Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 261
Offentligt
2200791_0001.png
NOTAT
Pulje til forsøg med kompensations-
kort
12. maj 2020
J.nr.
ALI
CBE
Af aftalen om satspuljen for 2019 fremgår, at en arbejdsgruppe skal se på mulighe-
den for at udvikle et kompensationskortkort, der skal tydeliggøre, hvilke mulige
kompensationsbehov der kan være brug for, samt hvilke støttemuligheder der fin-
des til mennesker med handicap, der er eller skal i beskæftigelse.
Kortet afprøves i ca. 5 kommuner, og efterfølgende gennemføres en evaluering for
at vurdere, om kompensationskortet bør implementeres landsdækkende i alle kom-
muner. Målgruppen for indsatsen med kompensationskortet er ledige og beskæfti-
gede borgere med handicap inden for alle ydelsesgrupper. Der er afsat i alt 2,5 mio.
kr. til afprøvningen.
Der har været nedsat en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra KL, Danske
Handicaporganisationer, Dansk Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation og Beskæftigelsesministeriet. Arbejdsgruppen har udviklet en model for
et kompensationskort, som nu skal afprøves i praksis.
Kompensationskortet skal medvirke til at gøre en forskel i jobsøgningen for bor-
gere med handicap og skal bidrage til, at flere borgere med handicap kommer i job.
Kompensationskortet skal indgå i de eksisterende redskaber og strukturer i den ak-
tive beskæftigelsesindsats i jobcentrene. Kompensationskortet skal samtidig bi-
drage til at minimere den usikkerhed, der kan opstå for virksomhederne i en ansæt-
telsessituation, ved, at kommunen på forhånd har givet et kvalificeret bud på,
hvilke kompenserende ordninger, som borgeren kan have gavn af og kan være be-
rettiget til.
Kompensationskortet skal således bidrage til at øge viden om kompenserende ord-
ninger blandt både borgere og virksomheder, og hjælpe jobcentrene til at få fokus
på hvilken kompensation, der er den bedste for den enkelte borger. Kompensation-
skortet skal samtidig bidrage til en hurtig, enkel og direkte kommunikation fra job-
center til virksomhed.
Kompensationskortet skal indgå som et brugbart redskab i kommunernes eksiste-
rende beskæftigelsesindsats for personer med handicap, og skal give et bedre ud-
gangspunkt for borgerens jobsamtale, og målrette virksomhedernes dialog med job-
centret. Samtidig skal det medvirke til at ansættelse og eventuel bevilling af kom-
penserende ordninger bliver smidigere, da der enten allerede er en bevilling, eller
fordi borger og sagsbehandler på forhånd har haft en kvalificeret dialog herom, og
derfor kan komme hurtigere fra start.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 261: Høring om udmelding af puljen kompetencekort for personer med handicap, fra beskæftigelsesministeren
Forsøget består af fire kerneelementer:
1. Tæt inddragelse af borgeren gennem samtaler om kvalifikationer, funktions-
nedsættelse, match mv.
2. Registrering af disse samtaler i Min Plan til brug for kompensationskortet.
3. Udarbejdelse af kompensationskort for borgere
4. Fast track for bevilling af relevante kompenserende ordninger, når der er en
konkret ansættelse.
Kompensationskortet skal i de tilfælde, hvor det er relevant, indeholde en forhånds-
tilkendegivelse om bevilling af en eller flere kompenserende ordninger. Dette vil
særligt kunne anvendes ved funktionsnedsættelser, hvor den kompenserende ord-
ning formodes at være nødvendig i langt de fleste jobsituationer, eller i hovedpar-
ten af de typer af jobs som borgeren søger. Kommuner, der ønsker at deltage i for-
søget, skal lave en eksplicit beskrivelse af, hvordan jobcentret vil tilrettelægge den
konkrete model for forhåndstilkendegivelse. Eksempelvis kan der opstilles en be-
løbsgrænse under hvilken sagsbehandleren har bevillingskompetence, eller særlige
redskaber kan udvælges til forhåndsbevilling mv.
I forbindelse med borgerens ansættelse og eventuelle ansøgning om en handicap-
kompenserende ordning, skal kommunen etablere en fast-track ordning for bevil-
lingen, der sikrer en hurtig proces for bevillingen til borgeren. Det vil være op til
kommunerne selv at udforme hvordan de vil implementere og tilrettelægge forsø-
gets kerneelementer, men ansøgningen skal indeholde en beskrivelse af, hvordan
dette tilrettelægges og organiseres, herunder hvem der er ansvarlig og inden for
hvilket tidsrum, ansøgning behandles og bevilling sker.
2