Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 275
Offentligt
Litteraturre ie og
etaa alyse o
udda elsesi dsatser
for
ar ejds arkedsparate
ledige
Rapport
Fe ua
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
INDHOLDSFORTEGNELSE
.
.
INDLEDNING OG HOVEDRESULTATER
DATAMATERIALET
Udsøg i g og ud ælgelse
Afhæ gig a ia el
Fo kla e de a ia le
.
.
.
.
.
METODE
DATABESKRIVELSE
RESULTATER BASERET PÅ EN META‐REGRESSIONS ANALYSE
DISKUSSION OG PERSPEKTIVERING
REFERENCER
Refe e e a e dt i de s ste atiske esk i else og etaa al se
Ø ige efe e e
.
APPENDIKS: DETALJERET BESKRIVELSE AF EFFEKTERNES FORDELING
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
.
INDLEDNING OG HOVEDRESULTATER
E sto del af de akti e eskæftigelsesi dsats i Da a k og i a d e la de estå af fo skellige t pe
af udda elsesi dsatse fo ledige. Fo ålet ed de e appo t e at gi e et o e lik o e
esultate e af disse i dsatse ase et på e s ste atisk ge e ga g og a al se af de ele a te
litte atu . De il i ge e ga ge li e fokuse et på udda elsesi dsatse fo ledige, de i e da sk
sa
e hæ g ille li e u de et til at æ e jo pa ate ledige, det il sige e te dagpe ge odtage e
elle jo pa ate ko ta thjælps odtage e. He ed eksklude es studie , de a al se e effekte fo
ledige, de fo å saget af e te so iale elle hel eds æssige p o le e e ude eskæftigelse. De
i ol e ede ledige ka åde æ e ko t‐ og la gtidsledige, h o la gtidsledige t pisk ha
ledighedspe iode , de o e stige et å . Da eg e et ’jo pa ate ko ta thjælps odtage e’ ikke fi des
i de i te atio ale litte atu a e des i de e appo t eg e et ’ikke‐fo sik ede ledige’ fo jo pa ate
ledige ude et til dagpe ge. I okse he u de ge e gås fo skellige tek iske aspekte , so
a al se å tage højde fo .
E udda elses ettet i dsats ka ha e eget fo skelligt i dhold ed eget fo skellige
a ighede . De ka spæ de f a ko t a ige jo søg i gsku se o e ko te e opk alifi e i gsfo lø ,
e te i spe ialtil ettede fo lø elle i det o di æ e udda elsess ste , til læ ge e
ko pete egi e de udda else . Fælles fo alle fo lø e , at de ledige t pisk il ha e e
edu e et afga g til eskæftigelse, e s fo lø et pågå . I litte atu e skel es t pisk elle
fo skellige effekte af i dsatse ; e
oti atio seffekt, de
a gi e o udsigte til at i dgå i
udda elsesakti e i g øge elle sæ ke de lediges afga g til eskæftigelse i de i dsatse
sta te , e fastlås
i gseffekt, de
a gi e , at e s udda elsesfo lø et ge e fø es e
afga gs ate til eskæftigelse t pisk edu e et, e progra
effekt, de
åle o afslut i g af
udda elsesfo lø et gi e a led i g til øget afga g til eskæftigelse og e delig e
ettoeffekt,
de åle o deltagelse i udda elsesi dsatse sa let set o e tid på i ke de lediges
a ejds a kedstilk t i g e te i fo af eskæftigelseso fa g elle i dtje i g.
Fo at u de e o e udda elsesi dsats på i ke a ejds a kedstilk t i ge e det æse tligt
at ku e fo holde sig til, h o da eskæftigelse ha de ud iklet sig i f a æ af deltagelse i
udda elsesi dsatse . De a e des i litte atu e fo skellige etode til at afdække de såkaldte
kausale effekt af udda elsesi dsatse . E etode e
lodtræk i gsforsøg,
h o de so
udga gspu kt fo etages e tilfældig ud ælgelse af e g uppe ledige, de deltage i
udda elsesi dsatse og h o de efte følge de a ejds a kedstilk t i g ka sa
e lig es
ed e g uppe ledige de ikke deltog, e so ku e ha e deltaget, h is de a le et ud algt.
De e etode et agtes ofte so de est t o æ dige etode til at afdække effekte . Det e dog
elati t sjælde t, at de a e des lodt æk i gsfo søg på det a ejds a kedspolitiske o åde, så
oftest a e des fo skellige statistiske etode til at ide tifi e e de kausale effekt. De to
do i e e de statistiske etode e
at hi g etode
og
ti i g‐of‐e e ts etode .
Begge
etode da e ‐ ed afsæt i fo skellige statistiske etode ‐ e sa
e lig i gsg uppe til de
ledige, de ha deltaget i udda elsesakti e i ge og sa
e lig e he efte
a ejds a kedstilk t i ge elle de ledige, de deltage i i dsatse og de de ikke deltage .
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
De litte atu , de a e des i de e appo t, estå af a tikle , de e alue e udda elsesi dsatse
fo ledige, de u de es at æ e a ejds a kedspa ate, og h o e af de o e fo æ te effekte
fi des ed hjælp af etode , de ka gi es e kausal fo tolk i g. De ele a te studie e alle i klude et
i jo
effekter.dk. Jo effekter.dk e
ud iklet af St else fo A ejds a ked og Rek utte i g og e e
ide s a k, de opsa le og fo idle esultate f a ele a t fo sk i g på eskæftigelseso ådet.
De il i a al se æ e fokus på, dels o de e sig ifika te effekte af at deltage i
udda elsesakti e i g på de efte følge de a ejds a kedstilk t i g, dels o effekte e a ie e
på t æ s af la dt a det t pe af udda elsesi dsats, kø , et i itet, ledigheds a ighed, la d,
tidsho iso t fo e alue i ge og e alue i gs etode .
A al se s ho ed esultate e f e ko
et ed e såkaldt etaa al se. E etaa al se e e
statistisk etode til, på t æ s af e la g ække studie , at e eg e ge e s itlige effekte af de
u de søgte i dsatse og til at u de søge, h o da disse a ie e f ed he s til t pe af
udda elsesi dsats. Fo elt defi e es etaa al se so ’The statisti
al a al sis of a large olle tio
of a al sis results fro i dividual studies for the purpose of i tegrati g the fi di gs’
. De
s ste atiske litte atu ge e ga g og tilhø e de etaa al se et agtes so det edste edska til
at sa
e fatte de eksiste e de e ide s på et gi et o åde.
De i dgå i alt
studie , so sa let set i deholde
fo skellige esultate .
Ho ed esultate e, so u de
gges i de efte følge de afs it, e følge de:
O e o d et fi des e o e ægt af sig ifika t positi e effekte , k ap %, e s ku a. %
e sig ifika t egati e. D s. i o e hal dele af studie e fi des, at deltagelse i e
udda elsesi dsats fo ed e a ejds a kedstilk t i ge .
Studie de åle ettoeffekte e e e d å efte i dsatssta t fi de sig ifika t fle e positi e
effekte e d studie , h o effekte åles tidlige e efte i dsatssta t. De e altså e te de s
til, at jo læ ge e tid de gå efte e udda elsesi dsats e fæ diggjo t, jo stø e e
sa ds lighede fo , at de fo ed e a ejds a kedstilk t i ge .
De e ikke a ka te fo skelle på effekte e afhæ gigt af, h ilke t pe udda elsesakti e i g
de a e des. Ku se de estå af e ko i atio af jo søg i gsku se og opk alifi e i g ha
fle e positi e effekte e d de ø ige i dsatst pe , e de udo e e de ikke oge t pe
udda elsesi dsatse , de s ste atisk gi e ed e esultate e d a d e.
De ka læses e e o jo effekte .dk på http://jo effekte .dk.
Glass GV.
P i a , se o da a d eta‐a al sis of esea h. Edu atio al Resea he ol : – .
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Studie ase et på da ske data ha e sig ifika t la e e a del af sig ifika t positi e effekte
e d de ø ige la de i a al se . Det gælde også, å de sa
e lig es ed esultate fo de
ø ige o diske la de.
De fi des i ge s ste atiske fo skelle i esultate e på t æ s af kø , alde og et i itet. De
fi des helle ikke ogle fo skelle på effekte e fo dagpe ge e ettigede ledige og jo pa ate
ko ta thjælps odtage e.
De fi des ikke e statistisk sig ifika t fo skel på studie ed positi e effekte å de skel es
elle fo ko t‐ og la gsigtsledige.
Resultate ase et på ti i g‐of‐e e ts etode e i sig ifika t i d e g ad positi e e d
esultate ase et på de ø ige statistiske etode .
O e o d et set ise ge e ga ge af litte atu e således, at de e e o e ægt af studie ed
positi e effekte . E d ide e e de e te de s til, at effekte e e ed e å de e alue es o e e
læ ge e tidsho iso t. Dette illede afspejle fo e tlig, at udda elsesi dsatse t pisk fo egå i
udda elsesi stitutio e og ikke på det o di æ e a ejds a ked so a de akti e i g elle fo sat
jo søg i g so passi ledig. De lediges ko takt ed a ejds a kedet e de fo fo e tlig
edu e et, e s udda elsesi dsatse pågå , h ilket også afspejles i, at de t pisk fi des sig ifika t
egati e fastholdelseseffekte . Fo at ge e e e e positi ettoeffekt, skal de æ e e efte følge de
positi p og a effekt de ed tide do i e e de egati e fastlås i gseffekt. De e p o es ka
tage oget tid.
De e ikke oget kla t illede af at este te t pe af udda elsesakti e i g e a ka t ed e e d
a d e i fo hold til at fo ed e a ejds a kedstilk t i ge , ligeso de helle ikke fi des
s ste atiske fo skelle på t æ s af kø , alde og et i itet.
A al se ise la dt a det, at studie ase et på da ske data ha sig ifika t la e e a del sig ifika t
positi e effekte e d de ø ige la de i a al se , he u de de ø ige o diske la de, so Da a k
o alt sa
e lig es ed. Det e de fo æ d at u de søge æ e e, h ad de ka fo kla e de
då lige e effekte af udda elsesi dsatse i e da sk ko tekst. E æ ligge de fo kla i g ku e æ e
sa
e sæt i ge på fo skellige i dsatst pe . He e e te de s til at
jo søg i gs/opk alifi e i gsku se e e e effekti e e d a d e t pe udda elsesakti e i g. Sel
efte at de tages højde fo dette i a al se e esultate e fo Da a k i idle tid sig ifika t
då lige e.
