere mænd
flere deltagere over 35 år
Analysen viser også, at der er behov for at flere voksne med svage almene færdigheder starter på Trin 1
og fortsætter med mere uddannelse. FVU er en forudsætning, hvis flere ufaglærte skal gennemføre en
erhvervsuddannelse i de kommende år.
Mangelfulde læse- og skrivefærdigheder er fortsat et tabu – eller overset – og mange virksomheder og ledere finder
det vanskeligt at italesætte dette overfor medarbejderne
3
. Derfor er der brug for at styrke danske arbejdspladsers
viden om almene færdigheder som løftestang til at sikre, at kortuddannede også fremadrettet er sikret en plads på
arbejdsmarkedet.
1: Danskernes kompetencer. Danske resultater af OECD’s PIAAC-undersøgelse. SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 2013
2: Brug af Forberedende Voksenundervisning (FVU) En registerundersøgelse af aktivitet, deltagerprofiler og videre uddannelsesforløb, EVA, 201?
3: Hver 3 leder taler ikke med medarbejdere om almene færdigheder.
4
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0005.png
3. Evaluering af “Netværkslokomotivet”
Rambøll Consulting gennemførte i efteråret 2019 en evaluering af Netværkslokomotivet på vegne af Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet (STUK). Evalueringens resultater og anbefalinger er udgangspunkt for fastholdelse og
udvikling af NVL’s indsats og opgaveløsning.
Evalueringen bekræfter NVL’s egne oplevelser af samarbejdet og samspillet med virksomheder og
uddannelsesinstitutioner. Vi vil fremhæve at:
72 %
75 %
58 %
58 %
68 %
52 %
44 %
57 %
af virksomhederne svarer, at NVLs virksomhedsvendte arbejde ”i høj grad” eller ”meget høj
grad” er relevant og giver virksomheden viden om muligheder inden for almen voksen- og
efteruddannelse – kun 5 pct. svarer ”i lav grad” og 1 pct. svarer ”slet ikke”.
af alle virksomheder svarer, at de helst vil samarbejde med NVL fremadrettet ift. at igangsætte
opkvalificering målrettet almene kompetencer.
af virksomhederne er ”i høj grad” eller ”i meget høj grad” tilfreds med samarbejdet med NVL
– kun 4 pct. svarer ”i lav grad”.
af virksomhederne svarer, at NVL ”i høj grad” og ”meget høj grad” er uafhængig af
uddannelsesinstitutionerne – kun 4 pct. svarer ”i lav grad” til spørgsmålet.
af uddannelsesinstitutionerne svarer, at NVL ”i høj grad” og ”meget høj grad” har stærk viden
om hvordan kompetenceudvikling kan understøtte virksomheder i arbejdet med at motivere til
opkvalificering af almene kompetencer – kun 1 pct. siger ”slet ikke”.
af uddannelsesinstitutionerne svarer, at NVL ”i høj grad” eller ”meget høj grad” bringer dem i
kontakt med virksomheder, som uddannelsesinstitutionen ellers ikke havde fået kontakt til – 23
pct. svarer ”hverken lav eller høj grad” – kun 1 pct. svarer ”slet ikke”.
af uddannelsesinstitutionerne er ”i meget høj grad” eller ”høj grad” tilfreds med NVL’s arbejde –
kun 9 pct. svarer i lav grad.
af virksomheder og uddannelsesinstitutioner svarer, at NVL ”i høj grad” eller ”meget høj grad”
kan anbefales til andre uddannelsesinstitutioner og virksomheder. Kun 3 pct. svarer i ”lav grad”
og 9 pct. svarer ”slet ikke”.
5
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0006.png
Resultaterne fra evalueringen bekræfter på en lang række områder, at størstedelen af virksomheder og
uddannelsesinstitutioner er godt tilfredse med samarbejdet med NVL, og at NVL’s rådgivning, indsats, produkter og
værktøjer fungerer godt set ift. behovene i virksomheder og uddannelsesinstitutioner.
Evalueringen anbefaler, at der sker en videreudvikling af NVL’s indsats på en række områder. NVL vil derfor i den
kommende periode sætte fokus på:
At udvikle og implementere et udvidet og fleksibelt koncept for det virksomhedsvendte arbejde, hvor NVL kan
tilbyde at gå længere i at understøtte virksomheder og uddannelsesinstitutioner i at opstarte og iværksætte de
konkrete uddannelsesaktiviteter. Udviklingen vil bygge på NVL’s erfaringer med at understøtte og håndholde
processer frem til uddannelsesstart.
At udvikle en plan og et koncept for, hvordan det virksomhedsopsøgende arbejde kan udbredes til flere
brancher og til flere små og mellemstore virksomheder. NVL igangsætter udvikling og afprøvning af en ny
model for, hvordan der bedst og mest målrettet kan tages kontakt til flere små og mellemstore virksomheder,
uden at det ”sluger” alle NVL’s ressourcer til virksomhedsrettet indsats.
At formulere mål og succeskriterier ift. at foretage en systematisk opfølgning og måling på om de
virksomheder, som er rådgivet og understøttet i processen, rent faktisk igangsætter uddannelsesaktiviteter.
At foretage en kritisk gennemgang af NVL’s registreringspraksis for at sikre, at det er muligt at styre og følge op
på de kritiske aktiviteter og resultater.
Ovenstående udviklingstiltag indgår som en central del af ansøgningen om videreførelse af NVL i 2021 og fremefter.
6
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0007.png
4. Styrket landsdækkende indsats
2021-25 for at styrke voksnes almene
færdigheder
Netværkslokomotivet har siden starten i Kolding i
1997 udviklet sig til en organisation med stor viden om,
hvordan man effektivt tilvejebringer forudsætninger
for og motivation til efteruddannelse på den enkelte
arbejdsplads. Målet har altid været at få styrket
medarbejdernes almene færdigheder og herigennem
skabe grundlag for lyst til mere og bedre udbytte af
faglig uddannelse.
Netværkslokomotivet er i modsætning til andre aktører
uvildige, hvilket gør det muligt at etablere et tæt og
fortroligt samarbejde med virksomhederne, da vi ikke
har som mål at sælge bestemte kurser. Det betyder, at
virksomheden får:
viden om almene færdigheder, VEU
kursusmuligheder, barrierer mm
kendskab til kompenserende IT-værktøjer
uvildig sparring og rådgivning om
kompetenceudvikling
afdækning af fremtidige kompetencebehov i den
konkrete virksomhed
relevante aktører inddraget efter behov
en omkostningsfri service, der hjælper
virksomheden med at skabe en positiv
uddannelseskultur
en samarbejdspartner med et stort netværk, som
inddrages efter behov
overblik over behov, så det bliver let at planlægge
og gennemføre efteruddannelse – på kort og
længere sigt.
Ledelsen oplever, at det kan være svært at
finde tid og ressourcer til uddannelsesforløb.
