Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 266
Offentligt
2202650_0001.png
Samlenotat om rådskonklusioner på beskæf-
tigelsesområdet til vedtagelse af EU-Rådet i
skriftlig procedure
J.nr. 2020-4110
CADI
1. Rådskonklusioner om trivsel i arbejdslivet ...........................................................2
2. Rådskonklusioner vedrørende om- og opkvalificering .........................................4
3. Rådskonklusioner om indvirkningen af langtidspleje på balancen mellem
arbejdsliv og privatliv................................................................................................6
4. Rådskonklusioner om demografiske udfordringer
vejen frem ...........................8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Samlenotat om uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre den 9. juni 2020, fra beskæftigelsesministeren
1. Rådskonklusioner om trivsel i arbejdslivet
- Punktet forventes vedtaget i skriftlig procedure.
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at det kroatiske EU-formandskab snarest muligt vil søge vedtagelse
af rådskonklusioner om styrket trivsel i arbejdslivet i skriftlig procedure. Rådskon-
klusionerne tager afsæt i, at væsentlige forudsætninger for trivsel i arbejdslivet er
kvalitet i arbejdet, adgang til uddannelse, social dialog og involvering, balance
mellem arbejdsliv og familieliv samt adgang til social sikring og børnepasning.
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle,
samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Med rådskonklusionerne viderefører det kroatiske EU-formandskab det finske EU-
formandskabs fokus på trivselsøkonomi. Der henvises til principperne i den euro-
pæiske søjle for sociale rettigheder vedrørende kvalitet i arbejdet, adgang til uddan-
nelse, social dialog og involvering, sammenhæng mellem arbejdsliv og familieliv
samt adgang til pasningsfaciliteter.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne tager afsæt i, at væsentlige forudsætninger for trivsel i ar-
bejdslivet er kvalitet i arbejdet, adgang til uddannelse, social dialog og involvering,
balance mellem arbejdsliv og familieliv samt adgang til social sikring og børnepas-
ning.
Således er der ifølge rådskonklusionerne behov for fortsat at understøtte fundamen-
tale rettigheder for arbejdstagerne samt ordentlige arbejds- og levevilkår. Det angi-
ves, at næsten 20 procent af alle jobs ifølge Eurofound anses for at være job af
ringe kvalitet, karakteriseret ved blandt andet lav indtjening, begrænsede fremtids-
muligheder og risiko for helbredet.
Medlemslandene opfordres til i samarbejde med arbejdsmarkedets parter at udvikle
rammer og metoder til at vurdere og styrke trivsel på arbejdspladsen, implementere
direktivet om balance mellem arbejdsliv og privatliv for omsorgspersoner samt til-
vejebringe pasningsfaciliteter.
Ligeledes opfordres medlemslandene og Kommissionen til at implementere prin-
cipperne i den europæiske søjle for sociale rettigheder, øge evidens og vidensni-
veau om trivsel i arbejdslivet samt fremme og implementere tiltag på nationalt og
europæisk niveau, der adresserer udfordringer for trivsel i arbejdslivet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Samlenotat om uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre den 9. juni 2020, fra beskæftigelsesministeren
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold har tidligere været
hørt om sagen i forbindelse med det aflyste EPSCO-rådsmøde d. 19. marts 2020.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt opbakning blandt medlemslandene til rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne.
Regeringen bakker op om fokus på behovet for at sikre arbejdstagerne ordentlige
arbejds- og levevilkår.
Regeringen finder det ligeledes positivt, at det fremgår, at løsninger skal findes i
samarbejde med arbejdsmarkedets parter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Samlenotat om uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre den 9. juni 2020, fra beskæftigelsesministeren
2. Rådskonklusioner vedrørende om- og opkvalificering
- Punktet forventes vedtaget i skriftlig procedure.
Nyt notat.
Resume
Det forventes, at det kroatiske EU-formandskab snarest muligt vil søge vedtagelse
af rådskonklusioner vedrørende om- og opkvalificering i skriftlig procedure.
Rådskonklusionerne sætter fokus på nødvendigheden i at investere i om- og opkva-
lificering for at holde trit med fremtidens behov for kvalifikationer på arbejdsmar-
kedet.
Inden for denne brede dagsorden henvender rådskonklusionerne sig til både med-
lemslande, EU’s institutioner og arbejdsmarkedets parter.
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle,
samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Ifølge den europæiske søjle for sociale rettigheder har alle ret til god og inklude-
rende uddannelse og livslang læring for at opnå og vedligeholde færdigheder.
