Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2082810_0001.png
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
[email protected]
Arbejdstilsynet
Landskronagade 33
2100 København Ø
T +45 70 12 12 88
E [email protected]
www.amid.dk
Tilsynsbrev til Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings bestyrelse
vedrørende bestyrelsens beretning, årsregnskaber og revisi-
onsprotokollater for 2018.
CVR 21481815
Jeg vil gerne starte med at kvittere for bestyrelsens indsats i 2018 og takke for det
tilsendte materiale, som afrapporterer på Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
(AES) aktiviteter og resultater i 2018. Som led i den lovfastsatte tilsynsforpligtel-
se, som ministeriet har
i forhold til AES’
bestyrelse, fremsender Arbejdstilsynet på
vegne af ministeriet hermed ministeriets årlige tilsynsbrev, der indeholder en vur-
dering af det fremsendte materiale.
Sagsbehandling
1. oktober 2019
Bestyrelsen oplyser i den årlige beretning, at AES i 2018 har taget endnu et skridt
hen imod at genetablere en
stabil drift
af arbejdsskadeområdet, men at der fortsat
er brug for investeringer af økonomisk karakter samt mere tid, før en sådan stabili-
tet er etableret.
I forhold til udviklingen af
sagsporteføljen
konstateres det i beretningen, at der i
2018 er sket et fald i antallet af ældre sager, ligesom alderen for de verserende sa-
ger er faldet. Det er således lykkedes at gennemføre Indsats18 og IndsatsEUDV.
Det fremgår videre, at
sagsbehandlingstiden
ligeledes er reduceret i 2018. Således
er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for nye sager faldet fra 9 måneder i 2017
til 8 måneder i 2018. For sager vedr. tab af erhvervsevne, er den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid faldet fra 32 måneder i 2017 til knapt 25 måneder i 2018.
I ministeriets tilsyn med bestyrelsen, er borgerens retssikkerhed højt prioriteret,
hvilket indebærer, at sagens parter skal have en korrekt afgørelse inden for en rime-
lig tid.
Ministeriet finder udviklingen for 2018 positiv og vil gerne anerkende den betyde-
lige indsats, der har dannet baggrund for resultaterne.
Samtidig må ministeriet konstatere, at der fortsat er en betydelig del af sagerne,
hvor lovens ordensforskrift vedrørende frister for sagsbehandlingstiden, ikke over-
holdes. Nedbringelse af sagsbehandlingstiderne er derfor fortsat et væsentligt op-
mærksomhedspunkt for tilsynet med AES. Folketingets Ombudsmand har, som be-
kendt, i en årrække fulgt udviklingen i sagsbehandlingstiderne tæt. Folketingets
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 3: Orientering om Beskæftigelsesministeriets årlige tilsynsbrev til Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings (AES) bestyrelse, fra beskæftigelsesministeren
Ombudsmand har i sit brev af 9. juni 2019 endnu engang givet udtryk for sin be-
kymring og konstateret, at situationen for nye sager om tab af erhvervsevne nu i en
årrække set fra borgernes synsvinkel langt fra har været tilfredsstillende. Herud-
over konstateret det, at personer, der er kommet til skade på deres arbejdsplads, i
sådanne sager må vente meget længe på en afklaring. Ligeledes har Rigsrevisionen
i 2019 gennemført en undersøgelse af sagsbehandlingstiderne og produktiviteten på
området, som vi afventer resultatet af i november.
Samlet understreger det, at det fortsat er en vigtig opgave at forbedre sagsbehand-
lingstiderne på arbejdsskadeområdet. Det er derfor ministeriet klare forventning, at
bestyrelsen har en strategisk målsætning om løbende at forbedre sagsbehandlings-
tiderne, samt at bestyrelsen rettidigt iværksætter nye initiativer for at optimere
sagsbehandlingen og nedbringe sagsbehandlingstiden for at håndtere eventuelle ud-
fordringer.
Særligt sagsbehandlingstiden for de alvorligste arbejdsskader er fortsat
ikke
på et
tilfredsstillende niveau. Ministeriet har derfor en klar forventning om, at bestyrel-
sen gør alt for at indfri bestyrelsens egen prognose for 2019, hvor sagsbehandlings-
tiden forventes at falde yderligere til 20-22 måneder for sager med erstatning for
tab af erhvervsevne.
