Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 247
Offentligt
2192771_0001.png
NOTAT
Årlig status på implementeringen af
arbejdsmiljøaftalen
15. maj 2020
J.nr.
DIS
ADS
Med arbejdsmiljøaftalen fra april 2019 er der afsat ca. 460 mio. kr. frem mod 2022
til en styrket arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet.
Med arbejdsmiljøaftalen
målrettes Arbejdstilsynets tilsyn i højere grad de virksomhe-
der, der har størst risiko for arbejdsmiljøproblemer, og tilsynet får flere og bedre red-
skaber til at understøtte forskellige arbejdspladser. De tilsynsførende får bedre mulig-
hed for at gå i dialog med og vejlede virksomheder, der gerne vil arbejde på at forbedre
arbejdsmiljøet. Samtidig vil der være skærpede sanktioner til virksomheder, der over-
træder arbejdsmiljøreglerne.
Det fremgår af den politiske aftale, at der årligt vil blive afholdt et statusmøde med
forligspartierne om fremdriften i initiativerne i den politiske aftale, ligesom at Be-
skæftigelsesudvalget skal orienteres.
I det følgende gives først en status på implementeringen. Dernæst beskrives betyd-
ningen af COVID-19 for implementeringen. Til sidst beskrives hovedfokus i det
første implementeringsår, der netop er afsluttet, og fokus i implementeringsindsat-
sen i de kommende år.
Status for de enkelte initiativer i aftalen beskrives i særskilt oversigt.
Status på implementeringen
Implementeringen af de nye indsatser i tilsynet kræver en række forskellige tiltag
for at sikre, at de nye redskaber bidrager til et bedre arbejdsmiljø. Hovedfokus i det
første implementeringsår har været at sikre hjemmel til initiativerne i form af lov-
forslag, regelændringer mv. samt konkretisere implementeringen af de enkelte ini-
tiativer. Hertil har Arbejdstilsynet haft fokus på at rekruttere nye medarbejdere
samt oplære disse.
Implementeringen af de nye tilsynsindsatser og reaktionstyper sker løbende, idet
der er fastsat forskellige ikrafttrædelsestidspunkter,
jf. tabel.
Tilsynsindsatser og reaktionstyper med arbejdsmiljøaftalen
Initiativer
Ikrafttrædelse
Brancherettede indsatser
Koordinerede indsatser
1. marts 2020/ løbende (dog
forsinket pga. COVID-19)
Sommeren 2020 (dog forsin-
ket pga. COVID-19)
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 247: Årlig status på implementering af arbejdsmiljøaftale, fra beskæftigelsesministeren
2192771_0002.png
Aftaleforløb
Påbud kan understøttes af tilbud om dialog og vejled-
ning
Gebyr for skærpet tilsyn
Social dumping.
Fælles myndighedsindsats, skærpet til-
syn ved større infrastrukturprojekter, styrkelse af AT’s
kontrol.
Skærpede bøder ved alvorlige overtrædelser af ar-
bejdsmiljøloven
Forhøjelse af grundbøden
Rådgivningspåbud ændres til kompetencepåbud
1.september 2020
1.september 2020
1.september 2020
1.januar 2020/ primo januar
(øget indsats dog forsinket
pga. COVID-19)
1.januar 2020
1.september 2021
1.april 2021
I det kommende år vil fokus i implementeringen være på udvikling af it-understøt-
telse af initiativerne og yderligere opkvalificering af de tilsynsførende, så de bliver
klædt på til de nye opgaver ude på virksomhederne.
Herudover skal der fortsat arbejdes med konkretisering og udmøntning af enkelte
initiativer, herunder bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø, det midlertidige ud-
valg om arbejdsmiljøorganisationen, overvågning af arbejdsmiljøet og risikomodel.
COVID-19 situationen
Situationen med COVID-19 betyder for nogle af initiativerne med aftalen, at tids-
planen påvirkes. Det gælder fx brancherettede og koordinerede indsatser, arbejdet
med bekendtgørelsen for psykisk arbejdsmiljø og AMO-udvalgets arbejde.
Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at vurdere, hvilken konkret betydning
det har for tidsplanen for de enkelte initiativer. Men Arbejdstilsynet vil se nærmere
på, hvilken betydning COVID-19 har for den generelle udmøntning af aftalen, når
situationen er vendt, og der igen kan planlægges med almindelig drift. I den forbin-
delse vil forligskredsen blive inddraget.
Hovedfokus for implementeringsindsatsens første år
Ny arbejdsmiljølov per 1. januar 2020
Arbejdstilsynet har i 2019 haft stort fokus på arbejdet med lovforslaget for at sikre
de nødvendige regelændringer, der skal give Arbejdstilsynet nye redskaber i indsat-
sen og skærpe sanktioner over for virksomheder, der overtræder loven. Den nye ar-
bejdsmiljølov er vedtaget og trådte i kraft per 1. januar 2020.
Udvikling af konkrete initiativer ift. tilsyn og reaktionsformer
Efter indgåelsen af aftalen har der pågået arbejde med at konkretisere og udvikle de
enkelte initiativer, så de kan implementeres i tilsynet. Forligskredsen er løbende fo-
relagt oplæg hertil, herunder fx i forhold til brancherettede indsatser og koordine-
rede indsatser, gebyr for skærpet tilsyn, social dumping mv.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 247: Årlig status på implementering af arbejdsmiljøaftale, fra beskæftigelsesministeren
Rekruttering af nye medarbejdere til tilsynsindsatsen
I 2019 har Arbejdstilsynet som led i udmøntning af arbejdsmiljøaftalen rekrutteret
de ca. 80 nye medarbejdere, som skal bidrage til at sikre implementeringen af afta-
len. Størstedelen er tilsynsførende, som skal være med til at sikre, at den styrkede
tilsynsindsats bliver en realitet i praksis.
Arbejdstilsynet har planlagt opkvalificering af det store antal nyansatte via grund-
uddannelse. Uddannelsen er tilrettelagt fleksibelt, så underviserne tager rundt til de
enkelte tilsynscentre og underviser de tilsynsførende der. Opstart af opkvalificerin-
gen af de ny-rekrutterede er forløbet planmæssigt frem mod hjemsendelsen som
følge af COVID-19 medio marts 2020. De fleste moduler i første del af grundud-
dannelsen er derfor gennemført, enkelte dog i en tilpasset version, da de er rullet ud
virtuelt for i så vid udstrækning som muligt at fastholde den oprindelige opkvalifi-
ceringsplan.
Øvrige initiativer
Udover de nævnte initiativer har Arbejdstilsynet bl.a. udviklet digitalt APV-værk-
tøj målrettet mindre virksomheder i en række brancher og igangsat arbejdet med en
ny arbejdsmiljøovervågning. Desuden er der udarbejdet udkast til bekendtgørelse
om psykisk arbejdsmiljø, som drøftes i regeludvalg under Arbejdsmiljørådet.
Fokus i implementeringsindsatsen de kommende år
Målrettede tilsynsindsatser
Brancherettede og koordinerede indsatser.
Forligskredsen har udvalgt brancher for indsatserne i 2020. De første brancheret-
tede indsatser blev iværksat per 1. marts 2020. Disse tilsyn er ligesom andre tilsyn
sat i bero på grund af situationen med COVID-19. Ligeledes er opstart af indsatsen
over for kriminalforsorgen, som skulle starte op 1. maj 2020, udskudt. Det er usik-
kert om COVID-19 vil påvirke opstart af de indsatser, der er planlagt pr. 1. juni.
Det forventes, at Arbejdstilsynet vil udskyde opstart af de koordinerede kommuni-
kationsindsatser fra juni til 2. halvår 2020. Det skal sikre, at virksomheder og ar-
bejdspladser er klar til at tage imod oplysninger om arbejdsmiljø i en bredere kon-
tekst end vedr. COVID-19. Forligskredsen vil blive orienteret herom og bliver her-
udover i 2. halvår 2020 forelagt udkast til valg af brancher for 2021.
Arbejdsmiljøovervågning
Arbejdstilsynet fortsætter med videreudvikle overvågningen, hvor arbejdsmarke-
dets parter i overvågningsudvalget bl.a. inddrages i forbindelse med udarbejdelsen
af et nyt og forbedre spørgeskemaet til overvågning af lønmodtagernes arbejds-
miljø. For at sikre, at data fra overvågningen kan indgå i opfølgningen på de natio-
nale mål, er indsamlingen af data flyttet og forventes at ske 1. halvår 2021.