Det e ikke uligt på agg u d af de e a al se e deg ldigt at fo kla e, h ad de e fo skel sk ldes.
E ulig fo kla i g ka æ e, at alte ati et til udda elsesakti e i g e e e effekti t i Da a k e d
i a ge a d e la de. Da a k ha e eget la st uktu el ledighed, h ilket la dt a det ka he fø es
til de akti e a ejds a kedspolitiske i dsats – de t edje søjle i
fle i urit
‐ odelle . Således ha
Da a k e elati t i te si sa tale ase et ’g u d‐i dsats’, h o de fokuse es åde på ettighede
og pligte , o ito e i g og ejled i g. Yde e e f lde de i kso heds ettede i dsatse , so i
ge e s it ha sig ifika te positi e effekte , jf. jo effekte .dk, e del i Da a k. Det il dog k æ e
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
e e e til u dsgåe de a al se af litte atu e og e e tuelle e da ske e alue i ge fo at
u de søge, h ad å sage til de e fo skel e . E d ide e ku e a , fo at afdække ogle af disse
ulige fo kla i ge , fo etage ko pa ati e a al se af akti e eskæftigelsespolitiske egi e i de
o diske la de og g u dige a al se af et d i ge af de a e dte a al se etode og tidsho iso t.
.
DATAMATERIALET
I dette afs it doku e te es udsøg i g af ele a te a tikle , og det esk i es, h ilke i fo atio e de
e udt ukket og h o ledes de e kodet ed he lik på a e delse i de esk i e de a al se og
etaa al se e.
UDSØGNING OG UDVÆLGELSE
De le fo etaget e udsøg i g i litte atu e ude fo de øko o iske dis ipli . Søg i ge le
fo etaget i data ase e Co h a e hits , E Base
, Ps hI fo
, Pu Med
, S e ed+ , og
We of S ie e
. I alt fa dtes således
studie i pe iode f a
og f e . Efte fje else af
du lette og de fø ste s ee i g h o
studie le eli i e et a de studie , so le
ge e læst fo at u de e de es ele a s. De e ge e læs i g esulte ede i e e delig liste på
studie . He af a de alle ede i klude et i jo effekte .dk, så e studie le i dtastet.
He udo e ud algte STAR ogle studie til k alitetssik i g, og ud f a disse studie sa t de fe ‐
i dtastede e ud algt studie , so opf lde k ite ie e fo at i dgå i e esk i e de a al se og
etaa al se . Efte følge de ide tifi e edes de lige e studie i jo effekte .dk, so også
o fattede udda elsesi dsatse fo a ejds a kedspa ate ledige.
De e således
studie , so e i klude et i de e a al se af udda elses‐ og
opk alifi e i gsi dsatse s effekt. I disse
studie fi des
effekt‐esti ate . Efte at ha e
f aso te et de del esultate , so ikke o fatte udda else og/elle opk alifi e i g det il sige
p i æ t sa tale og i kso heds ettede i dsatse ude udda elsesi dhold , e de
effekt‐
esti ate i det e delige data ate iale.
AFHÆNGIG VARIABEL
Fo ålet ed de e appo t e at u de søge, o udda elsesakti e i g på i ke de lediges
a ejds a kedstilk t i g. Til ug fo a al se defi e es e a ia el, de a gi e o et gi et studie
fi de e sig ifika t positi effekt, e sig ifika t egati effekt elle e i sig ifika t effekt på de
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
lediges a ejds a kedstilk t i g . E sig ifika t positi effekt il s a e til, at i dsatse e te
fo ko te ledighedspe iode s læ gde, øge eskæftigelsesg ade elle øge i dtje i ge i de
efte følge de eskæftigelse.
De
e a ia el a tage følge de æ die :
Værdi for de afhæ gige aria el
‐
Studiet har sig ifika t positi effekt
Studiet har i ge sig ifika t effekt
Studiet har sig ifika t egati effekt
FORKLARENDE VARIABLE
Fo at afdække, o de e e sa
e hæ g elle esultatet af et gi et studie og studiets
ka akte istika, defi e es e ække a ia le, de ke deteg e fo skelle på t æ s af studie . Disse
a ia le e algt ud f a, h ad de i klude ede studie gi e ulighed fo at a al se e.
De i klude ede a ia le e opdelt på følge de ka akte istika.
La d og o råde:
De skel es elle o esultate e ko
e f a e te et spe ifikt la d elle et o åde af fle e la de
i de tilfælde h o de e fo få studie f a et gi et la d. Opdeli ge e fo etaget so følge : Da a k,
S e ige, T skla d, USA, Ø ige No de No ge og Fi la d , Ce t aleu opa Holla d, Belgie , Øst ig,
S h eiz og F a k ig , S deu opa Spa ie , Po tugal og Italie , og ø ige la de I la d, Is ael og
T kiet .
År:
De opdeles på sta tå et fo i dsatspe iode fo at u de søge, o de e e s ste atik i esultate e
ase et på, h o å i dsatse e fo egået. E h potese ku e æ e at se e e i dsatså il æ e
fo u det ed ed e effekte , h is i dsatse e le et fo ed et o e tid i takt ed, at de fo skellige
la de ha i dsa let e fa i ge f a de fø te a ejds a kedspolitik.
K alitet af studiet:
Nå et studie e i dtastet i jo effekte .dk u de e de pågælde de i dtaste , o studiets k alitet
god, tilf edsstille de elle ikke tilf edsstille de, h o ’god’ e de højeste k alitets u de i g.
Et alte ati til at uge de e defi itio af de afhæ gige a ia le e at uge stø else af effekte e i de
gi e studie , h o effektstø else e e sta da dise et til e fælles skala. De e st ategi e ikke algt i de e
appo t, da a tallet og a dele af studie ed ug a e effektstø else u de es at æ e fo la t.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Pu li eret:
A gi e o studiet e pu li e et i et tidssk ift, h o de ha æ et ekste edø
else, so ha
k alitetsgodke dt studiet. De e i litte atu e et eg e , de kaldes pu
li atio ias. Det dække
på
de e e side o e , at de i pu li e ede studie ka æ e e o e ep æse tatio af studie ed
sig ifika te effekte , e te fo di fo fatte e af studie ed i sig ifika te esultate ikke u de e at
studiet ka li e optaget i et tidsk ift og de fo d oppe af udgi e studiet, elle fo di de e e elle
i d e e idst fokuse e på de sig ifika te esultate i a al se . På de a de side il pu li e ede
studie ge e elt æ e ed e ge e a ejdet og k alitetssik et, da de etop ha u de gået e ekste
k alitets u de i g.
A alyse etode:
De fo etages e opdeli g af studie på de algte a al se etode. Fo at u de e o e
udda elsesi dsats på i ke a ejds a kedstilk t i ge e det æse tligt at ku e fo holde sig til,
h o da de e ha de ud iklet sig i f a æ af deltagelse i udda elsesi dsatse . De a e des i
litte atu e fo skellige etode til at afdække de såkaldte kausale effekt af udda elsesi dsatse .
E etode e lodtræk
i gsforsøg, h
o de so udga gspu kt fo etages e tilfældig ud ælgelse af
e g uppe ledige, de deltage i udda elsesi dsatse og h o de efte følge de
a ejds a kedstilk t i g ka sa
e lig es ed e g uppe ledige, de ikke deltog, e so ku e
ha e deltaget, h is de a le et ud algt. De e etode et agtes ofte so de est t o æ dige
etode til at afdække effekte . Det e dog elati t sjælde t, at de a e des a do ise ede fo søg
på det a ejds a kedspolitiske o åde, så oftest a e des fo skellige statistiske etode til at
ide tifi e e de kausale effekt. De to do i e e de statistiske etode i de i klude ede studie i
de e appo t e
at hi g etode
og ti
i g‐of‐e e ts etode . Begge
etode da e ‐ ed
afsæt i fo skellige statistiske etode ‐ e sa
e lig i gsg uppe til de ledige, de ha deltaget i
udda elsesakti e i ge , og sa
e lig e he efte a ejds a kedstilk t i ge elle de ledige
de deltage og de de ikke deltage . Mat
hi g etode
at he ekspli it h e deltage ed de
pe so i e pote tiel sa
e lig i gsg uppe af ikke‐deltage e, so lig e deltage e est uligt på
de ka akte istika, h o på at hi ge fo etages f kø , alde , a ejds a kedshisto ik os . . He efte
sa
e lig es f eskæftigelsesg ade fo de to g uppe o e de efte følge de e alue i gspe iode.
Ti i g‐of‐e e ts etode
åle ku effekte på tid i dtil eskæftigelse, e ud tte tilfældig
a iatio i ti i ge af de akti e i dsats til også at ko t olle e fo uo se e a e fo skelle elle
deltage e og sa
e lig i gsg uppe i odsæt i g til at hi g etode . De e også a d e
statistiske etode e d de to fø æ te. Disse e sa let i e esidualkatego i og a e des ku i e
i d e del af studie e.
Målgrupper:
De e fo skellige ålg uppe i de i klude ede studie . Fo at u de søge o effekte e s ste atisk
a ie e på t æ s af ålg uppe opdeles studie e efte kø , alde , et i itet og ledighedslæ gde. Fo
kø skel es elle o effekte e ku gælde fo k i de , ku gælde fo æ d elle o de gælde
fo e populatio af åde æ d og k i de . Fo et i itet skel es elle effekte fo i dfødte i det
pågælde de la d og effekte fo i d a d e e, efte ko
e e elle fl gt i ge. Fo alde skel es elle
o effekte e gælde fo u ge t pisk u de å elle fo alle. Fo ledighedslæ gde skel es elle
o effekte e gælde fo ko ttidsledige, ko t‐ og la gtidsledige, elle fo la gtidsledige. Skellet elle
ko t‐ og la gtidsledige e t pisk o ledighedspe iode e stø e elle i d e e d å ede , de ka
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
dog æ e studie h o de a e de a d e opdeli ge og he e de studiespe ifikke defi itio e
a e dt. E dellige e de ogle få studie , so ku e ål ettet ikke‐fo sik ede ledige.
I dsatstype:
E udda elses ettet i dsats ka ha e eget fo skelligt i dhold ed eget fo skellige a ighede .