Ministeriet skal i forlængelse af ovenstående bede bestyrelsen om at opstille mål-
sætninger for sagsbehandlingstiden for alle sagstyper, herunder fx også 2. gangssa-
ger, hjemviste sager og private erstatningssager i 2020 og frem. Ministeriet skal
bede om at modtage bestyrelsens målsætninger senest den 1. januar 2020. Ministe-
riet har samtidig en forventning om, at bestyrelsen løbende følger op på, om mål-
sætningerne indfries og, efter behov, tager initiativ til korrigerende handlinger.
Kvalitet
Ankestyrelsens årlige redegørelse om klagebehandlingen på arbejdsskadeområdet
viser, at omgørelsesprocenten (ændrede og hjemviste sager) er steget fra 23 pct. i
2017 til 28 pct. i 2018. Den største stigning i andelen af omgjorte sager ses for af-
gørelser vedrørende tab af erhvervsevne, som er steget fra 27 pct. i 2017 til 33 pct.
i 2018.
Af bestyrelsens bemærkninger til redegørelsen fremgår det, at bestyrelsen finder, at
resultatet er udtryk for, at AES har opretholdt kvaliteten i afgørelserne, idet omgø-
relsesprocenten tidligere (under den daværende Arbejdsskadestyrelse) har ligget i
spændet 23-28 pct. Bestyrelsen oplyser endvidere, at der er oprettet en klageenhed,
der på sigt vil styrke kvaliteten i AES’ afgørelser.
Ligeledes finder bestyrelsen, at
AES har et tilfredsstillende fokus på et tilstrækkeligt oplysningsgrundlag.
Kortest mulig sagsbehandlingstid er vigtig for borgernes retssikkerhed, men denne
må aldrig opnås på bekostning af afgørelsens kvalitet. Høj kvalitet i afgørelserne
må og skal være et løbende opmærksomhedspunkt for bestyrelsen. Ministeriet fin-
der, at stigningen i omgørelsesprocenten giver anledning til øget opmærksomhed
omkring korrekte afgørelser, herunder at sagerne er tilstrækkeligt oplyst til, at der
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 3: Orientering om Beskæftigelsesministeriets årlige tilsynsbrev til Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings (AES) bestyrelse, fra beskæftigelsesministeren
kan foretages et korrekt og velbegrundet skøn i henhold til reglerne i arbejdsskade-
sikringsloven.
Ministeriet vil i den forbindelse gerne kvittere for bestyrelsens hidtidige initiativer i
forbindelse med at implementere et nyt kvalitetsprincip og etablere en klageenhed.
På den baggrund anmoder tilsynet bestyrelsen om at sende en afrapportering på an-
tallet af afgørelser behandlet i klageenheden, samt hvor mange af disse afgørelser
som AES har afsluttet med en ændret afgørelse i forhold til den afgørelse, som der
blev klaget over. Opgørelsen bedes opgjort på sagstyper og fremsendt i første kvar-
tal 2020.
Ministeriet ønsker endvidere løbende at blive orienteret om udviklingen i kvalite-
ten, herunder hvilke yderligere initiativer, der sikrer en sagsbehandling med den
rette kvalitet, som bestyrelsen fremadrettet finder grundlag for at iværksætte.
Økonomi
Den interne og eksterne revision har påtegnet
AES’ og AES Udbetalings årsrapport
for 2018 uden forbehold. Ministeriet har ikke bemærkninger til årsregnskaberne.
Bestyrelsen besluttede i efteråret 2018 at hæve takstniveauet fra 2018 til 2019 for
alle sager. Det fremgår, at baggrunden for takstforhøjelsen skyldes, at AES også i
2018 har været præget af en høj medarbejderomsætning, der har påvirket erfarings-
niveauet i sagsbehandlingen samt øget behovet for oplæring af nye medarbejdere.
Derfor har den høje personaleomsætning påvirket produktiviteten negativt. Endelig
er der behov for en stor investering i et nyt sagsbehandlingssystem (ANS).
