Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del Bilag 231
Offentligt
2187290_0001.png
NOTAT
Maj 2020
Kontakten med forsikrede
ledige bør digitaliseres
Vi skal have gang i Danmark igen på den klogeste
måde. Sundhedsmæssigt, økonomisk og menne-
skeligt.
Det gør vi blandt andet ved at bruge ressourcerne
optimalt, tage bedst muligt hånd om de ledige og
undgå fysisk kontakt netop der, hvor det giver mest
mening. Det økonomiske råderum til velfærdsinveste-
ringer er forsvundet. Den lavere økonomiske vækst
vil kræve endnu hårdere prioritering af samfundets
ressourcer og en minutiøs gennemgang af samfunds-
økonomien med henblik på at finde muligheder for
øget effektivitet.
Et område, som rummer et stort effektiviseringspo-
tentiale, er den aktive beskæftigelsespolitik. En af de
vigtigste erfaringer fra tiden med det Corona-lukkede
samfund er, hvor hurtigt store dele af samfundet har
været i stand til at digitalisere arbejdsopgaver og
arbejdsprocesser, der tidligere havde krævet fysisk
fremmøde. Her kan digitale kontaktforløb med nye
samtaleformer og metodefrihed, som Ase har opbyg-
get gode erfaringer med under Corona-krisen, vise
vejen mod en højere grad af digitalisering af beskæfti-
gelsesindsatsen.
På få uger har flere end 50.000 danskere mistet
jobbet. Endnu flere ventes ramt af ledighed, og under
genåbning af landets virksomheder og arbejdspladser
er behovet større end nogensinde for at ruste de le-
dige optimalt til hurtigt at komme tilbage på arbejds-
markedet.
Men den aktive beskæftigelsespolitik er sat i bero,
puklen af lovpligtige fysiske møder hober sig op,
og a-kasserne afskæres derfor fra at understøtte
og fremskynde de ledige medlemmers vej tilbage til
arbejdsmarkedet.
Derfor foreslår Ase, at der gives mulighed for at få
lov til at gennemføre nulstillende CV-samtaler som
webinarer i stedet for fysisk fremmøde. Det vil sikre,
at de nye ledige med opdaterede CV og individuel
vejledning er optimalt rustede til hurtigst muligt at
komme tilbage i beskæftigelse.
Digitale løsninger kan ikke alene lette vejen tilbage
på arbejdsmarkedet for de mange tusinde, der fore-
løbigt har mistet jobbet under Covid19-nedlukningen.
Det kan også danne grundlag for en permanent og
tidssvarende udnyttelse af digitale muligheder i be-
skæftigelsesindsatsen til gavn for den enkelte ledige
og samfundsøkonomien.
Kontakten med forsikrede ledige
bør digitaliseres
Ase foreslår:
Et digitalt kontaktforløb for forsikrede ledige
Et digitalt kontaktforløb giver mulighed for at erstatte
samtaler med personligt fremmøde med samtaler af-
holdt f.eks. telefonisk, via mail, Skype og CV-samtaler
som webinarer. Samtaleformen kan variere gennem
Side 1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 7/-5-20 fra ASE om at der i suspensionsperioden gives mulighed for at der kan afholdes nulstillende samtaler gennemført eksempelvis som webinarer, via telefon, Skype eller andre digitale kontaktformer i fraværet af muligheden for fysisk fremmøde.
2187290_0002.png
NOTAT:
KONTAKTEN MED FORSIKREDE LEDIGE BØR DIGITALISERES
Maj 2020
et kontaktforløb. Derved skabes der større fleksibilitet
i samtaleforløbet for den enkelte ledige, idet de kan
henvende sig vedr. samtaler på et hvilket som helst
tidspunkt i ledighedsforløbet. Således varetages de
lediges forskellige behov, uanset om de har brug for
hyppig kontakt til a-kassen eller ej med henblik på at
gå fra ledighed til beskæftigelse.