De ka spæ de f a ko t a ige jo søg i gsku se o e ko te e opk alifi e i gsfo lø , e te i
spe ialtil ettede fo lø elle i det o di æ e udda elsess ste , til læ ge e ko pete egi e de
udda else . Fo at opdele i dsatse e i sa
e lig elige katego ie fo etages e opdeli g de følge
a efali ge e i i dtast i gsp otokolle til jo effekte .dk se St else fo A ejds a ked og
Rek utte i g,
.
De opdeles i fo skellige i dsatst pe . Disse e ; akti e i dsatse ge e elt, jo søg i gsku se ,
jo søg i gsku se /opk alifi e i gsku se , opk alifi e i gsku se , okse ‐ og efte udda else, ø ig
o di æ udda else, og a de i dsats.
De e kelte katego ie s i dhold e so a gi et ede fo :
Jo søg i gskurser
H is i dsatse o ha dle CV‐t æ i g, jo a søg i g, jo i te ie , jo søg i gstek ikke , alte ati e
jo søg i gska ale , elle a de fo fo jo søg i gshjælp, såso jo søg i gsklu e .
Opkvalifi eri gskurser
H is i dsatse ha et opk alifi e e de i dhold, t pisk e elati t ko t a ig og t pisk ikke e del af det
o di æ e udda elsess ste . Det ka ekse pel is æ e ko te e it‐ku se elle h giej eku se .
Jo søg i gskurser/opkvalifi eri gskurser
H is i dsatse ko i e e de to fo egåe de i dsatse .
Vokse ‐ og efterudda else
H is i dsatse estå af e al e , e h e s ettet elle ide egåe de okse udda else, de ha til
fo ål at opk alifi e e elle ajou fø e de lediges ko pete e . I e da sk og o disk sa
e hæg
il det ofte s a e til et AMU‐fo lø .
Øvrig ordi ær udda else
H is i dsatse e e ko t‐,
udda elsess ste .
elle la g‐ elle la g ide egåe de udda
else i det o di æ e
Aktive i dsatser ge erelt
E
i
dsatse , h o opk alifi e i g elle udda else e e del af de a al se ede i dsats, e h o de
i dgå sa
e ed a d e akti e i dsatse , og h o det ikke e uligt at udlede effekte af
opk alifi e i g elle udda else ale e. Det ka ekse pel is æ e studie , h o de ses på
oti atio seffekte af akti e i g elle studie h o effekte af ge e el akti e i g u de søges.
A de i dsats
Dette gælde i dsatse , de ikke u iddel a t passe i d i ogle af de o e ståe de. Det ka f sk ldes,
at det ikke p æ ist f e gå h ilke t pe udda else elle opk alifi e i g de e tale o . Det ka også
sk ldes, at de e fle e i dsatse , so passe i d i fo skellige af de o e ståe de katego ie .
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
De fo skellige katego ie af i dsatst pe e ko st ue et, så de dække de t pisk fo eko
e de
udda elsesakti e i gst pe . De e dog e ække studie , h o det ikke e helt e t digt, h ilke
katego i i dsatse e et æssigt hø e til, så de e ulighed fo , at de e lidt slø i de ko k ete
opdeli g af studie e. De e åleusikke hed skal tages ed i et agt i g, å de fo tolkes på de
o se e ede fo skelle se e e i appo te .
Effekttype:
De skel es t pisk elle fo skellige effekte af i dsatse ; e
oti atio seffekt, de
a gi e o
udsigte til at i dgå i udda elsesakti e i g øge elle sæ ke de lediges afga g til eskæftigelse
i de i dsatse sta te , e fastlås
i gseffekt, de
a gi e , at e s udda elsesfo lø et ge e fø es
e afga gs ate til eskæftigelse t pisk edu e et, e
progra effekt,
de åle o afslut i g af
udda elsesfo lø et gi e a led i g til øget afga g til eskæftigelse og e delig e
ettoeffekt, de
åle o deltagelse i udda elsesi dsatse sa let set o e tid på i ke de lediges
a ejds a kedstilk t i g e te i fo af eskæftigelseso fa g elle i dtje i g.
Effektperiode:
Måle h o læ ge efte i dsatse , effekte åles. De opdeles på katego ie : ‐ å , ‐ å , ‐ å ,
‐ å , og å elle e e. Da udda elsesi dsatse t pisk fo egå i udda elsesi stitutio e og ikke
på det o di æ e a ejds a ked so a de akti e i g elle fo tsat jo søg i g so passi ledig, ka
det fo e tes, at de lediges ko takt ed a ejds a kedet e edu e et, e s udda elsesi dsatse
pågå . Dette il t pisk afspejles i, at de fi des sig ifika t egati e fastholdelseseffekte . Fo at
ge e e e e positi ettoeffekt skal de æ e e efte følge de positi p og a effekt, de ed tide
do i e e de egati e fastlås i gseffekt. De e p o es ka tage oget tid og de fo e h potese
at effekte e ka a ie e ed tidsho iso te fo e alue i ge .
I de este e de del af de e appo t fo etages e a al se af o effekte e i de fo skellige studie
a ie e s ste atisk på t æ s af de fo kla e de a ia le de e a gi et o e fo . I æste afs it
edegø es fo de algte etode. I afs it p æse te es og esk i es de data, de a e des i de
se e e a al se. I afs it p æse te es esultate e af e statistisk a al se, de på agg u d af de data
de p æse te es i afs it u de e o de e statistisk sig ifika te sa
e hæ ge i litte atu e de
ka a e des i fo hold til at u de e effekte af e udda elses ettet i dsats. Det e således
esultate e, de li e p æse te et i afs it , de da e agg u d fo appo te s sa lede
ko klusio e . Disse p æse te es i sa
e fattet fo i i dled i ge og da e agg u d fo
diskussio og pe spekti e i g i afs it .
.
METODE
A al se s ho ed esultate e f e ko
et ed e såkaldt etaa al se. E etaa al se e e
statistisk etode til, på t æ s af e la g ække studie , at e eg e ge e s itlige effekte af de
u de søgte i dsatse og til at u de søge, h o da disse a ie e f ed he s til t pe af
udda elsesi dsats. De s ste atiske litte atu ge e ga g og tilhø e de etaa al se et agtes
so det edste edska til at sa
e fatte de eksiste e de e ide s på et gi et o åde.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
De fo skellige studie de e i klude et i de e appo t e eg e effekte på fo skellige udfald;
ledighedsg ade , eskæftigelsesg ad, dage i eskæftigelse, eskæftigelse elle ikke, a ighed af
ledighed, i dko st os . De t aditio elle tilga g i e etaa al se e at o eg e effekte e til e
fælles skala, såkaldte sta da dise ede effektstø else . De e i idle tid, so tidlige e æ t, fo få
studie , h o de appo te es tilst ækkelige opl s i ge til, at de ka e eg es effektstø else , og
de fo e de ikke fo etaget e etaa al se i de t aditio elle fo .
Ca d, Klu e & We e
fo etage e t aditio el etaa al se på e del æ gde af de es studie ,
h o de appo te es o et este t udfald. Det u de es, at de e i det fo hå de æ e de
data ate iale helle ikke e tilst ækkeligt ed studie , so a e de sa
e udfalds ål, f
eskæftigelsesg ad, haza d ate el. lig . til at det e e i gsfuldt at la e e etaa al se på e
del æ gde af data – de ille li e fo lille til at æ e ep æse tati . Således e de a gi e
effekte – s a e de til % af alle effekt‐esti ate , so på lidt a ie e de åde åle effekt på
a ia te af eskæftigelsesg ade , og dette e det aksi alt op åelige a tal, i ille ku e i dd age
i e såda a al se. Bla dt disse effektesti ate e / f a T skla d og i ge f a Da a k.
Det e i stedet algt at a e de de alte ati e etaa al tiske etode, so e ud iklet og a e dt i
et a tal studie af Ca d, Klu e & We e
,
. He tages, i stedet fo de sta da dise ede
effektstø else, udga gspu kt i e a de fo fo sta da dise i g, e lig e katego ise et a ia el,
so tage æ die h is de e e sig ifika t positi gu stig effekt af i dsatse , h is de ikke e
e sig ifika t effekt, og ‐ h is de e e sig ifika t egati ugu stig effekt. De e etode ha de
fo del, at de ka i klude e sa tlige studie , so i dgå i data ate ialet.
I de fulde odel, so altså odelle e fo teg og sig ifika s ‐ , , , esti e es e såkaldt o d et
p o it odel fo at odelle e a dele af studie ed sig ifika t positi effekt, i ge sig ifika t effekt,
og sig ifika t egati effekt. De o d ede p o it odel gi e ulighed fo at i dd age fo skellige
ka akte istika ed i dsatse fo at u de e o disse ka akte istika ka fo kla e oget af a iatio e i
esultate e og de ed gi e et illede af, o de e s ste atiske fo skelle på o et studie fi de e
positi , egati elle i sig ifika t effekt.
På agg u d af de o d ede p o it odel ka de e eg es p ædikte ede a dele af sig ifika te
positi e elle fo de sags sk ld egati e effekte opdelt på de fo skellige fo kla e de a ia le, de
e p æse te et i afs it . .
Ca d, Klu e & We e
ise e pi isk, at e o d et p o it odel so de o e fo esk e e i
de es tilfælde gi e k alitati t sa
e esultate so et tils a e de sæt t aditio elle
eta eg essio e . De fo tolke dette esultat således, at
”… the sa e o serva le fa tors that te d to raise the esti ated progra effe ts also te d to
lead to ore positive t statisti s.” s. 913
… the sa pli g error o po e t of the progra esti ates is s all relative to the variatio due
to o served a d u o served heteroge eit , so the t‐statisti varies a ross studies i proportio to
the relative ag itude of the esti ated progra effe t.” s. 913
Det il sige, at de u de e , at de studie so ha stø st effekte alt a det lige også ha de est
sig ifika te effekte , og at e a al se af o effekte ligge i de t e katego ie de fo il te de e til – i
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
h e t fald k alitati t – at gi e sa
e esultate so e a al se af de u de ligge de effektstø else .
Fo de tek iske ge e ga g af de ag edligge de o e ejelse he ises til a tikle e af Ca d, Klu e
& We e
,
.
Vu de i ge e således, ed udga gspu kt i Ca d, Klu e og We e
,
, at de a e dte
etode gi e k alitati t sa
e esultate so e a al se ase et på e t aditio el etaa al se ille
gi e, h is det ha de æ et uligt at fo etage e såda .
.
DATABESKRIVELSE
I dette afs it esk i es de data, de a e des i de se e e a
effekte e i de fo skellige studie og fo skellige ka akte istika
i klude et
studie ed tilsa
e
effekt‐esti ate ,
opk alifi e i gsi dsatse . Figu ise fo deli ge af, h ilket å u
fo skellige effekt‐esti ate .