Der ikke er en kultur/tradition for
uddannelse og/eller manglende viden om
økonomi og støttemuligheder.
Ledelsen har brug for hjælp til at sætte mål
og rammer for uddannelse.
Ledere/mellemledere har svært ved at
snakke med medarbejderne om behovet for
bedre almene færdigheder.
Netværkslokomotivet
hjælper/udvikler
virksomheder, hvor:
Motivationsarbejdet er
målrettet medarbejdere:
Med dårlig skolegang i bagagen:
”Jeg skal
aldrig nogensinde tilbage på skolebænken”.
Med frygt for, hvad der skal ske:
”Hvad er det
for en test, jeg skal igennem?”
Der er usikre på, hvad testresultaterne
betyder for ansættelsesforholdet:
”Bliver jeg
fyret, hvis jeg er ordblind?”
Der ikke har tradition eller kultur for
uddannelse og opkvalificering.
Der mangler indsigt i behovet for at lære at
læse, skrive, regne:
”Jeg skal ikke bruge det
alligevel.”
Er bange for at kolleger og ledelse finder
ud af, at man har svært ved at læse, skrive,
regne.
Netværkslokomotivets arbejde er finansieret af
Satspuljemidler frem til udgangen af 2020. Vi søger
midler til at fortsætte arbejdet i perioden 2021 – 2025.
Udgangspunktet for denne ansøgning er, at
Netværkslokomotivet i perioden bliver til et
landsdækkende tilbud.
Netværkslokomotivets aktiviteter og organisering i
perioden tager afsæt i indsatsmodeller, som beskriver
det virksomhedsrettede arbejde, vidensdeling og
organisering. Anbefalinger fra Rambøll evalueringen,
jf. afsnit 3, er indarbejdet i modellerne.
7
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0008.png
4.1. Den virksomhedsrettede indsats 2021-25
Målgruppen for Netværkslokomotivets indsats er private og offentlige virksomheder – i alle størrelser og alle
brancher.
Netværkslokomotivet har gennem årene oparbejdet en portefølje af virksomheder, som på baggrund af deres
erfaringer har sagt ja til at fungere som reference for nye virksomheder. Derfor kan den virksomhedsrettede indsats
opdeles i to målgrupper:
Nye virksomheder (med lav kendskabsgrad til NVL) – ny-kontaktede virksomheder
Vedligehold af ”gamle” virksomheder (høj kendskabsgrad til NVL)
Netværkslokomotivets virksomhedsrettede arbejde 2021-25 er beskrevet med en indsatsmodel.
Se bilag 1.
4.1.1. Indsats – nye virksomheder
Netværkslokomotivet hjælper virksomhederne med at skabe den nødvendige tryghed og tillid i organisationen,
som er en forudsætning for at få flere kortuddannede i målgruppen til at sige ja tak til FVU og/eller
ordblindeundervisning som forudsætning for mere uddannelse.
Det opsøgende arbejde er skitseret i figuren herunder
Klare aftaler og fælles fodslag giver succes med FVU
og ordblindeundervisning
Ledelsesmæssig forankring – kompetenceudvikling er et fælles ansvar – ikke et personligt anliggende
Ledelsen skal italesætte fordele ved bedre almene færdigheder – for virksomheden og den enkelte
Klare rammer for efteruddannelse.
Tid og ressourcer til efteruddannelse skal prioriteres.
Medarbejderne motiveres til deltagelse i FVU
og ordblindeundervisning gennem
klar information om hvad der skal ske: hvorfor, hvornår, hvordan
synlige ”gevinster” ved at de selv og/eller deres kolleger får bedre almene færdigheder
en oplevelse af at ledelse og tillidsvalgte tager ejerskab over processen
en åben kultur på arbejdspladsen, hvor det er okay at have svært ved at læse, skrive, regne.
8
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0009.png
Netværkslokomotivets opsøgende arbejde kan beskrives vha. fasemodellen (figur 2).
For en uddybende beskrivelse se bilag 2, Fasemodellen.
1
Udvælgelse af
virksomheder
telefonisk kontakt
2
Møde
Afdækning af behov
Præsentation af muligheder
Aftale om videre forløb
3
Klargøring af
virksomheden
4
Afklaring af
medarbejdernes
almenefærdigheder
5
– overblik –
Planlægning og
gennemførelse af
kurser
6
Evaluering
Planlægning af
videre forløb
Figur 2.
Udvælgelse af og telefonisk kontakt med virksomheder
Hvis virksomheden siger nej tak til møde, får de i stedet tilbud om at få tilsendt nyheder og invitationer til
temaarrangementer.
Mødet med virksomheden
Målet med det indledende møde er:
at øge kendskabet til almene færdigheder og betydningen for medarbejdernes motivation til uddannelse
at øge kendskabet til FVU/OBU/VEU-tilbuddene
at afdække behovet for grundlæggende færdigheder
at afdække/italesætte motivation/barrierer
at formidle, hvordan Netværkslokomotivet kan hjælpe virksomheden i gang.
Klargøring af virksomheden
Denne fase faciliteres af Netværkslokomotivet i samarbejde med FVU-udbyder og er med til at sikre, at ledelse og
nøglepersoner får
fælles forståelse af, hvorfor almene færdigheder er vigtige
fælles mål for processen – hvilke tilbud skal medarbejderne have
klare aftaler om, hvad der skal ske
kendskab til barrierer/afværgemekanismer
forståelse af leder og kollegers rolle i forhold til motivation
tryghed ved, hvad der skal ske – har prøvet en FVU-screening og tilbagemelding.
Afklaring/FVU-screening af medarbejderne gennemføres af en FVU-udbyder.
Virksomheden modtager et samlet overblik over behovet, som udgangspunkt for igangsætning af aktiviteter.
Evaluering – næste skridt
Virksomheden får hjælp til at synliggøre effekten af kurserne vha. evalueringsværktøj.
Dialog om, hvordan processen kan fortsættes med faglig og videregående efteruddannelse.
9
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0010.png
4.1.2 Vedligehold af ”gamle”/reference virksomheder
Mange virksomheder holder kontakten med Netværkslokomotivet, når de er kommet i gang med efteruddannelse.
Kontakten er med til at fastholde fokus på almene færdigheder på den enkelte arbejdsplads, og øger
opmærksomheden på nye tilbud.
Vedligehold sker via værdiskabende aktiviteter så som:
Netværksblad ”Giv det Videre”
Temamøder /konferencer
Webinarer
Nyhedsmail – Linkedin – Facebook
Disse aktiviteter har en form, som understøtter det opsøgende arbejde i nye virksomheder.
4.2 Samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne
Et godt og velfungerende samarbejde med uddannelsesinstitutionerne er centralt, for at NVL kan lykkes med
målsætningen om at gøre det let for virksomheder at komme i gang med opkvalificering.