Metodefrihed i kontaktforløbet
Med en opblødning af de meget faste rammer for,
hvornår og hvordan samtaler skal afholdes, bliver der
mulighed for, at ledige eller a-kassen til enhver tid kan
tage initiativ til en samtale efter behov, samt at res-
sourcerne anvendes mest hensigtsmæssigt i forhold
til dialogen med de ledige.
Økonomiske gevinster ved digitalisering
af kontaktforløbet
Der vil være betydelige økonomiske gevinster ved at
indføre metodefrihed og i den forbindelse gennemføre
jobsamtaler med ledige digitalt fremfor ved personligt
fremmøde.
Disse vil omfatte blandt andet bedre udnyttelse af
jobkonsulenternes ressourcer, sparet tidsforbrug for
den ledige i form af transport- og ventetid samt et
mindre klimaaftryk som følge af mindre CO2-belast-
ning fra transport. Hertil kommer de sundhedsmæssi-
ge aspekter, idet det helt generelt vil være en sam-
fundsmæssig fordel at mindske den fysiske kontakt af
hensyn til minimering af smittespredning. Det gælder
i særdeleshed i forhold til udviklingen i Covid-19, men
også af hensyn til at minimere smitten fra andre eksi-
sterende og nye endnu ikke kendte virusser.
CV-samtaler som webinar
Ved at a-kassen afholder CV-samtaler som webinarer
med forsikrede ledige fremfor ved personligt fremmø-
de vil antallet af samtaler kunne reduceres betragte-
ligt. Webinar-formen giver mulighed for at betydeligt
flere ledige kan deltage ved det samme møde. Det
kan reducere tidsforbruget betragteligt og dermed
give store økonomiske effektiviseringer i systemet.
Metodefrihed i samtaleforløbet
Med en opblødning af de meget faste rammer for,
hvornår og hvordan samtaler skal afholdes, bliver der
mulighed for, at ledige eller a-kasse til enhver tid kan
tage initiativ til en samtale efter behov, samt at res-
sourcerne anvendes mest hensigtsmæssigt i forhold
til dialogen med de ledige. Metodefriheden formodes
at reducere antallet af samtaler i kontaktforløbet og
dermed give store besparelse hos både kommuner
og a-kasser.
Sparret transporttid
Med 350.000 fysiske samtaler alene i a-kasserne og
ca. én mio. samtaler med forsikrede ledige i jobcen-
trene pr. år
1
vil muligheden for digital deltagelse i
CV-webinarer og digitale samtaleformer samt metode-
frihed i forhold til antallet af samtaler betyde betydelig
færre transporttimer og omkostninger for de ledige.
Det fysiske kontaktforløb belaster klimaet
Kravet om den fysiske mødeaktivitet medfører et ikke
ubetydeligt klimaaftryk i form af øget CO2-belastning
på grund af det medfølgende transportomfang. An-
tages et forsigtigt transportbehov på bare 20 kilo-
meter pr. deltager i de cirka 350.000 fysiske møder i
a-kasserne pr. år, bliver det samlede transportomfang
over 7 millioner kørte kilometer fordelt på forskellige
transportformer med hver deres bidrag til både miljø-
forurening, færdselsuheld og klimabelastning.
Det fysiske kontaktforløb øger smittespredning
Det sundhedsmæssige aspekt peger på, at det helt
generelt vil være en samfundsmæssig fordel at mind-
ske den fysiske kontakt af hensyn til minimering af
smittespredning. Det gælder i særdeleshed i forhold
til udviklingen i Covid-19, men også af hensyn til at
minimere smitten fra andre eksisterende og nye ik-
ke-kendte virusser. Det væsentlige er hensigten om at
indrette processer og aktiviteter i beskæftigelsesind-
satsen, der minimerer den fysiske kontakt mellem det
offentlige og borgere til det strengt nødvendige for
at minimere smittespredning. Minimering af smitte-
spredning har også store økonomiske gevinster i form
af lavere sygefravær og ressourcer til behandlinger i
sundhedssektoren.