Yderligere anderkendes der
i EU’s
strategiske dagsorden for 2019-2024 et stigende
behov for at investere i folks færdigheder og uddannelse.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne henviser til de mange faktorer, som allerede udfordrer arbejds-
markederne og også i fremtiden vil kræve omstilling, såsom klimaudforandringer,
globalisering, demografi, den digitale udvikling og senest sundhedskriser, såsom
COVID-19. Rådskonklusionerne peger bl.a. på en massiv udfordring med at sikre
fornøden kvalitet og større deltagelse i voksenuddannelse. Det fremhæves, at livs-
lang læring er et fælles ansvar
for det offentlige, arbejdsmarkedets parter, den en-
kelte arbejdsgiver og den enkelte person selv.
Med rådskonklusionerne opfordres medlemslandene bl.a. til at fremme en strate-
gisk og inkluderende tilgang til om- og opkvalificering, herunder at indtænke den
grønne og teknologiske omstilling, men også den demografiske udfordring og
sundhedskriser, at fremme et bredt spektrum af voksenuddannelse, som understøt-
ter det fælles ansvar for fortsat uddannelse og for kompetenceudvikling; at videre-
udvikle overvågning og redskaber, som kan foregribe kvalifikationsbehov; og at
udforske modeller til finansiering af livslange læringsmuligheder, også for sårbare
grupper og lønmodtagere med et lavt uddannelsesniveau.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Samlenotat om uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre den 9. juni 2020, fra beskæftigelsesministeren
Arbejdsmarkedets parter opfordres til bl.a. at intensivere deres sociale dialog på
alle niveauer, herunder om finansieringsmuligheder og incitamenter til opkvalifice-
ringsaktiviteter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold har modtaget sagen
til orientering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt opbakning blandt medlemslandene til rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne.
For regeringen er uddannelse og opkvalificering af arbejdsstyrken helt centralt.
Rådskonklusionerne flugter derfor godt med regeringens prioriteringer og med den
danske model, hvor arbejdsmarkedets parter er tænkt bredt ind og inddrages i
denne vigtige dagsorden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Samlenotat om uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre den 9. juni 2020, fra beskæftigelsesministeren
3. Rådskonklusioner om indvirkningen af langtidspleje på balancen mellem
arbejdsliv og privatliv
- Punktet forventes vedtaget i skriftlig procedure.
Nyt notat.
1. Resume
Det forventes, at det kroatiske EU-formandskab snarest muligt vil søge vedtagelse
af rådskonklusioner om indvirkningen af langtidspleje på balancen mellem ar-
bejdsliv og privatliv i skriftlig procedure.
Rådskonklusionerne henviser til, at den ulige fordeling af pleje- og omsorgsopga-
ver mellem mænd og kvinder, særligt inden for familien, fortsat er en hindring for
kvinders fulde og hele deltagelse på arbejdsmarkedet. Formandskabet ønsker med
rådskonklusionerne at skærpe medlemslandenes opmærksomhed på behovet for at
udvikle pleje- og omsorgssektoren nationalt.
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle,
samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Det kroatiske EU-formandskab har ønsket at sætte fokus på, hvordan balancen mel-
lem arbejdsliv og privatliv påvirkes af langtidsplejeopgaver, herunder hjemmepleje
samt lokalsamfunds- og familiebaserede pleje- og omsorgsopgaver.
3. Formål og indhold
Med rådskonklusionerne henviser formandskabet til, at traditioner og stereotype fo-
restillinger om fordelingen af pleje- og omsorgsopgaver mellem mænd og kvinder,
særligt inden for familien, fortsat er en hindring for kvinders fulde og hele delta-
gelse på arbejdsmarkedet. Samtidig fremhæves det, at den ulige fordeling af lang-
tidsplejeopgaver kan have negativ indvirkning på særligt kvinders balance mellem
arbejdsliv og privatliv.
Formandskabet ønsker med rådskonklusionerne at skærpe medlemslandenes op-
mærksomhed på behovet for at udvikle pleje- og omsorgssektoren nationalt. Det
fremhæves, at udbuddet af pleje- og omsorgstilbud i flere medlemslande ikke dæk-
ker efterspørgslen, bl.a. på grund af aldrende befolkninger.
Gode arbejdsvilkår, et sikkert arbejdsmiljø og gode uddannelsesmuligheder frem-
hæves i rådskonklusionerne som vigtige elementer for at fremme velfungerende
pleje- og omsorgssektorer i landene. Samtidig fremhæves værdien af løbende ind-
dragelse af arbejdsmarkedets parter, samt at viden og gode praksisser deles på
tværs af medlemslandene.