Mange skoler giver udtryk for, at de får inspiration og konkrete værktøjer til deres arbejde fra NVL. Blandt andet
bygger Undervisningsministeriets ”Vejledning til Fællesscreening”
4
på anbefalinger, som i vid udstrækning
baserer sig på konkrete erfaringer fra samarbejde mellem virksomheder, uddannelsesinstitutioner og
Netværkslokomotivet.
Der er fortsat behov for at støtte og udvikle samarbejdet med mindre udbydere, så de kan tilbyde virksomheder en
velstruktureret proces i forbindelse med fx fællesscreeninger. Mindre skoler, som fx nogle oplysningsforbund, har i
en national indsats stor betydning for at sikre lokale FVU/OBU-tilbud.
For at sikre transparens – og at skolerne kan se værdien af et gensidigt samarbejde – beskrives samarbejdet i en
drejebog.
Drejebogen beskriver blandt andet:
Hvordan vælger virksomheden udbyder?
Hvornår bliver skolen inddraget i processen?
Hvordan giver vi virksomheden overblik over behov?
Hvordan sikrer vi sammen, at der igangsættes aktiviteter efter screening?
Hvorfor er det vigtigt at evaluere kursistens selvvurderede udbytte af undervisningen?
Netværkslokomotivet er uvildigt og hjælper såvel virksomhed som skole til at:
få flest mulige i FVU/OBU-målgruppen til at sige ja til undervisning
få flest mulige til at afslutte med trinprøve
få kortuddannede til at se FVU som springbræt til ex. EUV.
For at understøtte muligheden for virksomhedsforlagt undervisning tilbyder NVL udlån af pc’er og iPads. De
bruges i forbindelse med fællesscreening og gennemførelse af undervisning i de tilfælde, hvor skolen ikke selv har
tilstrækkeligt udstyr.
4: Vejledning om fællesscreeninger, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, December 2018
10
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0011.png
4.3 Netværk, vidensdeling og kommunal forankring
Netværkslokomotivet deler viden aktivt gennem deltagelse i og facilitering af netværk samt afholdelse af
temaarrangementer, webinarer mm.
Målet er:
at understøtte det virksomhedsopsøgende arbejde
at udbrede kendskabet til FVU/OBU-kurser (VEU)
at bidrage med vidensdeling på tværs af skoler gennem facilitering af netværk, temamøder/konferencer om
FVU/OBU for udbydere
udarbejdelse af materialer til brug ved opsøgende aktiviteter og FVU/OBU-undervisning.
Som supplement til samarbejdet med virksomhederne, afvikler NVL parallelt andre former for information:
Eksempler på NVL tilbud/arrangementer
Brancherettede indsatser – ofte i samarbejde med én eller flere aktører. F eks. hotel-, rengørings- og
transportbranchen, dagplejere, social- og sundhedsområdet, entreprenører, proces-, emballage-
elektronik- og træindustri, med flere.
Danskkurser for tosprogede med fokus på arbejdspladskultur.
Kurser for nøglepersoner med særligt fokus på medarbejdere med anden sproglig baggrund end dansk.
Temaaftener om ordblindhed: ”Forældre til ordblinde børn”.
Afholdelse af temadage, ofte i samarbejde med andre aktører. F.eks. it-temadage, vejlederhjørner
i samarbejde med Vejledningscentre, uddannelsesdage på jobcentrene, kompetenceudvikling på
arbejdspladserne, SVU/VEU-dag for vejledere, afholdelse af og deltagelse i messer.
Hjemmeside med relevante information og inspiration om FVU/OBU og efter-/videreuddannelse
generelt.
Videndeling via Facebook og LinkedIn
Arrangementer i Ordblinduge40 i samarbejde med Ordblindeforeningen, NOTA og FVU/OBU-udbydere.
11
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0012.png
Kommuner som medlemmer af Netværkslokomotivet
Kommuner, der ønsker medlemskab af
Netværkslokomotivet, opnår ved medlemskabet
bl.a. udvidet adgang til:
Netværkslokomotivets deltagelse med
NVLs ’værktøjer’, ved kommunens
beskæftigelsesfremmende arrangementer.
Sparring til Jobcenteret vedr.
virksomhedskontakt og vedrørende
borgerkontakt i forbindelse med opkvalificering
af grundlæggende kompetencer.
Temaarrangementer, udbudt bredt til
kommunens borgere, som fx ’Forældre til
ordblinde børn’, ’Udenlandske medarbejdere’ og
offentligt udbudte ’Nøglepersonkurser’.
Adgang til Netværkslokomotivets foldere og
brochurer, som fx ’Branchefolderne’, ’Dansk
på jobbet’, ’KLAR-PARAT-KURSUS’ m.fl., i trykt
udgave.
Servicering af bibliotekerne i forbindelse med
ordblindearrangementer.
NVL’s kommende direktør aftaler fremover
økonomiske rammer for kommunernes medlemskab
efter den enkelte kommunes ønsker og forventede
brug af Netværkslokomotivet.
4.4. NVL’s estimerede aktivitetsniveauer i perioden
2021-25
Der henvises til Bilag 5 for en mere detaljeret oversigt.
NVL forudsætter at antallet af normerede fuldtidskonsulentstillinger øges fra 10 til 16 årsværk i perioden
2021-2025, for at kunne dække behovet som landsdækkende organisation.
Det er i estimatet lagt til grund, at 80% af konsulentens arbejdstid medgår til virksomhedsrettede
aktiviteter.
Ved forøgelsen af konsulentårsværk forventes følgende udvikling i aktiviteten på virksomhederne:
Den telefoniske førstegangskontakt til virksomheder stiger fra 6128 kontakter i 2021 til 9805 kontakter i 2025.
Antallet af fysiske virksomhedsbesøg stiger fra 1441 i 2021 til 2306 besøg i 2025.
Klargøring af virksomheder
Nøglepersonkurser på virksomhederne stiger fra 40 i 2021 til 64 kurser i 2025.
Antallet af deltagere på nøglepersonkurser forventes at stige fra 346 personer i 2021 til 554 personer i 2025.
Gennemførte screeninger
Gennemførte screeninger som følge af NVL’s aktivitet forventes at blive 11531 i 2021 og stige til 18449
screeninger i 2025.
12
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0013.png
5. Den fremtidige organisering
af Netværkslokomotivet
Organiseringen af Netværkslokomotivet fra 2021 er for det første styret af ønsket om at etablere
Netværkslokomotivet som et slagkraftigt strategisk redskab, der kan spille en væsentlige rolle i forhold til at opnå
nuværende og fremtidige mål i efteruddannelses- og arbejdsmarkedspolitikken.
Bestyrelse
Direktør
Ansættes af bestyrelsen
Stab
2-3 medarbejdere
Afdeling Vest
Teamleder og
8 konsulenter
Afdeling Øst
Teamleder og
8 konsulenter
Figur 4. Netværkslokomotivets fremtidige organisationsstruktur – se uddybende bilag 3.
