Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 256
Offentligt
2198185_0001.png
Til Beskæftigelsesudvalget (BEU)
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Bekendtgørelse om en digital genåbning i Østdanmark og fuld gen-
åbning i Vestdanmark af beskæftigelsesindsatsen
CVR 10172748
26. maj 2020
Kære ordførere
Bekendtgørelsen om en digital genåbning af beskæftigelsesindsatsen, som vi mød-
tes om den 14. maj, og som jeg efterfølgende sendte til jer, var som aftalt i ekstern
høring, og vi modtog i den forbindelse gode bemærkninger fra arbejdsmarkedets
parter i Beskæftigelsesrådet og fra en række kommuner og organisationer.
Jeg skriver til jer for at orientere jer om høringen og adressere de bemærkninger til
bekendtgørelsesudkastet, som jeg har modtaget fra enkelte af jer, men også for at
orientere jer om konsekvenserne for beskæftigelsesindsatsen af den politiske aftale
om yderligere genåbning i fase 2, som blev indgået Kr. Himmelfartsdag. Konkret
betyder den, at medarbejdere i jobcentrene i Vestdanmark kan vende tilbage til de-
res arbejdspladser og varetage de dele af indsatsen, som forudsætter fysisk frem-
møde og kontakt med borgerne.
Helt overordnet betyder denne aftale, at de regler om den digitale genåbning af be-
skæftigelsesindsatsen, som vi drøftede den 14. maj, vil komme til at gælde i Øst-
danmark, mens vi – som jeg vil gennemgå nedenfor – kan tage nogle mere vidtræk-
kende skridt i retning af genåbning i Vestdanmark. Det er indarbejdet i vedlagte be-
kendtgørelsesudkast.
I forhold til den digitale genåbning gav høringsprocessen anledning til at foretage
nogle mindre justeringer i bekendtgørelsen:
Rehabiliteringsteam og jobafklaringsforløb
J.nr. 20/05112 / 2020-3250
På baggrund af høringssvar fra Skive Kommune har jeg ændret bekendtgørelsesud-
kastet, så også sager om det første jobafklaringsforløb samt om sygedagpengesager
kan behandles på et virtuelt møde i rehabiliteringstemaet. Hermed kan vi hjælpe
kommunerne med at imødegå en stor pukkel af sager, der skal behandles efterføl-
gende.
Vejledning efter Lov om aktiv socialpolitik (LAS)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) er blevet opmærksom på, at
der hos nogle kommuner er en opfattelse af, at første jobsamtale samt vejledning
skal gives inden for en uge efter genåbningen.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 256: Bekendtgørelse om en digital genåbning i Østdanmark og fuld genåbning i Vestdanmark af beskæftigelsesindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
2198185_0002.png
For at angive, at vejledning efter § 35 i lov om aktiv socialpolitik skal ske snarest
muligt, er der indsat en overgangsbestemmelse i bekendtgørelsen om, at vejlednin-
gen gives ved
førstkommende samtale
efter bekendtgørelsens ikrafttræden.
Dermed vil personer, der modtager ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, vejle-
des om, at rådighedsforpligtelsen genindføres, og hvad de har pligt til at stå til rå-
dighed for. Der kan ikke sanktioneres for manglende opfyldelse af rådighedsfor-
pligtelsen, før vejledningen er givet.
For god ordens skyld kan jeg oplyse, at dagpengemodtagere skal vejledes af a-kas-
sen ved nyledighed og ved CV-samtalen, herunder om deres pligt til at deltage i
kontaktforløbet og tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Derudover modtog vi en række konkrete bemærkninger, som ikke har givet anled-
ning til at justere i bekendtgørelsen, men som jeg gerne vil orientere jer om.
Fritagelse fra rådighed for visse grupper af borgere
En række høringsparter udtrykker bekymring for, at visse grupper af borgere her-
under borgere i den såkaldte risikogruppe
1
skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet
og den aktive indsats. Det foreslås derfor, at der etableres en hjemmel til at fritage
disse grupper herfor. Det er STARs vurdering, at der inden for de gældende regler
er mulighed for at tage hensyn til borgere i risikogruppen i forhold rådighed og ind-
sats. Tilsvarende gælder også for udsatte grupper med fx kognitive udfordringer,
som høringssvarene også tilkendegiver en bekymring for.
Lempeligere overgangsperiode - også for øvrige målgrupper
KL, DAK samt en række kommuner og organisationer ønsker mere lempelige
overgangsregler i forbindelse med genindførelsen af de lediges ret og pligt til sam-
taler og indsats. Det er dog den overordnede intention med bekendtgørelsen, at be-
skæftigelsesindsatsen så vidt muligt skal genetableres (digitalt). Der vil dog blive
taget højde for den særlige situation i forbindelse med ministeriets fremadrettede
opfølgning på kommunernes og a-kassernes indsats.