Figur : U
de søgelsespe iode s sta tå .
80
al se af sa
e hæ ge elle
ed studie e. De e so æ t
so ed ø e udda elses‐ elle
de søgelsespe iode sta te fo de
0
20
Antal
40
60
Det ses, at de fleste studie ha et sta tå fo u de søgelsespe iode sidst i ’e e elle i sta te af
ulle e. Til sa
e lig i g e slutå et ikke ist e t e et o k i g
, e s pu likatio så et ikke
ist e t e e sig o k i g
. Fo deli ge på la de ises i ta el .
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Ta el : Effektesti
ate es fo deli g på la de.
La d
A tal effektesti ater
Da ark
S erige
Tyskla d
USA
Ø rige Norde
Ce traleuropa
Sydeuropa
Ø rige la de
I alt
Pro e t
De e kla t flest effektesti ate ase et på t ske studie % , e s Da a k, S e ige og USA
ko
e i d på de æste pladse . Således ed ø e % af effekt‐esti ate e udda elsesi dsatse
fo ledige i Da a k. Næste % af effekt‐esti ate e sta
e f a No de elle T skla d, altså
la de i o alt ge e il sa
e lig e os ed.
I ge e s it e de k ap
.
o se atio e i h e t studie og i ge e s it k ap .
pe so e
i deltage g uppe fo de i dsats de e alue es. De e altså i ge e s it tale o e dog eget sto e,
p i æ t egiste ase ede, studie .
I ta el ises di e se ka akte istika fo studie , effekt ål og ålg uppe . Godt hal dele af de
i klude ede effekt‐esti ate sta
e f a a tikle so e pu li e et i ide ska elige tidssk ifte .
Reste e f a a ejdspapi e , appo te , PhD‐afha dli ge . De su jekti e k alitets u de i g
fo etaget af de i dtaste de fo ske e o e eje de ’god’. Således e % af effekt‐esti e e f a
studie af god k alitet og % f a studie af tilf edsstille de k alitet, e s ku % få p ædikatet ’ikke
tilf edsstille de’.
La gt de fleste esti e ede effekte e ettoeffekte
% , % e p og a effekte , e s lot
he holds is % og % e fastlås i gseffekte og oti atio seffekte . Dette afspejles også i
tidsho iso te fo effekt‐esti ate e, således e lot % esti e et fo e pe iode i de fo å f a
i dsatse s på eg delse, % i de fo ‐ å efte , e s % ha e tidsho iso t på å elle e e.
Disse e e dda u de ka tsskø , da i a gle i fo atio o tidsho iso te fo % af effekt‐
esti ate e.
De a e dte etode til effekt åli g e oftest e elle a de fo fo at hi g, t pisk p ope sit
s o e at hi g. Således e % af de i klude ede effekt‐esti ate ase et på at hi g, % e
ase et på ti i g‐of‐e e ts a igheds odelle , % på lodt æk i gsfo søg, og % på a d e etode
f i st u e tal a ia les, diffe e e‐i ‐diffe e es, eg essio dis o ti uit desig s elle
ko i atio e af etode .
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Ta el : Besk
i else af studie , effekt ål og ålg uppe .
t
’ ge sidigt
Varia el
A tal effektesti ater
Pro e
Pu li eret
K alitet:
‐ God
‐ Tilf edsstille de
‐ Ikke tilf edsstille de
Effekttype:
‐ Moti atio seffekt
‐ Fastlås i gseffekt
‐ P og a effekt
‐ Nettoeffekt
‐
Effektperiode
‐
‐ å
‐
‐ å
‐
‐ å
‐
‐ å
‐
å elle fle e
‐ Ma gle de i fo atio
A alyse etode
‐ Mat hi g
‐ Ti i g‐of‐e e ts
‐ Lodt æk i gsfo søg
‐ A det og ko i atio e
Målgruppe:
‐ Ku k i de
‐ Ku æ d
‐ Ku u ge
‐ Ku i d a d e e .
‐ Ku e lige fo æld e
‐ Ikke fo sik ede ledige
Målgruppe s ledighedslæ gde
‐ Ku ko ttidsledige
‐ Ko t‐ og la gtidsledige
‐ Ku la gtidsledige
‐ Ma gle de i fo atio o ledighedslæ gde
I dsats
‐ Akti e i dsatse ge e elt
‐ Jo søg i gsku se
‐ Jo søg i gsku se /opk alifi e i gsku se
‐ Opk alifi e i gsku se
‐ VEU
‐ Ø ig o di æ udda else
‐ A de i dsats
Note: Be æ k at i fo hold til ålg uppe e ku de to g uppe ’ku æ d’ og ’ku k i de
udelukke de. Refe e e katego ie e he åde æ d og k i de .
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Målg uppe fo i te e tio e e so oftest åde æ d og k i de , e i % af tilfælde e e
i dsatse e te ål ettet k i de elle ku e alue et fo k i de , og oget tils a e de gælde fo
æ de e i % af tilfælde e. De e fæ e effekt‐esti ate ku fo u ge % , ku fo i d a d e e
. % , e lige fo æld e % , og så ed ø e % af effekt‐esti ate e udelukke de ikke‐fo sik ede
e dog a ejds a kedspa ate ledige. % af effekt‐esti ate e ed ø e i dsatse ettet od
ko ttidsledige, % åde ko ttids‐ og la gtidsledige, % ku la g a igt ledige, e s i a gle
i fo atio he o fo % af effekt‐esti ate e.
Nå det ko
e til t pe af i dsatse , så e de stø ste katego i okse ‐ og efte udda else he efte
VEU , so % af effekt‐esti ate e ed ø e . Ø ig o di æ udda else udgø % af effekt‐
esti ate e, jo søg i gsku se og/elle opk alifi e i gsku se udgø tilsa
e % af effekt‐
esti ate e, e s akti e i dsatse ge e elt og a de i dsats udgø he holds is % og % af
i dsatse e. De to sidst æ te e ku edtaget i de tilfælde, h o de også o fatte e
udda elses elate et i dsats.
I figu ises de o e o d ede fo deli g af effekte e på de t e ulige æ die ; sig ifika t egati
effekt, i ge sig ifika t effekt, og sig ifika t positi effekt. De e % af de i klude ede effekt‐
esti ate , de ha e sig ifika t positi effekt, e s o k i g % ha i ge sig ifika t effekt og
o k i g % ha e sig ifika t egati effekt.
Figur : O
e o d et fo deli g af effekte .
I fo hold til a dele af o se atio e ed sig ifika t egati effekt e de t e ga ge så a ge ed
sig ifika t positi effekt, e o e dt ka fo deli ge også fo tolkes de he , at ’ku ’ k ap % ha
sig ifika t positi effekt, e s godt % ikke ha det. U de alle o stæ dighede u de st ege de e
a iatio , at det e igtigt at p ø e at fo stå, h ad de ka fo kla e a iatio e i effekte .
I æste afs it appo te es esultate e f a e ulti a iat statistisk a al se fo at u de e, o
ø st e e i de esk i e de a al se e statistisk sig ifika te, å de tages højde fo alle fo kla e de
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
a ia le sa tidig, og o de e spe ifikke a ia le de e e e afgø e de e d a d e i fo hold til at
fo kla e a iatio e af de fu d e effekte i studie e. De e t esk i e de a al se af effekte es
fo deli g på disse a ia le e esk e et i appe diks.
.
RESULTATER BASERET PÅ EN META‐
REGRESSIONS ANALYSE
I dette afs it p æse te es esultate ase et på de o d ede p o it odel, de le p æse te et i
afs it . Fø st p æse te es sel e koeffi e testi ate e og de es sig ifika s. De efte p æse te es
sa
e hæ ge elle de e kelte a ia le og p ædiktio e af a dele af sig ifika t positi e
effekte fo ed e at illust e e de esti e ede sa
e hæ ge.
Fo dele ed de ulti a iate a al se e , at de ka ise o de e s ste atiske sa
e hæ ge
elle de fo kla e de a ia le og sa ds lighede fo positi e effekte , å de sa tidig tages højde
fo alle i klude ede a ia le på é ga g. Det il f sige, at h is å sage til at ekse pel is ti i g‐of‐
e e ts odelle ha fæ e positi e effekte sk ldes, at de p i æ t a e des ed studie de åle
effekte på ko t sigt, så il de ulti a iate a al se ku e afdække o det e de e e af de to a ia le,
elle e e tuelt egge, de p i æ t fo kla e de la e e a del positi e effekte .
I ta el p æse te es de esti e ede koeffi ie te f a de o d ede p o it odel. E positi sig ifika t
effekt et de , at de e e statistisk sig ifika t sa
e hæ g elle de pågælde de a ia el og
sa ds lighede fo , at de fi des e sig ifika t positi effekt. Stø elseso de e af koeffi e te e e
u iddel a t s æ e af fo tolke på. De fo p æse te es de efte følge de, fo de fo skellige g uppe af
fo kla e de a ia le, illust atio e af de p ædikte ede a dele af sig ifika t positi e effekte ed
a gi else af, h o idt de e sig ifika t fo skellige f a efe e ekatego ie .
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Ta el : Resultater fra de ulti ariate a alyse
Varia el
Koeffi ie t
La d
‐
S e ige
,
‐
T skla d
,
‐
USA
,
‐
Ø ige No de
,
‐
Ce t aleu opa
‐ ,
‐
S deu opa
,
‐
Ø ige la de
,
Pu li eret
‐ ,
K alitet: Tilfredsstille de/ikke‐
‐ ,
tilfredsstille de
Effekttype:
‐
Moti atio seffekt
,
‐
Fastlås i gseffekt
‐ ,
‐
P og a effekt
,
Effektperiode
‐
‐ å
,
‐
‐ å
,
‐
‐ å
,
‐
å elle fle e
,
‐
Ma gle de i fo atio
,
A alyse etode
‐
Ti i g‐of‐e e ts
‐ ,
‐
Lodt æk i gsfo søg
,
‐
A det og ko i atio e
‐ ,
Målgruppe:
‐
Ku k i de
,
‐
Ku æ d
‐ ,
‐
Ku u ge
‐ ,
‐
Ku i d a d e e .