Organiseringen af Netværkslokomotivet fra 2021 er for det første styret af ønsket om at etablere
Netværkslokomotivet som et slagkraftigt strategisk redskab, der kan spille en væsentlige rolle i forhold til at opnå
nuværende og fremtidige mål i efteruddannelses- og arbejdsmarkedspolitikken.
Dette forudsætter, at Netværkslokomotivet etableres i en størrelse, der muliggør en egentlig landsdækkende
indsats.
Det forudsætter endvidere, at styringen af Netværkslokomotivets indsats koordineres med de øvrige indsatser på
området.
Organiseringen tager endvidere udgangspunkt i at fastholde Netværkslokomotivets fokus på at arbejde med
udgangspunkt i virksomhedernes og arbejdspladsernes behov for at skabe rammer og motivation for opkvalificering
i grundlæggende almene færdigheder.
Erfaringerne har vist, at en væsentlig forudsætning herfor er, at både ledelse og medarbejdere i virksomhederne
opfatter Netværkslokomotivets repræsentanter som neutrale og uvildige i forhold til de interesser, der i øvrigt
omgiver arbejdspladserne
13
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0014.png
Endelig tager organiseringen udgangspunkt i at fastholde indsatsen for, at der skabes netværk mellem ildsjæle på
arbejdspladserne. Det er en af forudsætningerne for at skabe den lokale empowerment, der skal til for at overvinde
barrierer og skabe forudsætninger for efteruddannelse.
5.1 Selvejende institution
Fra 2021 foreslås det, at Netværkslokomotivet organiseres som en selvejende institution med reference til et
ministerium. Der er udarbejdet et forslag til vedtægter som godkendes af bestyrelsen, og som sikrer en bestyrelse
med en bred repræsentation fra parterne på arbejdsmarkedet og fra arbejdsmarkedets regioner (se bilag 4).
Bestyrelsesmedlemmerne udpeges efter indstilling fra de relevante organisationer. Bestyrelsens formand udpeges
af bestyrelsen.
5.2 Driftsorganisation
Netværkslokomotivet etableres som en landsdækkende organisation med en vest-afdeling og en øst-afdeling under
ledelse af en direktør. Direktøren ansættes og afskediges af bestyrelsen.
Direktion og stab bemandes, så der dels kan ske en kvalificeret betjening af bestyrelsen. Og dels sikre, at
Netværkslokomotivet kan virke som et professionelt strategisk redskab i den landsdækkende efteruddannelses- og
arbejdsmarkedsindsats.
5.3 Advisory boards
Netværkslokomotivets bestyrelse forpligtiges til at drive 4 Advisory Boards. 2 i Vestdanmark og 2 i
Østdanmark. Advisory Boards sammensættes, så de kan understøtte bestræbelserne på at skabe netværk
på tværs af virksomheder, organisationer og leverandører. De får endvidere til opgave at rådgive og støtte
Netværkslokomotivets bestyrelse og driftsorganisation.
14
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0015.png
6. Budget 2021-2025
Budget NVL landsdækkende 2021 samt fire overslagsår
hvor udviklingen til fuldt landsdækkende budgetteres
Antal
Løn og personale
Direktør
Stab - 3 medarbejdere
Teamledere til Vest- og Øst-afdeling
Konsulenter i Vest
Konsulenter i Øst
Kurser/uddannelse for medarbejdere
Løn og personale total
16
1
3
2
7
3
900.000 kr.
1.500.000 kr.
1.200.000 kr.
3.850.000 kr.
1.650.000 kr.
200.000 kr.
9.300.000 kr.
20
1
3
2
8
6
927.000 kr.
1.545.000 kr.
1.236.000 kr.
4.532.000 kr.
3.399.000 kr.
300.000 kr.
11.939.000 kr.
20
1
3
2
8
6
954.810 kr.
1.591.350 kr.
1.273.080 kr.
4.667.960 kr.
3.500.970 kr.
400.000 kr.
12.388.170 kr.
21
1
3
2
8
7
983.454 kr.
1.639.091 kr.
1.311.272 kr.
4.807.999 kr.
4.206.999 kr.
500.000 kr.
13.448.815 kr.
22
1
3
2
8
8
1.012.958 kr.
1.688.263 kr.
1.350.611 kr.
4.952.239 kr.
4.952.239 kr.
500.000 kr.
14.456.309 kr.
2021
Antal
2022
Antal
2023
Antal
2024
Antal
2025
Lokaler
Husleje for Vest-afdeling
Husleje for Øst-afdeling
El, varme, vand, mv.
Rengøring
Lokaler total
m
2
200
m
2
100
198.000 kr.
180.000 kr.
75.000 kr.
150.000 kr.
603.000 kr.
200
150
198.000 kr.
270.000 kr.
75.000 kr.
175.000 kr.
718.000 kr.
200
150
198.000 kr.
270.000 kr.
75.000 kr.
175.000 kr.
718.000 kr.
200
150
198.000 kr.
270.000 kr.
75.000 kr.
175.000 kr.
718.000 kr.
200
200
198.000 kr.
360.000 kr.
100.000 kr.
200.000 kr.
858.000 kr.
IT
IT-systemer, support, printer og telefoni
IT-udstyr
IT total
900.000 kr.
256.000 kr.
1.156.000 kr.
800.000 kr.
64.000 kr.
864.000 kr.
750.000 kr.
0 kr.
750.000 kr.
700.000 kr.
16.000 kr.
716.000 kr.
700.000 kr.
16.000 kr.
716.000 kr.
15
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0016.png
Antal
Administration mv.
Kontorhold
Inventar
Revision og regnskabsass.
Arbejdsskadeforsikring
HR support
Advokat
2021
Antal
2022
Antal
2023
Antal
2024
Antal
2025
465.000 kr.
60.000 kr.
100.000 kr.
465.000 kr.
40.000 kr.
100.000 kr.
465.000 kr.
10.000 kr.
100.000 kr.
465.000 kr.
10.000 kr.
100.000 kr.
465.000 kr.
10.000 kr.
100.000 kr.
60.000 kr.
60.000 kr.
60.000 kr.
60.000 kr.
60.000 kr.
Administration
Transport og kørselsgodtgørelse mv.
Mødebooker
Kommunikation og markedsføring
Temadage/seminarer/konferencer
Nøglepersonskurser på
virksomheder
Pølsevognsprojekt på virksomheder
Evaluering
Eksternt konsulentbistand
Øgede aktiviteter og udvidelse
NVL - konsulentbistand
IT/EDB - udlån
Året
685.000 kr.
400.000 kr.
700.000 kr.
700.000 kr.
300.000 kr.
60.000 kr.
300.000 kr.
100.000 kr.
200.000 kr.
300.000 kr.
180.000 kr.
14.984.000 kr.
690.000 kr.
400.000 kr.
800.000 kr.
700.000 kr.