Ift. dagpengemodtagerne – som udgør langt den største del af de nye ledige – er der
netop etableret overgangsperioder. Både i form af ”den døde periode” i dagpenge-
systemet, som også vil gøre sig gældende ift. ret og pligt samtaler og tilbud samt
forlængelsen frem til 15. august til at få afholdt CV-samtaler med de ledige, der er
kommet til i suspensionsperioden.
A-kasseforsøget
FH ønsker, at evalueringen af forsøget først startes den 1. september 2020, og at de
deltagende a-kasser får mulighed for at revidere deres indsatsplaner set i lyset af
den ændrede situation på arbejdsmarkedet.
Den særlige risikogruppe omfatter personer, der lider af de tilstande og sygdomme, der
ifølge Sundhedsstyrelsen vil medføre en øget risiko for et langstrakt eller alvorligt syg-
domsforløb, og hvor der er lægelig dokumentation for, at personen er i øget risiko for et al-
vorligt sygdomsforløb med COVID-19.
1
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 256: Bekendtgørelse om en digital genåbning i Østdanmark og fuld genåbning i Vestdanmark af beskæftigelsesindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkningerne ligger helt i tråd med den reviderede model for evalueringen af
forsøget, som aftalekredsen bag LAB-aftalen netop har nikket til. STAR vil gå i di-
alog med de enkelte forsøgs a-kasser omkring deres indsatsplaner.
Konkrete bemærkninger fra Enhedslisten og Venstre
Enhedslisten og Venstre er vendt tilbage med enkelte kommentarer til bekendtgø-
relsesudkastet, som jeg gerne vil kommentere på.
Samtykke
Enhedslisten ønsker at sikre, at de modtagere af hjælp, der indvilger i at deltage i
tilbud med frivilligt fysisk fremmøde efter bekendtgørelsens §§ 1-3, er tilstrække-
ligt oplyst om muligheden for sige nej tak til det fysiske fremmøde.
Det er naturligvis også et hensyn, som ligger mig meget på sinde. Men det er så-
dan, at forvaltningslovens generelle regler allerede i dag forpligter kommunerne til
at hjælpe borgeren med den nødvendige information og undgå, at borgeren på
grund af fejl, uvidenhed eller misforståelser ikke er sine rettigheder bekendt. For-
valtningslovens regler er således med til at sikre, at kommunerne oplyser borgerne
om deres ret til for eksempel at have en bisidder med til samtaler, til at takke nej til
tilbud, hvor dette er en mulighed mv. Det er derfor fastsat i bekendtgørelsens § 4,
stk. 3, at borgeren alene anses for at have pligt til at stå til rådighed for aktiviteter,
der forudsætter fysisk fremmøde, såfremt borgeren har givet informeret og uigen-
kaldeligt samtykke til fysisk fremmøde Jeg mener derfor ikke, at der er behov for
at tydeliggøre dette yderligere i bekendtgørelsen.
Digital vejledning og digitale kompetencer
Enhedslisten er tillige bekymrede for, om der tages tilstrækkelig hånd om de le-
dige, der generelt har vanskeligt ved digital betjening, herunder om disse borgere
eksempelvis risikerer at blive sanktioneret for handlinger, der skyldes deres mang-
lende tekniske kundskaber.
Jeg kan her oplyse, at jobcentrene, som en del af en rimelighedsvurdering forud for
afgivelse af tilbud mv., som borgeren skal stå til rådighed for – altid skal tage højde
for den enkelte borgers konkrete situation, før borgeren gives et tilbud. På den
måde sikres det, at borgeren fra start får en indsats, som den pågældende har forud-
sætninger for og pligt til at deltage i. Denne konkrete og individuelle vurdering af
borgerens situation, forudsætninger og eventuelle udfordringer vil blandt andet
kunne indebære en stillingtagen til vedkommendes digitale kompetencer.
Bekymring for ”sagspukler”
Enhedslisten har endelig tilkendegivet en bekymring for, om den foreslåede indfas-
ning af ret og pligt til samtaler og indsats vil indebære, at der opstår sagspukler
pga. suspensionen og den stigende ledighed.