,
‐
Ku e lige fo æld e
‐ ,
‐
Ikke fo sik ede
‐ ,
Målgruppe s ledighedslæ gde
‐
Ko t‐ og la gtidsledige
‐ ,
‐
Ku la gtidsledige
‐ ,
‐
Ma gle de i fo atio
‐ ,
I dsats
‐
Akti e i dsatse ge e elt
,
‐
Jo søg i gsku se
‐ ,
,
‐
Jo søg i gsku se /
‐
opk alifi e i gsku se
‐
Opk alifi e i gsku se
,
‐
Ø ig o di æ udda else
‐ ,
‐
A de i dsats
,
Note: Esti ate a gi et ed fed sk ift e statistisk sig ifika te på % i eau. Be æ k, at i fo hold til ålg uppe e ku de
to g uppe ’ku æ d’ og ’ku k i de ’ ge sidigt udelukke de. Refe e e katego ie e he åde æ d og k i de . De
ø ige efe e ekatego ie e : Da a k, ikke pu li e et, god k alitet, ettoeffekt, effektpe iode ‐ å , at hi g etode,
ko ttidsledige og VEU.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
So det f e gå
i appe diks, so
sa ds lighede
Nede fo ko
af ta el e de a ge af de ø st e, so også afdækkes i de esk i e de a al se
ge fi des i de ulti a iate a al se. Bla dt a det e de a ge la de, h o
fo at fi de positi e effekte e sig ifika t stø e e d i studie ase et på da ske data.
e te es på de ø ige effekte e kelt is ase et på figu e fo de p ædikte ede a dele.
I de følge de figu e illust e es effekte e ed at ise de p ædikte ede a del af sig ifika t positi e
effekte fo h e fo kla e de a ia el. I figu e e a gi e e so t o k a s i g af e søjle, at de e e
sig ifika t fo skellige f a efe e ekatego ie , so fo h e figu e a gi et i ote . E d ide e f e gå
det, fo h e fo kla e de a ia el, h o a ge effekt‐esti ate e eg i ge e ase et på s a e til
talle e i ta el . I figu ises opdeli ge på i dsatst pe .
Figur . P
ædikte et a del sig ifika t positi e effekte opdelt på i dsatst pe .
Note: E søjle o k a set ed so t e statistisk sig ifika t fo skellig f a efe e ekatego ie , VEU.
De e e sig ifika t høje e a del af positi e effekte fo studie , de e alue e ku se , de estå af
e ko i atio af jo søg i gsku se og opk alifi e i gsku se , e elle s e de ikke ogle
sig ifika te fo skelle på t æ s af i dsatst pe . Det e
åske lidt o e aske de, at
opk alifi e i gsku se ha stø e o e d ikke sig ifika t a del positi e effekte e d i dsatse , de i
høje e g ad fi de sted i det o di æ e udda elsess ste , so VEU og ø ig o di æ udda else. Det
ka sk ldes, at opk alifi e i gsku se i a ge la de e tætte su stitutte ed o di æ e
udda elsesfo lø elle , at a i de fo skellige la de e elati t d gtige til at ko st ue e ku se , de
til de a ejds a keds ele a te udda elsesi dsatse .
I figu e de p ædikte ede a dele af sig ifika t positi e effekte opdelt på e alue i ge s
tidsho iso t. Det ses, at de e sig ifika t fle e studie ed positi effekt, å e alue i gsho iso te
e på å elle e e, e s de a d e tidsho iso te ikke af ige sig ifika t f a efe e epe iode på
‐ å . De fo skelle, so le o se e et i figu A i appe diks e således – udo e fo å elle e e
‐ ikke sig ifika t fo skellig f a hi a de , å de ko ige es fo a d e fo hold e d e alue i gsho iso t.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Resultatet pege på, at jo læ ge e tid e udda elsesakti e i gsi dsats få lo til i ke, jo stø e e
sa ds lighede fo , at de ople es e positi effekt.
Figur : P
ædikte et a del sig ifika t positi e effekte opdelt på ålepe iode side i dsatssta t.
Note: E søjle o k a set ed so t e statistisk sig ifika t fo skellig f a efe e ekatego ie , ‐ å .
Opdeli ge på a al se etode e ist i figu . He ses, at effekt‐esti ate ase et på ti i g‐of‐e e ts
etode sig ifika t sjæld e e ha sig ifika t positi effekt e d efe e ekatego ie , at hi g. De to
ø ige katego ie e ikke sig ifika t fo skellige f a at hi g‐ etode .
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Figur : P
ædikte et a del sig ifika t positi e effekte opdelt på a al se etode .
Note: E søjle o k a set ed so t e statistisk sig ifika t fo skellig f a efe e ekatego ie , at hi g.
I figu e ist p ædikte et a del sig ifika t positi e effekte opdelt på la de.
Figur : P
ædikte et a del sig ifika t positi e effekte opdelt på la de.
Note: E søjle o k a set ed so t e statistisk sig ifika t fo skellig f a efe e ekatego ie , Da
a k.
Refe e ekatego ie e Da a k, og det ses, at alle la de elle o åde u dtage Ce t aleu opa og
Ø ige so ku estå af studie , ha sig ifika t fle e positi e esultate e d Da a k. De e i
studie på da ske data e elati t høj fo eko st af studie ase et på ti i g‐of‐e e ts odelle .
Således e % af effekt‐esti ate e f a Da a k e esti e et ed hjælp af de e odel, e s det
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
ku e % af esti ate e ude fo Da a k, so e ase et på de e etode. Me sel å de tages
højde fo de e elati e o e ep æse tatio af effekte ase et på ti i g‐of‐e e ts odelle fo
Da a k gælde det altså, at de e sig ifika t fæ e studie ed positi e effekte . Det e ikke oplagt
h o fo da sk udda elsesakti e i g skulle skille sig ud f a udda elsesakti e i g i a d e la de i
fo hold til effekti itete af i dsatse . E ulighed ka æ e, at alte ati et til udda elsesakti e i g,
så so i kso heds ettede i dsatse og e i det hele taget eget akti i dsats, e så effekti i fo hold
til at st ke a ejds a kedstilk t i ge , at de elati e effekt af udda elsesakti e i g edu e es.
Dette diskute es de lige e i æste afs it.
I figu ises fo skelle e i p ædikte et a del sig ifika t positi e effekte elle pu li e ede og ikke‐
pu li e ede studie , sa t opdelt på k alitets u de i g.
Figur :
P ædikte et a del sig ifika t positi e effekte opdelt på pu li e ede og ikke‐pu li e ede
studie sa t på k alitets u de i g.
Note: E søjle o k a set ed so t e statistisk sig ifika t fo skellig f a efe e ekatego ie e, ikke pu li e et
og god k alitet. Katego ie ’tilf edsstille de k alitet’ i deholde også de få studie de e u de et til ikke‐
tilf edsstille de k alitet.
Det ses, at pu li e ede studie ha e la e e p ædikte et a del af positi e effekte e d ikke‐
pu li e ede. De e således ikke oget de t de på e pu li e i gs ias i fo hold til sig ifika t positi e
studie . De udo e ha studie af ”tilf edsstille de k alitet”, so e då lige e k alitet e d ”god
k alitet”, sig ifika t fæ e positi e effekte .
I figu ises de p ædikte ede a del sig ifika t positi e effekte opdelt på effekt‐t pe .
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Figur : P
ædikte et a del sig ifika t positi e effekte opdelt på effekt‐t pe.
Note: E søjle o k a set ed so t e statistisk sig ifika t fo skellig f a efe e ekatego ie , ettoeffekt.
Det ses, at de få studie , de åle oti atio seffekte , ha e sig ifika t høje e a del sig ifika t
positi e effekte , e s esultate , de fokuse e på fastholdelseseffekte , atu ligt ha e sig ifika t
la e e a del ed sig ifika t positi e effekte e d studie , de appo te e ettoeffekte . De e ikke
sig ifika t fo skel på p ædiktio e af positi e effekte fo studie de åle p og a effekte i fo hold
til ettoeffekte .
Opdeli ge på ålg uppe‐ka akte istika e ist i figu . Sel o de e fo skelle i de p ædikte ede
a dele ed positi e effekte e de ikke oge sig ifika te af igelse på t æ s af g uppe e i fo hold
til de espekti e efe e eg uppe . De e således ikke oget s ste atisk ø ste i effekte e på
t æ s af disse opdeli ge . Det gælde således også fo opdeli ge på fo sik ede og ikke‐fo sik ede
ledige, h o sidst æ te e h ad de i e da sk sa
e hæ g il s a e til jo pa ate
ko ta thjælps odtage e. De e dog ku a. % af de i klude ede studie de o ha dle effekte
fo jo pa ate ko ta thjælps odtage e. De e , so det f e gå af ta el , e sto sig ifika t egati
effekt fo de få studie , de appo te e esultate fo e lige fo æld e. Det et de , at de ikke e
oge p ædikte ede positi e effekte fo de e ålg uppe, og de e ka de fo ikke ses i figu .
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Figur : P
ædikte et a del sig ifika t positi e effekte opdelt på ålg uppe‐ka akte istika.
Note: E søjle o k a set ed so t e statistisk sig ifika t fo skellig f a efe e ekatego ie e, åde æ d og
k i de fo de opdeli ge på kø . Fo de ø ige opdeli ge e e efe e e‐katego ie alle a d e, f fo u ge e
efe e e‐katego ie ’ikke ku u ge’.
I figu ises a dele af p ædikte ede sig ifika t positi e effekte opdelt på ledighede s
fo udgåe de a ighed.
Figur : A
del p ædikte ede sig ifika t positi e effekte fo delt på ledighede s fo udgåe de
a ighed.
Note: E søjle o k a set ed so t e statistisk sig ifika t fo skellig f a efe e ekatego ie , ku
ko ttidsledige.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Det ses, at de stø ste a del af positi e p ædikte ede effekte e fo a al se , de fokuse e på
ko tsigtsledige, so t pisk e ledige ed e ledigheds a ighed på u de å ede . De e dog ikke
oge sig ifika t fo skel i fo hold til studie , de udelukke de e ase et på la gtidsledige, så sel o
de e sig ifika t fæ e studie ed p ædikte ede positi e effekte la dt studie de åde ha ko t‐
og la gtidsledige i a al se e det s æ t at ko klude e, at udda elsesakti e i g e est effekti fo
ko tsigtsledige. De e elati t få studie ku fo la gtidsledige, så de e atu lig stø e statistisk
usikke hed fo u det ed a al se af studie ku fo la gtidsledige. Det ka æ e ed til at fo kla e,
at de ikke esti e es e sig ifika t fo skel på studie ase et på ko t‐ og la gsigtsledige, sel o figu
i dike e , at effekte e oftest e positi e fo studie ase et udelukke de på ko tsigtsledige.