300.000 kr.
60.000 kr.
300.000 kr.
100.000 kr.
200.000 kr.
300.000 kr.
660.000 kr.
500.000 kr.
900.000 kr.
700.000 kr.
300.000 kr.
70.000 kr.
300.000 kr.
125.000 kr.
250.000 kr.
300.000 kr.
660.000 kr.
600.000 kr.
900.000 kr.
750.000 kr.
400.000 kr.
80.000 kr.
350.000 kr.
125.000 kr.
300.000 kr.
300.000 kr.
660.000 kr.
700.000 kr.
950.000 kr.
750.000 kr.
500.000 kr.
100.000 kr.
400.000 kr.
150.000 kr.
350.000 kr.
300.000 kr.
17.371.000 kr.
17.961.170 kr.
19.347.815 kr.
20.890.309 kr.
16
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0017.png
Bilag 1. Indsatsmodel 2021-2025
Aktiviteter
Resultater på kort sigt
Viden om og opmærksomhed på almene færdigheder øges
Resultater på
mellemlangt sigt
Flere kommer i gang med FVU &
OBU-undervisning
Deltagersammensætningen på
FVU ændrer sig
• flere deltagere over 35
• større andel af danske
deltagere
Større andel på trin 1
Flere kursister afslutter med
trinprøve
Flere kursister fortsætter på
næste trin
Resultater på
længere sigt
Flere kommer i gang med
erhvervsuddannelser, faglig
efteruddannelse og/eller
videregående VEU
Udbyttet af efteruddannelse
stiger
Flere har fået adgang til aktiv
deltagelse i demokratiet via
mulighed for at kommunikere
digitalt/skriftligt
Virksomhedernes mulighed
for at udnytte muligheder
i digitalisering og
automatisering bliver styrket
Virksomhedsrettede:
SMV prioriteres
Telefon/Besøg/Online møder
Hjælp til uddannelsespolitik
Kurser for nøglepersoner
Informationsmøder
RKV - Screening
Planlægning af kurser
Igangsætning af kurser
Opfølgning på kurser
Fokus flyttes fra uddannelse som et tilbud til en del af
virksomhedens strategi
Virksomhederne oplever en effektiv og vel tilrettelagt
afklaring af medarbejdernes færdigheder – og får det
nødvendige overblik til at kunne planlægge efteruddannelse,
f.eks. i perioder med lav aktivitet
Virksomhederne bliver bevidste om deres rolle i forhold
til motivation, nedbrydning af barrierer mm, støtte under
uddannelse, mulighed for hjælpemidler mm
Netværk:
Lokalt forankrede aktørnetværk
SMV – branche –lokale netværk
– nyhedsbrev - regelmæssig
kontkat mm
Medlemskab?
Virksomhederne oplever:
MEDLEMSKAB? HVAD SIGER DE JA TIL....
relevant kommunikation – kon
krete værktøjer
fleksible, lokale tilbud på baggrund af behov
erfaringsdeling på tværs af virksomheder
Inddragelse af relevante partnere efter behov
Vidensdeling & spredning:
Aktører
Best practice /vidensdeling
Den motiverende samtale
Virksomheder
Udbytte/effekt af undervisning
Giv det videre
Fra regional => landdækkende
organisation
Flere i FVU og OBU målgruppen siger ja til kurser
Der sker en vidensdeling på tværs af udbydere
Øget interesse for åbne hold fra SMV
Øget interesse for fleksible tilbud
Virksomheder oplever, at de
• Får tilbud om relevante arrangementer
• Har adgang til et kompetent uddannelsesnetværk
• Er en del af et aktivt netværk
17
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0018.png
Bilag 2. Fasemodellen
Klare aftaler og fælles fodslag
Sådan hjælper vi din arbejdsplads med at få succes med kompetenceudvikling.
1
Du får hjælp til at afdække behovet
for uddannelse i din virksomhed
Vi drøfter blandt andet:
• arbejdsopgaver i dag
• fremtidige arbejdsopgaver
• behov for almene færdigheder
– læse og skrive
– regning
– digital
– engelsk
• mulige samarbejdspartnere
• hvad skal der til, for at motivere til
deltagelse
• hvilket tilbud skal medarbejderne have
• muligheder for evaluering
På baggrund af virksomhedens mål
hjælper vi med planlægning af det videre
forløb.
2
Dine nøglepersoner bliver klar til at
understøtte processen
Vi holder sammen med en
uddannelsesinstitution kursus for
nøglepersoner på arbejdspladsen. Kurset
sikrer fælles fodslag i det kommende forløb.
Nøglepersoner
får
• grundlæggende viden om almene
færdigheder
• indblik i typiske måder at skjule
manglende færdigheder
• viden om konsekvenserne, når
kollegernes læse-/skrive, regne-, it- og
engelsk-færdigheder ikke slår til
• afklaret egne færdigheder og får en
individuel tilbagemelding.
Netværkslokomotivet sikrer en struktureret
proces og at alle aftaler er på plads inden
informationsmødet.
Varighed:
Målgruppe:
3-4 timer
ledere, tillidsvalgte og andre
nøglepersoner
3
Dine medarbejdere oplever klar og
tydelig information om, hvad der
skal ske – og hvorfor
Informationsmødet bliver holdt i kendte
rammer på arbejdspladsen. Mødet bliver
planlagt og afviklet i tæt dialog med ledelse,
nøglepersoner og uddannelsesinstitution.
Medarbejderne
får information om
• hvorfor arbejdspladsen tilbyder kurser
i læsning, regning, it og engelsk: vi gør
gode medarbejdere bedre
• hvad der konkret skal ske.
• Hvornår det skal ske
• En af uddannelsespiloter fortæller,
hvilken betydning kurserne har haft
Sammen med nøglepersoner hjælper vi den
gode snak på vej.
Varighed:
Målgruppe:
1 time
Alle ledere og medarbejdere
18
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0019.png
Bilag 2. Fasemodellen
4
Dine medarbejdere bliver afklaret
og får personlig vejledning om
muligheder
Uddannelsesinstitutionen står for
afklaringen. Den kan gennemføres på
arbejdspladsen eller på skolen.
Afklaringen er et tjek af medarbejdernes
niveau i læsning, skrivning, regning, it og
engelsk. Tjekket består af løsning af små
opgaver på PC/tablet og en personlig samtale
med en vejleder.
Medarbejderne får en anbefaling til
relevante kurser.
Varighed:
Hvor:
30-45 minutter pr. fag
På arbejdspladsen
5
Du får et samlet overblik over
behovet for uddannelse som det
gør det let at komme i gang
Konklusionen af afklaringen viser, hvem
der skal på kursus – og gør det let for dig
at planlægge og prioritere de kommende
kursusforløb.
Du planlægger kurserne sammen med
uddannelsesinstitutionen. I aftaler bl.a.
med underviseren, hvordan indholdet i
undervisningen kan tage afsæt i jeres og
medarbejderens ønsker og behov.
