Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 260
Offentligt
2200779_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
April 2020
Kommissorium for midlertidigt AMO-udvalg (AMO - arbejds-
miljøorganisation)
Baggrund
Forligspartierne bestående af Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Socialde-
mokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti indgik i
april 2019 en aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejds-
markedet.
Forligspartierne er enige om, at der skal nedsættes et midlertidigt udvalg bestående af arbejds-
markedets parter, eksperter og Beskæftigelsesministeriet, der skal drøfte potentialet for et for-
bedret AMO-system, herunder om arbejdsmiljøuddannelsen kan forbedres, og om arbejds-
pladsvurderingen (APV) kan blive et mere aktivt redskab i arbejdsmiljøarbejdet. Det skal bl.a.
ske med udgangspunkt i evalueringen af AMO-systemet, der blev aftalt i 2015.
Udvalgets drøftelser skal herefter danne grundlag for arbejdet med en samlet bekendtgørelse
om systematisk arbejdsmiljøarbejde. De formelle arbejdsmiljøkrav om samarbejde om sikker-
hed og sundhed og om APV samles derved i én bekendtgørelse, så der bliver mere klarhed om
reglerne.
Udvalgets arbejde
Drøftelserne i udvalget sker med afsæt i evalueringen af AMO-reglerne gennemført i 2019.
Desuden kan andet relevant materiale inddrages. Udvalgets arbejde vil tage udgangspunkt i te-
matiske drøftelser af nedenstående emner. Udvalgets arbejde skal munde ud i anbefalinger til
og eventuelle konkrete forslag til justeringer af reglerne om samarbejde om sikkerhed og sund-
hed, som kan danne grundlag for arbejdet med en samlet bekendtgørelse om systematisk ar-
bejdsmiljøarbejde. Udgangspunktet for udvalgets anbefalinger er, at de ikke medfører nye øko-
nomiske omkostninger for virksomhederne. Der lægges op til, at udvalget åbent drøfter nye
forslag og muligheder for et forbedret AMO-system, herunder ser på en mulig bedre udnyt-
telse af den samlede ramme for AMO-arbejde og systematisk arbejdsmiljøarbejde.
Følgende temaer drøftes i udvalget:
Arbejdsmiljørepræsentantens beskyttelse
Arbejdsmiljørepræsentanten er i arbejdsmiljøloven beskyttet mod afskedigelse og anden for-
ringelse af sine forhold på samme måde som tillidsmænd inden for vedkommende eller tilsva-
rende faglige område. En dom fra Højesteret har fastlagt, at den særlige beskyttelse ikke gælder
i alle tilfælde. Udvalget skal komme med anbefaling til ændring af de gældende regler.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Orientering om nedsættelse af det midlertidige AMO-udvalg, fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeriet
I tilfælde af at udvalget færdiggør anbefalingerne herom forud for den samlede afrapportering,
kan udvalget vælge at afrapportere denne del af udvalgets arbejde tidligere.
Organisering af AMO tilpasset den enkelte virksomhed og arbejdsmarkedet
Arbejdsmiljøloven og bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed på arbejds-
pladsen indeholder regler om arbejdsmiljøorganisationen (AMO), herunder i ét eller flere ni-
veauer afhængig af antallet af ansatte. Der er regler om, at virksomhederne ved aftale kan fra-
vige den måde, som AMO skal organiseres på.
Udvalget skal drøfte, hvordan en effektiv og fleksibel AMO-struktur understøttes, herunder
på midlertidigt skiftende arbejdssteder. Udvalget skal i sin drøftelse inddrage udvikling af
fremtidens arbejdsmarked, herunder udviklingen i forskellige ansættelsesformer. Udvalget skal
endvidere drøfte mulighederne for AMO i virksomheder med under 10 ansatte, som ikke er
omfattet af kravet om AMO, men som ønsker et AMO-samarbejde. Drøftelserne om fleksibel
organisering af AMO skal ske under hensyn til nærhedsprincippet. De hidtidige erfaringer med
aftaler kan indgå i udvalgets drøftelser.
Udvalget skal drøfte, hvordan Arbejdstilsynets håndhævelse kan understøtte efterlevelse af en
ny bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde.
