Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 275
Offentligt
2208585_0001.png
NOTAT
Resumé af metaanalyse af uddannelseseffekter for
arbejdsmarkedsparate ledige
Juni 2020
J.nr. 20/01296 / 2020-4508
APOL
DACH
Metrica har foretaget en metaanalyse af dansk og international forskning om ud-
dannelseseffekter for
arbejdsmarkedsparate ledige,
som i en dansk kontekst vil
være lig med dagpengemodtagere eller jobparate kontanthjælpsmodtagere. Formå-
let med analysen er at bidrage til en konsolidering af viden om effekter af uddan-
nelse i beskæftigelsesindsatsen.
En
metaanalyse
er en statistisk metode til at finde gennemsnitlige effekter inden for
et afgrænset område, fx uddannelsesindsatser for ledige, på tværs af en række stu-
dier. Med andre ord tager man de enkelte resultater fra en lang række studier og
ag-
gregerer
(dvs. lægger sammen) til nogle overordnede resultater.
Konkret undersøger metaanalysen, hvordan uddannelse påvirker den
lediges ar-
bejdsmarkedstilknytning.
En signifikant
positiv effekt
betyder en
større
arbejdsmar-
kedstilknytning og svarer til, at indsatsen enten a) øger beskæftigelsesgraden, b)
forkorter ledigheden eller c) fører til en højere løn i det efterfølgende job.
1
I analysen bemærkes det, at de færre signifikant positive resultater i Danmark kan
skyldes en særlig intensiv dansk
’grundindsats’.
Hermed kan effekten af en uddan-
nelsesindsats i Danmark være mindre, end i andre lande, når sammenlignings-
grundlaget er, hvad landene i øvrigt gør som en del af beskæftigelsesindsatsen. Det
skal bemærkes, at analysen fokuserer på uddannelsesindsatsen bredt set og dermed
ikke alene på ordinært uddannelse. Endvidere skal det bemærkes, at analysen base-
rer sig på et
historisk
datagrundlag, hvorfor det ikke er uddannelsesindsatsen i dag,
der måles på.
1
Der angives ikke en specifik størrelse for en sådan effekt, fx beskæftigelsesgrad
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
2208585_0002.png
Faktaboks 1: Metaanalysens opgørelse af uddannelses-/indsatstyper:
Jobsøgningskurser,
hvis indsatsen omhandler jobsøgning, fx cv-træning.
Opkvalificeringskurser,
hvis kurset har et opkvalificerende indhold, men typisk ikke
er en del af det ordinære uddannelsessystem, fx kortere it-kurser.
Jobsøgnings-/opkvalificeringskurser,
hvis indsatsen kombinerer de to foregående.
Voksen- og efteruddannelse (VEU),
hvis indsatsen består af almen eller erhvervsret-
tet VEU, hvilket typisk vil være AMU-kurser i en dansk kontekst.
Øvrig ordinær uddannelse,
dvs. en uddannelse i det ordinære uddannelsessystem.
Aktive indsatser generelt,
hvor den opkvalificerende indsats indgår som en del af en
samlet pakke af indsatser, fx undersøgelse af effekten af aktivering generelt.
Anden indsats,
hvis indsatsen ikke passer ind i ovenstående kategorier, fx hvis det
ikke tydeligt fremgår, hvilken form for indsats, der er tale om.
Data og variable
Der har i metaanalysen indgået 105 studier udgivet mellem 2001 og 2019 med til-
hørende 338
effektestimater
om opkvalificerings- eller uddannelsesindsatser, som
er grundlaget for analysens aggregerede resultater. Langt størstedelen af de inklu-
derede effektresultater er fra enten Tyskland eller de nordiske lande, jf. tabel 1.
Størstedelen af studierne er publiceret omkring 2010 og baserer sig på data
og
dermed indsatser
– som er igangsat i slutningen af 90’erne og
frem til midten af
00’erne.
