Almene færdigheder og behovet for efteruddannelse
Danske virksomhederne har brug for medarbejdere med gode almene færdigheder, for at udnytte
potentialet i digitalisering og ny teknologi. Det kræver indsigt i, hvordan data bliver skabt, håndteret,
bearbejdet og brugt
–
og at man er i stand til at vurdere og kommunikere på skrift. Kravene til den
enkelte medarbejders færdigheder øges, og de voksne med de dårligste almene færdigheder, får
sværere ved at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet i perioder med store forandringer på
arbejdspladsen.
PIAAC undersøgelse i 2013 blandt 7000 danskere
1
viste, at der i Danmark er
•
•
•
583.000 personer med mindre gode læse og skrivefærdigheder.
531.000 personer med mindre gode regnefærdigheder.
1.032.000 personer, der er mindre gode til at bruge en computer til at løse hverdagsopgaver.
EVA’s a alyse af ruge af FVU og OBU i periode fra
/ –
2017/18 viser at aktiviteten har
været stigende i perioden
2
. Da stigningen skyldes flere to-sprogede deltagere, konkluderer EVA at
der er behov for at tiltrække
•
•
•
Flere deltagere med dansk oprindelse
flere mænd
flere deltagere over 35 år
Analysen viser også, at der er behov for at flere voksne med svage almene færdigheder starter på
Trin 1 og fortsætter med mere uddannelse. FVU er en forudsætning, hvis flere ufaglærte skal
gennemføre en erhvervsuddannelse i de kommende år.
Mangelfulde læse- og skrivefærdigheder er fortsat et tabu
–
eller overset
–
og mange virksomheder
og ledere finder det vanskeligt at italesætte dette overfor medarbejderne
3
. Derfor er der brug for at
styrke danske arbejdspladsers viden om almene færdigheder som løftestang til at sikre, at
kortuddannede også fremadrettet er sikret en plads på arbejdsmarkedet.
1
Kilde: Da sker es ko pete er. Da ske resultater af OECD’s PIAAC-undersøgelse.
SFI
–
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 2013
Brug af Forberedende Voksenundervisning (FVU) En registerundersøgelse af aktivitet, deltagerprofiler og videre uddannelsesforløb, EVA, 201?
Kilde: Hver 3 leder taler ikke med medarbejdere om almene færdigheder.
2
3