Effektiviseringspotentialer skal udnyttes
Den seneste tid har unægtelig sat vores omgangs-
former og sociale adfærd i et nyt perspektiv. Den
drastiske omvæltning i vores levevis som følge af
Corona-krisen ventes at give samfundet et kæmpe
velstandstab både her og nu og via en efterfølgen-
de regning i form af lavere økonomisk vækst, der vil
medføre endnu hårdere politisk prioritering af sam-
fundets ressourcer.
Note 1:
Ifølge KL vurderes det, at jobcentrene hvert år afholder 2,6 millioner samtaler med ledige borgere:
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/BEU/bilag/122/1841017/index.htm
Side 2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 7/-5-20 fra ASE om at der i suspensionsperioden gives mulighed for at der kan afholdes nulstillende samtaler gennemført eksempelvis som webinarer, via telefon, Skype eller andre digitale kontaktformer i fraværet af muligheden for fysisk fremmøde.
2187290_0003.png
NOTAT:
KONTAKTEN MED FORSIKREDE LEDIGE BØR DIGITALISERES
Maj 2020
Tabel 1 Forskellige scenarier for ledighedsudviklingen som følge af Corona
Hurtig
genopretning
2019
BNP, pct.
Beskæftigelse 1.000 personer
Ændring i beskæftigelse 1.000 personer
Ledighed 1.000 fuldtidspersoner
2,4
2.998
35
104
2020
-3,0
2.969
-30
130
2021
3,9
3.001
32
110
Gradvis
genopretning
2020
-4,4
2.956
-43
138
2021
4,8
2.987
31
119
Begrænset
genopretning
2020
-6,0
2.943
-56
147
2021
2,5
2.942
-1
148
Kilde:
https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2020/04/dansk-oekonomi-haardt-ramt-af-coronaepidemien
Finansministeriet har beregnet konsekvenserne
for dansk økonomi i lyset af Corona. Scenarierne
indebærer, at BNP kan falde med mellem 3 og 6
procent i år, og at ledigheden på årsniveau kan stige
fra 105.000 personer i 2019 til mellem 130.000 og
150.000 personer i år. Men Finansministeriet vurderer
også, at der er risiko for, at dansk økonomi påvirkes
yderligere og værre.
Beskæftigelsesindsatsen er dyr
I 2016 udgjorde udgifterne til den aktive beskæftigel-
sesindsats – herunder både aktivering og andre be-
skæftigelsesordninger – omkring 13 milliarder kroner.
Det er en stigning på tre procent i forhold til 2012, til
trods for at ledigheden i samme periode er faldet med
cirka 30 procent.
2
I international sammenhæng ligger de danske
udgifter til den aktive indsats i top. Målt i forhold til
bruttonationalproduktet, BNP, bruges der i Danmark
mere end tre gange så mange ressourcer på den
aktive beskæftigelsesindsats som i et gennemsnitligt
OECD-land.
De relativt store udgifter, der er forbundet med den
aktive beskæftigelsesindsats, kræver et vedvarende
fokus på, om ressourcerne anvendes optimalt og en
gennemgang af, om arbejdsgange og indsatser kan
justeres med det formål at anvende ressourcerne
bedre eller anderledes.
Kontaktforløbet kan godt digitaliseres
Corona-krisen har allerede vist, at store dele af sam-
fundet kan digitalisere, når det er nødvendigt. På få
dage blev danskernes arbejde og uddannelse - også
indkøb - ændret til at foregå digitalt fra hjemmet.
Vi er vant til offentlig digital kommunikation i e-boks,
chat-funktioner, webinarer med videre. I den private
sektor er digital kontakt og kommunikation dagligdag.