.
DISKUSSION OG PERSPEKTIVERING
De e fle e i te essa te esultate i de s ste atiske esk i else og i etaa al se e. O e o d et
fi des e o e ægt af sig ifika t positi e effekte k ap % , e s ku a. % e sig ifika t
egati e. I de e appo t u de søges, o de ka fi des s ste atiske sa
e hæ ge elle
fo skellige fo kla e de a ia le og sa ds lighede fo , at de fi des positi e effekte .
A al se ise la dt a det, at studie ase et på da ske data ha sig ifika t la e e a del sig ifika t
positi e effekte e d de ø ige la de i a al se , he u de de ø ige o diske la de, so e la de
Da a k o alt sa
e lig es ed. Det e de fo æ d at u de søge æ e e, h ad de ka
fo kla e de då lige e effekte af udda elsesi dsatse i e da sk ko tekst.
E a de ulig fo kla i g på de la e e effekte i Da a k ka æ e, at de ko t afaktiske i dsats i
Da a k e e e effekti e d i a d e la de; effekt‐esti ate e i et gi et studiu åles i fo hold til
et ko t afaktu , so ogle ga ge e i ge akti i dsats og a d e ga ge e e uspe ifi e et alte ati
i dsats. Da a k ha e eget la st uktu el ledighed, h ilket fo e tlig ka he fø es til de elati t
akti e a ejds a kedspolitiske i dsats – de såkaldte t edje søjle i fle
i urit odelle
. Således ha
Da a k e elati t i te si sa tale ase et ’g u d‐i dsats’, h o de fokuse es åde på ettighede
og pligte , o ito e i g og ejled i g. Yde e e f lde de i kso heds ettede i dsatse , so i
ge e s it ha sig ifika t positi e effekte , jf. jo effekte .dk, e del i Da a k.
De e således fle e ulige fo kla i ge på, at udda elsesi dsatse i Da a k sjæld e e ha positi
effekt e d i a d e la de, e de e appo t ka ikke pege på e e deg ldig fo kla i g.
E atu lig ej at fo tsætte ad ille æ e at fo etage e ække a al se af a al se etode s et d i g;
e det fo ekse pel således, at e esti e et egati effekt ed ti i g‐of‐e e ts etode ha te de s
til at li e i de egati elle e dog positi , h is de a e des at hi g og de ed også et a det
udfalds ål t pisk eskæftigelsesg ad elle a del i eskæftigelse e d a ighede af
ledighedspe iode ? H is det e tilfældet e det de efte æse tligt at få afdækket o e såda fo skel
sk ldes a gle de ko ektio fo selektio s eka is e i at hi g odelle e elle de æ d ede
udfalds a ia le.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
E a de atu lig ej il æ e at la e e sa
e lig e de a al se af de akti e udda elses ettede
i dsatse i Da a k, S e ige og T skla d fo at afdække, o de e fo skelle i i dhold,
selektio s eka is e , elle a det, so ka id age til fo kla i ge .
.
REFERENCER
REFERENCER ANVENDT I DEN SYSTEMATISKE BESKRIVELSE OG
METAANALYSEN
Aldashe , A., S. Tho se &Tho as Walte ,
, Sho tte t ai i g p og a s fo i
effe ts diffe f o Nati es a d Wh ? ZEW dis ussio pape .
ig a ts: do
Aleg e, M. A., Casado, D., Sa z, J. & F. A. Todes hi i,
, The i pa t of t ai i g‐i te si e la ou
a ket poli ies o la ou a d edu atio al p ospe ts of NEETs: e ide e f o Catalo ia
Spai , Edu atio al Resea h, : ,
‐
.
A de sso , F., H. J. Holze , J. I. La e, D. Rose lu & J. S ith,
, Does fede all fu ded jo t ai i g
o k? No e pe i e tal esti ates of WIA t ai i g, IZA Dis ussio pape
.
A ejds a kedsko
issio e ,
ko
issio e a ejdspapi .
, A al se af udda
elsesakti e i g, A ejds a keds‐
A ella o, F.A.,
, Do t ai i g p og a
es get the u e plo ed a k to o k? A look at the Spa ish
e pe ie e, Re ista de E o o i a Apli ada, , ‐ .
Battisti , E. & E. Retto e,
, Testi g fo P og a
e Effe ts i a Reg essio Dis o ti uit Desig
ith I pe fe t Co plia e, Jou al of Ro al Statisti al So iet ,
, ‐ .
Be ha d, S. & E a Kopf,
Applied E o o i s, , .
, Cou ses o i di idual ou selli g: does jo sea h assista e o k?,
Bie e , M, B. Fitze e ge , A. Osiko i u & M. Paul,
, The Effe ti e ess of Pu li Spo so ed
T ai i g Re isited: The I po ta e of Data a d Methodologi al Choi es, Jou al of La o E o o i s,
, ,
‐
.
Bie e , M. B. Fitze e ge , A.Osiko i u & M. Walle ,
, Whi h p og a fo ho e? E ide e o
the o pa ati e effe ti e ess of pu li spo so ed t ai i g p og a s i Ge a , IZA Dis ussio
Pape No.
.
Blu dell, R., Costa Dia, M., Meghi , C. & a Ree e , J.,
, E aluati g the E plo e t I pa t of a
Ma dato Jo Sea h P og a , Jou al of the Eu opea E o o i Asso iatio ,
,
–
.
Bol ig, I., N. K iste se & L. Skippe ,
VIVE appo t.
, Effekte alue i g af okse ‐ og efte udda
elsesi dsatse ,
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Boo k a , B. & B ä dle, T.,
, Coa hi g, Cou seli g, Case‐Wo ki g: Do The Help the Olde
U e plo ed Out of Be efit Re eipt a d Ba k i to the La o Ma ket?, IZA Dis ussio Pape
.
Calie do, S., Ku , S. & S h idl, R.,
Ma ket Poli ies, IZA o ki g pape
, Fighti g Youth U e plo
.
e t: The Effe ts of A ti e La o
Ce te o, L., Ce te o, M, & A. No o,
, E aluati g jo ‐sea h p og a
es fo old a d ou g
i di iduals: Hete oge ous i pa t o u e plo e t du atio , La ou E o o i s, , ‐ .
Che , X & Ca los A. Flo es,
, Bou ds o T eat e t Effe ts i the P ese e of Sa ple Sele tio
a d No o plia e: The Wage Effe ts of Jo Co ps, Jou al of Busi ess & E o o i Statisti s, ,
,
‐
.
Cohe Gold e , S. & E kstei , Z.,
, Esti ati g the etu to t ai i g a d o upatio al e pe ie e:
The ase of fe ale i
ig a ts, Jou al of E o o et i s,
, , ‐
.
C épo B. M. Fe a i, G. Joli et & G.J a de Be g,
, A ti e La o Ma ket Poli Effe ts i a
D a i Setti g, Jou al of the Eu opea E o o i Asso iatio , , ,
–
.
C epo , B., M. Fe a i & D. Fouge e,
, T ai i g the u e plo ed i F a e: Ho does it affe t
u e plo e t du atio a d e u e e? A ales d'E o o ie et De Statisti ue,
‐
.
Cueto, B. & F. J. Mato,
, A o e pe i e tal e aluatio of t ai i g p og a
fo Spai , A als of Regio al S ie e, ,
‐
.
es: egio al e ide e
De Lu a, X., A. Fo slu d & L. Lilje e g,
, Effekte a kesi iktad a ets a k adsut ild i g fö
deltaga e u de pe iode
‐ , IFAU appo t
: .
De gle , K.,
, Effe ti e ess of se ue es of lass oo t ai i g fo elfa e e ipie ts: hat o ks
est i West Ge a ?, Applied E o o i s, , , ‐ .
Det Øko o iske Råd,
, Da sk Øko o i. Efte å
.
Doe , A., Fitze e g, B., K uppe, T., Paul, M. & St itt atte ,
, E plo e t a d ea i gs effe ts
of a a di g t ai i g ou he s i Ge a , I te atio al La o Re ie , , ,
‐
.
D ke, A., C. Hei i h, P. Muese , K. T oske & K.S. Jeo ,
, The effe ts of elfa e to o k p og a
a ti ities o la o a ket out o es, Jou al of La o E o o i s, , ,
‐
.
Fitze e ge , B. & R. Völte ,
Ge a , La ou E o o i s,
, Lo g‐Ru Effe ts of T ai i g P og a s fo the U e plo ed i East
, ,
‐
.
Fitze e ge , B., A. Osiko i u & R. Völte ,
, Get T ai i g o Wait? Lo g‐Ru E plo e t Effe ts
of T ai i g P og a s fo the U e plo ed i West Ge a , A ales d’E o o ie et de Statisti ue,
/ ,
‐
.
Fitze e ge , B., Osiko i u, A. & Paul, M.,
, The Hete oge eous Effe ts of T ai i g I ide e a d
Du atio o La o Ma ket T a sitio s, Dis ussio Pape , Al e t‐Lud igs‐U i e sit F ei u g.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Fitze e ge , B., O. O la ski, A. Osiko i u & M. Walle ,
, Déjà Vu? Sho t–Te T ai i g i
Ge a
–
a d
‐
, Dis ussio Pape , Al e t–Lud igs–U i e sit F ei u g.
Flo es, C., Flo es Lagu es, A., Go zalez, A. & Neu a T. C.,
, Esti ati g The Effe ts of Le gth of
E posu e to I st u tio i a T ai i g P og a : The Case of Jo Co ps, Re ie of E o o i s a d
Statisti s, ,
‐
.
Fo slu d, A. & Ska s, O. N.,
: .
, S edish Youth La ou Ma ket Poli ies Re isited, IFAU o ki g pape
F eed a , S., K a , J. T, Ge etia , L. A. & D. Na a o,
, The Los A geles Jo s‐Fi st GAIN
E aluatio : Fi al Repo t o a Wo k Fi st P og a i a Majo U a Ce te , Ma po e De o st atio
Resea h Co po atio .
Ge fi , M. & M. Le h e ,
, A i oe o o et i e aluatio of the a ti e la ou a ket poli i
S itze la d, E o o i Jou al,
,
–
.
Go do, L. R. & J. Wolff,
, C eati g E plo e t o Keepi g the Bus ? A E aluatio of T ai i g
P og a s fo Olde Wo ke s i Ge a , Jou al of Agi g a d So ial Poli , , ,
‐
.