Medarbejderne gennemfører kurserne.
6
Du får medarbejdere, der er klar til
mere uddannelse
Faglig opkvalificering kan med fordel tænkes
sammen med bedre læse/skrive-, regne-,
it- og engelskfærdigheder.
Det kan gøres med realkompetenceafklaring,
der giver jer:
• konkrete forslag til kurser
• overblik over økonomi
• struktur på MUS-samtalen
• overblik, der gør det let at planlægge
efteruddannelse
Vi hjælper med kontakt til relevante
uddannelsesinstitutioner, så det bliver let at
komme i gang.
Vi følger op på processen og aktiviteterne
hos jer for at sikre, at I kommer i mål.
Du får evalueret udbyttet af
undervisningen
Evaluering gør værdien af kurserne synlig.
Samtidig giver den dig et godt udgangspunkt
for dialog med medarbejdere om deres
oplevelse.
Du får også sparring om næste skridt,
og hvordan I kan fastholde resultaterne
ved at arbejde med MUS og individuelle
uddannelsesplaner.
19
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0020.png
Bilag 3. Den fremtidige organisering af Netværkslokomotivet
Den fremtidige organisering af Netværkslokomotivet
Sådan hjælper vi din arbejdsplads med at få succes med kompetenceudvikling.
Ansvar og opgaver
• Fastsætter mål, strategi og retningslinjer for NVL
• Fastsætter budget for NVL
• Fører tilsyn med den daglige ledelse af NVL
• Følger op på mål og budget mm.
Bestyrelse
Ansvar og opgaver
• Adm. opgaver – bogholderi, regnskab, løn, indkøb, IT,
personaleadministration mv.
• Kommunikation – strategi, vidensformidling,
informationsmateriale, hjemmeside, presse mv.
• Analyse/økonomi – budgetopfølgning, LIS, analyser,
målinger, opfølgning og afrapportering mv.
Direktør
Ansættes af bestyrelsen
Stab
2-3 medarbejdere
Ansvar og opgaver
• Daglig ledelse og udvikling af NVL
• Efterleve mål/budget fastsat af kontrakt og bestyrelse
• Overordnet personaleansvar for medarbejdere i NVL
• Ansvar for at udarbejde forslag til mål, plan og budget
• Ansvar for løbende opfølgning og afrapportering på
NVL’s indsats, drift, resultater og økonomi
Ansvar og opgaver for afdeling Vest og Øst
• Efterleve mål, strategi, retningslinjer og budget for afdelingen
• Varetage en opsøgende virksomhedskontakt
• Motivere for og afdække behov for efteruddannelse
• Rådgive og tilbyde sparring om efteruddannelsesindsats
i virksomheder
• Koble virksomheder og uddannelsesinstitutioner
• Opbygge og vedligeholde netværk med virksomheder
og uddannelsesinstitutioner
• Understøtte fremdrift i efteruddannelsesforløb
Afdeling Vest
Teamleder og
8 konsulenter
Afdeling Øst
Teamleder og
8 konsulenter
Advisory boards:
Der etableres to advisory boards, som
rådgiver NVL Vest om løsning af opgaver
og udviklingen af NVL’s indsatser. Det
enkelte advisory board er sammensat af
virksomheder, faglige organisationer,
kommuner, uddannelsesinstitutioner,
AMK m.fl.
Advisory boards:
Der etableres to advisory boards, som
rådgiver NVL Øst om etablering af NVL på
Sjælland og Bornholm og om udviklingen
af NVL’s indsatser. Det enkelte advisory
board er sammensat af virksomheder,
faglige organisationer, kommuner,
uddannelsesinstitutioner, AMK m.fl.
20
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0021.png
Bilag 4. Forslag til vedtægter for Netværkslokomotivet
Neutral og uafhængig selvejende
institution med reference til
et ministerium
§ 1 Navn og hjemsted
Organisationens navn er Netværkslokomotivet. Netværkslokomotivet er en landsdækkende organisation med
hjemsted i ………………………
§ 2 Status og baggrund
Netværkslokomotivet er en neutral og uafhængig statslig selvejende institution under et ministerium.
Stk. 2. Institutionen er optaget i Det Centrale Virksomhedsregister under CVR. Nr. ……………
Stk. 3. Netværkslokomotivet er oprettet på baggrund af ministerens beslutning af………. om at Netværkslokomotivet
overgår fra at være et projekt finansieret af satspuljemidlerne til at være en selvejende statslig institution under et
ministerium.
Stk. 4. Netværkslokomotivet blev relanceret med nye vedtægter ved ministerens beslutning af………….
Stk. 5. Det relancerede Netværkslokomotiv starter den 1. januar 2021. I den forbindelse er der udarbejdet ny strategi
og nye vedtægter samt udnævnt ny bestyrelse for institutionen.
§ 3 Formål
Netværkslokomotivets formål er at fremme forudsætningerne for et løft af de almene færdigheder (dansk, regning/
matematik, IT-færdigheder, engelsk m.v.) hos både den beskæftigede og ledige del af arbejdsstyrken. Dette gøres
gennem medvirken til konkrete screenings- og FVU-uddannelsesforløb på både private og offentlige arbejdspladser.
Herigennem indsamles viden og erfaringer omkring motivation til og tilrettelæggelse af forberedende
voksenuddannelsesforløb.
Stk. 2. Indsatsen for at fremme forudsætningerne for løft af almene færdigheder koncentreres omkring private og
offentlige virksomheder samt jobcentrene og a-kasserne. Samt i særdeleshed på at bygge bro mellem disse og FVU-
uddannelser og efteruddannelsessystemet i bred forstand.
Stk. 3. Der arbejdes med udgangspunkt i etablering af konkrete forløb for beskæftigede i såvel private som offentlige
virksomheder, samt for ledige i jobcentre/a-kasser. Virksomhedernes behov er styrende for indsatsen.
Stk. 4. Der arbejdes endvidere med formidling af viden og erfaringer omkring motivation til og tilrettelæggelse af
screening og konkrete FVU-forløb.
Stk. 5. Netværkslokomotivets formidling af viden og vejledning af virksomheder og borgere er neutral i forhold til
udbyderne af uddannelse.
Stk. 5. For at indfri formålet skal Netværkslokomotivet være dialogpartner for politikere og embedsværk og have
netværk og partnerskaber med en række aktører omkring forberedende voksenuddannelse og efteruddannelse
generelt.
21
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0022.png
§ 4 Opgaver
Netværkslokomotivets opgaver er:
Opsøgende arbejde i forhold til private og offentlige arbejdspladser.
Medvirken til etablering og tilrettelæggelse af screening og konkrete FVU-forløb.
Opsamle og formidle erfaring og viden baseret på konkrete erfaring og forskning. Der er særligt fokus på hvad der
kan motivere til at udbygge personlige almene færdigheder.
