NOTAT
Ny fortolkning af det nationale råderum på
arbejdsmiljøområdet
4. juni 2020
J.nr. 2019-6091
Baggrund
Folketingets daværende Erhvervs- Vækst og Eksportudvalg anmodede i februar
2018 ved ERU-spørgsmål 83 beskæftigelsesministeren om at fremsende en over-
sigt over samtlige bekendtgørelser på alle ministerområder for den forrige rege-
ringsperiode og frem til i dag
–
der implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning,
og oplyse i hvilke af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse var tale
om en overimplementering
.
Spørgsmålet blev besvaret løbende i løbet af 2017-2018 af samtlige relevante res-
sortministerier på deres respektive ressortområder.
I Beskæftigelsesministeriets svar til Folketinget i foråret 2018 blev der foretaget en
gennemgang af de erhvervsrettede bekendtgørelser under inddragelse af relevante
aktører, herunder arbejdsmarkedets parter, for at identificere overimplementering
eller regulering, som går videre end EU-fastsatte minimumskrav.
Udover gennemgangen fremgår det af beskæftigelsesministerens svar på ERU-
spørgsmål 83, at Beskæftigelsesministeriet i øvrigt ville iværksætte en nærmere un-
dersøgelse af det nationale råderum, nærmere bestemt i hvilket omfang der inden
for EU-retten er mulighed for at tilpasse højere danske beskyttelsesniveauer til det
gældende EU-niveau, hvis de blev indført før EU-reguleringen.
Beskæftigelsesministeriets undersøgelse af det nationale råderum i arbejdsmiljøre-
guleringen er i tråd med Kommissionens meddelelse fra januar 2017
1
, der fremhæ-
ver det som positivt, når medlemsstaterne vælger at gennemgå deres nationale im-
plementering af EU’s arbejdsmiljølovgivning.
2
1
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomi-
ske og Sociale udvalg og regionsudvalget om sikrere og sundere arbejde for alle - moderni-
sering af EU's lovgivning og politik for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, januar
2017.
2
“I
de senere år har man kunnet konstatere en meget kærkommen tendens blandt medlems-
staterne til at gennemgå deres lovgivningsmæssige rammer for at opnå forenkling og samti-
dig opretholde eller forbedre beskyttelsen. Der er mange fordele ved dette. Andelen af virk-
somhederne, der opfatter reglerne vedrørende sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen
som komplekse, varierer rent faktisk fra 14-67 % i EU25. Dette tyder på, at en betydelig del
af den administrative byrde, der påhviler virksomhederne, skyldes nationale forskelle sna-
rere end EU's minimumskrav, selv om der ikke tilsvarende er nogen tegn på, at der vil være