NOTAT
Redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet i 2019
Maj 2020
Arbejdstilsynet afgiver hvert år en redegørelse for tilsynets behandling af klagesa-
ger. Nedenfor følger redegørelsen for behandlingen af klagesager i 2019.
Sammenfatning
Arbejdstilsynet har gennem flere år haft en lav klageprocent, og også i 2019 er det
kun få af tilsynets afgørelser, der påklages. I år ligger klageprocenten på 2,1 pct.
Antallet af afgørelser, som er blevet ophævet eller omgjort, er faldet i 2019. Ar-
bejdstilsynet har selv ophævet 34 pct. af de påklagede afgørelser, hvilket er et fald
ift. 2018, hvor det var 38 pct. Samtidig er antallet af afgørelser, som omgøres af
Arbejdsmiljøklagenævnet, faldet fra 17 pct. til 11 pct.
Endelig er der fra 2018 til 2019 sket et fald i den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid for klagesager fra 55 dage til 41 dage.
Arbejdstilsynet vurderer, at faldet i antallet af ophævede og omgjorte sager bl.a.
skyldes de senere års fokus på kvalitet i afgørelser. Arbejdstilsynet har arbejdet
målrettet med at understøtte, at der træffes juridisk rigtige og forståelige afgørelser
i forhold til virksomhederne.
Arbejdstilsynet fortsætter også fremover dette arbejde, bl.a. med tilbagevendende
kvalitetsmålinger af afgørelser med efterfølgende målrettede opfølgningstiltag. Ar-
bejdstilsynet arbejder endvidere på en bedre dataunderstøtning af området, så den
interne styring af fx omgørelser fra nævnet bliver nemmere.
Nedenfor følger en mere detaljeret redegørelse for behandlingen af klagesager i Ar-
bejdstilsynet.