Det gælder eksempelvis digital kontakt om bank- og
Figur 1 Udgifterne til den aktive beskæftigelsesindsats, 2015
Udgifter til den aktive beskæftigelsesindsats i forhold til BNP i sammenlignelige lande, 2015
1,4
1,2
Udgifter i pct. af BNP
1,15 %
0,97 %
1,0
0,8
0,6
0,48 %
0,4
0,30 %
0,21 %
0,2
Danmark
Sverige
Holland
Tyskland
OECD
Note 2:
https://www.berlingske.dk/samfund/ledigheden-falder-mens-udgifterne-stiger-det-er-et-system-der-lever-sit
Side 3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 7/-5-20 fra ASE om at der i suspensionsperioden gives mulighed for at der kan afholdes nulstillende samtaler gennemført eksempelvis som webinarer, via telefon, Skype eller andre digitale kontaktformer i fraværet af muligheden for fysisk fremmøde.
2187290_0004.png
NOTAT:
KONTAKTEN MED FORSIKREDE LEDIGE BØR DIGITALISERES
Maj 2020
realkreditlån, pensionsordninger, forsikringssager
med mere, som rummer vigtige og ofte høje økonomi-
ske transaktioner for den enkelte.
Senest har vi været vidne til, at både europæiske
statsledere og danske politikere har gennemført for-
handlinger, lavet aftaler og vedtaget endog meget
vidtgående lovgivning med enorm indvirkning på
borgernes liv og færden via digital kontakt.
I den sammenhæng forekommer det at være pro-
portionalitetsforvrængning fortsat at kræve fysisk
fremmøde for at afholde lediges CV-samtaler fremfor
at udnytte de muligheder og forbedringer som digitale
løsninger kan bibringe til beskæftigelsesindsatsen.
FORSØG MED CV-SAMTALE WEBINAR I ASE
I den aktuelle situation, hvor fysiske møder
ikke kan afholdes på grund af Covid-19, har
Ase på forsøgsbasis gennemført CV-samtaler
som webinar for bedst muligt at understøtte
vores medlemmers fodfæste på arbejdsmar-
kedet.
Det er sket på baggrund af flere års erfaringer
med webinar og et gennemprøvet undervis-
ningsmateriale til at gennemføre CV-samtaler
via webinarer med samme indhold som traditi-
onelle CV-samtaler. Herunder hvordan jobnet.
dk virker, vejledning i at bruge Mit Ase på ase.
dk samt en gennemgang af såvel pligter som
rettigheder. Og først og sidst blev vigtigheden
af fortsat at søge arbejde understreget.
Stor opbakning fra medlemmer til
CV-samtaler via webinar
Der er gennemført testwebinarer for cirka
225 medlemmer, og vi oplever, at der er 100
procent opbakning fra vores medlemmer til at
deltage i CV-samtaler via webinar. Evaluering
er yderst positiv. Kun en enkelt har udtrykt
utilfredshed, få svarer ved ikke, mens resten
fordeler sig på godt eller meget godt.
Hvad sagde medlemmerne bagefter?
Vi har fået følgende generelle vurdering fra medlemmer på CV-samtaler via webinar:
”Det er pissegodt! Selvom man ikke sidder over for personen, så er det mere fokuseret og
man snakker ikke om udenoms-ting. Det var knaldhamrende godt. Der var fokus på hvad
det skulle handle om ikke alt muligt andet.”
Medlem oplyser, at det var supergodt. Han var i og for sig glad for at slippe for transporten.
Det var en god mødeform.”
”Det er meget nemmere for mig at være med på et online kursus, fremfor at skulle møde op
til en personlig samtale. Det fungerede derfor rigtig fint.”
”Det at deltage på et Online kursus fungerede rigtig fint og det havde været helt optimalt,
hvis ikke der havde været IT-problemer.”
”Jeg kunne sagtens i fremtiden se mig selv deltage i et online kursus fremfor personlige
møder, når det er generel vejledning.”