G a e se , B.K. & a Ou s, J. C.,
, Ho to help u e plo ed fi d jo s ui kl ; e pe i e tal
e ide e f o a a dato a ti atio p og a , Jou al of Pu li E o o i s, ,
‐
.
Hall, C., L. Lilje e g, Kotako ipi & J. Pi ttilä,
, S ee i g th ough a ti atio : diffe e tial effe ts of
a outh a ti atio p og a
e, IFAU o ki g pape
: .
Ha do , I.,
, I pa t of Multiple La ou Ma ket P og a
No egia Youth P og a
es, La ou , , ,
‐
.
es o Multiple Out o es: The Case of
Ha do , I., Røed, K. & Zha g, T.,
, Aetats k alifise i gs og opplæ i gstiltak E e pi isk a al se a
seleksjo og i k i ge , Rag a F is h Ce t e fo E o o i Resea h Rappo t /
.
He a , L.,
, Vo atio al t ai i g fo the u e plo ed: its i pa t o u o
I te atio al Jou al of Ma po e , , ,
‐
.
o l se ed g oups.
Hei i h, C, M., T oske P., Jeo , K. & Kah e ioglu, D.,
, Ne esti ates of pu li e plo e t a d
t ai i g p og a et i pa ts: a o ‐e pe i e tal e aluatio of the Wo kfo e I est e t A t
p og a , IZA DP
.
Hi shleife , S., Da id M Ke zie, Rita Al eida & C isto al Ridao Ca o,
, The I pa t of o atio al
t ai i g fo the u e plo ed: E pe i e tal e ide e f o Tu ke , IZA DP
.
Hu e , M. a d M. Le h e & A. St itt atte ,
, Di e t a d I di e t Effe ts of T ai i g Vou he s fo
the U e plo ed, Jou al of the Ro al Statisti al So iet , se ies A
:
‐.
Hu e , M., M. Le h e , C. Wu s h & T. Walte ,
, Do Ge a Welfa e to Wo k P og a
Welfa e a d I ease E plo e t?, Ge a E o o i Re ie , ,
‐
.
es edu e
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Huje , R., S. L. Tho se & C. Zeiss,
, The Effe ts of Vo atio al T ai i g P og a
Du atio of U e plo e t i Easte Ge a , IZA DP
.
Huje , R., Tho se , S. L. & Zeiss, C.,
u e plo e t du atio i West‐Ge
es o the
, The effe ts of sho t‐te t ai i g easu es o the i di idual
a , ZEW dis ussio pape ‐
.
a ket poli ies?
Hägglu d, P.,
, A e the e p e‐p og a
e effe ts of S edish a ti e la ou
E ide e f o th ee a do ized e pe i e ts, IFAU o ki g pape
:
Hägglu d, P.,
, E pe i e tal E ide e F o A ti e Pla e e t Effo ts A o g U e plo ed i
S ede , E aluatio Re ie , , ,
–
.
Hä äläi e , K. & V. Ollikai e ,
, Diffe e tial effe ts of a ti e la ou a ket p og a
ea l stages of ou g people's u e plo e t, Dis ussio pape , VATT, Fi la d.
es i the
Hä äläi e , K. & J. Tuo ala,
, Vo atio al La ou Ma ket T ai i g i P o oti g Youth
E plo e t, Dis ussio pape , VATT, Fi la d.
If he , J.,
, Ge e al Assista e Re ipie ts a d Welfa e‐To‐Wo k P og a s: E ide e f o Ne
Yo k Cit , Po e t & Pu li Poli , , , A tikel .
Ja o so , L., Lalo de, R. & Sulli a , D.,
, Esti ati g the Retu s to Co
fo Displa ed Wo ke s, Jou al of E o o et i s,
,
‐
.
Kasto a o, S. & B. a de Klaau ,
F ee U i e sit , A ste da .
u it College S hooli g
, D a i e aluatio of jo sea h assista e, o ki g pape ,
elses i eau, Regio e og
Kjæ sgaa d, L.,
, Effekte af Akti e i g på Kø , Alde , Udda
Ledighedstidspu kt, De Øko o iske Råd Wo ki g Pape
: .
Kjæ sgaa d, L. & E. Hei ese ,
, Effe ts of Co se uti e A ti e La o Ma ket P og a s E ide e fo
I
ig a ts i De a k, kapitel i PhD‐afha dli g.
K uppe, T. & J. La g,
, La ou a ket effe ts of et ai i g fo the u e plo ed: the ole of
o upatio s, Applied E o o i s, ,
‐
.
K i ge, T. & Dju e, A. B.,
, B uk a a eids a kedstiltak fo ikke‐ estlige i
delta , og h o da e s sselsetti gseffekte e?, Oslo: Fafo appo t
.
a d e e: H e
es o the
Lali e, R., J. C. a Ou s & J. Z ei ülle ,
, The i pa t of a ti e la ou a ket p og a
du atio of u e plo e t i S itze la d, E o o i Jou al,
,
‐
.
La sso , L.,
,
‐
.
, E aluatio of S edish Youth La o Ma ket P og a s, Jou al of Hu a Resou es,
es i
Lauzad te, A.,
, Opti al I t odu tio Ti e a d Le gth of A ti e La ou Ma ket P og a
De a k, kapitel i PhD‐afha dli g, Aa hus U i e sitet.
Lauzad te, A. & Roshol M.,
, Cou t , Ge de a d Yea Spe ifi Effe ts of A ti e La ou Ma ket
P og a
es i De a k, kapitel i PhD‐afha dli g, Aa hus U i e sitet.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Le h e , M. & Mi uel, R.,
, Ide tifi atio of the effe ts of d a i t eat e ts
o ditio al i depe de e assu ptio s, E pi i al E o o i s, :
–
.
se ue tial
Le h e , M. & S. Wiehle ,
, Kids o Cou ses? Ge de diffe e es i the effe ts of a ti e la ou
a ket poli ies, Jou al of Populatio E o o i s, ,
‐
.
Le h e , M. & Wu s h, C.,
Jou al of La o E o o i s,
, A e T ai i g P og a s Mo e Effe ti e Whe U e plo
, ,
‐
.
e t is High?
Le h e , M., & C. Wu s h,
, What did all the o e do? O the ge e al i effe ti e ess of e e t
West Ge a la ou a ket p og a
es, K klos , ,
‐
.
Le h e , M., Mi uel, R. & Wu s h, C.,
Cha gi g E o o : The Case of East Ge
.
Le h e ., M & J. S ith,
.
, The Cu se a d Blessi g of T ai i g the U e plo ed i a
a Afte U ifi atio , Ge a E o o i Re ie , ,
‐
,
–
, What is the alue added ase o ke s?, La ou E o o i s,
Le h e , M., Mi uel, R. & Wu s h, C.,
, Lo g Ru Effe ts of Pu li Se to Spo so ed T ai i g i
West Ge a , Jou al of Eu opea E o o i Asso iatio ,
‐
.
Le h e , M., & Wu s h, C.,
, Se siti it of at hi g‐ ased p og a e aluatio s to the a aila ilit
of o t ol a ia les, La ou E o o i s, ,
‐
.
Lilje e g, L. & M. Lu di ,
a etsfö edli gsi satse fö att
, Jo
ätet ge jo : effekte a i te sifie ade
ta lå gtidsa etslöshet, IFAU appo t.
Maiti o, M. L., M. Ma ia i, F. Mealli & N. S i lo e,
, What ki d of t ai i g o ks fo the
u e plo ed a d fi stti e jo seeke s? Diffe e tial effe ts of a egio al p og a , U i e sit of
Flo e e.
Mal e g‐Hei o e , I. & J. Vuo i,
, Fi a ial i e ti es a d jo ‐sea h t ai i g: Methods to
i ease la ou a ket i teg atio i o te po a elfa e states?, So ial Poli & Ad i ist atio ,
, ,
‐
.
Mal e g‐Hei o e , I. E., West, B. T., & Vuo i, J.,
, Lo g‐Te Effe ts of Resea h‐Based a d
P a ti e‐Based Jo Sea h I te e tio s: A RCT Ree aluatio , Resea h o So ial Wo k P a ti e, ,
, – .
Ma oli, D. S., M. Mi haelides & A. Patel,
, Lo g‐te
e pe i e tal e ide e usi g ad i ist ati e ta data, NBER
effe ts of jo ‐sea h assista e:
.
M Gui ess, S., P. J. O’Co ell & E. Kell ,
, O e Du
Wo ’t Get it: The I pa t of T ai i g
P og a
e T pe a d Du atio o the E plo e t Cha es of the U e plo ed i I ela d, ESRI
o ki g pape s.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Muese , P. & M. Mi haelides,
, The La o Ma ket Effe ts of U.S. Ree plo e t Poli : Lesso s
f o a A al sis of Fou P og a s du i g the G eat Re essio , o ki g pape
, U i e sit of
Missou i.
Mulle , P, B. a de Klaau & A. He
E aluate Jo ‐Sea h Assista e, IZA DP
a,
.
a : t ai i g p og a s o age
, Co pa i g E o o et i Methods to E pi i all
Neu au e , R.,
, B i gi g the u e plo ed a k to o k i Ge
su sidies? I te atio al Jou al of Ma po e , , ,
‐
.
Osiko i u, A.,
, Qui k Jo E t o Lo gTe Hu a Capital De elop e t? The D a i Effe ts
of Alte ati e T ai i g S he es, Re ie of E o o i Studies, , ,
–
.
Ra os, R., Su i a h, J. & A tís, M.,
, The Effe ti e ess of Regio al A ti e La ou Ma ket Poli ies
to Fight agai st U e plo e t: A A al sis fo Catalo ia, IZA o ki g pape
.
Rei o ski, E. & S hultz, B.,
, Mi oe o o et i e aluatio of sele ted ESF‐fu ded ALMP‐
p og a
es, IWH Dis ussio Pape .
Ri ha dso K. & Va de Be g G. J.,
i di idual t a sitio ate f o u e plo
Ri e, U., Uhle do ff, A. & Zhao, Z.,
E ide e f o the Ha tz Refo i Ge
, The effe t of o atio al e plo e t t ai i g o the
e t to o k, S edish E o o i Poli Re ie , ,
‐
.
, Vou he s a d Case o ke s i Pu li T ai i g P og a s:
a , IZA o ki g pape
.
Roshol , M. & Skippe , L.,
, Is La ou Ma ket T ai i g a Cu se fo the U e plo ed? E ide e
f o a So ial E pe i e t, Jou al of Applied E o o et i s, ,
‐
.
