Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 272
Offentligt
2205429_0001.png
NOTAT
Ny fortolkning af det nationale råderum på
arbejdsmiljøområdet
4. juni 2020
J.nr. 2019-6091
Baggrund
Folketingets daværende Erhvervs- Vækst og Eksportudvalg anmodede i februar
2018 ved ERU-spørgsmål 83 beskæftigelsesministeren om at fremsende en over-
sigt over samtlige bekendtgørelser på alle ministerområder for den forrige rege-
ringsperiode og frem til i dag
der implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning,
og oplyse i hvilke af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse var tale
om en overimplementering
.
Spørgsmålet blev besvaret løbende i løbet af 2017-2018 af samtlige relevante res-
sortministerier på deres respektive ressortområder.
I Beskæftigelsesministeriets svar til Folketinget i foråret 2018 blev der foretaget en
gennemgang af de erhvervsrettede bekendtgørelser under inddragelse af relevante
aktører, herunder arbejdsmarkedets parter, for at identificere overimplementering
eller regulering, som går videre end EU-fastsatte minimumskrav.
Udover gennemgangen fremgår det af beskæftigelsesministerens svar på ERU-
spørgsmål 83, at Beskæftigelsesministeriet i øvrigt ville iværksætte en nærmere un-
dersøgelse af det nationale råderum, nærmere bestemt i hvilket omfang der inden
for EU-retten er mulighed for at tilpasse højere danske beskyttelsesniveauer til det
gældende EU-niveau, hvis de blev indført før EU-reguleringen.
Beskæftigelsesministeriets undersøgelse af det nationale råderum i arbejdsmiljøre-
guleringen er i tråd med Kommissionens meddelelse fra januar 2017
1
, der fremhæ-
ver det som positivt, når medlemsstaterne vælger at gennemgå deres nationale im-
plementering af EU’s arbejdsmiljølovgivning.
2
1
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomi-
ske og Sociale udvalg og regionsudvalget om sikrere og sundere arbejde for alle - moderni-
sering af EU's lovgivning og politik for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, januar
2017.
2
“I
de senere år har man kunnet konstatere en meget kærkommen tendens blandt medlems-
staterne til at gennemgå deres lovgivningsmæssige rammer for at opnå forenkling og samti-
dig opretholde eller forbedre beskyttelsen. Der er mange fordele ved dette. Andelen af virk-
somhederne, der opfatter reglerne vedrørende sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen
som komplekse, varierer rent faktisk fra 14-67 % i EU25. Dette tyder på, at en betydelig del
af den administrative byrde, der påhviler virksomhederne, skyldes nationale forskelle sna-
rere end EU's minimumskrav, selv om der ikke tilsvarende er nogen tegn på, at der vil være
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 272: Orientering om fortolkning af det nationale råderum for regulering af områder omfattet af den EU retlige arbejdsmiljøregulering, fra beskæftigelsesministeren
2205429_0002.png
Undersøgelse af råderummet
Beskæftigelsesministeriet iværksatte i foråret 2018 en nærmere undersøgelse af det
nationale råderum i arbejdsmiljøreguleringen, foranlediget af spørgsmål rejst som
led i Beskæftigelsesministeriets besvarelse af ERU-spørgsmål 83. Undersøgelsen
og vurderingen heraf blev foretaget i dialog med Justitsministeriet medio 2018.
Det bemærkes, at vurderingen af det nationale råderum er foretaget med udgangs-
punkt i EU-domstolens praksis på beslægtede områder, idet der ikke foreligger
praksis på området vedrørende arbejdsmiljødirektivet. Der tages således forbehold
for, at EU-domstolen vil kunne komme frem til en anden fortolkning.
Ny fortolkning af råderummet
EU’s rammedirektiv om arbejdsmiljø fra 1989 indeholder en betragtning om, at di-
rektivet
ikke kan berettige til at nedsætte det beskyttelsesniveau, som allerede er
opnået i medlemslandene
3
.
Fortolkningen heraf har hidtil været, at medlemsstaterne i forbindelse med imple-
mentering af direktiver på arbejdsmiljøområdet og i forhold til efterfølgende politi-
ske initiativer har været afskåret fra at sænke et højere nationalt beskyttelsesniveau,
selvom det senere fastsatte EU-niveau er lavere.
Den nye fortolkning udvider vurderingen af det nationale råderum. Det indebærer,
at medlemsstaterne alene er afskåret fra at sænke et højere nationalt beskyttelsesni-
veau i forbindelse med
implementeringen
af direktiver under rammedirektivet på
arbejdsmiljøområdet.
I forbindelse med
efterfølgende
politiske initiativer, der ikke har noget med direk-
tivimplementeringen at gøre, er der således et nationalt råderum til politisk at be-
slutte at justere beskyttelsesniveauet i forhold til EU-niveauet, også selvom Dan-
mark tidligere har haft en højere beskyttelse.
flere arbejdsulykker og erhvervssygdomme i systemer, hvor byrden opfattes som værende
mindre.”
3
Direktiv 89/391 af 12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af ar-
bejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet
rammedirektiv.
2