”Det at deltage på et Online kursus fungerede rigtig fint. Det er meget praktisk i stedet for
at møde op til en personlig samtale. Tania var god til at forklare tingene simpelt og enkelt
og i et forståeligt sprog.”
Side 4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 7/-5-20 fra ASE om at der i suspensionsperioden gives mulighed for at der kan afholdes nulstillende samtaler gennemført eksempelvis som webinarer, via telefon, Skype eller andre digitale kontaktformer i fraværet af muligheden for fysisk fremmøde.
2187290_0005.png
NOTAT:
KONTAKTEN MED FORSIKREDE LEDIGE BØR DIGITALISERES
Maj 2020
Figur 2 Udbredelsen af udvalgte internetaktivitet i 2019
Procent af befolkningen mellem 16 og 74 år
Sender og modtager e-mails
Anvender digital selvbetjening
på offentlige hjemmesider
Bruger netbank
Søger informationer om
varer og tjenester på nettet
Læser online aviser,
nyhedsmedier, mv
Bruger sociale netværkstjenester
fx Facebook, Linkedin
Bruger instant messaging fx
Messenger, Skype, WhatsUp
Køber varer eller tjenester på nettet
(seneste tre måneder)
Søger sundhedsrelaterede
informationer online
Deltager i e-læringsaktiviteter
75 %
94 %
55 %
92 %
58 %
91 %
68 %
85 %
82 %
57 %
81 %
67 %
77 %
53 %
74 %
55 %
67 %
23 %
32 %
20 %
28 %
17 %
27 %
20 %
40 %
60 %
80 %
100 %
EU 28
Danmark
Sælger varer eller tjenster online
Deltager i online demokrati fx afstemninger,
høringer eller underskriftsindsamlinger
Kilde:
Kilde: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=36617
Danskerne er digitalt rustede
I Danmark er vi godt rustede til at anvende digitale
værktøjer til kommunikation med det offentlige eller
a-kassen, og tilfredsheden med de digitale løsnin-
ger er høj. Det viser en undersøgelse fra Danmarks
Statistik.
3
Uanset hvilken internetaktivitet der ses på, er udbre-
delsen i Danmark højere end EU-gennemsnittet. Di-
gital selvbetjening ved hjælp af tjenester på offentlige
hjemmesider, sociale medier, netbank og internetkøb
er eksempler på aktiviteter, som flere borgere udfører
i Danmark end i de andre EU-lande. For eksempel
bruger tre ud af fire Skype og andre digitale kommu-
nikationsværktøjer.
I forhold til it-færdigheder og infrastruktur er Dan-
mark et af de mest digitale lande i Europa. Andelen af
danskere med basale eller mere end basale digitale
kundskaber er 70 procent, mens de resterende 30
procent enten har lave digitale færdigheder eller slet
ikke bruger internettet (3 procent).
Den aktuelle situation og de mange erfaringer til at
inddrage digitale kommunikationsformer i de lediges
kontaktforløb, som a-kasserne har oparbejdet som
følge af suspensionsperioden kan udnyttes til at gøre
den danske beskæftigelsesindsats mere effektiv, så
samfundets ressourcer ikke bruges på at holde unø-
dige fysiske processer kørende, der med fordel kunne
have været digitaliseret.
Det digitale kontaktforløb giver mening
Digitale løsninger kan være et væsentligt element i at
give ledige et større ejerskab for deres egen indsats
i forbindelse med at opnå beskæftigelse, og dermed
øge de lediges oplevelse af meningsfuldhed i beskæf-
tigelsesindsatsen.
Digitale muligheder kan styrke engagementet i be-
skæftigelsesindsatsen, og de fleste borgere har både
forudsætningerne for - og ønske om - at kunne delta-
ge aktivt i beskæftigelsesindsatsen gennem digitale
løsninger.