Effekten af indsatserne vil derfor til dels afspejle den til enhver tid gæl-
dende konjunkturmæssige situation.
Tabel 1: Inkluderede studier i metaanalysen
Land
Tyskland
Danmark
Sverige
USA
Øvrige norden
Centraleuropa
Sydeuropa
Øvrige lande
I alt
Antal effektestimater
128
60
43
31
26
25
19
6
338
Pct.
38
18
13
9
8
7
6
2
100
Anm: Øvrige norden (Finland og Norge), Centraleuropa (Holland, Belgien, Østrig og Szhweiz og Frankrig), Sydeuropa (Spanien,
Portugal og Italien) og Øvrige lande (Irland, Israel og Tyrkiet).
Hovedresultater
I metaanalysen er det undersøgt, om resultaterne varierer på tværs af en række vari-
able. Nogle variable angår de
metodiske til- og fravalg
i studiernes (fx tidshorisont
og analysemetode), mens andre omhandler forhold
uden for studiernes kontrol
(fx
målgrupper, landekategori eller indsatstype).
De væsentligste resultater er præsenteret i det følgende.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
2208585_0003.png
Resultat 1: Flest studier finder på tværs af målgrupper, at en uddannelsesindsats
øger arbejdsmarkedstilknytningen
Analysen konkluderer, at størstedelen af de inkluderede studier finder, at deltagelse
i en uddannelses- og opkvalificeringsindsats
øger
den lediges arbejdsmarkedstil-
knytning:
Knap 60 pct. af de inkluderede effekter har således en signifikant
positiv
effekt
på den lediges arbejdsmarkedstilknytning, mens 20 pct. har en
negativ
signifi-
kant effekt (ugunstige).
For godt 20 pct. af studiernes effektestimater er der
ingen
signifikante effekter
af uddannelsesaktivering og den lediges tilknytning til arbejdsmarkedet.
Resultat 2: Forskellige typer af uddannelsesindsatser har (typisk) ikke signifi-
kant forskellig effekt på arbejdsmarkedstilknytningen
Analysen finder, at når en indsatstype sammenlignes med VEU-kurser (som refe-
rencekategori), er der
ikke
signifikant forskel i effekten på den lediges arbejdsmar-
kedstilknytning:
Det er alene
jobsøgnings-/opkvalificeringskurser,
som i de inkluderede studier
øger den lediges arbejdsmarkedstilknytning signifikant mere end VEU-kurser.
Det kan overraske, at VEU-kurser ikke klarer sig bedre relativt til andre indsats-
typer, hvilket dog bl.a. kan skyldes, at VEU består af kurser på flere niveauer,
som kan have forskellig effekt (fx KORA 2017).
o
Almen VEU
(fx danske eller ordblindekurser) kan have en større
fastholdelseseffekt, da kurserne typisk fungerer som et forbere-
dende skridt mod mere uddannelse.
o
Erhvervsrettet
og
videregående VEU
derimod kan have positive
beskæftigelseseffekter på sigt.
Endelig er der tale om
gennemsnitlige
effekter på tværs af lande, hvorfor effek-
terne kan adskille sig fra land til land.
Resultat 3: Der er signifikant færre positive effekter i en dansk kontekst
Analysen finder, at studier, som undersøger danske data og dermed indsatser, fin-
der signifikant
færre
positive effekter, end analyser fra øvrige lande
2
:
Med andre ord har uddannelses- og opkvalificeringsindsatser bedre effekter på
arbejdsmarkedstilknytningen i både lande, som vi typisk sammenligner os med
(fx Sverige, Tyskland), såvel som i lande med væsentligt anderledes arbejds-
markeder (fx USA, Sydeuropa).
I analysen overvejes det, om de negative danske resultater kan skyldes en rela-
tivt set intensiv dansk
’grundindsats’,
hvormed en
specifik
uddannelsesindsats
for at opnå positive effekter i Danmark
skal overgå effekten af den generelle
intensive grundindsats. Modsat vil en specifik uddannelsesindsats i fx USA
som i analysen opnår flest positive effekter
lidt skitseret
”kun” skulle overgå
fraværet af en indsats.
