Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 275
Offentligt
2208584_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg (BEU)
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige
CVR 10172748
Kære udvalg
Beskæftigelsesministeriet igangsatte i 2018 en ”metaanalyse”, der
skulle opsum-
mere dansk og international forskning i uddannelsesindsatser for arbejdsmarkeds-
parate ledige. Det vil i en dansk kontekst sige dagpengemodtagere og jobparate
kontanthjælpsmodtagere.
Analysen er blevet færdig i foråret 2020, og i lyset af regeringens opkvalificerings-
udspil sender jeg analysen til jeres orientering.
Metaanalysen ser på 105 enkeltstudier, som fra 2001 til 2019 er udgivet i en række
lande, herunder Tyskland, Sverige og Danmark. Størstedelen af studierne er publi-
ceret omkring 2010 og baserer sig på data
og dermed indsatser
som er igangsat
i slutningen af 90’erne og frem til midten af 00’erne.
Dermed er størstedelen af
data før målretningen af uddannelsesindsatsen i Danmark, som er fundet sted med
beskæftigelsesreformen (2014) og Trepartsaftale om kvalificeret arbejdskraft
(2016).
På tværs af resultaterne fra de enkeltstående studier har metaanalysen beregnet de
gennemsnitlige effekter af uddannelsesindsatser for ledige.
Overordnet viser 60 pct. af studierne, at en uddannelsesindsats øger lediges tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet. 20 pct. af studierne finder en negativ effekt, mens 20 pct.
finder ingen effekt.
Analysen viser også, at der er markant færre positive effekter af uddannelsesindsat-
ser i Danmark sammenlignet med de øvrige lande.
For mig viser analysen klart, at uddannelsesaktivering er et vigtigt redskab i be-
skæftigelsesindsatsen. Men den viser også, at Danmark halter bagud internationalt,
når det kommer til opkvalificering af ledige.
I en krise med ekstraordinært mange ledige giver opkvalificering god mening, hvis
opkvalificeringen er målrettet dem, som har brug for uddannelse. Det gælder sær-
ligt ufaglærte og faglærte med forældet uddannelse. Derfor foreslår regeringen
11. juni 2020
J.nr.
2020 - 4508
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Metaanalyse af uddannelseseffekter for jobparate ledige, fra beskæftigelsesministeren
også at styrke det uddannelsesløft til faglært niveau, som netop er målrettet disse
grupper.
I Danmark ved vi fra effektevalueringen af den regionale uddannelsespulje (2018),
at korte kurser har gode beskæftigelseseffekter sammenlignet med de virksomheds-
rettede tilbud under ét. Effekterne er særligt gode det første halve år efter, at et kur-
sus er påbegyndt. Desuden har korte kurser god effekt for ufaglærte og faglærte.
Af den grund foreslår regeringen, at vi styrker hæver bevillingen til korte kurser
ekstraordinært i 2020 og 2021, samt at dagpengemodtagere får ret til at tage ud-
valgte kurser på mangelområder som seks ugers jobrettet uddannelse fra første le-
dighedsdag.
Jeg håber, at der i forligskredsen bag beskæftigelsesreformen er bred opbakning til
at sikre en aftale om opkvalificering, så vi hurtigst muligt kan tilbyde en målrettet
opkvalificeringsindsats til de mange nye ledige.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2