Opkvalificering af de tilsynsførende
For at sikre implementeringen helt ud i tilsynet skal der foretages et omfattende
kompetenceløft i tilsynssystemet, da flere af de nye initiativer forudsætter stærke
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 247: Årlig status på implementering af arbejdsmiljøaftale, fra beskæftigelsesministeren
kommunikations-, dialog- og vejledningskompetencer, samt opkvalificering i it-
værktøjer.
Arbejdstilsynet har allerede opkvalificeret tilsynsførende til de første brancheret-
tede indsatser og er i gang med at forberede undervisningen til de øvrige indsatser.
Aftaleforløb, Dialog og vejledning og Gebyr for skærpet tilsyn.
Arbejdstilsynet
har udarbejdet en samlet plan for udrulning af disse tre initiativer, da de alle
træder i kraft per 1. september 2020. Der arbejdes med en gradvis kompetence-
udvikling, som afsluttes med tre dages undervisning i august 2020 for alle til-
synsførende, hvor der både er fokus på det faglige indhold og undervisning i IT-
understøtningen.
Social dumping.
Arbejdstilsynet er i gang med at forberede undervisning af de
tilsynsførende vedrørende illegal arbejdskraft og menneskehandel til tvangsar-
bejde, hvor der er behov for et kompetenceløft i tilsynet. Undervisningen for-
ventes gennemført medio 2020 for den gruppe af tilsynsførende, der overve-
jende kører tilsyn med fokus på social dumping. Grunduddannelsen skal desu-
den tilpasses, så den fremadrettet omfatter tilsynet med social dumping.
IT-understøttelse
For at understøtte tilsynet i at anvende de nye tilsynsindsatser mest effektivt, og for
at kunne registre og indsamle de nødvendige oplysninger om tilsynet, er der behov
for it-understøttelse af de enkelte initiativer. IT-understøttelsen er et centralt ele-
ment i at understøtte de tilsynsførendes daglige arbejde.
En forudsætning for it-understøttelsen af initiativerne er, at Arbejdstilsynets it-plat-
form og det generelle tilsyns- og sagsunderstøttelsessystem er moderniseret, så der
sikres et stabilt fundament for implementering af it-understøttelsen. Arbejdstilsynet
er i fuld gang med moderniseringen af it-platformen mv. I den forbindelse udarbej-
des en ny tilsynsdatamodel, som skal sikre god og relevant rapportering om tilsyn.
Arbejdstilsynet er også i gang med udviklingen af it-understøttelsen af initiativerne
i arbejdsmiljøaftalen. For at understøtte
Aftaleforløb, Dialog og vejledning og Ge-
byr for skærpet tilsyn
udvikles nye muligheder for registrering, afrapportering, op-
følgning mv. Herudover forbedres understøttelsen af de tilsynsførendes arbejde i
forbindelse med social dumping. It-understøttelsen implementeres gradvist i løbet
af 2020 og 2021.
Første leverance kan tages i brug fra 1. september 2020, hvor de tilsynsførendes
nøgleredskab ViVi vil være tilført nyt design og funktionalitet til at understøtte ini-
tiativerne i arbejdsmiljøaftalen samt tilsyn med ordnede forhold. Efter udviklingen
af første leverance arbejdes der videre med yderligere automatisering og understøt-
telse af processer.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 247: Årlig status på implementering af arbejdsmiljøaftale, fra beskæftigelsesministeren
Risikomodel
Arbejdstilsynet har igangsat arbejdet med at udvikle en forbedret risikomodel, som
skal være med til at sikre, at Arbejdstilsynet fremadrettet i endnu højere grad mål-
retter indsatsen mod de arbejdspladser, hvor der er størst risiko for problemer med
arbejdsmiljøet. Modellen skal samtidig bidrage til at kvalificere tilsynsbesøg og
kommunikationsindsatser til arbejdspladserne. Den endelige risikomodel forventes
klar ultimo 2021.
5