Rådgive og vejlede virksomheder og borgere om mulighederne for og betydningen af almen opkvalificering.
Etablere og medvirke i netværk, der bygger bro mellem virksomheder/jobcentre og FVU –og
efteruddannelsesinstitutionerne.
Netværkslokomotivet kan endvidere for offentlige organisationer og myndigheder samt private rekvirenter mod
betaling udføre opgaver inden for Netværkslokomotivets formål og målgruppe efter reglerne om indtægtsdækket
virksomhed.
§ 5 Målgrupper
Netværkslokomotivets målgruppe er:
Private og offentlige virksomheder med ansatte, der kan profitere af almen opkvalificering
Jobcentre, hvor der er ledige og andre på overførselsindkomst, der kan profitere af almen opkvalificering.
Politikere, embedsværk og organisationer.
Stk. 2. Virksomhederne og jobcentrene er de primære målgrupper. Politikere, embedsværk og organisationer
medvirker til at understøtte indsatsen over for virksomhederne og jobcentrene.
Stk. 3. Målgrupperne kan efter aftale med ministeren justeres i takt med samfundets udvikling.
§ 6 Bestyrelsens sammensætning
Netværkslokomotivet ledes af en formand og en bestyrelse på op til 15 personer. Bestyrelsen sammensættes
således:
1 medlem indstilles af Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
1 medlem indstilles af Dansk Industri
1 medlem indstilles af den Fælles Hovedorganisation (FH)
1 medlem indstilles af Kommunernes Landsforening (KL)
1 medlem indstilles af de kommuner, der støtter Netværkslokomotivet økonomisk
1 medlem, der er jobcenterchef
1 medlem indstilles af RAR Nordjylland
1 medlem indstilles af RAR Vestjylland
1 medlem indstilles af RAR Østjylland
1 medlem indstilles af RAR Sydjylland
1 medlem indstilles af RAR Fyn
1 medlem indstilles af RAR Sjælland
1 medlem indstilles af RAR København
1 medlem indstilles af RAR Bornholm
1 medlem indstilles af Netværkslokomotivets medarbejdere blandt de ansatte, der hele det sidste å før udpegningen
har været ansat i Netværkslokomotivet.Stk. 2. Formand og næstformand vælges af bestyrelsen blandt
bestyrelsesmedlemmerne.
22
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0023.png
Stk. 3. Medlemmerne af bestyrelsen udpeges for 4 år ad gangen og indtræder i bestyrelsen den 1. april. Første
udpegningsperiode er fra 1. april 2021. Ved hver udpegningsperiode fungerer den siddende bestyrelse, indtil
nye medlemmer er udpeget. Genbeskikkelse kan finde sted. Bestyrelsesvalget er personligt. Der udpeges ikke
suppleanter.
Stk. 4. Der udbetales et mindre honorar til bestyrelsesformanden. Der udbetales ikke honorar til
bestyrelsesmedlemmerne. Omkostninger i forbindelse med bestyrelsens arbejde afholdes af Netværkslokomotivet.
Stk. 5. Et bestyrelsesmedlem kan til enhver tid afbeskikkes efter indstilling af den, der har indstillet det pågældende
bestyrelsesmedlem. Et bestyrelsesmedlem skal udtræde, såfremt denne er under konkurs eller har gjort sig
skyldig i en handling, der gør denne uværdig til at være bestyrelsesmedlem. Et bestyrelsesmedlem skal endvidere
udtræde, hvis medlemmet på grund af svækkelse eller sygdom har vist sig uegnet til at beklæde hvervet som
bestyrelsesmedlem.
Stk. 6. Såfremt et bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen i løbet af udpegningsperioden, udpeges snarest
et nyt medlem for den resterende del af perioden efter indstilling af den organisation, der har indstillet det
udtrædende medlem.
Stk. 7. Direktøren for Netværkslokomotivet deltager i bestyrelsesmøderne uden stemmeret, med mindre andet
bestemmes i hvert enkelt tilfælde. Netværkslokomotivet fungerer som sekretariat for bestyrelsen.
Stk. 8. Bestyrelsen kan beslutte, at andre deltager i bestyrelsesmødet efter behov. Disse har ikke stemmeret.
§ 7 Bestyrelsens ansvar og opgaver
Bestyrelsen skal varetage den overordnede ledelse af Netværkslokomotivet og føre tilsyn med direktørens
varetagelse af den daglige drift.
Stk. 2. Bestyrelsen ansætter en direktør til at forestå den daglige drift af Netværkslokomotivet i overensstemmelse
med de af bestyrelsen fastlagte retningslinjer. Ansættelse og afskedigelse af Direktøren godkendes forudgående af
ministeren.
Stk. 3. Bestyrelsen varetager Netværkslokomotivets interesser og fastlægger retningslinjerne for
Netværkslokomotivets virksomhed og for dets udvikling på længere sigt (strategi) samt foretager løbende
opfølgning herpå.
Stk. 4. Bestyrelsen skal forvalte Netværkslokomotivets midler, så de bliver til størst mulig gavn for
Netværkslokomotivets formål, jf. § 3.
Stk. 5. Bestyrelsen skal ved en forretningsorden fastsætte nærmere retningslinjer for sin funktion.
Stk. 6. Formanden skal sikre, at bestyrelsen holder møde, når dette er nødvendigt, dog mindst 2 gange årligt.
Stk. 7. Der skal føres protokol over bestyrelsens beslutninger.
Stk. 8. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 11 medlemmer er til stede, dog jf. stk. 11. Bestyrelsens
anliggender afgøres ved simpelt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens – og i dennes fravær –
næstformandens stemme afgørende.
Stk. 9. Bestyrelsen skal sørge for Netværkslokomotivets kapitalberedskab, herunder dets likviditet og soliditet, til
enhver tid er forsvarligt i forhold til Netværkslokomotivets drift.
Stk. 10. Bestyrelsen skal senest tre måneder inden et regnskabsårs begyndelse godkende budgettet for det
kommende regnskabsår.
23
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0024.png
Stk. 11. Beslutning om optagelse af lån, leje, køb, salg eller pantsætning af fast ejendom, kan kun træffes ved et
flertal, der omfatter mindst to tredjedele af bestyrelsen.
§ 8 Direktørens opgaver
Direktøren skal varetage den daglige ledelse af Netværkslokomotivet. Direktøren er over for bestyrelsen ansvarlig
for, at Netværkslokomotivet administreres i overensstemmelse med de af bestyrelsen fastlagte retningslinjer,
vedtægterne, gældende lovgivning, kollektive overenskomster og andre aftaler.
Stk. 2. Ansættelse og afskedigelse af Netværkslokomotivets personale foretages af direktøren. Personalets løn- og
ansættelsesvilkår følger de for staten og kommunerne gældende regler og overenskomster.
