NOTAT
Resumé af metaanalyse af uddannelseseffekter for
arbejdsmarkedsparate ledige
Juni 2020
J.nr. 20/01296 / 2020-4508
APOL
DACH
Metrica har foretaget en metaanalyse af dansk og international forskning om ud-
dannelseseffekter for
arbejdsmarkedsparate ledige,
som i en dansk kontekst vil
være lig med dagpengemodtagere eller jobparate kontanthjælpsmodtagere. Formå-
let med analysen er at bidrage til en konsolidering af viden om effekter af uddan-
nelse i beskæftigelsesindsatsen.
En
metaanalyse
er en statistisk metode til at finde gennemsnitlige effekter inden for
et afgrænset område, fx uddannelsesindsatser for ledige, på tværs af en række stu-
dier. Med andre ord tager man de enkelte resultater fra en lang række studier og
ag-
gregerer
(dvs. lægger sammen) til nogle overordnede resultater.
Konkret undersøger metaanalysen, hvordan uddannelse påvirker den
lediges ar-
bejdsmarkedstilknytning.
En signifikant
positiv effekt
betyder en
større
arbejdsmar-
kedstilknytning og svarer til, at indsatsen enten a) øger beskæftigelsesgraden, b)
forkorter ledigheden eller c) fører til en højere løn i det efterfølgende job.
1
I analysen bemærkes det, at de færre signifikant positive resultater i Danmark kan
skyldes en særlig intensiv dansk
’grundindsats’.
Hermed kan effekten af en uddan-
nelsesindsats i Danmark være mindre, end i andre lande, når sammenlignings-
grundlaget er, hvad landene i øvrigt gør som en del af beskæftigelsesindsatsen. Det
skal bemærkes, at analysen fokuserer på uddannelsesindsatsen bredt set og dermed
ikke alene på ordinært uddannelse. Endvidere skal det bemærkes, at analysen base-
rer sig på et
historisk
datagrundlag, hvorfor det ikke er uddannelsesindsatsen i dag,
der måles på.
1
Der angives ikke en specifik størrelse for en sådan effekt, fx beskæftigelsesgrad