Som det fremgår ovenfor, så er der etableret en overgangsperiode for dagpenge-
modtagere, både i form af ”en død periode” og mulighed for at CV-samtaler kan
afholdes frem til d. 15. august. Herudover lægges op til, en lempelig statslig op-
følgning på indsatsen i jobcentre og a-kasser i 2020. Det er aftalt med aftalekredsen
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 256: Bekendtgørelse om en digital genåbning i Østdanmark og fuld genåbning i Vestdanmark af beskæftigelsesindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
bag LAB-aftalen, at ingen kommuner vil blive sat under skærpet tilsyn i 2021 på
baggrund af resultaterne i 2020, ligesom den statslige opfølgning på kommunernes
overholdelse af ret- og pligtkrav i 2020 vil tage afsæt i, at der er tale om en helt
ekstraordinær situation for a-kasser og jobcentre. STAR vil dog fortsat følge ind-
satsen i kommuner og a-kasser med henblik på at understøtte og yde bistand, hvor
der er særlige udfordringer.
Fysisk deltagelse i virksomhedsrettede tilbud og erfaringsopsamling
Venstre ønsker, ligesom flere af høringsparterne, at virksomhedspraktik og løntil-
skud bør være en del af genåbningen, ligesom de gerne ser, at der følges op på erfa-
ringerne med digitale aktiviteter i jobcentre og a-kasser.
I forhold til den sidste bemærkning kan jeg kun tilslutte mig, at vi følger op på er-
faringerne med de digitale aktiviteter, som er blevet afholdt i denne særlige tid.
I forhold til muligheden for at påbegynde nye virksomhedsrettede forløb er jeg glad
for at kunne fortælle, at det nu – i forlængelse af aftalen om yderligere genåbning i
fase 2 – bliver muligt i Vestdanmark Herudover bliver det i Østdanmark muligt at
etablere virksomhedsrettede forløb med fysisk fremmøde i private virksomheder.
Vi har herudover med bekendtgørelsen åbnet for muligheden for at igangsætte nye
digitale virksomhedsrettede forløb i Østdanmark, hvor det er muligt og giver me-
ning. Fx kunne det være en grafiker i løntilskud, som kan klare arbejdet hjemmefra.
Fuld genåbning i Vestdanmark
Jeg vil derudover knytte følgende bemærkninger til den bredere åbning i Vestdan-
mark:
Samtaler og møder i jobcentret
Når medarbejdere i jobcentre og a-kasser i Vestdanmark kan vende tilbage til deres
arbejdspladser, vil det igen blive muligt at afholde samtaler med ledige og syge
borgere ved fysisk fremmøde. Det vil også blive muligt at gennemføre fysiske mø-
der i kommunernes rehabiliteringsteams.
Der lægges med bekendtgørelsen op til, at de muligheder for at gennemføre samta-
ler digitalt, som fremgik af det bekendtgørelsesudkast, som I allerede har modtaget,
videreføres i en overgangsperiode for at understøtte en udjævning af såvel smitte-
tryk som sagspukler i jobcentre og a-kasser.
Øvrige indsatser
Rammer og regler for en række øvrige indsatser, herunder vejledning og opkvalifi-
cering, jobrettet uddannelse, revalidering, mentor-støtte, læse-skrive- og regnetest,
ressourceforløb og jobafklaringsforløb samt støtte efter kompensationsloven bliver
også normaliseret i Vestdanmark, mens begrænsninger i forhold til fysisk frem-
møde fortsat vil gælde i Region Sjælland og Region Hovedstaden.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 256: Bekendtgørelse om en digital genåbning i Østdanmark og fuld genåbning i Vestdanmark af beskæftigelsesindsatsen, fra beskæftigelsesministeren
Rådighedsregler
Det er i bekendtgørelsen generelt forudsat, at den genetablerede adgang til samtaler
og indsats med fysisk fremmøde i Vestdanmark også medfølges af en tilhørende
pligt for borgerne til at møde og deltage i disse aktiviteter.
Det er dog – som det også fremgik i forbindelse med høringen af bekendtgørelsen
om den digitale genåbning af beskæftigelsesindsatsen – fortsat sådan, at jobcentre
og a-kasser efter de eksisterende regler skal vurdere og tage hensyn til, om tilbud
og indsatser er forenelige med borgernes helbred, herunder borgere i risiko for co-
vid-19 smitte.
Bekendtgørelsen vil nu blive udstedt hurtigst muligt og træde i kraft d. 27. maj
2020. STAR vil orientere kommuner og a-kasser om bekendtgørelsen og dens nær-
mere indhold.
Som jeg også tilkendegav på vores seneste møde, ønsker jeg en fuld genåbning af
beskæftigelsesindsatsen hurtigst muligt – selvfølgelig med hensyntagen til, at det
skal ske på en forsvarlig måde. Jeg vil naturligvis holde jer tæt orienteret om det vi-
dere forløb.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
5