Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 236
Offentligt
2188039_0001.png
NOTAT
Gradvis genåbning af beskæftigelsesindsatsen
Sundhedskrisen er for alvor ved at medføre en alvorlig økonomisk krise
med voldsomme konsekvenser på arbejdsmarkedet i form af en rekord-
høj stigning i antal ledige. Det er derfor i den nuværende situation vigtigt,
at beskæftigelsesindsatsen kommer i gang igen og det er afgørende, at
ressourcerne bruges på det, der skaber mening og værdi for borgere og
virksomheder, i en situation, hvor der både vil være et stort efterslæb ef-
ter den delvise suspension og en stor nytilgang af ledige. Det er vigtigt, at
der hurtigt tages stilling til, hvordan der kan gives de bedst mulige ram-
mer for, at beskæftigelsesindsatsen kan genstartes på en hensigtsmæs-
sig måde og bistå de nyledige med hurtigt at komme tilbage i arbejde.
En gradvis genåbning skal selvfølgelig ske under skyldigt hensyn til be-
hovet for at reducere spredning af COVID-19. Her er det positivt, at en
stor del af beskæftigelsesindsatsen udmærket kan håndteres uden fysisk
kontakt (digitalt, skriftligt og telefonisk). Det gælder først og fremmest
kontakten med de ledige, men også kontakten med virksomhederne, og
forskellige former for digitale kurser, vejledning og opkvalificering. Det
betyder at en stor del af medarbejderne fortsat kan arbejde hjemmefra i
en gradvis genåbning, og at kontakten med borgere og virksomheder
gradvist kan overgå til fysisk kontakt i takt med at samfundet åbnes op.
KL foreslår følgende pejlemærker for en gradvis genåbning af beskæfti-
gelsesindsatsen:
Da samfundet er begyndt at åbne op, bør
den delvise suspension af
beskæftigelsesindsatsen ophæves hurtigst muligt,
dvs. de ledige igen
skal stå til rådighed og deltage i samtaler og tilbud. Selvfølgelig tilrette-
lagt, så der tages hensyn til at minimere spredning af COVID-19. De
normalt gældende proceskrav til antal samtaler og tidspunkt for tilbud
dispenseres i en overgangsperiode.
Der gives i en overgangsperiode
mulighed for, at jobsamtaler og op-
følgningssamtaler for sygedagpengemodtagerne afholdes telefo-
nisk/skype,
dvs. fritagelse for nuværende krav om personligt frem-
møde. Det samme skal gælde fællessamtaler med a-kasserne. Det gi-
ver mulighed for, at kommunerne kan holde kontakt med flest mulig le-
dige, både de nyledige, udsatte borgere og sygemeldte med behov for
opfølgning og dermed bedst muligt kan bistå den enkelte med at
komme tilbage i arbejde, evt. via opkvalificering og brancheskift.
Det skal være
muligt at igangsætte alle typer tilbud,
også virksomheds-
rettede, igen selvfølgelig under hensyn til at minimere spredning af
COVID-19. Fordi vi har en særdeles vanskelig situation med et meget
trængt arbejdsmarked, bør der dispenseres for krav, der kan spænde
ben for et godt samspil med virksomhederne, fx at man ikke kan del-
tage i praktik eller løntilskud hos seneste arbejdsgiver.
Dato: 17. april 2020
Sags ID: SAG-2020-00410
Dok. ID: 2905238
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3287
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 236: Orientering om drøftelser med om genåbningen af beskæftigelsesindsatsen med KL og 6-byerne d. 28. april, fra beskæftigelsesministeren
2188039_0002.png
NOTAT
De
fastsatte fokusmål for hhv. antal samtaler og tilbud suspenderes i
en længere periode, gerne hele 2020,
for at sikre, at kommunerne har
de bedst mulige rammer til at prioritere indsatsen efter behov, og alene
have fokus på at bidrage til at understøtte ledige og virksomheder på
et kriseramt arbejdsmarked.
Den nuværende
mulighed for virtuelle møder i rehabiliteringsteamet
bør forlænges.
Og kravene til repræsentationen i rehabiliteringsteamet
bør i en overgangsperiode dispenseres. Det må forventes, at det i en
periode bliver vanskeligt at prioritere sundhedsfaglig deltagelse, hvis
det ikke er nødvendigt for sagens afklaring.
Der vil være en ”pukkel” af sager til rehabiliteringsteamet, og da den
sundhedsfaglige deltagelse fra regionen forventes presset i et stykke
tid, bør der i en
overgangsperiode dispenseres for krav til, hvor hurtigt
fx jobafklaringsager skal behandles.
Ligesom for sygedagpenge- og
dagpengemodtagere kunne det være relevant, at ressourceforløbet
kunne forlænges med den periode, som suspenderingen har varet, for
at nedsætte presset på rehabiliteringsteamet.
Der vil være en del
lægeattester,
der er blevet ugyldige eller ikke-brug-
bare for kommunerne som gyldig dokumentation for at kunne træffe af-
gørelser. Der er
behov for at forlænge gyldighedsperioderne,
så de en-
kelte kommuner ikke skal indhente et ekstraordinær stort antal atte-
ster.
Dato: 17. april 2020
Sags ID: SAG-2020-00410
Dok. ID: 2905238
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3287
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2