Bestyrelsen skriver, at den endelige udflytning til Hillerød, Vordingborg og Hader-
slev er gennemført som planlagt, men peger samtidig på en række effekter af ud-
flytningen, der fortsat præger AES. Bestyrelsen skriver således, at en stabilisering
af medarbejdersituationen er et væsentligt indsatsområde i 2019.
Ministeriet er enigt i, at det er afgørende for at sikre stabil drift og høj kvalitet, at
AES opnår en stabilisering af medarbejdersituationen. Ministeriet skal derfor bede
om en tilbagemelding på, hvordan bestyrelsen vil imødegå den vigende produktivi-
tet, herunder hvad bestyrelsen vil gøre for at imødegå den høje personaleomsæt-
ning. Ministeriet skal bede om en tilbagemelding inden den 1. januar 2020.
IT mv.
Ministeriet har noteret sig, at AES er i gang med anskaffelsen af et nyt sagsbehand-
lingssystem og takker i den forbindelse for direktørens status af 9. juli 2019.
Det er ministeriets forventning, at bestyrelsen får afgørende indflydelse ved anskaf-
felsen, og at bestyrelsen stiller de rette krav til et kommende system, jf. også § 10 i
Lov om den selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Det er videre
forventningen, at bestyrelsen inddrager ministeriet, så der kan tages hensyn til inte-
grationen med it-systemer, som er af betydning for administrationen af opgaver,
der hører under Beskæftigelsesministeriet.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 3: Orientering om Beskæftigelsesministeriets årlige tilsynsbrev til Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings (AES) bestyrelse, fra beskæftigelsesministeren
Ministeriet beder om, at bestyrelsen orienterer ministeriet om evt. væsentlige afvi-
gelser i forbindelse med anskaffelsen
Endvidere er der et stigende fokus på retten til privatliv og beskyttelse af personda-
taoplysninger. Det er derfor ministeriets opfattelse, at der er et behov for en løben-
de opmærksomhed og initiativer vedrørende beskyttelse af persondata. På den bag-
grund skal ministeriet løbende bede om en tilbagemelding på, hvilke initiativer det-
te fokus giver anledning til fra bestyrelsens side. Ministeriet skal bede om en tilba-
gemelding første gang inden 1. januar 2020.
Det fremgår af intern revisions protokollat, at de generelle it-kontroller i ATP viser
kritiske forhold vedrørende tildelte adgange og it-infrastruktur, som først udbedres
fuldt ud i 2019. I forlængelse heraf bedes bestyrelsen oplyse, hvorvidt bestyrelsen
mener, at disse forhold er betryggende håndteret, og hvad status er for udbedrin-
gen. Ministeriet skal bede om en tilbagemelding herpå inden 1. januar 2020.
Afslutningsvis henleder ministeriet opmærksomheden på, at ministeriet
ud over
de lovbestemte leverancer
har en forventning om, at bestyrelsen løbende oriente-
rer tilsynet, såfremt udviklingen inden for bestyrelsens strategiske pejlemærker gi-
ver anledning til øget opmærksomhed eller korrigerende handlinger fra bestyrel-
sens side.
Endvidere bemærker tilsynet, at bestyrelsens årlige beretning ikke indeholder en
afrapportering på alle de ordninger, som AES administrerer i henhold til § 2 i Lov
om den selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Ministeriet hen-
stiller til, at alle de ordninger som bestyrelsen har ansvaret for, fremadrettet indgår
i den årlige beretning.
Ministeriet må med henvisning til lovens § 15, stk. 2, anmode bestyrelsen om at
bekræfte, at den manglende afrapportering er udtryk for, at der ikke er truffet væ-
sentlige beslutninger eller i øvrigt indtruffet væsentligt omstændigheder på områ-
derne. I forlængelse heraf henstiller ministeriet til, at alle de ordninger som besty-
relsen har ansvaret for, fremadrettet indgår i den årlige beretning.
Endelig vil jeg takke for det konstruktive samarbejde.
Venlig hilsen
Søren Kryhlmand
Direktør
4