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Samlenotat om uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre den 9. juni 2020, fra beskæftigelsesministeren
Rådskonklusionerne peger på, at en sammenhængende social infrastruktur for
pleje- og omsorgssektoren ligeledes er afgørende for, at kvinder og mænd har de
samme muligheder for økonomisk uafhængighed, ikke mindst set i lyset af, at kvin-
der generelt påtager sig en uforholdsmæssig stor andel af ulønnet omsorgsarbejde i
hjemmet. Medlemslandene opfordres derfor generelt til at understøtte en mere lige-
lig fordeling af det ulønnede omsorgsarbejde og huslige forpligtelser mellem mænd
og kvinder, og samtidig at anerkende værdien af det ulønnede pleje- og omsorgsar-
bejde.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold har modtaget sagen
til orientering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til vedtagelsen af rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne.
Regeringen kan generelt støtte, at der sættes fokus på at sikre en velfungerende
pleje- og omsorgssektor. Samtidig bakker regeringen op om, at rådskonklusionerne
har et tydeligt ligestillingsperspektiv.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Samlenotat om uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre den 9. juni 2020, fra beskæftigelsesministeren
4. Rådskonklusioner om demografiske udfordringer
vejen frem
- Punktet forventes vedtaget i skriftlig procedure.
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at det kroatiske EU-formandskab snarest muligt vil søge vedtagelse
af rådskonklusioner om demografi i skriftlig procedure.
Rådskonklusionerne handler om, hvordan den demografiske udvikling kan være en
udfordring for medlemslande og regioner som følge af faldende befolkningstal,
flere ældre og et arbejdsmarked i forandring. Rådskonklusionerne søger at imøde-
komme disse udfordringer ved bl.a. at opfordre til sikring af arbejdstageres færdig-
heder
særligt i lyset af den teknologiske udvikling, integrering af udsatte grupper
på arbejdsmarkedet samt sikring af børnepasning og langtidspleje af høj kvalitet.
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle
eller samfundsøkonomiske konsekvenser og heller ingen administrative konsekven-
ser for erhvervslivet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Med rådskonklusionerne ønsker det kroatiske EU-formandskab at sætte fokus på
demografiske udfordringer i EU. Bekæmpelse af negativ demografisk udvikling,
herunder udvandring og et faldende befolkningstal, er en central prioritet for det
kroatiske EU-formandskab, der oprindeligt også havde planlagt afholdelse af en
konference om emnet under sit formandskab. Denne blev imidlertid aflyst grundet
COVID-19.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne adresserer de overordnede konsekvenser af den demografiske
udvikling som følge af flere ældre, et faldende befolkningstal, faldende fertilitetsra-
ter og et fald i arbejdsstyrken mv. Rådskonklusionerne peger bl.a. på udfordringer
med arbejdstagere med høje uddannelses- og kvalifikationsniveauer, som forlader
deres hjemland (”hjerneflugt”) samt et øget pres på offentlige socialsikringssyste-
mer som følge af en større ældrebyrde m.v., herunder på pensions- og sundhedsom-
rådet.
Rådskonklusionerne anfører desuden, at den aktuelle COVID-19-situation vil på-
virke mange samfundssektorer, herunder økonomi, arbejdsmarkedet, sundhed mv.,
som kan forårsage nye demografiske udfordringer.
Med rådskonklusionerne opfordres medlemslandene til at gennemføre inklude-
rende social- og beskæftigelsespolitikker med fokus på at understøtte kvinders del-
tagelse på arbejdsmarkedet, fleksible arbejdsforhold samt kvalitetstilbud til børne-
pasning og langtidspleje. Det foreslås også, at Kommissionen udarbejder en lang-
sigtet strategi, der skal understøtte kvinders deltagelse på arbejdsmarkedet.
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 266: Samlenotat om uformel videokonference for EU’s beskæftigelses- og socialministre den 9. juni 2020, fra beskæftigelsesministeren
Rådskonklusionerne indeholder endvidere en række anbefalinger til medlemslan-
dene og Kommissionen, der skal bidrage til at sikre den fremtidige arbejdsstyrke
og regionernes muligheder for at tiltrække arbejdskraft. Disse opfordrer bl.a. til at
fremme kvalifikationer inden for STEM (videnskab, teknologi, ingeniørvidenskab
og matematik), at forbedre færdigheder gennem livslang læring med fokus på digi-
talisering og at fokusere på integrering af udsatte grupper på arbejdsmarkedet, sær-
ligt unge, ældre og personer med handicap.
Rådskonklusionerne lægger herudover op til, at demografisk fornyelse skal afspej-
les horisontalt i kommende initiativer fra Kommissionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle,
samfundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold har modtaget sagen
til orientering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil støtte rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne.
Regeringen finder det positivt, at der sættes fokus på ligestilling af kvinder og
mænd.
Regeringen finder det ligeledes positivt, at betydningen af livslang læring under-
streges. Det er centralt, at både ledige og personer i beskæftigelse løbende får de
kvalifikationer, som virksomhederne har brug for.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Punktet har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9