Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 282
Offentligt
2212031_0001.png
Til lovforslag nr.
L 202
Folketinget 2019-20
Skriftlig fremsættelse (18. juni 2020)
Beskæftigelsesministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Yderligere forlængelse af 12-månedersperioden i 225-
timersreglen som led i udfasningen af hjælpepakker i
forbindelse med covid-19)
(Lovforslag nr. L 202)
Danmark er nu et godt stykke inde i en genåbning af
samfundet. Hjælpepakkerne har virket. De har blandt andet
bidraget til, at dansk økonomi har et bedre afsæt for genop‐
retningen, der venter forude.
Med aftalen om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initi‐
ativer og eksportinitiativer af den 15. juni er der aftalt en
forlængelse af en række af initiativerne på beskæftigelses‐
området.
Hjælpepakkerne udfases i takt med, at samfundet åbner
igen. Det betyder, at eksempelvis suspenderingen af ancien‐
nitetstællingen i dagpengesystemet forlænges med to måne‐
der. Ordningen for den midlertidige forlængelse af retten til
sygedagpenge forlænges i tre måneder.
Parallelt med at hjælpepakkerne forlænges som led i en
udfasning, er det også relevant at tage stilling til vilkårene
for borgere i kontanthjælpssystemet.
Lovforslagets formål er derfor at forlænge suspenderin‐
gen af 225-timersreglen med yderligere to måneder som led
i en udfasning. 225-timersreglen betyder, at modtagere af
kontanthjælp m.fl. kan få nedsat deres ydelse, hvis de ikke
har 225 timers beskæftigelse inden for en 12-månedersperi‐
ode.
Med lovforslaget ændres bestemmelsen i lov om aktiv
socialpolitik om suspensionsperioden, således at det frem‐
går, at perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med den
8. juli 2020 forlænges med 2 måneder, så perioden for for‐
længelsen af 12-månedersperioden løber fra og med den 9.
marts og til og med den 8. september 2020 for optjening af
225 timers beskæftigelse. Personer, der er omfattet 225-ti‐
mersreglen, men som endnu ikke har fået nedsat hjælpen,
får derfor ikke nedsat hjælpen i denne periode.
Personer, der allerede har fået nedsat hjælpen som følge
af 225-timersreglen før 9. marts 2020, vil ikke i suspensi‐
onsperioden få sat ydelsen op til hidtidigt niveau.
Personer, der måtte få ordinære arbejdstimer i suspensi‐
onsperioden, kan tælle disse med til opfyldelse af arbejds‐
kravet på 225 timer.
På grund af den ekstraordinære situation er der behov for,
at lovforslaget hastebehandles. Det forudsætter en række
dispensationer fra reglerne i Folketingets forretningsorden.
Lovforslagets hastende karakter er også årsagen til, at
lovforslaget ikke har været sendt i høring.
Det foreslås, at loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.
BE008440
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 20/06077