Resultat 4: Effekten på arbejdsmarkedstilknytningen adskiller sig ikke signifi-
kant på baggrund af den lediges målgruppe-karakteristika
Analysen finder, at der
ikke
er systematiske og signifikante forskelle i den lediges
arbejdsmarkedstilknytning, når der opgøres på målgruppe-karakteristika:
2
Det gælder ikke for kategorien Centraleuropa eller Øvrige lande, som dog kun består af seks studier.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
For
køn
er effekten af en opkvalificerings- eller uddannelsesindsats ikke signifi-
kant forskellig for mænd og kvinder, når der sammenlignes med mænd og kvin-
der samlet.
For
alder
er effekten af en opkvalificerings- eller uddannelsesindsats for alene
de unge (typisk under 30 år) ikke signifikant forskellig fra effekten for resten.
For
etnicitet
adskiller effekten af opkvalificerings- eller uddannelsesindsats for
indvandrere sig ikke signifikant fra effekten for resten.
For
ledighedslængde
er der ingen signifikant forskel på studier, der udeluk-
kende undersøger korttidsledige og studier, der alene undersøger langtidsledige.
Resultat 5: Den valgte tidshorisont har betydning for resultaterne
Analysen viser, at der er en tendens til, at jo længere tidshorisont der evalueres på,
jo større er den lediges arbejdsmarkedstilknytning typisk:
Studier, der måler effekter mere end 5 år efter en indsats, er påbegyndt, finder
signifikant flere positive effekter på arbejdsmarkedstilknytningen, end studier
med en kortere tidshorisont.
Resultatet er ikke så overraskende, da viden om uddannelseseffekter typisk fin-
der en indledningsvis
fastholdelseseffekt,
mens effekten af uddannelsesindsatsen
eller
programeffekten
indtræder på længere sigt. Hvis en uddannelsesindsats
skal have en positiv
nettoeffekt,
vil programeffekten altså skulle overstige fast-
holdelseseffekten.
Resultat 6: Den valgte metode har betydning for resultaterne
Analysen viser, at den valgte
metode
i studierne har betydning for, hvor mange po-
sitive effekter af en uddannelses- og opkvalificerings der findes:
Studier baseret på
timing-of-events metoden
har signifikant færre positiv effek-
ter, når der sammenholdes med
matching-metoden
(som referencekategori). De
to øvrige kategorier er ikke signifikant forskellige fra matching-metoden.
Flest signifikant positive effekter af uddannelse er opnået i studier baseret på
lodtrækningsforsøg,
som typisk anses for at være den stærkeste og mest pålide-
lige metode.
Flest af de inkluderede effektestimater baserer sig på timing-of-events-metoden
(62 pct.), herefter følger matching-metoden (15 pct.), lodtrækningsforsøg (9
pct.) og endelig andet og kombinationer (13 pct.).
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
2208585_0005.png
Faktaboks 2: Metoder til at undersøge effekter
Timing of events-metoden:
Måler effekten indtil beskæftigelse og udnytter tilfældig
variation i timingen af den aktive indsats til at kontrollere for
bagvedliggende for-
skelle
mellem deltagere og kontrolgruppe.
Matching-metoden:
Matcher hver enkelt deltager med den person i kontrolgruppen,
som ligner deltageren mest muligt på de karakteristika, som vurderes relevant (fx
køn, alder, arbejdsmarkedshistorik osv.).
Lodtrækningsforsøg:
Der foretages i udgangspunktet en tilfældig udvælgelse af en
gruppe ledige, der deltager i uddannelsesindsatsen, mens kontrolgruppen er ledige,
der ikke deltog, men som
potentielt
kunne have deltaget, hvis de var blevet udvalgt.
Anses for at være det stærkeste og mest pålidelige design, men kan sjældent lade sig
gøre i praksis.
5