4
Forsøget ”Den Gode Samtale” er et eksempel på, at
tilfredsheden blandt de ledige med den aktive be-
skæftigelsesindsats stiger, når ledige selv får mulig-
hed for at tilrettelægge deres jobsamtaler i forhold til
dels tidspunkt for samtalen, indhold og samtaleform i
forbindelse med deres samtaler med a-kassen.
5
Note 3:
https://www.dst.dk/da/Statistik/Publikationer/VisPub?cid=29449
Note 4:
https://bm.dk/media/6779/carsten-koch-udvalget-web-pdf.pdf
Note 5:
https://bm.dk/media/6779/carsten-koch-udvalget-web-pdf.pdf side 86.
Side 5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 231: Henvendelse af 7/-5-20 fra ASE om at der i suspensionsperioden gives mulighed for at der kan afholdes nulstillende samtaler gennemført eksempelvis som webinarer, via telefon, Skype eller andre digitale kontaktformer i fraværet af muligheden for fysisk fremmøde.
2187290_0006.png
NOTAT:
KONTAKTEN MED FORSIKREDE LEDIGE BØR DIGITALISERES
Maj 2020
DEN GODE SAMTALE
Som led i forsøget ”Den Gode Samtale” skulle ud-
valgte a-kasser udbyde en række samtaleformer, som
de ledige (25.000) kunne vælge mellem. Samtalefor-
merne var:
1) Personligt fremmøde
2) Telefonmøde
3) Kontakt via webcam/webtelefon.
At ledige selv får mulighed for at tilrettelægge deres
jobsamtaler i forhold til dels tidspunkt for samtalen,
indhold og samtaleform har stor betydning for den
tilfredshed, som de ledige oplever i forbindelse med
deres samtaler med a-kassen.
På baggrund af forsøget er vurderingen, at digitale
samtaler medfører en øget geografisk og tidsmæssig
fleksibilitet for medlemmerne. Også kvalitetsmæssigt
vurderes de at matche samtalerne med personligt
fremmøde. Desuden anses digitale samtaler frem for
samtaler med personligt fremmøde at være at fore-
trække for en række ledige eksempelvis ledige, som
gennem et afskedigelsesforløb har været omfattet af
et forløb med outplacement eller lignende.
Resultat:
En evaluering af forsøget viser, at tilfredsheden blandt
de ledige steg. De ledige er særligt tilfredse med
forsøgets muligheder for frit at kunne vælge samtale-
emne, tidspunkt for samtalen og samtaleformen.
6
Figur 3 Stigende tilfredshed med et digitalt kontaktforløb
Hvilke praktiske forhold har eller ville især have haft betydning for
din tilfredshed med samtaler med a-kassen?
Mulighed for at vælge,hvilke
emner vi skal tale om
27 %
54,6 %
… vælge mellem forskellige dage
og tidspunkter for samtalen
…vælge, hvordan samtalen skal holdes,
dvs. om jeg skal møde frem i a-kassen,
eller om samtalen kan holdes på andre
måder, f.eks. over telefonen
… vælge, hvilken a-kassemedarbejder
jeg skal tale med
20,8 %
49 %
16,7 %
49,1 %
9,5 %
27,7 %
Andet
23,8 %
9,3 %
Før forsøget
Ved ikke
22 %
10,6 %
10 %
20 %
30 %
40 %
Under forsøget
50 %
60 %
Note 6:
https://bm.dk/media/6779/carsten-koch-udvalget-web-pdf.pdf side 86.
Udgivet af:
Ase
ANALYSE
Redaktion:
Troels Krog - [email protected]
Tina Kongsø - [email protected]
Fie Rockhill - [email protected]
Lone Vibe Nielsen - [email protected]
Produktion:
Ase
Ase
Frederikskaj 4
2450 København SV
Tlf. 7013 7013
ase.dk
Layout:
www.omw.dk
Side 6