Styrkelse af samarbejdet om arbejdsmiljøarbejdet
Der er regler om, at arbejdsgiveren sørger for, at der udarbejdes en skriftlig arbejdspladsvurde-
ring (APV) af sikkerheds- og sundhedsforholdene på arbejdspladsen. Derudover er der regler
om, at AMO inddrages i og deltager i planlægningen, tilrettelæggelsen, gennemførelsen og op-
følgning og ajourføringen af APV.
Udvalget skal drøfte, hvordan et systematisk og løbende samarbejde om arbejdsmiljø kan styr-
kes. Udvalget skal i den forbindelse drøfte, hvordan samarbejdet om APV og lignende kan
blive et mere aktivt redskab, som skaber forebyggende handlinger, i samarbejdet om arbejds-
miljø på virksomhederne.
Der sker en professionalisering af arbejdsmiljøarbejdet, hvor virksomheder fx anvender HR-
afdelinger, ansætter interne arbejdsmiljøprofessionelle eller bruger andre tilgange. Udvalget
skal drøfte samarbejde mellem AMO og andre arbejdsmiljøaktører, herunder arbejdsmiljøpro-
fessionelle.
Arbejdsmiljø som strategisk element
Der er regler om, at arbejdsgiveren i virksomheder med ansatte, hvert år skal gennemføre en
arbejdsmiljødrøftelse. Den årlige arbejdsmiljødrøftelse er et virkemiddel, der har til hensigt at
styrke virksomhedens systematik i arbejdsmiljøarbejdet, og at der arbejdes strategisk fremad-
rettet med at udvikle arbejdsmiljøet. Der er regler om, at AMO skal varetage både de strategi-
ske (overordnede) opgaver og de operationelle (daglige) opgaver.
Udvalget skal drøfte, hvordan arbejdsmiljø fremmes som strategisk element for virksomheden
og understøtter virksomhedens målsætninger. Udvalget skal drøfte, hvordan den årlige ar-
bejdsmiljødrøftelse understøtter formålet om fremadrettet at udvikle arbejdsmiljøet.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Orientering om nedsættelse af det midlertidige AMO-udvalg, fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeriet
Der er med arbejdsmiljøaftalen fra april 2019 lagt op til, at arbejdsmarkedets parter i Arbejds-
miljørådet
i dialog med Branchefællesskaberne for Arbejdsmiljø (BFA)
skal omsætte de
fælles nationale mål til brancheniveau ved at opstille konkrete måltal.
Udvalget skal drøfte, hvordan den årlige arbejdsmiljødrøftelse understøtter formålet om ar-
bejdsmiljø som et strategisk element, og hvordan konkrete måltal på brancheniveau kan inte-
greres i arbejdsmiljøorganisationens arbejde.
Arbejdsmiljøkompetence
Der er regler om krav til medlemmerne af AMO om gennemførelse af obligatorisk arbejdsmil-
jøuddannelse og krav for arbejdsgiveren til at tilbyde supplerende arbejdsmiljøuddannelse. Der
er regler om, at medlemmerne af AMO får den tid til rådighed til at varetage deres pligter, der
er rimelig i forhold til den pågældende virksomheds art og dens sikkerheds- og sundhedsmæs-
sige standard. Desuden er der regler om, at arbejdsgiveren og medlemmerne af arbejdsmiljø-
organisationen hvert år bidrager til virksomhedens kompetenceudviklingsplan for medlem-
merne af AMO.
Det skal drøftes, hvordan medlemmerne af AMO får kompetencer om arbejdsmiljø og mulig-
heder for at varetage opgaver i forhold til at understøtte et systematisk arbejdsmiljøarbejde og
fremme udvikling af arbejdsmiljø på virksomhederne.
Proces
Udvalget afholder seks-syv møder i perioden fra april-oktober 2020.
Udvalget afrapporterer til beskæftigelsesministeren. Udvalget skal komme med anbefalinger til
et forbedret AMO system, herunder i forhold til det kommende arbejde med en bekendtgø-
relse om systematisk arbejdsmiljøarbejde.
Udvalgets medlemmer
Udvalget består af:
2 repræsentanter fra FH
1 repræsentant fra DA
1 repræsentant fra KL
1 repræsentant fra Lederne
1 repræsentant fra AC
Ekspert
Ekspert
Udvalgets formandskab varetages af Arbejdstilsynet.
Udvalget betjenes af et sekretariat med repræsentanter fra Beskæftigelsesministeriets departe-
ment og Arbejdstilsynet.