Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 285
Offentligt
2245598_0001.png
Tale til Beskæftigelsesudvalget onsdag den 16. september 2020
I
Byggefagenes Samvirke er en af vores opgaver at arbejde for at
skabt ordnede forhold for udenlandske kolleger, der kommer
her til landet for at arbejde.
I
den forbindelse er der over årene
både lovgivet og aftaleforhandlet en række regler og
instrumenter på plads, som både vi som fagbevægelse og
myndighedernes forskellige organer kan benytte.
Imidlertid støder vi ind
i
mellem på fejl, mangler eller huller
i
dette aftale- og lovgivningsværk. Vi har tidligere under et
foretræde for udvalget gjort opmærksom på forskellige
uhensigtsmæssigheder
i
reglerne for udstationerende firmaers
registrering
i
Registret for Udenlandske Virksomheder
(RUl).
Det
førte til, at der blev strammet op på bestemmelserne og indført
bødestraf for at tilsidesætte disse.
Nu har vi en problem stilling
i
forhold til udstationerede
medarbejdere.
Vores henvendelse nu drejer sig om, at der er behov for at
strammet op på reglerne for Arbejdstilsynets muligheder for at
undersøge udenlandske virksomheders reelle etablering
i
hjemlandet.
Vi
er ved flere lejligheder stødt ind
i
virksomheder som ikke reelt
har et moderselskab
i
hjemlandet, til trods for at de påstår dette,
og altså ikke har medarbejdere
i
hjemlandet som de kan
udstationere.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 285: Henvendelse af 18/6-20 fra Byggefagenes Samvirke vedr. reglerne for Arbejdstilsynets muligheder for at undersøge udenlandske firmaers reelle etablering i deres hjemland
2245598_0002.png
Det betyder også at vi ikke kan gøre eventuelle krav gældende
over for nogen i hjemlandet, til skade for den vandrende
arbejdskraft.
Som reglerne og vejledningen er nu kan vi bede Arbejdstilsynet
om at undersøge Modervirksom heden når vi har indgået
overenskomst med den og indledt en fagretsilg sag.
For fagforeningerne som overenskomstbærende part vil det være
nyttigt, hvis Arbejdstilsynet kan gennemføre en kontrol af
virksomhedernes hjemaktiviteter, så vi ved, om der er basis for at
indlede en faglig sag eller hvordan vi skal forholde os til
virksomheden. Nøjagtig som vi har mulighed for at undersøge en
dansk virksomhed.
Vores erfaringer siger os, at der er brug for, at fagbevægelsen kan
anmode Arbejdstilsynet om at undersøge en udenlandsk
virksomhed
uanset
om denne allerede har tegnet overenskomst
eller der er påbegyndt en fagretlig sag om fortolkning af eller
brud på overenskomsten eller at den udenlandske virksomhed
ikke er tilmeldt RUT.
Det vil derfor være nyttigt i sådanne tilfælde, at Arbejdstilsynet
kan gå ind i sagen og undersøge firmaets reelle vilkår i
hjemlandet. Både af hensyn til den almindelige retsfølelse og
indsatsen mod social dumping og således, at
Håndhævelsesdirektivet og Udstationeringsdirektivet kan
implementeres, f.eks. i forhold at sikre aflønning efter reglerne
om ligebehandling, og så myndighederne (AT og Skat og politi)
kan opnå en administrativ lettelse.
Vi opfordrer Folketinget til at foretage de nødvendige ændringer i
love og regler, så fagforeningen kan anmode AT om at undersøge
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 285: Henvendelse af 18/6-20 fra Byggefagenes Samvirke vedr. reglerne for Arbejdstilsynets muligheder for at undersøge udenlandske firmaers reelle etablering i deres hjemland
2245598_0003.png
)
om den udenlandske virksomhed følger
Udstationeringsdirektivets bestemmelser.
Lad mig bare her til sidst henlede opmærksomheden på §3, stk. i
i bekendtgørelsen. Vi har i den fremsendte skrivelse selv forsøgt
os med at finde en ændring, der vil kunne løse op for situationen.
Det udspil, vi har lavet, er vi godt klar over, ikke er dækkende
fuldt og helt, men det regner vi, at de skarpe jurister kan finde en
løsning på.