Roshol , M. & M. S a e ,
, The th eat effe t of a ti e la ou a ket p og a
Jou al of E o o i s,
, ,
‐
.
es, S a di a ia
Raau , O., To p & H., Zha g, T.,
, Do I di idual P og a
e Effe ts E eed Costs? No egia
E ide e o Lo g Ru Effe ts of La ou Ma ket T ai i g, Me o a du , ol. . U i e sit of Oslo,
Depa t e t of E o o i s.
Sia esi, B.,
E o o i s,
, Diffe e tial Effe ts of A ti e La ou Ma ket P og a s fo the U e plo ed, La ou
, ,
‐
.
es: Is the e a Case
‐
.
Staghøj, J., S a e , M. & Roshol , M.,
, Choosi g the Best T ai i g P og a
fo Statisti al T eat e t Rules? O fo d Bulleti of E o o i s a d Statisti s, ,
Stepha , G. & A. Pah ke,
, The Relati e Effe ti e ess of Sele ted A ti e La ou Ma ket
P og a
es a d the Co
o Suppo t P o le , The Ma heste S hool , ,
‐
.
Ste e g, A. & Weste lu d, O.,
, Does o p ehe si e edu atio
u e plo ed? La ou E o o i s, , , ‐ .
o k fo the lo gte
Ste e g, A. & Olle Weste lu d,
, The lo g‐te ea i gs o se ue es of ge e al s. spe ifi
t ai i g of the u e plo ed, IZA Jou al of Eu opea La o Studies olu e , A ti le u e : .
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Sø e se , K. L:, J. Nielse A e dt & H. Li degaa d A de se ,
fo fo sik ede ledige, KORA appo t.
, Effekte af udda
elsesakti e i g
a ket
Sø e se , K. L.,
, Hete oge eous i pa ts o ea i gs f o a ea l effo t i la o
p og a s, La ou E o o i s, ,
‐
.
a de Be g, G. & J. Vikst ö ,
, Lo g‐ u Effe ts of A ti e La ou Ma ket Poli P og a s, IFAU.
a de Be g, G., Blas o, S., C epo , B., Ska dalis, D. & A. Uhle do f,
, Pee Effe ts of Jo Sea h
Assista e G oup T eat e ts E ide e of a Ra do ized Field E pe i e t a o g Disad a taged
Youths, a usk ift.
We e , A. & Hel ut Hofe ,
, A ti e Jo Sea h P og a s a P o isi g Tool? A Mi oe o o et i
E aluatio fo Aust ia, IHS o ki g pape , E o o i Se ies
.
Wolff, J. & Joz iak, E.,
, Does sho t‐te t ai i g a ti ate ea stested u e plo
e ipie ts i Ge a ? IAB Dis ussio Pape No. /
.
Zha g, T.,
, Ide tif i g t eat e t effe ts of a ti e la ou a ket p og a
adults, Oslo U i e sit o ki g pape .
e t e efit
egia
es fo No
ØVRIGE REFERENCER
Ca d, D., Klu e, J. & A. We e ,
a al sis, E o o i Jou al
,
‐
, A ti e La o Ma ket Poli E aluatio s: A Meta‐
.
Ca d, D., Klu
e, J. a
d A. We e ,
, What o ks? A eta‐a al sis of e e t a ti e la o a ket
p og a e aluatio s, Jou al of the Eu opea E o o i Asso iatio , ,
‐
.
Glass, G. V.,
, P i a , se o da a d eta‐a al sis of esea h, Edu atio al Resea he , , – .
, P otokol til i dtast i g af esultate på
St else fo A ejds a ked og Rek utte i g,
Jo effekte .dk.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
.
APPENDIKS: DETALJERET BESKRIVELSE AF
EFFEKTERNES FORDELING
I dette appe diks esk i es, h o da effekte e a ie e ed de fo skellige fo kla e de a ia le.
Afs ittet gi e således et esk i e de o e lik o e datasættet. I afs it p æse te ede i esultate e
af de statistiske a al se, de teste e e g u digt fo statistiske sa
e hæ ge.
I figu A ises effekte es fo deli g opdelt på fo skellige t pe af i dsatse . Figu e ise , at VEU
i dsatse sa t opk alifi e i gsku se ale e elle i ko i atio ed jo søg i gsku se lidt ofte e ha
sig ifika t positi effekt e d akti e i dsatse ge e elt, ø ig o di æ udda else, jo søg i gsku se
ale e og a de i dsats. Således ha ‐ % af disse i dsatse sig ifika t positi effekt. Isæ VEU ku se
sa t ko i e ede jo søg i gs‐ og opk alifi e i gsku se ha a ge positi e effekte . Ko i e ede
jo søg i gs‐ og opk alifi e i gsku se ha helle i ge sig ifika t egati e effekte . Sa tidig e ø ig
o di æ udda else og a de i dsats de i dsatskatego ie , so ha su e æ t stø st a del ed
sig ifika t
egati effekt, idet
‐ % af effekte e e sig ifika t
egati e.
Disse esultate ka til dels fo kla e de sto e a del positi e effekte , da VEU udgø de stø ste
e keltkatego i i i dsatst pe e, e s VEU sa
e ed opk alifi e i gsku se og ko i atio e af
opk alifi e i gsku se og jo søg i gsku se udgø
% af de sa lede effekt‐esti ate i
data ate ialet.
Figur A . Effektfo
deli g opdelt på i dsatst pe .
I figu A ises fo deli ge af effekte på e alue i gsho iso te ; altså h o la g tid efte i dsatse
på eg delse opfølg i gstidspu ket ligge .
Ca d, Klu e & We e fi de i de es studie e te de s til, at effekte e ha e øget te de s til at æ e
positi e, jo læ ge e e alue i gsho iso te e . Vi ge fi de ikke helt sa
e esultat he . Faktisk fi de
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
i de la este a del af sig ifika t positi e effekte % fo i dsatse ed e e alue i gsho iso t på
‐ å . A dele af sig ifika t positi e effekte ligge o k i g % de fø ste to å , og efte å okse
de ige . Fo i dsatse ed e e alue i gsho iso t på e e e d å e a dele af sig ifika t positi e
effekte således %, og he fi des i ge sig ifika t egati e effekte . Det e dog ku % af effekt‐
esti ate e, so falde i de e katego i se ta el i appo te .
Figur A : Effektfo
deli g på tid side i dsatssta t.
I figu A opdeles effekte es fo deli g efte de a e dte a al se etode. Vi fi de , at effekte
ase et på lodt æk i gsfo søg og på a ia te af at hi g, oftest p ope sit s o e at hi g, ha flest
sig ifika t positi e effekte he holds is % og % , e s effekt‐esti ate ase et på ti i g‐of‐
e e ts etode ha fæ est sig ifika t positi e effekte % . E å sag he til ka æ e, at ti i g‐of‐
e e ts fo de fleste studie s edko
e de ku åle effekte på a ighede af det iga g æ e de
ledighedsfo lø , og he il deltagelse i akti i dsats te de e til at fo læ ge ledighedspe iode på g u d
af fastholdelseseffekte . Metode ase et på at hi g, lodt æk i g og a d e etode e i stø e g ad
i sta d til at åle effekte e efte e dt ledighed, fo ekse pel på eskæftigelsesg ade , og ka
således også tage højde fo effekte på sta ilitete af de efte følge de eskæftigelse. E a de å sag
til fo skelle e ka æ e, at at hi g tek ikke e ikke tage højde fo selektio på uo se e a e
ka akte istika o fou de s , h ilket ti i g‐of‐e e ts etode gø .
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Figur A : Effektfo
deli g opdelt på a al se etode .
I figu A p æse te es effektfo deli ge opdelt på la de. A dele af sig ifika t posti e effekte e
stø st i USA % og S e ige % , e s de e kla t la est i Da a k % , Ce t aleu opa %
og S deu opa % . Sa tidig e De a k det la d, h o de e kla t flest sig ifika t egati e effekte
% .
Figur A : Effektfo
deli g på la de.
I figu A ises effektfo deli ge opdelt på h o idt studie e e pu li e et sa t på de es
k alitets u de i g. Vi fi de e te de s til at pu li e ede studie ha fæ e sig ifika t positi e effekte
e d ikke‐pu li e ede studie , e til ge gæld ha studie so u de es at æ e af god k alitet fle e
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
sig ifika t positi e effekte e d studie so lot u de es at æ e af tilf edsstille de elle ikke‐
tilf edsstille de k alitet disse e slået sa
e til é katego i i figu e , da de a eget få af ikke‐
tilf edsstille de k alitet .
Figur A : Effektfo
deli g opdelt på pu li e ede og ikke‐pu li e ede studie sa t på
k alitets u de i g.
Note: De ø e ste a e i deholde åde studie de e u de et til at ha e tilf edsstille de og ikke tilf edsstille de k alitet.
Effektfo deli ge opdelt på t pe af effekt e ist i figu A . Moti atio seffekte e udelukke de
sig ifika t positi e e æ k dog, at de ku e af såda e effekt‐esti ate , e s
fastholdelseseffekte p i æ t e sig ifika t egati e, h ilket ikke e o e aske de. Nettoeffekte e e
sig ifika t positi e i
% af effekt‐esti ate e, e s p og a effekte e e det fo
%
edko
e de. Det e åske e s ule o e aske de, at ettoeffekte e ofte e e sig ifika t positi e
e d p og a effekte e, da fø st æ te i deholde åde fastholdelses‐ og p og a effekte .
Fo skelle e e dog s å og ka sk ldes tilfældighede , sa t at ettoeffekte e fo e tlig t pisk åles
læ ge e tid efte i dsatssta t e d p og a effekte e.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Figur A : Effektfo
deli g opdelt på effekt‐t pe.
Figu A opdele effekte e efte ålg uppe‐ka akte istika. He e ikke så sto a iatio på t æ s af
ålg uppe . De e fæ est sig ifika t positi e effekte fo ’u ge’, ’ku æ d’ og ’ åde æ d og
k i de ’ og flest fo ’ku e lige fo æld e’.
Figur A : Effektfo
deli g opdelt på ålg uppe‐ka akte istika.
I figu A opdeles effekte e på ledighede s fo udgåe de a ighed. He ses, at i dsatse ettet od
ko tsigtsledige e de est effekti e % sig ifika t positi e effekte .
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
Figur A : Effektfo
deli g fo delt på ledighede s fo udgåe de a ighed.