Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 243
Offentligt
2191270_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Orientering om resultater fra en NFA-artikel om ledelseskvalitet
og langtidssygefravær
CVR 10172748
Til Beskæftigelsesudvalget
Til jeres orientering fremsender jeg resultaterne fra en artikel fra det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) om sammenhængen mellem ledelseskva-
litet og langtidssygefravær. Artiklen er vedlagt.
NFA har oplyst mig følgende om resultaterne i artiklen:
”Med
udgangspunkt i data fra Arbejdsmiljø og Helbred 2012, 2014 og 2016 er der
gennemført analyser, som viser, at erhvervsaktive, der rapporterer lav grad af ledel-
seskvalitet på deres arbejde, har en øget risiko for langtidssygefravær.
Begrebet ledelseskvalitet er relateret til specifikke handlinger eller ageren fra lederne
i relation til medarbejderne. Det inkluderer eksempelvis lederens evne til at vejlede,
anerkende, løse konflikter og støtte ansattes udviklingsmuligheder. Forekomsten af
lav ledelseskvalitet antages at være en arbejdsrelateret stressfaktor, der både påvirker
medarbejderens trivsel og helbred negativt. Modsat kan høj ledelseskvalitet antages
at være en ressource i arbejdet, der f.eks. kan mindske effekten af andre negative
arbejdsrelaterede eksponeringer.
Resultaterne af analyserne viser en 1,6 gange øget risiko for langtidssygefravær in-
den for 12 måneder blandt erhvervsaktive med lav ledelseskvalitet i forhold til er-
hvervsaktive med høj ledelseskvalitet. Af analyserne fremgår det, at lav ledelseskva-
litet øgede risikoen for langtidssygefravær i alle de undersøgte grupper, det vil sige,
at der var en øget risiko blandt mænd og kvinder, i alle aldersgrupper, i alle uddan-
nelsesgrupper og blandt offentlig og privat ansatte.
Analyser af erhvervsaktive med gentagende besvarelser i 2012 og 2014 viste, at en
ændring fra høj til lav ledelseskvalitet var forbundet med en øget risiko for langtids-
sygefravær i forhold til et konstant højt niveau af ledelseskvalitet.
Resultaterne understøtter, at hvis man ønsker at nedbringe og forebygge sygefravær,
så kan det være relevant at afdække og øge ledelseskvaliteten.”
15. maj 2020
J.nr.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 243: Orientering om resultater fra en NFA-artikel om ledelseskvalitet og langtidssygefravær, fra beskæftigelsesministeren
2191270_0002.png
Det er for mig som beskæftigelsesminister selvfølgelig fuldstændig afgørende, at
man ikke bliver syg af at gå på arbejde i Danmark. Det er først og fremmest en le-
delsesmæssig opgave at sikre, at det er sundt og sikkert at gå på arbejde. Samtidig
har vi også et samfundsansvar for at understøtte dette.
Resultaterne bekræfter for mig vigtigheden i det igangværende arbejde med at styrke
indsatsen inden for det psykosociale arbejdsmiljø, som regeringen er i fuld gang med
i forbindelse med implementeringen af den nye brede arbejdsmiljøaftale.
Det drejer sig blandt andet om arbejdet med en ny bekendtgørelse for det psykoso-
ciale arbejdsmiljø, som skal gøre det tydeligere, hvad der er gældende regler for fo-
rebyggelse af risici i det psykosociale arbejdsmiljø.
Samtidig er det også en del af arbejdsmiljøaftalen, at Beskæftigelsesministeriet i
samarbejde med arbejdsmarkedets parter vil indhente og udbrede erfaringer om ud-
dannelse af ledere og medarbejderrepræsentanter i forebyggelse og håndtering af
psykosocialt arbejdsmiljø. Dette arbejde er ligeledes igangsat.
Endelig vil jeg nævne regeringens samarbejde med KL og Danske Regioner om le-
delse og kompetencer, som netop sætter fokus på, hvordan ledelseskvaliteten i det
offentlige kan styrkes.
Et projekt i dette samarbejde er sygefravær på offentlige arbejdspladser under Be-
skæftigelsesministeriet, som består af et rejsehold, konkrete handlepakker samt en
pulje på 100 millioner kr. som alt sammen skal være med til at nedbringe sygefravær.
Initiativerne er alle igangsat og kan findes på den nyoprettede hjemmeside
www.sy-
gefravaer.dk.
Ovenstående er centrale initiativer, som skal være med til at understøtte arbejdet med
psykosocialt arbejdsmiljø og sygefravær ude på de enkelte arbejdspladser, og som
jeg ser frem til at følge.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2