Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 236
Offentligt
2188040_0001.png
Forslag til tiltag, når COVID-19-suspensionen af be-
skæftigelsesindsatsen ophæves
Kære Peter Hummelgaard
Den ekstraordinære situation grundet udbruddet af COVID-19 medfø-
rer en kraftig og bekymrende stigning i antallet af nye ledige både nu og
i den kommende tid.
Situationen forventes at medføre et stort pres på jobcentrene, når sus-
pensionsperioden ophæves, og jobcenterdriften skal starte op. Både i
forhold til den ekstraordinære tilgang i nye ledige borgere, men også i
forhold til de borgersager, som jobcentrene ikke har haft mulighed for
at behandle under suspensionsperioden.
Når suspensionen af beskæftigelsesindsatsen ophæves, vil vi selvfølge-
lig gøre alt for hurtigt at komme op i gear, så vi kan hjælpe de ledige i
job igen og hjælpe virksomhederne med at finde den rette arbejdskraft.
Men for at mindske udfordringen har vi en række forslag til tiltag og
lempelser, som i en overgangsfase kan bidrage til at imødekomme
presset på landets jobcentre.
Grundlæggende er det vores vurdering, at der er brug for så stor fleksi-
bilitet som muligt
både i perioden med gradvis åbning og i tiden der-
efter. Fx fleksibilitet i forhold til at jobcentrene kan afholde samtaler te-
lefonisk, virtuelt eller ved fremmøde ud fra, hvad der giver mening i den
enkelte situation. Vi forventer, at meldingerne fra sundhedsmyndighe-
derne betyder, at den gradvise genåbning vil blive over en længere pe-
riode. Vi har derfor brug for så meget fleksibilitet som muligt for at
kunne levere den bedst mulige service for borgere og virksomheder.
Vores konkrete forslag er beskrevet herunder.
6-byerne
Esbjerg Kommune
København Kommune
Odense Kommune
Randers Kommune
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune
3. april 2020
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 236: Orientering om drøftelser med om genåbningen af beskæftigelsesindsatsen med KL og 6-byerne d. 28. april, fra beskæftigelsesministeren
2/4
Samtaler
Nulstillende samtaler
Vi ønsker en fleksibilitet i forbindelse med samtalerne i en over-
gangsperiode, så jobcentrene både kan afholde samtaler telefo-
nisk, som virtuelle samtaler (Skype, Microsoft Teams mv.) eller
ved fysisk fremmøde, alt efter hvad der giver mening.
Især det store pres på sygedagpengeområdet gør det nødven-
digt at afvikle flere af samtalerne telefonisk, og mange af de sy-
gemeldte er i denne tid utrygge ved at skulle møde op i jobcen-
tret.
Det kan også være en idé, at perioden fra d. 8. marts og frem til
genåbningen anses som en død periode, hvor der ikke optælles
i forhold til tidspunkt for samtale og aktivering.
Tilbud
Nulstillende vejlednings- og opkvalificeringsforløb
I ændringsbekendtgørelsen får vi mulighed for at iværksætte
nye vejlednings- og opkvalificeringsforløb (dvs. ordinære ud-
dannelser, andre uddannelser og kurser, korte vejlednings- og
afklaringsforløb, særligt tilrettelagte projekter og særligt tilrette-
lagte uddannelsesforløb, herunder praktik under uddannelses-
forløbet), hvis de kan foregå digitalt, og borgeren ønsker at del-
tage.
o
Vi foreslår, at digitale vejledning- og opkvalificeringsfor-
løb i henhold til kap. 14, som iværksættes i suspende-
ringsperioden, kan tælle som nulstillende, når suspen-
deringen er ophørt.
Virksomhedspraktikker og løntilskud
I forhold til virksomhedspraktikker og løntilskud er der en be-
kymring for, at det ikke vil være muligt at skaffe nok virksom-
hedsplaceringer til ledige. Vi foreslår, at man i en overgangspe-
riode kan gøre reglerne lempeligere.