Stk. 3. Direktøren skal udarbejde forslag til budget for Netværkslokomotivet og forelægge dette for bestyrelsen til
godkendelse jf. § 7. Direktøren skal påse, at det af bestyrelsen godkendte budget overholdes. Budgettet udarbejdes
og opstilles i overensstemmelse med retningslinjer udarbejdet af ministeriet.
Stk. 4. Direktøren skal årligt til bestyrelsen give forslag til en plan for Netværkslokomotivets virksomhed i
forbindelse med indstillingen af det årlige budget.
Stk. 5. Direktøren skal løbende orientere bestyrelsen om Netværkslokomotivets virksomhed. Direktøren skal afgive
indstilling til bestyrelsen i de sager, som forelægges bestyrelsen.
Stk. 6. Den daglige ledelse omfatter ikke dispositioner af usædvanlig art eller stor betydning. Nærmere definition
heraf indgår i forretningsordenen, som bestyrelsen udarbejder.
§ 9 Tegningsret
Netværkslokomotivet tegnes enten af bestyrelsens formand og Netværkslokomotivets direktør i forening eller en
af disse i forening med bestyrelsens næstformand.
§ 10 Hæftelse for påtagne forpligtigelser
Institutionen hæfter som en selvejende institution med hele sin formue efter dansk rets almindelige regler.
Stk. 2. Bestyrelsens medlemmer, institutionens personale og stifteren hæfter ikke personligt for institutionens
økonomiske forpligtigelser.
§ 11 Tilsyn
Bestyrelsen er ansvarlig for Netværkslokomotivets drift, herunder forvaltningen af de statslige tilskud. I øvrigt
gælder dansk rets almindelige erstatningsregler.
Stk. 2. Ministeriet fører tilsyn med Netværkslokomotivet og påser, at Netværkslokomotivet er undergivet
betryggende revision, at vilkårene for bevillingen er opfyldt, og at tilskudsmidlerne er anvendt i overensstemmelse
med givne bestemmelser. Bestyrelsen, direktøren og revisor skal meddele ministeriet de oplysninger, som er
nødvendige for udøvelsen af tilsynet.
§ 12 Forvaltningsloven
Bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet og i kapitel 8 om tavshedspligt m.v. gælder for
bestyrelsen, direktøren og andre ansatte ved institutionen.
§ 13 Finansiering
Staten yder tilskud til Netværkslokomotivets drift. Netværkslokomotivet skal opfylde de krav, der stilles efter de
bevillingsretlige regler i forbindelse med ydelse af tilskud til ikke-statsejede institutioner/selvejende institutioner.
Desuden vil de nærmere krav for bevillingens anvendelse, regnskab m.v. fremgå af det årlige bevillingsbrev, som
ministeriet udsender til Netværkslokomotivet i forbindelse med bevillingsudmeldingen.
24
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0025.png
Stk. 2. Netværkslokomotivet kan endvidere finansieres ved medlemsbidrag fra de kommuner, der ønsker at være
medlemmer.
Stk. 3. Netværkslokomotivet kan endelig have indtægtsdækket virksomhed inden for formålet, jf. § 3.
§ 14 Regnskab og revision
Netværkslokomotivets regnskabsår er kalenderåret. Ved regnskabsårets afslutning udarbejder
Netværkslokomotivet i overensstemmelse med de regler, der er udstedt af ministeriet, et årsregnskab, der påtegnes
af revisor og underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer og direktøren.
Stk. 2. Netværkslokomotivets regnskab skal følge en regnskabsinstruks godkendt af bestyrelsen.
Regnskabsinstruksen skal godkendes af ministeriet.
Stk. 3. Revisionen udføres af en statsautoriseret revisor efter regler fastsat af ministeriet.
Stk. 4. Det underskrevne og reviderede årsregnskab skal indsendes til ministeren sammen med årsberetningen
(§ 16) senest 3 måneder efter regnskabsårets afslutning.
§ 15 Årsberetning
Netværkslokomotivet udarbejder en årsberetning (virksomhedsregnskab), der dokumenterer, at tilskudsmidlerne
er anvendt i overensstemmelse med forudsætningerne for tilskuddet. Og at de tilsigtede resultater er opnået.
Årsberetningen skal afgives til ministeren senest den 1. april i det efterfølgende år. Årsberetningen underskrives af
bestyrelsen og direktøren.
§ 16 Nedlæggelse
Netværkslokomotivet kan nedlægges af Netværkslokomotivets bestyrelse.
Beslutning om nedlæggelse af organisationen Netværkslokomotivet kræver et flertal i bestyrelsen. En nedlæggelse
Netværkslokomotivet forudsætter endvidere tilladelse fra ministeriet.
Stk. 2. Nettoformuen opgjort på likvidationstidspunktet overføres til staten eller et af ministeriet godkendt formål.
Stk. 3. Til at foretage likvidationen udnævner bestyrelsen en likvidator, som træder i bestyrelsens og direktørens
sted. Likvidators vederlag fastsættes af bestyrelsen og afholdes af Netværkslokomotivet.
§ 17 Vedtægtsændringer
Ændringer i institutionens vedtægter besluttes af et flertal af bestyrelsens medlemmer på to på hinanden følgende
bestyrelsesmøder. Vedtægtsændringerne kræver ministerens godkendelse.
25
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0026.png
Bilag 5. Aktivitetsbudget 2021-25 – Netværkslokomotivet
NVL Aktivitetsbudget
aktiviteter.
Antallet af normerede fuldtidskonsulentstillinger forventes at stige fra 10 til 16 i perioden 2021-2025.
Budgettet tager udgangspunkt i, at konsulenten anvender 80% af sin arbejdstid på virksomhedsrelaterede
Budget
Antal konsulentårsværk.
Virksomhedsbesøg
- antal besøg i alt
1. gangsbesøg på virksomheder -
delmængde af Virksomhedsbesøg
Bookerkontakter:
Antal virksomheder der kontaktes
Nøglepersonkurser,
forventet antal
Antal medarbejdere deltager på
Nøglepersonkurser
Gennemførte screeninger som
resultat af NVL’s aktivitet på
virksomhederne
2021
10
1441
2022
11
1585
2023
14
2018
2024
15
2162
2025
16
2306
782
860
1095
1173
1251
6128
6741
8580
9192
9805
40
44
56
60
64
346
381
485
519
554
11531
12684
16143
17296
18449
26
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0027.png
Bilag 6
Støtteerklæringer
27
Sammen gør vi gode
medarbejdere bedre
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0028.png
Brev fremsendt til både Beskæftigelsesministeren og Børne
og Undervisningsministeren
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0029.png
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0030.png
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0031.png
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0032.png
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0033.png
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0034.png
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 310: Henvendelse af 30/6-20 fra Netværkslokomotivet - opfølgning på deres foretræde for udvalget den 17. juni 2020
2220687_0035.png
Robert Holms Vej 1
8700 Horsens
Tlf. 76 81 57 70
[email protected]