Mange ledige mister tilknytning til arbejdsmarkedet og troen på
et fremtidigt job her under nedlukningsperioden. De får måske
behov for en længerevarende indsats. Det vil derfor være en
hjælp, hvis der igen blev mulighed for, at flere grupper af ledige
kan være i virksomhedspraktik i op til 13 uger.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 236: Orientering om drøftelser med om genåbningen af beskæftigelsesindsatsen med KL og 6-byerne d. 28. april, fra beskæftigelsesministeren
2188040_0003.png
3/4
Rehabilitering
Krav om genforelæggelse ifm. jobafklaringsforløb og ressourceforløb
I forhold til de jobafklaringsforløb, som udløber efter 2 år, og de
ressourceforløb, der rammer 5 års grænsen, foreslår vi, at kravet
om genforelæggelse på rehabiliteringsmøde i en overgangspe-
riode fjernes, og at der i stedet for kan ske administrativ forlæn-
gelse, så man undgår overbelastning af rehabiliteringsmøderne.
Rehabiliteringsmøder uden borger
behandling af oplagte sager om
fleksjob og førtidspension
Selvom der under suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen
ifm. COVID-19 er åbnet op for muligheden for at holde virtuelle
rehabiliteringsmøder, vil der uundgåeligt i 2020 blive stigende
ventetider på rehabiliteringsteammøder.
Med henblik på at modvirke, at udsatte borgere skal vente læn-
gere på en afklaring af deres situation, foreslås det, at kommu-
nerne efter suspensionen får mulighed for at behandle oplagte
sager om førtidspension og fleksjob på rehabiliteringsmøder
uden borgers deltagelse, hvis borgeren er indforstået med det.
Forslaget gælder også fleksjob med en arbejdsgiver, dvs. hvor
der allerede er indgået aftale med en arbejdsgiver. Det vil gøre
det muligt at behandle flere oplagte sager hurtigere og mere ef-
fektivt til gavn for borgeren.
Det foreslås derfor, at det bliver muligt for kommunerne at
holde rehabiliteringsmøder uden borgers deltagelse i de sager,
hvor det er oplagt, at der skal tilkendes førtidspension eller
fleksjob, men som ikke falder ind under § 10 stk. 2 i Lov om orga-
nisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen (der gør
det muligt, at sagen kan behandles uden borgerens deltagelse,
hvis det er åbenbart formålsløst at udvikle borgerens arbejds-
evne).
Der vil være tale om sager, hvor udfaldet er til gunst for borge-
ren.
Vi foreslår, at udvalgte rehabiliteringsmøder i en overgangsfase
fortsat kan være virtuelle.
Hjælpepakker til ledige
Den kraftige og bekymrende stigning i nye ledige har store kon-
sekvenser for den enkelte, der er blevet arbejdsløs pga. situatio-
nen. Vi foreslår derfor, at der tænkes i, hvordan man kan hjælpe
de mange nye ledige.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 236: Orientering om drøftelser med om genåbningen af beskæftigelsesindsatsen med KL og 6-byerne d. 28. april, fra beskæftigelsesministeren
4/4
Tilsyn
Skærpet tilsyn på baggrund af resultatmål og fokusmål
Situationen med COVID-19 må forventes at påvirke kommuner-
nes opfyldelse af resultat- og fokusmål og derved vurderingen
af, om en kommune skal under skærpet tilsyn. Vurderingen af
om en kommune skal under skærpet tilsyn gennemføres i april
2021 for 2020.
STAR meldte d. 1. april 2020 ud, at offentliggørelsen af bench-
marking-opgørelsen for 2. halvår 2018 til 1. halvår 2019 er ud-
skudt. Da situationen med COVID-19 må forventes at påvirke
kommunernes opfyldelse af målene, foreslår vi, at vurderingen
af det skærpede tilsyn for 2020 annulleres.
Vi håber, at I vil tage imod vores forslag, og vi står selvfølgelig til rådig-
hed for at uddybe forslagene.
Venlig hilsen
Cecilia Lonning-Skovgaard
Beskæftigelses- og integrationsborgmester
Københavns Kommune
Kristian Würtz
Rådmand
Aarhus Kommune
Mai-Britt Iversen
Rådmand
Aalborg Kommune
Brian Dybro
Rådmand
Odense Kommune
Henrik Vallø
Udvalgsformand
Esbjerg Kommune
Ellen Petersen
Udvalgsformand
Randers Kommune